oud zonder nieuw

Hé he, eindelijk begint het dan toch een klein beetje te zomeren,  zo op het oog is het heerlijk strandweer maar dát valt toch een beetje tegen door de wind!
Ja natuurlijk heb ik daarvoor standaard een windscherm in de auto liggen maar ja,  na al dat slechte weer is het zo’n eerste zon weekend natuurlijk megadruk.
Temeer daar het vlagdagvandaag, zaterdag ,  in Scheveningen óók nog “vlaggetjesdag” was en dan is er veel volk op de been.
Vlaggetjesdag is allang niet meer de dag dat de versierde kotters in de haven liggen ,klaar om uit te varen.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik daar als kind met m’n ouders naar ging kijken.
Er waren muziekkorpsen,  je mocht op de kotters rondkijken en er waren vooral veel Scheveningse vrouwen in “de dracht”.
We waren deze vrijdag wél op Scheveningen om te werken, en dan is vrijdag natuurlijk visdag. Voordat we naar huis gingen  reden  we nog even langs onze favoriete viswinkel Spaans op de Westduinweg  om een vers gebakken lekkerbek te scoren.
Daar zagen we al de eerste tekenen dat vlaggetjesdag er aan komt door een paar passerende Scheveningse dames……. in de dracht.
schev.drachtNormaal gesproken wordt er in Scheveningen nog nauwelijks klederdracht gedragen, we zien een heel enkele keer een oude dame die in het bejaardenhuis om de hoek woont en nog standaard in klederdracht loopt.
Maar de  dames op de foto zijn duidelijk op weg naar iets feestelijks en roepen even jolig iets om de hoek bij de viswinkel waar Henk op z’n bestelling staat te wachten en ik voor de deur in de auto zit te wachten. Vanuit de winkel wordt hen “veel plezier ”  nageroepen.
Een echte mooie klederdracht is het niet, en flatteus eigenlijk al helemaal niet maar oke,  bij bijzondere gelegenheden brengt het toch een vleugje “oud Scheveningen” mee .
Op vlaggetjesdag hóórt  de eerste nieuwe haring binnen te zijn maar dát loopt dit jaar even anders , de haring was nog niet vet genoeg om gevangen te mogen worden , dat duurt nog een week of twee ! Mij maakt het niet uit, oud of nieuw….. ik eet geen haring!
haring

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Jun 17, 2013 @ 14:06:59

    Mij mag je NIET wakker maken voor haring en ik lust alleen de zure variant. En bij voorkeur op warme dagen. 😉
    Ik vind klederdracht wel iets hebben al zou ik het zelf niet willen dragen. Maar op folkloristische dagen vind ik het mooi om naar te kijken. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Oke… ik noteer het in de agenda * Truus niet wakker maken voor haring*
    Klederdracht is meestal reuze ongemakkelijk in het dragen maar inderdaad, het hééft wel iets als er feestelijke toestanden zijn;-)

    Beantwoorden

  2. Leo's mening
    Jun 10, 2013 @ 10:29:09

    Ik ben er zelf gek op. Kan niet wachten tot de nieuwe er is normaal gesproken. Die vlaggetjesdag was vroeger een filmjournaal halend evenement, zelfs het NOS-journaal maakte er opnamen. Tegenwoordig weet je dat je gewoon beduveld wordt. De nieuwe haring komt gewoon uit de grote visverwerkende bedrijven in Noorwegen. Ik zag dat op tv en viel van mijn stoel van hoe dat in elkaar steekt. Niks kotters die in zwaar weer vis vangen, het werk wordt gedaan door fabrieksschepen die alles naar de verwerkers en koelcellen brengen in Scandinavie waar men naar gelang de afzetmarkt verschillende producten maakt. Maatjesharing per container… Maar goed, het is traditie en de smaak niet minder….jammie…

    Rietepietz zegt;

    Klopt allemaal, vlaggetjesdag is een lege traditie geworden en ik ben er ook al jaren niét gaan kijken. Dat het er dit jaar druk was zal door het mooie weer gekomen zijn want het feest wordt eigenlijk nog nauwelijks gepromoot,ik vaak niet eens wanneer het is en dat was vroeger wel anders!

    Beantwoorden

  3. Mirjam Kakelbont
    Jun 09, 2013 @ 20:54:16

    Haring, nee dankje. Wie eet er nou rauwe dode vis? Bovendien is de verse haring al een jaar oud!
    En wat de link naar de kledingdracht betreft: heel goed dat het dingen zijn die voorbij gaan 😉

    Rietepietz zegt;

    Precies, je zult mij óók niet bij “de japanner”vinden voor sushi…brrr.!
    De klederdracht mag dan een soort “cultuur”hebben ,het lijkt me geen pretje om het te dragen.Ik zie me niet de hele dag met een homp zilver om m’n hoofd lopen en de mutsen met dat strakgetrokken haar eronder flatteert vrijwel niemand.

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    Jun 09, 2013 @ 19:47:59

    Voor mij ook geen haring. Maar gegrilde zalm, maar mag je me voor wakker maken.

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij woon jij ook al veel te ver weg om de proef op de som te nemen, dan ik ik de zalm wel zelf op hoor;-)

    Beantwoorden

  5. cornma
    Jun 09, 2013 @ 15:02:30

    Haring lust ik niet, dus op vlaggetjesdag zal je mij nooit tegenkomen. De klederdrachten vind ik wel altijd heel mooi.

    Rietepietz zegt;

    Je betn de énige niet blijkt al uit de reacties, behalve jij en ik zijn er méér die geen haring lusten.
    Klederdrachten zijn en blijven een mooie traditie, maar in de huidige tijd zijn ze toch vaak niet comfortabel om te dragen , we zijn het nu allemaal zo soepel en makkelijk gewend. Ik zou het niet willen dragen denk ik.

    Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Jun 09, 2013 @ 14:48:52

    Toch jammer dat alle activiteiten zonder de echte Hollandse Nieuwe moeten plaats vinden. Altijd leuk die klederdrachten en ja vis is alleen lekker als het van een echt goede viszaak af komt.

    Rietepietz zegt;

    Het slechte voorjaar heeft écht veel op z’n geweten!
    Zeker als je , zoals ik , niet een échte viseter bent, ik hoef aan zo’n snackkar écht geen portie kibbeling of zo bbrrr…. !

    Beantwoorden

  7. Petr@
    Jun 09, 2013 @ 11:28:23

    Heerlijk haring, daar kun je mij onder begraven! Maar een lekkerbek of kibbeling, ook niet te versmaden!
    De dames vind ik er toch mooi uitzien hoor Riet, al zal het niet hun zondagse outfit zijn.

    Rietepietz zegt;

    Kibbeling en lekkerbek vind ik heerlijk maar…. alleen van “m’n eigen visboer” , vers gebakken. Wat je aan zo’n kraam koopt lijkt meestal nérgens op!
    Ik heb even op internet gelezen en de rechter dame draagt inderdaad wél de zondagse kleding.Dat is alleen maar aan de schort te zien. Het weekse schort is gestreept en het zondagse zwart met een witte bies aan de zijkanten.
    Tijdens werkzaamheden wordt soms de omslagdoek niet gedragen en soms inplaats van “het ijzer” een klein wit mutsje gedragen.
    Bij ons thuis kwam vroeger altijd een viskar langs en de vrouw was altijd in de dracht maar met zo’n klein mutsje op!

    Beantwoorden

  8. Renesmurf
    Jun 09, 2013 @ 11:18:12

    Ik ben geen visliefhebber, laat ze maar lekker zwemmen.
    En klederdracht hoeft ook niet mooi te zijn, sterker nog, het gaat er om dat het eens ingevoerd is, en toen dus goed is bevonden.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben ook geen échte liefhebber, maar er zijn wel wat soorten die ik lekker vind ,mits van een goede viswinkel.
    Klederdracht is meestal hartstikke onpraktisch in gebruik en verdwijnt daarom ook in rap tempo. Vroeger was er weinig keus in stoffen en was er vrijwel géén modebeeld, in deze tijd past klederdracht niet meer zo!

    Beantwoorden

  9. Marion
    Jun 09, 2013 @ 10:02:35

    Heerlijk, nieuwe haring, jammer genoeg mag ik ze niet eten maar misschien zondig ik wel een keer, Het was trouwens gisteren drukker dan ooit in de haven,
    Jammer dat het weer vandaag niet zo goed is. XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja ik hoorde dat het heel druk was , ben ik even bij dat we niet heengegaan zijn. Dat lag ook al niet in de planning want we hadden andere bezigheden. Natuurlijk kun je wel een keer “zondigen, laat je gewoon iets anders een keer staan.Misschien is haring nog wel minder slecht voor je dan een keer chinees.
    Voor ons is het wel aardig weer, om te klussen moet het niet te warm zijn ,maar wel jammer voor de mensen die van het weekend afhankelijk zijn,de zon zóu nog komen hoorde ik dus wij wandelen vanmiddag wel!Veel plezier op de verjaardagXXX

    Beantwoorden

  10. Hanny
    Jun 09, 2013 @ 00:00:31

    Het was vroeger altijd heel gezellig in de haven met al die versierde kotters. Hoe het nu is geweest, weet ik natuurlijk niet. Ik zal er niet zo snel naar toe gaan. Zeker omdat ik ook geen haring ‘blief’.

    Rietepietz zegt;

    Wij laten vlaggetjesdag ook al járen aan ons voorbij gaan, alleen al de drukte is een goede reden om die dag Scheveningen te mijden. De toegangswegen zitten dan al heel snel verstopt en in de meeste gevallen is ce haring die er dan verkocht wordt nog gewoon oude haring. Maakt voor mij niets uit, net als jij eet ik géén haring.

    Beantwoorden

  11. J@n.
    Jun 09, 2013 @ 00:00:28

    Nieuwe haring? Je kan mij er bij wijze van spreken voor wakker maken, maar inderdaad, we zullen dit jaar ff moeten wachten.

    Rietepietz zegt;

    Je loopt ook geen énkel risico dat ik je wakker kom maken met nieuwe haring, je ligt nogal uit de route! Ik zou er gék genoeg voor zijn om het te rpoberen als je hier in de buurt zou wonen 😉

    Beantwoorden

  12. datzalwel
    Jun 08, 2013 @ 22:47:58

    Haha, je reactie bij Marja. Ik vind ze heerlijk maar wel stinken. Wij hebben al een aantal dagen heerlijk weer met temperaturen ver boven de 20 graden. Zelfs nu staat de buitendeur nog open, maar wij hebben dan weer niet het strand en de zee zo lekker dichtbij. Voor ieder wat hé.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb niet zo héél lang geleden nog eens een hapje geprobeert omdat ik het zop lekker vond ruiken maar br…. , niet lekker hoor!
    Het was hier ook al een paar dagen “aardig”weer maar aan het strand nog knap koud.
    Sowieso wél koeler dan bij jullie in het zuiden maar dat komt in het najaar wel goed , dan is het hier vaak wat warmer dan bij jullie;-)

    Beantwoorden

  13. Annespike
    Jun 08, 2013 @ 22:19:29

    Ziet er wel heel erg leuk uit!
    En ja.. Die haring kan mij ook gestolen worden!

    Rietepietz zegt;

    Nee , let nou op….! Er is helemaal nog geen nieuwe haring dus er vált niets te stelen 😉

    Beantwoorden

  14. Marja
    Jun 08, 2013 @ 21:46:24

    Oud of nieuw, ik lust ze allemaal rauw zonder kopje slappe thee!

    Rietepietz zegt;

    Bbrrr…. ik griezel van haring, vreemd genoeg vind ik ze héérlijk ruiken !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

