collumn

Het hééft even geduurd maar de winnende collumn van de Telegraaf wedstrijd waar ik óók op ingezonden heb werd dit weekend geplaatst …… en de winnaar is……… niét jullie Rietepietz !
Natuurlijk is winnen altijd leuk maar ik was er al niet van uitgegaan dat ik de winnende collumn “in de vingertjes had ” en  ben dus niet teleurgesteld .

Er waren ruim 2000 inzendingen en deze collumn werd de winnende !
Nee ik ben niet rancuneus hoor en plaats gerust  even de linkt van m’n concurente .
De winnares kan zéker schrijven ,een beeldend verhaal met kop en staart is haar wel toevertrouwd blijkt na lezing van het stuk .Wat ik wél mis is humor en juist dát was een deel van de opdracht ,het liefst met zelfspot .

Het verhaal dat verteld wordt kan  zéker komisch uitpakken maar voorwaarde is wél dat je er dan ook zélf de lol van inziet .In plaats daarvan  komen we eigenlijk een beetje in een echtelijk afzeiksessie terecht waar ik helemaal niet om hoef te lachen .
Tot mijn grote schrik realiseer ik me dat ook mijn Henk regelmatig het “lijdend voorwerp” is in mijn logjes .

In mijn gevoel straalt in mijn logjes over Henk altijd de liefde door het geharrewar heen ,dat kon ik bij deze mevrouw niet vinden .Ook leg ik altijd uit waaróm Henk bij  bepaalde zaken voor verwarring of lachwekkende situaties kan zorgen  en vooral , dat hij daar zélf meestal niets aan kan doen! Maar het allerbelangrijkste vind ik , daar kun je over van mening verschillen , dat wij overduidelijk sámen lol hebben om dingen die mislopen , ongeacht wie het veroorzaakt .

Aan jullie dus de taak me tot de orde te roepen als Henk door “mijn humor ” beschadigd dreigt te raken .Maar als ik eerlijk ben zal het zo’n vaart niet lopen domweg omdat ik nóóit en te nimmer kreten naar zijn hoofd zal gooien als , “Moet ik dan álles voorkauwen ? “of “Kun je dan helemaal niéts alleen “? Of nog erger , “heb je dan helemaal niets onthouden van je …. lessen op school ?”

druivenMaar goed ,misschien zijn de druiven gewoon zuur, lees ik met een vooroordeel of zie ik  de splinter in het oog van een ander ondanks de balk in m’n eigen oog ….. geneer je niet en wrijf het er maar in !

 

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Apr 13, 2011 @ 16:26:48

    Dan zal ik het nog even nuanceren: jouw respectvolle humor. 🙂

    @ Truus
    Mijn grens ligt altijd bij de vraag of Henk er zélf om kan lachen ,gelukkig is hij reuze goedlachs;-)

    Beantwoorden

  2. Truus
    Apr 12, 2011 @ 23:53:50

    Zo, twee logjes voor de prijs van één. 😉
    Vanwege de woordspelingen vond ik het wel een leuke column. Maar ik lees liever hier, waar ik geniet van jouw humor.
    En ja, de liefde voor elkaar (jou, Henk en je gezin) voert hier de boventoon. 🙂

    @ Truus
    Wat mij stoort aan deze dame is de “haaibaai” benadering van naar haar man toe .Zo ga je niet met je man om vind ik .

    Beantwoorden

  3. Zus
    Apr 06, 2011 @ 20:03:37

    Rietz,
    Was eigenlijk een beetje teleurgesteld ,dat je niet bij de winnaars stond.Maar dan lees ik toch gewoon verder op jou (ons) eigenste blog.Hier zijn we lekker onder elkaar! Toch?
    En wat een sacherijn is die winnares.Ik hoop dat die collumn van haar eenmalig was. Groetjes

    @ Zus
    Nou ik had het niet echt vewacht hoor ,ik ken mijn krachten en fouten .Ik schrijf niet genoeg binnen de vereiste patronen , neem het niet zo nauw met indeling ,kop en staart en dat soort dingen .
    Het grappige is dat veel mensen ook helemaal niet zitten te wachten op dat soort perfectie maar dát realiseert zich niemand bij een uitgever natuurlijk .
    Ik kan je gerust stellen ,het plaatsen van de collumn was de beloning en is dus één malig .
    Ik ga hier natuurlijk gewoon door en zou dat zéker ook gedaan hebben als ik wél gewonnen had 😉

    Beantwoorden

  4. Lind@
    Apr 05, 2011 @ 22:32:33

    Ik vond het geen onaardig stuk want zeg nou zelf issie oenig of issie oenig ??( natuurlijk die man uit dat stukje)
    Jij schrijft wel met, idd, een vleugje meer humor maar gelukkig lezen we je schrijfsels hier.

    @ Lind@
    Ze kan zéker wel schrijven maar een man afzeiken is nog niet direct humor .De situatie was natuurlijk erg leuk maar daar had véél meer in gezeten als de schrijfster er zélf ook de lol in had gehad denk ik .Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening !

    Beantwoorden

  5. L.
    Apr 05, 2011 @ 19:36:28

    De “winnende” column voldeed zelfs niet eens aan de voorgeschreven 530 woorden! Heb zelf ook meegedaan, maar ook niet in de veronderstelling te winnen. Vind het eindresultaat teleurstellend en al helemaal als je er achter komt dat de betreffende mevrouw de publiciteit goed kan gebruiken voor de publicatie van haar boek, bah! Volgens mij: doorgestoken kaart, vriendjespolitiek! Vond jouw column, by the way, ook veel beter! Vind je stijl erg vermakelijk.

    @ L.
    Ik denk dat heel veel mensen best aardig kunnen schrijven maar om “aan de bak te komen “is inderdaad meestal een zaak van relaties hebben óf geluk hebben .
    Voor mij is het schrijven op de logjes een leuke hobby ,mede door de interaktie met “mijn lezers ” die het log meestal leuk aanvullen en mij de gelegenheid geven nog wat aanvullingen hier en daar te geven .
    Als ik over mijn man schrijf gaat dat meestal ongeveer op de manier zoals bijv. in dit logje .
    https://rietepietz.wordpress.com/2011/01/23/column/
    snuffel gerust eens in het archief in de linker kolom ,je bent welkom !

    Beantwoorden

  6. Blog Zonder Naam / Interneppers
    Apr 05, 2011 @ 09:59:37

    Hoi, ik kom ff afscheid nemen bij de mensen die vast op onze weblog reageren, want ik ben er de komende weken ff niet. De rest van de Interneppers wel….Ik ga namelijk ff naar de Filipijnen naar me’ meissie! Ze doet daarop het moment vrijwilligerswerk in het kinderhuis vanwaaruit zij en haar zus 20 jaar geleden zijn geadopteerd.
    Dussss…… straks met mijn ‘zwager’ het vliegtuig in (allebei nog nooit gevlogen!) en morgen op het eiland aankomen. We zijn te volgen op een link op mijn moeders blog (waar ben jij nu Doris&Rosedin). Is eigenlijk een blog van de meiden, dus als je wilt reageren doe dat dan maar via de mail of op ma’s blog, anders begint Doris (schrijft meestal) weer te zeuren van “wie is dat nou weer”, en ik heb vakantie en dus geen zin in uitleggen enzo….
    Ik zou zeggen: Fijne paasdagen en tot koningeinnedag, want dan zijn we er weer…… Als er tenminste geen scheurtjes in de romp van het viegtuig zitten…

    Greetzzzzzzzzzzzzz
    The great Internepper

    The great internepper
    Nou dát kun je wel een luchtdoop noemen ,ik wens je een héél fijne vakantie die z, zeker weten , onvergetelijk zal zijn !

    Beantwoorden

  7. Redstar
    Apr 05, 2011 @ 07:25:59

    Ik vond het stukje van de concurente wel leuk. Anders dan jou humor natuurlijk dat wel. Maar het ligt aan de jury wie er wint natuurlijk.
    Hier kan ik tenminste elke keer weer van jou stukjes genieten zonder de censuur van een krant 😀

    @ Redstar
    De situatie die de winnares beschrijft is leuk en daar had veel veel humor uit kunnen blijken denk ik .Voor mij is de grens altijd of Henk kan lachen om de manier waarop ik over schrijf .Hij zou zich gekleineerd voelen als ik over hem zou schrijven als deze mevrouw over haar man deed en ik vind dat je zo niet met mensen om gaat ,dat is geen humor .
    Ik zou trouwens nooiiemand zo “toespreken “;-)
    Schrijven kan de winnares wél ,dat kunnen heel veel mensen en zoiets winnen is dus een beetje grabbelton denk ik .Ik schrijf zélf een beetje te weinig ” binnen alle regeltjes ” om zoiets te winnen maar dat mag de pret niet drukken ,ik haal hier m’n hart op 😉

    Beantwoorden

  8. Annemarie
    Apr 04, 2011 @ 23:22:18

    Geniet maar gewoon van de druiven.
    Wij genieten wel van jouw verhalen. Blijf het daar ook maar bij houden, want dan krijg je tenminste geen sterallures!

    @ Annemarie
    Nou druiven eten is niet zo mijn hobby , ik vind het altijd zo’n geknoei met plakkerige handen enzo 😉
    Sterallures zou ik kan kunnen krijgen van alle reacties hier maar ik bind gewoon een steen aan m’m enkels zodat ik met beide benen op de grond blijf .

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Apr 04, 2011 @ 22:01:09

    het positief afzeiken is toch het mooiste wat er is, wij prikken er wel doorheen hoor.
    Off topic, breaking nieuws ik heb eerdaags echt een gesprek over een column.
    Maar kan er nog even niets over zeggen weet het ook pas een half uurtje.

    @ L.Glibber
    Zolang Henk er zélf om kan lachen is er inderdaad niets mis met wat ik schrijf 😉

    Wat leuk , dat is wel aan jou toevertrouwd ! Ik wacht rustig af tot je er mee voor de dag komt op je log !

    Beantwoorden

  10. Leo
    Apr 04, 2011 @ 20:58:58

    Voor mij ben je alleen al door de wat spottende humor en bovenmatige zelfreflectie elke dag een winnares hoor. Waarbij het geen enkele indruk maakt of iemand anders er met een prijs vandoor gaat. Zegt niets over de kwaliteit, meer over de smaak van de jury!

    @ Leo
    Kijk , zo’n reactie is natuurlijk al een prijs op zich Leo , dankjewel !

    Beantwoorden

  11. joke
    Apr 04, 2011 @ 18:31:50

    Hardstikke leuk jou schrijfsels van jullie belevenissen en geen spoor van afzeiken brr wat een woord hé. Gewoon samen lol hebben en daardoor wij weer, ik houd ook niet van die harde humor net zo min als van al dat geweld in sommige films.
    Groetjes.

    @ Joke
    Waarschijnlijk heeft deze mevrouw niet eens door dat ze haar man kleineert ,volgens mij is ze gewend haar man zo te behandelen .Het ergste is nog dat ze het in bijzijn van de kinderen doet .Je valt je partner niet af tegenover de kinderen .Ik kan bést tegen harde humor zolang je óók jezelf te kijk durft te zetten 😉

    Beantwoorden

  12. Aukje
    Apr 04, 2011 @ 18:18:40

    Ik eh, ben wel heel benieuwd wat jij dan geschreven had.
    Als dat al niet ergnes stond!!?

    Aukje
    Je moest twee ,of meer , collums insturen ,één daarvan heb ik er “voor geschreven” en die staat ergens in dit logje
    http://rietepietz.web-log.nl/rietepietz/2011/01/column.html
    Niet écht een verhaal dat ze zoeken natuurlijk .maar ik had ook twee oudere logjes ( die het ik het makkelijkst aan kon passen naar de gevraagde 530 woorden) meegezonden .
    Ik wilde er niet “speciaal”m’n best voor doen ,ik schrijf zoáls ik schrijf en of ik daarmee win of verlies maakt me niet uit ;-)!

    Beantwoorden

  13. Gisella
    Apr 04, 2011 @ 16:35:32

    Schrijf jij gewoon maar hier,en zolang je dat op jou mannier doet en niet zoals degene die de colum gewoon heb dan blijven we komen. Jeetje ik zou halverwege al afhaken met lezen zeg..Nee zo behandel ik Bart ook niet en gelukkig maar.

    @ Gisella
    Ga ik doen hoor , heb ik véél teveel lol in en zolang Henk geen bezwaar maakt blijft hij regelmatig opduiken in m’n logjes 😉

    Beantwoorden

  14. Jeroen
    Apr 04, 2011 @ 11:06:10

    Zoals je weet hou ook ik veel van humor waar het kan. diezelfde humor is wat me als lezer op jouw blog heeft gebracht. Juist de combi van humor en intelligentie maakt jouw logjes meer dan de moeite waard.

    @ Jeroen
    Kijk zó n compliment is me véél meer waard dan die te winnen 250 euries 😉 Dankjewel Jeroen .Ik zou het zéker eerlijk gezegd hebben als ik het een goed winnend log had gevonden .Zo kan Daphne Dekker me vaak wél laten lachen om haar schrijfsels ,ik snap dus niet zo goed waarom de keus op deze winnares is gevallen .

    Beantwoorden

  15. Marion
    Apr 04, 2011 @ 10:11:40

    Als jij Henk zo af zou kraken, had er geen sterveling meer op je log gekomen, dat ze zoiets laten winnen.
    groetjes, Marion.xxxx

    @ Marion
    Ik zit hier met plaatsvervangende schaamte voor het mens , De kneep zit ‘m natuurlijk dat ze zélf niet kon lachen om wat er gebeurde en tja , breng het dán maar eens leuk over !
    Ik snap óók niet waarom zij gekozen is want er was om humor gevraagd en dit is duidelijk géén humor maar iemand afzeiken !
    Ik ga je nog bellen hoor 😉 XXX

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Apr 04, 2011 @ 01:02:09

    Als ik in Henk z’n schoenen zou staan wist ik in elk geval dat er een liefhebbende rietsepietz voor mij was. En dat is wat telt!
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Ik zou het afschuwelijk vinden om zó over Henk te schrijven als deze mevrouw over haar man deed .Ik zou me doodschamen als heel Nederland zou lezen hoe ik m’n man afbekte zoals zij !Geen greintje humor heeft het mens 😉

    Beantwoorden

  17. Hanny
    Apr 04, 2011 @ 00:41:35

    Doe maar ‘gewoon’ zoals je altijd al gedaan hebt. Eeuwige roem heb je al lang door je amusante, en niet kwetsende, blogs. Daarvoor heb je de Telegraaf helemaal niet nodig.

    @ Hanny
    Ga ik doen Hanny , ik heb ook geen moment gedacht dat ik de winnares zou worden ,daarvoor schrijf ik meestal te “rommelig” .Ik vind het véél te leuk om hier spontaan te schrijven wat er in m’n hoofd opkomt en al die beperkende regeltjes zijn niets voor mij .

    Beantwoorden

  18. Tham
    Apr 04, 2011 @ 00:19:40

    Rietz blijf maar lekker van “ons “hoor.
    Ik had je graag willen zeggen dat de gewonnen colmun beter was dan al de jouwe. Helaas,niet om te slijmen , maar ik vond er niet veel aan. k Had melij met de man 😉
    Ik ken maar drie bloggers die ik van a tot z lees en altijd met een vrolijke lach.En een van deze is die van jou.Elke dag opnieuw.
    En met die liefde van jou en Henk zit het wel goed. Door al jou humor heen zinderd de liefde van jullie twee.
    Eerlijk is eerlijk, ik heb al heel vaak gedacht; zoals Riet en Henk samen oud worden zo wil ik het ook. Met zoveel liefde voorelkaar en zoveel humor worden jullie saampjes 100 jaar!
    Kom je toch nog in de Telefraaf!

    @ Tham
    Ik was ook helemáál niet van plan om jullie in de steek te laten hoor ,zélfs al zóu ik voor iets anders schrijven …die zou het dan toch moeten doen met een kopie van een logje 😉
    Zó lief om te horen hoe je over ons denkt en inderdaad ,we hebben het goed samen .Maar vergis je niet ,ook wij hebben natuurlijk wel periodes meegemaakt dat het niet allemaal van een leien dakje ging .we wisten alleen altijd héél zeker dat we bij elkaar horen .
    De periode dat je kinderen de deur uitgaan moet je samen weer een nieuw evenwicht vinden , nét als de periode dat je juist kinderen krijgt maar áls dat lukt is zo’n huwelijk onverwoestbaar !

    Beantwoorden

  19. Renesmurf
    Apr 03, 2011 @ 23:04:53

    Waarom zou je daar iets willen schrijven wat ook hier kan?
    Ik snap niet.
    Ik snap die hele telegraaf niet, NSB krant.

    Of je te ver gaat of niet, moet je echt zelf in de gaten houden, maar ik denk dat dat wel goed komt.

    @ Renesmurf
    Ach het schrijven is leuk en voor wie maakt me dan niet zoveel uit 😉 Ik ben in de oorlog geboren en was dus nog te jong om te weten wat de NSB inhield ,daarom vergelijk ik dus geen zaken van nu met dingen uit die tijd ,ik weet er gewoon te weinig van .
    Henk zélf is altijd mijn graadmeter bij twijfel over wat ik over hem schrijf .Als hij er niet om kan lachen is het niet goed !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

