nogmaals, eet smakelijk!

Ik  had nóg een  logje  uit 2006 apart gehouden omdat ik zélf weer  moest glimlachen toen ik het herlas.
Dat logje gaat over mijn worsteling met de “culinaire keuken” waar ik natuurlijk nét zo makkelijk weer een nieuw log over schrijf  want er is genoeg waar ik me over verbaas op dat gebied.
Zo’n culinair menu kost een vermogen maar bestaat meestal uit een klodder kunstig gedrapeerde saus over wat flintertjes groente die een gezin in de bijstand uit pure noodzaak eet omdat het  zo goedkoop is.
oberRode biet, schorseneren  en  knolraap bijvoorbeeld liggen vaak “herontdekt te wezen” op het , ongetwijfeld kunstzinnige, bord dat  met veel poespas  opgediend wordt  .
BBrr…. knolraap, het lag in de  jaren kort na de oorlog  iedere week wel minstens 1x in de week op mijn bordje in het ouderlijk huis, net als de rode biet.
Evengoed typisch dat de woorden culinair  én literair  bij mij vaak dit soort logjes laten groeien , eh… misschien is het de uitgang van de  woorden.
Betekent “air” niet o.a.; ”  Gewichtigdoenerij ” ?

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leo's mening
    Mrt 15, 2013 @ 10:40:52

    Wij aten in ons leven al heel wat culinaire hapjes. Het mocht iets kosten. Meestal vond ik dan de wijn en het desert het lekkerste. Nee, als ik nun uit eten ga wil ik het gevoel hebben dat de maag ook echt gevuld is. Als we zelf koken doen we dat ook met die gedachte. Afwisselende gerechten, in- en uitheems, het maakt niet uit, maar al die liflafjes zijn aan mij niet (meer) besteed. Al is het soms wel een keertje leuk om het nog eens mee te maken. Elk jaar een of twee keer even kijken of die wonderlijke culinaire geneugten nog steeds de maag niet weten te vullen. En dat wordt telkens weer bevestigd…

    Beantwoorden

  2. Blog Zonder Naam
    Mrt 12, 2013 @ 04:15:11

    De vertaling van culin-air is dus gebakken-lucht…..
    Het woord is inmiddels zo ingeburgerd dat we de vertaing iet meer gebruiken, zoals van wel meer ingeburgerde woorden.

    Rietepietz zegt;

    Nou of je dat letterlijk zo kunt vertalen durf ik niet te zeggen , zóveel talen spreek in nou ook weer niet! Maar zoals het hier staat vind ik het een vertaling die behoorlijk de lading dekt 😉

    Beantwoorden

  3. isis45
    Mrt 11, 2013 @ 22:10:45

    Ik wil gewoon zien wat ik eet en in een normaal portie. Niks geen ster, dat hoeft van mij niet.

    Rietepietz zegt;

    Zo denk ik er ook over, dat gedoe met die sterren is grote onzin, heeft niets te maken met een voedzame maaltijd maar alleen met allerlei dingen eromheen volgens mij!

    Beantwoorden

  4. tagrijn
    Mrt 11, 2013 @ 21:41:24

    Er is natuurlijk wel een verschil tussen even ergens een hapje eten of echt uit eten gaan. De laatste keus brengt altijd wat meer bijzondere dingen en is daardoor ook duurder. Wat niet wil zeggen dat een eenvoudige maaltijd verkeerd is. Maar ik vind het altijd wel leuk om bijzondere dingetjes uit te proberen.

    Rietepietz zegt;

    Ja zoals Albert ook al opmerkte kun je gaan “eten”maar ook gaan “tafelen” en daar zit wel verschil in! Voor mij is eten toch (oh, heiligschennis) toch een beetje een noodzakelijk kwaad. Ik schijn dan weer per ongeluk áltijd in de (voor mij) verkeerde restaurants binnen te stappen, staat de kok helemaal voor niets z’n stinkende best te doen voor zo’n eetbarbaar;-)

    Beantwoorden

  5. Mirjam Kakelbont
    Mrt 11, 2013 @ 20:38:58

    Doe mij maar een gewoon restaurant, zonder toeters en bellen. Geen vijf rijen bestek en al helemaal geen ganzenlever of kreeft. Ik zal het je nog sterker vertellen: ik eet liever een bruine boterham met kaas dan iets met een ster!
    Wel mag het je bekomen 🙂

    Rietepietz zegt;

    Daar kan ik me prima in vinden,kom maar op met die boterham, lekker met oude boeren kaas?
    Nou ja , hebben dus tóch alle twee de buik vol van de sterrenmaaltijden zonder één hap te eten , en dat nog wel gratis!

    Beantwoorden

  6. roadlaura1969
    Mrt 11, 2013 @ 20:09:58

    Zo te zien was de reader gister 3 keer niks want hij heeft mijn reactie niet geplaatst ondervind het de laatste tijd wat vaker door de verbinding of wordpress.

    Je kunt zien Rietepietz dat duur inderdaad niet altijd voor vullend staat, ja voor hun kassa en onze portemonnee een dieet het slinkt dan rap 😉

    Moet wel zeggen dat we ook wel als we het weer eens wagen, echt waar voor ons geld hebben gekregen en dat is dan ook geen probleem om iets meer uit te geven 😀

    Goedkoop of Duur beide moet smaken en vullen 😉

    Rietepietz zegt;

    Ik heb even gekeken of je in de spam lag te spartelen maar dat is niét zo ,dus dan weet ik niet waar het aan ligt.maar er gaat weleens iets fout !Je had wél op het oudere logje ( dat gelinkte) een like gezet,die is wél goed over gekomen!

    Voor zo’n dure maaltijd betaal je meestal veel voor de “naam”van het restaurant, net als bij merken!Vroeger at ik bij voorkeur bij v.d. Valk vestigingen maar dat is tegenwoordig ook een gok wat je op tafel krijgt. Zo ’n dure maaltijd vind ik eerlijk gezegd zondegeld,net als de peperdure drankjes waar je vaak zelf thuis een hele fles hebt voor de prijs van één glas.Het helpt natuurlijk wel dat ik ook niet zo van wijn hou ,als ik er dan €4,95 voor een glas moet betalen bestel ik liever een bitter lemon óf een glas water!

    Beantwoorden

  7. Albert y Mara fotoblog
    Mrt 11, 2013 @ 18:52:18

    In Spanje gaan we regelmatig in een klasse restaurant tafelen (dat is wat anders dan eten) en het verbaast ons iedere keer weer hoeveel we kwijt zijn. Minder dan de helft als in Nederland. Gelukkig blijven we nog een hele tijd in Los Boliches 😉
    Saludos de Albert

    Rietepietz zegt;

    O ja , in Spanje kun je stukken goedkoper eten dan hier in Nederland, en je maakt terecht een onderscheid tussen tafelen en eten. Het zal je bij dit logje niet moeilijk vallen in welke categorie je mij het best kunt onderbrengen, maar ik wens jullie veel tafelplezier;-)

    Beantwoorden

  8. Door
    Mrt 11, 2013 @ 18:38:25

    Oh, ik houd daarvan! Heerlijk, van die prachtig opgemaakte borden, een lust voor het oog. Ik ben zelf een kookgek, dus probeer dan altijd ideetjes op te doen.

    Rietepietz zegt;

    Voor “de liefhebber” is zoiets natuurlijk een feestje! Aan mij is het écht niet besteed en zie ik per ongeluk een kookprogramma op TV zit ik (vergeef me) een beetje besmuikt te gniffelen om die grote forse mannen die staan te tutteren (vergeef je me óók wel hé!) met een frutseltje hier en een floddertje daar! Maar ik ben dan ook géén keukenwondertje,dat scheelt een slok op een borrel denk ik 😉

    Beantwoorden

  9. Petr@
    Mrt 11, 2013 @ 15:08:14

    Je wordt dan baldadig als je dan in zo’n deftige omgeving zit, haha.
    Nee wij houden ook niet van die liflafjes, dat als je thuiskomt je de frituurpan nog even aanzet haha.
    Hier in de buurt zit een heel goed restaurant, geen opsmuk, betaalbaar en daar kun je toch lekker eten. Ik neem altijd rib-eye, zooooo lekker…

    Rietepietz zegt;

    Vertel mij wat!!! We hebben het al eens eerder zo getroffen en konden elkaar op het laatst niet meer aankijken zonder in de lach te schieten! Meestal dan bij thuiskomst alles nog even “evalueren” en al die dingen invullen die je aan tafel al had willen zeggen ,resultaat altijd flink de slappe lach !

    Beantwoorden

  10. Melody
    Mrt 11, 2013 @ 11:24:18

    Tja…..dat soort restaurants sla ik met Liefde en gemak over om 2 redenen, die jij (zo slim ben je wel) vast wel kunt verzinnen.

    Ach zolang het maar inspireert tot leuke logs is alle ‘air’ goed toch 😉

    Rietepietz zegt;

    Er zijn redenen genoeg te bedenken om niet in dit soort restaurants binnen te vallen ,het is dat we die keer geen zin meer hadden om naar buiten te gaan anders hadden we nóóit in dat hotel gegeten ,er was een “gemoedelijk familiehotel” beloofd ;-( Jij was óók al met “air” aan het eind bezig “sanitair;-)

    Beantwoorden

    • Melody
      Mrt 11, 2013 @ 11:24:55

      bei de wee….. knolraap kun je overigens tot heerlijkheid bereiden als je met caramelstroop werkt 😉

      Rietepietz zegt;

      Ik vond het vroeger al te zoetig, een beetje wee bbrr…. ik kan héél makkelijk zonder hoor 😉

      Beantwoorden

  11. Marion
    Mrt 11, 2013 @ 09:27:53

    Gelukkig zijn er nog restaurants waar die poespas niet aan de orde is.
    Knolraapjes kunnen echt lekker zijn, gestampt met bloemige aardappelen en een lekker jutje, ik heb ze altijd heerlijk gevonden.
    Hier weten ze er niets van te bakken, zijn ze ook niet te eten, ik hoorde dat ze er maizena in doen, bah.
    Groetjes, XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik heb ze nóóit meer gemaakt , dus nu al méér dan 50 jaar niet gegeten en eigenlijk herinner ik me knolraap in een soort wittig papje (zal dus ook wel maizena geweest zijn) met zoetige smaak, een beetje wee!
    Bloemige aardappels zijn er óók vrijwel niet meer, dat is wel jammer! Nou ja ,gelukkig zijn er genoeg andere lekkere dingen 😉
    eet smakelijk straks XXX

    Beantwoorden

  12. Hanny
    Mrt 11, 2013 @ 00:02:33

    Restaurants waar je sprietjes en kleine hoopjes op je bord krijgt, mijden wij als de pest. Gelukkig hebben we familie die weet wat een mens nodig heeft als er buitenshuis gegeten gaat worden. Familie, die ‘stevige’ maaltijden voorschotelt. Weliswaar op grote borden, maar die zijn goed gevuld.

    Rietepietz zegt;

    Wij zijn niet eens grote eters, kun je nagaan als dán nog honger hebt na het eten stelt het écht niet veel voor. Meestal kun je ook amper herkennen wát je eet en dat is jammer want je smaak wordt óók geholpen door “het oog” en als dát misleid wordt gaat dat ten koste van de smaak!

    Beantwoorden

  13. depetvantruus
    Mrt 10, 2013 @ 23:34:00

    Weinig voor veel geld en een hoop ongewenste poespas. Daar houden wij ook niet van Rietepietz. Vandaar dat we liever een vakantiehuisje boeken. 😉

    Rietepietz zegt;

    Je hebt weer een flinke inhaalslag gemaakt zie ik,daar heb je vast honger van gekregen 😉
    Je eigen potje koken in de vakantie is altijd fijn,ben ik ook voorstander van!

    Beantwoorden

  14. Emmelinda
    Mrt 10, 2013 @ 21:22:26

    Oh, mijn vader heeft een neef die met zijn zoon en schoondochter een restaurant draaiende houdt. Wij daar dus gaan eten, is het dus psies zoiets als in jouw beschrijving. Nou weet ik best wel dat je van buiten naar binnen moet werken met je bestek maar tjemig de pemig, soep zat in cocktailglaasjes waar ze bij de Griek Ouzo in doen. Mag je dat zo aan je mond zetten of moet dat op een lepel en hoe krijg je dat verrekte zilverwerk in zo’n glas dan? Zo ging het dus van gang naar gang (euh nee niet die ruimte tussen twee kamers waar met carnaval een paard in staat). Ik was blij dat we in een hoekje zaten. De overige gasten waren nogal deftig en ook al ben ik niet echt een Tokkie…het voelde toch best ongemakkelijk ;-).

    O ja…ik kreeg er de slappe lach. Nee niet vanwege dat gedoe met glaswerk en bestek maar omdat we buiten zaten en het stonk. Omdat er in de buurt gemest was. Hahaha zit je daar peperduur te eten…leek wel alsof we in een stal zaten whaahaa.

    Rietepietz zegt;

    Whahahah…die slappe lach herken ik wel ja, Henk en ik zitten in dat soort omstandigheden ook altijd vréselijk moeite te doen om niet hardop te lachen. Vaak héél lastig omdat we dan steeds gekkere opmerkingen tegen elkaar maken!
    Voorál als er bekakt publiek zit krijg je het dan steeds benauwder;-) Weet je trouwens zeker dat wat jij voor soep aanzag niet gewoon een borrel was;-)

    Beantwoorden

    • Emmelinda
      Mrt 10, 2013 @ 21:54:21

      Hahaha nou er dreef het een en ander in misschien wel mestkevers whaahaa. Niet te groot natuurlijk want dat past niet. Maar wie weet was het wel een soort gluhwein. Dan hoop ik niet dat ze hebben staan filmen hahaha. Stoten ze elkaar aan:”moet je die gek zien”.

      Hihi ja, mijn vader zat zich in te houden, hij zat met zijn gezicht richting deur dus als er iemand uit zou komen zou het zo’n benauwde toestand worden plus dat het ook nog eens om familie ging. Dat maakte het voor mij ook nog eens extra moeilijk om het niet uit te proesten. Hebben we trouwens wel gedaan…toen we veilig in de auto zaten hahaha.

      Rietepietz zegt;

      Lekker … soep met vers vlees whahahaha!
      Die arme vader van je had het zwaar natuurlijk met zo’n giegelkont tegenover hem maar ik snap wél dat jullie buiten even flink uitgelachen hebben.
      Hier liggen we dan nog vaak in bed te schudden (nee viespeuk, koest!) van het lachen als we zoiets meegemaakt hebben !

      Beantwoorden

  15. ram1955
    Mrt 10, 2013 @ 18:02:56

    100% mee eens. In 2006 en nu. Wij gaan zelden of nooit uit eten.

    Rietepietz zegt;

    We willen nog wel eens voor een lunch ergens neerstrijken maar ook daar is het zoeken naar een restaurant dat niet ál te veel poespas serveert, in veel gevallen staat zoiets simpel (maar lekkers) als een uitsmijter niet eens op de kaart!

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Mrt 10, 2013 @ 17:29:23

    haha, ja, ik kan mezelf ook wel eens verbazen over eigen oude logjes! Prachtig is dat dan he!

    En die zoekwoorden zijn vaak ook wel briljant, hoe mensen op een log terrecht kunnen komen!

    Rietepietz zegt;

    het leuke van oude logjes teruglezen is dat je dan meer “als een vreemde” kunt lezen!
    Ik zie dan ook pas foutjes waar ik de vaart van het schrijven overheen kijk!
    Ik zet zélf nooit tags om het zoeken makkelijker te maken maar google schijnt daar zélf toch naar te zoeken.

    Beantwoorden

  17. Wieneke
    Mrt 10, 2013 @ 16:55:56

    Knolraap = m.i. varkensvoer.
    Het is gelukkig al weer een tijdje uit, dat onzingedoe in restaurants. Sommige mensen laten zich wel een poosje bedonderen, maar natuurlijk niet allemaal en ook niet altijd. Men wil nu gewoon een fatsoenlijk bord met lekker eten erop en geen getrut met twee worteltjes en 2 peultjes en een hoop blabla. Of slasla 🙂

    Rietepietz zegt;

    Mijn zus eet het nog wel af en toe , het heeft dus ook wel met smaak te maken .Maar ik heb knolraap nóóit meer gegeten toen ik getrouwd was !
    Veel restaurant zijn voor mij nog steeds té “culinair”, maar ik denk dat de crisis wel gaat helpen om wat meer “normalere” maaltijden te serveren.Wie gaat er nu nog zóveel betalen om met een half gevulde maag naar huis te gaan!

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Mrt 10, 2013 @ 16:48:44

    Je moet maar zo denken Riet: Show maakt het leven interessanter, houwel het van mij ook best wat minder mag, zeker als je een slappe show duur moet betalen!

    Rietepietz zegt;

    Nou ik heb toch wat minder met show, als ik eerlijk ben eet ik thusi gewoon lekkerder dan in de meeste restaurants, zéker sinds Henk kookt. Bijkomend voordeel is dat het stukken minder kost én ik krijg geen knolraap op m’n bord 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

