inzicht !

Tja , niet léuk natuurlijk , trajectcontrole op de A2  , een weg waar iédere meter  van de in totaal 10 rijstroken je autobanden als het ware een duwtje geeft ! Probeer jij dan maar je voet “licht ” boven het gaspedaal te houden  terwijl je het asfalt hoort lispelen ”  je kunt  écht wel  wat dieper indrukken dan die zielige 100 km  …kom nou maar  …..”
Slimme zet natuurlijk om juist dáár  een trajectcontrole in te stellen  want dán is er wat te verdienen !

Ik wil niet meteen zeggen dat ik ze op dat idee gebracht heb , ik zal wel wijzer zijn, maar snáppen doe ik het wel !
Er zijn nou eenmaal genoeg mensen die zo’n uitnodigende weg niet kunnen weerstaan  zodat de kosten voor appartuur er al héél snel uitzijn !
Het is natuurlijk onzin dat op een zó mooi en ruim stuk weg niet meer dan 100 km per uur gereden mag worden maar dat is een ándere discussie !

Ook op de A12 is er  trajectcontrole  én (tot voor kort) een  snelheidsbeperking   op het eerste , c.q. laatste , stuk van de weg .
Wij gebruiken dat deel regelmatig als we ,buiten de spits , van Scheveningen naar Rijswijk rijden .
Op  de toerit Malieveld is 70 km toegestaan en op het prins Clausplein is dat  80 km per uur op de ,nergens meer dan, 6 baans rijweg!
Kortgeleden mocht  die maximumsnelheid weer omhoog naar  wat het vroeger was , 100 km per uur , en dus racen Henk en ik nu met een sneltreinvaartje naar huis ……. whahahahaha , jij gelooft ook álles hé!

Nee hoor , men heeft alleen éindelijk begrepen dat je met een trajectcontrole op dát deel van de A12 geen stúiver kunt verdienen .
In die paar kilometer zitten maar liefst 4 op- en afritten  hetgeen betekend dat je er in de spits stapvoets rijdt , áls het er  al rijdt .
Maar zelfs als wij rond 2 uur /half 3 naar huis rijden komt het maar héél zelden voor dat je er 80 km kunt rijden , laat staan 100 !
Inkomsten voor de overheid aan snelheidsbekeuringen daar dus 000,000.00 , het is nou eenmaal lastig te hard rijden als de verkeerssituatie  niet toelaat dat je zelfs maar in de búúrt komt van maximale snelheid, en volgens mij is dat inzicht nu ook doorgedrongen  bij de mensen die ervoor doorgeleerd hebben !
Ze gaan het nu halen waar je ook te hard kúnt rijden ,let wel , ik zeg niét dat je te hard móet rijden hé !
Dus niet hier komen zeuren als je een bon hebt !

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. redstar
    Jul 31, 2012 @ 08:04:19

    Ik ga vandaag toevallig die kant op. Ik zal er op letten, maar zoals ik begrijp wordt het bijna moeilijk te hard te rijden.
    En al die traject controles hebben ze idd alleen voor de money. Slimme kraaien hebben wij zitten.

    Rietepietz zegt;

    Misschien kun je onder invloed van de vakantie nog een beetje snelheid maken , wij konden vandaag ,binnen het gebied van de trajectcontr. zelfs even aan de 100 km komen ( rond half 2 ) .
    Ik zit niet zo met die trajectcontroles want wie de staatsruif op deze manier wil vullen betaald gewoon voor zijn/haar “lolletje” , we zóuden met z’n allen kunnen voorkomen dat er op deze manier geld binnen komt door gewoon niét te hard te rijden !

    Beantwoorden

  2. tagrijn
    Jul 30, 2012 @ 21:40:41

    Ze hebben het nu zo onoverzichtelijk gemaakt met al die verschillende max. snelheden die om de zoveel km wijzigen en ook om de week, geloof ik, dat iedereen er wel een keertje of wat intrapt. En waarschijnlijk is dat precies de bedoeling.

    Rietepietz zegt;

    Het worst er zéker niet duidelijker op nee !Maar op het prins Clausplein kun je gelukkig zelden de maimale snelheid rijden ,dat helpt enorm;-)

    Beantwoorden

  3. Leo's mening
    Jul 30, 2012 @ 08:28:42

    Rietz, ik pleit niet voor ongebreideld de wetten overtreden hoor, maar ik vind wel dat als een weg is ingericht op 120km/u je die snelheid ook moet toestaan. En nit moet gaan zitten muggenziften omdat je dat toevallig in de politiek correcte agenda past. De A2 tussen Amsterdam en Utrecht loopt voor een groot deel door open terrein. Geen omwonenden. Dus kletskoekargumenten om die weg op 100km/u te houden. Even zuid van Nieuwegein, waar dezelfde omstandigheden heersen, laat men het verkeer 130km/u rijden. Ik zal dat zelf zelden doen, immers, brandstofverbruik neemt dan extra toe. Maar gewoon een beetje kunnen doorrijden op een mooie gemiddelde snelheid lijkt me een stuk logischer. Daarbij, trajectcontrole is een fout middel. Het is tolheffing, immers het heeft niets van doen met verkeersveiligheid, het is bedoeld om de kas van de overheid te spekken. Een overheid die als het gaat om veiligheid beter zou kunnen gaan controleren in steden, waar scooters over de stoepen scheuren, overvallers vrij spel hebben en geteisem de straten onveilig maakt. Maar dat kost kennelijk geld. En dan doet men het maar niet. Dit systeem op de A2 is bedoeld om automobilisten te pesten en men luistert niet naar goede argumentatie…

    Rietepietz zegt;

    En tóch haal je een paar dingen door elkaar .
    De trajectcontrole heeft niéts te maken “extra belasting heffing”domweg omdat je niéts verschuldigd bent als je géén over treding maakt .
    Tolheffing is een vooraf vastgesteld tarief voor het gebruik van de weg voor iédereen die de weg gebruikt maar in dit geval kan iédereen zónder kosten de weg gebruiken mits men zich aan de max snelheid houdt ,heeft dus niéts met tolheffing te maken .
    De discussie óf er harder gereden kan ,dan wel mág , worden is een heel ándere discussie nie weer niéts te maken heeft met de trajectcontrole ,die er uitsluitend op gericht is te controleren of men zich aan de nu geldende maimum snelheid houdt .
    Dat er heel veel ándere vergrijpen zijn waar tegen opgetreden zou moeten worden ben ik met je eens maar is toch weer een beetje het bekende “wijzen naar een ander “die óók dingen fout doet .Misschien komen er wel héél veel politiemensen vrij om die ”andere overtredingen te bestraffen als iedereen ineens keurig de snelheidslimiten naleeft .
    Ik begrijp heus de ergernis van deze beperking naar 100 km wel maar denk jij écht dat als men daar 130 km toestaat niemand meer té hard zal rijden ? Ook dán zal men zeuren over een bon bij net even 5 km te hard rijden ,veel mensen gáán nou eenmaal altijd net over het randje !

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Jul 29, 2012 @ 23:18:47

    En weet je wat het ergste is, een dag voor de snelheid van 80 naar 100 ging bij Voorburg werd ik vanwege de trajectcontrole gepakt voor 93 per uur.
    Hoop centjes kwijt.

    Rietepietz zegt;

    Het gebeurt écht niet veel dat je daar tot dat soort snelheden kunt komen , het is trouwens al langere tijd onduidelijk wanneer nou wélke snelheid van toepassinge werd. Maar ja , jij was dus een ondeugend jongetje en dán moet je boeten 😉

    Beantwoorden

  5. Aukje
    Jul 29, 2012 @ 20:28:17

    Zeer bekend terrein 🙂

    Rietepietz zegt;

    Naar ik hoop doel je op het stuk snelweg ,en niet op de snelheidsbekeuringen 😉 Jij rijdt vást heel keurig ,ik weer het zéker !

    Beantwoorden

  6. datzalwel
    Jul 29, 2012 @ 11:38:03

    Natuurlijk moet iedereen zich aan de regels houden voor de veiligheid, maar als je onbewust de neiging hebt om steeds te hard te gaan lijken me die op sommige trajecten een beetje scherp afgesteld, van de andere kant moeten ze er natuurlijk ook rekening mee houden dat het aanbod steeds wisseld en zodra het drukker word de beperking weer wel logisch lijkt. Als ieder maar wat deed zouden er meer gekreukelde auto’s rijden als ongedeukte denk ik. Maar ik ken hier in de buurt ook een plaats waar je als je rechtdoor gaat op eens links uit moet halen omdat er verdrijvings strepen staan, daar heb ik geen veilig gevoel bij. Voor de rest is in het verkeer een beetje geduld wel op zijn plaats.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ja een beetje geduld in het verkeer is onmisbaar. Bovendien is het heel nuttig om altijd ruim op tijd weg te gaan als je ergens op tijd moet zijn dan hóef je niet te haasten en geen ergernis te hebben als alles iets langer duurt !
    Wij kunnen gelukkig de spits op de snelweg altijd wel mijden en dat helpt óók!
    Maar “per ongeluk altijd te hard rijden” bestaat niet .Het kan je weleens overkomen onder druk van de omstandigheden maar als je altijd té hard rijdt is er iets mis met je instelling of je rijstijl!

    Beantwoorden

  7. powerpointgreetje
    Jul 29, 2012 @ 11:27:26

    goede morgen Riet,
    ik heb geen rijbewijs en hier gelukkig niets mee te doen…..
    Zit veilig naast mijn man in de auto…..
    Fijne zondag verder.

    Rietepietz zegt;

    Maar dié houdt zich waarschijnlijk dan keurig aan de snelheidsnormen .Je kunt trouwens op de fiets óók genoeg fout doen en een bekeuring oplopen hoor ,alleen gebéurt dat veel minder 😉

    Beantwoorden

  8. Marion
    Jul 29, 2012 @ 09:37:24

    Tja, hier kunnen jullie oneindig over door praten, gelukkig heb ik daar niets mee van doen.
    Ik voel me bij jou veillig en dat is voor mij genoeg.
    Fijne zondag, groetjes, Marion. xxx

    Rietepietz zegt;

    Tja , ik vind het ook niet zo’n moeilijk verhaal.
    Als je je aan de regels houdt hóef je niets te betalen en dus kán ik het niet als een verkapte belasting zien .Wie voor zichzelf andere regels wil handhaven zal “moeten hebben wat erbij staat” .
    Dat wil niet zeggen dat ik nóóit de fout in ga maar dat áls ik de fout inga dat ook echt onbewust gebeurt.Bij al die klagers is dat meestal niet zo , die zie je ook vaart minderen op plaatsen waar ze een camera weten .Zo iemand rijdt dus zeker niét onbewust te hard .Moet hij/zij zelf weten natuurlijk maar dan niét zeuren over de bekeuring !
    In ieder geval is het nog aardig weer voor jou om je “in het verkeer te mengen” XXX

    Beantwoorden

  9. Emmelinda
    Jul 29, 2012 @ 01:14:32

    Hahaha trajectcontrole op een stuk waar toch al niet hard gereden kan worden? Het is toch van de zotte.

    Waarschijnlijk zijn veel automobilisten niet blij als we, Marc en ik, op pad gaan. Keurig aan de snelheid houden heet dat. Vinden ze niet fijn. Maar ja, het is zó zonde van de poen als je weer een bon krijgt. Dus blijven we braaf, Marc dus. Soms voel je je wel eens lullig. Wanneer je een snelheid moet aanhouden omdat men ergens aan het werk is (ahum…er is al dagen nergens iemand te zien maar goed, de afzetting staat er gewoon nog. Ik heb begrepen dat dit ook ergens goed voor is maar dat ben ik weer vergeten hihi). Sjeest men met grote snelheden langs je af. Ja dan voel ik me wel eens lullig. Maar ja, het allerlulligst vind ik weer wanneer je zou moeten stampvoeten omdat er weer een rekening in de bus gevallen is ;-).

    Rietepietz zegt;

    Daar was volgens mij écht niet over nagedacht , volgens mij stonden de camera’s ook vaker uit dan aan 😉
    Wij doen precies hetzelfde als jullie , gewoon “netjes “aan de snelheid houden en daar voel ik me niks niet lullig bij hoor . Er is gewoon een groep bestuurders die vinden dat “ZIJ” andere regels verdienen en zélf uit mogen maken hoe hard ze rijden ,vaak omdat zij een auto hebben die zoveel harder kan en als die verkocht mag worden mág je dus hard rijden , super reden natuurlijk !De rest zijn meestal mensen die moeilijk kunnen plannen en altijd weer vergeten dat een uur slechts 60 minuten heeft .

    Beantwoorden

    • Emmelinda
      Jul 29, 2012 @ 11:45:15

      Ik snap dat ook nooit bij programma’s als “Wegmisbruikers”. Staan ze te vloeken en te beledigen omdat ze betrapt zijn. Tsja, regels zijn er niet voor niets. Of je dat nou vervelend vind of niet. Je neemt een risico, helemaal zelf bedacht. Vaak komen ze er onderuit; dan worden ze niet bekeurd omdat er niet geflitst is. Hier in de stad snap ik dat ook nooit; levensgevaarlijke capriolen uithalen om maar snel te kunnen racen. En uiteindelijk staat we weer naast elkaar bij de stoplichten….maar wij zonder bekeuring 😉

      Rietepietz zegt;

      Ja precies ,zodra ze betrapt worden zijn ze boos of gaan met het vingertje naar ánderen wijzen die natuurlijk nog véél slechtere dingen uithaalden waardoor zij niet anders kónden dan hard rijden ,rechts inhalen of kleven !
      Het is inderdaad opvallend hoe vaak je bij een stoplicht weer naast zulke “haastige chauffeurs “staat .

      Beantwoorden

      • Emmelinda
        Jul 29, 2012 @ 20:19:02

        Soms wéét je het al van te voren. Sommige merken/modellen auto’s schijnen dat soort bestuurders aan te trekken al verrast men je wel eens. Blijkt een simpel (oud) autootje een scheurijzer te zijn of een racemonster bestuurd te worden door een “braaf” gastje 😉

        Rietepietz zegt;

        Omgekeerd werkt het óók hoor ,ik wil nooit mensen achter me ophouden en bij verkeerslichten altijd snel weg ,combinatie van automaat rijden ( waardoor je geen schakel terugval hebt) én niet van alles en nog wat zitten doen als je moet wachten ,oogjes op het verkeerslicht dus . Maar eruit gestart worden door een Susuki Splas vindt menig audi/mercedes/VW bestuurder een grove belediging die gewroken moet worden ,die kans krijgen ze áltijd want zodra ik 50 rijdt kan het gas eraf en dan schéuren ze er voorbij de zielepoten !

        Beantwoorden

        • Emmelinda
          Jul 30, 2012 @ 14:43:38

          Hahaha ja wat een toestand he, ik wil ook nooit iemand onnodig ophouden. Ook niet, zoals net, bij de kassa (even van het ene onderwerp naar het andere). Snel mijn boodschappies in de tassen laden zodat de volgende klant niet hoeft te wachten. Deden ze dat allemaal maar *zucht*.

          Grinnik, dat van die automerken en bepaalde bestuurders zie jij dus ook, want die zijn het idd vaak ;-). Het ergste vind ik nog de meeste Golfbestuurders. Die autootjes waar de stoelen verschrikkelijk van moeten zitten want men ligt altijd scheef naar rechts voor het stuur. Of zou dat door het petje op het hoofd komen? ;-).

          Rietepietz zeg;

          Whahaha ,ja héél herkenbaar !

          Ik lig er niet wakker over hoor en laat me niet tot “wedstrijdjes”verleiden . Wie er voorbij wil mag dat al moet ik dan wel vaak even gniffelen om dit soort situaties ,mannen zijn vaak voorspelbare stumpers zodra ze in een grote auto stappen 😉

          Beantwoorden

  10. J@n.
    Jul 29, 2012 @ 00:28:04

    Daarom vind ik het mooiste speeltje van een moderne auto een ‘cruise control’, daarmee ga je in een snelheid rijden die er voorgeschreven is en dan kan je het gaspedaal loslaten, je blijft in de ingestelde snelheid rijden.
    Als te veel auto’s dat hebben moeten ze wel weer iets anders bedenken.

    Rietepietz zegt;

    Onze vorige Clio had inderdaad ook cruise control,( het zat toevallig in die speciale uitgave) gebruikt hebben we dat eigenlijk nooit ,soms op de langere afstand wel eens gebruikt als “handgas” zodat je het gaspedaal even los kon laten .Maar verder lukt het ons prima om de snelhoud in de hand te houden maar dat is misschien “een rijstijl”die veel mensen niet flitsend genoeg vinden 😉 Het is natuurlijk een prima optie voor al die klagers over snelheidsbekeuringen want zoals ik zei , niemand wordt gedwongen om hard te rijden maar men doet het écht zelf met wélke rechtvaardiging voor zichzelf dan ook !
    Net wat jij zegt , als iedereen zich aan de regels houdt vált er niets te bekeuren !

    Beantwoorden

    • J@n.
      Jul 29, 2012 @ 12:07:59

      Er komt nog bij Riet, dat ik me die bekeuringen niet zo goed kan veroorloven, nee, hard rijden is iets voor de rijken met dikke BMW’s of dergelijke, daar is een bekeuring zakgeld voor.

      Rietepietz zegt;

      Hetr treurige is ook dat “het type te hardrijder” dat jij hier beschrijft ook vaak vindt dat ze het recht hebben dat te doen , ze moeten er immers zelf voor betalen vinden ze !
      Ik vind een bekeuring knap zondegeld ,maar dat is niet de énige reden dat ik ze zoveel mogelijk probeer te mijden .Ik ben gewoon een “braaf meisje” en zal nooit bewust regels overtreden !
      het ergert me wél altijd dat mensen die heel vaak een bekeuring oplopen altijd de schuld ergens ánders proberen te zoeken dan bij zichzelf .Nu zeurt men over die 100 op de A2 maar zodra daar 130 gereden zou mogen worden gaan ze er óók overheen en zeuren dan weer nét zo hard !

      Beantwoorden

  11. Leo's mening
    Jul 28, 2012 @ 21:09:31

    Die trajectcontroles zijn ingesteld in de tijd dat kabinetten nog bezig waren met het pure pesten van automobilisten. Men wilde niet dat er meer asfalt kwam, men moest stapvoets rijden in de file, en wie het waagde om toch iets sneller te rijden kreeg te maken met Big Brother on camera. Wat men nu doet op de A2 is pure tolheffing. Want ik rijd er zelf vaak en hoewel veel mensen het systeem snappen, zijn er allerlei lieden die dat niet doen en dus met 120km/u voorbij komen. Geen echte scheurders, maar gewoon mensen die naar een afspraak onderweg zijn en willen opschieten. Bingo, flash, bon. Knap hoor….Maar de Nederlandse automobilist wil dit niet en wat men niet wil krijgt geen steun, en wat geen steun krijgt wordt via de verkiezingen afgestraft. Het zijn PvdA, D66 en GroenLinks die voor dit systeem zijn. Gewoon goed onthouden, onnodig rekeningrijden op basis van nul argumentatie….

    Rietepietz zegt;

    jij bedoelt dus éigenlijk dat iedereen zelf zou moeten mogen bepalen hoe hard je wilt rijden ! Onzin natuurlijk’,óf die 100 km dáár terecht is kan in niet beoordelen maar dat maximun is er nou eenmaal en geldt voor iédereen ! Ik vind dat er niets mis is met “handhaving” van regels en afstraffen van overtredingen ,maar zodra het om snelheidsboete gaat wil iedereen ineens z’n eigen regels instellen !Nogmaal , ik weet niet of het terecht is dat die snelheid daar zo laag wordt gehouden maar je hóeft nog steeds van niémand daar te hard te rijden !
    Je hebt dus zélf in de hand of je die bon krijgt ( al zal iederéén wel eens in de fout gaan ) en ik kan er niet mee zitten dat men bonnen uitdeelt aan mensen die dénken dat ze meer rechten hebben dan anderen .
    Ik kan toch óók m’n reis zo plannen dat ik overal op tijd ben ,het zijn meestal dezélfde mensen die te laat komen ,óók als ze wél hard kunnen rijden ,kwestie van instelling en/of mentaliteit !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

