bij de (winter)tijd

Ooit waren er een paar cabaretiers ( ik meen Vigo Waas en Peter Heeschop) die op TV  iéder jaar flink de spot dreven met “het gedoe” rond het vooruit- dan wel terugzetten van de klok bij het ingaan van de zomer of wintertijd !
Met hilarische toestanden lieten ze zien dat veel mensen problemen hebben met “wanneer de klok nou vóóruit gezet moet worden en wanneer achteruit” !

Ik hoop dus dat jullie ondertussen allemaal “bij de tijd zijn” en dat niemand de klok vóóruit heeft gezet i.p.v. achteruit !
Dat mensen er problemen mee hebben snap ik niet zo ,  fluitje van een cent toch ,  temeer  er bij véél apparatuur al van “hogerhand” ingegrepen lijkt te worden zodat TV en computer  al in de “winterstand “schieten als ik nog m’n schoonheidsslaapje tot het uiterste probeer te benutten !

Henk is in die dingen  het type “het kan maar gebeurd zijn” en wacht dus niét tot “the morning after” ,ook dit jaar niet !
Zodra ik opmerk ;” o ja , dit weekend moet de klok terug gezet worden” begint hij metéén aan wijzers te duwen en op knopjes te drukken zodat we  , na om half  6  het eten opgezet te hebben al om 5 uur aan tafel kunnen  ! Oke , beneden is álles er klaar voor , boven kan later op de avond!

We zijn dus met álles een beetje vroeg die avond en rond 10 uur (onze benedentijd)  schiet Henk in de stress omdat de opname van een TV programma afslaat terwijl het programma tot 11 uur zou duren !
Hij controleert even in de programma gids  hoe het zit .., maar dan valt het kwartje , we zijn immers al terug in de wintertijd dus het klopt !
Henk kijkt meteen even of er morgen,  zaterdag nog iets opgenomen moet worden , eh……. morgen… záterdag ….?

Op dát moment dringt tot ons door dat het pas vrijdagavond is … over bij de tijd zijn gesproken … zucht!
Nou ja , we leven dus nóg een dag beneden in wintertijd,  en boven (en in de rest van Nederland) in zomertijd  wat ábsoluut geen problemen oplevert , op eh…  ,nou ja ….  hier en daar een klein vergissinkje   á la de heren Waas en Heerschop na dan !
Maar om nou te zeggen dat we problemen hebben met de klok terug zetten?
Nee joh …. totáál niet hoor !

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    nov 09, 2012 @ 21:54:46

    Whahaha Rietepietz, beter te vroeg dan te laat zeker. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Nou …een beetje lástig was het wel om niet helemaal “bij de tijd” te zijn -)

    Beantwoorden

  2. Leo's mening
    nov 04, 2012 @ 11:34:28

    Ik ben iemand die dus in zijn bioritme last heeft van de overgang van de ene tijd naar de andere. Veel te vroeg wakker nu en redelijk vroeg op de avond omvallen van de slaap. Op de avond voor de overgang zet ik ook alle klokken al vast terug. Gelukkig hoeft dat bij de centrale van UPC niet, die doet dat zelf, en ook de Smartphone en computers vonden hun eigen tijdrichting. Nu het lijf nog…

    Rietepietz zegt;

    Het is gewoon een foutje van moeder natuur dat wij géén knopje hebben waarmee we onszelf “gelijk kunnen zetten” ,zou ook réuze handig zijn voor mensen die veel reizen en nu maar moeten zien hoe ze de jetlag overwinnen 😉

    Beantwoorden

  3. Boerin zonder Naam
    okt 30, 2012 @ 10:29:52

    Tja, gelukkig kennen dieren dat probleem niet. Daar heb je met het verzetten van de tijd de volgende morgen iets meer of iets minder melk. Daarom verzetten we tijd in stappen…. ’s morgens een half uur en ’s avonds een half uur…… Dat voelt voor het vee veel prettiger hebben we het idee. Zelf heb ik weinig last gehad van het tijdverschil. Ik ben ’s nachts even goed één of meerder malen uit als er een koe moet kalven of om, als dat moet, mijn vader te helpen. Tot zover deze tijding….

    Rietepietz zegt;

    Ja dieren kun je niets wijs maken , maar als ik eerlijk ben verdelen wij het meestal óók wel een beetje ,dat werkt het beste !
    Lijkt me niet prettig om zo vaak gebroken nachten te hebben .Kan het me nog herinneren uit de tijd dat de kinderen klein waren . Als ik alle reacties bekijk zijn er maar weinig vóórstanders van zomertijd 😉

    Beantwoorden

  4. John
    okt 30, 2012 @ 08:16:22

    Hahahahaha ik dacht wtf.. op vrijdag al de klok aanpassen is echt veel te vroeg. Lol. Ik had graag de reactie gezien toen de opname stopte 😀

    Rietepietz zegt;

    Ja , het duurde even eer het doordrong wat de oorzaak was , Henk is in het digitale systeem niet zo thuis en snel aangeslagen als er iets fout gaat , juist omdat hij het meestal niet zelf kan verhelpen !Maar gelukkig was alles goed verlopen , alleen wij “waren niet helemaal goed “;-)

    Beantwoorden

  5. tagrijn
    okt 29, 2012 @ 21:26:46

    Dat is natuurlijk echt weer iets voor jullie om een dag verkeerd te zitten! Lekker bij de tijd.

    Rietepietz zegt;

    Zucht , het is toch wat met die oudjes hé ! 😉

    Beantwoorden

  6. Melody
    okt 29, 2012 @ 12:55:08

    Da’s humor!!!

    Overigens heren Waas & Heerschop zitten nu in “heren van een zekere leeftijd’, kweet niet of ik de overige afleveringen ga zien, deze 1e was ….tja heb er eigenlijk geen woorden voor… zal wel aan mij liggen dat ik niet begrijp waarom er interesse is voor sommige vormen van programma-inhoud (die dus duidelijk ontbrak)

    Rietepietz zegt;

    De heren hádden ontegenzeggelijk humor in die tijd .
    Ik zag een klein stukje van het programma waar jij het over hebt , misschien leuke kroegpraatjes voor de heren onder elkaar maar dan heb je het wel gehad .Ik heb het niet uitgezien dus kan er misschien niet écht een oordeel over geven maar toch , ik zit niet op dit soort programma’s te wachten !

    Beantwoorden

    • Melody
      okt 30, 2012 @ 16:49:49

      Toegegeven, het kostte mij ook (veel) moeite het uit te zien omdat ik wilde weten of het zinvol was een volgende keer te gaan kijken… nou nee dus. Zal wel komen doordat ik een vrouw ben en mannenhumor niet snap ofzo

      Rietepietz zegt;

      Ik snap mannenhumor prima , en kan er ook wel om lachen maar als “het er niet inzit” kan ik het er ook niet uithalen 😉

      Beantwoorden

  7. hartelijkehothulk
    okt 29, 2012 @ 11:02:26

    Dat geGloeiende, Gloeiende, met die tijdsverschillen ben ik HELEMAAL zat !
    Een HHH heeft genoeg aan zijn eigen klokkenspel !

    Rietepietz zegt;

    Ik sluit me geheel en al aan bij de vorige spreker …., nou ja , dat klokkenspel even buiten beschouwing gelaten 😉

    Beantwoorden

  8. roadlaura1969
    okt 28, 2012 @ 22:26:51

    Haha ik zet de klok ook voortijdig een uur terug of vooruit,net voordat we naar bed gaan dus geen probleem. Ik snap alleen niet dat men het nog niet afschaft die onzin ,de gewone tijd aanhouden klaar 🙂

    Rietepietz zegt;

    Nou dáár kan ik wel mee leven ..maar een hele dág te vroeg is best wel lastig .Misschien moeten gewoon met z’n állen gaan zeuren op je juiste plek want volgens mij wil iederéén er liever vanaf!

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    okt 28, 2012 @ 22:22:04

    ik ben al jaren op zoek naar de opnames van die conference als ik er aan denk lig ik nog blauw van het lachen.
    Vooral de opmerking van Peter Heerschop die een paar maanden later bij het ingaan van de zomertijd zei “iedereen die bij de wintertijd gedaan heeft wat ik vertelde hoeft nu niets te doen”

    Rietepietz zegt;

    Ik heb er ook nog naar gezocht ,het was destijds een onderdeel in een programma ,maar ik weet niet meer meer wélk programma . Ik lag er ook altijd om in een deuk, ze kregen toch iedereen gek !

    Beantwoorden

  10. powerpointgreetje
    okt 28, 2012 @ 21:46:01

    voor mij mag het altijd gewoon wintertijd blijven,
    vind het maar onzin allemaal, steeds die klok een uur vooruit
    en dan weer terug……

    Rietepietz zegt;

    Je bent niét de enige die er zo over denkt , eigenlijk vind niémand het nuttig en alleen maar lastig .Maar helaas s, wij hebben het niet voor het zeggen ;-(

    Beantwoorden

  11. Annespike
    okt 28, 2012 @ 21:43:30

    Ohhh maar wat je daar noemt met Waas en Heerschop dat was wel altijd geweldig hoor. SENTIMENT!!!

    Rietepietz zegt;

    Was onwijs leuk hé , ze kregen iedereen gék met hun gedoe over die klok voor-dan wel achteruit zetten 😉 Ik lag er altijd bij in een deuk !

    Beantwoorden

  12. Astrid
    okt 28, 2012 @ 19:48:13

    Denk je dat alle klokken weer een uur terug zijn gezet, zit er net eentje bij die niet terug is gezet, gewoon vergeten! Zitten we net koffie te drinken zetten de TV aan
    en vraag ik om 3 minuten over 8 “is er vanavond geen nieuws op 1” waarop onze zoon en man in de lach schieten en zeggen “ja hoor maar dan moet je nog een uurtje wachten” Ik was me van geen kwaad bewust en zat ze erg stom aan te kijken waarop ze reageerden “je zit op de verkeerde klok te kijken het is pas 3 over 7”
    Dus nu heb ik nog een uurtje extra vanavond:-)

    Rietepietz zegt;

    Whahaha , je bent vást de enige niet die nog ergens een vergeten klok moet terugzetten !Wij merken ook wel dat je “vroeger” honger hebt dan gisteren en het is vroeger donker waardoor je óók al in de war raakt ! Ik hoop dat we hier verder geen verrassingen meer vinden 😉

    Beantwoorden

  13. datzalwel
    okt 28, 2012 @ 18:37:30

    Dat er veel in de war raken welke kant die verd. klok nu weer op moet heb ik vaker gehoord alleen in huize Rietepietz doen ze er weer een schepje bovenop. Haha ha een beetje overijverig maar het valt ook niet altijd mee om bij de tijd te blijven als je niet meer 5 dagen in de week vroeg op moet staan. Ik spreek uit ervaring. :-))
    Groetjes,

    Rietepietz zegt;

    Hier gaan de dingen nou eenmaal meestal iets anders dan bij anderen 😉 Maar we hebben dan weer niét het probleem dat we niet weten welke kánt de klok op moet !
    Wij staan trouwens over het algemeen wél vroeg op ,zo rond 7 uur ! Typisch ochtendmensen maar misschien is dát wel slecht voor een mens 😉
    .

    Beantwoorden

  14. Suske
    okt 28, 2012 @ 17:58:23

    ik heb het zekere voor het onzekere genomen en loop al heel de zondag in pijama rond. Dan maakt het niet uit hoe laat het is.

    Rietepietz zegt;

    Whahahaha , kijk dát is nou eens een slimme aanpak ! Hier kunnen we nog iets van leren allemaal 😉

    Beantwoorden

  15. J@n.
    okt 28, 2012 @ 17:03:35

    Problemen hebben wij ook niet echt, alleen, dat ik niks op heb met die zomertijd. Wat een onzin, laat die tijd toch staan hoe die staat en wel in de echte tijd en dat is géén zomertijd!

    Rietepietz zegt;

    Ik ben het hélemaal met je eens dat we van dat wisselen áf moeten ,het maakt mij dan niet uit of we altijd zomer -of wintertijd hebben !Waarschijnlijk maakt het ook niet zoveel uit wélke van de twee gekozen zou worden áls we maar van deze onzin af komen !

    Beantwoorden

  16. ɐpuıןǝɯɯǝ
    okt 28, 2012 @ 16:32:02

    Whaahaa, zoals het klokje thuis tikt…

    Ik heb er voorheen eens een logje over geschreven; dat Marc hier ook in de avond al begint met alle klokken al op de “komende” tijd zet en je dus niet weet in welke tijd je nou ook alweer leeft. Ieder jaar weer hetzelfde liedje. Behalve dit jaar. Nu moet ik bij iedere klok even kijken of deze nou al aangepakt is of niet. Dat ie het volgende keer maar weer in de avond doet….dat kliinkt toch als een klok? 😉

    Rietepietz zegt;

    Ik weet eigenlijk niet waar we nou méér last van hebben …mánnen of klokken 😉 eigenlijk wéét ik het antwoord wel maar dat ga ik niet aan de grote hangen natuurlijk 😉
    De digitale klokken zijn meestal mijn afdeling maar dit jaar heeft Henk zichzelf overtroffen en álle klokken aangeslingerd ,hij is heus niet “getikt”die jongen 😉

    Beantwoorden

    • ɐpuıןǝɯɯǝ
      okt 28, 2012 @ 18:30:14

      Hahaha nou gelukkig maar. Dat dacht ik eigenlijk wel anders gingen alle alarmbellen wel rinkelen. Ik liet het alTIJD aan Marc over anders moest ik er wel heel vroeg aan beginnen wilde ik hem voor zijn. Ik deed altijd het antwoordapparaat*. Omdat hij die functiecode die je hiervoor gebruikt niet kon onthouden. Zoiets van het antwoordapparaat horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt he ;-).

      *Maar ja, het apparaat is overleden.

      Rietepietz zegt;

      Wij gewoon volgeëmancipeerd en delen meestal de klokken op in analoog en digitaal ,als halfdigibeet zijn dié klokken dus voor mij want Henk ik héél digibeet ,Ik ben dan weer analogisch niet in orde 😉

      Beantwoorden

  17. Hanny
    okt 28, 2012 @ 15:41:10

    Gelukkig heb ik er zelf niet zo’n probleem mee. Maar dat komt ook doordat er geen klein kind of een huisdier in huis is. Die raken van slag. Voor mij mag het ‘gewoon’ weer altijd wintertijd blijven.

    Rietepietz zegt;

    Hélemaal mijn idee ,volgens mij zit er geen voordeel aan het wisselen .Misschien is het wel beter om het gewoon altijd zomertijd te laten .Ook al is het nu ,na het terugzetten van de klok in de ochtend vroeger licht ,in de winter gaan de meeste mensen tóch nog in het donker van huis en moet in de avond sowieso het licht weer een uur eerder aan .

    Beantwoorden

  18. RenéSmurf
    okt 28, 2012 @ 15:23:20

    Ik doe het gewoon altijd als ik naar bed ga, wel zo makkelijk.
    En ik heb er verder totaal geen problemen mee om over te schakelen naar de wintertijd, terug naar de zomertijd vind ik wel altijd kut.

    Rietepietz zegt;

    Ze mogen het van mij afschaffen ,er zit weinig nut in en geeft veel onnodig gedoe !Nu moeten we wéér in de schemering van huis ,nét nu ik gewend was om in het donker weg te rijden !

    Beantwoorden

  19. Marion
    okt 28, 2012 @ 14:48:56

    En het is toch zo makkelijk, in het voorjaar voor uit en in het najaar achteruit, moet je wel weten wanneer het voor en najaar is, zei juffrouw weetal :-).
    Voor mij mogen ze gewoon de zomer tijd aanhouden, het is gewoon uit de tijd.
    Groetjes, Mariion. xxx

    Rietepietz zegt;

    Ja dát was gelukkig het probleem niet ,maar we hebben wél de hele moeten nadenken bij alles waarvoor tijd belangrijk was ,want afhankelijk van wáár we op de klok keken was het zomer of wintertijd en er moest dus op z’n minst nagedacht worden óf er teruggerekend moest worden of niet 😉
    Ik zou er óók voor kiezen om het zomer en winter gelijk te laten ,het heeft domweg geen énkel nut ! XXX

    Beantwoorden

  20. ram1955
    okt 28, 2012 @ 14:34:25

    O, geweldig. Ik ben ook zo’n vlotte die in de loop van de dag al alle klokken gaat terugzetten. Gelukkig deed ik dat wel op zaterdag. 😀

    Rietepietz zegt;

    de vraag op jouw logje was dus makkelijk te beantwoorden ,ik wist toen al dat we er een tikkie door van de leg zouden raken 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.