panela !

Eigenlijk is  dit logje een beetje een “zoethoudertje” , want panela is zoetigheid die gemaakt wordt van rietsuiker !
Nee niét bij mij om de hoek natuurlijk maar in Colombia ,en uiteráárd  komt dat onderwerp niet zomaar uit het niets ineens bij mij boven borrelen ….zo van ….waar zal ik het eens over hebben ,o ja , laat ik eens een stukje schrijven over panela want dat moet iedereen nu maar eens weten ….écht niet hoor !

Het komt door een filmpje van zoon Ruud die de kerstvakantie in Colombia ,het geboorteland van schoondochter Andrea, doorbracht en zij maakten er een rit te paard waarbij een stop gemaakt werd om een panela boederij te bezichtigen .
Ruud zet na zo’n vakantie meestal  snel wat filmpjes in een gezamelijk photo-bucket album zodat we wél konden kijken maar nog niet wisten wát er precies gefabriceerd werd .

Ik hield het op zeep , want als je het filmpje bekijkt zul je zien dat er gewoon buiten onder een afdak wordt gewerkt , nergens tekenen van “steriel” werken ,geen handschoenen of hoofdbedekking om de haren in bedwang te houden en de paarden en ezels gewoon even “voor de deur”(die er niet is )  neergezet, ook de motorische variant van een paard kan rustig even mee “naar binnen”.
Het is in Nederland óndenkbaar  dat men op deze manier met ingrediënten omgaat die voor consumptie bestemd zijn en vandáár dat ik aan zeep dacht .

Maar het  blijkt dus tóch om een “voedingmiddel” te gaan vertelt Ruud later in een verklarend mailtje  . Onze warenwet organisaties krijgen zonder twijfel   dik de kriebels  van deze werkwijze, ook het doosje met panela dat Andrea aan het eind van het filmpje koopt wordt “gewoon met de blote handjes ” gevuld en een gelegenheid om de handen te wassen is nergens te zien !
Op +/- 2 minuut 36 zit iemand z’n neus te snuiten met een grote rode zakdoek eh…. een werknemer die even uitpuft …?
Nou ja , waarschijnlijk worden mensen in Colombia dus láng zo oud niet als wij hier  of  eh….. zullen ze juist wat méér weerstand hebben dan wij , omdat ze minder panisch bezig zijn om  iédere microbe steriel te maken !

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Marian
    Jan 15, 2011 @ 08:42:45

    prachtig om te zien dit ambachtelijk gebeuren, hygiënisch of niet 🙂

    @ Marian
    Ja best bijzonder hé !

    Beantwoorden

  2. Jeroen
    Jan 14, 2011 @ 11:18:40

    Leuk en leerzaam zo’n uitstapje als Ruud maakte. Colombia lijkt me een prachtig land. Heb zelf de productie van rietsuikerstroop in Brazilië mogen zien en filmen. Over die bacteriën hoef je niet in te zitten; wanneer de concentratie suiker maar hoog genoeg is overleeft er geen enkele bacterie (door osmose). Die Riet Suiker, is toch geen familie van je he?

    @ Jeroen
    Ruud en zijn vrouw zijn inderdaad géén “ik rol m’n handdoek uit en ik lig 2 weken” vakantiegangers !Het helpt wel natuurlijk dat Andrea Colmbia redelijk goed kent want je kunt niet overal zómaar je gang gaan .
    Nou die suiker moet wel een béétje aan mij verwant zijn want ik ben zó zoet 😉

    Beantwoorden

  3. Truus
    Jan 10, 2011 @ 18:57:48

    Natuurlijk heb ik eerst jouw verhaal gelezen en het goedje doet me inderdaad aan caramel en stroopwafels denken. 🙂
    Hoe zou het toch komen dat veel toeristen buikklachten krijgen?! 😉
    Leuk zo’n avontuurlijke tocht te paard.

    @Truus
    Zoon Ruud hád inderdaad buikklachten maar dat was al vóór het bezoek aan die boerderij .Hij dénkt dat de geroosterde mieren de boosdoenens waren al had de rest daar geen last van 😉

    Beantwoorden

  4. Renesmurf
    Jan 10, 2011 @ 18:03:46

    Niks mis met blote handjes. Of paarden.

    @ Renesmurf
    nee niks mis mee natuurlijk maar je zult ze hiér toch niet in een suikerfabriek aantreffen 😉

    Beantwoorden

  5. rietje
    Jan 10, 2011 @ 10:50:16

    ik dacht in 1ste instantie ook aan zeep, misschien wordt dit wel dé suiker van de toekomst, je weet nooit! fijne nieuwe week riet! liefs rietje

    @ Rietje
    Ja het lijkt er ook héél veel op ,ik denk dat het eigenlijk niet zo heel nieuw is maar minder bekend in landen waar meer industrie is .

    Beantwoorden

  6. lind@
    Jan 10, 2011 @ 00:48:53

    Wel een mooi filmpje en er komt nog een heel “strijkwerk”met die houten strijkers bij kijken.
    Af en toe wat oplopen kan geen kwaad.
    Lind@

    @ Lind@
    Ja het lijkt wel een beetje “vakkenvullen “maar dán anders 😉 Hoe méér alles “schoon “verwerkt wordt hoe vatbaarder we lijken te worden ! Volgens mij kan deze manier van werken ook niet écht veel kwaad !

    Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Jan 09, 2011 @ 22:24:02

    Gebeurd niet alleen daar hoor, heb vroeger hier ook behoorlijk vieze dingen gezien toen ik als vakantiekracht in de conservenfabriek werkte.
    Peukjes en rochels in de appelmoes en ga zo maar door.

    L.Glibber
    Volgens mij zijn de touwtjes tegenwoordig behoorlijk strak aangetrokken maar er zál natuurlijk nog wel eens iets gebeuren dat niet helemaal fris is 😉

    Beantwoorden

  8. Zus
    Jan 09, 2011 @ 20:16:14

    Suiker!! Het leek wel goud wat daar gegoten werd. Leuk om dat eens te zien.En hoe het hier in restaurants toegaat wil je ook niet altijd weten.Maar als het gekookt is kan het niet veel kwaad. Alleen bij sla en rauwe producten ben ik heel voorzichtig.
    Ik ben schoon,maar met desinfecterende zeepjes werken gaat me te ver hoor, behalve als er iemand iets mankeerd!Dan wil de chloorfles er nog wel eens aan te pas komen.Fijn dat wij weer mee mochten kijken.Groet Zus

    @ Zus
    Ja er zijn natuurlijk wel zaken waar je voorzichtig mee moet zijn ,rauw vlees is ook zoiets !
    Mijn eerste reactie was inderdaad ook dat er goud in de gaten gegoten werd maar dát leek me toch ,gezien het zomaar tussen de mensen werken maar daarna gokje ik op zeep .
    Ik vind het nou juist leuk dat jullie willen meekijken en lezen en meegaan in al mijn grillen .De onderwerpkeuze is meestal niet bewust maar “overkomt me ” doordat er altijd wel iets is dat zich aan me opdringt .

    Beantwoorden

  9. tagrijn
    Jan 09, 2011 @ 19:59:41

    Het zou toch nog getuigen van enig gevoel voor hygiène als hij zijn neus inderdaad in een zakdoek zou snuiten. Ik betwijfel het. Soms zijn die koekjes wel heel erg smeuiig…

    @ Tagrijn
    Nou ja , wat niet weer wat niet deert toch?

    Beantwoorden

  10. joke
    Jan 09, 2011 @ 13:47:57

    Hier slaat het dikwijls door naar steriel bijna, dat kan niet goed zijn voor weerstand opbouwen. Als dat snoepgoed zo heet wordt gebakken is het waarschijnlijk veilig om te eten. Ik vond mijn jongste dochter ooit met een vriendinnetje in een hondentoilet wat ze voor een zandbak aan zagen (gelukkig zag er die niet al te vuil uit ) dat ging mij wel heel erg te ver. Maar ze hebben er geen van twee iets aan overgehouden.
    Groetjes.

    @ Joke
    Ja dat ben ik hélemaal met je eens ,ik ken mensen die aan iéder wondje metéén een infectie hebben en ,je snapt het al ,dat is iemand die áltijd in de weer is met desinfecterende zeep en dat soort toestanden .Hondenpoep is natuurlijk inderdaad wel “minder” maar over het algemeen genomen is “gewoon “huis en/straat vuil niet zo’n vreselijke ramp .
    Bij het bereiden van dit spul zal wat er vóór de bereiding met de rietsuiker gebeurd inderdaad niets uimaken ,de verhitting maakt alles onschadelijk maar tijdens het gieten en afkoelen kan er natuurlijk van álles in waaien of vallen maar zelfs dat moet een gezond mens wel kunnen hebben denk ik .

    Beantwoorden

  11. marion
    Jan 09, 2011 @ 10:55:54

    Het lijken wel grote karamels, brr, mij te zoet.
    Wat de hygiëne in nederland aangaat, dat is ook niet om over naar huis te schrijven hoor. Ik kijk regelmatig naar een kookprogramma waar een jongen steeds op zijn hoofd staat te krabben en dan weer met die zelfde hand het eten op de borden staat te doen, niemand die daar iets van zegt. De chefkok is er erg op gebrand dat het mooi op de borden word gerangschikt maar daar let hij niet op bah.
    Fijne dag, groetjes, Marion. xxxxx

    @ Marion
    Whahaha , en ik maar denken dat we hier zo “netjes met het eten omgaan” .Je ziet ook in kleinere winkels nog wel dat vleeswaren snijden gebeurd door iemand die óók de kassa doet en dus regelmatig geld in de handen heeft .
    Maar in een fabriek gelden dan weer wél strenge regels !
    Maar volgens mij ga je niet dood aan een beetje “normale” viezigheid .Vroeger speelden kinderen de hele dag op straat ,snoepen en duimen ging dus allemaal tussendoor mét de vieze handjes 😉
    XXX

    Beantwoorden

  12. Gisella
    Jan 09, 2011 @ 10:39:03

    Oei dat is wel heel zoet brrr als ik dat zo lees. Tja de hygiëne is daar natuurlijk niet zoals hier, maar hier is het dan ook wel weer extreem af en toe. Maar zoals daar zou ik het dan ook weer niet willen brrr

    @ Gisella
    Ja het moet vréselijk zoet zijn maar wél zuiver zoet ,dus ,geen toevoegingen van al die zooi die meestal in snoegoed zit . Ik zou het wel durven eten hoor !

    Beantwoorden

  13. Hanny
    Jan 09, 2011 @ 10:19:35

    Je moet niet alles willen weten, hoe iets klaar gemaakt wordt. Een bacterietje meer of minder hoeft nog niet direct schadelijk voor de gezondheid te zijn. Hoe sterieler men leeft, hoe sneller men ziek is.
    Leuk om te zien hoe panela gemaakt wordt.

    @ Hanny
    Dat ben ik helemaal met je eens ! Ik ken mensen die úiterst secuur zijn op dat gebied en juist die kunnen nergens meer tegen ,hebben snel een keelontsteking of verkoudheid en hebben een allergie voor héél veel dingen .

    Beantwoorden

  14. Redstar
    Jan 09, 2011 @ 09:01:14

    Het is nog niet zo heel lang geleden dat men hier in Nederland ook nog niet zulke strikte regels had hoor. Ik kan hier voorbeelden noemen die achterover doen slaan.

    @ Redstar
    Ik denk dat er ook dat er hier en daar nog wel eens “creatief” met de regels omgegaan wordt en goedbeschouwd gaan de huidige regels érg ver , wat mij betreft vaak wel wat té ver !

    Beantwoorden

  15. Morgaine
    Jan 09, 2011 @ 00:59:45

    Ik ben er wat mee gestopt om al te hygisch te zijn, ja zo noem ik dat al, we zijn inderdaad her en der wat door geslagen, handen schudden bijv. is meer ziektekiem verwekkend dan een kus op de wang?

    Daarom, doe ik mijn dingen, en ik hou schoon, maar niet zoals in Volendam :S

    XXX

    @ Morgaine
    O zeker , we zijn hier vréselijk doorgeslagen ! Het zou me niet verbazen als de huidige allergiegolf meede dáárdoor ( én het inenten tegen van álles en nog wat) veroorzaakt is .
    Zo verleert het lichaam toch om zélf aan de slag te gaan om antistoffen te maken .Ik ben eigenlijk nooit zo’n R…Pietje precies geweest al is zijn er zaken als de WC die aandacht verdienen 😉

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Jan 08, 2011 @ 23:51:14

    Colombia, ik dacht natuurlijk in de eerste plaats aan drugs, en eigenlijk nog steeds, want wat is dat voor spul waar de arme insecten mee gekookt worden? Hopenlijk niet iets wat hier op de markt wordt gebracht!
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Ruud vertelde wél dat er indaad nogal wat bijen rondvlogen , die zoetigheid is natuurlijk “kaasje”voor een bij .
    En ja , als je dit soort dingen in een niet van de buitenlucht afgesloten ruimte fabriceert is zal er wellicht wel eens een insect verdwalen ….. troost je de meeste insecten zijn héél voedzaam . En eh…. je kunt inderdaad ook wel verslaafd raken aan zoetigheid 😉

    Beantwoorden

  17. Renesmurf
    Jan 08, 2011 @ 23:40:00

    Ik denk dat het best meevalt met de hygiene.
    Je omschrijving zie ik in elk geval niet echt terug in het filmpje.

    Ik hoef dat viespeukerij ook niet te zien, wat niet weet…

    @ Renesmurf
    Niet dat ik er wakker over zou liggen dat men het wat minder nauw neemt met de hygiënen dan hier in Nederland maar eh……Je hebt géén mortor gezien tussen het suikerriet en de bakvorm? en wél handschoenen en hoofdbedekking gezien? en géén paard voor de ingang ? en niét gezien dat er stukken suikergoed onverpakt met de blote handjes in een doosje gedaan worden? Had je waarschijnlijk het verkeerde filmpje 😉

    Beantwoorden

  18. Astrid
    Jan 08, 2011 @ 21:38:24

    Ik heb panela even aangeklikt en op wikipedia gelezen wat het precies is.
    Het zal wel een mierzoet goedje zijn van al die rietsuiker.
    Maar als ik dan lees dat het op zeer hoge temperatuur wordt bereid dan zullen de bacteriën ook wel gedood zijn.

    De andere filmpjes heb ik ook maar even bekeken, leuk hoor.

    @ Astrid
    Ja zolang het spul kookt is er niets aan de hand maar het koelt natuurlijk óók af in de roosters in dezelfde ruimte .
    Het is inderdaad mierzoet maar wel zuiver ,zonder allerlei toevoegingen als kleurstof enzo .
    We hebben vanmiddag via skype de foto’s bekeken en er is érrug veel moois te zien en wel heel duidelijk géén europa 😉

    Beantwoorden

  19. Leo
    Jan 08, 2011 @ 21:14:40

    Je zou eens moeten zien hoe ze daan in dat land omgaan met de cocaineteelt en productie. Ook voor consumptie bedoeld, maar net zo weinig steriel behandeld als hier te zien is. Ik waag me maar niet aan beiden…

    @ Leo
    Een béétje hygiëne is nooit weg maar eerlijk gezegd zijn we in Nederland wel een beetje doorgeslagen .Mensen krijgen gewoon geen káns meer zelf antistoffen op te bouwen en het gevolg is natuurlijk dat men stikt van de allergiën ( denk ik dan )

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

