steekje los

Héb ik me toch in een avontuur gestort met een mij ,tot voor kort  nog, onbekende vrouw …… moest ik nog een flink deel voor  uit de kleren óók , hoe ouder hoe gekker zou je bijna denken
Nee … ik ben niet úit de kast gekomen hoor ,het is de bedoeling dat er juist iets in de kast komt over een week of twee !
Als je opgelet hebt wéét je dat het  ábsoluut niet wilde lukken om goed passende , feestelijk kleding te vinden om daarmee mijn zuinig opgespaarde  vetreserves  aan het zicht te onttrekken .

Ineens moest ik denken aan de jaren 60 ,waarin  héél veel dames op de huishoudschool het vakdiploma coupeuse gehaald hadden maar door de zorg voor de kinderen aan huis gebonden waren .
Door kleding te vermaken voor anderen ,of nieuwe kleding te naaien  tegen een schappelijke vergoeding bouwden deze dames  vaak een mooie klantenkring op .
Ook mijn trouwjapon werd gemaakt door “onze ” naaister  uit die tijd, een vriendelijk vrouw van middelbare leeftijd die een straat verder woonde en in een week al een simpel jurkje in elkaar kon zetten!

Bestaat alláng niet meer natuurlijk dit type naaister en voor verstel en vermaakwerk is haar plaats ingenomen door de Turkse kleermakers en de naaisters uit allerlei immigratie landen .Vaak maken ze ook nieuwe kleding, niet zo goedkoop als mijn vroegere “naaister” maar wel véél betaalbaarder dan de peperdure kledingzaken die hun diensten aanbieden !

Vorige week heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben binnengestapt bij zo’n stomerij, annex kleermakerij …..een mens moet wát ….. in de blote kont naar een feestje kán toch een wervende werking op het drankgebruik hebben !
De dame die het woord deed was allervriendelijkst en vroeg me een dag later terug te komen want dán was de vrouw er die “er verstand van heeft” !

Een dag later zit er een tamelijk grove vrouw zonder op of om te kijken achter een naaimachine terwijl ik de dame van de dag ervoor uitleg wat ik graag zou willen .
Met een stortvloed van een onverstaanbaar taaltje wendt zij zich daarna tot de vrouw achter de naaimachine .De vrouw staat op en komt met een centimeter ,een blaadje papier en een pen een beetje dreigend op me af .Ze maakt een schetsje op het papier en ik zie  de lijnen verschijnen van een jurkje dat ik wil laten maken van een prachtige luxe lap stof waar ik “tegenaan liep ” !

Zij wijst gebiedend naar een pashokje en gebaart naar  mijn kleding  ,gelukkig vertaalt de vriendelijke ándere dame wát ze precies zegt en verontschuldigd zich tevens voor het feit dat ze met de coupeuse Persisch moet spreken !
We “persen” ons samen in het hokje en mevrouw slaat aan het meten .Ze kijkt op sommige momenten afkeurend naar de centimeter ,en vandaar naar mijn lichaam ,waarna ze een blik in haar ogen krijgt die lijkt te zeggen “hoe maak ik dáár iets passends voor ” .
Ze blijft meten en somber kijken ,prikt met haar vinger in mijn kuit en roept “koed”? Waarna ze ,na mijn bevestiging ,de zoveelste krabbel op het papier zet .

Volgende week woensdag mag ik komen passen ,best wel spannend want dit kan flink fout uitpakken ………zucht .
Aan het  gezichpuzzeldoost van de vrouw te zien heb ik haar voor een flinke puzzel gezet  maar dáár kan ik geen medelijden mee hebben ,zij hoeft geen 4000 stukken  in elkaar te zetten ,ik wel …. er liggen er nu bijna 1600 !

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: koninklijk ? « van koninklijk tot knettergek
  2. Truus
    Apr 12, 2011 @ 23:34:54

    Ik heb genoten van je verhaal Rietepietz. En ik zal voor je duimen dat het wordt wat jij hoopt. 🙂
    Leuk dat jij/jullie ook op kleur werken. Al moet dat haast wel met zo’n grote puzzel. 😉

    @ Truus
    Ik ga vandaag zien of het iets kan worden ,toch wel een beetje bibberdebibber ….
    Ja klopt , je móet proberen het aantal stukjes te verminderen en dat lukt zo dus het beste .
    Ondertussen ben ik bijna op de helft en dat ik goed te merken ,het zoekt al een stuk makkelijker !

    Beantwoorden

  3. suske
    Apr 10, 2011 @ 15:18:47

    benieuwd naar het resultaat.
    Het is inderdaad een gok.

    @ Suske
    Dat is het zeker ,zelfs áls het prima past loop je nog de kans dat het model of de kleur stof je gewoon niet staat ;-(

    Beantwoorden

  4. Jeroen
    Apr 09, 2011 @ 11:49:44

    Tja met passen en meten wordt heel wat tijd versleten… Hier gaat vast nog een vervolglogje op komen. Compleet met fot’s uiteraard. Erg leuk geschreven Rietz!

    @ Jeroen
    Nou het gaat nog bést snel binnen 2 weken kan ik de jurk…. ahum ,in dit geval moet ik het natuurlijk een “japon” noemen , in de kast hebben hangen .
    Dankjewel voor het compliment ,altijd leuk om te horen 😉

    Beantwoorden

  5. Renesmurf
    Apr 09, 2011 @ 01:43:42

    Gewoon maar afwachten wat dat op gaat leveren.
    Of je doet het nooit meer, of je wordt er liefhebber van.
    Best spannend.

    En die puzzel ben je nog wel even zoet mee.

    @ Renesmurf
    Klopt , als dit goed uitpakt zal ik zéker vaker gebruik maken van hun diensten ,vroeger deed ik dat vaker !

    De puzzel ligt goed op schema ,ik probeer dagelijks 50 stukjes gemiddeld neer te leggen en dat lukt nog steeds !

    Beantwoorden

  6. Astrid
    Apr 08, 2011 @ 19:19:38

    Riet wil graag mooi zijn op het feest
    daarvoor is zij in heel veel winkels geweest.
    Graag wilde zij iets speciaals dragen
    maar kon daarin niet slagen.
    Vele winkels ging zij in en uit
    nam toen een opmerkelijk besluit.
    Zij trok haar stoute schoenen aan
    en is voor haar naar een wildvreemde naaister gegaan.
    Met een lap stof onder haar arm ging zij er naar toe
    en wat daarna kwam,wat ’n gedoe!
    Alle maten werden van Riet opgenomen
    terwijl Riet stilletjes over haar jurk stond te dromen.
    Over ’n week wordt de jurk haar getoond
    en wordt het werk van de naaister misschien beloond.
    Met knikjes van Riet die op dat ogenblik denkt; “dit is helemaal niet slecht,
    dit is mijn feestjurk, echt”

    @ Astrid
    Wauw , met zón wervend gedicht moet het toch écht wel goed gaan komen .Best wel een gok natuurlijk maar ja , het lijkt me niet leuk als iederéén “het bruidspaar” zou kunnen zijn op de receptie .Ik heb gelukkig nog tijd genoeg dus mocht het mislukken kán ik nog terugvallen op m’n “noodscenario” 😉

    Beantwoorden

  7. wilma
    Apr 08, 2011 @ 15:56:22

    Dat word vast heel erg mooi!
    je laat het aan ons zien dan?
    X Wilma.

    @ Wilma
    Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak maar als het goed uitpakt komt er vast wel een foto van tevoorschijn !

    Beantwoorden

  8. Redstar
    Apr 08, 2011 @ 07:32:13

    Dat gaat helemaal goedkomen met je jurk! Wedden. Die vrouwen kunnen meestal enorm goed overweg met een lap stof en een naaimachien.En waarschijnlijk niet eens zo duur.

    @Redstar
    We zitten wél behoorlijk te generaliseren maar als het om positieve zaken gaat is dat blijkbaar niet zo erg;-) maar inderdaad ,ik schreef al dat deze dames maar al te vaak hun dagen hebben moeten vullen met dit soort werk omdat ze niet “buiten de deur mogen werken ” .
    De prijzen zijn inderdaad totáál anders de nederlandse ateliers .Ik zal de helft minder kwijt zijn dan de gruwelijk dure feestkleding die ik tegen kwam ,en dié zat dan nog voor geen meter!

    Beantwoorden

  9. Gisella
    Apr 08, 2011 @ 07:20:36

    Dat is een hele dappere stap zeg, ik zou het niet gedurft hebben hihi. Mare jij bent straks opnieuw de bruid 🙂 een ster van je feest!

    @ Gisella
    Het is natuurlijk wel leuk als je “als bruid” niet opgaat in de menigte ,zélfs als het gaat om een 50 jaar getrouwde bruid 😉

    Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Apr 07, 2011 @ 22:32:22

    Het zijn kunstenaars dat soort coupeuses, het gaat helemaal goed komen geloof me maar.
    Off topic, rondvaartje met familie zou inderdaad erg leuk zijn als het mooi weer is.

    @ L.Glibber
    Ik hóóp het in ieder geval heel erg en inderdaad , er zijn juist uit die streken veel vrouwen die heel goed werk afleveren .
    Zou zéker leuk zijn gezien het feit dat zoon Ruud Leiden natuurlijk goed kent uit zijn studietijd. Maar ze zijn maar héél kort hier én er moet nog een congres bezocht worden !

    Beantwoorden

  11. AS
    Apr 07, 2011 @ 20:01:45

    Het zal best goed komen, straks loop je te schitteren op je feestje.
    Lieve groetjes, Marion. xxxx

    @ Marion
    Je hebt de stof al gezien , sterker nog ,je hebt helpen kiezen 😉 Ik ben blij met je enthousiasme tijdens onze “expedities ” in de winkelcentra !
    XXX

    Beantwoorden

  12. Leo
    Apr 07, 2011 @ 19:48:32

    Ik denk dat jij straks een ster op je eigen feestje bent in een schitterende outfit die op maat gemaakt altijd mooier zal zitten dan iets uit de zgn confectiezaken. Ik neem aan dat je ons tenminste trakteert op foto’s???

    @ Leo
    Als het goed uitpakt krijgen jullie er vast wel iets van te zien .De “japon ” op zich wordt heel eenvoudig omdat ik een heel bijzonder stofje gevonden heb .Maar ik wil in ieder geval duidelijk “het feestvarken “zijn ! 😉

    Beantwoorden

  13. rietje
    Apr 07, 2011 @ 09:05:07

    hai Riet, wát spannend, ik zou dit echt niet durven, maar ’t zal heus wel goed uitpakken! al 1600 stukjes gelegd, meid wat ’n werk! nu wel genieten van ’t mooie weer hé? alhoewel je ‘m ook buiten op de tuintafel kunt leggen, toch? fijn weekend alvast, leifs rietje

    @ Rietje
    Nee hoor buiten puzzelen is niets , dan ben je zó stukjes kwijt maar ik streef naar iedere dag gemiddeld 50 stukjes en dat lukt nog ruim ,het is gewoon héél leuk en verslavend .
    De jurk is inderdaad een gok en het is bést spannend 😉

    Beantwoorden

  14. tagrijn
    Apr 07, 2011 @ 00:26:07

    Voor één keer bij iedereen dezelfde reactie: Ik zal voor nog onbekende tijd helaas zeer onregelmatig en mondjesmaat kunnen bloggen. De uitleg staat beschreven op mijn weblog.

    @ Tagrijn
    Ik ga je in de gaten houden Tagrijn !

    Beantwoorden

  15. Hanny
    Apr 06, 2011 @ 23:54:42

    Een heel goede oplossing! Alleen dat je op iemand afstapt, zonder dat je daar iets van weet of van gezien hebt, vind ik getuigen van moed. Als je haar gevonden zou hebben van mond-tot-mond-reclame, dan zou ik het kunnen begrijpen.
    Succes met passen. Ik zal duimen dat de jurk als gegoten zit.

    @ Hanny
    Ik passeer het winkeltje regelmatig en er staan altijd werkstukken op pop in de etalage die ze voor de verkoop maken .het ziet er altijd goed uit maar inderdaad ,op een pop past álles natuurlijk !
    Het is wél een feit dat vrouwen uit landen waar de vrouwen nog (moeten) leven zoals bij ons in de eerste helft van de vorige eeuw vaak héél goed met naald en draad overweg kunnen .Een extra voordeel is dat in die landen ook veel gewerkt wordt met hele fijne stoffen .
    In het ergste geval riskeer dus een mooie lap stof ,dat risico wil en kan ik wel dragen .

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Apr 06, 2011 @ 23:14:22

    Maar zij doet het waarschijnlijk niet voor de lol, maar puur voor de pegels en als het wat wordt heb jij er dus ook wat aan verdiend Riet.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Inderdaad zal men daar wel keihard voor de centjes gaan en als ze goed werk leveren mág dat ! Ik ben héél benieuwd maar toch blij dat ik het gokje kán nemen ,als je héél krap in de centjes zit moet je toch “op zeker spelen” .

    Beantwoorden

  17. Lind@
    Apr 06, 2011 @ 22:37:02

    Oh wat dapper dat je de stap hebt genomen om het te laten maken. Ik ga heel hard mijn fingers crossen.
    Moet goed komen, net als de puzzel.

    @ Lind@
    Ja dapper hé ,maar áls het goed uitpakt zit ik snor 😉
    Die puzzel komt zeker wel goed ,ik ben zeer tevreden met wat er in precies drie weken al ligt !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

