onbe”taal”baar

Ondanks dat ik écht “iets met taal heb ” loop ik toch regelmatig tegen woorden aan waar ik niet onmiddellijk te betekenis van kan ophoesten.
Jazeker,  niets menselijks is Rietepietz vreemd hoor en dat wéét ze  gelukkig!
Ik weet dus dat ik niet alles weet en dat is een heel nuttig “weetje ” want vóór je het weet sta je bekend als een vervelende “weetal en/of betweter ” !
Gelukkig weet ik óók waar ik  de betekenis  kan vinden van een ergens in de krochten van mijn hersenpan rondzwemmend woord.

Er zijn genoeg lastige woorden in onze Nederlandse taal die ik met gemak door elkaar hussel, laat mij maar schuiven met  “pleonasme  en tautologie ” om maar een voorbeeld te noemen, Rietepietz en taalfoutjes is eigenlijk al een aardig voorbeeld van tautologie ….  of eh…. is dat nou toch een pleonasme.
O ja, ik dwaal af….., dit keer kwam ik  “aforisme”  tegen  in een verband waar  ik bijna   euforisch van werd, ik ben gék op aforismen …. zelfs als ik even niet zo gauw op de betekenis kan komen …. ja heus dat kán hoor!

Ik neem maar even de vrijheid een paar voorbeelden uit de column “klare taal” uit de Telegraaf te citeren en je snapt dat ik verkocht ben ;

“Er zijn mensen die denken dat ze  denken, maar dat denken ze maar”,   gewéldig toch?

Iets dat eigenlijk te lang is om mee te mogen doen maar mij natuurlijk weer vreselijk aanspreekt is ;
Mensen die  niks weten en weten dat ze niks weten , weten vaak meer dan mensen die niks weten en niet weten dat ze niks weten “!

Zo jammer dat ik het niet zelf bedacht heb , en dat geldt ook voor deze ;

“Ik denk altijd goed na voor ik iets stoms zeg “, …..  volgens mij kan ik het hier beter bij laten voor ik héél stomme dingen ga zeggen!

tegeltje tekst

30 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mirjam Kakelbont
    Dec 21, 2012 @ 14:45:11

    BruTAAL type! I love it ❤

    Rietepietz zegt;

    Altijd zó leuk om even te raaskallen;-)

    Beantwoorden

  2. Aukje van Rossen
    Dec 20, 2012 @ 13:30:59

    Is tenminste iets, ja toch 🙂
    Over NIETS schrijven gaat je goed af.

    Rietepietz zegt;

    Ja iémand moet het toch doen 😉

    Beantwoorden

  3. depetvantruus
    Dec 18, 2012 @ 17:02:47

    Ik lees gewoon over je taalfoutjes heen Rietepietz en geniet van je humor. 🙂
    En dankzij dit stukje heb ik vandaag weer twee nieuwe woorden geleerd: tautologie en aforisme. Noem dat maar niets. 😉

    Rietepietz zegt;

    Ze horen gewoon bij me denk ik , ik lees er ook grif overheen omdat ik wéét wat ik wil schrijven en dát zie ik dan ook staan ;-)Vaak gaan m’n invallen even te snel voor m’n vingers of knoei ik aan zinnen waardoor soms woorden blijven staan óf juist ontbreken …en zo kan ik nog wel even doorgaan !
    Ik leer ook regelmatig dingen bij gelukkig , want alleen mensen “die alles weten” leren nooit iets bij 😉

    Beantwoorden

  4. nieuwetrui
    Dec 18, 2012 @ 11:04:32

    Dit is weer echt zo’n log waarvan je denkt: waar gaat dit over? Wel, het gaat eigenlijk over niets en oh, wat ben ik blij met al het niets waar jij over schrijft. Ik hoop dat je dit nog jaren volhoudt.:-)

    Rietepietz zegt;

    ja schuldig …..;-) inderdaad ,gaat nérgens over whahahaha !
    Nou ja soms kan de goede lezer ergens tussen de regels wel iets van een mening,of een boodschap , vinden in mijn logjes maar die glijden er dan helemaal ondanks mezelf in 😉

    Beantwoorden

  5. Redstar
    Dec 18, 2012 @ 09:36:00

    Tja, over taal en uitspraken kan heel wat gedebatteerd worden. De voorbeelden die je hier noemt zijn hilarisch natuurlijk. Je ziet ze wel in meer media verschijnen.
    Erg vermakelijk soms. en als je de zinnen goed leest, zeggen ze eigenlijk niets.

    Rietepietz zegt;

    Niet ..óf alles ,dat is maar net hoe je ertegenaan kijkt 😉 Dit soort taalgrappen amuseert me altijd bijzonder is natuurlijk een afwijking maar dan wel een leuke !

    Beantwoorden

  6. tagrijn
    Dec 17, 2012 @ 22:03:50

    Noem dat maar niets. Wat ben je toch altijd ont-zet-tend bescheiden… Rietepietz maakt iets van niets.

    Rietepietz zegt;

    Nou ik noem het altijd maar zelfkennis oftewel …ik wéét dat ik niet alles weet en kan alleen maar hopen dat ik meer weet dan iets 😉
    Maar ik voel me gewoon veilig in de leuke groep lezers en kan me dus helemaal laten gaan en heb daar lol in !

    Beantwoorden

  7. hartelijkehothulk
    Dec 17, 2012 @ 21:46:33

    Gloeiende, GLOEIENDE !

    Rietepietz zegt;

    eh…. dat is volgens mij een samensmelting;-)

    Beantwoorden

  8. kwan
    Dec 17, 2012 @ 21:17:43

    Ik hou er wel van! Maar ik weet écht dat ik niets weet, dus eigenlijk weet ik weer iets meer dan mensen die niets weten, maar niet weten dat ze niets weten… 🙂

    Rietepietz zegt;

    Precies ,daar kan ik helemaal niéts tegenin brengen en omdat ik dat nu óók weet weet ik eigenlijk toch weer nét iets meer dan jij ;-))

    Beantwoorden

  9. Suske
    Dec 17, 2012 @ 20:24:35

    het niets is ook niets volgens de boedisten. Daar heet het nirvana.
    je zit dus goed met dit blogje.

    Rietepietz zegt;

    Soms zeg ik in m’n onbenul best wel eens zinnige dingen hé! 😉

    Beantwoorden

  10. Mrs. T.
    Dec 17, 2012 @ 19:25:06

    Mooi tegeltje! En ik moest ze wel een keer opnieuw lezen. Maar toen viel het kwartje gelukkig.

    Rietepietz zegt;

    Je hebt het kwartje toch hoop ik wel weer opgeraapt hé 😉
    Maar het klopt , je moet wel even góed lezen wat er staat ,vooral omdat de (door mij normaal zo kwistig gebruikte) leestekens ontbreken !

    Beantwoorden

  11. Annespike
    Dec 17, 2012 @ 18:11:06

    Ff nadenken hoor.
    Ohja ik snap ze!
    Ze zijn erg mooi gevonden…

    Rietepietz zegt;

    ja en zo logisch hé , want mensen die weten dat ze niks weten en weten dat ze niks weten …..( haal maar even adem) hebben die wetenschap dus al extra op de mensen die nikst weten en niet weten dat ze niks weten dat ze niks weten;-) Die weten dus sowieso minder .

    Beantwoorden

  12. isis45
    Dec 17, 2012 @ 15:18:08

    Blijf vooral lekker jezelf, daar genieten we van. Het blijft altijd wel hilarisch om jouw stukjes te lezen.

    Rietepietz zegt;

    Dat hoor ik graag natuurlijk ,m’n grootste angst is eigenlijk wel dat men me serieus gaat nemen dan moet ik me misschien wel gaan gedrágen 😉

    Beantwoorden

  13. Marion
    Dec 17, 2012 @ 09:10:07

    Jij mag het dan schrijven over niets vinden, wij genieten iedere keer weer van dat niets.
    Groetjes, xxx

    Rietepietz zegt;

    Nou ja , ik ben nog láng geen Toon Hermans , die kreeg ik zaal plát door minutenlang niéts te zeggen terwijl hij met een zakdoek op z’n hoofd stond te rommelen !
    Maar ja , dan doet natuurlijk z’n mimiek heel veel , met bloggen mis je dan toch soms de lichaamstaal !
    Geniet jij maar rustig verder hoor , ik schrijf wel niets verder ;-)XXX

    Beantwoorden

  14. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Dec 17, 2012 @ 00:30:50

    Je kan beter jezelf zijn dan een ander want daarvan zijn er toch al teveel 😉

    Hilarisch stukkie weer, geweldig, ga zo door, ik hou er wel van!

    Rietepietz zegt;

    Ja dat is óók al zo’n leuke en natuurlijk helemaal waar .
    Ik hou me daar ook strikt aan want “ik bén nou eenmaal ik”
    Het is soms maar één woord wat je aandacht trekt en waar dan een logje uitrolt ik ben er zelf óók gek op !

    Beantwoorden

  15. Albert y Mara fotoblog
    Dec 17, 2012 @ 00:24:46

    Beter iets (= leuks) van jou dan niets van jou. Ik verbaas iedere keer weer waar je toch de fantasie vandaan haalt. Deze ook weer. Complimenten hoor. Grtz Mara
    O.T. Onze laatste log viel ons heel zwaar te maken.

    Rietepietz zegt;

    Dank voor het compliment . Gelukkig rollen mijn logjes er meestal vanzelf uit ,het is dus niet écht een verdienste maar wel een fijne manier van bloggen .
    Toch zie ik dan soms weer andere dingen waarbij ik denk “knap gedaan ,dat zou me niet lukken “en zo heeft dus iedere blogger een beetje “z’n eigen ding” ,dat maakt het bloggen reuze afwisselend !
    OT dat klinkt niet goed !

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Dec 17, 2012 @ 00:18:56

    En ik maar denken en denken wat ik weer eens iets zinnigs kan toevoegen aan de reacties hier……….Ik blijf denken!

    Rietepietz zegt;

    Jij dénkt dus dat je denkt …;-) Ik weet nu ineens wie er model gestaan heeft voor het beeld van Rodin “de denker” dat móet jij geweest zijn !

    Beantwoorden

  17. Renesmurf
    Dec 16, 2012 @ 23:59:26

    ja, ze staan er bekend om, zoals wel meer sites. Veel reacties en het merendeel debiel. Dan hebben jij en ik het beter voor elkaar, wij trekken de betere reageerders.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben het hélemaal met je eens dat we lezers hebben die fantastiche reacties schrijven .Nou zeg ik altijd dat een blog de lezers krijgt die bij de blogger passen en misschien is dat wel zo !

    Beantwoorden

  18. datzalwel
    Dec 16, 2012 @ 23:23:16

    En wat vind je van deze. Toen mijn moeder aan de was was, kwam er een bij bij, die vloog onder de deur door ,over de weg weg. Flauw hé. Maar voor de rest denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Bai de wee, onze jongste kreeg op haar werk de titel Klaartje taal en werd gevraagd om ambtenaren taal te herschrijven tot begrijpelijk nederlands. Is weer een tijd geleden en het was natuurlijk ook naast haar gewone werk.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Maar hij blijft leuk !
    Ik kan me nog herinneren dat J@n het er destijds over had en dat is een héél groot compliment hoor .
    Ambtenarentaal staat er immers om bekend dat het vrijwel onleesbaar is !
    Ik heb wel een rare woordentick maar gebruik die natuurlijk alleen als ze terzake doend zijn en in een duidelijke en zichzelf verklarende context staan .

    Beantwoorden

  19. Leidse Glibber
    Dec 16, 2012 @ 22:40:38

    Liever het “niets”van Rietepietz dan het iets van anderen 🙂

    Rietepietz zegt;

    ach ,uiteindelijk is het verschil tussen mijn “niets ” en “Nietzsche”maar een paar letters 😉

    Beantwoorden

  20. Hanny
    Dec 16, 2012 @ 22:35:39

    Of je nu pleonasmen, tautologieën of aforismen gebruikt, jij weet altijd je eigen draai aan je log te geven. Dat maakt je log vaak zo vermakelijk. En dat tegeltje, ach dat klopt lang niet altijd, want je snijdt regelmatig serieuze zaken aan. Weliswaar overgoten met een Rietepietz-sausje, maar toch zeer serieus.

    Rietepietz zegt;

    Nou echt gebruiken kan ik die eerste twee beter niet want het blijven toch stijlfouten al kunnen ze soms als “dichterlijke vrijheid ” aangemerkt worden maar gelukkig weet ik er dan ook weer niet genoeg vanaf om er een halszaak van te maken 😉
    Een log dat “nergens over gaat “zou trouwens héél goed een politiek logje kunnen zijn want volgens mij is de politiek héél sterk in ” discussie die over niets gaat ” en dan nog zónder mijn humorsausje ,je zou bijna medelijden krijgen met politicie 😉

    Beantwoorden

  21. roadlaura1969
    Dec 16, 2012 @ 22:02:29

    Dit gaat mij het petje te boven,ja heus niet te geloven he 😉 Maar van ….die drie woorden wat je boven schreef heb ik ook nog geen kaas gegeten hihihi

    Dus Rietepietz voor mij zeker een logje over iets 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ach, het zijn maar woorden die je vrijwel nooit gebruikt tenzij je “in het vak zit” .Ik heb gewoon een tik ,taal is leuk zelfs als niet alles even begrijpelijk is ! Maar vooral met woorden spelen is leuk !
    Ik heb op latere leeftijd ( toen de kinderen al de deur uit waren ) nog HAVO gedaan om de vroegere achterstand in te lopen en heb daar héél erg van genoten .Helaas heb ik natuurlijk ook niet álles kunnen onthouden omdat ik het niet dagelijks nodig heb .

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      Dec 16, 2012 @ 22:04:28

      Ps: je blogs gaan altijd over iets 🙂

      Rietepietz zegt;

      Dat geldt natuurlijk voor iedereen,maar ik mag graag wat “leuteren” over dit soort dingen 😉

      Beantwoorden

    • roadlaura1969
      Dec 16, 2012 @ 22:26:29

      Wel een mooie tik en compliment dat je alsnog Havo hebt gedaan respect !

      En wat ik kan waarderen als ik dit zo lees dat jij gelukkig niemand beleerd,god weet hoeveel spelfouten ik al heb gemaakt en ik ben blij dat jij met je “tik” niet doet muggenziften *veegt zweet van voorhoofd af * 😉

      Beantwoorden

  22. powerpointgreetje
    Dec 16, 2012 @ 21:53:04

    geweldig tegeltje Riet, je moet gewoon jezelf blijven en door gaan
    met hetgeen je altijd hebt gedaan…..

    Rietepietz zegt;

    Ik zou niet anders kúnnen ,ik ben ik ,ook als ik blog -)

    Beantwoorden

  23. ram1955
    Dec 16, 2012 @ 21:03:20

    Niets stoms aan jou te vinden, hoor. Ga lekker door met jezelf zijn.

    Rietepietz zegt;

    Whahaha , toevallig stond er in die column ook één over ;” blijf jezelf , er zijn al zoveel anderen 😉

    Beantwoorden

  24. ɐpuıןǝɯɯǝ
    Dec 16, 2012 @ 20:39:54

    Is dit er ook zoeentje: Wanneer achter vliegen vliegen vliegen, vliegen vliegen, vliegen achterna ? Hahaha jouw tegeltje (en het mooste is, ik heb er laatst zoeentje van internet geplukt. Waarom weet ik niet. Voor een keer…en nou zie ik ;m hier whaahaa).

    Rietepietz zegt;

    Is ook leuk hé , ik waag me niet aan inschatten of dat wél of niét een aforisme is ,daarvoor weet ik er toch niet genoeg van af en zijn de grenzen wel héél fragiel !
    Ja die tegeltjes komen gewoon vaker van pas dus …zuinig bewaren hoor .Jeroen had er ooit een regelmatig terugkerende rubriek mee, helaas is Jeroen gestopt (jij kent hem waarschijnlijk nog wel als”fijne gozer” ) !

    Beantwoorden

  25. VoorHetBlogGezet
    Dec 16, 2012 @ 20:18:15

    Hahaahaha je tegeltje, geweldig Riet. En schrijven over niets… zou ik zekersssss niet willen zeggen. We hebben met ons allen toch al heel wat leesplezier met jou vaak kunstige blogjes gehad. Groetjes Ria

    Rietepietz zegt;

    Nou ja , literair gezien gaat het natuurlijk allemaal nérgens over maar … gelukkig hoeven we niet literair te zijn ,dan krijg je zóveel schunnige woorden in een logje 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

