nóg even Amsterdam

Oke, het wás maar een dagje maar ik zie héus wel kans daar twéé logjes over te maken!  En dan ga ik het niet ééns hebben over dat het druk was in de trein en wat er dan allemaal om je heen gebeurt . De tram ga ik wel even vluchtig doorheen, neehé,  we waren niet vlúg uit de tram al had dat wél gemoeten!
Ik vroeg aan de bestuurder of hij wilde waarschuwen als we eruit moesten voor de Albert Cuip markt waarop hij ,zonder de zo geroemde Amsterdamse humor, kortaf zei dat het omgeroepen werd .
Vanuit de tram is Amsterdam kijken een makkie  want de tram rijdt langzaam wegens het andere verkeer dat vaak “in de weg zit” en  ettelijke  rode verkeerslichten.
Ondanks dat het flink mistig was die dag zien we  vanuit de tram op het Rembrandtplein een leuke beeldengroep die ik wel graag even van dichtbij had willen bekijken.  Ongetwijfeld een groep van één van de schilderijen van Rembrandt maar helaas , de tram rijdt alweer,  ander keertje dan maar!
Rembrandtplein

De bestuurder waarschuwde   een ander stelletje voor de halte van de Spaanse ambassade  maar op de omroepinstallatie horen maar niéts dat op de  A.C. markt lijkt omgeroepen worden , en ik heb écht goed geluisterd. Maar eens vragen…… en inderdaad, we zijn er allang voorbij en volgens de bestuurder is het omgeroepen! We moeten  3 á 4 haltes terug en dat doen we lopend ondanks dat het nog knap kil en winderig is .
We passeren een aantal straten met grote statige rijen huizen van meestal 4 etages hoog, best wel goed onderhouden zo te zien.
Maar wat het meest opvalt is dit ………
hijsbokken2Jij ziet niets ongewoons….? Dan woon je vast in Amsterdam zuid en weet je niet beter …….  van grachtenpanden wist ik wel dat er altijd een “hijsbok” (of noem je zo’n ding niet zo)  aan iedere gevel hangt,  maar deze straten liggen niet aan een gracht. En tóch zagen we ze aan álle huizen in iedere straat !
hijsbokken1Voor zover ik weet (maar als het anders is hoor ik het graag) waren deze hijsbokken vroeger noodzaak omdat de hoge smalle  grachtenhuizen slechts over een smal trappenhuis beschikten. De  grote meubelen van destijds  konden zo door de ramen van de bedoelde etage naar binnen gehaald worden.
Nou hebben wij óók een heel smal trappenhuisje maar toch moeten wij het zonder een hijsbok doen.
huisbokBest wel een beetje oneerlijk dus dat men in Amsterdam zuid nog steeds gebruik kan maken van hijsmogelijkheden, en gebruikt wórden ze , dat konden we met eigen ogen zien.
Ach, het hééft wel iets toch?  Toen ik er Truus naar vroeg vertelde zij dat er een afspraak is met eh…. was het beschermd historisch ….dinges… eh… héééélp Truus….,  dat alle huizen, ook de nieuwbouw,  een hijsbok hebben .
Ook de huisdeuren zijn  in één straat allemaal hetzelfde en daar zijn juweeltjes bij kan ik je wel vertellen !
We hadden  bést nog wat meer willen zien maar , ik zei het al, het was een kille mistige dag en mijn persoonlijk ijspegel Henk was ondertussen zó onderkoeld dat alleen een warm bad en flink glas cognac nog uitkomst konden bieden. Aan cognac was nog wel te komen  maar ja… , dat warme bad vooraf, dáárvoor moesten we toch naar huis!

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mirjam Kakelbont
    Apr 15, 2013 @ 08:35:52

    Prachtig die ouderwetse herenpanden, al zien ze er wel erg nieuw gerenoveerd uit 😉 Jammer dat de meeste in Rotterdam platgebombardeerd zijn. Ik kom te weinig in 020 om straten/huizen te herkennen maar foto’s kijken doe ik graag!

    Rietepietz zegt;

    Sommige zijn ook helemaal nog niet zó oud in die buurt, ik zag ook jaren 20/30 huizen maar die zijn óók mooi! Ik begrijp dat jij in 010 woont? Ik ben geboren en getogen (tot m’n 45 ste) in 070 dus wel een stadskind, maar ik zou niet meer in zo’n grote stad willen wonen.Maar óók weer niet téver uit de buurt van een grote stad;-)Ik ken Rotterdam óók niet heel goed al kom ik er wel eensmaar dan ik hoofdzaak in de buurt van de lijnbaan!

    Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    Apr 15, 2013 @ 00:08:09

    Die hijsblokken vind ik altijd prachtig, zie dan voor mij hoe het gegaan moet zijn destijds. Ik zie ook zo nu en dan dat ze nog wel eens gebruikt worden.

    Rietepietz zegt;

    Ze hebben ook wel iets , allemaal zo strak op één lijn!

    Beantwoorden

  3. Truus
    Apr 14, 2013 @ 19:32:12

    Stomme bestuurder… ;-(
    Mij valt het inderdaad niet op dat er overal hijsbalken hangen. Ik weet gewoon niet beter. 😉
    De bouwstijl van de buurt van mijn moeder is Amsterdamse School. Hoe streng ze precies zijn weet ik niet maar veel authentieke dingen zoals deuren en ramen moeten ze intact laten.
    Dat van die kolen klopt wel. Ik herinner me dat de kolen voor de kachel in kolenhokken op de vierde verdieping lagen. Ga dat maar eens via de trap naar boven sjouwen…

    Rietepietz zegt;

    Nou ja , het is hem vergeven, we hebben nu in ieder geval nóg meer gezien dan de bedoeling was én ik had toch het idee dat ik nu een klein beetje de weg wist 😉
    Ik vond vooral het rijtje waar het winkeltje zit (dus een deel van de tweede v.d. Helststraat) echt héél bijzondere deuren hadden, echt zó mooi! Ik ben gek op de bouwstijl uit de jaren 20/30 dus je begrijpt dat ik er met plezier heb lopen rondstruinen.
    Ook bij de winkels gelukkig géén leegstand en van alles wat , we kochten nog wat dingetjes bij Blokker en het Kruidvat…… alsof we die hier in het dorp niét hebben;-)

    Beantwoorden

  4. Suske
    Apr 14, 2013 @ 17:05:46

    in Amsterdam ben ik nog nooit geweest . Het wordt tijd dat daar verandering in komt. Zo’n grote stad heeft voor iedereen wel iets dat de moeite is.

    Rietepietz zegt;

    Dat is zeker waar, toch hebben kleinere steden ook zo hun charme! Ik bezocht in jouw land Brugge,(beelschoon) en Gent en daar was niets mis mee. In Gent vooral genoten van St. Baafs, wat een juweel is dat!

    Beantwoorden

  5. Melody
    Apr 14, 2013 @ 12:38:26

    Voor een niet-geboren/getogen-Amsterdammer is het wel eens leuk om de ogen er goed de kost te geven.. maar verder? Kom ik er liever niet dan wel.
    Jammer hoor dat die trambestuurder jullie niet even gastvrij zoals het hoort, een seintje gaf, maar ach daardoor heb je nu wel weer dingen gezien die je anders niet gezien zou hebben 😉

    Fijne zondag!

    Rietepietz zegt;

    Iedere stad heeft natuurlijk z’n eigen charme en dat is inderdaad wel leuk om eens te zien.
    Amsterdam is echt te groot om in één keer een goede indruk op te doen,ik ben er trouwens wel meerdere keren geweest en ken de stad nóg niet op m’n duimpje;-)

    Beantwoorden

  6. Boerin Zonder Naam
    Apr 14, 2013 @ 10:53:55

    De hijsbalk was en is bij verhuizingen of bij het afleveren van die grote jute zakken waarin de kolen op het balkon werden bewaard, onmisbaar. Er blijken veel soorten hijsbalken te bestaan en vele zijn prachtig versierd. Er is een aantal jaren geleden een documentaire van op op t.v. geweest, de ik toevallig gezien heb.

    Hijsbalken zijn niet uniek voor Amsterdam. Er zijn veel gemeenten in Nederland waar deze hijsbalk vroeger verplicht was. Maar waar het vroeger verplicht was ieder huis met meer dan drie verdiepingen te voorzien van een hijsbalk, is deze regel nu door toeval geschrapt uit de bouwvoorschriften.
    Het voor ons nabij gelegen Gorinchem heeft ook heel veel oude bouwwerken mét hijsbalk.
    Maar ook oude boerderijen zijn soms voorzien van een hijsbalk. De oude boerderij van mijn schoonfamilie, die in 1994 afgebrand is, was bijvoorbeeld voorzien van een dergelijke hijsbalk: om bijvoorbeeld hooi op de zolder te halen, of om bij hoogwater materieël op de hooizolder te bergen.
    Aan de haak van de hijsbalk hoort een katrol te hangen, waar een touw over getrokken wordt, door de rollen van de katrol heen. Hoe meer rollers, hoe lichter het hijswerk. Soms werden er ook meerdere katrollen gebruikt.
    Maar dit allemaal even terzijde…..
    Zo te lezen hebben jullie jezelf best vermaakt in Amsterdam!

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel voor je aanvullende info, ik wist natuurlijk wel dat hijsbalken wel vaker voorkomen. Maar ik heb ze nog nérgens zó consequent “huis aan huis” in een hele wijk gezien als hier in Amsterdam -Zuid!
    Dat ze ook in deze tijd nog nuttig kunnen zijn kun je al lezen in de reactie van J@n die het € 150,– gekost heeft om een groot meubelstuk binnen te kunnen krijgen met een hoogwerker.
    De kartrollen hangen er tegenwoordig blijkbaar nérgens meer standaard aan, maar worden waarschijnlijk binnen bewaard voor “als het nodig is”! Het viel me heel erg op omdat er veel straten zijn met allemaal gelijksoortige huizen waar dus óveral op dezelfde plek van het huis zo’n hijsbalk uitstak! En ja zeker , we hadden een leuke dag

    Beantwoorden

  7. riet(je)
    Apr 14, 2013 @ 09:58:03

    Amsterdam is leuk voor ’n dagje, maar voor mij té druk, binnenkort wil ik wel ’n keer naar het nieuwe Rijksmuseum, eerst even de begindrukte afwachten….fijne zondag……..liefs riet(je)

    Rietepietz zegt;

    Helemaal mijn idee, nu nog véél te druk zo’n Rijksmuseum en bovendien binnenkort nog alle drukte betreffende de troonswisseling!

    Beantwoorden

  8. Marion
    Apr 14, 2013 @ 09:47:12

    Amsterdam is mijn stad niet maar het heeft natuurlijk ook zijn mooie plekken.
    Jullie gaan dit vast nog eens over doen, en dan vlak achter de conducteur gaan zitten:-),
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Grote steden zijn best aardig om “een dagje te doen” maar ik zou er niét meer in een grote stad willen wonen ! Kan ik makkelijk zeggen want ik woon nu natuurlijk nog altijd op fietsafstand ( of zelfs wel loopafstand) van Den Haag en de std is dus nooit ver weg.
    Maar toch kom ik er zélden om te winkelen, dan kies ik vaker voor Zoetermeer als Rijswijk me niet kan bieden wat ik nodig heb. Nou ja , daar weet jij álles van 😉 XXX

    Beantwoorden

  9. Leo's mening
    Apr 14, 2013 @ 09:01:57

    De beelden op het Rembrandtplein zijn op initiatief van de lokale horecaondernemers geplaatst. Bij het beeld van de schilder. Ze verbeelden de Nachtwacht groep en zijn vooral bedoeld voor toeristen. Het plein is een paar jaar geleden volledig op de schop gegaan, stadsdelen verwoesten graag een mooi buurtje, en toen werden de beelden verwijderd. Stonden nog een tijdje ergens in Noord-Nederland, maar mocchten (..) uiteindelijk weer terugkomen naar hun oude plekje, toen de ambtenaren van het stadsdeel eerst het beeld van de schilder hadden verplaatst en omgedraaid (hij kijkt nu de andere kant op) en toen ontdekten dat het plein wel erg kaal was geworden. Nou ja, overbodig al die deelraden, alleen al hier om. Die hijsbalken zitten idd op de meeste Amsterdamse huizen. Zeker daar waar de trappen smal en de ramen klein zijn. Probeer maar eens een bankstel naar boven te dragen en te draaien op de overloopjes. Lukt niet, en dan is hijzen het alternatief. Ik heb heel wat verhuizingen kunnen doen via dit systeem. Opvallend dat die bestuurder van de tram niet even meer zijn best deed. Zat er geen conducteur in die rups dan? Vaak willen die wel een beetje attent zijn…Maar al wandelend zie je echt meer hoor…..

    Rietepietz zegt;

    Ja logisch dat je wandelend méér ziet, we kozen voor het eerste stukje met de tram om “warmte te sparen”, Henk verdraagt de kou tegenwoordig slecht en het weer was écht kil door de mist zodat de tram even uitstel van executie bood! Vanaf de markt konden we dan verder Zuid in lopen en aan het eind van de van Woustraat ( waar we er in de ochtend dus per abuit uitgingen) weer opstappen!
    Voor de beeldengroep geldt dan eigenlijk “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” het is echt een publiekstrekker ,dat was wel te zien.Vanuit de tram was geen foto te maken zónder mensen die in beeld liepen;-) Op de terugweg troffen we wél een trambestuurder die zelf even riep;”liefhebbers voor de A.C. moeten er hier uit”! Dié man heeft het begrepen en nee, er zat geen conducteur op de wagen.

    Beantwoorden

  10. J@n.
    Apr 14, 2013 @ 00:48:46

    Zo’n ‘hijsbok’ hadden we hier ook moeten hebben, om ons dressoir binnen te krijgen heeft mij 150 gulden gekost, voor de huur van een kraan.
    Overigens heeft A-dam dan nog een pluspunt, dat men er cognac verkoopt 😉

    Rietepietz zegt;

    Wij worden gewoon gediscrimineerd J@n, eigenlijk zou toch iederéén recht moeten hebben op zo’n hijsblok.Hoe vaak zien we tegenwoordig niet dat er een patiënt door een kraan uit het raam getakeld moet worden door de brandweer;-)
    Nou wij hébben het er niet gekocht maar ik ga er zonder meer van uit dat élke kroeg op verzoek (én tegen betaling) wel een “kjakkie” schenkt!

    Beantwoorden

  11. datzalwel
    Apr 14, 2013 @ 00:34:00

    Die bestuurder was dus duidelijk niet het zonnetje in huis. Mar dat kon verder voor jullie de pret niet drukken.
    Nu moet je zeker nog eens terug voor het Rijks Museum. 🙂
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    De trambestuurder had inderdaad z’n dag niet … nou ja hoop ik want als hij altijd zo chagrijnig (en slecht geinformeerd is,(want er werd écht geen A.C. omgeroepenen een toerist weet natuurlijk niet bij welke straar dat ligt) kan hij beter putjesschepper worden.
    Het rijksmuseum…..? Ooit… maar zeker niét nu iederéén het wil zien en het er dus véél te druk is.

    Beantwoorden

  12. powerpointgreetje
    Apr 13, 2013 @ 23:47:28

    gezellig he Riet op de Albert Cuip markt, ga ik altijd graag heen.
    Mijn jongste dochter woont in Amsterdam, kom er geregeld.
    Vind het een gezellige en prachtige stad.

    Rietepietz zegt;

    Als ik eerlijk was er geen sprake van “de gezelligheid” waar je altijd over hoort spreken wat de A.C.(en de Amsterdammer in het algemeen) betreft. Maar waarschijnlijk was het daar , op zó maar een woensdag nog te vroeg op de dag voor. Ik ben natuurlijk als “grote stadskind” ook niet héél snel ondersteboven van een andere grote stad .Maar ik ken Amsterdam nog onvoldoende om te kunnen oordelen.

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Apr 13, 2013 @ 21:54:11

    ja, die beelden op het Rembrandtplein, die stonden er een tijdje, toen waren ze ineens weg, en nu zijn ze er dus weer! Prachtige stad he, daar mag je nog wel meer logjes over maken hoor, er schiet je vast nog wel het een en ander te binnen!

    Rietepietz zegt;

    Nou op dit moment zou ikhet even niet meer weten maar we zijn wél van plan om, zodra het wat beter weer is , nog eens een dagje Amsterdam te doen. Ik ben er als geboren Haagse niet héél erg van ondersteboven maar er is nog genoeg te zien dat ik nog helemaal niet ken!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

