“grieplijers”

Nou hoop ik toch  van harte dat dit niet de juiste aanspreektitel is voor mijn lezers,  maar de kans is zeker niet denkbeeldig dat jij  nu  je beeldscherm vanaf de buitenkant  met  een virus  zit te infecteren !
griep18We zitten met een echte griep epidemie in Nederland, zodra er meer dan 60 op de 100.000 mensen griep hebben spreekt men van een milde griep epidemie en op het moment zijn dat er  108 per 100.000 ! Bijna dubbel zo “mild” dus dat valt nog  alles mee .
Tja,  zo’n griepvirus  heeft weer ándere nadelen dan een computervirus maar blij word je van geen van beiden. In mijn omgeving zijn er nu drie patiënten (waaronder het vrouwtje van Eyra dat lekker in Spanje vakantie zou moeten hebben ) die  behalve koorts , ook een flinke zeehondenblaf hebben.
Dochterlief mailde dat het wat beter gaat en dat de vrachtwagen die blijkbaar op haar ribbenkast geparkeerd stond nu eindelijk doorgereden lijkt te zijn .
Wij oudjes rollen er tot nu toe aardig tussendoor, gelukkig maar want  als je royaal de griepprik weigert te halen kun je natuurlijk weinig medeleven verwachten als je dan  de patiënt uit gaat hangen.
Waarschijnlijk hebben snotterig36we gewoon zelf al wat antistoffen opgebouwd door “onder de mensen te blijven”,  nou ja dat hóóp ik dan !
Een dag of 10 geleden zag het er naar uit dat er tóch een zeehond probeerde asiel aan te vragen bij Rietepietz ……. had ze natuurlijk geen zin  en ze blafte nét zo lang tot het kreng ergens anders z’n heil zocht !
Klonk niet altijd even prettig blijkbaar want als je bij de slager staat en een glaasje water aangeboden krijgt verwacht men blijkbaar niet dat je op eigen kracht nog uit de hoestbui zal komen.
Nee nee,  ik had me keurig weggedraaid van de toonbank en hoestte in de elleboog van m’n dikke winterjas, het was dus héus niet de angst dat er “orgaanvlees” tussen de uitgestalde vleeswaren terecht zouden komen maar pure medemenselijkheid!
snotterig30Maar gelukkig is dat nu over en is  het daarbij gebleven * klopt drie x op ongeverfd hout*  kan ik mooi  pannetjes kippensoep klaarmaken voor de “grieplijers” die binnen m’n bereik zijn, niet het slechtste deel toch?
Ben jij al  grieplijer……..? Of heb je een shot gehaald !

27 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. nieuwetrui
    feb 10, 2013 @ 12:00:38

    Deze winter voor het eerst geen prik gehaald. Andere jaren altijd netjes wel gedaan en elke winter was ik wekenlang aan het kwakkelen. Nu ben ik een week of twee echt verkouden geweest met als extraatje pittige maagpijn, maar verder nergens last van. Dus in het vervolg doe ik geen prik meer.

    Rietepietz zegt;

    Je hoort het echt heel vaak dat mensen ná die griepprik het hele jaar een beetje kwakkelen en hoe vaak krijgt een mens nou echt griep! het meeste dat we griep nóemen is een virus of een stevige kou en daar helpt die al helemáál niet tegen !Ik ben CARA patient dus heb wel kwetsbare luchtwegen (ook al eens longontsteking gehad na een heftige verkoudheid) maar dat heeft allemaal niets met griep te maken dus ik neem de gok maar, zoals ik jaren doe ;-)

    Beantwoorden

  2. Redstar
    feb 10, 2013 @ 09:37:45

    Ik haal geen griepprik. IK heb geen idee wat ze me dan allemaal toedienen.
    Ook geen last van griep op dit moment, en hoop (klop het gelijk even af) dat ik het niet krijg,
    Ik sla me er meestal wel een beetje doorheen geloof ik. Gelukkig maar, want ik kan niet stil liggen of zitten.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb inderdaad jaar in jaar uit gezien bij m’n schoonmoeder, altijd ziek of onderweg ná de griepprik dus ik begin er niet aan. Dit jaar dus wel een week lelijk gehoest maar dat ging gelukkig over zonder in verkoudheid of griep te ontaarden * klop klop klop* Een weekje ziek zijn kan ik me eigenlijk ook niet permitteren op het moment al klinkt dat raar voor een “bejaarde” ;-)

    Beantwoorden

  3. VoorHetBlogGezet
    feb 10, 2013 @ 09:26:26

    No! Not a shot dit jaar en vorig jaar ook niet. Ik geloof er niet zo in en mijn huisarts heeft zijn twijfels. Genoeg voor ons om het maar eens zonder te proberen. Elk jaar na de griepprik was ik een week snotterig en keelpijn. Dacht kan ik het net zo goed maar eens niet halen. En idd. we zijn zoals ieder jaar een week snotterig geweest maar niets erger als na het halen van de griepprik. Dus wie weet rollen we er volgend jaar gewoon doorheen. Maar om ons heen zijn er velen aan de griep ten prooi gevallen met ook nog veel ergere verschijnselen. Ook hier staat de grote pot Zondagse soep aan maar dat is meer om de carnavalsvierders op de been te houden. Groetjesss

    Rietepietz zegt;

    Ik geloof er óók niet in, tegenwoordig willen ze voor álles maar inenten.Dat je tegen bijv. polio voorzorgen neemt snap ik maar de bof en de mazelen lijken mij eigenlijk gewoon nuttige kinderziektes die maar heel zelden eçht uit de hand lopen ,misschien wel net zo vaak ( of zo weinig) als de inenting nadelig uitpakt ! Voor griep vind ik het ook niet nodig, je moet wel héél kwetsbaar zijn wil je er aan griep onderdoor gaan .
    O ja , jullie vieren carnaval ,dat is natuurlijk de perfecte manier om je weerstand te ondermijnen ;-) Neem je wel op tijd een beetje rust !

    Beantwoorden

  4. Zus
    feb 09, 2013 @ 23:47:01

    Was vorig jaar begin Dec. flink verkouden. Had wel een prik gehaald.De echte griep heb ik niet meer gehad sinds ik de griepprik haal.Klop het even af op een ongeverfd hoofd.Maar nu heb ik weer blaasontsteking.’t Is ook altijd wat met ‘t olle mens ;-)

    Rietepietz;

    Ja klop het maar flink af,want op griep zit niémand te wachten natuurlijk. He jakkes, blaasontsteking is ook al geen pretje ! Gelukkig is daar wel iets aan te doen met een kuurtje en veel drinken maar ja , een mens wil geen “zeikert” zijn natuurlijk ;-) Je hébt van die periodes dat de ene kwaal de andere lijkt op te wekken ,beterschap dan maar, gezellig je hier weer tegen te komen XXX

    Beantwoorden

  5. Mrs. T.
    feb 09, 2013 @ 21:16:28

    Nog geen griep gelukkig. En klopt dat nu heel snel af.

    Rietepietz zegt;

    Voorál zo proberen te houden natuurlijk, je klopt toch wel op ongeverfd hout hé! ‘-)

    Beantwoorden

  6. Mirjam Kakelbont
    feb 09, 2013 @ 21:08:57

    Hej hej Rietepietz,
    tot nu toe ontspringen wij de dans, maar je weet maar nooit voor hoelang natuurlijk. En tot nu toe redden we het prima zonder prik. Vorig jaar heeft mn dochter kinkhoest gehad. Dat was wel heftig!
    Fijne zondag nog en liefs
    Kakel

    Rietepietz zegt;

    Nee het blijft een soort Russische roulette, maar mét prik kun je ook nog beroerd genoeg zijn hoor ik aan alle kanten! Ik hoorde al eerder dat de kinkhoest “terug van weggeweest is” en het vervelende hoestje dat ik had zou zómaar een broertje of zusje van de kinkhoest kunnen zijn want tjongejonge , wat wát het soms moeilijk om de boel binnen te houden!Ik kreeg natuurlijk niet zómaar een glaasje water aangeboden bij de slager ;-)

    Beantwoorden

  7. datzalwel
    feb 09, 2013 @ 14:09:09

    Als oorontsteking ook bij griep hoort dan heb ik het ook gehad. Ook niet leuk.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij kan oorontsteking wel een complicatie van griep zijn maar je kunt het ook makkelijk oplopen zónder griep. Pijnlijke grap altijd zo’n oorontsteking, ik had het vroeger,als kind, jaarlijks bbrrrr…. !
    Gelukkig tegenwoordig nooit meer! Het maakt natuurlijk niks uit wat voor naam het “beestje” heeft maar als je je er beroerd van voelt willen we het lieve niet hebben ;-)

    Beantwoorden

  8. ♫ Mel☺dy ♫
    feb 09, 2013 @ 11:26:01

    Die spuiten halen wij ook niet…. en zo vielen we in november 1 voor 1 ondersteboven…. Joop en ik zijn er helemaal doorheen gekomen al heeft het wel een paar weken geduurd…. Bastiaan was erdoorheen maar zit er nu weer middenin.. hopelijk bespaart hij ons deze keer wel de aanstekelijkheid.

    Rietepietz zegt;

    Niet leuk om allemaal ziek te worden, wie zorgt er dan voor wie hé;-)
    Dat is vervelend om aan een tweede ronde te beginnen , ik ga heel erg voor je duimen dat zoonlief alles bij zich houdt!
    Volgens mij krijg je meestal geen 2x achter elkaar riep maar ook van een stevige kou of een ander virusje kun je behoorlijk ziek zijn. laten we hopen dat hij niet besmettelijk is !

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      feb 10, 2013 @ 11:21:46

      Nou ja Daphne leek de dans te ontspringen, lijkt dat nog steeds…. en wie er voor wie zorgde, verschilde per moment, er zijn van die dingen die perse moeten gebeuren zoals bijv. honden uitlaten… maar ach we hebben het prima gered en zouden het heus weer redden, waar een wil is is een weg immers ;-)
      Maar inderdaad, we hopen er deze keer van verschoond te blijven en zo niet tja dan zullen we ook vast wel redden (zal ook wel moeten hihihi) zoonlief, of wie dan ook, doet het niet expres.

      Fijne zondag!

      Beantwoorden

  9. Door
    feb 09, 2013 @ 10:58:55

    Niemand van ons 5 heeft griep gehad. Wel een beetje hoesten (zeehondgeluid) maar verder niets!

    Rietepietz zegt;

    Ja wát een geblaf hé, maar als het daar bij blijft is het goed te doen. De kans is blijkbaar ongeveer 1 op de 1000 dus dan moet je met 5 mensen nog ruim wegkomen zonder griep ;-)

    Beantwoorden

  10. Petr@
    feb 09, 2013 @ 10:17:10

    Hoi Riet,
    Doe maar een mondkapje op als je soep gaat uitdelen :-)
    Hier nog geen griep in huis (even afkloppen) hoop dat het zo blijft want we gaan volgende week een weekendje weg!
    Groetjes Petr@

    Rietepietz zegt;

    Nou ik ben niet héél bang uitgevallen,ik denk altijd maar die griepprik bestaat uit een verzwakt griepvirus en als ik hier en daar een klein beetje griepvirus oppik is dat ongeveer hetzelfde als die prik ;-)
    Ik zal duimen dat oor je dat je gezond op pad kunt , veel plezier!

    Beantwoorden

  11. Marion
    feb 09, 2013 @ 09:27:50

    Ik hoop er van verschoond te blijven.
    Iedereen moet het zelf maar weten, of hij laat prikken of niet, ik had het een keer over geslagen en toen kreeg ik griep en niet zo zuinig, dus, je weet niet wat goed is.
    Groetjes, XXX

    Rietepietz zegt;

    Dat hoop ik óók, we moeten wél lekker de hort op kunnen op donderdag en met griep kan dat natuurlijk niet;-) Zeker als je ouder bent weet je zelf wel het beste hoe je lichaam reageert op zo’n griepprik .Voor mij is het niets en ik ben gelukkig zelden ziek dus dat gaat prima zónder . Fijn dat je toch nog even naar buiten kon ,nu sneeuwt het hier weermaar het is maar een buitje geloof ik ! XXX

    Beantwoorden

  12. Hanny
    feb 09, 2013 @ 00:54:15

    Gelukkig heb ik geen griep en ben ik ook niet verkouden. Trouwens beide al zo’n drie jaar niet gehad. Een griepprik halen doe ik nooit van zijn leven meer. Ooit, in een grijs verleden, toen ik nog in het ziekenhuis werkte, werd daar voor het eerst rondgezwaaid met de griepspuit. Ach, alle collega’s gingen er een halen, dus ik ook. Nou, ik heb het geweten. De hele winter lang kwakkelen. Paar dagen beroerd en dan iets meer dan een paar dagen gezond; paar dagen beroerd en dan iets meer ……. De hele winter is het zo door gegaan. Ik wordt liever een keer goed ziek, dan uitzieken en klaar.

    Rietepietz zegt;

    Houden zo hé ! Maar jouw verhaal komt overeen met wat ik om me heen zie. “Prikkers” kwakkelen vaak de hele winter door en zijn eigenlijk constant niet fit!
    Niets voor mij die prik en dan niet omdat ik bang voor prikken zou zijn, want dat is niet zo!
    Gelukkig kwam ik ervan af met een paar dagen hoesten en dat is niet echt ongewoon omdat ik cara patiënt ben en dus kwetsbare luchtwegen heb. ( vandaar ook de aangeboden prik)

    Beantwoorden

    • Hanny
      feb 09, 2013 @ 00:55:39

      Jan haalt trouwens ieder jaar trouw de griepspuit. En die, kun je het raden, is vaak verkouden, voelt zich vaak niet lekker etc. etc. Hoe ik ook praat om die spuit niet te halen, het heeft geen zin. Nou ja, dan moet hij het zelf maar weten.

      Rietepietz zegt;

      Ja gelukkig mag iedereen zelf doen wat hem/haar goeddunkt. Hij zou jou ook niet meer kunnen overhalen wél een prik te halen toch?’;-)

      Beantwoorden

  13. J@n.
    feb 09, 2013 @ 00:32:07

    Ikke niet gelukkig, want uit ervaring kan ik hier zeggen dat er niet mee gespot kan worden. Men verwisselt griep wel eens met verkoudheid, maar het heeft niks met elkaar te maken. Bij griep (echte!) heb je het idee dat je eraan zal sterven.
    Of het dank zij die antigriepspuit komt weet ik niet, maar ik heb het sinds ik die prik ga halen, er gelukkig geen last meer van gehad.

    Rietepietz zegt;

    Ja precies, we noemen bijna alles griep waar je verkouden bij bent maar échte griep hebben we zélden. Ik heb het twee keer in m’n hele leven gehad en ben daar inderdaad góed ziek van geweest .Ik ga ervan uit dat ik nu genoeg antistoffen heb van mezelf en de griepprik laat is dus voor mensen die ,m hader nodig hebben dan ik .Ik heb op het moment wel minsten één patiënt in de buurt die echt de volle laag kreeg en na twee weken nóg niet de oude is , dan hebben we het dus over échte griep ja !

    Beantwoorden

  14. hanscke
    feb 08, 2013 @ 23:28:11

    Nee, ik wil geen griep en ik wil geen griepprik. Het afgelopen jaar ben ik wel genoeg gegrepen door allerlei ontstekingen, door de doornige gordelroos, ik geloof niet dat ik aan de beurt ben om te pakken genomen te worden.

    Rietepietz zegt;

    Daar kan ik me álles bij voorstellen, zeker als je gordelroos gehad hebt , dat is zeker geen pretje! Blijf er maar in geoven dat het jouw deur voorbij gaat , dat helpt zéker, ik doe het ook;-)

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    feb 08, 2013 @ 22:48:53

    Nee, geen shot, en geen naalden en geen griep hier!
    Ik moet wel zeggen, als ik opsta ben ik soms wel even beroerd, maar dat trekt altijd weg, en dan is dat nog op tijd voor mijn werk!

    Rietepietz zegt;

    De meeste mensen kunnen gelukkig zelf wel ant stoffen aan maken en dan voel je je ook een paar dagen minder fit , net als bij de griepprik denk ik .

    Beantwoorden

  16. depetvantruus
    feb 08, 2013 @ 22:20:20

    Waar zijn de accent tekens in je stukkie?! ;-)
    Ik kom niet in aanmerking voor de griepprik. Mag ik dan wel zielig zijn? :-)
    Met Oud en Nieuw ben ik ziek geweest. Dat vind ik wel weer genoeg.
    Maar wat jammer voor je dochter. Van de koorts zal ze het ook wel warm gehad hebben maar ze had vast liever de Spaanse warmte gehad. ;-)

    Rietepietz zegt;

    Ik had misschien gewoon een milde bui ;-)
    Als niet in aanmerking komt voor de griepprik moet je écht kerngezond zijn want men vindt al gauw “dat het moet” . Ik kan hem al járen halen maar doe het niet omdat ik het onzin vind.Zó vaak krijgt een mens geen griep want het meeste dat we griep noemen is een stevige kou of een virus.
    Jij was dus met oud en nieuw best wel zielig hoor, ziek zijn tijdens defeestdagen is niet nog minder leuk dan anders;-)

    Beantwoorden

    • depetvantruus
      feb 08, 2013 @ 22:23:44

      O, ik lees dat ze in Spanje ziek was. Ook dat is balen! :-(

      Rietepietz zegt;

      Inderdaad helemaal niet leuk, maar het is in Spanje op het moment óók niet overdreven warm, althans niet waar zij zit…of liever ligt.Maar ondertussen heeft ze gelukkig geen koorts meer !

      Beantwoorden

  17. Aukje van Rossen
    feb 08, 2013 @ 21:36:43

    GRIEP!!!
    Al ruim een week, beuhhhhhhh!!!

    Rietepietz zegt;

    Ach wat ziélig….,ik wil je niet ontmoedigen maar ik ken mensen die na twee weken nóg niet de oude zijn dus pas goed op jezelf!

    Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    feb 08, 2013 @ 21:29:55

    ben er tot nu toe nog goed vanaf gekomen ondanks de vele griepgevalletjes om me heen…… afkloppen….
    fijn weekend toegewenst, Greetje

    Rietepietz zegt;

    Ik klop even mee, volgens mij helpt tussen de patiënten doorlopen béter dan een griepprik om zelf antistoffen aan te maken !We gaan er gewoon een gezond weekend van maken;-)

    Beantwoorden

  19. Marja Van Den Boogaardt
    feb 08, 2013 @ 20:57:33

    Wij hebben ook geen prikken gehaald. Manlief heeft januari gezellig met een bronchitis doorgebracht en ik heb solidair een verkoudheid meegepakt. Zo blaften we samen ook heel wat weg. Het leed is nu geleden. Sneu voor je dochter trouwens.

    Rietepietz zegt;

    Eén troost, tegen bronchitis zou die prik toch óók niet geholpen hebben. En veel van wat we griep nóemen is alleen een stevige verkoudheid en ook dáár helpt geen griepprik tegen!
    Kun je elkaar in ieder geval niet meer aansteken hé!;-)
    Ik vind het ook sneu voor dochterlief,ze werkt altijd zó hard dat een weekje vakantie zó verdiend is !

    Beantwoorden

  20. roadlaura1969
    feb 08, 2013 @ 20:36:30

    Nou Rietepietz het komt niet echt los ik kwakkel wat aan en dat MET PRIK dus dat zegt 10 x niks ;-)
    Blijf lkker gezond en kippesoep is niet alleen lekker maar ook nog gezond. Ik vind het wel sneu voor je dochter omdat met vakantie te hebben heel veel beterschap voor haar.

    Groetjes van loopneus :-P

    Rietepietz zegt;

    Ach… jij bent dus niet fit, had mijn schoonmoeder destijds ook altijd nadát ze de griepprik gehaald had. Ik haal geen prik ondanks dat ik risicogroep ben,(lekker eigenwijs hé) en meestal rollen we er aardig door.
    Ja sneu voor m’n dochter,zit ze in Spanje ziek te wezen,dat was natuurlijk niet de bedoeling.Gelukkig heeft ze het minder erg dan zou kunnen, ik ken iemand die al twee weken ziek is en nu dus heel erg verzwakt is. Maar inderdaad ,kippensoep met veel vermicelli is heel goed bij verkoudheid en griep !

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      feb 08, 2013 @ 21:56:07

      Nou dan hoop ik dat je dochter weer gauw op de been is en van haar vakantie kan genieten!
      Ja ik zit ook in een risicogroep dus oproep niet genegeerd, echter de griepprik vrijwaard niemand vd griep elke griep is elk jaar immers anders,aan 1 kant en ik blij dat ik het niet heb maar dat gekwabbel denk ik weleens ” ja wat nu, kom of blijf weg” , ieder beterschap die het echt te pakken hebben, jij nog een fijne avond Rietepietz :-)

      Beantwoorden

  21. Emmelinda
    feb 08, 2013 @ 20:25:40

    Ik zeg niks, dat is de goden verzoeken hihi ;-). Ik heb geen zin in vrachtwagens die op mijn ribbenkast parkeren :D. Maareuh, dit maakt het rijtje van 5 weer helemaal compleet he? *giechelt* Is die griep blijkbaar tóch nog ergens goed voor hahaha.

    Rietepietz zegt;

    je hebt toch nog wel een voodoo poppetje bij de hand om de grieplijers even te beheksen?
    Whahaha, ik had nog niet gekeken, is weer stug hé! en ik heb het toch óók weer over blaffen,wat een rare kronkels zitten er toch in mijn kanarie;-)

    Beantwoorden

    • Emmelinda
      feb 08, 2013 @ 21:41:52

      Hahaha zeker weten. Het gaat wat moeilijk, dat prikken, nu ik zo’n wit pak aan heb om ziektekiemen te ontwijken maar ach, het gaat om het idee he? ;-).

      *grinnikt* jaaaaa daarom, juist dat blaffen hahaha. Goed blijven voeren he, die kanarie. Veel te leuk :D.

      Rietepietz zegt;

      O maar zo’n pak is óók heel goed hoor ,komt dus wel goed met jou!
      Ik laat nu Eyra maar blaffen,die is daar beter in! Moet nu weg , nog even zangzaad kopen voor m’n kanarie;-)

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 30 andere volgers

%d bloggers like this: