stadsleven?

Niet dat je Rijswijk in de randstad een bruisende grote stad zou kunnen noemen maar toch ….behalve de oude dorpskern doet het in niets meer aan een dorp denken .
Vastgegroeid aan Den Haag kun je niet meer van landelijk gebied spreken maar toch ….. het voelt vaak als “buiten wonen ” als je zoals ik in de oude dorpskern woont .

We hébben een bos ,een overschotje van de tuin van Huis ter Nieburch uit 1665 , dus stel je van de oppervlakte  niet teveel voor . Als je drie keer languit valt  ben je er wel door denk ik !
Aangrenzend ligt het park te Werve  dat ongeveer dezelfde afmetingen heeft en dat is bij elkaar toch  goed voor aardig wat flora en fauna !

Genoeg te genieten en dat beperkt zich niet eens tot in bos of park bleek gisteren toen ik heel dicht bij huis een hoop geschreeuw van een flinke meeuw in de lucht hoorde !
Toegegeven , meeuwen schreeuwen zelfs in de drukste steden ,maar dan meestal omdat er met brood gestrooid wordt.
buizerdDeze meeuw schreeuwde hartverscheurend terwijl hij /zij een buizerd achter de kladden zat die het vrijwel zeker op het nest van meeuw voorzien had .

Tja ,dan héb ik de camera bij me …maar eer ik die uit de tas heb zitten de beestjes alweer een stuk hoger dan aanvankelijk en kun je nog nauwelijks iets zien op een foto !
Dan bedenk ik me dat een filmpje natuurlijk nóg beter is …….mja…. filmen is al niet m’n sterkste kant en wanneer het te filmen object zich vrijwel recht boven me bevindt sta ik te zwabberen als een flatgebouw van 20 verdiepingen in een orkaan .
Laat stáan dat ik twee vogels die razendsnelle rondje draaien in beeld zou kunnen vangen zucht…. wat doe ik al niet voor jullie !
Natuurlijk krijgen jullie het filmpje tóch voor je kiezen , als je goed oplet zie soms een flits van de vogels maar ,je kunt dan toch  iéts horen van de schreeuwende meeuw !
Voor Truus ,die net als Henk doof is, zal ik het meeuwengeluid even ( vrij) vertalen !

Sódemieter *#* op jij lelijke gauwdief ,weg bij mijn eieren , zoek je eten? ga dan net als ik om brood bedelen …scheer je wég *#*…..hoepel op ….áááfblijven….*#

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Mei 06, 2011 @ 22:00:28

    Whaaaa, dus dit bedoelde je met die ene opmerking bij mij. 😉
    Je bent een schat dat je het voor mij ondertiteld hebt. 🙂
    Een poos terug was het in onze tuin een woedende Turkse tortel die een ekster verjoeg.

    @ Truus
    Ja ik spreek gelukkig vloeiend “Meeuws ” 😉
    Wat kunnen die vogels dan tekéér gaan hé! Maar dit was toch wel héél bijzonder zo dicht bij huis !

    Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    Apr 21, 2011 @ 23:58:00

    Is een plakkertje, maar Glibber heeft een feestdag vandaag.
    Na jullie ruim vier jaar verveeld te hebben met regelmatig logs over de Rijn Gouwe Lijn die dwars door ons centrum zou gaan rijden, waar ik zwaar op tegen was, kunnen jullie gerust zijn.
    Vandaag de (denk ik) laatste log daarover.
    Vanmorgen heeft gedeputeerde staten bekend gemaakt dat de RGL definitief afgeblazen is.
    Bijna iedereen heeft jaren gedacht dat we een zinloos Asterix en Obelix gevecht voerden tegen de Provincie, maar we hebben toch gewonnen.

    Vandaar dat ik even een ingelaste log moest maken met een stukje historie.
    Daardoor even geen tijd persoonlijk op jullie logs te reageren, maar wel supertrots dat we geen RGL door de stad krijgen.

    @L’Glibber
    Ik volg het regionale nieuws altijd en had het al gehoord , gefeliciteerd !

    Beantwoorden

  3. suske
    Apr 21, 2011 @ 21:09:23

    het filmpje is toch aardig gelukt.
    Met het blote oog zie je ook niet alles wat er boven je gebeurt met die vogels ?

    @Suske
    Nee meestal niet dat klopt maar deze twee vlogen aanvankelijk heel laag ! Vooral het geschreeuw trok m’n aandacht en het viel me nog mee dat ik de tijd kreeg m’n camera uit de tas te halen 😉

    Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam / Interneppers
    Apr 20, 2011 @ 11:25:30

    Wat een gave om met de dieren te kunnen spreken, in dit geval dus vogels te kunnen vertalen. Daar kun je rijk mee worden.

    vr.gr. De Boerin Zonder Naam

    @ Interneppers
    SStt, niet verder vertellen ,ik ben verre familie van Dr. Dolittle 😉

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hulk
    Apr 19, 2011 @ 22:28:21

    Zit jij soms in het leger van Kadaffie?
    Die schiet ook geen ‘vogel’ uit de lucht!
    Echter, ik begrijp hoe moeilijk dit is geweest met scherp stellen e.d.
    Schitterend verslag van de woordenstrijd tussen die twee!

    @ de Hulk
    Nee gelukkig ( voor beiden kanten) zit ik niet in dat leger 😉
    Ja knap lastig om de beestjes zelfs maar in de zoeker te vinden ,scherp stellen doet de camera maar ook dié heeft er iets meer tijd voor nodig dan de vogels wilde geven .
    Ik spreek gelukkig vloeiend “meeuws” anders weet je niks natuurlijk 😉

    Beantwoorden

  6. Lind@
    Apr 19, 2011 @ 22:16:25

    Het geluid is beter dan het zicht, af en toe komt er een schim voorbij maar met de ondertiteling kan ik er een goed beeld bij vormen.
    Trust en een mooie woensdag.

    @ Lind@
    Ik maakte het filmpje voornamelijk omwille van het geluid ,aan beeld is in die omstandigheden geen beginnen aan 😉

    Beantwoorden

  7. Annemarie
    Apr 19, 2011 @ 21:17:55

    Wat een geluid zeg..
    Ik mis de zee wel, maar de meeuwen echt niet hoor!!

    Ach zo heel erg slecht is het filmpje toch niet? Het idee erachter is duidelijk.

    @ Annemarie
    Dat is héél lief gezegd 😉 Het is inderdaad heel lastig als dit onverwacht boven je hoofd gebeurd en waarschijnlijk is dit dan het maximaal haalbare !

    Beantwoorden

  8. Leo
    Apr 19, 2011 @ 20:14:45

    In de polders om ons heen zien wij dit beeld ook nog wel eens. En meeuwen (net als andere weidevogels) zijn bijzonder goed in het bewaken en afleiden van het nest. Praxchtig om te zien, minder als je zelf als buizerd wordt gezien., Is ons nog wel eens overkomen. Dan komen ze laag over de bol heen scheren en vallen zelfs aan….Probeer dan maar eens met de camera paraat te staan…

    @ Leo
    Ja in de polders waar m’n dochter dicht bij woont zie je dat ook meer ,altijd mooi om te zien .Ik prijs me gelukkig dat we dicht genoeg in het groen zitten om dit plaatje op nog geen 200 meter van huis te zien .Gelukkig is het daar nog druk genoeg met mensen en verkeer om te voorkomen dat ze het wagen ons als prooi te zien 😉

    Beantwoorden

  9. joke
    Apr 19, 2011 @ 13:07:42

    Altijd mooi en zelfs af en toe imposant die vogels.Ik vind het altijd mooi om te zien maar niet als ze ( ik weet dat het om te overleven is ) een vogeltje muis of ander beestje gaan verorberen.
    Groetjes.

    @ Joke
    Ja dat is genieten hé ,maar inderdaad niét leuk dat er ook gegeten moet worden door dit soort vogels .
    Dit keer kon de buizerd naar zijn maaltje fluiten ,de meeuw bleef hem achtervolgen tot hij het opgaf .

    Beantwoorden

  10. Hanny
    Apr 19, 2011 @ 10:49:21

    Het platteland in stedelijk gebied. Gelukkig maar dat dit soort taferelen niet alleen aan het platteland zijn voorbehouden. Ook stadsmensen kunnen daarvan genieten, als ze er oog voor hebben. Gelukkig heb jij dat oog.

    @ Hanny
    Ik heb véél bijgeleerd sinds we hier wonen en eigenlijk is het schande dat er in oude grote steden ,als Den Haag zo wéinig natuur is in de woonwijken .
    Vooral omdat we vroegen geen auto hadden , zelfs geen fiets kwam je er weinig aan toe om de bossen en parken ( die er wel zijn ) op te zoeken .Hier kan ik ,hoe bescheiden ook vergeleken bij het platte land ,gewoon niet om de natuur heen en dat maakt het verschil.

    Beantwoorden

  11. Redstar
    Apr 19, 2011 @ 06:50:27

    Toch woon ik meer ‘buiten’ dan jij doet denk ik 🙂 Ik kijk hier achter over de boomgaard de polder in, en schuin achter ligt de dijk. Zulke situaties spelen zich hier ook af, en een enkle keer wordt er hier achter op het erf gewoon een vogel weg geplukt door een roofvogel. Wat veren is dan het enigste wat overblijft 😀

    @ Redstar
    Ja dat weet ik wel zéker 😉 Jij woont écht buiten ,bij mij vóelt het alleen maar als buiten omdat ik geboren en getogen in Den Haag ben waar alleen in de parken en bosjes nog wat groen is .In de oudere woonwijken is het daar slecht gesteld met groen .Hier hebben veel huizen een voortuin en bomen langs de straat .Ik zou 25 jaar geleden nóóit het verschil in geluid van een meeuw gehoord hebben ,laat staan dat ik een buizerd zou herkennen .In Den Haag heb ik weinig van de natuur gezien …vandaar hier mijn “buitengevoel” in wat in wezen toch een stad is 😉

    Beantwoorden

  12. Renesmurf
    Apr 18, 2011 @ 22:51:35

    ja, ik zie wel iets! Het is maar goed dat je het zo nauwkeurig omschrijft, dan komt het beter over.

    @ Renesmurf
    Dan weet je in ieder geval waar je op moet letten ja 😉 Maar het blijft een slecht stukje film natuurlijk !

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Apr 18, 2011 @ 22:50:38

    De natuur is een strijd om het bestaan, net als de maatschappij en dat je die vogels er niet goed op kunt krijgen is niet zo ongewoon, er moet maar eens iemand laten zien dat hij/zij het beter kan. Knap hoor Riet!
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Nou het kan vást wel beter maar moet je met een statief werken én een chte filmcamera en dan óók nog van te voren weten waar het zich ongeveer af gaat spelen 😉

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Apr 18, 2011 @ 21:26:38

    Moeilijk he vliegende vogels te filmen, weet er alles van lukt mij ook vrijwel niet.

    @ L.Glibber
    Nee en al helemáál niet als ze recht boven me vliegen ,ik heb het ook meer voor het geluid gedaan al is ook dát niet geweldig . Je hoorde gewoon de paniek van die meeuw !

    Beantwoorden

  15. AS
    Apr 18, 2011 @ 19:40:29

    Ik ben blij dat je het even hebt vertaald want ik kon ze ook niet horen.
    Al die parkjes bij elkaar is er toch aardig te wandelen, voor jullie dan hé ;-).
    fijne avond, Marion. xxxx

    @ Marion
    Gelukkig dan maar dat ik “meeuws” spreek 😉
    Ja we wandelen hier altijd met veel plezier en is ook genoeg afwisseling doordat we ook nog “de Vliet”hebben én het Elsenburgerbos .Daar kom jij niet ver want dat heeft flinke heuvels dus met een rollator ben je snel uitgewandeld .
    Het is heerlijk weer om er met de scoot op uit te gaan hé!
    XXX

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

