zondagsrust

De titel klopt ,we hebben een heerlijk rustige zondag al heeft dat niéts van doen met de vrijwel verdwenen ” zondagsrust” zoals die in kringen van gelovigen bekend was/is !
Vrijwel verdwenen  zeg ik , want er zijn dus nog wel bedrijven die de zondagsrust zoals die bedoeld was in ere houden !
Zo werd ik gefronteerd met onderstaande tekst toen ik de site aanklikte van een groot bedrijf dat , zowel in grote winkels als on-line, baby artikelen verkoopt !
Ik wilde aan iemand het beeldschone kinderkamertje laten zien dat onze kleindochter bij dát  bedrijf gekocht heeft en zag toen ……………………….

Beste bezoeker,

Op zondag zijn wij altijd gesloten. Wij beschouwen de zondag vanuit onze christelijke geloofsovertuiging als rustdag waarop wij geen commerciële activiteiten doen. Om die reden is onze website op zondag altijd gesloten.

Dát ben ik nog niet eerder tegengekomen op een internetsite !
Nou heb ik weinig bewondering voor mensen die wél bij een kerkelijke stroming willen horen maar uit de bijbehorende regels alléén de regeltjes die “in hun straatje vallen” accepteren .
Dus wél de  indrukwekkende trouwerij in de kerk maar verder ineens geen kerkbezoek nodig vinden  om het geloof te belijden , om maar een voorbeeld te noemen !
Ik huldig zélf het principe ” je onderwerpt je aan dat geloof mét  alle voors en tegens” óf je doet het niét!
In Nederland wordt je de hemel zij dank  gelukkig (nog) niet gedwongen een geloof te belijden  dus … als de regels je niet bevallen doe je het níet, maar je  gaat niét je eigen regels bepalen !

Wat dat betreft héb ik dus bewondering voor het bedrijf dat zich strikt “aan de regels” houdt van hun geloofsovertuiging , óndanks dat ze dan misschien klanten mislopen .We kunnen immers wél bij de concurent on-line winkelen !
Waarbij ik me dan weer wél afvraag of daarvoor dan de hele site op zwart moet op zondag want het assortiment bekijken is nog geen kopen !

Een punt dat ik op het gebied van “geloven ” wél altijd afwijs is  “anders denkenden de regels  van joúw geloof opdringen ”  en eigenlijk valt dit toch ook een klein beetje onder “opdringen” al is het niet zo heel heftig !
Er zijn veel gruwelijker voorbeelden van  wat gelovigen “andersdenken” kunnen aandoen op dit gebied .
Er zijn nog áltijd onbarmhartige geloven die éisen dat men de banden met familie verbreekt  als niet ook die fámilie  zich wil bekeren , of minsten de regels in acht wil nemen die de gelovigen ze opleggen .
Zowel Henk ( katholiek opgevoed) als ik (protestant opgevoed) hebben beiden  zodra we volwassen waren afstand gedaan van het geloof en onze kinderen van alle geloven iéts geleerd .
Wij vonden dat ze later zelf maar moesten kiezen en dat deden ze ook , ze kozen ervoor om,net als wij ,  in zichzelf te geloven . Onze kinderen gaven het op de zelfde manier door aan hún kinderen .

Er komt dus een ongedoopt kindje in het bedje te liggen , gelukkig maar dat  het kamertje al gekocht is , misschien zou men  met deze wetenschap het kametje  niet eens aan ons hebben willen verkopen  !

33 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    nov 09, 2012 @ 22:58:10

    Mooie, strakke meubeltjes Rietepietz. 🙂
    Ik ben een fan van zondagsrust, heerlijk uitslapen dus. 😉
    Verder zag ik weer van alles voorbijkomen zoals Eyra en dansfoto’s uit de oude doos. En een Henk met zwarte baard.

    Rietepietz zegt;

    Ik vind zondag overwegend een saaie dag maar ben toch wel vóór de zondagssluiting van winkels , het is oneerlijk tegenover de kleinere winkeliers die daardoor helemáál de slag verliezen .

    De baard heeft Henk nog steeds maar dan in een modernere “stoppelversie “en niet meer echt donker 😉

    Beantwoorden

  2. Maurice
    okt 03, 2012 @ 07:13:12

    Rietz, ik ben katholiek opgevoed. ik ga alleen naar de kerk om het gebouw op zich te bewonderen. Verder doe ik er niks mee. geloof in jezelf is het beste. en ik pas zaken uit het boedhisme toe in mijn leven, geeft rust!!

    Rietepietz zegt;

    Een kerk bezichtigen doe ik wel eens en soms woon ik door sociale omstandigheden wel een eens dienst bij, huwelijk, begrafenis en dat soort dingen . Maar voor m’n eigen leven hecht ik inderdaad ook alleen aan geloof in mezelf ,net als jij .Lijkt me helemaal niet verkeerd hoor !

    Beantwoorden

  3. Albert y Mara fotoblog
    okt 02, 2012 @ 19:34:59

    Nog zo’n geval van zondagsrust. In Harderwijk heb je twee geldautomaten van de RABO die 7 dagen per week 24 uur per dag geopend zijn. In het dorp Hierden, ook gemeente Harderwijk, heb je een geldautomaat van diezelfde RABO bank en die is op zondag gesloten vanwege de zondagsrust.
    Geloof maakt inderdaad meer kapot dan je liefhebt.
    De bijbelbelt is op de Veluwe nog steeds hoog aanwezig.
    Een schitterende log Riet, het geloof blijft nog steeds een heikel onderwerp.
    Saludos de Mara y Albert vanuit een nog steeds nazomers Los Boliches.

    Rietepietz zegt;

    Eengeldautomaat die gesloten is om die reden daár heb ikóók nog nooit van gehoord! Waarschijnlijk is het een zeer gelovige gemeente en die zouden tóch geen geld opnemen om die reden en dat afsluiten heeft dus zelfs niet eens zin !De Veluwe staat inderdaad bekend als nog zeer Christelijk , de site waar ik het over heb komt uit de regio Gouda ,óók al bekend als nogal “zwarte kous” regio !
    Het is een prachtig logje geworden door ál die uitgebreide reacties dus zeker niet helemaal mijn verdienste !

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    okt 02, 2012 @ 00:37:13

    Ik heb het destijds ook aan de kant gezet omdat ik geen zin had in regeltjes etc en ze op mijn 21 ste verjaardag op de stoep stonden met een alvast ingevulde cheque.Dat was voor mij de druppel 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ja betalen hoort er óók bij, daar is niets mis mee als je ervoor kiést lid te zijn van een kerkelijke organisatie .Maar als je uitsluitend dooplid bent ,dus je ouders vonden het nodig je te laten dopen , en je dóet niet meer aan je geloof kun je beter afhaken !Dat deden wij dus ook !

    Beantwoorden

  5. tagrijn
    okt 01, 2012 @ 21:39:23

    Geloof maakt meer kapot dan je lief is. Zonder religie zou de wereld er een stuk beter uitzien. Het is de grootste misvatting van de mensheid. Onnodig te zeggen dat ik het helemaal eens ben met de inhoud en strekking van dit stukje.

    Rietepietz zegt;

    Ook zonder religie zullen er altijd slechte mensen blijven maar je hebt wél gelijk dat het geloof lang niet altijd “zaligmakend “is .
    Ik denk altijd dat veel mensen gewoon een houvast zoeken als ze niet sterk genoeg zijn om op zichzelf te vertrouwen .maar waarom zoveel mensen dan doorslaan naar “overheersing”is me toch een raadsel !

    Beantwoorden

  6. roadlaura1969
    okt 01, 2012 @ 19:53:39

    Rietepietz ik zie het,ik heb jouw tekst met een reactie verwisseld excuses daarvoor.

    Ieder is zoals die is, ienand labelen gelovig of niet gelovig dat vind ik jammer, ieder doet in zijn /haar leven dat wat die vind wat goed voelt .

    Rietepietz zegt;

    Geeft niets hoor , het is ook zóveel tekst met al die reacties !

    In dit geval heeft het bedrijf zichzelf gelabeld en tja, dat er gelovigen en niet gelovigen bestaan heb ik niet bedacht ,in ieder geval maakt het voor mij niet uit of iemand wel of niet gelovig is ,ik behandel iedereen hetzelfde en weet natuurlijk dat je óveral ,in elke gemeeschap goede én slechte mensen hebt en dáár handel ik naar !

    Beantwoorden

  7. Suske
    okt 01, 2012 @ 18:47:49

    zonder geloof gaat de mensen ook niet af, kijk maar naar het communisme : hoeveel zijn daar niet vermoord omwille van de “gelijkheid van alle mensen”.
    Nee, het echte probleem is de mensheid zelf ,die alles wat niet in hun straatje past negeert of kapot maakt.

    Rietepietz zegt;

    het communisme is een politieke stroming ,dat is dus niet écht te vergelijken met een geloof maar inderdaad ,ook dáárbij zag je dat het idéé helemaal niet zo slecht was maar dat bij de uitvoering tóch weer de mensen die de macht hadden al gauw “goed voor zichzelf” gingen zorgen ten koste van de gewone burger !
    De meeste oorlogen zijn tot nu toe toch begonnen om een strijd tussen geloven en dat is wel heel wrang. Ik kan in ieder geval heel goed zónder een geloof maar ik weet dat er veel mensen zijn die niet zonder kunnen en willen en dat is ook prima natuurlijk !

    Beantwoorden

  8. isis45
    okt 01, 2012 @ 15:32:12

    Ik ben het met je eens. Maar hoe christelijk is christelijk? Mijn schoondochter komt uit een gezin van de zwarte kousenkerk. Maar zij wilde er niets meer mee te maken hebben, maar ze werd wel gedwongen om toch te gaan. Toen zij verkering kreeg met mijn zoon werd hij als melaatse behandeld omdat hij niet naar de kerk ging. Niet naar hun kerk en ook niet naar een andere kerk. Ook wij werden anders behandeld. En dan denk ik, in de bijbel staat toch: Heb Uw naasten lief? Waarom geldt dat dan niet voor hen. Wij hebben hen altijd in hun waarde gelaten, jammer dat dat omgekeerd niet zo gaat. Daar zit voor mij niet zoveel christelijks aan.

    Rietepietz zegt;

    Dat zijn inderdaad de voorbeelden van onverdraagzaamheid juist dóór gelovigen ! We kennen er allemaal voorbeelden te óver van! Je vraagt je af of mensen het dan nóóit leren ,gedragsregels opleggen wérkt niet, óók niet als men het om het zieleheil van de ander doet!Er is vroeger wat áfgeleden door kinderen die met “de verkeerde partner” thuis kwamen en om zón verkeerde reden !
    Het is vaak de óngelovige die verdraagzaam is en de andersdenkende in z’n waarden laat .Gelukkig kén ik ook wel gelovigen die het goed doen hoor en hun mening nooit hinderlijk zullen ventileren of opdringen !
    Maar ik kan me voorstellen dat je hart bloedt als je kind zoiets meemaakt!
    Vlinder schreef het al in haar reactie maar al te vaak maakt geloof méér kapot dan je lief is !

    Beantwoorden

  9. vlinder
    okt 01, 2012 @ 15:17:21

    Ben het op álle punten helemaal met je eens Rietz en vooral de zin “Ik huldig zélf het principe ” je onderwerpt je aan dat geloof mét alle voors en tegens” óf je doet het niét! ”
    Kan er nóg iets aan toevoegen en dat is “geloof maakt méér kapot dan je lief is”
    Ik spreek uit ervaring, het “geloof” daar gaan mijn haren tegenwoordig van overeind staan want als er iemand is die oordeelt over een ander? dan zijn het de zogenaamde gelovigen wel.
    Hebt Uw naasten lief gelijk uzelve….( t,is moord en doodslag)
    Eert uwe vader en moeder…(Wie neemt ma/pa met de kerst in huis?)
    Gij zult niet stelen….( t,is schering en inslag)
    En zo kan ik nog meer geboden neer zetten hier, alleen het woord al hé “geboden”
    Ben zelf zwaar gereformeerd opgegroeid en heb mijzelf op latere leeftijd los kunnen maken, GOD ZIJ DANK! om maar even in de termen te blijven;)
    M,n kinderen heb ik ook bewust niet laten dopen,omdat ik van mening ben dat als zij dat wél zouden willen, die keuze zélf moeten kunnen maken.
    Ben het zó zat al dat opgelegde gedoe en ja…de grootste hypocrieten zitten vooraan in de kerk op zondag ( spreek wederom uit ervaring)
    Wees gewoon een goed mens en medemens en dan zijn we er toch? daar heb je écht géén geloof voor nodig, dat is…waar IK in geloof;)
    OOOOOOO Rietz….ik zou nog zó veel meer kunnen zeggen,maar ik hou me toch maar in.
    Goed logje Rietz en nogmaals..ben het op alle punten met je eens!
    Liefs van mij…;)

    Rietepietz zegt;

    O ja , ik weet dat jij op dat gebied héél veel meegemaakt hebt en je hebt natuurlijk 100% gelijk als je zegt dat je ook zónder geloof een goed mens kunt zijn !
    Voor mezelf heb ik niet al te veel slechte ervaringen maar ik had het geluk dat mijn schoonouders “moderne mensen waren” en het mij niet maakten .Dát ze aanvankelijk bleven hopen kan ik me dan nog voorstellen maar ze hebben zich er sportief bij neergelegd dat ik bleef zoals ik was ,óngelovig !
    Ik voel me wél heel vereerd dat iedereen zulke lappen tekst neerzet, gelukkig dat men zich veilig voelt te schrijven wat men denkt want dát moet kunnen!
    Hoewel iedereen het in grote lijnen wel met me eens is (wat héb ik een verstandige lezers he) móet een kritisch geluid óók mogen en van mij mag dat ook altijd.
    Het zal jou niet verbazen dat het bedrijf dat deze tekst op zondag op z’n site zet in Gouda zit 😉

    Beantwoorden

  10. datzalwel
    okt 01, 2012 @ 15:06:15

    Ontegenzeglijk hebben veel mensen steun gehad aan het geloof in moeilijke tijden maar ongeacht welk geloof, het blijft een GELOOF en er zitten overal te veel dwingende kantjes aan zelfs vervolgingen..
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Zolang mensen alleen voor zichzelf beslissen heb ik er geen moeite mee ! Maar vaak worden kinderen onder druk gezet wanneer ze zélf gaan denken en er anders over gaan denken en dan heb ik het nog niet eens over de nogal “dwingende geloven” die proberen dat iedréén in hun omgeving zich aanpast aan hun denkbeelden !Daar zijn helaas voorbeelden te over van ja !

    Beantwoorden

  11. Leo's mening
    okt 01, 2012 @ 15:02:41

    Ik ben het eens met je stelling dat je als je eenmaal hebt gekozen voor een bepaald geloof, je ook de (evt. negatieve) consequenties moet aanvaarden. Voor sommigen is dat de zondagsrust, voor anderen het vrijdaggebed en voor weer anderen het afstaan van lijf en goed. Alles om de heer of zijn voorgangers te dienen. Van een op zwart gaande website heb ik nooit eerder gehoord, dat moet wel een strenge stroming zijn, het www is immers altijd toegankelijk, of zou dit moeten zijn. Hoe dan ook, geloof is iets persoonlijks. Iemand mag van mij geloven in de heilie eik, de drieenheid of de profeet uit de woestijn, ik wil er als vrijdenkend mens in het even vrije en intussen ontwikkelde westen, niets mee van doen hebben. Ik wil net zo ongestoord kunnen leven als deze gelovigen vaak claimen te willen. De strijd ontstaat pas als men de ander vrijheden wil ontzeggen of allerlei onmenselijks aan mensen uit eigen of andere kring oplegt. Zoals vrouwenbesnijdenis, wonderlijke klederdrachten, ontzeggen van medische zorg, opleidingen of taalkennis. Dat wringt met de moderne maatschappij. De tijden van de achterlijkheid liggen ver achter ons, en daar zouden we voor moeten blijven knokken. Er zijn geloven die ons de mond willen snoeren, ja zelfs de vrijheid van meningsuiting afnemen. Toen Fortuyn dat ooit ook eens oreerde sprak heel politiek correct Nederland daar schande van, nu een moslimminister uit Turkije en de predident van Egypte het roepen zwijgen alle zgn. progessieven in ons land in een oorverdovende stilte. Blind voor de gevaren van zo”n oproep……In welke wereld groeien kinderen tegenwoordig op…..

    Rietepietz zegt;

    Ik ben het uiteraard op álle fronten met je eens .
    En de paar keer dat ik ergens in het log ( nog) tussen aanhalingstekens heb gezet laat zien dat ook ik inderdaad niet helemaal gerust ben op de invloed van sommige geloven !
    Ik wil in ieder geval niet gedwongen worden mijn levenswijze aan te passen omdat ándere gelovige dat van me eisen en dat zal me ook zéker niet gebeuren !
    Maar wie in alle vrijheid kan beslissen dat hij/zij naar een bepaald geloof wil leven heeft mijn zegen ( voorzover ze die nodig hebben dan hé)
    Maar dat dit bedrijf neemt in ieder geval z’n verantwoording waar het de “regeltjes betreft” en zo hoort het eigenlijk !

    Beantwoorden

  12. roadlaura1969
    okt 01, 2012 @ 14:53:31

    Tja er kan veel overgezegd of geschreven worden,ieder doet dat waar men zich goed bij voelt, zeker kan men gelovig zijn en de regels volgen, maar daar hoef je niet per definitie voor naar de kerk,dat men dan het mooie uit het geloof pikt,waarom niet?

    Waarom zou het of zwart of wit moeten,of anders helemaal niet ?

    Zolang jij je er goed bij voelt niemand geen kwaad doet ,vind ik een bepaalde traditie wel mooi, ja ik ben gedoopt,ja ik heb de communie gedaan, ik had het niet willen missen niet om het gelofte maar om het feestelijke,de vreugde een mooie traditie,geloven is ruim dat doe je met je hart ,in jezelf in andere en wat maakt het uit hoe het genoemd of benoemd word wij zijn allemaal mensen uit vlees en bloed, de ene doet kwaad en de ander goed 😉

    Ps: waarom pas uitgetreden na het huwelijk ? Zijn jullie dan toch traditie getrouw getrouwd?

    Rietepietz zegt;

    Om maar met je P.S.te beginnen , dat heb je niet helemaal goed meegekregen , wij zijn al vóór ons huwelijk uitgetreden ,ik al vóór ik Henk zelfs maar kende. Henk deed al niets meer aan het geloof toen ik hem leerde kennen maar écht uitschrijven deed hij dus pas kort voor we trouwden .

    Het was in die tijd nog wél de gewoonte dat in de streng katholieke familie van Henk men zonodig katholiek wérd en dan in de kerk trouwde.Ik wilde dát persé niet, zou het als huichelarij ervaren hebben omdat we dan geen van beiden om de júiste reden in de kerk zouden trouwen .Ik ben nogal strikt in de dingen en hoe sfeervol het ook is ,toch zou ik dat niét willen zonder de juiste intentie !Natuurlijk hébben we menig huwelijk in de kerk van familieleden bijgewoond en het overgrote deel deed later( behalve de kinderen dopen ) niéts meer aan het geloof ! Prima voor wie zich daar happy bij voelt maar het zou nóóit mijn manier kunnen zijn !

    Ik begrijp natuurlijk best mensen gevoelig zijn voor de symboliek rond de hoogtijdagen in de kerk en ik zal er ook niemand op aanvallen die onder zijn/haar eigen voorwaarden een geloof beleeft .
    Mijn grenzen liggen bij geloofsregels opgelegd krijgen dóór gelovigen die mijn ongelovigheid niet respecteren !Net als ik mijn regels niet wil of kan leggen aan gelovigen
    Ik heb een schat van een buurvrouw die zeer gelovig is ,op haar felicitatiekaarten is dat ook altijd te merken aan de “verheven teksten , maar omdat ik wéét dat het recht uit haar hart komt lees ik ze met een glimlach !
    Zij leest mijn kaart met oprechte goed wensen maar zonder “verheven boodschap”met zo’n zelfde glimlach ,en zó hoort het ….althans volgens mij !

    Beantwoorden

  13. Jeroen
    okt 01, 2012 @ 12:49:37

    Hoewel ik altijd op christelijke scholen gezeten heb, en de bijbel behoorlijk goed kende, zijn uiteindelijk mijn ogen vanzelf geopend. Teveel tegenstrijdigheden in dit geloof, teveel stromingen die ieder hun eigen “waarheid” hebben. Elementen uit andere (heidense) geloven overgenomen. Teveel verschillende bijbelvertalingen, met teveel fouten en op velerlei manier interpreteerbaar. Maar wat mij het meest stoort is het gebrek aan naastenliefde en respect voor anders denkenden. Zij willen in hun waarde gelaten worden, maar laten anderen niet in hun waarde. Een voorbeeldje speelde in mijn jeugd. In die tijd durfde je een volwassene niet meteen van repliek te bedienen waarmee hij/zij werd afgeblufd. Neeeeee, we hadden nog respect voor een ieder die ouder was dan wij, ongeacht of deze persoon dat respect verdiende. Zo kon het gebeuren dat ik bij gristenen aan tafel zat en het waagde om niet eerst te bidden. Op hatelijke toon beet men mij toe: “Bid jij niet voor het eten?! Een varken knort tenminste nog als ie te eten krijgt!” Zou men dat in deze tijd zeggen, zou een tiener meteen antwoorden:”Klopt, maar ik ben dan ook geen varken”. Maar toen deed je dat domweg niet. Het heeft er wel sterk toe bijgedragen dat ik afkeer begon te ontwikkelen tot deze intolerante groep. Veel van hen vind ik uiterst hypocriet; vooraan in de kerk zitten, maar er intussen op los leven. Mijn ex was daar een goed voorbeeld van.

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat het daarom ook “geloven “heet .Wie over alles gaat nadenken komt uiteraard zóveel tegenstrijdigheden tegen dat geloven heel moeilijk zal worden !
    Uit de ontkerkelijking blijkt ook wel dat de mensen tegenwoordig méér nadenken en niet meer alles nemen “zoals het geschreven staat “.
    Hoewel dat nogal oneerbiedig is zeg ik wel eens “de bijbel is een mooi sprookjes boek en je kunt er éigenlijk dezelfde boodschap uit halen als uit het grote sprookjesboek dat de gebroeders Grimm schreven .
    Je kunt er dezelfde morele adviezen uit halen ,keer iemand die slaat de ander wang toe , hoogmoed komt voor de val en zo kan ik nog wel even door gaan .Maar ook de gruwelijkheden komen erin voor zoals het hoofden afhakken !Al met al zijn het inderdaad vaak gelovigen die heel onverdraagzaam !
    Het bedrijf waar ik het hier over heb kunnen we in ieder geval niét hypocriet noemen en dat is een pluspunt vind ik !

    Beantwoorden

    • Jeroen
      okt 01, 2012 @ 18:55:57

      Dat het daarom geloof heet betwist ik, immers men noemt religie tegenwoordig geen geloof meer, maar een overtuiging. Maar hoe dan ook, ook ik noem de bijbel vaak een sprookjesboek. Maar Vlinder vindt dat dan weer net iets te ver gaan.

      Rietepietz zegt;

      Zelfs een overtuiging is een soort geloven ,ik ben er soms van overtuigd dat ik mijn telefoon in m’n tas gedaan heb terwijl ik later op de dag tóch misgrijp omdat hij nog op de kast thuis ligt!
      Toch ligt dat sprookjesboek écht niet ver van de waarheid denk ik , de bijbelverhalen zijn toch een soort overleveringen van door de eeuwen heen , er kwam iets bij , er verdween iets ,er werd iets ánders overgenomen en ga zo maar door ! Dat kun je nauwelijks serieus als vaststaande feiten lezen !

      Beantwoorden

  14. ♫ Mel☺dy ♫
    okt 01, 2012 @ 12:36:09

    Ik ben het wel met je eens 😉

    Het geloof is iets waar gelovige en niet-gelovige mensen het per definitie over oneens zijn. Ik vind dat ieder voor zichzelf mag (moet) bepalen hoe of hij het geloof wil beleven… ik schrijf er verder zelden over juist omdat ik niet iets aan een ander wil opdringen. Onze kinderen zijn ook niet gedoopt, onze dochter koos er zelf voor toen ze ouder was, onze zoon wilde het (nog steeds) niet, en dat is ook goed zo voor ons. Een ander mag (zal wellicht) daar anders over denken ook dat mag.
    Wat mij betreft, het geloof zit ‘m juist niet in dat zondagse bezoekje in een hoop stenen… als je het geloof in je leven hebt moet dat er 24/7 zijn en niet alleen dat ene uurtje op zondagmorgen, helaas is er nog steeds veel schijnheiligheid in de wereld, zeker ook in de kerken tijdens dat ene uurtje. Ik herinner me hoe mijn oma vroeger al zei: de meeste gelovigen zitten op zondag buiten de kerk ipv erin… en vanuit mijn ervaringen kan ik niet anders dan haar gelijk geven… maar zoals al geschreven, dat is hoe ik er tegenaan kijk…

    Ik vind het wel eerbiedwaardig dat die webwinkel het zo doet en daarmee potentiële klanten misloopt overigens.

    Hai Melody ,leuk weer eens iets van je te horen ,en dan nog wel op dit onderwerp !Ik ben er altijd heel trots op dat mij lezers het aandurven hun mening te geven op minder makkelijke onderwerpen !
    Ook zonder geloof kun je natuurlijk een héél goed mens zijn en het treurige kantje van” geloven “is wel dat de geloven onderling vaak heel onverdraagzaam zijn .
    Alleen al dáárom heeft geloven voor mij afgedaan , de ware gelovige zou blij moeten zijn dat een kind met een “gelovige partner” thuiskomt maar als dat niet “het juiste geloof” blijkt te zijn zijn meestal de rapen gaar !
    Ik hou ervan als mensen consequent omgaan met de voorschriften en vind het dus ook wel bewonderenswaardig dat men zich er aan houdt op deze manier !

    Beantwoorden

  15. powerpointgreetje
    okt 01, 2012 @ 11:18:25

    goede morgen Riet,
    zo heeft ieder zijn eigen mening, is maar goed ook…..
    Zelf ben ik streng katholiek opgevoed, dat heeft tot nu toe voor mijn verdere levenswijze geen effekt gehad.

    Rietepietz zegt;

    Je opvoeding heeft áltijd effect op je maar een gelovige opvoeding kan zowel positive als negative effecten hebben !Ik heb zelf altijd een beetje het idee dat ik strenger voor mezelf ben dan het welk geloof dan ook zou kunnen zijn.Ik kan mezelf gemaakte fouten écht heel moeilijk vergeven en dáárdoor zal ik eenzelfde fout niet meer maken ,ik pas wel op ,ruzie met mezelf is écht heel vervelend !

    Beantwoorden

  16. J@n.
    okt 01, 2012 @ 10:22:51

    Dat men door gelovigen hun geloof opgedrongen wordt schijnt in de genen van de mansen ta zitten, dat noemde men vroeger ‘missioneren’, Dat heb ik altijd een akelig iets gevonden, maar goedbeschouwd bezondig ik me er ook wel aan. Net als jij Riet, probeer ik ook wel eens mensen mijn atheïsme op te dringen, maar we doen het niet te agressief nietwaar. 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou opdringen…. ik ga géén voorbeelden aansjouwen waarom mijn mening de beste zou zijn ,ik bezondig me hóógstens wel eens aan er op te wijzen dat “van twee walletje eten” ook in het geloof niet goed is !
    Je belijdt een geloof óf je doet het niet !
    Dit bedrijf kan ik wel bewonderen omdat ze hun geloofsregels uitvoeren,er zijn genoeg voorbeelden aan te dragen als ik de regel onderuit zou willen halen maar we hebben zelfs bij het bedrijf gekocht , we al eerder in de winkel uitgezocht wat we wilden .Dat hád misschien anders gelopen als we toevallig op een zondag via websides waren gaan zoeken ,dan had het bedrijf waarschijnlijk : uit de boot gevallen ” omdat we dan vást ergens anders iets leuks gezien hadden waar we dán achterheen zouden gaan!

    Beantwoorden

  17. Marion
    okt 01, 2012 @ 09:33:55

    Het geloof, je raakt er nooit over uitgepraat en daarom begin ik er niet aan,
    Ook ik ben katholiek op gevoed en liep al met mijn zeventiende een rondje om de kerk in plaats van de mis bij te wonen, ben met een protestanse man getrouwd en hebben onze zonen niet laten dopen,
    Groetjes, Marion. xxx

    Rietepietz zegt;

    Dat is zeker waar , je raakt er nooit over uitgepraat en het loopt vaak , net als voetbal ,uit op geharrewar !
    Je hebt het nog een stuk langer volgehouden dan ik ,ik had op m’n 15de al iets van “wat moet ik hiermee ” .Kinderen laten dopen slaat éigenlijk nergens op maar het natuurlijk wél een sfeervolle dag voor de familie !
    Omdat een kind nog niet zelf kan kiezen zou het beter zijn een baby niét te dopen …maar ook dat is mijn persoonlijke mening !
    ( saai he als ik werk ,kan ik óók niet bellen XXX)

    Beantwoorden

  18. redstar
    okt 01, 2012 @ 08:54:15

    Ik vind het een beetje overdreven, heel erg overdreven,maar ze moeten het zelf weten. Ik denk dat ze hiermee ook wel wat orders mislopen, maar daar zullen ze minder om geven en dat vind ik dan weer sierlijk, want geld is niet alles.

    Rietepietz zegt;

    Het lijkt mij inderdaad ook wat overdreven de site op zwart te gooien! men kan eigenlijk volstaan met een mededeling dat op zondag geplaatse orders pas op maandag uitgevoerd zullen worden !Ik denk er eigenlijk precies als jij over want ik vind het wél sterk om het eventuele mislopen van klanten voor lief te nemen om de principes niet overboord te hoeven zetten !

    Beantwoorden

  19. Annespike
    sep 30, 2012 @ 23:01:03

    Slecht vind ik het zeer zeker niet… 🙂
    Ik ben het al eens vaker tegengekomen.
    IN mijn sector waar ik werk, daar kent men niet de zondagse rust. Volop door bikkelen zelfs

    Rietepietz zegt;

    Ik ook niet hoor , ik hou er van als mensen consequent zijn en dát kun je dit wel noemen ,Maar ik was het nooit eerder tegengekomen !
    Ja de horeca ,de zorg en nog een aantal dienstverlenende sectoren moeten in het weekend wel doordraaien en ik kan gelukkig zeggen dat daar ook een héleboel prima mensen werken al respecteren zij de zondagsrust niet 😉

    Beantwoorden

  20. febe
    sep 30, 2012 @ 22:11:04

    Ieder heeft zo zijn eigen dunk zeker!

    Rietepietz zegt;

    Ja zeker , en gelukkig mág dat (nog) in Nederland !

    Beantwoorden

  21. Emmelinda
    sep 30, 2012 @ 22:00:01

    Juist! Dat is dus een reden waarom wij niet in de kerk getrouwd zijn. Dat nam Marc’s vader ons niet in dank af. Hij geloofde zelf zéér (en ook weer logisch omdat hij een vreselijk ongeluk heeft overleefd en anders dan wat doktoren vertelde, redelijk goed opgeknapt is) en daar heeft hij het moeilijk mee gehad. Dat hebben we wel gevoeld en te horen gekregen. Toen de meiden geboren werden hebben we hen laten dopen, om van het gezeur af te zijn. Als ik het over mocht doen wist ik het wel maar toen leek het ons het beste, zijn vader rust en wij op die manier weer rust. Maar nog, als ik er aan denk krijg ik een vreselijk gevoel. Dat opleggen van iets. Aaargh. Als iemand wil geloven vind ik dat best. Maar laat mij mijn eigen ding geloven. En dat is, zoals jij al schreef, in mezelf. Oeh, ik word er nog steeds kwaad van. Ook die verhalen van mijn moesje over het biechten vroeger. Dat ze niks te biechten had maar toch moest. Zij was katholiek maar is later nooit meer vrijwillig een kerk in geweest (Oh, dat lieg ik. In het buitenland wel maar dat was vanwege de prachtige gebouwen). Ik kan er moeilijk tegen, zulke dingen. Daar zijn we toch niet groot voor geworden om ons iets op te laten dringen?

    Rietepietz zegt;

    Je ziet het inderdaad vaak bij mensen die erge dingen meegemaakt hebben dat het geloof een grote steun is!Zonder oneerbiedig te willen zijn zie ik eerlijk gezegd niet zo wat een paar spetters water op zo’n kinderhoofdje kunnen voorstellen al is zo’n dooplechtigheid natuurlijk best indrukwekkend !
    Kerken bezichtigen doe ik ook graag al realiseer ik me áltijd dat al die mooie gebouwen en hun inhoud meestal betaald zijn met geld van stikarme mensen die geld uit hun mond spaarden om de kerk te kunnen spekken …bbrrr.. !

    Beantwoorden

    • Emmelinda
      sep 30, 2012 @ 22:00:41

      Oh hihi, nou babbel ik hier best veel maar ik heb volgens mij nog nooit zo’n lange reactie achtergelaten (en dat terwijl ik me nog ingehouden heb ook hahaha)

      Rietepietz zegt;

      Ik heb me ook vréselijk moeten inhouden om niet een logje van 1500 woorden te schrijven 😉

      Beantwoorden

    • Emmelinda
      sep 30, 2012 @ 22:03:16

      Toch he (en dan hou ik er over op), ik heb wat Marc’s vader en het geloof betreft dan wel weer “bewondering”. Ik weet niet of dit het juiste woord is eigenlijk. Zijn vader is dus vanwege dat ongeluk gaan geloven. Begrijpelijk. Als je dan ziet hoe dat werkt (eigenlijk ook weer creepy) is het wél fijn dat iemand daar troost uit kan putten. Ik doe dat liever op een andere manier ;-).

      Rietepietz zegt;

      Ik ken ook zéker wel gelovigen die ik bewonder .Zo lag er bij de geboorte van onze zoon een vrouwtje naast me dat van het leger des Heils was ,haar kindje stierf na twee dagen maar zei kon mij troosten i.pv. van ik haar en kon alles vanuit haar geloof voor zichzelf rechtvaadigen !
      OT wel héél toevallig dat we zonder het van elkaar te weten een logje hebben dat buiten het gewone “lollige plaatje “valt !

      Beantwoorden

      • Emmelinda
        sep 30, 2012 @ 23:33:16

        Moooooi is dat he (is dat wel het juiste woord? Ik vind het moeilijk bij dit onderwerp). Dat is dus inderdaad precies wat ik bedoel. Als ik zoiets hoor vraag ik me wel eens af, zij het kort, of ik niet iets mis omdat ik niet geloof. Maar nogmaals; kort. Ik begrijp werkelijk niet waarom sommige mensen zo nodig zo hard gestraft moeten worden keer op keer. Er zijn mensen die ramp na ramp overleven. Als er iemand hierboven je op deze manier ” een lesje moet leren”…euh…laat ik er maar over ophouden.

        Jaaaaaa nou je het zegt, dat is toch ook maf he? En twee onderwerpen waar je goed kwaad of verdrietig van kan worden enzo.

        Oh trouwens, op de foto he, is dit het nieuwe babykamertje? Door al dat gebabbel over het geloof is er nog niemand aan toe gekomen om er iets over te zeggen geloof ik. Laat ik dan de eerste zijn en zeggen dat ik het een práchtig kamertje vind! Agossie, zit je daar de hele tijd op te wachten en dan gaat het geloof weer voor ;-). Bij deze dus.

        Rietepietz zegt;

        Het is in ieder geval heel indrukwekkend om mee te maken maar er zitten inderdaad ( naar mijn idee) kantjes aan waar ik het dan maar liever niet over heb ,waarschijnlijk omdat ik het toch ook niét begrijp !
        Ik denk sowieso dat het niets met straffen te maken heeft want ….wié straft er dan als er geen ,nou ja , ik geloof niet ,je snapt het !

        Gelukkig kán het ook en heeft een logje over zwaardere onderwerpen vaak lange reacties !

        Ja klopt het is het kamertje en het wás me opgevallen maar dat snap ik .Ik heb ook eigenlijk het kamertje er met de haren bijgesleept om juist dit onderwerp aan te kunnen pakken, zonder reden kom je eigenlijk nooit toe aan dit soort riskante onderwerpen want het blijft voorzichtig langs de kantjes lopen om niet ongewild mensen op de ziel te trappen . ( nu moet ik écht ff gaan werken dus ,tot vanmiddag voor de rest )

        Beantwoorden

        • Emmelinda
          okt 01, 2012 @ 10:23:09

          Ik zou me er ook helemaal in moeten verdiepen om het te kunnen begrijpen dus misschien mág ik er niet eens iets van zeggen om deze reden. Maar ik heb er geen zin in. Het is goed zo.

          Ja, mooi is dat he? Zonder dat je er om vraagt, het gaat gewoon vanzelf!

          Tuurlijk, ik begrijp het ook. Het is ook best een moeilijk onderwerp en de reden van het erbij halen van het kamertje begrijp ik ook. Heeeeeel slim hihi. Ik zou ook niet zo snel een logje over het geloof maken als ik er niks aan kon hangen. Eigenlijk jammer want het is bijzonder interessant om te zien hoe anderen er over denken. Er zijn van die onderwerpen waar je gewoon niet zo makkelijk over praat en tsja ik ben ook geen Dr. Phil; als ik per ongeluk iemand op z’n/haar ziel trap weet ik niet goed hoe ik er mee om moet gaan. Zoals jij dat gedaan hebt is dat heel goed; men kan er voor kiezen om over het geloof iets te zeggen of gewoon er overheen babbelen en het kamertje de hemel in prijzen. Euh. Wacht. de hemel? Hahaha ;-).

          Veel plezier bij het werken Rietepietz. Maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen he? 😉

          Beantwoorden

    • Emmelinda
      sep 30, 2012 @ 23:23:39

      Hihi, het is maar goed dat Marc’s pa nooit gehoord heeft hoe ik over dat alles denk. Nogmaals, ieder zijn ding. Dat hij er veel steun aan heeft gehad vind ik fijn. Al was hij een superkrachtige man, dat had ie vast wel alleen gekund (ik denk wel dat je snapt wat ik bedoel hihi). Maar goed, wie ben ik. Ik denk dat ik het allemaal ook niet zo goed snap. Of ik ben te nuchter?

      O ja, nog zoiets. Brengt me meteen bij een kerk in een limburgs plaatsje waar je moet betalen om er in te mogen bij kerkdiensten. Hmmz…krijg ik een vreemd smaakje van. Natuurlijk kunnen die mensen dat geld missen maar ging het niet om het samen zijn? Enfin nogmaals…ik zal het wel niet zo goed snappen allemaal 😉

      Rietepietz zegt;

      Ja ik snap wat je bedoelt 😉 Maar inderdaad , waarom zóu je mensen proberen te overtuigen van iets dat je niet kunt bewijzen ,net zo goed als als het bestaan van een Goddelijke macht valt te bewijzen is ook het omgekeerde niet te bewijzen . Hoewel ik zonodig wél m’n eigen mening neerschrijf is het zeker niét mijn bedoeling mensen te overtuigen van mijn gelijk !
      Helaas proberen de meeste gelovigen dat nou juist wél te doen en dat wekt aggressie op !

      Tegenwoordig is het natuurlijk wel te doen om te betalen( misschien moeten we het zien als een voorstelling in een bijzonder theater ) maar vroeger werd echt iédere cent opgebracht door mensen die nauwelijks te eten hadden .Waarschijnlijk snappen we het juist hélemaal 😉

      Beantwoorden

      • Emmelinda
        okt 01, 2012 @ 10:32:57

        Hahaha ja dat heb ik dus ook met het toverboekde bijbel. Vroeger zat ik op een katholieke school. De pastoor kwam op school godsdienstles geven. Als ik er aan terugdenk heb ik hetzelfde gevoel als toen; ik begreep er geen snars van. Ogodogod nu komen de trauma’s los hoor hahaha; dat ik de communie niet mocht doen (want, zo zei mijn moeder:”Je hébt al een fiets”. Al die kinderen kregen een nieuwe fiets). En zo ging de hele klas naar de kerk om te oefenen en ik moest alleen op school blijven en op de gang knutselwerkjes maken. Dat snap ik dan niet he, zo’n kind neem je dan toch op in de groep? Euh…nou ja het zal wel aan mij liggen ;-). Ik kan in ieder geval heeeeeeel goed knutselen. Whaahaa.

        Nee, ik wil ook niemand mijn mening opdringen. Zoals ik in de andere reactie al schreef; ik weet er te weinig van. Misschien zit ik wel helemaal verkeerd. Mijn gevoel zegt echter iets anders en hier voel ik me goed bij. Ach weet je, het is misschien niet helemaal hetzelfde maar net zoals mensen roepen dat ze een echte brabo zijn of echte Limbo…dat heb ik gewoon niet. Kan zijn dat het komt vanwege de verhuizingen maar ik kan het me van daarvoor ook niet herinneren. Ik ben gewoon ik. Misschien later…als ik groot ben ;-).

        Oh hihi ik dacht dat ik er klaar mee was maar pfff. Nou ik ga toch echt even verder met de bestellingen ;-). Doeidoei 😀

        Beantwoorden

  22. Hanny
    sep 30, 2012 @ 20:39:41

    Geloof maakt veel kapot. Laat ik nu denken dat dat nu juist niet de bedoeling is.

    Rietepietz zegt;

    Nee precies ,maar over het algemeen zijn het juist de gelovigen die héél intolerant zijn jegens andersdenkenden !
    Toch zie ik bij uitzondering wel eens mensen die me imponeren met de manier waarop zij hun geloof belijden ,maar helaas dus toch véél te weinig !

    Beantwoorden

  23. Mirjam Kakelbont
    sep 30, 2012 @ 19:57:26

    Toen mijn nichtje gedoopt werd, werd luid en duidelijk gezegd dat ze bevlekt geboren was. Een kindje van een paar weken! Kijk, daar zakt ècht mijn broek vanaf. Ik was al niet van de kerk, maar sindsdien is het er ook niet beter op geworden.

    Een neef van me is getrouwd met een Spaanse. Alvorens met haar te kunnen trouwen, moest hij katholiek worden. Hij was bij geboorte (protestant) gedoopt, maar deed er niets aan. Het interesseerde hem geen fluit om katholiek te worden. Ze zijn inmiddels ruim 20 jaar gelukkig getrouwd.

    Ik kan me niet voorstellen dat god vraagt hoe je geloof heet en naar welke kerk je gaat. Maar ja, dat is mijn god.

    Interessant logje!

    Rietepietz zegt;

    ja een onderwerp waar je héél veel over kunt schrijven maar dat óók heel verkeerd uit kan pakken omdat ik vanuit mijn ongelovige ziel schrijf !
    Mijn zeer gelovige(wijlen mijn)schoonouders,vroegen ons ooit of we de kinderen dan alsjeblieft wilde laten dopen en op mijn vraag waarom was het antwoord “omdat het anders niet in de hemel kan komen als er onverhoopt iets met het kindje gebeurd ”
    Ik heb hen geantwoord : “Ik weet dat moordenaars die gebiecht hebben en vergeving hebben verkregen wél in de hemel komen ,als dan mijn kindje,dat nog nóóit iets verkeerd gedaan kán hebben van Uw God niét naar de hemel mag omdat hij niet gedoopt is willen wij met dié God niets te maken hebben !
    Ze hebben zich erbij neergelegd en ondanks dat had ik een héél goede band met m’n schoonouders 😉

    Beantwoorden

  24. RenéSmurf
    sep 30, 2012 @ 16:48:34

    Als ik weet dat mensen gelovig ben ik sneller geneigd ergens anders inkopen te doen. Ik vind geloof maar iets engs.

    Rietepietz zegt;

    Zolang mensen mij niets opdringen maakt het me niet of , en zo ja waarin ze geloven !
    Het énige dat ik niet doe is mezelf áánpassen aan hun geloofsregels .

    Beantwoorden

  25. ram1955
    sep 30, 2012 @ 16:45:25

    Leuk! Wij hadden ook een triootje met de duivel ertussen. Manlief rk en ik gereformeerd opgevoed. Wij deden hetzelfde als jullie: eruit stappen na ons trouwen. Wel gedoopte kinderen, maar daarna een algemene opvoeding.
    Nu gaan er 3 nooit meer naar een kerk (prima) en 1 heeft zich laten bekeren tot de Waarheid! Wie had dat kunnen denken?

    Rietepietz zegt;

    Zowel Henk als ik hebben al ruim voor het huwelijk het geloof aan de kant gezet .
    Bij mij thuis gaf dat geen probleem ,de ouders van Henk moesten wél even slikken maar hebben zich erbij neergelegd .In de verder bést wel streng katholieke schoonfamilie wás het nog “normaal”dat men katholiek werd maar ik had al jong het idee dat de échte gelovige eigenlijk blij moest zijn dat een kind aankwam met iemand die gelóófd ,op welke manier lijkt me dan minder belangrijk .
    Maar zó schijnt het niet te werken !Mijn eigen motto is eigenlijk “het geloof ik iets voor mensen die niét in zichzelf kunnen geloven ” .
    Ik kan me nog herinneren dat jij een logje had over het kind dat zich bekeerd heeft .
    Lijkt me reuze moeilijk als het respect van één kant moet komen , want zo is het gewoon!
    Onderwerpen waar ik op m’n sloffen méterslange logjes over kan schrijven.Ik bewonder bijv. Maxima & Alexander om de manier waarop ze met hun beider geloven omgaan .Ik begrijp n.l. niet hoe iemand die in het éne geloof is opgevoed “om de liefde “zómaar ineens in een andere waarheid kan stappen .
    Elkaar niets opdringen , dát is “geloven” waarbij de manier waarop er niet toe doet ! Wél echt een zondags logje toch eigenlijk hé 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: