grijze golf ?

Het is aan m’n loggedrag vast wel te zien ….., we werken nog steeds véél .
Het gaat dus écht niet over ons als je iets over hangouderen hoort !
Ach ….we hangen ‘s-avonds wel een beetje op de bank maar dáár heeft niemand last van .
Het lijkt trouwens wel  móde om de handen uit de mouwen te steken als je niet zo piep meer bent .

Zo halen wij ,als we op Vrijdag op scheveningen zijn, altijd een overheerlijk gebakken visje bij onze vaste visboer Spaans .Die naam zegt niets natuurlijk want volgens mij heet een kwart van de Scheveningers Spaans .
Maar goed ,die vishandel is al járen geleden van alweer een vader op alweer een zoon overgegaan maar op vrijdag bakt de öude “Spaans” ze zélf nog bruin en laat zich daarbij niet hinderen door het feit dat er deze vrijdag 91 kaarsjes op zijn verjaardagstaart stonden !

In de krant kom ik óók van dit soort krasse knarren tegen al komen ze pas kijken bij visboer Spaans .Een leraar wiskunde van 73 is nog altijd inval leraar en staat tot grote tevredenheid van de jeugd veel voor de klas .

En wat te denken van de 84 jarige Hagenaar die nog steeds les geeft in  hapkido, een Japanse verdedigingssport en daarbij nog zo fit is dat hij ,enige tijd geleden , iemand die hem aanviel een gebroken kaak sloeg .

Henk en ik kunnen dus nog járen mee ,oke …. ik vergis me ,zoals vanmorgen, wel eens in de tijd van een afspraak bij de kapper ,maar wie niet ! En Henk neemt wel eens de verkeerde foedraal  met  keu mee maar die krengen lijken ook zo op elkaar , kan gebeuren toch ?
En wie denkt er nou niét wel eens zich vergist te hebben in de datum van een verjaardag ….. en blijkt achteraf gewoon keurig op de juiste dag tóch een @card gestuurd te hebben …… we gaan niét muggenziften hé ?
werkhenk

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Marian
    Jan 26, 2011 @ 23:24:30

    tja die Spaans bewijst het: vis is gezond!

    @ Marian
    Toch hóór je wel eens verhalen dat je zelfs door vis het “loodje”kunt leggen !

    Beantwoorden

  2. maurice
    Jan 24, 2011 @ 19:39:24

    als je zingeving ervaart in het leven, kunt genieten, en hobby’s ed hebt, wat sport etc kun je erg lang mee! Mijn moeder wandelde op haar 85e nog makkelijk 2 uur door de limburgse heuvels, zij stond altijd pos in het leven. volgens mij gaat dat ook voor henk en jou op!

    @ Maurice
    Ik denk dat je wel gelijk hebt ,al heb ik niet zoveel met het woord “positief” ,ik heb meer met “je moet er zélf iets van maken ” en “je moet roeien met de riemen die je hebt ” .
    Zo heb ik het van huis uit meegekregen .Het zal je niet verbazen dat daar ook nog bij was dat “ledigheid des duivels oor kussen is” 😉

    Beantwoorden

  3. Gisella
    Jan 23, 2011 @ 17:39:07

    ik denk dat als je alleen maar zit dat het dan niet leuk oud worden is,en of je dan ook oud word is ten tweede.

    Ene ik ben nog geen 40 en ook een geheugen als een zeef hihi dus dat ligt echt niet aan de leeftijd maar doordat je het zo druk heb 🙂

    @ Gisella
    Klopt ,ik moet er niet aan denken alleen maar te vegeteren ,ik blijf graag nog wat in de running hoor 😉
    Mijn geheugen is gelukkig meestal prima maar ja , het gáát dus wel eens mis !

    Beantwoorden

  4. Min
    Jan 23, 2011 @ 13:41:04

    Even dacht ik dat je een andere auto had 😉 Enne op mijn nieuwe werkplek zijn er mensen die al 60(!) jaar of meer geleden hun dienstverband begonnen.
    Maar ja daar hoor ik de politiek nou nooit over..
    Wel over het feit dat deze mensen nu “zorgvragen” hebben. Tja mag dat als je 80, 90 of zelfs 100+ bent?

    @ Min
    Blijft nog wel het feit dat er tegenwoordig véél meer mensen hoogbejaard worden en dat uiteindelijk dus wel meer geld kost .
    Maar dan nog ,als je een pensioen hebt bij je AOW moet je ook behoorlijk bijdragen aan de zorg ,dat is dus niet helemaal cadeau !Bovendien gaat men steeds later pas werken en leeft in die jaren meestal óók met toelages en subsidies ,dat wordt makkelijk vergeten .Ouderen ,zoals ik , werkten vaak met 13 jaar al !

    Beantwoorden

  5. Morgaine
    Jan 23, 2011 @ 11:14:47

    Het klinkt erg fijn natuurlijk als die mensen nog les geven of werken natuurlijk terwijl ze allang pensioen ontvangen etc, maar dit haalt natuurlijk ook weer werk gelegenheid weg bij diegenen die nu werkloos thuis zitten? Of ben ik nu gek?

    Oké, leraren Japans in Nederland zullen er niet veel zijn, maar toch… eigenlijk klopt dat dus niet, of doen ze het vrijwillig.

    Wat betreft geheugen, hahahaha ik moet nog 40 worden Riet, maar heb daar al 10 jaren last van, tegelijk heb ik een geheugen als een olifant zegt men … ja 😉

    XXX

    @ Morgaine
    Het vreemde is dat we in nederland óndanks veel werkelozen tóch veel banen niet ingevuld kunnen krijgen .
    Het werk dat doen bijvoorbeeld kun je vrijwel géén mensen voor vinden die het laagbetaalde werk gemotiveerd en snel kunnen en willen doen . De werkloosheid zou dus best opgelost kunnen worden als mensen óók ander werk aan willen pakken ,al doet een enkeling dat wel ,het is niet genoeg !

    Beantwoorden

  6. Annemarie
    Jan 22, 2011 @ 20:33:21

    En dan maar mopperen over het feit dat de pensioenleeftijd omhoog gaat.. Als een deel toch al werkt! 😉

    @ Annemarie
    Ik hoor ook bij de mensen die vinden dat je in veel beroepen bést wat langer door kunt werken nu de werkomstandigheden zoveel anders zijn dan vroeger en men ook nog eens veel later met werken begint ,en in een véél betere conditie is dan vroeger .

    Beantwoorden

  7. Leo
    Jan 22, 2011 @ 18:52:56

    Zodra ik vertel dat ik eigenlijk nog een jong knakkertje ben in mijn denken en doen krijg ik meteen de ouderenwind van voren uit bepaalde hoek. Je moet je gedragen zoals je fysieke leeftijd je voorschrijft. Raar eigenlijk. Mijn grootouders waren oude mensen, mijn ouders niet zo zeer, maar in mijn ogen wel. Nu willen ze in Den Haag dat we ons schamen voor onze leeftijd, maken ons wijs dat we ‘uitvreters’ zijn en dat we tot ons 68e moeten blijven doorwerken. Terwijl het werk bepaald niet ligt opgestapeld in mijn sector. Gelukkig is dat voor jullie anders, dat blijkt wel. En maar goed ook….want werken houdt je gezond, en de hersenen actief.

    @ Leo
    Ik laat me écht niet aanpraten dat ik “op de maatschappij ” teer .
    Je had er zelf al eens een logje over herinner ik me !
    Het “jonge spul” op het werk wil óók wel eens zielig doen maar daar maak ik korte metten mee !
    Maar inderdaad ,pensioen zou beter béter gegeven kunnen worden na een x aantal jaren gewerkt te hebben .Wie doorleert heeft meestal een geen lichamelijk zwaar beroep ,beging later te werken en zal dan langer door moeten om aan bijv. 45 dienstjaar te komen .De zware lichamelijk beroepen vragen meestal minder scholing ,dus gaat men jonger werken en is eerder aan de 45 jaar .

    Beantwoorden

  8. Truus
    Jan 22, 2011 @ 18:26:31

    Ha Rietepietz, komt er een logje over ‘oude knar’ artiesten? 🙂
    Niet alle boekdruktermen die jij bezigt ken ik. Kun je daar een informatief logje over maken? Of heb je dat al eens gedaan?
    OT Ik had alleen oog voor het sneeuwklokje en toen zag ik die hondendrol in mijn voortuin niet. 😉
    Leuk dat je ook weer een haiku/senryu gemaakt hebt. 🙂

    @ Truus
    Nou ik denk daar iedere keer aan als ik weer hoor dat er een stokoude artiest overleden is ,maar dan schiet er weer iets anders in m’n hoofd dat ook niet gemist mag worden en vergeet ik het weer .Wie weet komt dat er dus ooit toch nog .
    Ik had inderdaad al eens een “drukkerijlogje “al is er vast wel veel meer over te vertellen .
    Ik ben daar toch altijd wat voorzichtig mee omdat ik niet de belangen van het bedrijf wil schaden ,je vertelt zonder erg misschien teveel over het orderpakket of het beleid !

    http://rietepietz.web-log.nl/rietepietz/2008/09/druk-drukker-dr.html

    Ik had inderdaad een aanvaring met zo’n “onsmakelijkheid ” die zich inder het herfstblad had verstopt 😉

    Beantwoorden

  9. Redstar
    Jan 22, 2011 @ 08:05:31

    Ik ben er van overtuigd dat als je bezig blijft, je eigenlijk wel wat ouder kan worden. Juist door het bezig zijn. Ik ken verschillende ‘oudjes’ die op sport gebied niet onderdoen voor jongeren.

    @ Redstar
    Of ik er ouder door zal worden of niet kan me niet zoveel schelen .Ik wil het wél leuk hebben zolang ik op deze aardbodem rondloop en daar past werken tussen de oude collega’s héél goed in .

    Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Jan 21, 2011 @ 14:12:09

    Je bent zo oud of jong als je zelf wilt denk ik altijd maar zo.
    En dat jullie nog jong zijn en blijven mag duidelijk zijn.

    @ L.Glibber
    Ik vóel me nog altijd 25 maar ja …… er zijn wel situaties te bedenken waarin ik dan bedrogen uitkom 😉

    Beantwoorden

  11. Hanny
    Jan 21, 2011 @ 10:58:01

    Mooi grijs is toch niet lelijk?!

    @ Hanny
    /Nee zéker niet hoor .Ik ben blij dat we (nog) niet hoeven te gaan zitten wachten “of de kinderen nog langskomen ” 😉

    Beantwoorden

  12. marion
    Jan 21, 2011 @ 10:48:34

    Ik ben wel krak inplaats van kras en kan dan ook jaloers op de krassen zijn. Gelukkig ben ik nog niet vergeetachtig en vermaak me met krakkemikkige zaken zoals, niet achter de geraniums maar achter de computer.:-),
    Als je dit leest heb je het visje al achter de kiezen, lekker gesmuld?
    Fijne dag verder, groetjes, Marion. xxxx

    @ Marion
    Ik weet niet of een gezond lijf mét een “leeg hoofd “zoveel beter is .Maar het is natuurlijk het mooist als álles goed blijft werken ,dat is waar en ik zou het je graag gunnen …… helaas gá ik daar niet over .Ik “leen” je graag af en toe mijn benen even hoor ,hártstikke gezellig !
    Het visje is er helaas bij ingeschoten vandaag maar we zijn lekker opgeschoten ,maandag nog wat zaken afronden en dan hoop ik erdoor te zijn ,ook wel weer even lekker !
    XXX

    Beantwoorden

  13. tagrijn
    Jan 21, 2011 @ 01:24:49

    Er komen gelukkig steeds meer krasse knarren. Ik mag mezelf er ook toe rekenen, vind ik. Niet dat ik de Vierdaagse in drie dagen loop, maar toch… Ik mag niet mopperen en doe dat dan ook niet. Ik hoop echt een hele dure te worden voor het pensioenfonds. Al weet ik niet of het fonds toereikend is om me tot m’n 172e(geschatte levensverwachting)
    uit te betalen.
    Maar ook in het recente verleden had je behoorlijk krasse knarren: Churchill was tot zijn 90e lid van het Engelse Lagerhuis en Adenauer was tot zijn 89e bondskanselier van Duitsland. En dan te bedenken dat er nu jongeren zijn die roepen: ‘Ik ben net op en ben nu al moe’. (Vrij naar Toon Hermans) Wat een watjes!
    Maar mét jou en Henk zingen we in koor: ‘We zullen doorgaan tot we aan het gaatje zijn!’

    @ Tagrijn
    Het lijkt me een náchtmerrie om 172 te worden maar van mij mág je hoor 😉 Er zijn inderdaad wel meer krasse knarren en dan vaak mensen die best een heftig druk leven hadden .
    Wat te denken van de artiesten van vroeger die “ïn de volksmond” er liederlijk op los leefden,met meerdere vrouwen ,drank en altijd van de nacht een dag maakten .
    Ze worden vrijwel zonder uitzondering dik in de 90 !
    Het lijkt wel of “met pensioen gaan ” als gebeurtenis ongezond is ,veel mensen sterven rond de tijd dat hun leven zo drastisch verandert door het pensioen.

    Beantwoorden

  14. Renesmurf
    Jan 21, 2011 @ 00:32:09

    Leeftijd zegt niks, over vergeten en zo, dat kwam vroeger ook wel voor. Alleen ben je dat vergeten.

    Veel ouderen worden ook krakkemikkig, maar gelukkig niet allemaal!
    En we hopen allemaal dat we dat zelf ook worden, oud en kwiek!
    Ik gun het je van harte.

    @ Renesmurf
    Er gaat bij ons ondertussen hier en daar óók wel eens iets “rammelen” hoor maar we mogen héél veel zelf bepalen ,zoals werktijden die vaak wat korter zijn dan normaal .
    Een prachtige manier om “erbij te blijven” vinden wij het . Echt oud worden is niet mijn streven ,wél zolang ik leef het naar m’n zin kunnen hebben !

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Jan 20, 2011 @ 23:11:50

    Zeker bezig blijven zolang je er plezier in kan beleven en anders moet je er een punt achter zetten Riet en ik snap nog steeds niet waarom de geraniums zo’n slechte naam hebben.
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Ik óók niet J@n , ik geniet er in de zomer altijd van als aan de rand van het balkon de bakken geraniums in volle bloei staan .Maar natuurlijk zijn er óók mensen die na het pensioen zich met andere dingen bezig houden dan werken ,niets mis mee toch? Voor ons is het leuke van nu werken dat het veel vrijblijvender is én onvoorspelbaar .
    Daardoor zijn we áltijd blij ,als we een poosje nodig zijn is dat leuk maar als we dan weer een paar weken niét nodig zijn is dat óók weer leuk ‘-)

    Beantwoorden

  16. Truus
    Jan 20, 2011 @ 22:43:26

    Nee hoor, ik zou niet durven. Kan tegenwoordig bijna een boek schrijven om alles te onthouden wat ik niet vergeten mag/wil. 😉
    Het artiestenvak kent ook vele grijsaards die nog lang niet uitgerangeerd zijn.
    Als ik naar de foto kijk ruik ik bijna de inkt en het papier.
    Prachtig ding, die zetmachine (als dat het is). 🙂

    @ Truus
    Ik had al eens eerder een logje willen maken over artiesten ,het heeft de roep een ongezond beroep te zijn maar van de oudere garde artiesten is toch een relatie groot aantal stókoud geworden in een overwegend goede conditie ,best merwaardig !
    Die machine is een oude boekdrukpers ( “zetten” gebeurt tegenwoordig écht alleen nog per computer , althans bij ons)
    Deze drukpers , een degel, “werkt” al zo’n 50 jaar voor de firma maar net iets minder dan Henk .
    Tegenwoordig wordt er geen drukwerk meer op gemaakt maar hij draait nog vaak voor nummerwerk, stanswerk, rillen en perforeren op klein formaat .

    Beantwoorden

  17. Jeroen
    Jan 20, 2011 @ 22:09:22

    Bezig blijven is gezond Rietz. Juist stil zitten achter de geraniums versnelt de aftakeling. Maar dat zie ik bij jullie niet gaan gebeuren. Heerlijk he, zo’n gebakken visje. Wij gaan 2x per week voor de kibbeling.

    @ Jeroen
    Ja dat klopt wel denk ik , er zijn véél ouderen “lekker bezig ” en die zie je vaak hun leeftijd meestal niet aan 😉
    Kibbeling is óók lekker maar dan wél van een goede visboer natuurlijk !

    Beantwoorden

  18. Zus
    Jan 20, 2011 @ 21:30:38

    Wat goed dat ik hier even kwam kijken. Ik moet nog een e-card sturen naar een vriendin.Mooi dat je me hielp herinneren,want jaa ben het met je eens af en toe..
    Maar dat had ik ook toen ik 40 was.En zo’n visje van Spaans? nergens lekkerder zeker.

    @ Zus
    Whahaha , dát is pas even iemand een hart onder de riem steken ! Gelukkig is m’n geheugen mééstal heel goed maar ja , in drukke tijden komt er sosm wel érg veel op me af .
    Die visjes zijn daar inderdaad érrug lekker ,ik ben niet zo’n visliefhebber en dus tamelijk kieskeurig !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

