sssttt….!

Dat “ssttt”  bedoel ik niet voor jullie hoor , laat je gerust horen want hiér mag dat !
Nee , ik kwam gisteren een ruimte tegen waar ik dat ssstt … niet verwacht had dat zit zo …..

Omdat onze kleinzoon sinds kort in Eindhoven woont en werkt stapten Henk en ik gisteren in de trein om hem op z’n vrije dag te bezoeken . Om niet in het donker terug te moeten rijden kozen wij dus voor de trein ,scheelde vrijwel niets in reistijd en met de huidige benzine prijzen maakt  voor 2 mensen de prijs ook niet veel meer uit !
De heenreis verliep voorspoedig zonder bijzondere gebeurtenissen , ja hoor … heel soms gebeurd dat  óók bij Rietepietz  wel eens !

Het meest opvallende was eigenlijk dat op ieder setje van 4 zitplaatsen die  tegenover elkaar gesitueerd zijn  ( in elke coupe 2 setjes vooraan, 2 in het midden en 2 achteraan ) zónder uitzondering  precies één persoon zich breed én lang  maakte op stoel 1 ,op stoel 2 naast zich een grote tas een plekje gaf en jas met toebehoren op de overliggende 2 stoelen  gedrappeerd had
Het geheel straalde met grote neonletters uit “oprotten, “opzouten  ,hier zit ik ! Nou ja , we kwamen de anderhalf uur ook wel naast elkaar zittend door al had tegenover elkaar zitten gezelliger geweest .

Toen we rond 6 uur voor de terugreis in de trein instapten was het druk  en ploften we op de eerste de beste vrije plaatsen neer .
Het was  stil in de trein , onnatuurlijk stil eigenlijk  ,wat ons vanzelf laat fluisteren als we iets wilde zeggen maar zelf dán klinkt het alsof we naar elkaar roepen .
Om ons heen doet ieder  z ‘n  ding ” , met of zonder koptelefoon ,computer of telefoon !
Een pasagier schuin naast ons haalt  een papieren pakketje uit zijn tas dat bij opening oorverdovend krakend de stilte  verscheurt .
Een felle klik doorklieft nogmaals de stilte als hij zijn cola blikje opentrekt en met een klokkend geluid het blikje leeg giet in een plastic bekertje .
De vettige walm van patat  doet vermoeden  dat moeder de vrouw niét met een warme hap op de reiziger zit te wachten .

M’n sudoko is klaar en ik   kijk  wat om me heen .
Boven in ieder vies couperaam zit een matgemaakte rand waarin wat letters lijken te staan , s e l e n c e  lees ik , dan een grote S in het midden  en aan de andere kant  s t i l t e …….
Als ik iets later een metrokrantje zie liggen  valt m’n oog op een artikeltje  over de stilte trein ……. hadden ze dát nou niet wat eerder onder m’n aandacht kunnen brengen ?
Op dat moment mindert de trein flink vaart en klinkt er een harde stem door de intercom ; “dames en heren we hebben een melding gekregen dat er iemand langs het spoor loopt, we rijden dus stapvoets totdat het probleem opgelost is,  dank u wel “…..
Ja hallo…… het is hier wél een stilte trein hoor ,  kan dat niet  met een elektronisch mededelingenbord geregeld worden?

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: snotneus « van koninklijk tot knettergek
  2. Ria Claassen
    Dec 03, 2011 @ 22:57:22

    Ik herken het helemaal, mijn tel.ging ooit af in stilte coupe. Als blikken konden doden…

    rietepietz zegt;

    ik kreeg een flinke niesbui , zijn ze óók niet blij mee natuurlijk 😉

    Beantwoorden

  3. rietje
    Dec 03, 2011 @ 18:48:18

    hai riet, ja heel apart die stiltecoupé’s, ik zat ook ’n keer te kletsen met ’n vriendin in zo’n coupé en toen werd ons netjes gevraagd of we stil wilden zijn…….prima! maar we moesten wel ff lachen, leek op ’n tienergevoel…….fijn weekend, hopelijk morgen doorg, liefs rietje

    Rietepietz zegt;

    Niet gezellig hé als je samen bent !Natuurlijk pas je je wel aan als je er ongemerkt terecht komt maar volgende keer let ik echt beter op !

    Beantwoorden

  4. Annemarie
    Dec 03, 2011 @ 15:07:14

    Het zou wel handiger zijn om dat ook via het mededelingen bord te doen.. Maar leest dan ook wel iedereen het???

    Rietepietz zegt;

    De conducteurs kwamen óók druk kakelend binnen om de kaartjes te controleren ,het lijkt dus zélfs bij het personeel nog niet erg doorgedrongen te zijn dat er een stilte coupé bestaat 😉

    Beantwoorden

    • Annemarie
      Dec 03, 2011 @ 21:42:05

      Ik ging er zelf meestal bewust zitten…
      Want dan kon ik tenminste rustig zitten en lekker muziek luisteren. Krom he?
      Maar dan wel zo zacht dat verder niemand er last van had. 😉

      Rietepietz zegt;

      Ik kan me wel voorstellen dat als je alleen bent zoiets wel prettig is en als niemand je geluid kan horen is het toch prima?

      Beantwoorden

  5. renesmurf
    Dec 03, 2011 @ 01:17:50

    Het was mij bekend dat er geen rook maar wel stiltecoupe`s zijn.
    Ik geef de voorkeur aan de auto, en daar heb ik het nooit stil.

    rietepietz zegt;

    Wij waren compleet verrast door de stilte coupé , meestal kiezen ook wij voor de auto maar er zijn soms toch omstandigheden dat de trein een + heeft .Volgende keer let ik zeker weten beter op waar ik ga zitten want zóveel stilte vind ik wat veel !

    Beantwoorden

  6. Suske
    Dec 02, 2011 @ 22:38:56

    verder nog iets vernomen over die persoon die langs het spoor liep ?
    lijkt me toch maar een enge situatie.

    rietepietz zegt;

    Na een paar minuten stapvoets rijden werd er omgeroepen dat de trein het gebied waar de “wandelaar” was waargenomen veilig voorbij was .we kwamen er vanaf met 5 minuten vertraging .Of er iemand aangetroffen werd kregen we niet te horen !

    Beantwoorden

  7. Aukje
    Dec 02, 2011 @ 17:44:23

    In de eerste klas….toen Kim en ik naar de Margriet Winterfair gingen wilde een man dat Kim en ik stil zouden zijn, dus niet praten.
    Want we zaten wel in de 1e klas!!!
    Dat vond ik belachelijk.
    Zeker met het verkeerde been uit bed gestapt.

    Rietepietz zegt;

    Zolang het op een normaal geluidsniveau gebeurd is er natuurlijk niéts tegen een gesprek hebben dus die man was gewoon een zeurpiep !Ik blijf het raar vinden dat een stiltecoupé nodig is want éigenlijk hoeft de NS natuurlijk niet voor een rustige werkruimte te zorgen voor mensen die de reis willen benutten om te werken .Ik kan me bést voorstellen dat in een drukke trein téveel gekakel ,en vooral gebel, heel irritant kan zijn maar een stilte coupé…… ik wéét het niet , zou niet nodig moeten zijn !

    Beantwoorden

  8. Albert y Mara fotolog
    Dec 02, 2011 @ 16:09:51

    De Nederlandse Spoorwegen gaan reizigers beter informeren over de zogenaamde stiltecoupés in treinen. Op die manier moet een einde komen aan de overlast in deze ruimtes. Veel mensen ergeren zich aan het luidruchtige gedrag van medereizigers in de daarvoor aangewezen stiltezones.

    Een woordvoerder van NS zegt dat er wordt gekeken naar aanvullende acties en dat de bekendheid van de regels verder moet worden verbeterd. Hij vindt ook dat reizigers een verantwoordelijkheid hebben om elkaar aan te spreken over hoe het hoort.

    Het uitdelen van boetes is volgens de woordvoerder niet aan de orde. ‘We moeten het treinreizen samen levendig houden. Het is een kwestie van fatsoen.’

    De NS begon in 2003 met een proef met stiltezones in de trein. Inmiddels zijn de meeste intercity’s van zo’n coupé voorzien.

    Hoi Rietepietz,
    Regelmatig reizen wij met de trein naar Rijswijk, via Den Haag CS en Den Haag HS en wij vinden zo’n stiltecoupé ideaal. Niet iedereen houdt zich er de hele reis aan, maar zo kan je je wel aan alles ergeren.
    Zoals die ‘halve’ Belg schrijft: “Belachelijk, zo’n stille trein”.

    Meestal hebben wij tussen Amersfoort en Den Haag CS, ik wilde bijna SS schrijven Riet en jij weet als Haagse waarom, een Koploper met daarin gratis internet. Handig om je e-mail op te halen en je weblog bij te werken. Mooier kan het niet.
    Vooral in een Intercity vinden wij een stiltecoupé ideaal.

    Ik ga je een fijn weekend toewensen, ook namens Mara
    die drie dagen mag werken.
    Dag Riet
    Groetjes
    Albert

    P.S. Als er één onderwerp is waar de Nederlander graag over moppert dan is het naast het weer, wel de NS, en misschien staat op drie nu wel de crisis.

    Rietepietz zegt;

    Ik wist tot woensdag niét van het bestaan af ,er mag dus inderdaad wel iets gedaan worden aan het bekend maken .Het is triest dat men tot deze maatregel meent te moeten komen want het zóu natuurlijk normaal moeten zijn dat je in een trein geen overlast veroorzaakt .
    Ik kan me nog iets voorstellen bij een stilte coupé voor mensen die een lange reis maken ,alleen zijn, en de tijd willen benutten om te werken .Maar ik zal de volgende keer wel opletten waar ik ga zitten , niet mijn idee van gezellig samen een dagje op stap als je geen woord tegen elkaar kunt zeggen !
    Het had behoorlijk wat overeenkomst met een wachtkamer in het ziekenhuis waar iedereen krampachtig stil zit te wezen .Ik denk dat men béter kan proberen een mentaliteitsverandering te bewerkstelligen waardoor mensen zich beter gedragen in de trein .
    Ja natuurlijk ben ik opgegroeid met het Staatsspoor en het heeft héél lang geduurd eer ik de naamsverandering gedachtenloos kon uitbrengen .Dat lukt ook alleen als ik het station weg laat ,ik zeg dus meestal “centraal” als ik CS bedoel .Kortgeleden vergiste Henk zich nog een keer 😉

    Beantwoorden

  9. Jeroen
    Dec 02, 2011 @ 09:59:51

    Belachelijk, zo’n stilte trein. Alsof mensen daarop zitten te wachten. Alsof mensen zich daaraan houden. De trein is een openbare plek. Wil je stilte, ga dan naar de bibliotheek of een stoffig archief…..

    rietepietz zegt;

    Ik kan me er iéts bij voorstellen als je alleen reist en op een lange rit wilt werken .Maar is natuurlijk van de zotte dat in veel gevallen het publiek zóveel lawaai maakt dat het hinderlijke vormen aanneemt en men tot deze maatregel komt .Voor ons was het in ieder geval géén succes ,het leek wel een ziekenhuis wachtkamer!Wij waren dan ook samen en dan wil je nog wel eens een praatje maken ,en dát zou toch normaal moeten kunnen in de trein!

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Dec 02, 2011 @ 08:51:09

    Ja, wat matrixborden in elke coupe moet toch niet zoveel kosten tegenwoordig. Met de trein rij ik nog steeds niet 😛

    rietepietz zegt;

    Wat dat betreft loopt de NS behoorlijk achter ,in België hebben ze dat allang !
    Wij bezondigen ons in uitzonderingsgevallen aan treinen ,meestal zijn we na zo’n ritje weeer voor een héle tijd genezen 😉

    Beantwoorden

  11. tagrijn
    Dec 02, 2011 @ 01:03:47

    Die stiltecoupé’s zijn erg fijn, maar helaas merk ik dat niet al te veel mensen zich daar iets van aan trekken. En je kunt er niets van zeggen want dan maak je zelf ook geluid.

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat het nog niet bekend genoeg is ,wij wisten er óók niets van .Maar natuurlijk pas je jezelf automatisch aan omdat ieder woord dát je zegt als een kanonschot klinkt .Ik werd overvallen door een niesbui , en de 7vende nies maakte ook onze buurman geluid en klonk zijn “gezondheid” door de trein !

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Dec 01, 2011 @ 23:07:58

    Lijkt me heerlijk Riet, en dat zonder die verschrikkelijke achtergrondmuziek. Ik wist niet dat het nog bestond.
    Gr. J@n.

    Rietepietz zegt;

    Ik wist ook niet dat het bestond maar vreemd genoeg zag ik er gisteravond een item over in man bijt hond !Zonder verplichte achtergrondmuziek is inderdaad heerlijk , maar verder heeft het toch iets “ziekenhuiswachtkamers” .

    Beantwoorden

  13. marion
    Dec 01, 2011 @ 22:33:41

    Tja, helemaal stil zal niet zo maar lukken, je zal maar een denderende niesbui krijgen,
    Welteruste, Marion. xxx

    Rietepietz zegt;

    Nee zeker niet , zelfs de conducteurs kwamen dik in gesprek binnen wandelen ,zeker nooit gehord van een stilte trein 😉
    En die niesbui kreeg ik ook prompt … 7 x ,je zál maar in de een stiltestrein zitten 😉

    Beantwoorden

  14. joke
    Dec 01, 2011 @ 21:22:17

    Nu nog stil rijden voor de huizen waar ze langs razen!!
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ja in de randstad rijden ze inderdaad wel vaak erg dicht langs de bebouwing ,daarbuiten is het wel veel minder .Waarschijnlijk went het toch wel ,ik zou het zelf niet zo’n groot prbleem vinden ,minder dan vliegtuiglawaai !We hebben zelf heel lang een tram voor de deur gehad in de tijd dat ze nog knarsend door de bocht gingen en merkten daar meestal niets van !

    Beantwoorden

  15. Hanny
    Dec 01, 2011 @ 19:47:37

    Wees blij dat de intercom het deed. Dat het mededelingenbord ook moet werken, is veel te veel gevraagd van de NS.

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij is er in de meeste NS treinen in Nederland zelfs nog geen elektronische info !Maar wie ben ik , ik wist tot gisteren óók niet van het bestaan van een “stiltetrein” 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

