digitale overheersing

Té grappig natuurlijk het logje dat J@n vandaag had. Maar aan de andere kant ook angstaanjagend omdat er een flinke grond van waarheid in het bij J@n gepubliceerde verhaal zit.
Menigeen vindt het een doemscenario  maar legt zich erbij neer omdat ” je er tóch niets tegen kunt doen”  ….. maar eh…. hoe bedoel dat je er niets tegen kunt doen?

pasjesDoen we dat niet grotendeels zélf dan ? Laten we ons niet allemaal klantenkaarten op naam aansmeren in de supermarkt ? En geven we niet braaf onze data af in winkels waar we iets gekocht hebben dat niét thuisbezorgd hoeft te worden? Gebruiken we niet allemaal een digidee omdat het zo makkelijk is….?
Oke , niet generaliseren, niet allemaal, jullie Rietepietz is bijv. behóórlijk eigenwijs in die dingen en zo zijn er vast wel meer!
adressenMakkelijk is het in veel gevallen wel  maar…… niet alléén voor de klant!
Natuurlijk is  de winkelier, de bank of de overheid niet voor niets zo happig op al die informatie . Het levert dik geld op om complete adresbestanden te kunnen verkopen en productinformatie over de klant is helemaal goud waard!
koopbonJe begrijpt,  naam en adres krijgen winkels uitsluitend als er iets bezorgd moet worden, dat vinden ze niet leuk maar dat is niet mijn probleem.
Ik héb een klantenkaart van AH maar die is anoniem   en komt alleen boven water als er aanbiedingen bij m’n boodschappen zitten.
Digidee heb ik niet, ooit wel ontvangen maar ik zou niet wéten waar ik het weggestopt heb omdat ik het tóch niet wil gebruiken.
geldDe pinpas is me, ondanks een KIFID procedure,  door de strot geduwd,  maar is (op ons verzoek)  nog stééds geblokkeerd voor pinbetalingen en uitsluitend gebruikt om geld bij de bank te halen.
Onnodig te zeggen dat ik niet internetbankier omdat ik vind dat de bank me dan dwingt altijd een up-to-date computer en een internet abonnement te hebben en legt bovendien alle veiligheidsproblemen op mijn bord.
Reclameaanbiedingen waarvoor ik me aan moet melden om geld terug te krijgen neem ik niet mee en zo kan ik nog wel even doorgaan!
Ik weet het, het lijkt vechten tegen windmolens maar dat zou het niét zijn als er veel méér mensen conclusies trokken uit hun onbehaaglijke gevoelens bij het (overigens grappige) verhaal uit het logje van J@n !We zijn over het algemeen zélf  heel royaal met privacygevoelige gegevens.
Maar ik hoef me niet schuldig te voelen als er ooit dit soort ellende over ons komt, ik heb er niet aan meegewerkt,dat je dat maar ff weet !

27 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    feb 17, 2013 @ 22:20:32

    Ik doe (noodgedwongen) ook mee met het digitale ‘gemak’. Maar ik weiger ook het nodige.
    Wie Kassa volgt kan regelmatig zien wat er allemaal mis kan gaan met dat Internetbankieren. 😦

    Rietepietz zegt;

    En de schuld wordt vrijwel altijd bij de klant gelegd die de schade betaald!
    Ik laat me ( voorlopig) niet dwingen tot telebankieren , ik heb gewoon géén computer;-)

    Beantwoorden

  2. Suske
    feb 17, 2013 @ 21:05:31

    ik lig er niet wakker van. Big brother is nu eenmaal watching us.
    Het kan alleen maar erger worden, maar tegen die tijd vinden we het de normaalste zaak van de wereld. Zo is de mens nu eenmaal.

    Rietepietz zegt;

    Nou we kunnen natuurlijk best veel doen om wat tegenwicht te geven, en dat zal ik ook zéker blijven doen. Normaal vind ik het niet en zál het nooit normaal gaan vinden dat men gegevens van me wil hebben die niet ter zake doend zijn.

    Beantwoorden

  3. Redstar
    feb 16, 2013 @ 08:35:19

    Aan klantenkaarten doe ik ook niet echt. Ik heb er een. Van de lokale Fixit.
    Verder heb je alles zelf in de hand. Niet mee doen met onderzoeken, reclame aanbiedingen en dergelijke.
    DigiD heb ik wel. Reuze handig voor alle overheidszaken. Geen papier meer in de brievenbus en zo..

    Rietepietz zegt;

    Zolang het een vrije keus is zo,n digidee gebruiken is het prima , maar ja , met probéért natuurlijk weer om iederéén te verplichten. Je wordt op die manier toch eigenlijk verplicht een goed werkende computer te hebben én een internetverbinding en dát zou toch niet zo moeten zijn. Bovendien is voor mensen zoals ik , met weinig know how van computers en beveiliging, gewoon té onveilig om ermee te werken , temeer daar de overheid (de banken natuurlijk ook) de verantwoording voor die beveiliging geheel bij de gebruiker legt .En we zijn nou eenmaal niet allemaal met de computer opgegroeid , die achterstand is nooit meer in halen.

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    feb 15, 2013 @ 21:11:34

    Mmm, ik heb het nog nooit zo bekeken eigenlijk. Is dat heel suf? 😉

    Rietepietz zegt;

    Nee hoor , gewoon een generatieverschil, in ieder geval voel ik me hier allemaal reuze onbehaaglijk bij maar dat kan héél goed komen omdat de ontwikkelingen op dit gebied een stuk sneller gaan dan vroeger.Er over nadenken , en vooral over de gevolgen, kan natuurlijk nóóit kwaad!Ik ben nog van het “tijdperk” dat dat een girorekening hebben “modern was”, je kreeg gratis betalingsverkeer en rente op je rekeningsaldo en door het succes maakte de postbank zich onmisbaar, daar moeten we nu di voor betalen! de geschiedenis zal zich met het internet ongetwijfeld herhalen!

    Beantwoorden

  5. Emmelinda
    feb 15, 2013 @ 20:07:55

    Ja, dat is zoiets he, van de ene kant gooien we zelf via het webloggen het een en ander de wereld waar dan nog meer mensen iets mee zouden kunnen. Eigenlijk zou je dan álles moeten tegenhouden, niet alleen klantenkaarten. Er zijn ook veel mensen die de computer niet leegmaken (cookies verwijderen) of met bepaalde mailaccounts werken waar ook bijgehouden wordt waarnaar je kijkt op internet.

    Wat ik in de eerst regel schrijf verwonderde me een paar jaar geleden. Ik was aktief op een vragensite en las de vraag van iemand die vroeg iets over haar weblog. Ik ben eens gaan kijken en binnen tien minuten had ik haar naam, adres en wist ik wanneer ze op vakantie was. En dan ben ik geen hacker. Het was een optelsom door toevallig net de juiste logjes te lezen. Als ik een inbreker was geweest had ik mooi mijn slag kunnen slaan. Zonder klantenkaart of wat dan ook 😉

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij is het veel meer face book waar dat soort dingen voorkomen.IK zorg in ieder geval wel zoveel mogelijk dat ik geen straatnamen of adressen noem en werk alleen met voornamen en m’n alias rietepietz!Ook bij accounts aanmaken zet ik nooit de juiste data. Omdat ik verder vrijwel nooit op op sites surf en niets koop hoef ik dus óók geen gegevens in te voeren die wél moeten kloppen! Dus zelfs áls iemand namen denkt gevonden te hebben zal hij meerdere namen tegenkomen ,geen adressen of geboortedatum waardoor het allemaal niet bruikbaar is .In Op facebook werkt iedereen juist onder de echte naam ,het is dan helemáál zaak om niet teveel te vertellen want áls iemand kwaad wil kan dat inderdaad áltijd ,ook bij mij!

    Beantwoorden

    • Emmelinda
      feb 16, 2013 @ 10:13:10

      Ja Facebook zélf is ook zoiets (al sta ik daar niet met mijn achternaam). Die doen ook vieze dingen met de gegevens van de mensen. Destijds heb ik niet voor niets mijn nickname verzonnen. Om de een of andere reden is mijn echte voornaam door een logger/logster gebruikt in een reactie omdat hij/zij dat gewend is in het dagelijks leven maar eigenlijk vind ik dat niet zo fijn. Bescherm je zelf je adresgegevens/eigen naam en dan gooit een ander wel jouw gegevens op internet. Het is dat ik het hier zelf zie maar wie weet waar men het nog meer rondstrooit? Is ook nog eens zoiets he, met al die mobieltjes worden er gewoon foto’s gemaakt en geplaatst waar je zelf weinig over te zeggen hebt. Ik zou niet weten wat ik met de gegevens van anderen moest maar als ik er op uit zou zijn was het een makkie om er iets mee uit te vreten. Wat ik schreef was ook geen aanval op jou, ik hoop niet dat het zo is overgekomen. Het was meer in het algemeen ;-).

      Maar wat ik bij J@n ook al schreef; soms sta je ergens genoteerd zonder het zelf te weten. Mies vertelde dat wij nog steeds in het systeem staan bij haar werk. Terwijl wij al minstens 15 jaar bij een andere maatschappij zitten. Ik bedoel maar. En Marc ging info vragen over ons strijkijzer bij de winkel waar we al jaren onze spullen kopen omdat het vertrouwd voelt en de service goed is. Blijken aaaaal onze aankopen geregistreerd te staan in het systeem. Ik bedoel maar…geen idee wat iemand daarmee kan maar toch he, ik heb daar gewoon niet om gevraagd.

      Rietepietz zegt;

      Ja precies ,dat bedoel ik ook als ik zeg dar ik voorzichtig ben met data verstrekken wnat er zijn genoeg bloggers die dat in reacties dan gebruiken. Daardoor is ooit mijn woonplaats bekend geraakt want ook daar had ik zelf bewust “omheen geschreven”.het is wel zo dat als je niet écht alles op een rijtje vermeldt het wel los zal lopen .Wie dán nog op zoek gaat om gegevens te combineren is meestal zo gehaaid dat je er weinig tegen kunt beginnen.
      Nee natúúrlijk schrijf je niets dat ik je kwalijk zou kunnen nemen , a. ben ik niet zo licht geraakt en b. hebben we ieder een eigen mening en daar is niets mis mee hoor, dat mag gezegd worden ( als iémand een afwijkende mening heeft op dit onderwerp ben ik het wel;-))
      Natuurlijk kunnen bedrijven wél iets met die gegevens .Ze kunnen gebruikt worden om mensen op adres reclame te sturen en dat wordt steeds aantrekkelijker wegens de nee stickers voor ongeadresseerde reclame en het “bel me niet” register!

      Beantwoorden

      • Emmelinda
        feb 16, 2013 @ 10:18:22

        Pee-es; moet ik ineens aan denken he, bij H&M bijvoorbeeld moet je je adresgegevens invullen wanneer je kleren komt terugbrengen (ik ga daar nooit passen. Omdat ik zo dichtbij woon ben ik zo terug).. Ik neem altijd de postcode van de straat hierachter en het telefoonnummer verzin ik (sta ik altijd snel te tellen of ik wel 10 getallen heb hahaha anders valt het op dat het nep is). Ik ben benieuwd wat ze met die gegevens doen, misschien worden de mensen in die straat wel platgespamd en de eigenaren van die telefoonnummers platgebeld whaahaaa :P.

        Rietepietz zegt;

        Ja óók zoiets, ik hoef zélden iets terug te brengen maar áls het voorkomt vul ik eerlijk mijn naam in …eh… mevr. de Wit ,postcode komt ook uit de dikke duim maar als het even kan weiger ik het of neem een ander product mee dan zijn ze minder scherp op dit soort dingen.

        Beantwoorden

        • Emmelinda
          feb 16, 2013 @ 12:52:56

          Ja, is ook soms een optie om iets anders mee te nemen. Het werkt jammer genoeg niet overal zo, dan moet je alsnog invullen hoe of wat. Soms kom ik het op internet ook tegen. Ik vul al jaren van die vragenlijsten in waar je kadobonnen voor krijgt en eens in de zoveel tijd vragen ze voor het onderzoek naar je postcode. Dan vul ik die van de straat hierachter weer in maar dan willen ze ook een huisnummer anders pakt het systeem het niet. Sorry Sjaak op nummer 5….HAHAHA

          Beantwoorden

      • Emmelinda
        feb 16, 2013 @ 12:48:52

        Juistem, als iemand via de weblog kwaad wil moet ie flink spitten hihi. Als ze dan al mijn logjes doorgespit hebben en dan nog niet van gedachten veranderd zijn (lees; gillend de deur uit gerend zijn) dan hebben ze het eerlijk verdiend hahaha. Moesten ze een lintje krijgen ;-). Mijn woonplaats heb ik dan wel zelf gebruikt maar de stad is zo groot. Dat ik het over het PSV-stadion heb gehad in de achtertuin is dan misschien iets minder slim. Dat verkleint het zoekgebied maar stiekem staat ie in mijn voortuin hahaha. Van deze voortuin is een (verkleinde) foto geplaatst en mochten ze aan buurtbewoners vragen waar dat spandoek vorig jaar hing zijn ze snel klaar. Ik zou ook niet weten wat er hier te halen viel eigenlijk maar dat zien we dan wel weer ;-). Maar net zoals ik vertelde over die log waar ik Sherlock Holmes speelde was het een makkie. Die vrouw had het over haar dochter en dat het zo leuk was dat haar naam in de straatnaam voorkwam. Compleet met foto van het bord. In haar “bio” bovenaan in de zijkolom had ze iets staan a la “Haagse meid” dus even googlen en ik kwam al een heel eind. Ik weet niet meer wat het nog meer was, allerlei verschillende dingen maar er viel steeds meer weg te strepen. Zoals de aanschaf van een nieuwe auto. Als ik inbreker was geweest kon ik dus (omdat ze aangaf dat ze even logvrij had vanwege vakantie) zo mijn slag slaan. Eerst van te voren posten in de straat et voila, zo’n nieuwe auto is zo gespot.

        Overigens moest ik er laatst wel even over denken; ik heb eens geschreven over die bandenprikactie hier in de straat. Bij de zoekwoorden op mijn log zag ik dat iemand gegoogled had op bandenprikken en de maand waarin dat gebeurde. Nou weet ik niet hoeveel van die acties er in die maand in heel Nederland zijn geweest maar het was toch wel benauwd dat misschien de buren meelezen op het moment. Het moet iemand geweest zijn die er vanaf wist (de dader misschien?) of het moet echt toeval geweest zijn. Ik zit me al weken te verheugen op een afreageerlogje over de buren maar het lijkt me nu even niet verstandig ;-). We praten nu nog met elkaar (geen idee voor hoe lang nog hahaha) maar het zou de stand van zaken kunnen beïnvloeden. Jammer, zou een prachtlog zijn. Maar goed…komt vast nog.

        Yeps, bedrijven kunnen zeker iets met die gegevens. Vervelend vind ik ook dat je schijnbaar op naam van anderen vanalles kunt aanvragen zonder handtekening te moeten zetten. Maar goed, post waar ik niks mee kan mik ik gewoon weg. Ze doen hun best maar hihi. Het “belmeniet-register” heb ik meteen mijn gegevens doorgegeven (hahaha wie weet wat ze daar weer mee doen) en toevallig deze week zag ik dat mijn anti-colportagesticker dienst doet. Er stond iemand voor de deur met een map en die liep weg zonder te bellen. Hahaha cool he?

        Ja hihi en wat betreft andere meningen kan ik je een handje geven, dat past ook zo bij mij. Daarbij ken je me onderhand wel en weet je bij voorbaat al hoe het bedoeld is. Maar ik las het terug en dacht even dat ik het voor de zekerheid toch even moest vermelden ;-).

        Rietepietz zegt;

        Ja in een grote stad ben je natuurlijk al makkelijk anoniem, ik ga ook echt niet spastisch doen met m’n verhalen maar natuurlijk , je kunt het ook té makkelijk maken.ER IS HIER NIETS TE HALEN ,ik zet het er maar even groot op;-)
        Ik heb me niet eens in het belmenietregister aangemeld, ik wil gewoon liever niet geregistreerd staan, en die paar belletjes kan ik héus wel zelf afbluffen.
        Schrijf jij maar lekker gewoon wat je hart je ingeeft, ik ben héél goed in staat je “mensen even op hun plaats te zetten zonder lelijk te doen” áls dat ooit nodig zou zijn;-)

        Beantwoorden

  6. nieuwetrui
    feb 15, 2013 @ 11:50:03

    Eerlijk gezegd heb ik er nooit zo over nagedacht. Hoewel ik tegenwoordig wel meteen roep, dat ik geen klantenkaart wil. Als je die allemaal neemt, heb je bijna een koffer nodig als je boodschappen gaat doen. Een heel gesjouw dus.:-)
    Ik wens je echter heel veel succes en plezier met je heerlijk dwarse houding.

    Rietepietz zegt;

    In ieder geval zou ik een klantenkaart alleen accepteren zónder mijn persoonlijke gegevens!
    Je bent ( helaas) de enige niet die er niet zo over nadenkt.Zónder over de eventuele gevolgen na te denken kun je eigenlijk geen goede keus maken.Maar misschien denk ik wel tevéél na ,kan ook natuurlijk.M aar ik heb gezien hoe het met de banken ging, eerst de girorekening alle betalingsverkeer gratis en zelfs nog met rente op het saldo toe.Op het moment dat men niet meer zonder kon sloeg de bank toe en bedeelt zichzelf nu héél goed op onze kosten . Nu weer extra ontslagen bij ING omdat de klant veel meer zélf is gaan doen(waarvoor de klant ook zelf de kosten ophoest) terwijl het bedrijf nog héél veel winst maakt en het grote geld in bonussen en sponsoring van voetbal steekt , Daar wordt ik toch heel erg “niet goed” van.
    maar het klopt, ik lijk op mijn vader die ook altijd dwars blééf liggen als hij dingen oneerlijk vond en toch had hij daar vaak succes mee 😉

    Beantwoorden

  7. ♫ Mel☺dy ♫
    feb 15, 2013 @ 11:24:11

    Zoals het bij Jan geschreven staat is het inderdaad wel alle grenzen van wat wij momenteel als ‘normaal’ ervaren te buiten…. ik sta er zelf eigenlijk nooit zo bij stil, moet eerlijk bekennen dat het me ook niet boeit eigenlijk, misschien inderdaad wel (on)bewust omdat ik het idee heb dat verzet ertegen toch alleen maar zinloos energie verspillen is…. Ik ‘go with the flow’ zal ik maar zeggen… of is dat misschien toch nog te naïef?

    Hoe dan ook, met of zonder bovenstaande en het verhaal van Jan wens ik jou en Henk uiteraard een heel fijn en zorgeloos weekend toe!

    Rietepietz zegt;

    Toch is het niet héél ver gezocht zoals het daar bij J@n staat. Zodra het EPD er door is kan er zoveel meer gekoppeld worden als het niet goed beveiligd is , en het lukt natuurlijk nóóit om alles goed te beveiligen.
    Bij Leo’s reactie heb ik een linkje gezet van een ouder logje van me met een voorbeeld van hoe het mis kan gaan, al lijkt dit redelijk onschuldig …het kan dus op álle fronten gebeuren dat men in goed vertrouwen afgegeven data misbruikt, ik moet er niet aan dénken! Maar ik ben al blij dat ik op deze manier mensen er even over laat dénken,want heus veel mensen zijn écht te makkelijk klakkeloos gevraagde informatie verstrekken die eigenlijk niet nodig is. En natuurlijk helpt het wél als mensen minder makkelijk zijn met dat soort dingen.

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      feb 15, 2013 @ 23:43:26

      Nou voor wat betreft het EPD juich ik het juist van harte toe….
      Het is dat ik (ondertussen op harde en pijnlijke wijze geleerd) heel goed voor mezelf opkom met medici want men wil mij steevast volpompen met een bepaald medicijn dat ik absoluut niet kan verdragen…. dat ik dat altijd weer ter sprake moet brengen vind ik juist vervelend, ook al is het een arts bij wie ik al meermalen was…

      Rietepietz zegt;

      Ik heb daar een andere mening over , als er in de status niet gelezen wordt zal er ook op de PC niet gelezen worden toch?Ik heb daar wel staaltjes van meegemaakt ,kon nog wel eens een logje over in de pen zitten;-)

      Beantwoorden

  8. Leo's mening
    feb 15, 2013 @ 10:07:17

    De moderne maatschappij zit vol wonderen. Waar je zelf aan mee werkt. Of alles beschikbaar is? Kan zijn, maar wie weet valt het ook wel weer mee. Handig en comfort zijn ook belangrijk. Digitale oplossingen zijn soms heel plezierig. Zo werk ik al vele, vele jaren met een creditcard. In het buitenland, hotels, vliegen, alles is er mee te doen. Kom eens met cash geld aan in de States en ze kijken je raar aan. Nooit gemerkt dat ik daardoor extra aanbiedingen kreeg, ook al had men met wat handige hulpmiddelen juist mij een plezier gedaan door dat wel te doen. Kortom, ik ben weliswaar voorzichtig met verspreiden van informatie, maar helemaal spastisch ben ik er niet van geworden. Juist omdat het zo handig is ook….

    Rietepietz zegt;

    Misschien ben ik wel wat minder op “gemak” ingesteld en heb een allergie voor “aanbiedingen”.Deze blijken meestal een sigaar uit eigen doos te zijn en uiteindelijk meer voordeel voor de aanbieder dan gebruiker te hebben.Misschien kun je je dit logje nog herinneren waaruit wel blijkt dat men het , bij een niet slecht bekend staand internetbedrijf, niet zo nauw neemt met in vertrouwen verstrekte data !

    niks niet bol.com

    Beantwoorden

  9. Marion
    feb 15, 2013 @ 09:14:25

    Tja, wat zal ik hier op zeggen, weet je wat, ik zeg maar niets.
    Fijne dag, XXX

    Rietepietz zegt;

    Nee doen we maar niet , en woensdag gaan we bij het ziekenhuis gewoon weer op zoek naar een parkeerplek buiten het parkeerterrein omdat je uitsluitend met een pinpas kunt betalen .Beláchelijk om voor zulke klein bedragen te móeten pinnen, wat dat betreft zitten we op één lijn hé! XXX

    Beantwoorden

  10. Albert y Mara fotoblog
    feb 15, 2013 @ 01:52:20

    We kunnen je invalshoek begrijpen. Wij denken er toch anders over, want als je in twee verschillende woonlanden hebt, moet je wel heel veel zaken elektronisch gaan doen. OT: Wat grappig dat jij je die rijtuigies in Fuengirola nog kan herinneren.
    Saludos de Albert

    Rietepietz zegt;

    Ach móeten …, er zijn genoeg mogelijkheden met automatiche incasso (waar ik trouwens óók geen voorstander van ben) om de rekeningen te kunnen betalen.Maar de banken moeten toch al op veel “gemakspunten” terugkomen.In ieder land kunnen pinnnen wordt al hier en daar teruggedraaid omdat het vaak criminele in de “kaart” speelt ! En dat terwijl het allemaa zó veilig zou zijn!
    O.T; Met mijn geheugen is inderdaad niets mis en ik vond dat destijds ook zó leuk !

    Beantwoorden

  11. datzalwel
    feb 15, 2013 @ 00:08:17

    En dat allemaal zgn om het ons gemakkelijker te maken haha. Je ziet door alle loketten en paswoorden het ‘” bos “niet meer. Als al die kleine baantjes niet waren verdwenen was er geen werkeloosheid en was het een beetje eenvoudiger gebleven voor de gewone goedwilligge man.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Daar heb ik dus op dit moment nog totaal geen last van , vul de belasting gewoon op papier in en ga voor gemeentelijk zaken naar het gemeentehuis. Ik héb gewoon geen @mail of internet als er naar gevraagd wordt .Om niet te hoeven liegen zeg ik op die vraag meestal “zie ik er zo modern uit dat ik dat heb”? en dat wordt áltijd ongeveer geinterpreteerd als “heb je weer zo’n tut die niet met haar tijd mee gaat en geen internet heeft”;-)

    Beantwoorden

  12. J@n.
    feb 15, 2013 @ 00:08:01

    Tuurlijk doen wij als ‘ouderen’ ons best om dergelijke toestanden tegen te gaan, maar het is vechten tegen de bierkaai Riet, we houden het toch niet tegen en vooral door de houding van de meerderheid. Wel leuk dat je mijn logje hebt aangehaald en dat is natuurlijk maar een persiflage, maar we gaan wel angstig die richting uit.

    Rietepietz zegt;

    Maar wat je bij jouw reacties ziet is dat mensen het wél een eng idee vinden en dan zóu het toch moeten lukken mensen de ogen te openen! We hoeven het toch niet mákkelijker te maken op dat lunt , neem de shipcard , is er nooit doorgekomen omdat er draagvlak voor bleek. Het kán dus wel als mensen maar eens een keer leren vooruit denken en die eeuwige gemakzuchteens afleggen. Om maar een voorbeeld te noemen …als de mensen destijds massaal over gestapt waren naar een andere bank toen de eerste bank begon met betalen vragen voor hun diensten had geen twééde bank het ooit durven wagen.
    Ik zat al bij de bank die pas als laatste betaling ging vragen maar zou er zéker opgestapt zijn al ik bij die eerste graaibank had gezeten.

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    feb 14, 2013 @ 23:08:26

    Het is gewoon zo ze proiberen op alle manieren achter onze gegevens en koopgedrag te komen. Moet wel lachen mijn blog van gisteren sluit hier oinderdaad een beetje op aan, voor een eurootje willen ze al je info.

    Rietepietz zegt;

    He ja stom…. ik had jouw logje er óók aan willen linken want ook door jouw logje kwam ik op dit onderwerp. Jammer, het is zón leuk logje ,ik zet het hier nog even neer want er zijn nogal wat mensen die ook alle reacties lezen .
    http://leidseglibber.punt.nl/content/2013/02/Calv-heeft-aktie-voor-minder-milieubewuste-klanten-met-superogen

    Beantwoorden

  14. terrebel
    feb 14, 2013 @ 23:07:11

    Helaas. Ook zonder dat je op internet aktief bent zijn er zo’n 300 personen en instanties die over jouw gegevens beschikken: de bank, energiemaatschappij, postorderbedrijf, je schoonmoeder…;-)

    Rietepietz zegt;

    En toch denk ik dat de meeste mensen het véél te makkelijk maken voor bedrijven om je “in kaart te brengen”, natuurlijk scheelt het wél als je niet vrijwillig onnodige gegevens af geeft. Ik vecht daarvoor en ben niet te verleiden met kortingen of cadeautjes. En blijf aan de kaak stellen waar het fout gaat , zoals enige tijd geleden met bol.com waar ik ook een logje over maakte. Ik redeneer zeker niét zoals jij hier boven doet ,onzin , je moet érgens beginnen!

    Beantwoorden

  15. Hanny
    feb 14, 2013 @ 22:28:00

    Klantenkaarten verschrikkelijk. Al die gegevens die ze dan van je vragen. Ik begin er niet aan. Behalve dan de kaarten die je moet gebruiken om ergens binnen te komen. Dan moet je wel.
    Dan staan je gegevens in een pc, die wordt besmet met een virus en dat speelt dan alle informatie door. Wat een wereld, die digitale wereld.

    Rietepietz zegt;

    Men is wél verplicht op verzoek een anonieme klantenkaart te geven.Men is dan wel zo slim om eventueel gespaarde cadeautjes alleen naar huis te laten sturen ,zit ik niet mee want dat soort cadeautjes hoef ik toch niet.Ik heb ook een erg laag “cardvak” op zak !
    Wie wil verkopen kiest uiteindelijk altijd wel voor geen gegevens bij mij.

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    feb 14, 2013 @ 22:13:49

    ja, gelukkig heb je die keus nog, min of meer.
    Ik ben wel overstag gegaan, en ik red me er mee.
    En we zullen wel zien wat de toekomst brengt!

    Rietepietz zegt;

    Nou daar heb ik wel een aardig idee van , over een paar jaar heb je nérgens meer keus in en worden al je gegevens tégen je gebruikt!

    Beantwoorden

  17. tagrijn
    feb 14, 2013 @ 22:06:12

    Nog steeds zo heerlijk recalcitrant op dat gebied! Moet daar wel steeds om lachen. Maar die vragen in die winkels, daar word ik ook gek van. Meisje bij de kassa: Mag ik uw postcode? Ik: Als u me uitlegt waarom. Zij: ik moet dat vragen, maar weet niet waarom. Ik: dan krijg je hem niet. Dat helpt dus ook.

    Rietepietz zegt;

    Je weet wel ,dat verhaal van die vos en die haren.
    Ik heb er ook wel lol in hoor om de dames en heren af te bluffen.Koop ik een camera bij een grote zaak in elektronische apparatuur. word ik meegenomen naar de computer “Uw naam en adres a.u.b.? “waarop ik zeg”oh.. U hoeft het niet te bezorgen,ik neem het mee ” “mevrouw het is voor de garantie “, waarop ik zeg “als ik met de aankoopbon én de camera kom lijkt me wel duidelijk dat het mijn camera is maar de kans ik groot dat de garantie toch al verlopen is als ik mankementen krijg” .Dat vind men niet leuk maar zet uiteindelijk dan op de bon Klant wens geen date te verstrekken ( of zoiets) ,mij best !
    Op de vraag “mag” ik U postcode “zeg ik gewoon nee, altijd grote verwondering ,soms met de uitleg is allen maar om te weten uit welke buurten onze klanten komen .Mijn antwoord kan dan zij “maar dat gaat U niets aan” !
    Pinnen vind ik gewoon te veel op houden, te duur én te onveilig!

    Beantwoorden

  18. roadlaura1969l
    feb 14, 2013 @ 21:40:48

    Ja zo gezien ligt men die er voor kiest met de billen bloot, zou je denken en toch ook al staat het bij de belasting dienst aan (gezien de opgaves elk jaar ) wilde ze weten of wij fiscale partners waren het staat nota bene 1 knopdruk bij ze vandaan en dat wat je niet wilt kan wel opgeroepen worden het is een gerommel maar ja, wij hebben er in sommige gevallen voor gekozen dus ja……eigen schuld dan !? 😀

    Rietepietz zegt;

    Sommige dingen kom je niet omheen natuurlijk, maar vaak héb je een keus! er wodt vaak te weinig nagedacht over de gevolgen van veel nieuwigheden. Men maakt ons wijs dat het goedkoop en snel is terwijl dat heel vaak niét zo is ,alleen het prijskaartje is minder zichtbaar! Uiteindelijk geven we álles uit handen voor het gemak,ik ben blij dat ik niet erg gemakzuchtig ben!

    Beantwoorden

    • roadlaura1969l
      feb 15, 2013 @ 15:01:57

      Je hebt in vele opzichten gelijk, want de afschriften krijgen wij tegenwoordig ook in ons bankoverzicht om papier te sparen, maar wij de consument blijft wel betalen ! Dan medisch dossier alles bij de hand werkt ook niet ! Zou het wel zo zijn gebeurde het niet dat er discussies ontstonden tussen patiënt en arts in ziekenhuis vanwege dat er 3 verschillende artsen met iemand bezig zijn!

      Anderzijds ben ik me wel bewust wat ik uitgeef als ik betaal met het pin pasje en gebruiken we geen creditcard. Het is ”veiliger” om met weineger contant te lopen ivm verlies of diefstal.

      Wel vind ik inderdaad dat men de mensen de keuze moet geven wat ze graag willen, zo is de kapper waar ik ga geen mogelijkheid om te pinnen en betaal je cash, dus eerst naar de geldautomaat en dan pas naar de kapper, ze zijn wel heel goed van vertrouwen want hoe ik dat niet wist mocht ik zo de zaak uit om het geld te halen, dus dar was ik wel dankbaar voor, om ze toch enige borg te geven had ik mijn rijbewijs achtergelaten *wat ze niet wilde*.

      Alles heeft zo zijn voor en nadelen en ik denk als het mij naar het gevoel te ver zou gaan met het digitale gebeuren dan ga ik daar ook niet helemaal in mee ergens zijn grenzen wat de privacy betreft.

      Rietepietz zegt;

      Voor de banken is alleen groot geld verdienen belangrijk, de veiligheid legt de bank gewoon bij de klant neer en áls ze betalen als er iets fout gaat betalen we dat natuurlijk tóch met z’n allen. Geld of passen, de crimineel zal áltijd blijven proberen “eraan te komen”.Op dit moment ben je volgens mij loop je op dit moment met cash minder kans op problemen dan met pinnen . Gewoon omdat niemand nog verwacht dat je geld bij je hebt.De crimineel gaat altijd voor de grootste kans op “prooi!” ! Dat EPD is een verhaal apart , ben ik ook fel tegen en daar heb ik ook nog schrikbarende zaken over gehoord,komt vast nog wel een logje over ,ik ben nu toch op dreef;-)

      Beantwoorden

  19. Marja Van Den Boogaardt
    feb 14, 2013 @ 20:57:24

    Kom gezellig hier wonen. Wij zijn van de aardbodem verdwenen. Onze postcode past in geen enkel online formulier van Nederlandse instanties. DigiD bestaat voor ons evenmin. Zo heerlijk rustig, ja ja.

    Rietepietz zegt;

    Nou voor al dit soort dingen zou ik bést naar een onbewoond eiland willen verhuizen ….maar dat is toch wel érg drastisch,ik vecht wel gewoon m’n eigen oorlogje;-)

    Beantwoorden

Geef een reactie op RenéSmurf Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.