samen ….

Ik las bij Truus laatst een “stokjes-log” ……hó nou …..,wácht nou ff ,loop nou niet metéén weg !
Je weet toch dat ik nooit stokjes dwingend door zal geven ( wie vrijwillig wil mág natuurlijk ) maar dat ik ,als ik iets met het onderwerp kán , er zelf soms wél iets mee doe !
Het ging er dit keer om of je  een favoriet woord hebt , of in ieder geval een woord dat veel voor je betekend ,en ja vandaag wist het ineens , dát heb ik wel ,het is het woord ” SAMEN “!

Zodra je man met pensioen gaat bén je nou eenmaal veel meer samen  of je moet wel héél verschillende hobbies hebben en dat is bij ons toevallig niét zo !
En dus zijn wij de laatste ,pakweg ,tien  jaar vrijwel dag en nacht samen !
O nee , al langer natuurlijk want we hebben óók nog een flink aantal jaren voor het zelfde bedrijf gewerkt !
We wandelen samen ,doen de huishouding samen en werken nog steeds regelmatig óók samen bij het bedrijf waar we vroeger werkten .

Je zóu kunnen denken dat we ondertussen iedere ouderdomsvlek met argwaan bekijken ,   een dikke allergie voor elkaar lijkt bijna niet te  ontlopen en bij het állereerste vlekje kun je misschien nog tijdig het tij keren !
Nou zó erg is het nou ook weer niet , we doen natuurlijk wel eens dingen “zonder elkaar” maar eigenlijk nooit langer dan een paar uurtjes !

Heel toevallig is dat nu even anders , vandaag moest ik alléén even werken en ging ik vandaar naar mijn wekelijkse gezellige bezoekje aan  Marion terwijl Henk de boodschappen deed en daarna zijn biljartmiddag had .
Morgenochtend  moet ik  al vroeg naar de kapper en als ik daarvandaan  thuis kom is Henk al weg voor de  feestelijke kerst-biljartcompetitie die de hele dag duurt .
Dat wordt áfzien ,nóg een hele dag niet samen …… je begrijpt dat ik Henk vanmiddag innig in de armen viel toen hij als laatste  binnenkwam .
Ik ga nu nog even zoeken naar een geschikte foto van ons samen , die stop ik dan  stiekem in zijn jasje ….. hoe moet die jongen anders morgen de dag doorkomen als we alwéér niet samen zijn …….. !

Ik heb een  foto gevonden ,we zijn daar respt. 17 en 23 jaar oud en we wisten het tóen al zéker , wij gaan het samen wel rooien !

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Min
    Jan 19, 2011 @ 09:02:19

    Beantwoorden

  2. Min
    Jan 18, 2011 @ 13:52:48

    Het heeft even geduurd, maar ik heb het stokje opgepakt.
    Je leest het morgen 😉

    @Min
    Wat leuk , ik ben benieuwd welk woord voor jou een bijzondere betekenis heeft .

    Beantwoorden

  3. Marian
    Dec 22, 2010 @ 22:32:37

    schitterende foto, mooi stel… samen!

    @ Marian
    We waren volgens mij meer lief dan mooi …..en éigenlijk is er niet zoveel veranderd 😉

    Beantwoorden

  4. maurice
    Dec 19, 2010 @ 23:05:35

    henk is een echte man, (zo eentje als ik whahaha)

    @ Maurice
    Volgens mij gaat er ooit een vrouw met jou nét zo gelukkig worden als ik met mijn Henk 😉

    Beantwoorden

  5. maurice
    Dec 19, 2010 @ 11:45:52

    die henk! die henk! die henk…had het mooiste meisje vd klas…..
    sorry, heeft!!
    😉

    @ Maurice
    Kijk …jij weet hoe je iemand een mooi compliment kan maken ……;-) ik vond trouwens dat Henk er wel mocht zijn …eh.. mág zijn 😉 Ik snap nog stééds waarom de vlam in de pan sloeg als ik naar die foto kijk 😉

    Beantwoorden

  6. Renesmurf
    Dec 18, 2010 @ 22:58:41

    ja, en nu zijn jullie samen al een heel end op weg.

    In Finland noemen ze de lappen ook wel Samen.

    Ik heb weinig met dat woord, samen.

    @ Renesmurf
    Het is niet voor iedereen weggelegd Rene ,mensen zijn nou eenmaal allemaal ánders .Maar wie weet krijgt ooit in de toekomst ,dat woord tóch een betekenis voor je !

    Beantwoorden

  7. Pia
    Dec 18, 2010 @ 21:08:19

    Nou samen rooien doen we het wel, maar om dag in dag uit op elkaars lip te zitten zie ik nog niet zitten. Misschien door de omstandigheden? Arno mag nu minuren maken en is op de meest vreemde momenten thuis. Waaaah en ik wil toch echt mijn ding leen doen. Al is de lichtsnoertjes in de boom doen 🙂 Hobbies moet hij nog zoeken, zit nu aan de laptop vast gekleefd en vergiftigd mij met de vele koffie. We schema. Je hoort het al ik ben uit mijn structuur hahaha. Komt ook wel weer goed

    @ Pia
    Ja klopt ,is ook niet gek hoor als één van beiden ineens véél meer thuis is heeft dat natuurlijk invloed op allebei .
    Ik heb die aanlooptijd van het pensioen van Henk benut om zélf te gaan werken ,kon hij z’n draai vinden in huis zonder dat ik op z’n lip zat en me overal mee zou gaan bemoeien .
    Ik was blij met wat er al gedaan was als ik thuis kwam .
    Het is best lastig om ineens twee kapiteins op één schip te hebben waarvan er één al jaren geleden “het wiel heeft uitgevonden ” en de andere nieuwe kapitein dat nu even over wil doen !Toch is tijd samen delen ook belangrijk maar natuurlijk moet je beiden je “eigen dingen”blijven doen !
    Dat doen wij natuurlijk ook maar tóch trekken we ondertussen steeds meer naar samen doen maar dat zal zeker óók met leeftijd te maken hebben !

    Beantwoorden

  8. Jeroen
    Dec 18, 2010 @ 11:25:44

    Oeps…en ik maar denken dat ik al gereageerd heb. Gelezen had ik het al wel. Wat een mooie foto Rietz! En wat een leuk stel. Voor elkaar gemaakt! Daar past inderdaad maar één woord bij;SAMEN

    @ jeroen
    Overkomt me ook wel eens ,dan wordt er even “afgehaald “en kom niet meer aan opslaan toe dat ik dan later weer vergeet ,maar er gaat óók wel eens iets mis natuurlijk ! Het is één van de weinige mooie foto’s die ik heb uit die tijd ,voor de jaren 60/70 was fotograferen een dure hobby 😉

    Beantwoorden

  9. Morgaine
    Dec 18, 2010 @ 10:47:22

    @Riet, keep telling me girl!

    Echt, ik hou zooooooo van dit soort verhalen van vroeger, ik mis mijn opa en oma dan ook enorm hierom bijv, en ik ben blij dat ik mijn Lief heb die toch wat ouder is en mij de meest prachtige verhalen kan vertellen over die tijden hoe dat ging 😀

    Echter, vertel jij mij ook iets nieuws, over de foto, die kende ik nog niet! Maar hier zijn dan ook alleen verlovingsfoto’s bekend, dus al iets later in de relatie pas werden ze gemaakt 😉

    XXX

    @ Morgaine
    Ik kan me er iéts bij voorstellen ,de veranderingen tussen de jaren 40 t/m 70 waren véél opvallender en ingrijpender dan veranderingen tussen de jaren 70 t/m nu .Eigenlijk werd na 1970 alles verder uitgewerkt dat in die eerdere jaren van start ging .Wij zagen TV “uit het niets ontstaan” , latere generaties zagen hem verder ontwikkelen maar weten niets meer van een leven zónder TV , zo ging dat ook voor de wasmachine , de douche ,de girorekening en nog heel veel ándere zaken ,het wás er niet ,of nog niet voor “de gewone man ” zoals telefoon ( nog aan een touwtje aan de muur ) de ijskast ,daarom noemen ouderen de koelkast nog vaak ijskast want die bestond vroeger alleen bij slagers,kroegen e.d en was dan een ,met échte blokken ijs, gevulde ruimte .
    Ik zag die staven ijs nog brengen bij de slagerij op de stoep waar ik woonde !
    Het is dus een tamelijk grote verschil met mijn generatie en de jouwe hoewel dat versil een relatief klein aantal jaren beslaat .Ik doe je graag een plezier hoor 😉

    Beantwoorden

  10. rietje
    Dec 18, 2010 @ 10:20:53

    hai Riet, wat leuk meid die foto!!! inderdaad jullie stralen ’t wel uit hoor om ’t samen te rooien! liefff…..fijn dat je ’t zo goed hebt met elkaar! alvast knusse voorbereiding voor de feestdagen……liefs rietje

    @ Rietje
    Het blijft leuk he die oude foto’s ,ik heb er helaas niet al te veel want foto’s laten ontwikkelen en afdrukken was destijd ( eind jaren 50 begin jaren 60) nog een dure grap !
    We zijn inderdaad heel blij dat we elkaar nog steeds mogen hebben ,dat zou ik iedereen gunnen !
    We hebben alles al aardig op een rijtje hoor !

    Beantwoorden

  11. Morgaine
    Dec 17, 2010 @ 10:57:03

    @Riet, dit soort oude foto’s of ik het stel nu ken of niet, doen mij altijd glimlachen, het komt niet meer voor, vroeger was dat een item, bijzonder, ik heb ze niet hoor van mij en mijn ex man, zo’n verlovingsshot of wat dan ook 😉

    XXX

    @ Morgaine
    Toch werd er vroeger wel gewaarschuwd voor dit soort foto’s , men zei “met z’n tweeén op een prentje brengt de liefde aan z’n endje ” .Dat zei men dan als een stelletje dat nét verkering had een foto liet maken .
    Ik denk dat we hier nog niet een verloofd waren ( we zijn maar kort verloofd geweest .) Ik had die jurk met jasje laten maken voor de bruiloft van mijn zus en toen kende ik Henk nog niet eens 😉 je jurk ging natuurlijk wel langer mee ,dus waarschijnlijk hadden we hier bijna een jaar verkering en dat was kort in die tijd !
    Kom daar nú eens om hé , whahaha

    Beantwoorden

  12. ♫ Melody ♫
    Dec 16, 2010 @ 23:30:46

    Waar een wil is is een weg, en die wil was er toen al….
    wow mooi koppeltje!

    @ Melody
    Hé leuk dat je nog eens komt buurten (moest al eens aan je denken omdat ik nog steeds wat vragen heb maar te lui ben ,dat komt nog wel)
    Je hebt gelijk , we zijn altijd vást van plan geweest er iets moois van te maken ,dat is niet genoeg maar het helpt wél!
    Als ik eerlijk ben hebben we óók geluk gehad want sommige mensen vallen van de éne tegenslag in de andere en dan is het toch een stuk moélijker om het samen goed te doen !

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Dec 16, 2010 @ 22:06:00

    Natuurlijk ben je een paar jaar ouder geworden maar je haalt jou toch duidelijk uit de foto.
    Heerlijk toch als je zo’n goed team bent samen.

    @ L.Glibber
    Ja logisch ,….die paar jaar maakt niet zoveel verschil natuurlijk …..whahahaha !
    We zijn ons ook erg bewust van het feit dat we boffen met elkaar !

    Beantwoorden

  14. tagrijn
    Dec 16, 2010 @ 21:34:50

    Je hebt hier een erg mooi logje neergezet. Meteen speelt dat liedje van Paul de Leeuw: ‘samen zijn’, door mijn hoofd. Ook een mooie tekst, maar doordat jij het in het persoonlijke vlak trekt, raakt het toch meer. Meer dan een halve eeuw terug zien jullie eruit als een gelukkig stel en dat zijn jullie nu nog. Ik hoop nog vele jaren.

    @ Tagrijn
    Het is jammer dat het niet meer mensen gegund is Tagrijn!
    Het is niet alléén maar aan onszelf te danken , want je hebt ook wat geluk nodig dat de “chemie” blijft bestaan tussen man en vrouw .Chemie …of zou je het liefde moeten noemen ? Het is héérlijk als je iemand hebt waarmee je óók stil kunt zijn !
    Danjewel voor je compliment !

    Beantwoorden

  15. Redstar
    Dec 16, 2010 @ 20:33:59

    Wat Hanny zegt schoot ook door me heen. Jullie kunnen dit volgens mij hartstkke goed. Niet elke echtpaar kan trouwens zoveel bij elkaar zitten. Petje af voor jullie, en een stel mooie mensen op die foto 🙂

    @ Redstar
    Het heeft óók wel met ouder worden te maken denk ik .Zolang de man werkt doe je minder samen .
    Ook de ernstige ziekte van Henk bijna 10 jaar geleden heeft wel gemaakt dat we makkelijker kunnen relativeren over wat belangrijk is en niet !
    Maar het mag natuurlijk géén claimen worden !
    Ik vond mezelf in die tijd niet echt mooi ,vreemd genoeg ben ik nu meer tevreden met mezeld dan destijds !

    Beantwoorden

  16. Hanny
    Dec 16, 2010 @ 15:10:25

    Samen is elkaar ook kunnen vrijlaten. Dat vind ik heel belangrijk. Samen moet niet geketend zijn.
    Dat je samen kunt zijn met iemand is fantastisch. Daar mag je blij en dankbaar voor zijn. Het begroot me dat sommigen alleen door het leven moeten.
    Leuke foto van jullie twee. Over een tijdje ga ik met de kleindochters naar ‘Petticoat’. Hoeveel had jij er aan? 🙂

    @ Hanny
    Ja natuurlijk kán “samen”ook alleen maar als er ook een bepaalde mate van “vrijheid ” is .Zo heb ik er nooit moeite mee gehad dat Henk wél naar Amerika wilde .Hij is twee keer geweest en dat gun ik hem van harte . Nu wil hij zelf niet meer wat ik voor hem wel jammer vindt .

    Het was waarschijnlijk maar één petticoat ,in die tijd dansten wij in de wedstrijd klas en daarvoor maakte ik regelmatig zélf pettycoats van héél veel tule 😉

    Beantwoorden

  17. Astrid
    Dec 16, 2010 @ 12:26:45

    Leuk verteld Riet en zo herkenbaar voor me. Je weet dat we er dit jaar ook 50 op hebben zitten.
    Wanneer je al zo lang met z’n tweetjes bent doe je ook veel SAMEN.
    Ik noem ons soms de “Siamese tweeling” geintje.

    @ Astrid
    Inderdaad zal het wel herkenbaar zijn ,op onze leeftijd komen ook de eerste “probleemples “in zicht en heb je elkaar méér dan ooit nodig !

    Beantwoorden

  18. marion
    Dec 16, 2010 @ 11:29:02

    Hartstikke leuke foto, waar is de tijd gebleven hé. Altijd leuk om jezelf nog eens terug te zien, er komen dan vanzelf weer dingen naar boven uit die tijd.
    Fijne dag,Marion. xxxx

    @ Marion
    Ja zeg dát wel , het lijkt nog láng geen 51 jaar geleden dat ik daar met Henk poseerden in een rosarium als ik me goed herinner .
    Jij hebt die tijd natuurlijk óók meegemaakt al kende ik je toen nog niet , sorry misschien maakt mijn stukje je wel héél weemoedig omdat je het “samen” óók zo goed kende maar nu alweer een paar jaar moet missen !
    Dat was niet m’n bedoeling ….een extra dikke knuffel dan maar XXXX

    Beantwoorden

  19. Gisella
    Dec 16, 2010 @ 08:08:31

    Samen het is zo mooi en dan jullie na al die jaren nog samen en dat is heel bijzonder! Die foto is mooi zeg in jullie jonge jaren 🙂

    @ Gisella
    Het is in deze tijd inderdaad steeds meer een bijzonderheid om een lang huwelijk te hebben .De meeste mensen geven het huwelijk niet meer de kans om tot dit soort “vertrouwdheid” te komen .
    De jeugd straalt van die foto af hé , al zou de jeugd van nu in een deuk liggen om de “oude “kleding . Toch grappig dat de mode weer een beetje deze kant op gaat , jonge mannen kopen weer een kostuum en de dames dragen weer vaker een jurkje !

    Beantwoorden

  20. inge
    Dec 16, 2010 @ 07:20:37

    hey…wat zie ik daar???? Hooggehakte puntschoentjes? Jij? Dat waren nog eens tijden haha , stond je schattig.
    xxi

    @ Inge
    Hóóói , leuk dat je even tijd maakt om hier te lezen want dat zal lastig genoeg zijn !
    Maar inderdaad wél puntschoentjes al waren de hakjes niet meer dan een cm. of 2 hoog .Zelfs in die tijd had ik al moeilijke voeten en moest ik voor dit soort luxe schoeisel al boeten aan het eind van de dag 😉

    Beantwoorden

  21. Annemarie
    Dec 15, 2010 @ 23:56:43

    Wat een leuke foto Rietepietz!
    Voor altijd samen.

    @ Annemarie
    In ieder geval graag zo lang mogenlijk want tja , voor altijd zal ooit toch niet opgaan helaas.

    Beantwoorden

  22. Morgaine
    Dec 15, 2010 @ 23:48:52

    Wat een prachtige foto, daar kijk ik graag naar, de foto’s van vroeger 😀

    En wat betreft het woord, het eerste dat in mij opkwam…. MERLIJN…..

    Als in mijn Lief, en daar komt dan weer LIEFDE uit voort, en liefde is natuurlijk net als SAMEN veel omvattend en hoort gewoon bij elkaar, dat vertel jij ook al 😀

    XXX

    Hoewel ik het niet helemaal letterlijk zo schrijf haal je precies de kern uit het verhaal ,dat is knap !

    Oude foto’s kijken is natuurlijk vooral voor de mensen die erop staan ,of de mensen die deze personen heel gooed kennen , leuk. Maar ook voor anderen heel leuk als tijdsbeeld !

    Beantwoorden

  23. J@n.
    Dec 15, 2010 @ 23:36:39

    Och riet, ieder doet zijn eigen ding en het komt allemaal weer goed.
    Wel een hele mooie foto van het gelukkige stel, toen had je er niet eens erg in dat je ook nog ooit ouder zou zijn.
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Een flinke portie nuchterheid ( jou én mij niet vreemd) doet wonderen J@n .Als je wonderen gaat verwachten wordt een huwelijk niets natuurlijk .
    En die foto? Die zouden we zo wéér kunnen maken , nou ja , met in ieder geval dezelfde uitstraling dan ….;-)

    Beantwoorden

  24. Lind@
    Dec 15, 2010 @ 23:27:56

    How sweet en bijzonder dat jullie zoveel met elkaar kunnen doen. Hier gaan we dat vast nog leren en anders vraag ik wel tips mocht de tijd daar zijn.
    Wat een super foto, weer één met een goud randje 🙂
    Lind@

    @ Lind@
    Als alles “goed ziet ” groeit zo’n band vanzelf al is ieder mens natuurlijk weer anders .Er zijn ook mensen die gillend gek zouden worden van zoveel samen doen !
    Altijd leuk om in de oude fotoalbums te duiken al wás her maar om de kleding;-)

    Beantwoorden

  25. joke
    Dec 15, 2010 @ 23:11:39

    Wat een leuke foto van een jonge Rietepietz en Henk. Zo’n heel leven samen dat wordt zo hecht. Ik kan het weten want wij komen aardig in de buurt van jullie, ik ben iets meer weg i.v.m. hobby’s maar des te fijner is het thuiskomen.
    Groetjes.

    @ Joke
    Ik steek natuurlijk wel een klein béétje de draak met hoeveel we samen zijn maar toch , het is zoals jij zegt , die verbondenheid groeit met de jaren en alles dat je meemaakt in je leven ( goed én slecht) maakt die band hechter !
    Veel van de huidige huwelijken krijgen die kans niet meer en dat is jammer !

    Beantwoorden

  26. Truus
    Dec 15, 2010 @ 22:27:30

    Wat een mooi logje over ‘samen’ Rietepietz en die foto van jullie, zo leuk! 🙂
    Heerlijk om zo lang samen te mogen zijn en nog dagelijks van/met elkaar te genieten. 🙂

    @ Truus
    Die foto is al meer dan 50 jaar oud ,grappig he ,dit soort kleding begint op dit moment weer een klein beetje in de mode te komen .
    Inderdaad heeft dat “samen” voor ons wel iets bijzonders gekregen nadat Henk 9 jaar geleden een levensbedrijgende ziekte kon overwinnen !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

