Leidse Schouwburg

leidse schouwburg
Het begon allemaal toen dochter Inge kennis maakte met “de Leidse Schouwburg”!
Helemaal gecharmeerd van het inderdaad béélschone theatertje vond ze dat wij hoognodig eens een voorstelling in dat theater moesten gaan zien, en zo mochten we donderdagavond naar een voorstelling van  de énige groep artiesten waar we de deur nog voor uit willen;

het groot niet te vermijden orkest

We kozen ervoor om met de trein te gaan waardoor de avond al héél goed begon omdat de dame aan de verkoopbali geen bril droeg, óf de verlichting erg slecht was, daar doe ik verder geen uitspraken over!  Ja inderdaad, wij kopen de kaartjes altijd aan de bali  en mevrouw rekende daar  50 cent “strafport” bij .
Op mijn vraag of de regeling dat je als oudere géén 50 cent extra hoeft te betalen eruit lag  zei mevrouw pinnig ; “dan moet U wél 60 jaar of ouder zijn”…… Kijk… als je dat overkomt in het jaar dat je 71 wordt kan je avond natuurlijk niet meer stuk !

Maar oke , als we in de schouwburg onze plaatsen op de eerste rij van het 1ste balkon zoeken  zit die eerste rij al aardig vol. Om niet te hinderen bij het zoeken  lopen we achter de eerste rij  stoelen langs waar nog niemand zit .
DSCN3126
Onze plaatsen blijken de twee enige nog vrije stoelen van een rij waar zowel rechts al links al mensen zitten  en als ik achter onze stoelen sta lijkt het me niet nodig de al zittende mensen lastig te vallen…. werd ik niet nét nog voor 59 jarige aangezien..?
Dan gedráág je je ook als 59 jarige en tot Henk , die al  om wil lopen, zeg ik ; ” ik stap er wel even overheen joh” en met een zwierige zwaai gooi ik m’n linkerbeen óver de stoelleuning van de eerste rij heen en laat me zakken op de  20 cm lager liggende vloer van de eerste rij …. en pas dán blijkt 59 jaar lijken … niet het hetzelfde is 59 jaar zijn.
De stoelleuning blijkt door die 20 cm. verschil  ineens op zo’n  85 cm hoog  te liggen …(ruim heuphoogte  voor ukkies als ik)  , en ook de dikke opklapzitting moet overbrugt worden!
DSCN3124Mijn  benen staan dus ongeveer in een hoek van 90 graden ,  waarbij mijn linkervoet op de vloer staat en mijn rechtervoet de makkelijkste weg zoekt en in de gleuf tussen beide stoelen  naar beneden wil en daar klem komt te zitten .
Het been  hóger optillen en eruit wringen vanuit mijn lage positie lukt van geen kant en zo sta ik even als een uitgerangeerde ballerina in bijna complete spagaat de aandacht te trekken van het héle balkon…. wat zeg ik….. zelfs  beneden in de zaal kijken mensen omhoog .
De heren op de stoelen naast me proberen nog éven krampachtig hun lachen in te houden, maar dat is een verloren zaak  want ondertussen  sta ik zélf bijna te janken van het lachen en zegen ik het feit vooraf nog even de  toiletten bezocht te hebben zodat ik het in ieder geval “droog kan houden” !

Met de tranen in z’n ogen  heeft  Henk tóch de tegenwoordigheid van geest mijn voet beet te pakken en omhoog te tillen zodat ik even later met beide benen op dezelfde vloer sta  waarna ik “het  gaan zitten” er vlekkeloos  vlekkeloos vanaf breng ! In vergelijkbare gevallen wil ik nog wel eens vergeten de zitting  neer te klappen wat óók hilarische taferelen oplevert
De buurheren moedigen Henk aan vooral even vóórlangs te komen, dat lijkt ze een stúk makkelijker voor hem en ze staan héus met plezier even op…..,  zo geschiede !
Iedereen is ondertussen hélemaal in de stemming voor een leuke avond….., waarschijnlijk zal ik dus wel een aanbieding ontvangen voortaan het voorprogramma te komen verzorgen van het “groot niet te vermijden orkest” …. al hebben ze dát helemaal niet nodig, het was gewéldig!

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leo's mening
    Mei 31, 2013 @ 16:23:19

    Al weer lang geleden dat wij op aanraden van anderen het Groot Niet te Vermijden Dans en Showorkest zoals ze toen nog heetten voorbij zagen komen in het Almeerse theater waar we toen altijd gingen kijken. Geweldige show, je lag al snel onder je stoel van plezier. Nu heb ik weinig last om daar weer op terug te komen, maar toch. Ik denk dat we hen een keer of 8-9 gezien hebben en steeds weer met nieuwe zaken of af en toe een wat andere samenstelling. Nu geen abonnement meer voor het theater, het was ook een beetje ver allemaal… Je wordt ouder pappa…

    Rietepietz zegt:

    Wij volgen ze ook al de nodige jaren en ze zijn nog steeds de moeite waard. Volgens mij komen ze toch zéker wel in de omgeving van Amsterdam .Ook dit keer hebben we ons geweldig geamuseerd met de heren , ach je kent het wel een perfecte song inzetten en dan er dan een grappige persiflage in gooien , soms met een paar woorden ineens de hele boel op de schop 😉
    Binnenkort komen ze weer een nieuwe show dus ik zou zeggen “hou ze in de gaten”!

    Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    Mei 28, 2013 @ 13:17:14

    Wat had ik hier graag bij geweest 🙂

    Rietpietz zegt;

    Ik zág nog iemand op het toneel komen om een foto te maken ,ik heb nog goed gekeken of jij het niet was;-)

    Beantwoorden

  3. VoorHetBlogGezet
    Mei 27, 2013 @ 22:07:16

    Ooohhh wat een heerlijke Rietepietz act! Hier heb je geen camera bij nodig! X

    Rietepietz zegt;

    Dat is maar góed ook want dáá had ik ff geen handen voor vrij hoor, was al blij dat ik op de been kon blijven 😉

    Beantwoorden

  4. Suske
    Mei 27, 2013 @ 22:05:25

    het zal een mooi zicht geweest zijn in ieder geval.

    Rietepietz zegt;

    Mooie benen ook hoor 😉

    Beantwoorden

  5. tagrijn
    Mei 27, 2013 @ 21:51:15

    Misschien moeten ze aan de buitenkant toch wat duidelijker aangeven dat het een schouwburg is en geen gymnastieklokaal.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben blij dat jij beseft dat het niet mijn schuld was…. , Het staat inderdaad nérgens!
    En buiten was het óók al hink-stap-sprong omdat de héle straat opgebroken lag , zó krijg je iederéén gek natuurlijk;-)

    Beantwoorden

  6. Zus
    Mei 27, 2013 @ 12:28:11

    Whaaa, wat heb je me laten lachen !!(en nog!) Hoe haal je het in je hoofd?
    Kwam natuurlijk door die mevrouw met dat (…) brilletje dat je overmoedig werd.
    Nou, je hebt een paar mensen de avond van hun leven bezorgt! Je wordt nog beroemd in Leiden en omstreken. Nou ja het is gelukkig goed afgelopen. en het leverde een hoop lol op. Groetjes X

    Rietepietz zegt;

    ja ik werd een beetje overmoedig toen ik ineens voor “jonge blom” door kon gaan ,heb je met die oudjes;-)
    Ik had evengoed de lol niet willen missen want wat hébben we gelachen, zelfs toen we allang thuis waren én natuurlijk toen ik het hele verhaal op ging schrijven ! Maar ik gun idereen natuurlijk zo’n lachmomentje;-)

    Beantwoorden

  7. J@n.
    Mei 27, 2013 @ 10:13:37

    Iets dergelijks heb ik ook wel ooit gedaan, maar toen was ik ongeveer ook echt 59, maar ik was slimmer (sorry), ik klapte met mijn voet eerst de zitting naar beneden waar ik dan op kon gaan staan en dan kon ik gewoon afstappen (snappie?)
    Je bent te beschijden Rietepietz, gewoon voor de mensen doorgaan in het vervolg, maar ja, dan wordt er wel minder gelachen. 😉

    Rietepietz zegt;

    ja ik snáp het wel maar ik zou nóóit met m’n schoenen op de stoelzitting gaan staan,(mocht niet van m’n moeder) Ik had er duidelijk niet aan gedacht dat de stoelná de afstap ineens veel hoger was door het hoogteverschil in de vloer. Voor hetzelfde geld had ik door m’n linkerenkel geknapt bij de afstap maar dát bleef me gelukkig bespaard 😉

    Beantwoorden

  8. Truus
    Mei 26, 2013 @ 18:27:40

    Auw, auw, auw, Rietepietz, ik heb net gegeten en dan doet het zeer hoor, al dat schuddebuiken van de lach! Zo, nu nog even de tranen wegvegen en dan kan ik het beeldscherm weer behoorlijk zien. 😉
    Het is inderdaad een mooi gebouw maar JIJ hebt voor mij de show gestolen. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Sorry hoor, het was niet de bedoeling dat je buikpijn van me kreeg! Ik heb zelf ook gewoon moeten dweilen zoliepen de tranen van het lachen over m’n gezicht ,en wéér toen ik het verhaal zat op te schrijven.
    Ik zit ook nog te wachten op een aanbieding om in het voorprogramma te mogen spelen 😉

    Beantwoorden

  9. Astrid
    Mei 26, 2013 @ 17:07:22

    HA HA HA het is je idd gelukt om in de belangstelling te staan 😉 wat ga je de volgende keer verzinnen?
    Het was weer een heerlijk verhaal Riet en ik zag de hele situatie voor me toen ik het las.

    Rietepietz zegt;

    Ja ik kwam wél binnen zal’k maar zeggen;-) Volgende keer tóch maar gewoon netjes vragen of ik even mag passeren ,is rustiger voor de héle zaal denk ik! Wél minder lollig maar dat moet dan maar 🙂

    Beantwoorden

  10. isis45
    Mei 26, 2013 @ 15:26:31

    Weer een verhaal dat alleen jou kan overkomen.
    En het groot niet te vermijden is geweldig, wij volgen ze al vanaf ze nog “het groot niet te vermijden dans en show orkest” heetten. Dat is al aardig wat jaren terug. Maar het blijft een leuke avond als je daar bent geweest.

    Rietepietz zegt;

    Eh….. ik begin bijna te geloven dat niémand over stoelen heen klimt in de schouwburg , Whahahaha! Maar je hebt gelijk, wij volgen ze ook al vanaf de tijd dat ze nog die héle langen naam voerden. Wat een gedreven mannetje is die Louis van Kockelmann toch, en wat kunnen ze véél ,om het over de humor maar niet te hebben 😉 Hier ga ik écht de deur voor uitmaar ik heb natuurlijk ook een aantal DVD’s van ze !

    Beantwoorden

  11. ♫ M e l☺d y ♫
    Mei 26, 2013 @ 13:40:33

    Ik moet mijn uiterste doen om niet in een schaterlach te vallen, oef…
    Ik ken het theater en weet inderdaad wat Inge heeft willen laten zien en voelen!
    Ondanks je escapades hoop ik dat je een fantastische avond had, met die artiesten kan het haast niet anders.

    FIjne zondag.

    Rietepietz zegt;

    Lachen mág hoor, Henk en ik zijn ons er óók aan te buiten gegaan, het was zó komisch (én stom natuurlijk maar voor een logje doe ik álles) .We hadden inderdaad een gewéldige avond, wát een virtuoos stel mensen is het toch, ze spelen álles maar dan op hún manier en met de humor die me zo aanspreekt.
    Ik had trouwens Louis Kockelmann zélf kunnen zijn die het publiek in kwam om het publiek te vermaken 😉

    Beantwoorden

    • ♫ M e l☺d y ♫
      Mei 27, 2013 @ 14:13:33

      Ohhh gelukkig 😉 Schatert alsnog ff luid.

      Ja die heren kunnen er wat van…ik vind ze in ieder geval zeer de moeite waard, jij dus ook als ik goed begrijp 😉

      Rietepietz zegt;

      Ja hoor , ik beetje zelfspot ga ik niet uit de weg en daar mág om gelachen worden, heerlijk!
      Dat heb je goed begrepen , ik ben gék op die groep. ooit eens op TV iets van ze gezien en sindsdien gaan we,als het ff kan, naar al hun shows . Ik heb er ook een aantal op DVD !

      Beantwoorden

  12. hanscke
    Mei 26, 2013 @ 13:26:11

    Oh wat een heerlijk blogje. Ik zag het voor me. Ik mag toch hopen dat je geen rok aan had? Hi hi. En ja! ik houd ook van Het groot niet te vermijden

    Rietepietz zegt;

    nee ik droeg ,tot m’n spijt, géén rok! Ik had me graag wat feestelijker gekleed maar omdat ik geen elegant schoentje kan dragen rest me slechts een nette broek, De “stevige schoenen ” die ik draag waren dus een déél van het probleem, totáál klem tussen de leuningen;-)
    Wat een stel rás artiesten is het hé! En vooral in zo’n kleine intieme zaal komt het allemaal erg goed over! Dit was de show ; “save the last dance ” een aanrader, maar de nieuwe show is in voorbereiding !

    Beantwoorden

  13. powerpointgreetje
    Mei 26, 2013 @ 12:42:31

    heel leuk geschreven Riet, zie het helemaal voor me haha…..
    wens je een fijne zondag toe, Greetje

    Rietepietz zegt;

    Zo hoor ik het graag, het was hilarisch en altijd fijn als ik erin slaag dat over te brengen!;-)

    Beantwoorden

  14. hartelijkehothulk
    Mei 26, 2013 @ 11:21:25

    Wat SCHITTEREND!
    Ik lig hier helemaal blauw van het lachen.
    Hoe je het beschreef ik zag het helemaal voor mij.
    Super genoten van dit log!

    Rietepietz zegt;

    Het is natuurlijk éigenlijk een treurig dieptepunt maar ik geef het toe, ik heb me kóstelijk vermaakt. Je begrijpt, zo’n logje schrijf ik óók niet met droge ogen want “ik beleef her” maar extra leuk dat de lol dan ook overkomt;-) graag gedaan hoor! Maar eh…. wat moeten we nou met een blauwe hulk?

    Beantwoorden

  15. Redstar
    Mei 26, 2013 @ 09:26:13

    Strafkorting vanwege het aan de kassa kopen van kaartjes heb ik nooit helemaal begrepen. Nu was het maar 50 cent, maar het kan erger.
    Jullie hadden iig de avond weer goed binnen. En zo hoort het ook 🙂

    Rietepietz zegt;

    Meestal let ik beter op, ik wéét dat die regeling er is maar dacht dat ik ondertussen toch wel óverduidelijk 60 plusser ben, zéker voor vrouwen die meestal een beter oog voor leeftijden hebben! Nou ja , het zal de slechte verlichting wel geweest zijn;-)

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Mei 25, 2013 @ 23:48:19

    Nou mensen, dat was een beeldende voor voorstelling, waar geen hoorspel tegenop kan! Schuddend van het lachen!

    Rietepietz zegt;

    Het “geschreven woord” heeft eigenlijk dezelfde charme als een hoorspel, je kunt je eigen beelden erbij bedenken .Het hangt dan een beetje van “de schrijver” af hoe goed dat lukt.Ik merk zelf altijd dat als ik al gniffelend zit te schrijven ook “het beeld” wel overkomt;-)

    Beantwoorden

  17. Marion
    Mei 25, 2013 @ 21:59:46

    Ik zie het helemaal voor me, hoe kan je het verzinnen:-)
    Truste voor straks.xxx

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, eigenlijk “overkomt” het me gewoon, en ik kan de gevolgen dan ff niet overzien;-)
    Nou ja , we hebben wél gelachen en dat telt! Truste voor straksXXX

    Beantwoorden

  18. spontanity2
    Mei 25, 2013 @ 21:17:13

    Voortaan even eerder laten weten als jij in het voorprogramma zit 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ik ben bang dat men dan néé moet verkopen omdat het in no-time uitverkocht is;-)

    Beantwoorden

  19. Mrs. T.
    Mei 25, 2013 @ 21:07:16

    Hahaha, wat een actie zeg. Ik had het graag gezien. 😉 Mensen zijn toch gewend om op te staan in het theater?

    Rietepietz zegt;

    Ja opstaan is natuurlijk nóóit een probleem (als je niét te laat aan komt) maar het léék zo simpel en dan wil ik liever “even” geen last veroorzaken, maar ja, ik blijk dus minder lenig dan gedacht;-)

    Beantwoorden

  20. Mirjam Kakelbont
    Mei 25, 2013 @ 20:49:56

    Ik weet zeker dat ze van jouw balletvoorstelling meer genoten hebben, dan van het orkest! Je bent een artiest uit duizenden Rietepietz 🙂

    Rietepietz zegt;

    Als ik het van te voren gewéten had zou ik natuurlijk een tutu aangedaan hebben;-) Er stond nog nét geen spotje op dus er zijn wél mensen die het schouwspel gemist hebben!

    Beantwoorden

  21. roadlaura1969l
    Mei 25, 2013 @ 17:18:30

    Hahahahaa ik zit hier smakelijk te lachen, wellicht dat er toch zijn die jouw optreden het highlight van de avond vonden hahaha,heerlijk Rietepietz ….o en voor ik het vergeet de foto’s geven ook mooi weer hoe het theater is 😀

    Rietepietz zegt;

    Práát me er niet van, ik lag al schrijvende alwéér in een deuk!
    het is een héél sfeervol theatertje, knus omdat het niet héél groot is en zoals het “hoort”met veel donker rood ,goud en engeltjes !
    En dán nog zo’n leuke voorstelling dan is het genieten hoor!

    Beantwoorden

  22. Marja
    Mei 25, 2013 @ 16:23:20

    Ik zit het hier bijna in mijn broek te doen, gek mens. Je had wel wat kunnen breken. Wil je voortaan niet meer zo gevaarlijk doen? En als je per se wil, maak dan in elk geval een filmpje!

    Rietepietz zegt;

    Als ik had kunnen voorzién hoe het afliep had ik zéker Henk de camera in z’n handen gedrukt maar ja….. ik vrees dat henk me dan wel tegenhouden zou hebben;-) Ik was érg blij dat ik het zélf droog kon houden want mens,mens, we lopen er met vlagen nóg om te lachen;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

