op naar m’n derde…..

Oke , de vloedgolf van publiciteit rond het aankomende aftreden van de Koningin ebt langzaam weg  en dan kan het aftellen voor de inhuldiging beginnen .
Mijn derde inhuldiging …. al is de eerste, die van Koningin Juliana,  me  niet zo heel erg bijgebleven!
In 1948  bestond voor een  bijna 6 jarige in een wereld zonder TV   zo’n inhuldiging in hoofdzaak uit zaklopen en oranje plakwerkjes op de kleuterschool . Met   later in de week een bezoekje aan de cineac waar je na, een paar uur  wachten in een vierdubbeldikke  slingerende rij wachtende mensen , éindelijk met je ouders het  doorlopende journaal over de Inhuldiging kon zien !

De nog komende inhuldiging zal tot in de kleinste details zichtbaar zijn  met camera’s die ongenadig iédere gezichtsuitdrukking  en woord vast kunnen leggen!
Was vroeger het “beroep” Koningin misschien nog wel een leuke klus , tegenwoordig is het een beroep waarin  áltijd rekening gehouden moet worden met de camera’s, zélfs in de prive omgeving !
Een foto samen mét Koningin heeft  nou eenmaal een beetje status en met de huidige apparatuur hoeft de camera niet eens zo héél dichtbij te komen om intieme details te kunnen fotograferen of filmen.

Ik zou me voor kunnen stellen dat Beatrix die camera’s zeker niét gaat missen in haar “leven na de kroon”  en ik gun haar  nog veel mooie jaren, zó oud is 75 tegenwoordig nou ook weer niet.
òpoes_
Ik ben even in de fotodoos gedoken en vond een foto van de twee oma’s van Henk bij ons huwelijk in 1961 .
De linkerdame is Henk’s  oma van vaderskant en zij is daar ongeveer op de leeftijd van Beatrix nú !
De dame rechts is zijn  oma van moederskant en die was daar zelfs nog jonger dan ik nú !

Niet meer te vergelijken met Trix en mij hé!

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    Feb 08, 2013 @ 22:59:27

    Dit wordt mijn tweede. Als Amsterdamse was ik wel in het Centrum met de inhuldiging maar door de drukte denk ik dat ik op de TV meer gezien heb. We zullen ook niet lang gebleven zijn gezien de relletjes en de rookbommen destijds.
    Altijd mooi, zo’n oude foto. 🙂

    Beantwoorden

  2. Door
    Feb 02, 2013 @ 16:06:35

    Ja, dat valt mij ook altijd op, dat mensen er nu veel jonger uitzien dan vroeger.
    Ik gun onze koningin dat ook, een leven buiten de schijnwerpers. Lekker met haar kleinkinderen en kinderen. Hopelijk kan ze er nog lang van genieten.

    Rietepietz zegt;

    Heeft ze verdiend toch? Van mij mag het ook want ik weet natuurlijk als geen ander hoe léuk kleinkinderen zijn!

    Beantwoorden

  3. Mrs. T.
    Feb 01, 2013 @ 19:23:19

    Ik ben heel benieuwd. Ook op het werk zullen er wat dat betreft een boel extra dingen te regelen zijn. Leuk en spannend!

    Rietepietz zegt;

    Leuk als je er zijdelings ook nog mee te maken krijgt, en eh…. kun je nog een goed woordje doen voor een lintje voor de scheidende “logkoningin”?

    Beantwoorden

  4. nieuwetrui
    Feb 01, 2013 @ 17:23:36

    Voor mij is het ook de derde, al weet ik van de eerste natuurlijk niets, ik was nog maar een baby. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de huldiging van Beatrix ook niet veel weet. Ik was toen behoorlijk zwanger met complicaties en ging ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Andere zaken aan mijn hoofd dus.

    Rietepietz zegt;

    Ja daar kan ik me iets bij voorstellen ,dan heb je genoeg aan je hoofd!Ik heb het destijds natuurlijk wel op TV gezien maar ik had toen gewoon zwart/wit TV dus was het niet erg indrukwekkend . Natuurlijk wél de krant erover bijgehouden maar van de festiviteiten heb ik weinig meegekregen, gelukkig ook niet van de rellen maar dat was meer in Amsterdam,in Den Haag (waar ik toen nog woonde) merkte je daar niets van.

    Beantwoorden

  5. Annespike
    Feb 01, 2013 @ 14:04:44

    het is zeker niet de makkelijkste job die je kunt hebben.
    Wens Willem-Alexander dan ook gewoon heel veel succes!

    Rietepietz zegt;

    Ik zou de job ook voor geen góud in willen vullen, afschúwelijk!
    Natuurlijk wens ik hem ook álle succes …maar dan met een beetje moederlijk hart;-)

    Beantwoorden

  6. Leo's mening
    Feb 01, 2013 @ 12:45:23

    Tja, die eerste koningin was er al toen ik nog in de luiers lag. Geen idee van haar inhuldiging. Kan me wel de Britse vorstin herinneren, die was ooit in Amsterfdam bij de diamantslijperij waar wij niet zover vandaan woonden. Mooie vrouw voor een kind van een jaar of vijf. 1980 was natuurlijk iets om te herinneren. Al die gevechten rond de Dam, de bijna oorlog die daarna nog zou volgen. Bea begon met een roerige periode. Of zij er ook maar iets toe heeft bijgedragen dat de wereld veranderde waag ik te betwijfelen. Het staatshoofd heeft die rol niet meer. Maar goed ook. We hebben zulke bekwame (..) politici tegenwoordig die het land leiden….Over de nieuwe koning heb ik zo mijn bedenkingen. Hij zal er ‘technisch’ wel klaar voor zijn. Maar zou hij ook in staat zijn om de charme op te brengen nu wel eens aardig om te gaan met de media? Jong niet geleerd is oud zeker niet gedaan. Maxima kan er goed mee door. Dat zal veel helpen….

    Rietepietz zegt;

    Ik heb wat meer mededogen dan jij, het lijkt me met de huidige mogelijkheden géén pretje om in de publieke belangstelling te staan. Zelfs de mensen om je heen kun je niet meer voor de volle 100% vertrouwen want de sensatiepers heeft véél geld over voor “prive”zaken . Er wordt tegenwoordig onfatsoenlijk omgegaan met mensen die met het hoofd boven het maaiveld uitsteken ! Ik heb er misschien niet genoeg verstand van maar kan me toch wel voorstellen dat zo’n Koningshuis deuren opent die voor anderen gesloten blijven. Vooral in de zakenwereld is snobisme een veel voorkomend verschijnsel !

    Beantwoorden

  7. ♫ Mel☺dy ♫
    Feb 01, 2013 @ 11:53:33

    Voor mij zal het de 2e zijn….. die ik ook bewust mee hoop te maken zoals de eerste, zij het dan op een totaal andere locatie en met grijze haren ipv hoogblond zoals toen. En de rest is ook anders maar dat doet er niet toe 😉

    En ja ‘terugduikend’ in oude foto’s valt mij altijd op dat mensen er op een bepaalde leeftijd veel ouder uitzien dan heden ten dage…. maar goed ook toch?!

    Rietepietz zegt;

    Best wel grappig dat ik van twee vorstinnen de héle regeringsperiode meegemaakt heb !
    Het was een groot verschil om na de moederlijke Juliana ineens een zakelijk Beatrix als Koningin te hebben.
    Uiteindelijk is het goedgekomen met Trix en de laatste paar jaar kon ze het zich zelfs permitteren haar warme kant te laten zien.
    W-A is meer een type als zijn om Juliana, op zich leuk maar iets minder wazigheid dan zijn oma ,en dus wat meer zijn moeder,zóu hem ideaal kunnen maken .
    Logisch dat de mensen 50 jaar geleden” vroeg oud waren ” ,de meeste waren al jong aan het werk dat ook nog eens lichamelijk véél zwaarder was dan nu, en hadden een zware tijd in de oorlog. En dan nú maar mopperen dat ze wat langer door moeten werken ….dát ergert me vaak !

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      Feb 01, 2013 @ 23:20:37

      Ja klopt allemaal….

      Ja dat kan ik me wel voorstellen, net als het gemopper over de werkloosheid en dat oostblokkers ons werk wegpakken….

      Rietepietz zegt;

      Ja dat is óók zoiets , er zijn héél veel banen die niet ingevuld kunnen worden omdat mensen zich “te goed”voelen voor dat werk.Beetje de schuld van de regering omdat iedereen op school moet blijven tot 18 jaar en dus allemaal dénken dat ze “gestudeerd h”hebben en dus recht hebben op flink betaalde banen.

      Beantwoorden

  8. powerpointgreetje
    Feb 01, 2013 @ 11:36:29

    het is inderdaad een groot verschil tussen de ouderen van nu en toen…..
    wens je een fijn weekend toe, lieve groetjes Greetje

    Rietepietz zegt;

    De veranderde leefomstandigheden hebben gemaakt dat we “beter in ons vel zitten”!
    Jij ook een fijn weekend!

    Beantwoorden

  9. roadlaura1969
    Feb 01, 2013 @ 10:56:26

    Het zijn verschillen hè Rietepietz, allemaal dingen die je mee hebt zien veranderen door de tijden heen.

    Het uiterlijke kan men met vroeger eigenlijk niet vergelijken, ook heden ten dagen lopen mensen rond die men ” oud” inschat terwijl ze bloedjes jong zijn en andere die er nog ” jong” uitzien lopen al naar een respectable leeftijd aan. De gene die men mee heeft gekregen van huis uit doet veel en dan nog eens de kleding en ook het soort werk wat men deed/ doet. De gezondheidszorg is vooruit gegaan, mensen lopen langer met eigen tanden en als het vervangen wordt dan beter 🙂

    Gelukkig ben jij net als Trix gezegend met goede gene en gezonheid en dat het nog lang zo mag blijven 😀

    Rietepietz zegt;

    Wat jij hier noemt speelt inderdaad allemaal mee, maar dan nóg ziet iedereen er toch jonger uit dan 50 jaar geleden.
    Trix heeft het met haar genen zelfs eigenlijk niet zo getroffen, zij heeft de huid van haar vader, net als haar zus Irene.
    De beide dames hebben ,ondanks de ongetwijfeld goede zorgen voor hun huid toch een behoorlijk “plooirokje” rond je ogen ,de mond en de wangen! Haar zus Margriet heeft dat totaal niet wat al bevestigt dat smeerseltjes vrijwel geen invloed hebben ,genen wél!

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      Feb 01, 2013 @ 16:55:10

      Rietepietz plooien zeggen mij niet altijd wat, de uitstraling , houding, de ogen, als je daar naar kijkt daar haal je ook wel wat uit. En zeker als ik hier in het foto album kijk van Oma dan ziet ieder er ouder uit, maar de omstandigheden waren er ook naar, net als mensen die nu in moeilijke omstandigheden leven er ook getekend en ouder uitzien, dat is dicht in je buurt maar ook als je naar de oost-blok landen kijkt, daar is het net zo als hier 50 j terug de genen en getekend door het leven maakt dat men verouderd of langzaam of sneller ! O ja en die botox cloons moet ik niks van weten uit eindelijk ziet dat uit als plastic en het vel onder de armen wapperen vlijtig mee bij het zwaaien 😉

      Rietepietz zegt;

      Nee inderdaad zoals ik al zei ziet Trix er jeugdig uit óndanks haar rimpels! Er is een heleboel van invloed op hoe je er uit ziet én je straat zelf ook iets uit !Maar gelukkig gaat het natuurlijk uitéindelijk om “hoe je binnenboel in elkaar zit”, dát is het allerbelangrijkste! Je kunt er nóg zo mooi en verzorgd uitzien als je een slecht karakter hebt straal je dat óók uit en ben je niet aantrekkelijk!
      O ja , die botox ….. je snapt dat ik maandelijks m’n spuitje haal,ik bén eigenlijk 100 maar dat weet niemand 😉

      Beantwoorden

  10. riet(je)
    Feb 01, 2013 @ 09:04:49

    wat schattig die foto’s van de 2 oma’s….ja, ’n heel andere tijd……..maar die had ook mooie dingen………….liefs van mij en ’n fijn weekend………

    Rietepietz zegt;

    O ja , zeker weten , het was voor ons persoonlijk natuurlijk een héél mooie tijd als jong gezinnetje waar het steeds beter mee ging !

    Beantwoorden

  11. J@n.
    Feb 01, 2013 @ 00:04:05

    Weet jij de inhuldiging van Juliana niet meer Riet? Ik ook niet meer, maar die van Beatrix weet ik nog wel, dus nou Alex.

    Rietepietz zegt;

    Het is wel logisch dat we ons van de inhuldiging van Juliana niet veel herinneren. In die tijd was er alleen nog maar radio en de krant ,allebei voor een 5 á 6 jarige niet iets om te volgen. Tegenwoordig kom je gewoon niet om dit soort feestelijkheden heen en zullen de 6 jarige van vandaag zich over 50 jaar zeker nog wél details kunnen herinneren !
    Voor mij is er de herinnering aan een feestelijk dag op de kleuterschoolen dat cineac bezoek ,ik kan niet ééns met zekerheid zeggen dát het om die inhulsdiging ging maar dat móet wel omdat het het énige oranje evenment was dat groot genoeg was om groot te vieren.

    Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    Jan 31, 2013 @ 22:30:14

    haha, vergelijkingen lopen altijd mank, maar soms hoeft dat niet eens, dan is het gewoon volkomen hetzelfde:P hehe.
    Je hebt je herinneringen, en er zullen vast nog vele volgen!

    Rietepietz zegt;

    Nou in 50 jaar tijd blijft er vrijwel niets hetzelde …nou ja, ik ben inderdaad nog stééds met dezelfde man getrouwd maar we zijn beiden natuurlijk toch flink veranderd;-)

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Jan 31, 2013 @ 22:20:20

    Het valt mij ook regelmatig op dat oudere mensen veel jonger lijken dan vroeger. Denk ook dat het te maken heeft met de makkelijkere lichamelijke omstandigheden waar we nu in leven.
    Off topic In de centrifuge zit een kantoorgedeelte van het pand. Kantoor aan huis of in de centrifuge zou ik zeggen 🙂

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij is dat in gang gezet rond de jaren 60, in die jaren werden mijn ouders uiterlijk minsten 10 jaar eerder jonger dan ouder 😉

    OT stond me nog vaag iets van bij want daar had je al eens een logje over ,ik zie het toch liever als de dynamo voor de fiets;-)

    Beantwoorden

  14. Marion
    Jan 31, 2013 @ 22:11:57

    Tja, de oude dames van vroeger waren ook echt oud, niet te vergelijken met nu.
    Wel een leuke foto.
    Truste, XXX

    Rietepietz zegt;

    Ondertussen ben ik natuurlijk alláng wakker (al zou je dat niet zeggen).
    Ja als ik jou vergelijk met de linker oma , die van rond 76 , zou ik jou nog als de jongste van de twee inschatten !
    Nou bén je ook niet zoveel ouder natuurlijk …..;-) Leuk hé, je kon toen ook nog gewoon een bontjas aan zonder dat je allerlei gezeur kreeg over diervriendelijkheid enzo !
    Hoop dat het morgen beetje droger wordt zodat je weer eens naar buiten kunt XXX

    Beantwoorden

  15. tagrijn
    Jan 31, 2013 @ 21:45:37

    Dat is mij ook wel een opgevallen. Als ik foto’s van mijn ouders zie, zie ik twee erg oude mensjes: gebogen en getekend door het leven. Daarmee vergeleken ben ik nog een jonge god. Nou ja… een beetje dan.

    Rietepeitz zegt;

    Ja we staan er op dit moment natuurlijk véél beter op dan onze leeftijdgenoeten 50 jaar geleden …en tóch vinden veel mensen dat ze niet 2 jaar langer door kunnen werken dan 50 jaar geleden 😉

    Beantwoorden

  16. Mirjam Kakelbont
    Jan 31, 2013 @ 21:17:16

    Voor mij geen Terlenca bloemetjesjurken en bontmantels. Bea doet het voorbeeldig voor een ouwe (AU!we) knar! En wij laten ons voorlopig nog láng niet klein krijgen. Ik ben sowieso nooit van plan geweest ooit volwassen te worden, en dat bevalt me prima 😉

    Rietepeitz zegt;

    Beatrix heeft zelf een zeer rimpelig hoofd maar maakt evengoed toch een jeugdige indruk,daar ligt het dus allemaal niet aan , wat straal je uit is belangrijk! Tja , niet volwassen worden is toch niet handig, wat als je dochter het wél wordt;-) Maar gelukkig hóeven we niet meer in de krans permanentjes en bloemetjesjurken al gaat het voor mij wel weer te ver om een korte rok over een legging te dragen….bbrrrr…. maar oke, daar heb ik de leeftijd noch het figuur voor 😉

    Beantwoorden

  17. ɐpuıןǝɯɯǝ
    Jan 31, 2013 @ 20:44:00

    Jaaaa, wat een verschil he? Al verschilt het ook van persoon tot persoon. Er zijn wel eens mensen die al véél eerder oud lijken (en vooral doen). Gelukkig hoor jij daar niet bij :D.

    Rietepeitz zegt;

    Ik ‘doe ” eigenlijk best wel oud;-) Ik doe in ieder geval zéker niet jong, als er iéts is dat oud maakt is het wel té jong kleden en rondhuppelen .Mijn moeder leek bij mijn huwelijk ouder dan de 54 jaar die ze was maar na 10 leek ze eigenlijk nog steeds 54. Op dit moment gaat het me vaak té hard , veel vijftigers willen 30 lijken en lijken, mede door de geblondeerde lange manen en strakke snuitjes met dezelfde make-up, allemaal sterkt op elkaar,ik kan ze vaak niet meer uit elkaar houden, krijg je hetzelfde effect als bij chinezen 😉

    Beantwoorden

    • ɐpuıןǝɯɯǝ
      Feb 01, 2013 @ 20:49:27

      Whaahaa als chinezen :P. Maar weet je wat ik nog het mooiste vind van dat gebotox? Dat ze vergeten hun mannetjes ook de behandelkamer in te trekken. Want zo zie je nog steeds hoe oud ze ongeveer zijn hahaha. Ze zijn te “oud” om een groen blaadje te zijn dus zie je zo hoe de vork in de steel zit ;-). Gek dat ze dat zelf niet zo in de smiezen hebben :D.

      Beantwoorden

  18. Marja Van Den Boogaardt
    Jan 31, 2013 @ 19:48:32

    Ach ja, de Cineac met het Polygoon journaal en Philip Bloemendal?
    http://nos.nl/video/4883-terugblik-op-het-jaar-1948-polygoon.html
    Wat een verschil tussen de ouderen van toen en nu. Ongelooflijk en tegelijk hoopgevend.

    Rietepeitz zegt;

    Wat leuk dat filmpje , ik zie er toch dingen in die een belletje doen rinkelen , mijn vader was destijds werkzaam bij de gem plantsoenendienst en moest ;o;ok de coloradokever te lijf kan ik me herinneren ,en natuurlijk Drees,die óók op de Beeklaan woonde al was dat in het betere gedeelte óver de L.van Meerdervoort!Maar mijn vader kwam wel eens bij hem thuis!

    Beantwoorden

  19. Wieneke
    Jan 31, 2013 @ 19:39:17

    Zowel onze Majesteit als jij zien er vergeleken bij de omaatjes piep uit, hoor.
    Zo, nou heb je wel genoeg gevist 😉

    Rietepeitz zegt;

    Eh…. de waarheid mag gezegd worden toch?;-)

    Beantwoorden

  20. Hanny
    Jan 31, 2013 @ 19:36:42

    Zeker weten dit verschil. Ik moet dan altijd aan mijn opa en oma denken, als er gesproken wordt over het verschil toen en nu. Toen zij een jaar of vijfenvijftig waren, konden ze niet veel meer met ons samen doen dan ons op schoot laten zitten. Moet je opa’s en oma’s van nu, en dan vaak vele jaren ouder, zien hoe zij met hun kleinkinderen spelen.
    Ook voor mij wordt dit de 3e inhuldiging. Maar ik was drie en mocht toen nog niet mee naar de Cineac.

    Rietepeitz zegt;

    Zo rond de jaren 60 zette de omslag door, ik kan me nog herinneren dat mijn moeder jarenlang alleen maar jonger werd i.p.v. ouder ! Deze oma’s pikten dat niet meer op natuurlijk, Ik heb maar één van mijn eigen oma’s ooit gezien , dat was een rochelend ,tandeloos oud vrouwtje in het zwart maar waarschijnlijk was niet ouder dan ik nu!
    Ik vond de cineac géén lolletje ,had tóen al een hekel aan in de rij staan;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

