column

Eindelijk gerechtigheid , de Telegraaf zoekt een nieuwe columniste voor het blad “vrouw”en dat kan eigenlijk voor niemand anders bedoeld zijn dan voor mij .
Schrijven niet regelmatig mensen op  mijn  blog “Rietepietz”dat ik iets met m’n talent moet doen ?

Ik voldoe dus al aan één van de voorwaarden , wel even jammer dat ik geen “stapels dagboeken heb “ omdat dat een pre blijkt te zijn .
Aan de andere kant heb ik wel een goed geheugen en vinden  “mijn lezers” vaak veel herkenning wanneer ik  op mijn blog in de oude doos duik.

Heb ik humor ….? Ja zeker wel , zou ik anders als achtenzestigjarige vrouw reageren op een oproep als deze …, do I have to say more?  Of is dat nou weer meer een voorbeeld van de zelfspot !

De column mag géén taalfouten bevatten …., nou…., dán kan ik het wel schudden want als ik mijn blogjes later nog eens teruglees kom ik altijd wel wat  foutjes tegen. Wanneer ik zo’n logje  schrijf weet ik natuurlijk donders wát ik wil schrijven en dat léés ik dan ook ,wat er ook geschreven staat , eh… zou dat door overmatige inspiratie komen?

Ik neem dan maar aan dat het beroep “corrector” ondertussen bij de Telegraaf ook wegbezuinigd is en dat is jammer  ,het zou best wel eens een gouden greep kunnen blijken om iemand van de oudere generatie aan het woord te laten in zo’n wekelijks column,ik bedoel maar ,ik ploeg me toch óók iedere week door columns van mensen die m’n kinderen zouden kunnen zijn .

Niet dat de column ( ik blijf het een ongelukkig woord vinden maar gelukkig heeft de spellingscontrole er geen moeite mee ) van Daphne me niet amuseert ,zij doet het leuk hoor maar ja , de grijze golf is toch een vaak een vergeten  doelgroep die ,in tegenstelling tot jongere generaties, nog wel een abonnement op een dagblad hebben ,in dank daarvoor wordt juist deze groep  toch een beetje genegeerd in de columns ( daar heb je hem weer ).

Tja ,een Professor Smalhout   is de uitzondering op de regel , maar dié man heeft ook iets te vertellen terwijl de meeste columns toch wat luchtiger zijn en ja , luchtig kan ik best zijn al zit er soms ,voor de goede lezer, wel een serieuze ondertoon  in mijn blogs zelfs als zo’n blog nérgens over gaat .

Is even zien , waar moet ik nog meer aan voldoen ,eh… 530 woorden precies … hoezo? Is het krantenpapier op ? En waarom precies die 530 woorden ,moet een schrijfster dan maar de inspiratie kraan  dichtdraaien  of er misschien wel 100 niet ter zake doende woorden tussen breien als het onderwerp eigenlijk al helemaal uitgediept is?

Oh… U wilt zien of ze  in staat is zonder het verhaal geweld aan te doen  binnen deze beperking te schappen of aan te bouwen , gaat best lukken hoor al ben ik best wel breedsprakig .

vrouw

Nu nog een recente foto,dat gaat misschien  problemen geven, op de door U bij het artikel afgedrukte foto  afgaande verwacht U reacties uit een iets andere leeftijdsgroep dan mijne maar toch… U zoekt mij!
 

 

 

 

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Jan 27, 2011 @ 18:33:14

    Het was even wat werk om alle reacties en tegenreacties van je fans te lezen maar nu begrijp ik dat het om een eenmalige aktie gaat. Zou toch wel heel leuk zijn, plaatsing en een mooie som geld. Hebben jij en Marion al een mooi plekje gevonden? 🙂

    @ Truus
    We gaan de huid van de beer niet verdelen voor hij geschoten is 😉 Marion kwakkelt een beetje deze winter dus ik hoop dat ze weer snel op stap kan ,dan nemen we alvast “iets “op de goede afloop 😉

    Beantwoorden

  2. Truus
    Jan 27, 2011 @ 18:18:21

    Je bent er anders wel geknipt voor hoor. En die foutjes knippen ze er zelf maar uit. 🙂
    Mocht de Telegraaf zo dom zijn om je niet aan te nemen dan blijf ik je gewoon hier op je weblog volgen. 😉

    @ Truus
    Nou het zal zo’n vaart niet lopen hoor , het gaat trouwens alleen maar om 1x het plaatsen van de winnende column,al doet hun wervende teks anders vermoeden 😉

    Beantwoorden

  3. Jeroen
    Jan 26, 2011 @ 23:40:47

    De Telegraaf verdient geen columniste als jij. Wanneer men echt oog voor talent hadden, was je allang door hen getraceerd. Een gemiste kans voor hen m.i. En gelukkig maar, want dan zou je geen tijd meer overhouden voor je trouwe lezerschare. Foutloos schrijven is maar weinigen gegeven. En zelfs zij gaan nog weleens de fout in wanneer ze even niet bij de les blijven. Corrector wegbezuinigd of niet, ook zij zullen inmiddels toch wel tekstverwerkingsprogramma’s hebben met spellingscorrectie?

    @ Jeroen
    Ja zo’n tekstverwerkingsprogramma is een zegen ( zéker bij woorden als column) maar dan nóg glipt er genoeg tussendoor .Zodra ik zag in deze tekst ook alweer wat foutjes ,als ik schappen schrijf waar ik schrappen bedoel hetkent het programma natuurlijk géén fout omdat het woord zó ook bestaat . een woordje vergeten gebeurd me óók nogal eens omdat m’n hersenpan sneller werkt dan m’n vingers op het toetsenbord .Maar goed , ik was even leuk bezig en hou echt geen moment rekening met een overwinning want dát zal zo’n vaart niet lopen !

    Beantwoorden

  4. Marian
    Jan 26, 2011 @ 23:22:35

    Ik reageer hier vast voor de kat en zijn stradivarius want jij zit natuurlijk al lang en breed op de redactie!

    @ Marian
    Maar ik ben zó eenvoudig gebleven dat ik toch nog even regelmatig hier aanwip hoor 😉

    Beantwoorden

  5. lind@
    Jan 26, 2011 @ 20:29:30

    Ik ben wel heel benieuwd wat de telegraaf erop gaat zeggen, of niet natuurlijk.
    Lind@

    @ Lind@
    Ik denk inderdaad dat ze daar niets op gaan zeggen ,geeft niets ,ik had weer een leuk logje én een hoop lol.!

    Beantwoorden

  6. Leo
    Jan 25, 2011 @ 19:57:28

    Van mij mag je hoor. En je zou het kunnen ook. De Telegraaf heeft nog steeds mensen in dienst die alles op taal en stijl screenen hoor. Overigens heb ik dat werk zelf ook nog wel gedaan, tot nog niet zo lang geleden. Het gaat om verhalen met iets van leesbaarheid, niet te zwaar. Gewoon lekker korte verhalen. Overigens is die 550 woorden grens vooral van toepassing door de opmaak per pagina. Daarin zit het. En je wordt betaald per pagina van die hoeveelheid woorden. Hangt van de media of hoeveel…..

    @ Leo
    Ja dat had ik wel begrepen natuurlijk ,maar soms heb ik er wel lol in het “domme blondje” uit te hangen .
    Ik ken m’n “eigen werk” best wel aardig en volgens mij schrijg ik wel aardig maar soms toch best nogal chaötisch .
    Kortom ,men zit bij de Telegraaf toch niet echt op mij te wachten denk ik ,ik sjoemel nogal eens met de “regeltjes ” kop en staart bijv. en ik verdwaal wel eens in “de tijden” .
    Waarschijnlijk zou ik dat wel béter kunnen maar dan is de spontaniteit eruit ,ga ik nalezen en kieper het stuk weg .
    Wat een zelfkennis hé!

    Beantwoorden

  7. joke
    Jan 25, 2011 @ 13:54:37

    Dat je goed schrijft weten al een hele boel lezers. Als “De Telegraaf “een beetje blogs leest, weten ze dat ook. Ik ben toch benieuwd naar de uitslag. Sucses.
    Groetjes.

    @ Joke
    De Telegraaf zal vast niet op “rietepietz “langsgaan ,ik heb het ze ook niét makkelijk gemaakt om dat te doen want ik heb géén link meegezonden omdat daar niét om gevraagd wordt .
    Het duurt nog wel even een de winnares bekend is want er kan nog tot 23 februari ingezonden worden .Behalve deze log heb ik nog twee oudere logjes aan de eisen aangepast meegezonden .en ach, het kost niets dus waarom niet 😉
    Ik weet niet of ik goed genoeg schrijf voor zoiets maar ik heb er altijd veel lol in .

    Beantwoorden

  8. Astrid
    Jan 25, 2011 @ 11:44:39

    Leuk Riet dat je hebt ingezonden.
    Niet geschoten is altijd mis.
    Ik zal voor je duimen.

    Gr. Astrid

    @ Astrid
    Ja zo is dat , niet dat ik nou direct raak zal schieten maar ik ben even leuk bezig geweest toch?;-)

    Beantwoorden

  9. rietje
    Jan 25, 2011 @ 09:11:17

    hai Riet, wij kunnen je altijd steunen hoor! en….wie niet waagt….wie niet wint…..zet ‘m op! fijne week, liefs rietje

    @ Rietje
    Ja aan mijn lezers zal het niet liggen maar helaas hebben die geen énkele invloed ,maar het is toch leuk om al die bijval te lezen 😉

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Jan 25, 2011 @ 07:06:15

    Het gemiddelde taalniveau van menig krantschrijver is toch niet zo geweldig, dus wat een rare eis.
    Verder zou ik nog niet dood gevonden willen worden met een telegraaf in mijn handen. 😀 Laat staan er voor schrijven.
    Maar het zou geweldig zijn als je werd aangenomen Riet!

    @Redstar
    Ik ken je goed genoeg om te weten dat je sowiesó niet dood gevonden wilt worden met wélke krant dan ook in je hand maar dit terzijde 😉
    De wervende tekst “wordt U onze nieuwe VROUW columniste” is dan ook “des Telegraafs” en belooft méér dan de oplettende lezer eruit kan halen bij doorlezen. De “uitverkorene” kan € 250,– winnnen én plaatsing van de tekst éénmalig dus .Voor een oplettende lezer is de Telegraaf dus best te lezen .
    Een opinie vorm je het best door het oor bij vriend én vijand te luisteren te leggen .Wij hadden ,naast de Telegraaf ,een landelijk ochtendblad , 40 jaar lang de “Haagsche Courant ” een avondkrant ,maar zijn daar afgehaakt toen die verkocht werd aan een ander landelijk blad.Een nieuwe tweede krant is ondertussen niet echt nodig omdat er nu zoveel méér mogelijheden zijn tot informatie .het ochtendblad is gebleven , zo gezellig bij het ontbijt 😉

    Beantwoorden

  11. Zus
    Jan 24, 2011 @ 19:37:36

    Geweldig Rietz, dat je mee doet. Als ze mijn smaak hebben daar,dan win je! Ik zie het wel, want ik lees de telegraaf wel.Ik ben het met je eens over dat goed en fout en links en rechts.Ik pik er uit wat me aan staat en de rest ach.. Fijne week! Zus

    @ Zus
    Ja dat zijn zo van die kleine levenswijsheden die je meestal pas later oppikt ,er is niet alleen wit en zwart maar ook héél veel tinten grijs .Het leuke van het loggen vind ik dus júist de reacties die vaak méér zeggen dan het logje zelf .
    Ik weet dat méér lezers dat vinden en dus álle reacties en tegenreacties altijd meelezen .
    Ik heb ingestuurdnu de kans zich voordeed omdat ik al de mensen die denken dat ik het zou kunnen serieus wil nemen al denk ik zélf dat ik toch te weinig in huis heb voor zoiets .
    Het is wél leuk dat iedereen zo positief reageerd !

    Beantwoorden

  12. maurice
    Jan 24, 2011 @ 19:35:13

    zijn niet al je stukjes columns?
    je schrijft – net als ik – in spreektaal, dat leest goed weg.
    ik schrijf voor drie bladen columns, mag daar max 350 woorden gebruiken, kunst is altijd – voor mij – om te columnen met een knipoog op t eind.

    riet je bent de ideale columniste, je dient ook een gesproken column te krijgen, wellicht bij max?

    @ Maurice
    Joh…. schei uit…!!!! Een gesproken tekst kan ik alleen maar oplezen van een briefje dat ik éérder heb geschreven ,nee hoor dát is een nachtmerrie !
    Maar jij bent dus ook “ervaringsdeskundige” op het gebied van een column schrijven en het is inderdaad heel sterk dat je altijd met die knipoog afsluit ,dat was al opgevallen .
    Je bent er goed in .Ik denk dat de Telgraaf nou nét niet zit te wachten op geschreven “spreektaal” maar ik schrijf nou eenmaal wél zo en daar moeten ze het maar mee doen want alleen zó is schrijven leuk voor me !

    Beantwoorden

  13. Elmar
    Jan 24, 2011 @ 16:50:04

    Als je jou niet aannemen Rietz zijn ze gek bij de Telegraaf! En niets 530 woorden, je verdient een hele pagina!
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar
    Nou een hele página lijkt me een flinke klus ,zéker wekelijks 😉 Maar het is leuk dat iedereen het me zou gunnen en zo positief reageerd!

    Beantwoorden

  14. Tham
    Jan 24, 2011 @ 16:43:08

    Riet je hebt de stoute schoenen echt aangedaan? Nou k ben benieuwd. Ik vind dat ze niet zonder jou kunnen. haha
    weet je..”Hans” in de Libelle schrijft ook altijd net zo als jij.. ik moet daar altijd aan denken. Het is het eerste wat ik lees als ik dat blad in handen krijg.Nu ben ik maar simpel… en val ook niet over spel ,tik en taalfouten ;)) Je hebt ze toch wel op je blog gewezen ook he!!!!
    Joh die lui zitten nu al wss te schuddenbuiken van de lach.
    En dat je de foto was vergeten dat zien ze natuurlijk als dat je ze niet wilde verleiden met je ogen maar met je woorden 😉
    En wij zijn straks vereerd dat wij de columniste al een beetje kennen 😉

    @ Thamara
    Whahaha ,nou zo’n vaart zal het niet lopen hoor maar ik vond het wél leuk om iets in te sturen .Juist omdat ik weet dat er véél mensen zijn die ,minstens, net zo leuk schrijven als ik ben ik niet bang dat ik zal winnen .
    Bovendien lijkt een column schrijven me maar saai ,ik zou zéker de reacties missen ,die maken voor mij écht deel uit van het log en inspireren me enorm .
    Ik ben ook wel zeker dat ik toch een tikke té chaötisch schrijf om van een échte column….( pfft rotwoord zonder tekst controle) een succes te maken .Maar even spelen is best leuk hoor 😉

    Beantwoorden

  15. Albert & Mara fotolog
    Jan 24, 2011 @ 15:11:20

    Geweldig Riet hoe jij aan het “day dreamen” bent en dat houd je gewoon jong. Wij kunnen nog wel eens een voorbeeld nemen aan jou. De column van Professor Bob Smalhout lezen we elke week en zijn iedere keer weer verbaasd hoe hij de vinger op de zere plek weet te leggen. Of je er nu wel of niet mee eens bent
    O.T. Komend weekend verblijven we weer twee nachten in een hotel vanwege een Indo Rock Gala met wel 8 bands. Volgende maand ook weer twee nachten. Vind je het leuk om eens wat af te spreken met z’n viertjes? Voor jou en Henk een thuiswedstrijd. We lezen je reply wel. Je mag ons ook mailen. Tot horens. Groeten Albert & Mara

    @ Albert & Mara
    Ja ik ben een groot fan van Smalhout ,áltijd actueel en met prima argumeten en achtergronden .Bovendien beantwoordt hij zijn post n.a.v. zijn columns nét zo punctueel !
    Ik droom natuurlijk niet écht over een columncarriëre ,die zal er ook zeker niet komen , er valt een geldbedrag te winnen mét plaatsing van de winnende column en volgens mij heb ik méér kans dan om de jackpot in de staatsloterij te winnen ,maar ja …… dat heb je al gauw natuurlijk. 😉
    Jullie leiden bijna een nomadenleven zeg , altijd op stap !

    Ik schreef al in eerdere logjes dat wij op het moment weer in “drukke tijden zitten ” dat betekent dat er veel doorschuift naar de weekenden waarin óók veel verjaardagen en sociale verplichtingen zitten .
    Het is helaas nu nog onvoorspelbaar wanneer we weer over meer vrije tijd kunnen beschikken want er zijn nog mensen om ons heen die wat extra hulp nodig hebben .We plannen dus liever geen afspraken in op het moment.
    Maar ik wens jullie veel plezier ,ik weet hoe leuk jullie die Indo Rock Gala’s vinden .

    Beantwoorden

  16. tagrijn
    Jan 24, 2011 @ 13:31:05

    Doen natuurlijk! Dit is dé kans. Zo een krijg je nooit meer. Als jij het wordt komt er heus wel een fotograaf langs om een mooie foto te maken, want de lezer moet er iedere week tegenaan kijken! Al is er natuurlijk niets mis met de foto boven je weblog.
    De beperking van vast aantal woorden of tekens hoort erbij. Een columnist krijgt dit altijd toegewezen omdat de krant met een vaste opmaak werkt. Lastig, maar dat went snel. Voordeel: het programma Word waarin je het schrijft telt het voor je!
    Een corrector hebben ze niet meer; dat gebeurt ook door de computer en dat zorgt vaak voor vreemde afbreekfouten!
    Maar ook hier blijven schrijven, hè? Want de Telegraaf lees ik nooit.

    @ Tagrijn
    Whahaha ,voor jou bén ik al columniste ! Nou ik heb inderdaad aan jou , en nog een paar anderen , gedacht al gaat het niet écht om een vaste columniste hoor , de winnende inzending wordt geplaatst en that’s it !
    Er móeten twee ,maar meer mag , verhaaltjes ingestuurd worden en ik heber dus het huidige logje voor geschreven omdat dát zo uit de toetsjes rolde .Gewoon mezelf blijven is belangrijk want als schrijven “een taak”gaat worden is het niet goed .Verder heb ik twee oude logjes die aardig in de buurt van 530 woorden waren aangepast en meegestuurd .
    Eén daarvan is wat meer beschouwend en het andere meer de kolder kant van me .Ik voel me nou eenmaal geen schrijfster en ga ook niet doen “alsof ” als mijn lezers hiér het leuk vinden is het me eigenlijk genoeg maar als ik met dezélfde manier van schrijven ook anderen blijk te kunnen bereiken is dat natuurlijk best leuk .Er kan ingezonden worden tot 23 februari en ik zou Ans en Arie toch een mooie kans geven 😉

    Beantwoorden

  17. Elise
    Jan 24, 2011 @ 12:48:33

    Ik zou zeker reageren en je blogadres erbij vermelden .. het zou heerlijk zijn om meer te lezen van jou hah

    Fijne maandag Riet

    @ Elise
    Er moeten minstens twee ( meer mag ) verhaaltjes ingestuurd worden en ik heb dus inderdaad het hier staande logje ingestuurd met nog twee oude logjes die ik makkelijk naar 530 woorden kon verbouwen .Zodra ik over dit soort dingen telang nadenk doe ik er zéker niets mee en nu kan ik niet meer terug 😉 .

    Beantwoorden

  18. Margrietgeniet
    Jan 24, 2011 @ 12:32:17

    ik durf te wedden dat ze jouw ogen niet kunnen weerstaan en dat je foto in kleur wordt afgebeeld.

    @ Margriet
    Hé ,gezellig dat je weer eens aan het buurten bent .
    Volgens mij komen m’n ogen er niet zo uitknallen op de foto die ik meegestuurd heb .Ik was in eerste instantie zelfs nog vergeten een foto mee te sturen en heb dat later alsnog gedaan ,hoe bedoel vergeetachtig 😉

    Beantwoorden

  19. Hanny
    Jan 24, 2011 @ 11:07:40

    Jouw column zou een verademing zijn!

    @ Hanny
    Ik zou er niét op rekenen , volgens mij schrijf ik te “gewoontjes ” ik zou bést wat meer “ongewoon” kunnen schrijven maar dát lijkt teveel op hard werken 😉

    Beantwoorden

  20. marion
    Jan 24, 2011 @ 10:11:03

    Hartstikke goed van jou, je valt vast in de prijzen.
    Fijne dag, groetjes, Marion. xxxx

    @ Marion
    Ik was het wel een beetje verplicht aan de lieve reacties die ik vaak krijg over m’n schrijfstijl . Als ik de € 250,– win moet ik natuurlijk trakteren op koffie met gebak ,mag jij zeggen waar 😉 We kunnen woensdag alvast een goed plekje gaan zoeken … je kunt maar voorbereid zijn toch?
    XXX

    Beantwoorden

  21. J@n.
    Jan 24, 2011 @ 00:12:29

    Veel te jong voor de doelgroep Riet!
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Kijk ,dát is nou een stiekem compliment whahahaha ,dankjewel!

    Beantwoorden

  22. Renesmurf
    Jan 23, 2011 @ 23:34:28

    Hou het lekker hier joh.
    Laat de telegraaf zelf hun flutblaadje maar volkalken.
    Het moet toch allemaal rechts daarzo, anders drukken ze het niet af.

    @ Renesmurf
    Ik houd het sowieso hier natuurlijk ,zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat “men mij leuk vindt “gaat het maar om iets eenmaligs 😉
    Verder wéét iemand van mijn leeftijd wel dat de waarheid meestal in het midden ligt ,dus , dat zowel recht als links goede en foute dingen doen …eigenlijk bést makkelijk hoor want dan kun je zowel met rechts als met links door één deur 😉

    Beantwoorden

  23. Leidse Glibber
    Jan 23, 2011 @ 22:19:20

    Moet een makkie zijn en met fotoshop is er toch een hoop aan de foto te veranderen 🙂

    @ L.Glibber
    Komt tie nú mee , ik heb alles al opgestuurd met een foto van “the real me “!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

