blij gestoord

Natuurlijk weten de meeste lezers van Rietepietz wel dat ze een tikkie “gestoord is”  waar het digitale zaken in het dagelijks leven betreft !
Telebankieren….? Vloeken in de kerk wat mij betreft , automatische incasso …..? Zelfde verhaal , Pinnen….. ?  Ach vul maar in !
En dat allemaal omdat ik er niet áán wil dat ondertussen  alleen de bánk bepaald wat ik met onze centjes mag doen en daar veel geld voor vraagt.

Bovendien geloof ik er geen fluit van dat het allemaal zoveel veiliger is dan contant geld , hoogstens werden criminelen enige tijd op achterstand gezet, evenzo het fabeltje  dat digitaal  betalen en bankieren zoveel goedkoper zou zijn …… ondertussen  moeten we voor álles betalen  dat ooit gratis was, krijgen we géén rente over het gewone saldo en verdwijnen de bankfilialen  én geldopname automaten in rap tempo… te duur!
Ook de pin pas in het buitenland gebruiken ( zó makkelijk dat je altijd overal geld kunt pinnen)  kan niet meer zómaar  om ….  skimming  te voorkomen!

Maar vandaag ben ik “blij” gestoord,  omdat een heleboel mensen óók gestoord werden … maar dan van een grote  storing bij de ING en nog geen pepernoot konden kopen omdat hun tegoed  grotendeels verdwenen leek op een bepaald moment !
Al gaat er overál wel eens iets fout….. ,  heel véél mensen hebben heel véél last als er bij een bank iets fout gaat !
Misschien  gaan er nu wat meer mensen nadenken over voor wié dit systeem het meest lucratief is  en vooral…. of het wel zo gunstig is als álles  digitaal geregeld gaat worden !
Zodra het systeem, per ongeluk of expres,  op hol slaat kunnen we niéts meer ….lang leve de knisperende eurootje ….!

In de 5 vragen/antwoorden in de krant van vandaag blijkt wel duidelijk dat  bij fouten van de bank “de klant” in vrijwel alles actie moet ondernemen  en er werd al bekend dat geen  bánk kan garanderen dat dit soort dingen nooit meer kan gebeuren !
En eh…. let eens op punt 3 , over  door jou ongevraagde incasso opdrachten …. hét antwoord dat de banken voor in de mond ligt ……
“zo werkt het systeem nou eenmaal” ….. hoe heeft het zó ver kunnen komen ?
Ach…. ik weet het eigenlijk wel………. té weinig Rietepietzen…….5vragen ing

 

 

 

Advertenties

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Apr 09, 2013 @ 14:26:59

    Ik wilde er ook heel lang niet aan maar ben uiteindelijk toch ‘gezwicht’.
    Maar je hebt helemaal gelijk. Het wordt steeds risicovoller, al dat ‘gemak’.
    Ik ben nog wel gewend om veel dingen gewoon contant te betalen. Al maken ze je dat in supermarkten al lastiger met hun ‘alleen pinnen’ kassa’s. 😦

    Rietepietz zegt;

    Men zal uiteindelijk iederéén wel dwingen, tenzij de klant alsnog flink gas terug neemt en al dat “gemak een beetje afbouwt. Ik hoop dan maar op nóg een paar lelijke stroringen zodat men het nut van contant geld op zak hebben weer gaat zien!Het is te gék voor woorden dat soms een winkel dicht moet blijven omdat de computer niet werkt !

    Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    Apr 08, 2013 @ 23:27:43

    Ik denk dat heel wat mensen geschrokken zijn deze week en niet voor niets. Blijft een risicovolle toestand.

    Rietepietz zegt;

    Ik hoop héél erg dat men er ook eens iets mee dóet, wij troffen vorige week de benzinepomp een hele dag gesloten , de reden? ….. de computer deed het niet, té gek voor woorden toch !

    Beantwoorden

  3. Albert y Mara fotoblog
    Apr 07, 2013 @ 01:46:33

    Een heerlijke mopperlog van onze grote vriendin Riet uit Rijswijk Zuid Holland. Toen we die storing gisteren en eergisteren vernamen, moesten we meteen aan jou denken. Deels heb je gelijk, maar tegenhouden kan je het toch niet,
    OT: Je schreef bij ons “Dit kleintje gaat opa hélemaal om haar garnalen vingertjes winden, geloof mij maar” Daar kan je best gelijk in krijgen. Zie ook laatste log.
    Fijne zondag Riet. Groetjes Mara

    Rietepietz zegt;

    Natuurlijk kan het wél zover als nodig om veilig te zijn tegengehouden worden ,als er maar genoeg mensen willen doordat ze de gevaren niét onderschatten. Zoals ik al bij Laura zei, De apartheid is gekeerd doordat één zwarte vrouw weigerde om in het “zwarte deel” van de bus te gaan zitten! In dit geval zal ik alléén niets bereiken maar geloof me ,als er wat minder gemakzuchtige mensen waren vielen de banken snel van hun onaantastbare status ! Ik hoop dus maar op nog véle grote storingen want pas dán komen de mensen in beweging!
    Dat logje kom ik vanzelf tegen op m’n rondje ,ik ben benieuwd!

    Beantwoorden

  4. roadlaura1969
    Apr 06, 2013 @ 23:31:11

    Ik ben het deels met je eens men moet de mensen de keuze laten.
    Maar stel dat een deel voor jouw redenaties gaan en een stel voor de mijne daar drukt men de kosten ook niet mee.
    Dan overschrijvingen hebben ook geld gekost en kosten nu ook geld “administratieve verwerking”.
    Wat mij stoort zijn de bonussen, peperdure gebouwen die jij en ik betalen.
    Eerlijk gezegd is de hele Economie Crisis kunstmatig en niet echt alleen om iedereen nog meer geld uit de beurs of digitale portemegleuf te jatten.
    Als je leest en ziet waar wèl geld voor is en dan anderzijds gedaan wordt dat de kassen leeg lopen ik geloof er niks van ………we kiezen we hebben een keus maar niet heus 😉

    Rietepietz zegt;

    Voor mensen die onder de oude systeem rekeninghouder werden zou men de keus móeten laten. Het oude systeem was ondanks alles véél goedkoper dan het nieuwe omdat men gemakshalve maar even de ontwikkelings-en onderhoudskosten even buiten beschouwing liet en die moeten toch héus door de rekeninghouders opgehoest worden. Pas nu men meer kosten in rekening brengt komt die aap uit de mouw!
    Het systeem is ook domweg niet veilig te maken, ondanks wat en beweert en de schade bij grote problemen treft véél meer mensen dan vroeger. Natuurlijk zijn die hoge bonussen uit den boze en het sponsoren van dik betaalde wielerteams, raceteams en voetbalelftallen van ons geld slaat al helemáál nergens op ! Maar zolang alleen een enkeling ( zoals ik ) ” lastig is met klachtenprocedures lachen de banken in hun vuisten! Uiteindelijk gaan de meeste mensen dus toch makkelijk en spelen de banken in de kaart met hun eigen leuze ” zo is het systeem nou eenmaal”!
    En tóch…. is de apartheid grotendeels gekeerd door één vrouw die weigerde in het zwarte deel van de bus te gaan zitten.

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      Apr 07, 2013 @ 23:40:20

      Rietepietz alles wat jij en ik nu doen kan zo gehackt worden en nu doe jij niet aan internetbankieren en betalen met de pinpas, toch sta ook jij bij jouw bank in hùn computer systeem en als de bank gehackt wordt ben ook jij de pineut.

      Alles gaat via het computer systeem, vroeger kon men zelf nog dingen aan de auto repareren tegenwoordig ben je bijna altijd afhankelijk van een dealer.

      Ik begrijp jouw standpunt ,echter ook al zou men dat alles terug draaien ook dan zijn we een prooi of de bank of de zakkenrollers , de bank vind altijd een rede om kosten omhoog te jagen en zakkenrollers krijgen het nog makkelijker de buit zit immers al in de beurs zonder een pin te hoeven kraken.

      O en een verandering aanbrengen daar heb ik vaak alleen gestaan op de werkvloer terwijl iedereen ook ontevreden was hielden ze als puntje bij paaltje kwam allemaal hun mondje dicht en ik was de baas zijn p.spaaltje …….toch bleef ik bij mijn standpunt met als resultaat “zo heet dat tegenwoordig” een burn out ……..Wij kunnen veel willen but it takes too to tango 😉

      Beantwoorden

  5. Mrs. T.
    Apr 06, 2013 @ 19:26:31

    Ik vind de reactie van de bank stuitend. Gatver!

    Rietepietz zegt;

    Banken zijn alléén maar geïnteresseerd in zoveel mogelijk geld verdienen !
    Ze hebben ( dankzij de klant die voor het gemak gaat) nu gewoon de macht in handen en komen óveral mee weg!

    Beantwoorden

  6. datzalwel
    Apr 06, 2013 @ 14:49:15

    Ja die “vooruitgang ” kan ook lelijk tegen werken. Zo wilde ik een jaar geleden parkeren bij een zwembad in Rotterdam , waar het alleen mogelijk was met chipknip te betalen. Bij mij stond daar niets op en in de buurt niets om op te laden. Een Turkse fam. die daar net rondliep gevraagd om voor mij een kaartje te pinnen. Wat heel vriendelijk gedaan werd. Gered voor een keer. En nu gaat dus die chipknip weer weg. Wij zijn gegijzeld door de banken.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Juist de chipknip is het bewijs dat we wél zelf de boel af kunnen remmen, als we maar met véél mensen laten merken dat er alternatieven móeten blijven en daar naar handelen. Maar natúúrlijk wil iedereen leuk met z’n telefoon spelen en als de nieuwe betaal mogelijkheid zónder pin op de telfoon doorzet lig het risico nóg verder helemaal bij de klant. Je telefoon is dan eigenlijk gewoon “de oude portemonnee” geworden, ideaal voor zakkenrollers en ander gespuis !

    Beantwoorden

  7. isis45
    Apr 06, 2013 @ 11:45:15

    Ik doe eigenlijk alles digitaal. Mijn bankzaken, pinnen, kopen via internet, noem maar op. Nog nooit problemen gehad gelukkig. wel houd ik goed mijn banksaldo in de gaten of alles klopt, en ja, daar heb ik dan ook weer een app voor 🙂

    Rietepietz zegt;

    Zolang het keuze blijft heb ik er niets op tegen maar uiteráárd komt er een moment dat er niets meer te kiezen valt en dat is een slechte zaak. Ik lach dus in m’n vuistje bij dit soort grote storingen, hoe vaker hoe liever want het maakt op den duur misschien duidelijk dat alles nooit zó betrouwbaar kan zijn dat andere betalingsmogelijkheden kunnen verdwijnen.

    Beantwoorden

  8. Petr@
    Apr 06, 2013 @ 09:56:53

    Het was een cyberaanval staat er vandaag in de krant.
    Maar wat kunnen we er aan doen, er is geen alternatief.
    Mijn baas zal me geen loonzakje met contant geld willen geven.
    Toen er nog overschrijvingskaarten waren die je op moest sturen, konden die ook onderschapt worden. Het is altijd wat!
    Goede raad is heel duur!

    Rietepietz zegt;

    En toch vind ik dat de keus voor een loonzakje er zou moeten zijn voor wie dat wil!
    Er kan áltijd misbruik gemaakt worden ,dat snap ik , maar nu werd dit peperdure systeem ons door de strot geduwd omdat het veiliger zou zijn én goedkoper en dat is het dus allebei zeker niét!
    Ik doe nog alles met contant geld en overschrijvingen maar zelfs dán moet ik meebetalen aan wat anderen kiezen en dat vind ik dus te duur!

    Beantwoorden

  9. Leo's mening
    Apr 06, 2013 @ 09:56:22

    Ach, ik ben mijn carriere nog eens bij de voorloper van de ING, de NMB, begonnen. Alles nog handmatig. Maar in 1967 kwamen de eerste Holerit-machines. Kamergrote computers die gekoeld hun werk moesten doen. Ponskaarten, verwerken door vele leuke dames. Die machines werden al maar kleiner. Tot we uitkomen op hoe het nu gaat. Digitaal gaat niet meer weg. Men gaat je dwingen over te stappen, de handgeschreven formuliertjes verdwijnen. Pinnen moet, ook al zijn daar risico’s aan verbonden. Vergis je niet dat we met zijn allen aardig afhankelijk zijn geworden van die technieken. Ook voor ons vervoer, de media, de communicatie, medische wetenschap, voedselindustrie en ga zo maar door. Houdt je niet meer tegen….

    Rietepietz zegt;

    Juist jouw laatste paar regels realiseer ik me heel goed en vind het zéér verontrustend !
    Natuurlijk zal het systeem nooit meer verdwijnen maar dat er geen enkele poging meer wordt gedaan oudere systemen achter de hand te houden voor noodgevallen is net zoiets als geen kaarsen meer fabriceren nadat de stroom uitgevonden werd.
    Het is onacceptabel dat men in een winkel niet meer af kan rekenen als het internet uitvalt of dat men geen bestellingen kan plaatsen zonder internet, alsof er geen pen en papier meer is, en tóch pikt vrijwel iedereen het en dát begrijp ik niet !

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Apr 06, 2013 @ 09:21:33

    Internet bankieren is echt enorm handig! De enkele keer dat het fout gaat weegt niet op tegen de keren dat het goed gaat en je er enorm veel gemak van hebt. Ik heb slechts 2 automatische incasso’s lopen, puur omdat dat niet anders kan. Bij een ging het mis. Eerst in maart, en afgelopen week weer. Ik storneer dan. Tis alleen een hoop werk voor niets.
    Verder zijn de problemen van momenteel te wijten aan klootzakken die zitten te ddossen.. Daar doet een bank nagenoeg niets tegen.
    Het wordt tijd voor een beter systeem.

    Rietepietz zegt;

    Zolang men mij de keus laat én ik niet mee hoef te betalen aan wat anderen handig vinden gaan ze hun gang maar. Maar zoals het nu gaat deugt het niet.Ik vind het handiger om een toegezonden accept giro ondertekenen, en dat moet kunnen.De bank interesseert het geen f of er dingen fout lopen, zij leggen de verantwoording tóch bij de klant,en zelf áls ze de schade vergoeden worden die kosten door álle klanten tesamen betaald! Dit soort grote storingen en pogingen tot hacken zouden mensen wel eens een beetje wakker mogen schudden maar helaas gaan de meeste alleen maar voor wat ze zien als gemak, dat komt ze ooit duur te staan!

    Beantwoorden

  11. J@n.
    Apr 06, 2013 @ 00:20:58

    We weten het allang joh, maar kan jij het veranderen? Ik niet!

    Rietepietz zegt;

    nee jij alléén niet , en ik alléén ook niet .Maar er had natuurlijk al jaren éérder door grote groepen actie ondernomen moeten worden . Als grote groepen mensen vernieuwingen afwijzen kiest de bank heus eieren voor het geld dat ze van ons gebruiken. Je kunt erop wáchten dat men internet bankieren gaat verplichten en dán komt er ook een prijskaartje aan te hangen. Maar het is nú al niet gratis want de kosten voor de pc, beveiliging én de verbinding zijn voor jezelf, dat kost de bank niets!

    Beantwoorden

  12. ♫ Mel☺dy ♫
    Apr 05, 2013 @ 23:59:21

    Ooit, in een grijs verleden, werkte ik bij een bank (toen nog zonder computers)
    Nadat het pinnen etc ingevoerd werd (in 1e instantie geldautomaten om geld te tappen) gingen alle werknemers gelijk over op 1 na…. don’t guess who.
    ik ga dan wel met de mode mee maar nog steeds schoorvoetend…

    Rietepietz zegt;

    Inderdaad, niet alle vernieuwing is verbetering! De banken vertellen het leuk maar kijken uitsluitend naar hun eigen belang!Zolang er de kéus blijft maakt het e niet uit maar er verdwijnt steeds méér aan keuze en dan is het slikken of stikken!

    Beantwoorden

    • ♫ Melody ♫
      Apr 07, 2013 @ 13:35:03

      Jah, de dingen die ons ‘door de strot’ gedouwd worden nemen wel in aantal toe he? Verzet lijkt zo zinloos…. het is inderdaad óf slikken óof stikken ;-( ;-(

      Rietepietz zegt;

      dat zou niet hóeven hoor , maar de mensen gaan tegenwoordig alleen maar voor “makkelijk”óók als ze ergens voor zouden moeten knokken! Ik heb het al meer aangehaald , de apartheid is doorbroken door slechts één enkele zwarte vrouw die weigerde in het “zwarte deel” van de bus te gaan zitten ! Dat ging niet héél snel maar zij bracht de boel aan het rollen omdat steeds meer mensen er over na gingen denken . Hoe méér storingen er op zullen treden hoe meer mensen na zullen gaan denken en de banken beginnen niéts als we onze centjes niet meer aan ze toe willen vertrouwen.

      Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Apr 05, 2013 @ 23:47:03

    ja, punt 3, zo werkt het nu eenmaal en u moet zelf opletten!
    Nou ja zeg, dat is toch wel de omgekeerde wereld!

    Rietepietz zegt;

    En tóch schijnt dat niemand te verontrusten. De bank kijkt dus gewoon niét of de rekeninghouder toestemming heeft gegeven voor die aut. incasso .Dat móet natuurlijk omgedraaid worden ,altijd blokkeren voor dat soort incasso tenzij de rekeninghouder de blokkade op laat heffen.

    Beantwoorden

  14. Terrebel
    Apr 05, 2013 @ 23:07:12

    Vroeger hoefde je geen bankpas te hebben maar tegenwoordig moet het. Het is niet eerlijk, Riet! En toch wens ik je een fijn weekend! 😉

    Rietepietz zegt;

    Vroeger had je nog zélf een keus, een gratis bankpas kan best als je er uitsluitend geld mee opneemt aan de balie , zoals ik ! Nu moet ik meebetalen terwijl ik géén gebruik maak van elektronisch betalen en telebankieren ,wat ik allemaal niet gebruik!

    Beantwoorden

  15. Mirjam Kakelbont
    Apr 05, 2013 @ 21:27:22

    Hoe meer ze hun best doen om ons te verzekeren dat alles in kannen en kruiken komt, des te meer ik me zorgen ga ik maken. Vooral omdat Lief en ik allebei meer dan tien jaar bij dezelfde bank hebben gewerkt. Niet de ING. Dat dan weer niet 😉

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij kun je je niet genoég zorgen maken, het was vandaag alwéér mis! Ze leggen álle risico’s bij de klant en laten die er óók nog dik voor betalen.En tóch pikt bijna iedereen het dat de bank steeds meer bepaalt wat we wel en niet mogen doen met ons eigen geld!

    Beantwoorden

  16. Marion
    Apr 05, 2013 @ 20:29:41

    Riet, je hebt helemaal gelijk maar toch hoor ik bij de mensen die het er maar op wagen.
    Fijne avond, XXX

    Rietepietz zegt;

    Het vervelende is alleen dat de banken de touwtjes stééds strakker aanhalen naarmate meer mensen gebruik maken van dit soort diensten. Zodra driekwart over de streep is is het slikken of stikken voor de rest want dan schaffen ze de oude mogelijkheden af!Ik snap wel dat het voor jou makkelijk is om thuis je bankzaken te kunnen regelen maar gelukkig doe je toch ook nog wel vaak dingen contant….dus je mag nog met me mee hoor 😉

    Beantwoorden

  17. hartelijkehothulk
    Apr 05, 2013 @ 20:10:46

    Beste Rietz, ik zeg het je nog één keer.

    EEN BANK IS ENKEL GOED OM OP TE ZITTEN!
    EN ALS IE GROOT GENOEG IS MAG JIJ ER WEL OP LIGGEN.

    Rietepietz zegt;

    Ja stomm , niet aan gedacht , morgen ga ik op het hoofdkantoor van de ING liggen, ik hoop dat het dan iets minder koud is !;-)

    Beantwoorden

  18. Marja / ram1955
    Apr 05, 2013 @ 19:45:36

    Je hebt gelijk, maar je bent wel de laatste der Mohikanen.

    Rietepietz zegt;

    En tóch is het tij nog wel te keren, de chipknip gaat er óók uit omdat ‘m niet wil!
    Maar misscchien denken er door dit soort toestanden, (je staat als bedelaar terwijl de bank je geld gijselt) toch meer mensen na, dit soort dingen kan héél erg uit de hand lopen en is niét te voorkomen !
    Je portemonnee gerold kost je aan geld altijd minder dan je pinpas gerold omdat men dán je hele rekening kan plunderen.
    We zijn de melkkoe voor de banken geworden en die heeft maling aan de klant!Die krijgt de schuld dat hij/zij niet zorgvuldig met z’n pinpascode omging! Iédere charlatan met een kamer van koophandel nummer kan geld van jóu rekening innen met een aut. incasso en jij moet daar maar voor waken,dat doet niét de bank .

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: