de maestro ……

In een mailtje van zoon Ruud  over kleinzoon Sebastian stond dit ;

Hij loopt zo af en toe spontaan naar de piano en begint iets te rammelen. Dat was deze keer dus ook – het was de dag na piano les. Blijkbaar had’ie iets in z’n hoofd dat’ie in z’n vingers probeerde te krijgen.
Dat is wat je aan het begin van het filmpje hoort, maar hij was al een tijdje bezig voordat het in me opkwam om de camera te halen.

Op een gegeven moment vraag ik hem om met het begin te beginnen waarop’ie z’n eigen creatie ‘gipsy song’ (dat nog in de maak is) begon te spelen.
Dat begint inderdaad met een toonladder, vervolgens een salsa-achtig stukje en dan een variant op een toonladder dat eindigt met een pauze (waarin’ie roept ‘hit it boys’) en dan weer het salsa-achtige stukje oppicked.
Hij speelt het geen 2 keer hetzelfde, maar dat heb je nou eenmaal met artiesten …

Natuurlijk ben ik gék op filmpjes waarin Sebastian  met de piano bezig is .
Hij oefent  hier voor de maandelijkse voorspeelavond  .
Zijn muziekleraar laat hem tamelijk vrij in wát hij wil spelen en ziet kans de dingen die hij móet leren  daar ongemerkt tussen  te moffelen .

Sebastian is …eh… reuze spontaan … laat ik het zo maar noemen en zijn muziekleraar verdient een grote pluim voor de manier waarop  hij de lol in muziek  weet te bewaren bij het  7 jarige stuiterballetje.
Hij mag dit keer een  een stukje voorspelen  dat hij zelf al spelend “componeert”  en Ruud maakte een ( te donker) filmpje toen hij daarmee bezig was .

Natuurlijk moet het baasje  een beetje de clown uithangen als hij gefilmd wordt  en misschien is ruim 5 minuten nét even te lang voor je ,( hij komt pas echt lekker op dreef na de eerste 2 minuten ) maar ik kijk met bewondering hoe ráp die kleine handjes  op de toesten rammelen .
Of hij pianist gaat worden …. wie zal het zeggen , hij is ook gék op voetballen  en stort zich ook daar op volle kracht in ……. en dát vond opa dan weer érrug leuk  toen Sebastian  hier met vakantie was !
( klik voor het pianofilmpje op de foto )

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Albert y Mara fotolog
    Nov 26, 2011 @ 00:43:53

    Een leuk filmpje Riet, alleen wat donker maar dat mag de pret niet drukken. De boodschap is me duidelijk. Wat ik het mooist vind dat Henk zo lekker fanatiek met z’n kleinzoon voetbalt. Dat kan Albert niet meer vanwege een paar versleten rugwervels. Dus als Viggo komt dat voetbalt hij met oma op het grasveld bij ons voor in het park. Zo is iedereen dus blij. Ik ga je een goed weekend toewensen.
    Groetjes
    Mara

    rietepietz zegt;

    Nou zeg maar gerust dat het filmpje érg donker is ,dat is zeker niet overdreven .
    Bij het voeballen hobbel ik er ook wel een beetje achteraan maar het is wel duidelijk dat dát mij hobby niet is !
    Henk kan gelukkig nog goed uit de voeten al zou een hele wedstrijd spelen natuurlijk wat teveel van het goede zijn maar oke ,hij is ook niet zo piep meer hé!

    Beantwoorden

  2. tagrijn
    Nov 25, 2011 @ 01:16:08

    Hij doet zijn best en dat is belangrijk, Valt mee wat hij uit een toch wat licht ontstemde piano tovert met die kleine vingertejs,

    rietepietz zegt;

    mijn ongeoefende muziekoren kunnen helaas niet het onderscheid maken tussen”valse noten” en “valsgespeelde” noten 😉 Geen idee of de piano ( of eigenlijk is het een babyvleugel) vals is ,zou best kunnen want er wordt momenteel verbouwd in huis en als ik het goed zie ( in het donker) ligt er ook een laken overheen tegen het stof !

    Beantwoorden

  3. renesmurf
    Nov 24, 2011 @ 23:34:33

    Een beetje een donker filmpje, maar ik denk er wel het plezier in te horen.
    Dat is prachtig mooi van internet, dat dit allemaal kan!

    rietepietz zegt;

    Nou dat is héél vriendelijk uitgedrukt “een beetje donker”,het is stikdonker .Maar ja , met méér voorbereiding had Sebastian natuurlijk al uitgespeeld geweest voor alles paraat was 😉

    Beantwoorden

  4. Jeroen
    Nov 24, 2011 @ 22:00:14

    Leuk dat hij er zoveel plezier aan beleeft. Ik zei het al eerder; die jongen komt er wel. Mooi gedaan met de aanklikbare foto. Een heel mooie foto trouwens. Inderdaad jammer dat het filmpje donker is. Maar je kunt niet alles hebben he.

    rietepietz zegt;

    En via een omweg beleef ik er óók nog plezier aan , wat wil een mens nog meer ?
    Als je ,zoals Ruud , even snel van de filmgelegenheid gebruik zilt maken moet je keuzes maken denk ik , en gelukkig heeft het geluid niet onder de haast geleden !
    Ik vind het eigenlijk wel iets hebben om de filmpjes aan een foto te linken !

    Beantwoorden

  5. Suske
    Nov 24, 2011 @ 20:41:37

    ook vimeo en dailymotion worden ondersteund.
    misschien die sites eens proberen ?

    Muziek klinkt lekker en da’s wat telt niet ?

    rietepietz zegt;

    Van vimeo heb ik wel eens gehoord maar ik weet niet of ik daar mijn filmpjes in kan openen omdat die altijd automatisch in de real quicktime player openen .Maar ik ga er zeker naar zoeken en de mogelijheden uitzoeken !

    Ja zo is het maar net en dit mannetje kán gewoon niet zonder muziek , dat zullen zijn voor de helft Colombiaanse genen wel zijn 😉

    Beantwoorden

  6. marion
    Nov 24, 2011 @ 19:44:00

    Heerlijk he, ik hoor vooruitgang, hij is behoorlijk ritmisch, maar afgezien daarvan, het
    is super dat hij er zo veel plezier in heeft.
    Prettige avond, Marion. xxx

    rietepietz zegt;

    Ja klopt , Sebastian is één brok ritme ,voor het zelfde geld wordt hij danser … of clown 😉 Je zou jaloers worden op die soepele handjes hé ! Hij heeft enige tijd een muziekjuf gehad die érg bezig was of hij wel recht zat op zijn kruk ( die natuurlijk tóch al veel te hoog is )en precies volgens “het boekje “les gaf , zij vergat naar het kind te kijken en in een paar maanden was “de lol” eruit. Nu heeft hij les van een praktiserend jazzpianist die het joch beter begrijpt en er zelf óók lol in heeft ,een wereld van verschil !
    truste voor straks XXX

    Beantwoorden

  7. J@n.
    Nov 24, 2011 @ 12:12:34

    Wie weet wordt hij nog eens een groot componist.
    Het filmpje is inderdaad wel wat donker, maar het geluid is luid en duidelijk.
    Je kan dit toch ook rechtstreeks op je weblog plaatsen, de ‘embed-code’ staat er bij toch!?
    Gr. J@n.

    rietepietz zegt;

    Het zóu natuurlijk kunnen maar voorlopig ben ik blij dat hij er lol in heeft !
    Het verbaasd me wél hoe snel hij alles oppikt ,hij speelt véél makkelijker dingen na dan dat hij het van de notenbalk moet lezen .
    Klopt dat er een embedcode bijstaat maar wordpress ondersteund alleen you-tube filmpjes gratis .Voor de rest moet je een betaalde ondersteuning aanscaffen .Nou vind ik iets kopen niet zo erg maar ik wil graag op mijn manier betalen( contant óf een accept giro) en dat kan helaas meestal niet bij internet bedrijven .Daarom heb ik óók geen eigen domein !Maar ik vind het niet zo erg om het aan een foto/plaatje te koppelen !

    Beantwoorden

  8. Annemarie
    Nov 24, 2011 @ 10:32:51

    Het klinkt allemaal goed!
    Zelluf componeren dat doe ik hem niet na…

    rietepietz zegt;

    Ik al helemáál niet , ik kan niet eens “moe d’r ligt een kip in ’t water “spelen .
    Hij speelt eigenlijk liever op het gehoor dan van muziekschrift ,daarbij is hij een stuk minder enthousiast !

    Beantwoorden

  9. Astrid
    Nov 24, 2011 @ 09:29:40

    Heel erg leuk dat steeds weer opnieuw proberen hetzelfde te spelen wat natuurlijk weer heel anders wordt. Maar lol heeft hij er zeker in wanneer je het enthousiasme van hem “ziet” en hoort.

    rietepietz zegt;

    Ja leuk hé , hij vond zelf dat het iets zigeunerachtigs moet worden en daar hoor je ook bij te “zingen”vond hij .Het filmpje laat inderdaad “meer horen dan zien” maar in dit geval gaat het gelukkig om het horen 😉

    Beantwoorden

  10. Gisella
    Nov 24, 2011 @ 09:26:49

    Oma loop je al naast je schoenen wel oppassen hoor het is koud buiten. Maar je kan super trots zijn op je kleinzoon,Je ziet hem per filmpje vooruit gaan.

    rietepietz zegt;

    Nee hoor , naast m’n schoenen lopen doe ik niet aan, maar het is natuurlijk vréselijk leuk hem zo bizig te zien, zo te zien heeft hij flink wat meer muzikaal talent dan ik zef heb en het is prachtig dat hij de kans krijgt het te ontwikkelen 😉

    Beantwoorden

  11. Marja
    Nov 24, 2011 @ 08:56:40

    Je mag apetrots zijn op dit manneke.

    rietepietz zegt;

    als iédere oma natuurlijk 😉 maar vooral het feit dat hij er zoveel plezier in heeft maakt me blij .Ik kan zelf helemáál geen instrument bespelen en het lijkt me nou juist zó mooi om zelf muziek te kunnen maken .
    Misschien ben ik stiekem wel een beetje jaloers op die snelle vingertjes over de toesten 😉

    Beantwoorden

  12. Redstar
    Nov 24, 2011 @ 08:40:47

    Hij is in ieder geval met muziek bezig! Of hij pianist wordt of niet. Mss stapt hij later wel over op gitaar 😛

    rietepietz zegt;

    Zeker weten , hij kán niet zonder en is vooral heel erg op “ritme” ingesteld .Een gitaat heeft wél het voordeel dat je die ondr je arm mee kunt nemen naar “oma”, dat is met de babyvleugel die ze thuis hebben verrekte lastig .

    Beantwoorden

  13. Hanny
    Nov 24, 2011 @ 08:17:45

    Hij wordt vast een groot componist! Mocht dat niet lukken, kan hij altijd nog pianostemmer worden. 😉

    rietepietz zegt;

    Er is in ieder geval ( zo nodig) een wereldberoemd conservatorium in de directe omgeving maar mocht dat géén optie zijn kan hij altijd nog voetballer worden … Sebastian gaat (nu nog) wél voor alles of niets 😉

    Beantwoorden

  14. joke
    Nov 24, 2011 @ 00:48:08

    Je hoort duidelijk de vooruitgang in ” vinger vlug heid ” wat een raar woord hé, en soepel spelen. Je mag wel trots zijn.
    Groetjes.

    rietepietz zegt;

    Ben ik óók natuurlijk maar toch vooral blij dat hij er zo’n plezier in heeft ,dat is wel duidelijk in die laatste 2 minuutjes 😉

    Beantwoorden

  15. Terrebel
    Nov 23, 2011 @ 23:23:37

    Geweldig, die creativiteit! En goed dat’t zo gestimuleerd wordt. Of’t nu om pianospelen gaat of voetballen, dat maakt helemaal niet uit.

    rietepietz zegt;

    Helemaal met je eens , het is wonderbáárlijk dat die muziekleraar kans ziet zijn ongeduld te begeleiden én te gebruiken.
    Voetbal is dan wel véél minder “mijn ding” maar ,zéker in Amerika , is lichaamsbeweging pure noodzaak en dát biedt voetbal natuurlijk genoeg;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

