hogerop ….

O ja , ik had alléén nog maar verteld …eh.. laten zien , dat we een lekke band hadden toen we uit Delft terug naar huis reden .
We zijn dus wél in Delft geweest , op eén van de monumentendagen nog wel, en dan zit je in Delft wel goed !
Een écht plan hadden we niet maar we reden al héél gauw tegen een open monument aan  (neem nou niet alles zo letterlijk joh ,we stonden ruim op tijd stil )  DE WATERTOREN  waar we al zo vaak langs reden of liepen  als we via Rijswijk naar Delft gaan !

Als ik Henk aankijk met een blik van “zullen we? ”  zegt hij “mij best “, weet hij veel dat je vandaag de héle 29 meter toren  mag beklimmen !
De toren is niet meer in bedrijf en enige jaren geleden werd een prijsvraag uitgeschreven voor een nieuwe bestemming van de toren .
Winnaar werd het plan om er een klimtoren van te maken maar omdat het plan niet uitvoerbaar bleek  werd het plan van de tweede prijswinnaar uitgevoerd, een “body & mind center” bestaande uit een waterwinkel ( hoe toepasselijk)  en een meditatiecentrum .

In het midden van de toren is een groot “blok” in spierwit materiaal opgetrokken  waarin trappen, maar ook zaaltjes en een blok met toiletten zijn verwerkt !  Eén van de zaaltjes is de meditatiezaal !  Wanneer je dat allemaal voorbij bent sluit het aan op de oude ijzeren wenteltrap en Henk en ik lopen dan al ,geheel in stijl , te mediteren dat je bést een beetje gek moet zijn om toiletten en iets waar je koffie kunt drinken ongeveer halverwegen het 29 meter hoge gebouw te voorzien !
Al mediterend hebben we natuurlijk zó door dat het ontwerp van die eerste prijswinnaar , die klimtoren , gewoon tóch is uitgevoerd want het is een hele klim  om naar het uitkijkpunt boven te komen .Henk vraagt zich niet voor niets de andere dag af hoe hij aan die stijve kuiten komt !
Maar het uitzicht over Delft is, ondanks dat er wat smog hangt, toch zeker de moeite waard !

Ook het werk aan de ondertunneling van trein is goed zichtbaar  maar natuurlijk weer nét niet op deze foto en nog een heleboel ándere dingen die de klim de moeite waard maken en ach , Henk z’n kuiten herstellen wel weer ! Op de weg naar beneden letten we wat meer op de mooie raampjes die we passeren  de héle kleintjes …..

maar ook de wat grotere   die we tegen komen op weg naar de uitgang  waar de fietsen op ons wachten en we onze weg vervolgen naar het oude centrum van Delft  . We eten er wat en maken een wandeling door de stad  waarvan ik dit keer geen foto’s heb gemaakt ,ik hád uiteindelijk  een vrije dag hé !

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

1. Truus
    sep 18, 2012 @ 22:35:36

Oef, dat van die kuiten kan ik wel begrijpen. ;-(
    Ik vind ze erg mooi, die oude watertorens. En ik geloof best dat het uitzicht prachtig was. Ondanks de smog. 🙂
    Jullie hadden dus al heel wat gelopen en geklommen toen die lekke band er bovenop kwam. Arme onderdanen. 😉

Rietepietz zegt;

Nou we kunnen gelukkig nog wel tegen een stootje doordat we wel gewend zijn om iedere dag een uurtje te wandelen .We hebben ook een trap in huis dus dat scheelt ook maar Henk moet dus gewoon wat vaker op de trap oefenen denk ik 😉 Al met al hadden we het er wel voor over om deze watertoren eens te bekijken nu de kans zich voordeed !

2. Leo's mening
    sep 16, 2012 @ 15:51:17

Tja, een toren lijkt mij al mooi genoeg vanaf de begane grond….ik hoef er echt niet in. Behept als ik ben met hoogtevrees….Maar het uitzicht is wel weer mooi….Hadden ze geen liften daar?

Rietepietz zegt;

Ik ben ook niet helemaal vrij van hoogtevrees maar deze watertoren is goed te doen !het uitzicht is inderdaad de moeite méér dan waard (al ben ik dan weer te lui om méér uitzicht foto’s te plaatsen )
    áls er een lift is hebben ze die goed verstopt want ik heb ‘m niet gezien ,maar zó is is 29 meter nou óók weer niet hoor 😉

3. Ria
    sep 15, 2012 @ 20:01:39

waarschijnlijk hebben jullie de gatha gelopen i.p.v. de mantra, haha. Jaren geleden ben ik eens in een kerk in Delft 365 treden naar boven geklommen alleen voor het uitzicht en dat was de moeite waard.
    De foto’s die jullie maakten zijn ook de moeite waard.Dank je wel.
    groetjes,Ria

Rietepietz zegt ;

Ik weet welke kerk je bedoeld ,wij hebben hem ook nog niet zo héél lang geleden nog eens beklommen en dat is zéker de moeite waard .De water toren is véél makkelijker dan de kerktoren te beklimmen , véél makkelijker trden en toch ook wel wat minder hoog !

Beantwoorden

4. tagrijn
    sep 15, 2012 @ 01:24:24

Op een van de foto’s zie je op de muur een zonnewijzer. Die staat op 10 over 2. Maar de zon houdt geen rekening met zomertijd, dus was 10 over 3. Was dus een andere blogger die naar je zwaaide. Jammer dat mensen elkaar in het leven zo vaak mislopen!

Rietepietz zegt;

Ik hád het kunnen weten áls ik de zonnewijzer had kunnen lezen ,maar dáár kwam ik niet uit 😉
    Ik kreeg kortgeleden kaarten voor een voorstelling in Nederlands allemooiste theatertje bij jullie in Leiden ( volgens mijn dochter )dat is in mei ,als ik bijtijds waarschuw kunnen we minstens even zwaaien ,maar misschien ergens wel een kopje koffie vooraf drinken 😉

5. Jeroen
    sep 14, 2012 @ 19:39:12

Heeejjjj….we hebben jullie daar niet gezien. Wij waren er op zaterdag, maar zochten het wat lager bij de grond. Was dit jaar gezelliger dan vorig jaar vanwege de muziekkorpsen. Heerlijk een portie kibbeling genuttigd bij de visbanken en een drankje in de Koornbeurs. De watertoren heb ik nog niet (van binnen) bezocht. Wie weet volgend jaar.

Riete[ietz zegt;

Hé wat jammer nou , had reuze leuk geweest om met jullie daar even iets te drinken en bij te praten .Wij duiken meestal ergens op een terrasje op dat grote plein of langs het laatste stukje markt maar sosm ook wel gewoon ergens een patatje bij de snackkar op die hoek bij dat standbeeld ( ja ik ben reuze goed in namen in Delft 😉 Misschien een volgende keer !

Beantwoorden

6. tagrijn
    sep 14, 2012 @ 14:46:50

Wat grappig, want ik heb die dag in Leiden de oude meelfabriek ‘beklommen’. Ook 12 trappen op en 12 neer. Kon tot Rotterdam kijken. Wat zijn we toch een diehards, hè? Als ik het had geweten hadden we naar elkaar kunnen zwaaien. (Foto’s op mijn blog. Had ik jou eigenlijk niet hoeven te zeggen als trouwe bezoeker!)

Rietepietz zegt;

O was jij dat die daar in de verte zo stond te zwaaien 😉
    Ja klopt ,ik had jouw reportage over de meefabriel al ontdekt en dat leek me ook een bezoekje dat de moeite waar was ! Maar misschien was jij iets later op pad , wij waren er al rond een uur of tien en toen werd het zicht nog behoorlijk bellemmerd !

7. redstar
    sep 14, 2012 @ 11:25:06

Ik heb ook wel wat met torens. Niet alleen watertorens, hoewel die wel erg speciaal zijn. Ze zijn tenslotte met een doel ontworpen.
    Voor jullie was het een hele klim 😛 Maar dan had je ook wat aan de bovenkant 🙂

Rietepietz zegt;

Ik kan ze óók nooit weerstaan al barst ik van de hoogtevrees !
    maar zolang er iets is waar ik achter kan staan gaat het prima .De Euromast sla ik over omdat je daar uitsluitend met een snellift naar boven kunt en dát is dan weer niet “mijn ding” 😉

8. Marion
    sep 14, 2012 @ 09:32:39

Knap hoor, ik doe het jullie niet na, haha.
    Groetjes, Marion. xxx

Rietepietz zegt;

Nee dát denk ik ook niet , maar ik heb je nu dus even op m’n rug laten plaatsnemen zodat je tóch even mee kon ,gelukkig weeg je niet zoveel want ander kan ik zoiets natuurlijk niet doen ;-)XXX

9. Astrid
    sep 14, 2012 @ 09:11:54

Mooi verslag en foto’s van de watertoren. Moedig dat jullie op je gemakje naar boven zijn gelopen om van het uitzicht te genieten. Maar wat een pech dat een lekke band de pret kwam bederven maar wel goed voor Henk zijn kuiten;-)

Jammer genoeg lukt mij dat niet meer door bepaalde omstandigheden maar zoals je weet hebben wij wel een prachtig uitzicht over Den Haag. Dan is een lift toch wel een uitkomst.

Rietepietz zegt;

Ja we stormen natuurlijk niét meer de trappen op maar komen in alle rust toch wel boven .
    Ik denk dat de hoogte wel ongeveer vergelijkbaar is met die van jullie “stekkie” 29 meter zal wel ongeveer overeenkomen met een etage of 9 ,dus jij hebt een prachtig uitzicht zónder ervoor te hoeven klimmen !Een lift is inderdaad stúkken makkelijk om op die hoogte te komen 😉
    Ik loop ook wel iéts minder makkelijk dit soort hoogtes hoor ,vroeger liep ik “op m’n sloffen”naar 9 hoog in het Leyenburgziekenhuis omdat ik die liften daar zo vreselijk vind,dat is nu toch wat minder makkelijk 😉

10. J@n.
    sep 14, 2012 @ 00:30:49

Net wat Joke al eerder hier zegt, dat redden wij niet en dan zijn wij toch een stuk jonger dan Henk!

Rietepietz zegt;

Wij vergeten ( misschien wel te) vaak dat sommige dingen éigenlijk niet meer kunnen .Henk staat nog vaak op een ladder in de tuin om de klimop in bedwang te houden .Ik vraag alleen of hij dat niét wil doen als hij alleen thuis is, ook dán kan hij een uitglijder maken natuurlijk maar dan is er in ieder geval hulp voor áls het mis gaat .

11. datzalwel
    sep 13, 2012 @ 23:56:51

En de beloning was dat mooie uitzicht! Jullie moeten wel een top conditie hebben. Op één dag eerst fietsen daarna een gigantische klim en ten slot , wel niet voorzien ook nog een wandeling. Petje af ik krijg van minder stijve kuiten,
    Groetjes.

Rietepietz zegt;

Nou ja , het fiesttochtje Rijwijk- Delft is nog geen 5 km , goed te doen dus .Maar de klim was inderdaad best een kluif ,gelukkig was er op de tussenetages eventueel een mogelijkheid om even te zitten ,was niet nodig ,maar geeft wél de rust dat het zou kunnen .
    Op onze leeftijd moet je gewoon ‘de tijd nemen” als je zoiets wilt doen, Henk neemt al een paar jaar de tijd om laat in de middag even “een tuk”te doen ,waarna hij weer “als nieuw “is !

12. RenéSmurf
    sep 13, 2012 @ 23:45:37

ja, dat is leuk! Goed dat het gebouw in gebruik is, dat is altijd beter dan leegstand.

Rietepietz zegt;

Het is inderdaad een té mooi bouwwerk om zomaar plat te gooien.Het zal een smak geld gekost hebben om de binnenkant aan te passen en hoewel “men “erg tevreden is over de uitvoering vond ik de binnenkant toch niet heel mooi .Maar goed , het draait natuurlijk om de buitenkant en dié is in tact gebleven !

13. Leidse Glibber
    sep 13, 2012 @ 23:29:01

Mooie nieuwe bestemming heeft de toren gekregen.
    Hier zijn ze er (al jajren) nog niet uit wat de nieuwe bestemming gaat worden.

Rietepietz zegt;

Nou zeg , en dát voor leiden waar altijd álles mogelijk lijkt .Maar hier werd dus een prijsvraag uitgeschreven en dát bracht de oplossing ,misschien een tip voor Leiden ?

14. Emmelinda
    sep 13, 2012 @ 22:43:46

Ik kom die toren ook vast niet zo makkelijk op. Dat ligt niet aan stijve kuiten of welke spieren dan ook maar aan mijn hoogtevrees. Ik zou het wél doen want dat uitzicht zou ik niet willen missen. Alleen de weg naar beneden duurt drie keer zo lang en liever trede voor trede op m’n achterwerk hihi.
    Is wel heel mooi geworden he, de nieuwe bestemming van de watertoren?!

Rietepietz zegt;

Nou ik ben óók niet helemaal vrij van hoogtevrees maar dit trappenhuis was goed te doen en op de uitkijkplek is de borstwering nee hoor je borsten mogen gewoon óók mee op de uitkijkpost hoog genoeg om me veilig te voelen ,dus nérgens last van !

• Emmelinda
      sep 14, 2012 @ 09:59:44

Fijn dat ze meemogen joh, al scheelt dat wel weer slepen whahaaha. Ja dat scheelt he, het voelt meteen een stuk veiliger. Ook dat die trappen niet van zo’n gaatjes in de traptreden hebben is fijn, loopt toch een stuk makkelijker. heb al genoeg aan dat gaatje in mijn hoofd

Rietepietz zegt;

In het nieuwe deel zijn de trappen zélfs geen wentelstrap maar keurig verdeeld in kleine stukjes rechte treden ,hélemaal dicht zodat je nergens iets doorheen kunt zien .je ziet hier speekt de ervaringsdeskundige

15. Annespike
    sep 13, 2012 @ 21:56:09

Gaaf om zo’n toren te beklimmen!
    Ja daar moet je inderdaad wel stijve benen voor over hebben natuurlijk… 🙂

Rietepietz zegt;

We doen dat soort dingen wél steeds rustiger maar weerstaan kunnen we hoge objecten nog steeds niet .
    De kertoren in Delft is óók niet makkelijk door de draaiende beweging in een klein trappenhuis maar ook die hebben we een paar jaar geleden nog gedaan ,net als de vuurtoren van Ameland !

16. Hanny
    sep 13, 2012 @ 21:50:21

Knap van jullie om naar boven te lopen. De beloning was het mooie uitzicht over Delft.
    Zijn de spieren inmiddels weer soepel?

Rietepietz zegt;

Gewoon rustig aan doen dan lukt het wel .De vuurtoren van Ameland is hoger en die hebben we óók gedaan ! Maar het uitzicht was, ondanks het minder goede zicht , toch de moeite waard .De spoorwegwerkzaamheden kwamen goed in beeld maar natuurlijk óók veel leuke huisjes en grachten !
    De spieren zijn wel iets gewend en zijn weer zo soepel als je ( op onze leeftijd) zou mogen verwachten 😉

17. ram1955
    sep 13, 2012 @ 21:37:57

Dus eerst die kuitensloper en toen een lekke band ……….. Jemig, wat een ellende. Ik vind jullie kanjers!

Rietepietz zegt;

maar….., al dat mediteren heeft ons erdoor gesleept ,we hebben natuurlijk de hele een mantra lopen oefenen ( heet dat zo?) doorgaannnnnn ….doorgaannnn ….dooorgaannnn ……..

Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!