vrouw

Gisteren was het “internationale  vrouwendag  ” , dus niet zómaar een Nederlandse uitvinding  maar iets dat internationaal geregeld is ,dat je dát maar even weet !
Niet dat ik zo’n  “vrouwendag” nodig heb hoor ,in huize Rietepietz  is het altijd volkomen normaal geweest dat een ieder doet wat het beste bij hem of haar past .
Bij “gebleken geschiktheid” van beide partners voor de klus  gaf gelegenheid en/of voorkeur meestal de doorslag bij “wie er wat aanpakte “, zo simpel kan emancipatie zijn .
Daar hoef je helemaal geen grote unisex tuinbroek voor te dragen en daarbij mag je het gerust fijn vinden wanneer iemand ( zelfs als dat een man is )  de deur voor je openhoud .

Dat wil niet zeggen dat ik altijd helemaal happydepeppie was met de taken die  mij ten deel vielen ,in tegendeel , ik ben nou eenmaal geen huishoudelijk typje en in de jaren 60 moesten “de papadagen” en “kinderopvang” nog uitgevonden worden .
De zorg voor het huishouden en de kinderen kwam dus op mij neer en voor wat de kinderen betreft vond ik dat geweldig ,de huishuiding viel een stuk minder in mijn straatje!
Maar voor Henk waren de werkdagen lang door veel overuren en het was dus  wél een prima oplossing waar ik nooit spijt van heb gehad .

De ouders van Henk waren al veel “moderner” dan mijn ouders .Mijn vader had nog “een eigen stoel” en tolereerde van niémand dat die zijn stoel in bezit nam ,mijn moeder  kreeg “huishoudgeld” en heeft haar hele leven niét geweten wat m’n vader verdiende ,dat ging haar niet aan !
Ook bepaalde mijn vader dat een vrouw lang haar hoorde te hebben en pas in de jaren 70 was mijn moeder zover dat zij de “knot” die ze altijd in het haar droeg durfde te laten afknippen !
Misschien kun je dán een vrouwendag gebruiken  maar ik vind het eerlijk gezegd nú weinig zinnigs hebben .

In Nederland kun je zo geëmancipeerd zijn als je zelf wilt , men is misschien zelfs wel een beetje  doorgeslagen met alle “positieve discriminatie”  om  vrouwen op plaatsen te krijgen waar zij ,volgens hogerhand , ondervertegenwoordigd zijn .
Het zal vást aan mij liggen maar ik zou me pas góed misbruikt voelen als ik voor een baan gekozen zou worden om m’n geslacht en niét om wat ik kan .
In Nederland is volgens mij voor het feminisme alleen nog eer te behalen op het gebied van de voortplanting , en wel het  baren van een kind dat nog steeds specifiek door vrouwen wordt gedaan …Ik houd m’n hart vast dat ooit m’n kleinzoon  een kind zal moeten  baren om deze ongelijkheid ongedaan te maken !
Dat gaat pas écht een zware bevalling worden weet ik uit zijn luiertijd !

Photobucket

Advertentie

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Geronimo
    mrt 14, 2012 @ 08:58:36

    Ha ha, ja men drijft het tegenwoordig allemaal nogal ver door he; vrouwendagen, burendagen enz. En voor een aantal ziekten heeft men ook al dagen in het leven geroepen zoals wereld aidsdag, ook al zoiets belachelijks. Waarom wel een dag voor aids maar geen dag voor andere dodelijke ziekten zoals wereld griepdag, wereldtyfusdag, wereldkankerdag of wereldcholeradag? Allemaal ernstige ziekten? Wat is het verschil?

    Rietepietz zegt;

    Ik ben ook niet zo van de “dagen” ,niemand wordt er beter van maar het zet meestal alleen wat mensen in de belangstelling die daar, meer dan gemiddeld ,behoefte aan hebben .Ik doe écht helemaal niets op een andere manier door welke “werelddag” ook ,het is nog altijd het leed uit je eigen leefomgeving dat bepaald wat een mens bezig houdt en dat is logisch toch?

    Beantwoorden

  2. reismeermin
    mrt 12, 2012 @ 16:08:39

    Zo ik heb weer alles bijgelezen. Even een weekje met vakantie geweest en op één dag na redelijk fiets en wandelweer gehad.
    Voor sommige vrouwen is vrouwendag nog heel erg nodig.

    Rietepietz zegt;

    Dan heb je geboft,al zal het best wél fris geweest zijn!
    Als ik eerlijk ben denk ik niet dat zo’n vrouwendag iets doet voor mensen die het “nodig hebben”
    maar zie het meer als “het vieren van een gezellig clubje mensen” !

    Beantwoorden

  3. Lind@
    mrt 11, 2012 @ 23:30:13

    Je hebt het weer mooi beschreven, hier in Nederland zijn we al aardig op weg maar in vele andere landen kunnen ze nog een hoop veranderen. Wel goed om even bij stil te staan dat het nog niet al te lang geleden is, wat betreft emancipatie.
    Ook hier zijn salarissen nog altijd niet gelijk aan de man. ondanks dezelfde functie.

    Rietepietz zegt;

    Er zijn zéker nog genoeg landen waar vrouwen nog onderdrukt worden maar die zijn vast niet geholpen met “onze” vrouwendag uiteindelijk zullen vrouwen hun rechten toch zélf moeten bevechten !Daar is helaas een heleboel landen het geschikte “klimaat “nog niet voor ontstaan !

    Beantwoorden

  4. renesmurf
    mrt 11, 2012 @ 13:27:05

    Ella Vogel is geen kneus.

    Rietepietz zegt;

    Ik zie nu pas dat ik Vogel heb geschreven waar ik Voogelaar bedoelde maar waarschijnlijk heb je dat wel begrepen en verschillen we dan echt van mening en dat mag gelukkig ,het was een zielige vertoning wat zij van haar politieke loopbaan maakte !
    Als er óóit goed duidelijk was wat dit soort voortrekkerij voor kneuzen voortbrengt dan bij haar wel .
    Het kan natuurlijk verder best een leuk mens zijn maar als politicus had ik medelijden met haar en dán doe je iets verkeerd .Een soort Cohen ,mensen die geen idee hebben wat ze kunnen …en vooral van wat ze niét kunnen !

    Beantwoorden

  5. Leo
    mrt 11, 2012 @ 13:07:45

    Tja, die ouders, ze kwamen uiteraard zelf ook uit een andere, meer traditionele rolverdelingsperiode. Niet dat bij ons thuis een van de twee ouders echt dominant was. Beiden werkten, beiden bepaalden. Maar moeder kon koken, pa niet. Pa kon (beperkt) klussen, ma niet. En zo had men een soort evenwicht, ook wel gewapende vrede, waar binnen niemand echt de baas was. Alleen deed pa meer waar hij zin in had dan ma. Hij was iets ondeugender ingesteld. Zelf zoek ik wel naar een wereld waar mannen en vrouwen volkomen gelijk zijn. Dus geen achterstelling of onderdrukking, geen afscherming, geen verminkingen, geen verplichte zwangerschappen, en zeker gelijke beloning voor identiek werk. Dat een vrouwendag op zich weinig toevoegt lijkt me duidelijk. Er zijn heel wat landen waar cultuur/geloofsbepaalde achterstelling van vrouwen er voor zorgt dat die mensengroep helemaal niet weet dat ze ook rechten hebben. Ze kennen alleen maar plichten, soms van de meest weerzinwekkende soort. Ik hoorde er niemand over, in onze wereld praat men over die gelijke kansen en beloning. Alsof het daarover zou gaan. Gelijkheid zit vaak veel dieper. Er zijn miljarden vrouwen die daarvan kunnen getuigen. Daarvoor alleen al is het goed dat we aandacht hebben voor het fenomeen. Als je dat dan ook maar open en eerlijk doet. Zonder voorgekookte politieke correctheid….

    Rietepietz zegt;

    Jouw ouders waren dan tóch hun tijd ietsje vooruit ,mijn vader dreigde nog dat hij thuis zou blijven als mijn moeder een baantje zou gaan zoeken , wat ze best gewild had ,het was geen verpot !
    Toch vind ik dat we hier soms wel wat doorschieten in “gelijk “zijn want zó gelijk zijn we nou ook weer niet .Zolang vrouwen de kinderen baren , en last van alle met de vruchtbaarheid samenhangende kwalen kúnnen hebben ,zal het altijd moeilijker zijn om een echte carriëre te kunnen hebben .
    Maar net als jij al zegt , daar gaat het wezen niet eens helemaal om.
    Juist nu we in Nederland zover waren dat mijnheer pastoor zich niet met álles in een gezin bemoeid vinden “verlichte zielen ” dat zaken als vrouwenbesnijdenis in het kader van de geloofsbelijdenis moeten kunnen .Het wordt óók getolereerd dat vrouwen uitgescholden worden door puberjochies als zij niet gekleed naar de moslim norm buiten lopen en dán ben ik toch weer blij dat ik geemancipeerd ben , ik geef zo’n jong gerust een draai opm z’n oren !

    Beantwoorden

  6. Annemarie
    mrt 10, 2012 @ 20:24:33

    Een vrouwendag… Ach, hier in huis gebeurd er qua huishouding ook niet zoveel hoor. En nu zeker niet. 😉

    Maar het huishouden is mij niet in de schoot geworpen. Laat mij maar lekker rammelen op mijn computer.

    Rietepietz zegt;

    Het móet helaas gewoon gebeuren maar eh… mijn hobby zal het nooit worden , de jouwe dus ook niet begrjp ik 😉

    Beantwoorden

  7. Tham
    mrt 10, 2012 @ 15:56:04

    Riet, ik had je blogje gister al gelezen en was verbaasd over wat je zei hoe de man vroeger was tov zijn vrouw. Dit is iets wat ik van mijn ouders thuis niet kan herinneren. Geen eigen stoel, geen eigen geld.. Nee hij kreeg zelfs zakgeld van mijn moeder . Een echte rolverdeling was er niet.. mijn vader deed wat mijn moeder vroeg en net andersom. Zo hier ook.. manTham en ik doen elk wat we voor elkaar kunnen doen en wat we zelf kunnen doen we zelf. Maar als hij stofzuigd bv weet ik dat het zo goed gebeurd dat ik het een week niet hoef te doen. Toen we nog vollop in de kleine kinderen zaten hielp hij overal net zo in mee. Dus vrouwendag.. nee hoor.. ik voel me eerder schuldig . Ik vind gewoon dat mannen van nu een pluim verdienen.!!

    Rietepietz zegt;

    Ja ik snap dat wel , jij bent toch nog nét een kleine generatie jonger dan ik , en dus óók jouw ouders ,die dichter bij mijn generatie liggen dan die van mijn ouders ( 1908 en 1910) voeg daarbij dat mijn vader érg behoudend en streng was en je krijgt het geschetste beeld .Henk z’n ouders waren waren maar iéts jonger ( beide uit 1914 ) maar waren veel sneller met “emanciperen” !
    De omslag was blijkbaar niet voor iedereen even gemakkelijk ,mijn vader heeft zich tot z’n dood hoogst ongelukkig gevoeld dat ( die wijven) nu allemaal hun eigen geld kregen van de AOW. Mijn moeder heeft nooit haar eigen AOW gezien ,het werd op de gez. giro uitgekeerd en die beheerde mijn hij zélf.Mijn generatie en die van Henk hebben doordat we kort ná de oorlog ,Henk er zelfs in nog veel meegekregen van de “oude tijden”want natuurlijk ging het niet metéén in 1945 veel betr in Nederland .Ik kan me echt nog herinneren dat er van de krant w.c gesneden werd om maar iets te noemen ,leuk om het te mogen snijden maar wáárdeloos in gebruik;-)

    Beantwoorden

  8. marion
    mrt 10, 2012 @ 13:34:59

    Het huishouden was ook niet mijn lievelings bezigheid, ik ging liever met de kinderen op stap, ik deed ook veel in de avond.
    Ach ja, je was nou eenmaal zo opgevoed maar gelukkig had ik een man die me overal bij hielp, hij was een van de eerste die met de kinderwagen liep, ondanks dat ze hem een mietje noemde.
    Fijne dag, groetjes, Marion. xxx

    Rietepietz zegt;

    Ja mijn vader zou helemaal niéts opgehad hebben met een man die een kinderwagen duwt ,en je vrouw helpen was hetzelfde verhaal ,dat konden de kinderen wel doen want hij werkte de hele dag al!Gelukkig dacht Henk daar óók anders over want anders hadden we géén 50 jarig huwelijksfeest gevierd ,geloof me !Ik deed ook thuiswerk in die tijd én hielp veel met klussen in huis dus mijn dagen waren ook méér dan gevuld !
    Toch vind ik dat het ondertussen wel eens tever doorslaat maar dat ligt vast aan mij XXX

    Beantwoorden

  9. Redstar
    mrt 10, 2012 @ 08:38:32

    Mijn vader head zelfs nog een eigen stoel. Compleet belachelijk, en wij hebben maar wat vaak grapjes met die stoel uitgehaald.
    Vrouwendag vind ik nu in deze tijd ook erg onzinnig. maar dat vind ik wel van meer dagen.

    Rietepietz zegt;

    Was je vader een “laatbloeier”? Het verschijnsel was natuurlijk een restje uit de tijd dat bij de grote gezinnen slechts eetkamer stoelen om de tafel stonden met één of twee fauteuils voor de volwassenen .De stoel voor vader was heilig want hij werkte de hele dag ,daarbij volkomen voorbijgaand aan het feit dat de moeders , vaak vrijwel constand zwanger ,in die dagen dag en nacht in touw waren met hun grote gezin zonder onze elektrische hulpmiddelen

    Beantwoorden

  10. J@n.
    mrt 10, 2012 @ 00:37:33

    Dat er aandacht voor is is nooit weg Riet, zolang er baantjes zijn waarin vrouwen minder verdienen dan mannen en die zijn er hier in Nederland nog heel veel!

    Rietepietz zegt;

    Dat salaris is eigenlijk het énige punt waar nog iets te verbeteren valt ,daar heb je gelijk in !
    Toch zijn veel dingen een logisch gevolg van de voortplantingsfuncties van de vrouw .
    Het lijkt me voor een werkgever niet zo handig om een jonge vrouw te kiezen in een funtie die volledige inzet vereist ,een zwangerschap ligt dan in een klein hoekje en valt nou eenmaal nooit helemaal uit te sluiten .Hoe hard we ook brullen dat man en vrouw gelijk zijn…..,dat mag dan waar zijn maar ze zullen altijd wél verschillend zijn en dát wordt tegenwoordig wel eens over het hoofd gezien .

    Beantwoorden

  11. leidseglibber
    mrt 10, 2012 @ 00:00:20

    Inderdaad in heel veel landen is zo’n dag hard nodig, alleen krijgen ze daar niet de kans een echte vrouwendag te organiseren.
    In Nederland is de tijd van emancipatie eigenlijk wel aardig voorbij, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
    Off topic, Ik weet voor 100% nou ja 99% xeker dat jij en Henk eerdaags naar de sauna gaan in Alphen.
    Was op weg van Rotterdam naar kantoor en heb radio West op en denk ik ken die stem.
    Ik moet wel heel erg fout zitten als jij het niet was die een sauna arrangement heft gewonnen .
    Zoniet dan heb je een dubbelganger qua stem.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb zelf nooit hinder ondervonden van m’n vrouw zijn ,dat wil niet zeggen dat ik nooit dingen tegen m’n heb heb hoeven doen….maar dát overkomt mannen uiteraard óók wel .

    OT Ik heb géén dubbelganger 😉 zodra het spul binnen is zit er natuurlijk wel een logje in , reuze grappig dat je het hoorde , ik zei nog tegen Henk dat die mogelijkheid er in zat omdat je ooit in een logje ( toen je zelf iets gewonnen had) al schreef dat je ,net als wij, in de auto altijd radio west aan hebt .

    Beantwoorden

  12. renesmurf
    mrt 09, 2012 @ 23:49:11

    Nou, ik vind persoonlijk, als Nederland in de maat wil lopen met de andere landen, dus met meer vrouwen in topfunctie`s, dat ze dat dan best een beetje mogen helpen.
    Prettiger is het natuurlijk als alles op natuurlijke wijze verloopt, helaas zal dat nooit het geval zijn.

    Rietepietz zegt;

    Ik dacht dat jij niets had met vriendjespolitiek ,ik zie vrouwen bevoordelen niet ánders dan vriendjespolitiek.
    Het levert kneuzen op als een Ella Vogelaar en vele anderen . Dit soort voortrekkerij is pas écht denigrerend !

    Beantwoorden

  13. Truus
    mrt 09, 2012 @ 23:08:02

    Eerst dacht ik, een vrouwendag, nergens voor nodig. Maar er zijn inderdaad landen waar ze niet zo vrij zijn als wij in Nederland. Ben alleen bang dat in die landen een vrouwendag niet helpt. 😦
    Jouw schrijven herinnert er wel aan dat vrouwen nog niet eens zo lang van alles mogen tegenwoordig. Dat ze vroeger niet eens mochten stemmen.
    En de foto is hilarisch. 🙂

    Rietepeitz zegt;

    Inderdaad doet zo’n dag nou juist niéts in landen waar vrouwen nog behandeld worden als een tweederangswegwerp artikel ,volkomen nutteloos dus want hier vieren lost niets op .
    Ik had inderdaad een zeer ouderwetse vader ,die bijv. niét wilde dat mijn moeder een baantje nam ,een vrouw die haar gezin goed wilde verzorgen had daar geen tijd voor vond hij.Het was ook de normaalste zaak van de wereld dat mijn moeder tot laat op de avond in touw was met sokken stoppen ,verstellen , breien en uiteraard vader achterna lopen met koffie want hij had immers gewerkt !

    Beantwoorden

  14. Suske
    mrt 09, 2012 @ 21:05:41

    en net op die dag hoor je dat de vrouwen in Afghanistan een stap achteruit moeten zetten.

    Rietepietz zegt;

    Dat is inderdaad een land waar vrouwen het heel slecht hebben ,daar helaas omdat ze geen andere opties hébben .Hier in Nederland zijn tegenwoordig ook wel vrouwen die zich in een burka laten stoppen ,ik zag er deze week diverse ,heel triest maar hier zouden ze in in ieder geval niet hóeven !

    Beantwoorden

  15. Hanny
    mrt 09, 2012 @ 20:19:57

    Je hebt helemaal gelijk. Gelukkig zijn we in Nederland al behoorlijk gevorderd met de gelijkstelling van mannen en vrouwen. In andere landen is een vrouwendag helaas nog broodnodig.
    Dat je Henk, ik neem tenminste aan de hij op de foto staat, zover gekregen hebt om half in zijn nakie door jou gefotografeerd te worden. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Helaas wordt juist in de landen waar het nog wél broodnodig is nou juist géén aandacht aan zo’n dag besteed.We maken hier zelfs een beetje de fout dat mannen en vrouwen het zelfde zijn en dát is natuurlijk niét zo!
    Een vrouw baart nou eenmaal de kinderen en zal dáárdoor altijd een aantal lange onderbrekekingen in haar carriëre kunnen hebben! Maar ik zie mannen nog niet gaan baren 😉
    Nee dit is géén foto van Henk , de foto was een grapje van een ander familielid dat ik toevallig tegenkwam toen ik iets voor bij dit logje zocht !Ik heb nog geen toestemming kunnen vragen vandaar dat het hoofd ontbreekt 😉

    Beantwoorden

  16. datzalwel
    mrt 09, 2012 @ 19:13:03

    100% mee eens.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Er zullen vást wel landen zijn waar nog héél voor vrouwen te verbeteren is maar… helaas ,daar wordt geen vrouwendag gevierd al heet het internationaal !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: