spinazieacademie

Aan wie zich wel eens afvroeg of Rietepietz “academisch misgevormd” is  zóu ik kunnen zeggen  “jazéker” ! Ik heb nl. van 1954 t/m 1956 “de spinazieacademie  doorlopen !
Vooral de oudere garde kan ik hier natuurlijk geen zand mee in de ogen strooien , de spinazieacademie was gewoon een beetje spottende naam voor de “huishoudschool” die ondertussen volgens mij helemaal opgegaan is in het VMBO (?) .

Omdat de leerplichtige leeftijd destijds nét verhoogd was naar 14 jaar moest ” vader Rietepietz” zijn jongste dochter alsnog twee jaar naar school doen !
Er viel niets te kiezen voor Rietepietz , in die tijd had je maar te doen wat je ouders het beste voor je vonden,  zodat vaders devies  “een meid leert maar sokken stoppen ” alleen maar kon uitmonden in een aanmelding bij de huishoudschool Licht ,Liefde en Leven !

Nou leerde  een meisje in die  tijd thuis  wel het één en ander op huishoudelijk gebied, in een gezin met 5 kinderen was in de jaren 50 aardig wat te doen !
Ik  “vervolmaakte” op de huishoudschool  dus ( tegen heug en meug ) m’n huishoudelijke vaardigheden  terwijl ik tóen al wist dat het nóóit m’n hobby , laat staan m’n beroep , zou worden !
Oke , van de naailessen heb ik aardig wat opgestoken en  best wel veel nut gehad ,zelfs al had ik alleen maar de twee jaar algemene vorming van de huishoudschool doorlopen .
Op m’n eindcijferlijst is het wel duidelijk ,  de hofhouding van hare majesteit zit beslist niét te wachten op Rietepietz als hoofd huishoudelijke dienst !
Rietepietz zélf trouwens ook niet laat ik daar duidelijk over zijn  

Na de basis opleiding kon er gekozen worden voor nog 2 jaar in de richtingen “kinderverzorging” of “coupeuze”  maar omdat ik toen bijna 14 was  én 8 leerjaren had “mocht” ik dus werken  en dat had de voorkeur van mijn ouders !

In het  “Haags historisch museum ” is wegens 125 jaar “huishoudschool”  een tentoonstelling  georganiseerd  en natuurlijk wil je daar als oud-spinazieacademie-student even rondsnuffelen !
Voor wie dat óók zou willen doen heb ik een goede raad ……. NIET DOEN !

Voor € 7,50  mag je een rondje over de zolder van het pand wandelen waar wat spulletjes opgesteld zijn die ik me nog goed herinner van vroeger thuis , wat oude strijkbouten- en planken, wat foto’s van één en dezelfde huishoudschool , wat wasgoed aan de lijn en een tafel met voorgetekende plaatsen voor borden , dat is het ongeveer !
O ja , ook nog stapels blauwgeruite theedoeken met ,net als in de teil de vraag ” ken U dit nog? ” jazéker ken ik dat nog en je wilt niet wéten hoe vaak ik daar thuis mee afgedroord heb .
Dan nog wat oude stofzuigers waarvan een vergelijkbaar model ( een afdankertje ) nog dienst deed bij mij toen ik pas getrouwd was .
Maar ach…. laat ik niet kinderachtig zijn , de toiletten waren schoon én gratis , het was dus maar € 7.– weggegooid geld !

Advertenties

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: gevonden | van koninklijk tot knettergek
  2. gewoonanneke
    jan 06, 2014 @ 22:26:06

    O wat grappig ben ik op internet op zoek naar een oude stofzuiger zoals we die vroeger hadden kom ik op jouw site terecht haha, mag ik hem even lenen voor illustratie…… 😉

    Rietepietz zegt;

    Héél grappig, natuurlijk mag je de foto gebruiken. Ik zit in Google door m’n krankzinnige naam ( in hoofdzaak die z aan het eind ) met héél veel hits op de naam alleen al, dan nog eventuele plaatjes/foto’s en je komt me daar dus wel vaker tegen! Als het echt prive foto’s zijn geef ik ze tegenwoordig meestal een minder voor de hand liggende naam of laat het met een cijfer beginnen;-)

    Beantwoorden

  3. Inge
    nov 01, 2012 @ 14:32:58

    Er heeft een paar maanden gelden een oproep van het museum in de krant gestaat voor spullen en herinneringen aan de HH-school. Als ik je, leuke, verhaal lees zijn er niet veel geweest die daarop gereageerd hebben. Het was waarschijnlijk een schooltijd om snel te vergeten en het huishouden op je eigen wijze te doen.
    Er is loopt ook een tentoonstelling over Alexandrine Tinne in het museum. Zij was haar tijd vèr vooruit. Heb je daar nog wat van opgestoken?

    Rietepietz zegt;

    Wat mij betreft was het zéker een school om snel te vergeten en ja , wat voor spullen kun je daar nog van hebben .De schorten die we er moesten dragen en de kookmutsen heb ik niet bewaard .Het kookboekje heb ik nog maar dat ziet er niet meer uit en ligt vrijwel helemaal uit elkaar !
    Maar de oproep heb ik niet gezien dus kon ik het niet inleveren 😉
    De andere tentoonstelling was niet bij de prijs inbegrepen dus hebben we niet gezien ,hád misschien nog iets goed kunnen maken 😉

    Beantwoorden

  4. Lind@
    okt 12, 2012 @ 14:18:00

    Goh bedankt voor de tip, en die cijferlijst is goed te doen hoor 🙂

    Rietepietz zegt;

    Graag gedaan hoor , het is natuurlijk niet héél veel geld maar het is nog niet de hélft waard vond ik !
    Met de cijferlijst is niets mis …zolang er niet mee gan solliciteren op een huishoudelijk functie ….. maar dát was ik ook helemaal niet van plan 😉

    Beantwoorden

  5. Boerin zonder Naam
    okt 10, 2012 @ 14:24:56

    O jee ja ik ken het vaderlijke vooroordeel dat meisjes maar naar de huishoudschool moeten!! Hoewel ik graag doorgeleerd had ben ik na de MAVO en vervolgens de MAS maar gaan werken. De decaans hebben zich suf gepraat tegen mijn vader, maar doorleren mocht ik niet….. eh ja… toch wel…… Ik mocht nog wel een jaartje naar de Huishoudschool, want daar leerde je de dingen die echt golden in het leven, want een meisje was toch alleen maar goed voor achter het aanrecht! DAT IS DUS NIET GEBEURD!!!!!!!! Ik ben gaan werken, en m ijn werkgever vond dat ik maar een studiecursus moest gaan doen….. aan de Erasmus!! Nou, dat heb ik dus met glans gehaald. Okay het is geen universitair diploma, maar een getuigschrift dat ik daar het een en ander geleerd heb dat meer als rechtuit is staat wel mooi op mijn CV. Niks geen spinazie academie…. Ik heb door geleerd!!! Alleen ja…. toen mijn pa onder een shovel terecht kwam en daarbij enkele coplicaties opliep waardoor hij praktisch invalide werd…. toen ben ik maar boerin geworden op mijn ouderlijk bedrijf…. Maar die studie, die nemen ze me niet meer af!

    Rietepietz zegt;

    Kun je nágaan hoeveel er in relatief weinig tijd veranderd is, niemand kijkt meer op van meisjes die doorleren en het is natuurlijk ook té gek dat het geslacht een reden zou zijn om al dan niet door te mogen leren!Gelukkig komt “wat erin zit” er meestal toch wel uit en ik heb van het gemis aan opleiding eigenlijk nooit last gehad met werk vinden .later heb ik het wel ingehaald maar éigenlijk alleen omdat ik het zo leuk vond !
    Met de juiste instelling kun je bést heel veel oppikken en als je dan nog het geluk hebt tegen de juiste werkgevers aan te lopen kan het nog ver geschopt worden .
    Natuurlijk wél heel jammer dat je uiteindelijk tóch weer op je meisje zijn “gestruikeld “bent, want ik neem aan dat er ook wel jongens waren om het bedrijf van pa op de rails te houden maar dat het de plus van “de zorg” was die van jou de boerin maakte .Toch blijkt uit je reacties altijd wel dat je veel liefde voor het vak boerin hebt ,en waarschijnlijk zou je niet happy geweest zijn met je invalide vader in de steek laten ( in jouw gevoel dan )
    Petje af hoor !

    Beantwoorden

    • Boerin zonder Naam
      okt 11, 2012 @ 09:39:38

      Nou nee hoor, er niet echt een keuze wie het bedrijf over zou nemen…… Ik ben enig kind, en zodoende de einige die in aanmerking kwam om het dagelijks werk over te nemen, zodoende. Maar ja…… je weet niet beter hé, dus je doet het….

      Rietepietz zegt;

      Best wel eenzaam dan om in deze situatie enog kind te zijn ,niemand om de zorg én de zorgen mee te delen voor waar het je ouders betreft ! Ik hoop ( en heb de indruk dat het ook zo is ) dat je dan met kinderen en schoonfamilie wel een goede band hebt zodat je érgens op terug kunt vallen !

      Beantwoorden

  6. Isis45
    okt 10, 2012 @ 12:02:56

    Ik was na de test veroordeeld tot de spinazie academie, maar dat wilde ik helemaal niet. Ik had er helemaal niets mee en zag het niet zitten. Ik wilde naar de MAVO! Na veel heen en weer praten thuis en met de leraren mocht ik daar naar toe. Met als stok achter de deur, dat als het niet zou gaan, ik toch naar de spinazie academie moest. Dat was de grootste motivator om de MAVO met succes te doorlopen. Het kostte heel veel moeite en soms tranen, maar het is me gelukt.

    Rietepietz zegt;

    Ja het kan raar lopen en natuurlijk is het éne kind het andere niet !De één kan die druk aan ,de ander niet !
    Bij mij is later óók wel gebleken dat de HH school niet de meest geschikte school voor me was maar in die tijd had scholing voor meisjes nog weinig priotiteit!Toch kun je ook zónder veel scholing bést je weg in het leven vinden want de praktijk is voor de meeste mensen een goede leerschool ,dat bleek bij mij toen ik op middelbare leeftijd alsnog de mavo en mavo ging doen , het was een toen een “eitje” en zó ontzettend léuk!

    Beantwoorden

  7. redstar
    okt 10, 2012 @ 08:23:47

    Toch geen slechte cijfers!
    Gelukkig is er veel veranderd. Zelfs ik moest nog naar de school van vaders keus. Later ben ik gewoon door gestroomd naar de opleidingen die ik zelf wilde doen.

    Rietepietz zegt;

    Tegenwoordig mag er óók vaak niet gekozen worden maar dan meestal omdat de ouders méér willen dan het kind aan kan .Maar gelukkig maakt het meestal niet meer uit of het om een jongen dan wel een meisje gaat ! Ik heb later inderdaad ook zelf wel gezorgd dat ik wat meer scholing op kon doen en daar voorál veel plezier in gehad !

    Beantwoorden

  8. roadlaura1969
    okt 09, 2012 @ 16:42:52

    Ja Rietepietz hele andere tijden,dat wist ik van men moeder, men had niet echt iets voor te kiezen. Die cijfers laten wel zien dat jij je niet liet demotiveren,dat had ook evengoed kunnen zijn gebeurd .

    Wat ergerlijk als je naar een tentoostelling gaat waar je niet kreeg waar je op hoopte.

    Anderzijds het heeft je wel dit leuke logje opgeleverd 😉

    Rietepietz zegt;

    ja klopt , ik was vroeger gewoon een “gehoorzaam meisje” met een strenge vader duurt het wel even eer je leert om voor jezelf op te komen !Maar het was in die tijd nog redelijk “normaal” dat meisjes niet mochten leren omdat ze tóch wel zouden trouwen .In mijn geval trouwde is zelfs heel jong (18) waarna het leven pas écht leuk werd 😉 De cijfers laten voorál heel erg zien dat ik niet erg geschikt was voor de huishouding en dát is ook nooit meer goedgekomen met me 😉 Geleerd heb ik later , toen onze kinderen groot waren nog wél en dáár heb ik van genoten !

    Beantwoorden

  9. ♫ M e l ☺ d y
    okt 09, 2012 @ 14:29:54

    He bah wat spijtig dat je je geld niet goed besteed vond!

    En ja de ‘spinazie-academie’ ken ik ook vanuit mijn tijd. Alhoewel ik pas geboren werd in 1962 en dus de MAVO moest gaan starten in 1975, werd de Huishoudschool, die een kleine kilometer verderop lag, toen ook nog ‘Spinazie-Academie’ genoemd in ons gehucht. Het hoofd van de lagere school had overigens mijn ouders geadviseerd mij naar de HAVO te sturen maar dat feestje ging niet door. Mijn ouders hun mening was ‘zij is een meisje, zal trouwen en kinderen krijgen en een huishouding moeten runnen dus daarvoor is de HAVO niet nodig’… ik had wel jonge ouders hoor maar hun levensinstelling was toen al ouderwets. Kan me nog goed herinneren dat ik er jarenlang stevig van gebaald heb dat ik niet naar de HAVO mocht en na mijn MAVO_examen ook te vuur en te zwaard moest bevechten dat ik verder wilde leren, wat toen bij ‘Gods gratie’ de INTAS werd, die ik overigens maar 6 weken heb bezocht, maar dat is weer een ander verhaal 😉

    Rietepietz zegt;

    Altijd jammer als er iets tegenvalt dat is waar, maar doordat we er dus snel door waren hadden we tijd genoeg om nog even “rond te hangen” in het centrum dan Den Haag en toen zagen we weer iets ánders dat zeker € 7,50 waard geweest was ,én natuurlijk “logwaardig” !
    Jouw vader had dus dezelfde opvatting als de mijne waar het meisje en leren betrof ,maar ik ben van ’42 ,toen was dat nog redelijk “normaal” Grappig ,mijn oudste is ook van ’62 dus ik wéét dat het in die tijd niet meer de geldende norm was. Er werd toen toch meestal al gekeken naar wat kán het kind ,in ieder geval wél bij ons !

    Beantwoorden

    • ♫ M e l ☺ d y
      okt 10, 2012 @ 13:12:44

      Ik was een vaderskindje, hij uitte het extreem moeilijk maar hij was altijd razendtrots op mij, dat voelde ik aan alles. Helaas was mijn moeder de leider in huis en hij niet sterk genoeg om haar te overrulen… moeders wil was wet en wat zij wilde moest gebeuren en wie zich verzetten durfde tja…. die moest de gevolgen dan ook maar dragen. Maar goed, dat is een heel ander verhaal, en daarover hadden we het niet.

      Rietepietz zegt;

      Nee daar hadden we het niet over 😉 maar dit soort dingen heeft natuurlijk álles te maken met de scholing van de kinderen !Bij ons was “vaderswil wet” en was moeder de zwakkere schakel maar het effect was dus hetzelfde 😉

      Beantwoorden

  10. Marion
    okt 09, 2012 @ 08:52:06

    TJa, dat was me wat in die tijd, meisjes aan het werk en jongens naar school, ik moest met mijn dertien ( bijna veertien) jaar gaan werken, had wel naar de H.H, gemogen maar dat wilde ik zelf niet.
    Al met al heb ik een fijn leven gehad al ben ik niet direct een huisshoudelijk type.
    Koken heb ik mezelf geleerd en dat ging me, volgens man en kinderen, niet slecht af.
    Al zeg ik het zelf, ik ben best tevreden met mezelf,:-).
    Fijne dag, Marion. xxx

    Rietepietz zegt;

    Jij bent ook een vóórbeeld van een vrouw die weet wat ze kán en wat ze wil! het heeft bij mij wat langer geduurd eer ik “tevreden met mezelf was” ! Ik was ook nog nét geen 14 toen ik ging werken en dat vond ik dat moment niet eens écht erg omdat ik toch geen scholing zou mogen volgen die me wél lag !
    Tegenwoordig móeten ze lang naar school en komen heel vaak pas daarná tot de ontdekking dat ze liever ánder werk willen gaan doen ! Ik heb 2 x ,of eigenlijk zelfs 3x ,in m’n leven een nieuw beroep geleerd zónder scholing!Er tussendoor heb ik met héél veel plezier alsnog een hele mavo gedaan en nog wat deelcertificaten havo en dat was réuze leuk !
    Wij zijn nu dus gelukkig blij met onszelf én nu ook met elkaar danzij onze zelfontwikkelde handigheid op de computer 😉 XXX

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    okt 09, 2012 @ 00:53:48

    Die € 7,50 was vroeger je schoolgeld 🙂 maar ik zie ook(net als Tagrijn) die achten en dan is het jammer dat je niet wat anders bent gaan doen.
    Aan de andere kant wij zijn gevormd door het leven en die opleiding is goud waard.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb altijd gezegd ( en dat zeg ik nóg ) dat school alleen niét zaligmakend is en merkte dat toen ik op latere leeftijd alsnog de “moedermavo en havo “deed .Aanvankelijk dacht ik dat veel vragen strikvragen waren bij bijv. economie ,zúlke simpele vragen konden toch geen middelbareschoollesstif zijn? Ik durfde die antwoorden dus niet eens in te vullen en het even geduurd eer ik begreep dat een “simpele huisvrouw” gewoon héél veel oppikt als ze dat wil !

    Beantwoorden

  12. powerpointgreetje
    okt 08, 2012 @ 23:08:38

    hi Riet,
    ik kom uit een gezin van 9 kinderen (was de 7e) en had de primeur
    dat ik naar de Mulo mocht, tja…… een hele eer toendertijd.
    Achteraf is gebleken dat ik geen HH nodig had,
    wassen, strijken, koken enz.enz. hadden ze me thuis bij gebracht….
    Verschrikkelijk vond ik dat.

    Rietepietz zegt;

    O ja zéker ,dan had je toch meer vooruitstrevende ouders dan ik dat was boffen;-) !
    Nee HH school was écht overbodig want destijds gebeurde huishouding nog bijna volledig “handmatig ” en de gezinnen waren groter waardoor vooral de meisjes de handjes moesten laten wapperen ! Zo ging dat ,ik kon al sokken stoppen vóór ik naar de HHschool ging en breien kon ik ook al !Kragen en manchetten van overhemden keren heb ik wél pas op de HHschool geleerd want daar was mijn moeder zélf niet zo handig in 😉

    Beantwoorden

  13. tagrijn
    okt 08, 2012 @ 22:24:18

    Zo ging dat in die tijd met meisjes… Toch jammer dat je ouders bij het zien van die eerste drie achten niet tot andere gedachten kwamen. Maar hoe dan ook ben je academisch gevormd. En door al je levenservaring verklaar ik hierbij dat je ook nog eens bent gepromoveerd.

    Rietepietz zegt;

    Ja helaas ,gelukkig wist ik toen nog niet beter! Ik heb later ,toen onze kinderen groot waren, genóten van het volwassenonderwijs en alsnog wat diploma’s en/of deelcertificaten gehaald met nergens een cijfer onder de 8 .Heb me in die tijd wél afgevraagd wat de huidige jeugd , die vaak “rekent” om met zesjes te slagen , dan wel weet !
    Maar je hebt gelijk dat je door levenservaring best veel leert ,ik maakte aanvankelijk fouten op “school” omdat ik instinkers verwachtte want zó eenvoudig kon de havo toch niet zijn? 😉

    Beantwoorden

  14. Terrebel
    okt 08, 2012 @ 22:08:43

    Die stofzuiger ken ik ook nog! Wij hadden’em in’t rood. En die cijferlijst is niets om je voor te schamen, hoor!

    Rietepietz zegt;

    Grappig ,onze stofzuiger was toevallig óók rood !
    Nee schamen hoef ik me niet voor die lijst maar hij maakt wél pijnlijk duidelijk dat ik op een huishoudschool niet écht op m’n plaats was 😉

    Beantwoorden

  15. Emmelinda
    okt 08, 2012 @ 21:53:04

    *Giechelt* Ohhhh het zou ook zo niks voor mij zijn, Rietepietz. Ik kan een fles allesreiniger nog over de datum krijgen hahaha. Alhoewel, ik heb vandaag toch ontzettend de handjes laten wapperen in huis. Mocht ook wel weer eens, zal nooit mijn hobby worden ;-). Het was wel al duidelijk dat je toen al zeer creatief was he? hahaha

    Rietepietz zegt;

    O ja , ik doe het natuurlijk allemaal wel , én goed want het zijn m’n eigen spulletjes en die wil ik graag netjes houden ,het moet tóch gebeuren !Maar léuk…… nou niét dus !
    Op lagere school rapporten zou je die creativiteit niet terugvinden, tekenen een 5 .Maar op de HH school hadden we een reuze creative tekenjuf die héél andere dingen liet doen dan tekenen en dáár kon ik mee uit de voeten !

    Beantwoorden

  16. Mirjam Kakelbont
    okt 08, 2012 @ 21:45:57

    Je hebt anders wel een pracht van een rapport! Zo slecht heb je dus niet “geboerd,” Ik weet nog dat ik in de zesde klas met een groep meiden op de plaatselijke huishoudschool mocht komen kijken. Toen ik hoorde dat je je eigen kooksel/baksel op moest eten, was ik maar wat blij dat ik naar de havo mocht. Nou mocht…zeg maar moest, want ik wilde naar de lagere land- en tuinbouwschool om bloembindster te worden en dat vonden mijn ouders “te laag”. Nee, met mijn havodiploma kon ik veel, maar niet heus.
    Ik hoop dat je leuke meiden in je twee leerjaren hebt gehad! En vanzelfsprekend was je ook zonder spinazie-academie goed terechtgekomen 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ik ben natuurlijk nog uit de tijd dat veel ouders juist liever niét hadden dat de kinderen verder wilde leren .
    De HH school was gewoon een noodgreep van mijn vader omdat ik naar school moést totdat ik veertien was !Alle andere opleidingen duurde lager zoals de toenmalige mulo !
    Ik heb later , toen mijn kinderen volwassen waren met héél veel plezier alsnog de mavo ,en zelfs een aantal vakken havo gedaan óók met keurige resultaten en dan zónder de magere 6jes van de huishoudschool;-)

    Beantwoorden

  17. datzalwel
    okt 08, 2012 @ 19:17:37

    Dat is toch een rapport om mee thuis te komen. Ik denk dat er niet zo heel veel veranderd is ten opzichte van graag naar school willen met vroeger. Tenminste als je de spijbel cijfers moet geloven. Het fijne is nu toch wel dat je er de nodige vaardigheden hebt geleerd om niet elke dag aangebrande patatten of tot moes gekookte worteltjes te moeten eten :-). Hoewel nu heel snel een pizza word besteld, scheelt ook weer in de afwas.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Dit was de eindcijferlijst na de tweejarige opleiding en ik heb destijds niet zo heel erg meegekregen dat “de lijst er wel mocht zijn”, Thuis vonden ze het normaal dat je “je best deed” en dan was het toch logisch dat je geen slechte cijfers had ?
    Echt koken heb ik er niet geleerd en daar ben ik nóg geen ster in!
    Naar school gaan heb ik later wél als leuk ervaren maar tóen kon ik zelf de opleiding kiezen ,de HH school was voor mij écht de verkeerde keus 😉

    Beantwoorden

  18. J@n.
    okt 08, 2012 @ 18:58:45

    Ja, dat terug naar vroeger schijnt een hype te zijn, nee, voor mij hoeft het echt niet, nog niet al gaven ze €7,50 toe.

    Rietepietz zegt;

    het is geloof ik een soort “jubileum” en op zich kan het heel leuk zijn iets terug te zien uit je schooltijd …maar dan moéten er ook wel échte herkenningspunten zijn en die waren er niet of nauwelijks vond ik !

    Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    okt 08, 2012 @ 18:53:45

    Ja, nou ja, misschien speelt je herinnering mee.
    7 euro, dat is nog wel te doen, maar volgens mij hadden ze dan beter 3 van kunnen maken.

    Nou ja, ik sla over!

    Beantwoorden

  20. Wieneke
    okt 08, 2012 @ 17:45:13

    Mooie cijfertjes voor O N en V, Riet.
    Daar keken ze bij mij thuis altijd het eerst naar als het rapport kwam. Dat verhaal moest in orde zijn. Daarna begon mijn ma steevast te z**ken over een 9 die een 8 was geworden: ‘Dat kun jij toch beter!’ Gék werd ik ervan. Maar enfin, ze losten altijd wel beloningsgeld 🙂
    Huishoudschool was toch een goeie basis, denk ik. Ik deed de MULO, want toen al zagen ze dat de huishoudschool een ramp zou zijn geworden.

    Rietepietz zegt;

    O ja , die cijfers waren wel belangrijk maar er werden géén complimentjes uitgedeeld ,het was niet meer dan normáál dat je zorgde dat alles er goed voor stond en daardoor was er van een beloning geen spráke !
    Zelfs na dit examen,toch geen slechte eindlijst als we het HH gedeelte even vergeten,was een cadeautje er niet bij,het hoorde gewoon zo!
    Ik kan me nu nog herinneren hoe verrast is was toen ik van een ouder zusje ( dat al werkte) een aardigheidje kreeg ,dat was héél bijzonder !

    Beantwoorden

  21. ram1955
    okt 08, 2012 @ 17:39:12

    Je hebt er weer een smeuïg verhaal van gemaakt. Mijn moeder heeft dezelfde academische vorming gehad. Niets mis mee.

    Rietepietz zegt;

    Tja , ik vond er eigenlijk álles mis mee want ik gruwel van huishoudelijk werk;-) Nog stééds trouwens maar m’n eigen spulletjes heb ik natuurlijk wel leren bijhouden !
    En dát terwijl ik leren zo leuk vond ,gelukkig heb ik dat wel ingehaald toen m’n kinderen groot waren !

    Beantwoorden

  22. Hanny
    okt 08, 2012 @ 17:35:15

    Ik mocht het genoegen smaken om 1 jaartje op de spinazieacademie te verblijven. Wist totaal niet wat ik na de MMS moest gaan doen, dus mocht ik naar de Vormingsklas. Ik heb daar veel opgestoken, maar niet heus. Wilde eventueel lerares koken en huishoudkunde worden. Maar ja, als jong leraresje kom jij niet in aanmerking voor de kooklessen. En die meiden leren stoffen, plee poetsen, zuigen, wassen etc. etc. zag ik niet zitten. Dus ben ik maar heel wat anders gaan doen.

    Rietepietz zegt;

    Aanvankelijk was het HH onderwijs ook bedoeld zoals jij het gedaan hebt , meer om je voor te bereiden op het huwelijk ná je opleiding dan áls opleiding !
    Ik vond de school een gruwel met uitzondering van de lessen kinderverzorging waar ik wel in door had willen gaan als dat had gemogen !
    Men is nog thuis komen praten dat het zo jammer was om het niet te doen !
    Gelukkig had ik al snel mijn “eigen kinderen om te verzorgen” !

    Beantwoorden

Laat een reactie achter op gewoonanneke Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: