overmacht

Ja héus ,ik was het niét van plan hoor , alwéér vragen bij sommige overheidsplannen , maar ja , als er in één week twéé maal iets over bejaardenhuizen in de krant staat ga ik me daar als grijze troel natuurlijk tegenaan bemoeien !

Het eerste berichje kwam uit Gouda ,er wordt een bejaardenhuis geleidelijk aan omgeloverd in een walhalla voor Marrokkaanse ouderen en dat roept vragen op .
Er blijkt n.l. (nog)geen vraag naar te zijn omdat in de Marokkaanse cultuur de kinderen voor de ouders zorgen maar …. men wil in Gouda volgens  de directie “vraag creéren “!

Er wordt begonnen om één etage een meer exotisch uiterlijk te geven , en het personeel evenals de maaltijden worden aan de cultuur aangepast !
De huidige autochtone bewoners “mogen” er blijven maar moeten dan wél genoegen nemen met de veranderingen als het zover is !
Nou zijn er ook al tehuizen voor oude Indische mensen ,voor artisten en nóg wel een paar en als er vráág naar is moet het kunnen natuurlijk .
Het argument is dat men zich juist als oudere beter thuisvoelt in een soort “eigen ” cultuur tussen mensen met dezelfde culturele achtergrond !

Ik heb er álle begrip voor want ook ik wil op m’n oude dag graag begrepen worden in mijn doen en laten én m’n “Hollandse hap ” op het bord ….maar dán blijkt er ineens toch een klein probleempje op duiken !

Als ik bij Marion in het bejaardenhuis rondloop zie ik dat dáár het personeel voor meer dan de helft van allochtone afkomst is , de naam van menigeen is min of meer onuitspreekbaar .
Een klein deel ervan spreekt verre van begrijpelijk Nederlands zodra het gesprek iets ingewikkelder moet zijn , maar vrijwel állemaal hebben ze een wat andere tongval die voor slecht horende ouderen een extra handicap vormt !
Hoewel ze zonder uitzondering vriendelijk zijn en hun best doen begrijpen zij toch regelmatig niet wat de bewoner bedoelt !
Ook de maaltijden zijn  gedeeltelijk op multiculturele smaak afgestemd wat bij mij nu de vraag oproept ….. ,

Mag ik, als ik eraan toe ben , óók kiezen om te worden geholpen door mensen met m’n eigen culturele achtergrond ……? En is er dan een bejaardenhuis voor “autochtone Nederlanders” waar andere culturen zich moeten aanpassen  én met uitsluitend autochtoon personeel ….? Of eh…. blijk ik dán ineens toch weer te discrimineren ?

Nou ja , de vraag is al achterhaald las ik vanmorgen in de krant , over een aantal jaren wordt nog uitsluitend zorg in zorghuizen geboden aan ouderen die écht helemaal niéts meer zelf kunnen , de rest krijgt thuis hulp , lees; zit thuis te wachten of er óóit nog  iemand komt !
Daardoor zullen over een jaar of tien héél veel kamers in tehuizen leeg komen te staan !
Bejaardenhuizen mogen dan hun lege kamers aan bijv. studenten verhuren !
En dat deze plannen al vergevorderd zijn bleek óók al bij Marion in het bejaardenhuis !
Aan haar werd vanmorgen gevraagd of ze mee wil werken aan een interview door studenten die het tehuis bezochten .
Zij komen vragen hoe de bewoners de indeling van hun woonruimte over 10 jaar het liefst zouden zien ……. ja ja … ik wéét wel wat die studenten komen doen  !

35 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hartelijkehothulk
    okt 14, 2012 @ 11:56:20

    Ik kan natuurlijk ook eenhele waslijst hier neerschrijven maar dat doe ik niet.

    Ben van mening ( en vele zijn het met mij oneens, dat is mij bekend, geeft nix ) dat men moet stoppen met medicatie te geven vanaf het 60e levensjaar.
    Dan lossen heel veel problemen zich vanzelf op.

    Rietepietz zegt;

    Nou dát is wel heel rigoureus maar zijn zéker wel “gevallen” van mensen die volstrekt tegen hun zin in leven worden gehouden en dát begrijp ik niet .
    Voor mezelf ( ik ben natuurlijk ruim 60+ 😉 hanteer ik de regel om uitsluiten bij calamiteiten een arts te bezoeken !Griepprikken doe ik niet aan (heb ik afgezegd) en mocht ik een slepende ziekte oplopen ga ik voor ” geen andere behandeling dan pijnbestrijding “. Maar dát moet ieder voor zich weten natuurlijk !

    Beantwoorden

  2. riet(je)
    okt 14, 2012 @ 09:24:53

    hai Riet, wat ’n prachtig verhaal, zo heb ik er nog niet naar gekeken! maar thuishulp zou het beste bij me passen……..hele fijne zondag, hier schijnt de zon! ik ga genieten van ’n wandeling…………liefs van mij (bedankt voor je felicitatie)…..

    Rietepietz zegt;

    O ja thuishulp zóu natuurlijk het beste zijn maar ik dénk dat het vreselijk duur gaat worden als er, nog méér dan nu, zorgverleners kriskras door de stad moeten gaan rijden .
    Juist omdat men meer ouderen verwacht kun je eigenlijk al op je vingers natellen dat bijv. mensen die bij het aan en uitkleden hulp nodig hebben vaak niet eens in de kleren zullen komen !
    Hier laat de zon verstek gaan en regent het al de hele dag !

    Beantwoorden

  3. redstar
    okt 14, 2012 @ 09:09:27

    Ik zie geen probleem om door een buitenlandse zorg medewerkster geholpen te worden hoor.
    Weet je dat veel Nederlandse jongeren niet eens in de zorg willen werken? Vandaar. We creëren zelf de situatie zoals hij is.
    Maar goed. Zolang mogelijk thuis blijven is helemaal niet verkeerd.

    Rietepietz zegt;

    Toch zie ik daar soms wel nadelen van hoor ,en die liggen niet in de inzet van die zorgverlener maar meestal tóch het cultuur verschil!
    Inderdaad is het beroep voor Nederlanse jongeren blijkbaar niet aantrekkelijk ,daar is dus toch een taak voor de overheid om het aantrekkelijker te máken daar het ongeveer de enige groeimarkt is .
    Het is zéker niet verkeerd zolang mogelijk thuis te blijven maar de hulp zal daardoor alléén maar duurder worden schat ik in !

    Beantwoorden

  4. Mirjam Kakelbont
    okt 13, 2012 @ 21:03:18

    Vaak heb ik het idee dat de politici geen oudere familieleden hebben, waar ze een klein beetje gevoel voor hebben. Als ik iets lees over ouderen, vraag ik me altijd meteen af hoe mijn ouders dat zullen vinden en of mijn oma er nog bij had willen zijn. Negen van de tien is het antwoord nee.

    Maar verzorgsters in bejaardenhuizen zijn vaak ook ongelukkig met de situatie. Mijn vriendin werkt al 20 in de zorg. Elke keer weer worden er luiers :”uitgevonden” die meer vocht op kunnen vangen. Zegt mijn vriendin: “denk maar niet dat ze dat voor de mensen doen die die dingen dragen. Ze zijn er speciaal voor het personeel. Hoeven ze de mensen minder vaak te verschonen.” Ze vindt onderhand de lol eraf op ’t werk. Geen tijd meer voor een kort praatje onder 4 ogen.

    Het zijn altijd de arme(re) mensen die aan het kortste eind trekken. Op zo’n manier wil ik niet oud worden!

    Rietepietz zegt;

    Nou ze hébben natuurlijk ,net als iedereen, ouder wordende familieleden !
    Het verschil is natuurlijk dat zij hun tijd besteden aan hun werk en meer dan waarschijnlijk zélden een bejaardenhuis / verpleeghuis zullen bezoeken waar dierbare verblijven .Mensen met een groot salaris zullen vaker kiezen voor prive verpleging waardoor ze niéts mee krijgen van de problemen in tehuizen !
    Het is helaas inderdaad zo dat geld in dit soort gevallen méér mogelijk maakt !Dat hóeft niet rampzalig te zijn,niet álles is met geld te koop, maar het is wél rampzalig dat goedwillend zorgpersoneel niet meer de gelegenheid krijgt om een band op te bouwen met de “client”(alleen het woord al) omdat er geen tijd voor is !
    Wat mij betreft komt er een sociale dienstplicht waar ,onder strenge begeleiding , de jeugd zich o.a. in de zorg inzet én vooral dicipline leert !
    Voor mij hoeft oud worden óók niet zo nodig onder deze omstandigheden maar ja , ik ben toch al aardig op weg 😉

    Beantwoorden

  5. Ria
    okt 13, 2012 @ 20:23:23

    zoeven mislukte de reactie ,dus probeer het opnieuw. Mijn mening is deze: Als ,naar ik aanneem, de groep voor wie dit bejaardenhuis bedoeld is ,zo slecht is geïntregeerd in ons land,dat ze een eigen bejaardenhuis willen, ze maar snel terug moeten gaan naar land van herkomst.
    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel voor het nogmaals proberen 😉
    Het vreemde is dat er juist uit dié groep geen vraag is ,het is weer “de Nederlandse directie” die vraag wil creeren die er nu nog niet is .
    Juist dát soort akties op verschillende migratie gebieden maakten in het verleden dat mensen de noodzaak van integreren niet meekregen !
    Er verdienen nog steeds mensen kapitalen aan de “migratieindustrie ” en dát slaat dan weer terug op de migranten die het wél goed doen !
    Mede daardoor wordt de autochtone bewoner soms achtergesteld ,dat is heel treurig !

    Beantwoorden

  6. Astrid
    okt 13, 2012 @ 19:17:37

    Vooruitgang medische wetenschap.
    De mensheid wordt daardoor ouder.
    Behoefte aan meer verzorgingshuizen.
    Die worden gebouwd.
    Groot aanbod van ouderen.
    Te weinig personeel.
    Aantrekken van mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn.
    De mens staat niet meer centraal in dit geheel.
    Te weinig tijd voor persoonlijke aandacht.

    Worden we door de medische wetenschap lekker wat ouder maar wanneer puntje bij paaltje komt zou je nog kunnen verkommeren doordat je de “verzorgende” niet of nauwelijks kunt verstaan.

    Ik hoop echt dat we nog heel lang gezond mogen blijven en van dit alles geen gebruik hoeven maken.

    Rietepietz zegt;

    Je hebt een flink deel van een groot probleem goed kort samengevat !
    Voeg er nog bij dat gezinnen tegenwoordig meestal gemiddeld slechts 2 kinderen hebben die láng niet altijd in de buurt blijven wonen , dát maakt juist meer ,en eerder, hulp nodig van buitenaf !
    Met je eindconclusie ben ik het natuurlijk hélemaal eens en hoop óók heel erg dat we vitaal en gezond blijven !

    Beantwoorden

  7. powerpointgreetje
    okt 13, 2012 @ 18:16:26

    Ik hoop van ze leven niet in een verzorgingshuis te komen,
    heb daar genoeg gezien hoe weinig tijd ze maar voor de mensen hebben,
    triest en in-triest. Jaja… lang leve Nederland!!!!!

    Rietepietz zegt;

    Nou ja , met de nieuwe plannen is de kans dát we ooit in een verzorgingstehuis komen een stuk kleiner geworden ,dat is dus éigenlijk een pluspunt 😉

    Beantwoorden

  8. roadlaura1969
    okt 13, 2012 @ 14:34:05

    Het is allemaal dubbel niks, hier in het zuiden die tijd dat ik in tehuizen ben geweest werd men gewoon door ”nederlanders” verzorgd en geloof maar die zorg ,het zei door tijdgebrek of welke rede dan ook liet te wensen over……de spil zijn vaak en tegenwoordig sowieso de vrijwilligers die de oudere ondersteunen !

    Het is van de gekken dat men geld steekt in mensen met andere achtergronden,men kan dat geld beter investeren in de zorg voor iedereen,voor dat geld wat dat alweer kost konden ze ook personeel aanschaffen die er weer voor konden zorgen dat de mensjes de zorg krijgen die ze verdienen !

    Rietepietz zegt;

    Hier in de randstad zijn natuurlijk heel veel andere nationaliteiten aanwezig en op zich is er niets mis mee dat men sommige tehuizen zou aanpassen op zaken waar veel vraag naar is maar …. hier is zelfs geen vráág naar !Veel culturen zijn nog gewend ouderen zélf te verzorgen en zitten dus helemaal niet te wachten op dit soort aanpassingen !
    Ik ken aardig wat bejaarden- en verpleeghuizen vanuit de zorgvraag en heb altijd ervaren dat de meeste zorgenden zich een slag in het rond werken maar door de regelgeving nóóit aan de “menselijkheid” toekomen !Voor álles staan “minuten” en personeel rouleert zóveel dat men geen persoonlijke band kan opbouwen met verzorgenden en dat is héél jammer !

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      okt 13, 2012 @ 20:03:15

      Deels geef ik je zeker gelijk erin niet overal is het hetzelfde. Heb echter ook dingen meegemaakt waarvan ervaren “van de oude stempel” verzorgenden/verpleegkundigen zich zelf ergeren aan de laksheid van hun collega’s die gewoon hun “opdrachten” half of niet uitvoerden ten kosten van patient/ bewoner onder het mom “och mijn dienst zit er zo op ” dus na mij kijkt er maar naar” ,vroeger moest men alles ook nog poetsen,nu ploegdienst,handmatig rapport schrijven,nu computers en toch lukt het niet, triest.

      Rietepietz zegt;

      O ja, breek me de bek niet open!
      natuurlijk komt het voor dat men zich niet realiseert dat er met mensen gewerkt wordt !Een ánder heikel punt is dat men tegenwoordig vrijwel constant “schrijft” maar dar er vrijwel nooit gelézen wordt waardoor er veel fout gaat !
      Toch is ook dát vaak de “regelgeving” en tijdgebrek en geen opzet !
      Maar natuurlijk heb je in iéder beroep ,en dus ook in de zorg, personeel dat eigenlijk beter iets anders zou kunnen gaan doen !

      Beantwoorden

  9. ɐpuıןǝɯɯǝ
    okt 13, 2012 @ 12:06:05

    Krankjorum.

    Rietepietz zegt;

    eh…. volgens mij ben jij behoorlijk “ondersteboven”van mijn logje 😉

    Beantwoorden

    • ɐpuıןǝɯɯǝ
      okt 13, 2012 @ 12:10:32

      Hahaha sollie. Leek me eens leuk om te proberen of ik het kon, een korte reactie plaatsen op een onderwerp waar ik helemaal van door het lint kan gaan. Ik zal me dan ook inhouden maar niet voordat ik geschreven heb dat het van de zotte is. En weet je wat nou eigenlijk het allerstomste is he…dat ik me gewoon ongemakkelijk voel als ik nu zou schrijven wat ik denk. Net alsof ik het ze niet gun, alsof ik discrimineer. Pfff.

      Rietepietz zegt;

      Het is er ongemerkt ingeslopen dat mensen vaak niet meer durven zeggen/schrijven wat ze denken. Vooral in zaken waar allochtoon /autochtoon vergeleken worden want “gelijke behandeling ” wordt in Nederland vaak niet getolereerd als het om een andere cultuur gaat en de ándere cultuur zich door gelijke behandeling benadeeld voelt omdat hij /zij niet voldoende geintegreerd is .
      Lastig ,want ik ben heel erg vóór gelijke behandeling en als de buitenlandse achtergrond voor de één zó van belang is dat er dit soort aandacht aan geschonken moet worden ….dan zou ónze cultuur ook zo belangrijk moeten zijn dat die niét ongevraagd vermengd wordt met div. andere culturen zodat ook ónze oude dag ,desgewenst geheel naar onze cultuur doorgebracht kan worden .Maar vreemd genoeg wordt dit soort “gelijke behandeling “vaak op z’n minst intolerant genoemd en dát snap ik niet!

      Beantwoorden

      • ɐpuıןǝɯɯǝ
        okt 13, 2012 @ 12:12:11

        Ow, nu maak ik ook nog de fout om het alleen over de afkomsten te hebben maar de rest vind ik natuurlijk ook om van door het lint te gaan ;-).

        Rietepietz zegt;

        het onderwerp is ook van zóveel kanten te benaderen dat zowel jij als ik niet compleet kunnen zijn ,hier kun je járen over bloggen 😉

        Beantwoorden

        • ɐpuıןǝɯɯǝ
          okt 13, 2012 @ 18:38:52

          Juistem (vandaar ook die eerste reactie hihi). Da’s ook wel weer mooi; anderen verzinnen zulke dingen en dan kunnen we er mooi op inhaken en zo eeuwig blijven door loggen hihi 😉

          Rietepietz zegt;

          O ja , ik zóu iedere dag wel een logje uit de krant kunnen halen maar ja , dán is de lol voortaan vér te zoeken !

          Beantwoorden

      • ɐpuıןǝɯɯǝ
        okt 13, 2012 @ 18:36:41

        Pfff ja psies. Ik snap het eigenlijk ook niet; we moeten allemaal integreren en het liefst allemaal hetzelfde doen en met elkaar, wit, groen, beige of welke kleur dan ook, maar als je ouder bent geworden moet het ineens weer allemaal apart? Euh?
        Ondertussen snap ik het allemaal niet meer hoor. Ik weet ook niet goed wat ik er mee moet (voor mezelf) want ik gun iedereen zijn plezier. Als een bepaalde bevolkingsgroep enorm graag bij elkaar wil zitten dan begrijp ik dat. Van hen uit gezien dan. Maar hmmz…ach nogmaals ik kom er gewoon niet uit.

        Rietepietz zegt;

        Het is vaak allemaal zó onlogisch!
        Ik snap ook niet waarom positve discriminatie blijkbaar onder gelijke behandeling valt en gelijke behandeling vaak onder discriminatie !Maar natuurlijk heb ik daar niet voor doorgeleerd !
        Ik doe bij voorkeur waar ik me zelf prettig bij voel maar blijf wél mezelf trouw in wat ik zeg of schrijf ,gewoon omdat ik vind dat ik ,door er lang tussen gewoond te hebben , wel ongeveer wéét wat er mis ging met de multiculurele samenleving !Het blijft mijn zienswijze natuurlijk !

        Beantwoorden

        • ɐpuıןǝɯɯǝ
          okt 14, 2012 @ 13:11:32

          Ja, daar heb je gelijk in. Ik durf het niet altijd, bang om mensen voor het hoofd te stoten. Niet dat ik iets heel vreemds denk oh nee? maar men zou het anders kunnen uitleggen. Dat verandert niets aan mijn mening natuurlijk. En als iemand me op andere gedachten kan brengen is dat prima, mits het klopt. Maar wat dit betreft…pfff

          Rietepietz zegt;

          Het is inderdaad altijd een overweging wat nog net wél en net niét kan .Maar gelukkig heb ik wel de aard van “leven en laten leven” zodat ik best wel van twee kanten wil kijken !

          Beantwoorden

        • ɐpuıןǝɯɯǝ
          okt 14, 2012 @ 13:15:31

          Weet je wat het ook vaak is he? Sommige meningen en goedbedoelde acties komen juist van mensen die er niet tússen geleefd hebben. Die zullen er ook nooit iets van snappen…..maar het brengt me wel eens van mijn apropos (voor even dan). Omdat je er tussen zit ga je er misschien op een bepaalde manier naar kijken maar is het elders weer heel anders. Gewoon omdat je naast je een bepaald type hebt wonen, niet eentje om de hele bevolkingsgroep over één kam te scheren. Maar ondertussen weet ik genoeg, ook van verhalen van anderen. Altijd mooi om te toetsen ;-).

          Rietepietz zegt;

          Het zijn ook vaak mensen die nérgens mee te maken die zo goed “verdraagzaamheid” prediken!En neem zo’n directie van dat bejaardenhuis ,hun plannen maken van de oudere Marokkaan weer het kind van de rekening terwijl juist dié niet verantwoordelijk zijn voor deze bezopen plannen .Zo gaat het helaas ook met gereringsleiders ,hún positive discriminatie maakt het juist lástige voor goed functionerende allochtonen maar maak ze dat maar eens wijs ,zij weten het immers !

          Beantwoorden

          • ɐpuıןǝɯɯǝ
            okt 14, 2012 @ 19:17:16

            Amen!*

            *Oh was het me toch bijna weer gelukt een korte reactie achter te laten hihi. Maar ik ben het helemaal met je eens :D.

            Rietepietz zegt;

            Whahahahaha , ik kan het écht …moet me haasten anders haal ik die 5 minutengrens niet voor het volgende logje !

            Beantwoorden

    • ɐpuıןǝɯɯǝ
      okt 13, 2012 @ 18:30:19

      Hahaha nou en of ;-).

      Rietepietz zegt;

      pas op hé , straks word je nog duizelig van het ondersteboven hangen 😉

      Beantwoorden

  10. Wieneke
    okt 13, 2012 @ 09:47:19

    Ach Riet, ik ben echt geen cynische doemdenker, hoor. Maar laat ik het zo zeggen: we gaan gewoon naar een tijd dat men oude afhankelijke mensen helpt om de planeet te verlaten. Dan doet niemand meer moeilijk over euthanasie. Dat is dan net zo gewoon als het halen van een griepprik.

    Rietepietz zegt;

    Tot op zekere hoogte ben ik voorstander van euthanasie ,mits vrijwillig uiteraard !Ik moet er niet aan dénken om in leven te houden geworden als ik bijna niets meer zelf kan .
    Er gebeuren tegenwoordig toch vaak wel vreemde acties om mensen in leven te houden die dat zélf helemaal niet willen !Maar ,zoals altijd ,zóuden zich daar exessen in voor kunnen doen als het té makkelijk gemaakt wordt !
    Ik vind de griepprik trouwens helemaal niet zo gewoon en weiger die iedere jaar te halen ondanks dat ik tot de risicogroep behoor 😉

    Beantwoorden

  11. Boerin zonder Naam
    okt 13, 2012 @ 04:25:48

    ……En daarom blijven mijn ouders dus zo lang mogelijk thuis wonen……en zorgt deze autochtone dochter op Marokaanse wijze voor deze mensen! Ik hoop alleen dat als ikzelf minder meer kan, dat er dan ook familie is die zo vriendelijk is om eens wat ondersteuning te bieden….

    Rietepietz zegt;

    Ik vind het bewonderenswaardig wat je doet , je ouders zijn geluksvogels !Toch zijn er heel veel situaties denkbaar waain kinderen niét voor de ouders kunnen zorgen en an moeten er dus toch aanvaardbare oplossingen blijven .Ik hoop dat jouw familie bekend is met het spreekwoord “goed voorbeeld doet goed volgen “! Maar daar ga ik zonder meer vanuit !

    Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    okt 13, 2012 @ 01:10:55

    ja, aan de koningin bijvoorbeeld.

    Rietepietz zegt;

    Daar gaat inderdaad méér geld naar toe dan nodig zou zijn ( al brengt haar optreden ook weer veel goodwill op maar daar gaat het hier niet om ) maar dat zou slechts héél weing opleveren als je dat vergelijkt met wat er van héél veel burgers op kunnen brengen . Een miljoen maal een 100 euro is nou eenmaal veel méér dan 1 maal een miljoen !

    Beantwoorden

  13. Hanny
    okt 13, 2012 @ 00:13:34

    Als het aan mij ligt, kom ik nooit in een verzorgingshuis. Liever zitten wachten tot er hulp komt, dan in zo’n huis te wonen waar niemand tijd voor je heeft (dus ook wachten) en gedwongen te worden dingen te doen, die je helemaal niet wil. Ik heb slechte ervaringen met verzorgingshuizen zul je wel begrijpen.

    Rietepietz zegt;

    Ik deel je mening natuurlijk maar ik wéét dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor er geen andere oplossing kan zijn . Maar ook ik heb té veel in bejaardenen verzorgingshuizen rondgelopen om er naar uit te kijken .En dat wórdt dus alleen maar slechter .Het is heel vreemd dat de puur Nederlandse achtergrond niet herkent wordt als iets dat belangrijk is voor het welbevinden van ouderen ,dat beperkt zich tot de zanguurtjes waar nog “waar de blanke top der duinen ” gezongen kan worden .

    Beantwoorden

  14. J@n.
    okt 13, 2012 @ 00:02:22

    Ik wil niet in een bejaardenhuis onder die oude mensen Riet, jij wel dan?

    Rietepietz zegt;

    Nee wie wél J@n , maar er kunnen zich toch omstandigheden voordoen dat het de énige oplossing is !
    Maar laten we maar hopen dat het nooit nodig is want vrolijk gaan we daar niet van worden in de toekomst !

    Beantwoorden

  15. M e l o d y
    okt 12, 2012 @ 22:24:56

    die komen nu al de kamer van hun voorkeur uitzoeken, bepalen en laten vastleggen… en verder, tja, als het niet zo triest was, zou het om te bescheuren zijn.

    Ik hoop in het diepst van mijn hart dat Joop en ik het onze kinderen nooit hoeven aan te doen hen de plicht op de schouders te leggen om voor ons te zorgen tot en met onze laatste gang.

    Rietepietz zegt;

    Ik hoop uiteraard óók nooit m’n kinderen tot last te zijn en eigenlijk speelt de afbrokkelende zorg me wél in de kaart ,ik moet n.l. niet zoveel van tehuizen hebben en op deze manier zal het nog lastig worden “uitgeplaatst “te worden .kan ik alleen maar toejuichen !
    De kinderen zitten sowieso te ver weg om de zorg op zich te kunnen nemen dus dáár heb ik niet zoveel zorgen over !

    Beantwoorden

    • ♫ M e l ☺ d y ♫
      okt 13, 2012 @ 14:00:04

      Hier in Assen ken ik de tehuizen vanuit het vrijwilligerswerk wel, de mensen die er werken, werken zonder uitzondering allemaal keihard om het de bewoners naar de zin te maken, maar tijd hebben ze (zo triest) helaas veel te weinig.

      Ver weg wonende kinderen gaat in ons geval maar voor 1 van de 2 op… die woont op 2,5 uur rijden afstand. De 2e woont nog bij ons in, zijn vriendin trekt komende maand bij ons in… maar dat zal toch ook niet nog zo lang zijn verwacht ik tot het punt komt waarop J en ik hulpbehoevend zouden worden.

      Rietepietz zegt;

      Ik ken div soorten tehuizen vanuit de ‘zorgvraag” kant en ik weet zéker dat het meeste pesoneel zich ellendig voelt bij hoe het er soms aan toe gaat , móet gaan ,omdat er domweg té weinig mensen “zorgen”en te véél mensen van afstand regelen ,inderdaad triest voor de mensen die zichzelf voorbij lopen in hun poging het maximaal haalbare uit hun “tijd”te halen .Maar de regeltjes zijn soms gewoon belachelijk !

      Ik heb er 1 op 7 uur vliegen afstand zitten ,dus dát wordt niets, en de ander met een (te) drukke baan op tóch te grote auto afstand om dagelijks te kunnen bijspringen als dat nodig zou zijn !Ik ga maar hopen dat het niet nodig zal zijn 😉

      Beantwoorden

  16. terrebel
    okt 12, 2012 @ 21:27:08

    Gewoon VVD en CDA blijven stemmen. Dan zijn er op een dag geen ‘gewone’ bejaarden meer…Bovendien wordt er dan zover bezuinigd dat alleen nog maar ‘van die buitenlanders’ voor €7 per uur willen werken. ‘Hollanders’ willen nog steeds niet werken voor weinig geld. Dat was al zo in de jaren ’70 toen wij buitenlanders naar Nederland moesten halen omdat wij zelf geen zin hadden onze eigen troep op te ruimen.

    Rietepietz zegt;

    De beiden clubs mogen zich niet op mijn stem verheugen maar dat maakt natuurlijk geen fluit uit omdat we altijd met coalities te maken hebben !
    Maar je hebt gelijk dat het fout gegaan is vanaf dat men buitenlanders aantrok voor “het vuile werk “dat nederlanders niet wilde doen .
    En toch staat iedereen nog steeds op z’n achterste benen als men mensen met een uitkering wil laten werken voor hun uitkering want wérk is er genoeg !

    Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    okt 12, 2012 @ 20:21:24

    Niks daarvan, ontwikkelingshulp is heel belangrijk, en cultuur ook.
    Haal maar wat af van de rijke mensen.

    Rietepietz zegt;

    Dat is jouw mening maar ik ben het niet met je eens ,er wordt bákken geld verkeerd besteed of weggegooid !

    Beantwoorden

  18. Marion
    okt 12, 2012 @ 20:17:44

    De zorg huizen mogen, met ingang van volgend jaar, een lege kamer aan ieder die zij goed keuren verhuren en dat kunnen ook studenten zijn. Ik zie dat hier niet zo gauw gebeuren hoor. De studenten hadden een aantal vragen over de indeling van de appartementen en hoe wij dat liever zouden hebben. Op zich hebben wij daar natuurlijk niets meer aan maar dat is toekomst muziek. Onzinnig natuurlijk want de bedoeling is dat de zorghuizen verdwijnen en als je nog een beetje kan roeren, moet je thuis blijven en de zorg betalen. Als je helemaal niets meer kan zijn er dan verpleeg huizen. Wij maken dat waarschijnlijk niet meer mee maar onze kinderen staat dat te wachten.
    We wachten rustig af.
    Groetjes, Marion. xxx

    Rietepietz zegt;

    Ik hoorde vanavond in het journaal iemand een reactie geven op de vraag of het wel een goed plan was studenten en ouderen te mixen !Ze vond dat het een verrijking kon zijn als de studenten wat voor de bejaarden konden dóen ,maar dat feestvierende studenten misschien toch beter ergens anders onderdak konden .Ze voegde nog toe dat ouderen zélf ook overlast konden geven .
    Nou ja , het zal jouw tijd wel uitdienen denk ik en gelukkig kun jij je heel goed redden daar !
    fijne avond XXX

    Beantwoorden

  19. Annespike
    okt 12, 2012 @ 20:14:44

    Lang leve Nederland..
    Maar ik snap wat je bedoelt.
    ER wordt zoveel gedaan voor de allochtonen dat men de autochtonen gewoon helemaal vergeet.

    Rietepietz zegt;

    Dat is zéker vaak waar ,en het ergste is nog dat klachten meestal het predikaat “onverdraagzaamheid en/of discriminatie” opgeplakt krijgen !

    Beantwoorden

  20. ram1955
    okt 12, 2012 @ 20:10:44

    Zoals jij het hier omschrijft lijkt het me een nachtmerrie. Ik laat me thuis wel ondersneeuwen of zo ………

    Rietepietz zegt;

    je moet op dit moment écht over een megaaanpassingvermogen beschikken om in een bejaardenhuis te kunnen wonen !
    Ik bewonder de blijmoedigheid waarmee Marion zich aanpast en nóóit klaagt!
    Laten we maar hopen dat we gezond en mobiel blijven tot aan ons dood 😉

    Beantwoorden

  21. RenéSmurf
    okt 12, 2012 @ 19:48:19

    Lekker de huizen kapotbezuinigen, met dank aan de VVD.
    En hoe het er uit ziet maakt niks uit, als de zorg maar aanwezig is, en alsjeblieft niet alleen voor de rijken, zoals de VVD het wil.

    Maar ja, men heeft gekozen en nu komen de blaren, voor de arme mensen.

    Rietepietz zegt;

    Het lijkt inderdaad wel of de zorg het énige is waarop bezuinigd kan worden !Als men het mnisbruik er éérst een aanpakt zou dat al heel veel schelenterwijl op ontwikkelingshulp en cultuur ook veel “te halen is ” Maar ik ga het afwachten ,ik hoop sowieso nooit in een bejaardenhuis te moeten wonen want daar ben ik minder geschikt voor !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: