erfelijk belast?

Ik zag  héus wel dat sommige van jullie hoofdschuddend het vorige logje gelezen hebben,
“die oudjes toch “zag ik ze denken” , hebben altijd moeite om met al handige moderne snufjes om te gaan”.
Ja dáhaaaag….. ,wij zijn helemáál niet de enige die de OVtoestanden niet geheel zonder hindernissen  tegemoet treden .

Zo zou ik laatst onze oudste kleindochter op Den Haag Centraal ontmoeten toen zij een smsje stuurde dat ze haar trein gemist had omdat haar OV card het niet deed en ze alsnog een kaartje moest kopen !
Alles on-line geregeld en betaald maar evengoed steeds verwezen worden naar de web-site van de OV card zodat ze ook voor de terugweg een gewoon kaartje moest kopen .

ovappaochter Inge had een ánder probleem toen zij met onze jongste kleindochter Anne  een dagje naar Rotterdam ging . Zij wonen in een gebied waar de randstadrail rijdt, een treinachtige tram (of een tramachtige trein) die deels via het tramnet rijdt maar deels ook via het treinspoor .
Toen zij na het instappen de card voor het apparaat wilden houden wás er helemaal geen apparaat, goede wil genoeg maar inchecken is dan  toch verrekte lastig en zwartrijden is nog veel duurder dan goede raad in zo’n geval .

In “oneindige wijsheid” blijkt  er  gekozen te zijn om op treinstations de apparaten op het perron te plaatsen en niét in de trein zoals bij tram en bus wél het geval is .
Bij de  randstad rail kun je ,afhankelijk van de route, beide situaties aantreffen!
Zo zaten de dames dus met een probleem dat Inge dacht op te lossen door de eerstvolgende halte  met de OVcard van allebei even snel uit de trein te springen , inchecken op het perron en weer als de drommel terug de trein in waar Anne de deur open zou houden ………….

Túúrlijk staat Inge even later mét twee ingecheckte chitkaarten  de trein na te kijken waar Anne nog steeds in zit, zónder bewijs dat ze betaald heeft .
Ze heeft vergrendeling van de deuren niet  kunnen voorkomen en dus is het hóóg tijd voor  telefonische  beraad .
De oplossing met de minste kans op een bon wegens zwartrijden is dat Anne bij de eerstvolgende halte uitstapt ,daar wacht op de aankomst volgende randstadrailwagen waar, als alles meezit , Inge dan inzit mét de twee ingecheckte kaarten .
De dames arriveren uiteindelijk zonder bon ,maar mét grote pret, in Rotterdam  …….!

Het bewijs is wel geleverd ,ons gestoetel heeft niéts met leeftijd te maken , Inge is in de tweede helft van de  40 , Jennifer en Annemarie zijn respectievelijk  23 en 19 jaar oud !
Of eh….. zouden de dames erfelijk belast zijn met mijn anti-OV virus!
Gelukkig zijn ze zéker erfelijk belast met humor want dáár kun je niet buiten als je de OV chipcard gebruikt !

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Mrt 08, 2011 @ 22:37:05

    Gelukkig konden ze er om lachen Rietepietz. Daar sta je dan met je OV-chipkaarten…
    Mijn moeder is ruim 86 en die had al eerder een OV-chipkaart dan ik. Maar ja, Amsterdam is al stripkaartloos, Almere (nog) niet. 🙂

    @ truus
    Hier is de afschaffing van de strippenkaart uitgesteld ,maar doordat ze bijna nérgens meer te koop zijn heeft dat hetzelfde effect als afschaffen .
    Jouw moeder bewijst dus maar weer dat ik gelijk heb , het is géén specifiek ouderenprobleem dat de invoering zo met horten en stoten gaat ,het gaat dus soms ook gewoon goed als je op leeftijd bent 😉

    Beantwoorden

  2. Leo
    Mrt 08, 2011 @ 19:45:26

    De logica van die incheckautomaten naast de trein/metro is me niet geheel duidelijk. Want ook wij kennen dat in deze regio. Sneltram Amstelveen-Amsterdam werkt ook zo. Maar stap je op het traject (een deel parallel)in de normale Amsterdamse trams zit de automaat daar gewoon in de wagens….

    @ Leo
    Vreemde gedachtenkronkels ja ,en staat natuurlijk garant voor vergissingen bij het in en uitchecken .Maar dat is vást bedacht door mensen die “ervoor doorgeleerd hebben” !
    En juist omdat we er weinig gebruik van maken is het lastig om alle ins end outs onder de knie te krijgen !

    Beantwoorden

  3. rietje
    Mrt 08, 2011 @ 14:23:14

    wat ’n gedoe joh met die ov-chipkaart, ik heb er ook eentje, maar gebruik nog mooi de strippenkart, kan hier nog tot en met mei……….fijne week, geniet van de zon, liefs rietje

    @ Rietje
    Het kán hier ook nog maar ze zijn vrijwel nérgens meer te koop omdat éigenlijk per 2 februari de strippenkaart zou verdwijnen 😉

    Beantwoorden

  4. Redstar
    Mrt 08, 2011 @ 10:26:23

    Persoonlijk ben ik van mening dat het openbaar vervoer in Nederland een behoorlijke mislukking aan het worden is.
    Was het vroeger beter? ALs ik de verhalen hoor van oudere mensen dan denk ik wel.
    Toen ik zelf met de trein naar school ging was ik altijd optijd. Marktwerking heeft het zo’n beeetje helemaal verprutst

    @ Redstar
    Ik dénk dat het grote verschil is ,dat we ( en dan bedoel ik de oudere generaties) vroeger niet beter wisten , we hadden zélf meestal geen auto en dat maakte je afhankelijk van het OV dat natuurlijk in die tijd beter berekend was op veel mensen .Logisch , wie geen auto had móest wel per bus tram of trein als het te ver was om te lopen of fietsen .

    Beantwoorden

  5. Morgaine
    Mrt 07, 2011 @ 21:58:26

    Het heeft zeker niets met leeftijd te maken mijn dochter de studente heeft in zeer korte tijd, binnen een jaar dus dat zij 18 is nog steeds, al een gebroken kaart gehad, haar nieuwe kaart was naar timboektoe gestuurd op een totaal verkeerd adres en echt in het zuiden van het land ergens naar een dorp waar wij nog nooit van hadden gehoord, komt eindelijk de kaart binnen, is deze ongeactiveerd, OV site zei, je moet naar de NS en daar activeren, en de NS zei, je moet naar de OV site…. kortom… pas sinds een paar weken, heeft ze WEER een nieuwe OV gekregen, en deze doet het eindelijk! Oh en dan nog te horen krijgen dat haar bestelling klaar stond om op te laden???? van haar rekening geschreven etc.. kan niet eens, ze is student! ze reist gratis van ma to vr… dus? pfffffffff

    Oh en gisteravond, ik stap de bus in, check in, op mijn eindhalte, en die van de bus ook, ALLE APPARATEN UIT! RESET die dus eeuwen duurt, maar de bus moest wel door… vandaag meteen uitstap kaart die ik van de chauffeur kreeg ingevuld en op de bus gedaan… pfffffffffff 2

    X

    @ Morgaine
    Whahaha , en ik denken dat wij geléden hebben ,dit slaat álles ! Ik snap het grote vertrouwen in al de digitale toestanden in het gehéél niet ,het gaat bij uitzondering wel eens goed maar dan heb je het wel gehad geloof ik 😉

    Beantwoorden

  6. vlinder
    Mrt 07, 2011 @ 21:53:18

    en dan zeggen ze nog,waar zouden we zijn zonder de trein.
    Beter is inderdaad,waar zouden we zijn zonder onze humor en gelukkig hebben jullie die in grote mate en wordt het leed enigzins wat verzacht hihi.
    liefs voor jou en Henk;))

    @ Vlinder
    Gelukkig hebben wij de trein niet vaak nodig maar juist die énkele keer wil ik geen gedoe hebben .
    Maar inderdaad mééstal is het toch lachen als het fout loopt !

    Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Mrt 07, 2011 @ 21:46:18

    Ik zoek nog steeds naar mensen die er wel het nut van inzien, maar die zijn moeilijk te vinden.
    Mijn mening is wie zo’n kaart wil hebben ga lekker je gang maar laat mij gewoon die paar keer per jaar een kaartje kopen.

    @ L.Glibber
    Mijn idee ,maar dát schijnt dan weer niet te mogen .ineens schijn álles duurder te zijn dan peperdure computersystemen .

    Beantwoorden

  8. Annemarie
    Mrt 07, 2011 @ 20:39:04

    Ik ben allang blij dat ik er weinig meer mee te maken heb, als ik alle problemen zo lees..
    pfff, het wordt er niet makkelijker op!

    @ Annemarie
    Jij hebt natuurlijk wél te maken met skipassen en sleepliftjes ,geeft óók wel eens problemen herinner ik me .
    Ik stapte ooit niet goed af en kieperde mijn lesgenoten als dominostenen tegen de grond ……. 😉

    Beantwoorden

  9. ajeetje
    Mrt 07, 2011 @ 20:26:45

    zo het bewijs is geleverd nix met leeftijd….. joepie…..
    Genoten van je reis verhaal en van de jeugd die de humor hiervan van inzien….
    🙂 Aly

    @ Ajeetje
    Gelukkig hebben ze humor van huis uit meegekregen ,dat scheelt een slok op een borrel in dit soort situaties 😉

    Beantwoorden

  10. Min
    Mrt 07, 2011 @ 20:21:51

    Reden te meer om zo lang als mogelijk zonder deze kaart te blijven…

    @ Min
    Lijkt me zéker aan te raden ,niet verkeerd hoor 😉

    Beantwoorden

  11. Jeroen
    Mrt 07, 2011 @ 11:04:24

    Tjemig wat een toestanden! Xou er niet goed van worre. Gelukkig reis ik uitsluitend met de voiture. Want zou er niet aan moeten denken met het o.v. te moeten reizen. Ik weet eerlijk gezegd niet eens hoe een strippenkaart werkte.

    @ Jeroen
    Wij hebben het gelukkig ook niet heel vaak nodig maar ja , we hebben maar één auto en dus moet er soms toch één met het OV als fietsen tever is !

    Beantwoorden

  12. marion
    Mrt 07, 2011 @ 09:25:06

    Gelukkig zagen ze de humor er van in maar het is eigenlijk treurig dat je als oudere maar mee moet hobbelen.
    Fijne dag, Marion. xxxx

    @ Marion
    Tja , als je geen humor hebt kun je beter thuis blijven met dit nieuwe systeem ,het openbaar vervoer is tóch al geen lolletje !Gelukkig stap ik meestal lekker in m’n Suus, véél makkelijker !
    Maar juist als je ouder bent ,en het OV tóch al lastig is omdat je minder goed ter been bent maakt het pasjesgedoe het nóg lastiger .
    Lekker zonnetje hé , goed weer voor je lekkere hoekje !
    XXX

    Beantwoorden

  13. Gisella
    Mrt 07, 2011 @ 07:24:22

    Oo een heerlijk verhaal wat zo hier afgespeeld zou kunnen hebben :-)Heb er ook heerlijk om gegniffeld 🙂

    Ik vind de ov hier maar vreemd want wil je van groningen naar leeuwarden, dan begin je met de strippenkaart en bij ons in friesland moet je dan weer je of gebruiken..dubbel instapkosten?

    @ Gisella
    De bedoeling is natuurlijk dat het overál ingevoerd kan worden maar zoals het nú gaat wordt het een lappendeken waar een normaal mens geen wijs uit kan worden .en die bovendien onnodig veel geld kosten .

    Beantwoorden

  14. Renesmurf
    Mrt 06, 2011 @ 23:41:12

    Tuurlijk heeft dat niks met leeftijd te maken.

    Het is een heel gedoe en men moet dat eerst leren, en over 5 jaar veranderen ze alles weer.

    @ Renesmurf
    Je hebt gewoon de tijd niet om te zien wat er gebeurd omdat er natuurlijk nog méér mensen de tram in of uit willen en je de tijd niet gunnen .
    Als ze nú al weten ( en dat weten ze ) dat het systeem niet goed werkt zouden ze beter nog een tijdje alles bij het oude kunnen laten , maar ja , ik heb er niet voor doorgeleerd 😉

    Beantwoorden

  15. lind@
    Mrt 06, 2011 @ 23:17:04

    Oh, ik kan mij die pret helemaal voorstellen, gevalletje SL ( slappe lach).
    Lind@

    @ Lind@
    Klopt , de dames hadden een enrstige aanval van de slappe lach en konden het later op de dag nóg niet met droge ogen aan me vertellen !

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Mrt 06, 2011 @ 22:40:55

    Maar waarom Riet zouden ze het makkelijk gaan doen als het ook moeilijk kan?
    Ik heb altijd maar het idee dat ze er van uitgaan dat als het maar veel mensen niet snappen het ’t meeste geld opbrengt.
    En daar gaat het uiteindelijk toch maar om.
    Gr. J@n.

    J@n
    Ik ben héél erg bang dat je gelijk hebt J@n .Het is knap verwarrend en het vervelende is dat je niet even rustig kunt kijken wat er gebeurd , er staan immers altijd andere passagiers achter je die óók in of uit de tram willen .

    Beantwoorden

  17. Hanny
    Mrt 06, 2011 @ 21:38:59

    We kunnen als ‘oudjes’ hoog of laag springen, we zullen mee moeten gaan in de vaart der volkeren. Maar wat had ik graag gewild dat het systeem nog beter getest was dan nu, zodat het naar behoren werkte.

    @ Hanny
    Maar ja , men denkt helaas nog steeds dat al die digitale techniek zaligmakend is en fraude onmogelijk maakt !
    Niets is minder waar natuurlijk , maar omdat de rekening ,linksom of rechtsom tóch door ons betaald wordt kunnen ze dit soort projecten er gewoon doordrukken !

    Beantwoorden

  18. tagrijn
    Mrt 06, 2011 @ 19:57:40

    Ik zie dat mijn reactie op je vorige logje als sneeuw voor de zon is verdwenen… Zeker verkeerd ingecheckt.
    De kinderziektes met de ov shitkaart zijn nog lang niet overwonnen, maar toch wordt overal de strippenkaart afgeschaft. Ik ben er geen tegenstander van maar vindt wel: eerst zorgen dat het werkt.

    @ Tagrijn
    Weet je zéker dat je hem goed voor het venstertje hebt gehouden ?;-)
    Ja belachelijk dat men gewoon geen punt maakt van het feit dat het kreng makkelijk te kraken is ,uiteraard wordt de schade gewoon in de prijzen verrekend !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

