de ballen!

Natuurlijk wéét ik wel dat het over twee weken al kerstmis is maar eigenlijk komt me dat hélemaal nog niet uit!
Dit jaar “overkomt” alles me een beetje, zó vieren we ons 50 jarig huwelijksfeest en zó trouwde onze oudste kleindochter en als je nét jezelf bij elkaar geraapt hebt na de feestelijkheden  zoeft Sinterklaas zo snel voorbij dat hij bijna ingehaald wordt door de Kerstman .
Kan die Kerst dit jaar niet een week of drie uitgesteld worden? We hebben het gewoon ff te druk ,temeer omdat er in een zekere drukkerij weer een blik oudjes is opengetrokken om de handjes te laten wapperen .

Ik durf het bijna niet te zeggen maar de kerstspullen staan nog op zolder en “een boom opzetten” gebeurt op dit moment  hoogstens in overdrachtelijk zin als Henk en ik  de allernieuwste trend in kerstboomversiering  onder ogen krijgen …móeten we de kerstspullen wel van zolder halen of eh….. moeten we het breimandje te voorschijn halen !

Nee heus het gaat nog steeds over de kerstversiering , maar als je er écht bij wilt horen deze Kerst moeten we kerstballen gaan breien !
Ja heus… gebreide ballen zijn hot!
En niks niet bedacht door een vrouwenkransje dat het lege nest syndroom voor de kiezen heeft gekregen  maar door deze twee heren ….!
Nou kan ik  zowel met 2 als met 4 breinaalden best wel uit de voeten eh… (nou ja, laat maar ….) maar  kérstballen breien …….?
Móet dat nou?
De heren zijn echter blóedserieus en hebben zelfs een boek geschreven met het hoe en waarom van “de gebreide bal”.
Voor wie het weten wil, een gebreide bal weegt ongeveer 25 gram en slechts 5 gram daarvan is breigaren, de rest is vulling!
Een klein rekensommetje leert dat 4 ballen dus 1 ons wegen en 40 ballen, in een béétje boom zie je die zelfs amper hangen,  wegen dan een kilogram!
Het lijkt me een aanrader om in dit geval de boom niet ál te groot te kiezen!

Ik haal het breimandje naar beneden  en druk Henk een setje breinaalden in z’n handen want  in m’n uppie ga ik dat natuurlijk never nooit meer redden!
Met een voodoo achtige beweging steekt Henk de breinaalden in de bol breigaren, loopt dan weg en roept over z’n schouder…… de bállen voor je!

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. leidseglibber
    Dec 11, 2011 @ 21:58:58

    Dit is een log met ballen Rietepietz

    Rietepietz zegt;

    Twee hele grote en een stapel kleintjes 😉

    Beantwoorden

  2. vlinder
    Dec 10, 2011 @ 16:32:40

    iets anders op je pennen staan? Je bent dus alweer een nieuw logje aan het breien?een logje mét ballen? ben benieuwd! hahaha;))

    Rietepietz zegt;

    nou wel een log zónder ballen en dat is maar goed ook denk ik !

    Beantwoorden

  3. vlinder
    Dec 10, 2011 @ 15:58:36

    Rietz,je hebt het uitermate vriendelijk gezegd hahaha;))) en hélemaal mee eens!;)
    Ballen promoten? hoe gaan we dat aanpakken dan? hahaha

    Rietepietz zegt;

    Tja , misschien moeten we dan éérst mutsen gaan breien waar die ballen aangemaakt kunnen worden maar ja …. ik heb nog iets anders op de pennen staan ,daar zóu ik misschien wel eens een nieuw logje over kunnen maken want het hééft in de verte wel met ballen te maken 😉

    Beantwoorden

  4. vlinder
    Dec 10, 2011 @ 13:29:49

    hahaha geweldig geschreven weer zeg!
    gebreide kerstballen? het idee vind ik dan wel weer grappig bedacht en dan krijg je straks de gebreide paaseieren zekers?
    je kan ze zélfs als pompoen aan je uiteraard..zelfgebreide muts maken?
    Maarre..mannen met ballen dus? alhoewel?????? whoehaahahaha
    Ik brei er maar weer is een endje aan en wens jou en Henk een mooi weekeind toe zónder breinaalden;))
    Liefs van mij…;)

    Rietepietz zegt;

    Ja inderdaad , bij “mannen met ballen” stel ik me toch iets ánders voor dan twee eh…. hoe zeg ik het vriendelijk ….. oppervlakkig bezien met wat minder testosteron bedeelde broeders 😉 evengoed wél creatief om dan maar een heleboel ballen te máken .Als pompoen lijken ze me wél een gat in de markt ,wie weet kunnen we dáár een hype van maken door het te promoten 😉 .

    Beantwoorden

  5. joke
    Dec 09, 2011 @ 19:08:03

    Wie weet is hun volgende optie verjaardags slingers of overpotten voor de sanseveria’s. Als ik niet mee hoef te doen werken ze maar fijn aan hun hobby:-(
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ik sluit niéts uit bij deze heren 😉 Verder huldig ik ook jouw standpunt ,als ik maar niet mee hoef te doen …..hoewel….op zich lijkt het me best een leuke uitdaging om zo’n ding te breien

    Beantwoorden

  6. Zus
    Dec 09, 2011 @ 16:42:17

    Hahaha, ‘kwist niet dat ik zó zou kunnen lachen om twee kerstballen!! }-))
    Geen gezicht toch van die doffe dingen in de boom. Wij wachten ook nog even met opzetten. Moet nog bekomen van al die gele blauwe en bruine pieten.

    Rietepietz zegt;

    Het zier er ook niet úit hé die twee “knit”wits !
    Zoiets kan alleen een man maar bedenken .Toch hébben ze in hun boek ook gedacht aan glitters en de soorten breiwol genoemd die een glimmertje hebben .
    Wij halen toch maar de kerstversiering van vorig jaar van zolder zodra we een passende boom gevonden hebben ,maar dat mag dus nog even duren !

    Beantwoorden

  7. renesmurf
    Dec 09, 2011 @ 16:36:55

    Als jouw dag door dit bericht helemaal top is mag dat van mij !
    Ik vind het eerlijk gezegd een lulverhaal dat me geen fluit interesseert !

    Rietepietz zegt;

    Ja daar kan ik dan hélemaal inkomen Rene ,ik zie jou eerlijk gezegd niet naar de breinaalden grijpen , nou ja hoogstens om , net als Henk een beetje voodoo te bedrijven !

    Beantwoorden

  8. J@n.
    Dec 09, 2011 @ 11:23:22

    En ik kan weer helemaal meevoelen met Henk. Groot gelijk Henk!!!
    Maar dat vind jij ook, nietweer Rietepietz?
    Het is trouwens ook helemaal geen gezicht.
    Gr. J@n.

    Rietepietz zegt;

    Dat heb je goed aangevoeld J@n ,ik vind het een beetje bezopen om gebreide kerstballen in een boom te hangen .De dennennaalden blijven er natuurlijk in steken en in een mum van tijd heb je een stekelvarken in de boom hangen .Waarschijnlijk zijn de heren voorstander van een kunstboom ,die valt niet uit en dan heb je dus geen last van die naalden 😉

    Beantwoorden

  9. Wieneke
    Dec 09, 2011 @ 10:48:04

    Zo te zien aan de heren hebben ze er wel al heeeeel erg veel gebreid. 😉

    Rietepietz zegt;

    Klopt , ze zijn bekend geworden met Noorse truien breien als ik het goed heb .
    Nou wéét ik dat stoere Scheveninge vissers de tijd doodde met breien maar déze heren zijn toch een stuk minder stoer zoals ze daar op dat bankje zitten 😉

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Dec 09, 2011 @ 08:46:17

    Hier staat alles ook nog ver weg op zolder hoor. Al die poespas met 3 tot 4 weken een boom, daar houden we niet zo van.
    We maken het wel op een andere manier gezellig. Meer kaarsen en zo. Dat werkt ook geweldig.

    Rietepietz zegt;

    Ja wie het leuk vind mag natuurlijk van mij maar ik vind het óók nog wat vroeg om nu al met de hele santemekraam in huis te zitten en , net wat je zegt , wat kaarsjes aan is hartstikke sfeervol !

    Beantwoorden

  11. Suske
    Dec 09, 2011 @ 06:51:12

    ik weet absoluut niet hoe ik die breinaalden moet vastgrijpen, laat staan dat er iets bruikbaars mee gemaakt wordt.
    En dat de tijd veel te vlug ga ben ik volledig mee eens.
    Succes met het ballenbreien.

    Rietepietz zegt;

    Je bent vást niet de enige man die niets met breinaalden heeft en als ik zie wat deze heren bedenken moeten we het toejuichen dat de meeste mannen niet breien .Waarschijnlijk hebben déze heren moeite de ijd om te krijgen maar jij en ik zitten niet op dit soort onzin te wachten , véél te druk voor 😉

    Beantwoorden

  12. tagrijn
    Dec 09, 2011 @ 00:55:02

    Mensen die nog echte kaarsjes in de boom hebben ( en dat worden er weer steeds meer) worden vergeten door deze ballenbreiers. Maar misschien wel een leuk idee om die ballen aan elkaar te zetten en er een lekkere warme kersttrui van te maken.
    Koop een mooie spar in april en hang er paaseitjes in. Heb je nog even speling.

    Rietepietz zegt;

    De heren zijn juist afgegleden naván Noorse truien náár kerstballen en ik sta nérgens meer van te kijken , ze gaan vást ook kaarsjes breien .
    Breng ze nou niét op een idee ….vóór je het weet gaan ze paaseieren breien !

    Beantwoorden

  13. Annemarie
    Dec 08, 2011 @ 23:24:24

    Kijk hij weet hoe het moet. Touwtje eruit… Strikkie maken en hoppa in de boom! NOg leuker toch!

    Rietepietz zegt;

    de heren zijn volgens mij bekend geworden door het breien van Noorse truien ,dáár kan ik wat mee maar met dit soort onzin strikken ze mij niet hoor !

    Beantwoorden

  14. Geronimo
    Dec 08, 2011 @ 23:09:32

    Nou van breien heb ik de ballen verstand. Dus brei ik er nu een punt aan. De ballen!

    Rietepietz zegt;

    Het wóórd alleen al ,ballenbrei, en dan in verband met mannen krijg ik toch steeds héél vreemde beelden op m’n netvlies 😉

    Beantwoorden

  15. marion
    Dec 08, 2011 @ 22:47:44

    Zot idee, als het nou een kermis atractie was om blikjes omver te werpen.
    Om ze iets lichter te maken kan je er natuurlijk een klein balonnetje in stoppen, na de kerst laat je ze gewoon leeg lopen.
    IK wens de heren veel plezier maar voor mij hoeft het niet.
    Slaap ze, groetjes, Marion. xxx

    Rietepietz zegt;

    Ach ja , mannen hé , zelfs al kunnen ze breien wil dat nog niét zeggen dat ze ook logisch kunnen denken !Nou ja , voor mensen die zich met hun tijd geen raad weten is het een leuk tijdverdrijf maar het idee…..kan de boom in …of eh… nou juisy niet natuurlijk 😉 XXX

    Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Dec 08, 2011 @ 21:44:09

    schitterend geschreven Riet, heb je me niet horen lachen……. hahaha

    Rietepietz zegt;

    Oh…. was jij dat ..?gelukkig is lachen gezond en bij mij kost de gezondheidszorg dus helemaal niéts 😉

    Beantwoorden

  17. Hanny
    Dec 08, 2011 @ 20:06:50

    Het enige waarom ik eventueel zou kunnen overwegen om ballen te breien, is dat, als ze nog niet gevuld zijn, de ballen weinig ruimte innemen en niet kunnen breken in de koffer. Maar, ik overweeg het niet, omdat breien er momenteel echt niet inzit.

    Rietepietz zegt;

    Dat ze niet kunnen breken is ongeveer het énige voordeel lijkt me , er kan natuurlijk wél een steek vallen en de boel gaan “ladderen” en ik dénk dat het behoorlijke stofnesten zullen worden !
    Voor jou is breien op dit moment inderdaad niet écht een pretje denk ik !

    Beantwoorden

  18. Marja
    Dec 08, 2011 @ 19:42:24

    Geweldig geschreven. Ik zit hier te schateren.

    Rietepietz zegt;

    Dat is natuurlijk leuk om te horen ,ik hoop dat je het “droog” heb kunnen houden ;-0

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

