hárd gewerkt!

huiswerk Denk nou niet dat het bezoekje van Ruud met Sebastian alleen maar “voor de lol ” was …. o nee !
Zelfs Sebastian moest “aan de bak” om huiswerk te maken !
Op de school van Sebastian  juicht men buitenlandse reizen toe wegens de educative waarde !
Daar kan ik me iets bij voorstellen ,zo zat ik 40 jaar geleden in de hoogste verbazing op het strand van Los Bolichos in Spanje waar de zon vanuit zee op kwam en achter de boulevard onderging i.p.v andersom zoals ik gewend ben.
Aardrijkskunde was nooit mijn sterkste kant en had niet écht m’n interesse maar na dié  vakantie kon ik de belangrijkse landen in  Europa een stuk beter vinden op de kaart!

Hoewel er jarenlang neergekeken is op het Amerikaanse onderwijs zag ik in één oogopslag dat Sebastian, sinds september in wat wij groep drie noemen  ( de vroegere eerste klas ) , al véél meer kan dan menig kind hier na twee maanden in groep 3 .
huiswerk1Zijn vakantiehuiswerk bestaat uit iedere dag ;

een rijtje voorgelezen korte woordjes  opschrijven
20 minuten een boekje lezen met eenvoudige zinnen
een voorgedrukt rijtje woorden  schrijven 
een “journaal” schrijven en tekenen
en wat rekenwerk !

Ook Ruud moet nog het één en ander aan zijn diapresentatie sleutelen .Wij mogen even voor “zijn gehoor ” spelen als hij alles hardop doorneemt om te zien of hij de 45 minuten grens niet zal overschrijden. Voor ons dé gelegenheid weer iets meer van zijn werk te begrijpen.
huiswerk2 Omdat men er in Zwolle voor had gekozen om de lezingen  niét in het Engels maar in het Nederlands te doen wil Ruud ook ons oordeel of hij niet voor verkeerde Nederlandse woorden heeft gekozen , hij spreekt uiteindelijk al 15 jaar in hoofdzaak Engels !
Er was óók nog een drukke @mail uitwisseling met het bedrijf waar hij voor werkt én hij helpt Sebastian met z’n huiswerk ….. dat je niét denkt dat de heren hier vakantie hadden …………

 

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Nov 26, 2010 @ 22:57:37

    Ja ja, het is me nu wel duidelijk. Het was een WERKvakantie. 😉
    Leuk om vader en zoon zo samen bezig te zien. 🙂

    @ Truus
    Sterker nog , het wás zelfs geen vakantie maar een werkbezoek;-) Evengoed hébben we er van genoten !

    Beantwoorden

  2. Marian
    Nov 23, 2010 @ 22:05:24

    mooi kijkje in de keuken. Wat zal je genoten hebben. en dat kleedje heb je dat zelf gehaakt?

    @ Marian
    Was het maar wáár dat ik dat kleed zelf gehaakt had , ik kocht het ooit op een rommelmarkt ,een práchtig “20gerjaren” ontwerp dat ondertussen sleeds is maar dat ik nog steeds zó knap gemaakt vind !
    Hoewel ik in theorie wel kan haken levert het me altijd al heel snel vreselijke koppijn op en dan héb ik het nog niet over fijn haakwerk zoals dit kleed .Het is een diagonaal kleed dat op z’n langste punt meer dan een meter meet ,jij als haakster hebt dus wel een idee hoeveel uurtjes er in moeten zitten . Er zitten ook wat foutjes in , en soms denk ik wel eens aan wie er zich , onderdeel voor onderdeel , de blauwe vingers heeft zitten haken ….goh…. had best een aardig logje kunnen worden 😉

    Beantwoorden

  3. Renesmurf
    Nov 21, 2010 @ 00:46:57

    Hoe het onderwijs er voor staat weet ik niet precies.
    Ik vind een vergelijking pas op zijn plaats als we zien waar meer werklozen zijn. Want men leert om later te werken.

    Hoe dan ook, het is gezellig, en educatief, das mooi!

    @ Renesmurf
    Nou als ik lees dat de gemiddelde kassiere aan de hand van een geboortedatum niet eens kan uitrekenen of iemand al dan niet 16 jaar is …. heb ik toch niet zo’n hoge pet op van ons onderwijs!

    Beantwoorden

  4. Jeroen
    Nov 20, 2010 @ 11:10:27

    Oma had het maar druk met filmen 🙂
    Prima natuurlijk dat de heren zo hun taken hadden. En dat Sebas huisweerk mee kreeg. En tussen al dat werken door door is er vast genoeg tijd voor leuke dingen geweest. Jammer dat ze net vóór de sinterklaas gekte weer weg moesten.

    @ Jeroen
    Ja dat was héél jammer , we hebben er nog even aan gedacht om Sint op te laten draven ,hij hád natuurlijk best even per helicopter van de boot gehaald kunnen worden 😉
    maar het wás al zón hectische week voor dat mannetje en bovendien was niet iedereen beschikbaar om een geimproviseerde vroege Sint te vieren ,jammer ,had bést leuk geweest !

    Beantwoorden

  5. Redstar
    Nov 19, 2010 @ 08:01:45

    Het opleidingsniveau in Nederland ligt toch op een bedenkelijk peil. Het is niet voor niets dat men het er de laatste tijd zoveel over heeft. Al die hervormingen hier heeft geen goed gedaan. Huiswerk in de vakantie maken kent men hier ook niet echt.

    @ Redstar
    De “hervormingen” waren in hoofdzaak bedoeld om het mogelijk te maken dat ook mensen met een taalachterstand mét diploma van school konden ,daarvoor moest het niveau stelselmatig omlaag en nu zitten we met de gebakken peren .
    Ook in de USA krijgen de kinderen géén huiswekr tijdens de vakantie ,de kneep zit ‘m in het feit dat sebastian nu geen vakantie hád maar tóch weg mocht !

    Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Nov 18, 2010 @ 22:59:29

    Heerlijk filmpje en ja ik heb al vaker gehoord dat ze sneller gaan met het onderwijs in Amerika.

    @ L;Glibber
    Dat was vroeger wel anders ,toen stond ons onderwijs hoog aangeschreven overal .

    Beantwoorden

  7. Liesbeth
    Nov 18, 2010 @ 17:41:27

    Ah mooi filmpje en leuk om hem zo bezig te zien. Waar ik wel aan moet denken is dat de kindertjes in amerika wel soms teveel moeten doen en veel stress hebben van alles wat ze moeten doen, huiswerk, sporten enz. Of het is een heel fout idee en klopt dat beeld helemaal niet.

    @ Liesbeth
    Nee hoor ,dat idee is niet zo heel fout ! Alleen al het feit dat de kinderen daar echt van vroeg in de morgen tot eind van de dag “iets moeten” in de na schoolse opvang zou mij niet bevallen .
    Ook Ruud vind het best jammer dat de kinderen veel “buiten de deur leren “dat hij ze graag zelf thuis ,meer in de huiselijke sfeer ,zou willen leren. Maar helaas ,als beiden ouders werken en de afstanden vaak groot zijn is er geen andere optie !

    Beantwoorden

  8. Ma Internepper - Blog Zonder Naam
    Nov 18, 2010 @ 13:40:14

    Nou, als het huiswerk maken te inspannend is kan Sebastiaan zich altijd nog even ontspannen met de Kidscorner van gisteren. Amerikaanse liedjes en tekenfilmpjes…(over vlees en vleesporducten) Het filmpje van vandaag zal te “heftig” voor ‘m zijn. Het thema deze week is namelijk november-slachtmaand.

    @ Ma internepper
    Sebastian is ondertussen al thuis en geloof het of niet , ze hébben thuis geen TV ,daar komen ze tóch nooit aan toe .
    natuurlijk kunnen ze dan wel op de computer opzoeken wat ze eventueel wél willen zien en daarvoor hebben ze dan wel een TV achtig beeldscherm .

    Beantwoorden

  9. Leo
    Nov 18, 2010 @ 12:26:10

    Excuses voor de tikfouten, ik zat weer eens blind te tikken en veel te snel…

    @ Leo
    Ach ja , ik weet er álles van !Ik lig er niet wakker over hoor het overkomt me zélf ook regelmatig !

    Beantwoorden

  10. Leo
    Nov 18, 2010 @ 12:25:36

    Dat het Amerikaanse onderwijs voor zopu liggen op het onze lijkt me niet verrassend. Je weet net als ik wat er in het Nederlandse onderwijs allemaal is misgegaan. Pure kennis is niet meer van belang, als kinderen maar plezierig met elkaar omgaan. Het talent wordt hier niet gewaardeerd, het collectief gestimuleerd. Daardoord tijden jonge mensen massaal achter hun Tom Tom aan als ze naar Maastricht moeten, zonder dat ding reden ze vermoedelijk naar Groningen. Willem van Oranje is voor velen W.A., de Duitsers hebben ooit slechts onze stranden veroverd en andere feiten zijn niet relevant genoeg om ze op te nemen. Dus 1+1 is een soort van 2, maar daar zouden we nog over kunnen discussieren. Een ding ben ik dan weer niet van overtuigd; of de meeste Amerikaanse scholen wel zo goed zijn in het geven van aardrijkskunde. Want net als wij nauwelijks weten waar Idaho of Montana zijn gelgen is het voor de Yanks moelijk om Nederland van Noorwegen te scheiden.

    @ Leo
    Ja inderdaad , het Nederlandse onderwijsniveau is steeds weer naar beneden bijgesteld omdat ook kinderen met een taa lachterstand door moesten kunnen stromen .
    Sebastian zit aan de bovenrand van de middenmoot en spreekt ondanks een Nederlandse vader en Colombiaanse moeder evengoed (of slecht) Engels als ieder Amerikaans kind van zijn leeftijd en zó hoort het ! Maar als je in Nederland eist dat iemand die hier woont onze taal spreekt discrimineer je al ongeveer ! Ruud had de USA nóóit ingekomen met alleen Nederlands als spreektaal.
    Het is verder wel logisch natuurlijk dat wij minder van de Amerikaanse staten weten en dat het in Amerika laag water is over de Europese landen .Daar moet je dan echt interesse voor hebben om er meer van te willen weten .
    Maar men moedigt bij Sebastian op school in ieder geval wél aan dat er over de grenzen wordt gekeken !

    Beantwoorden

  11. Gisella
    Nov 18, 2010 @ 08:16:20

    Wat heerlijk dat je beide mannen zo bezig zijn. keihard aan het werk en niet alleen vakantie vieren. En (o)pa en (o)ma genieten met volle teugen van deze kerels 🙂

    @ Gisella
    Práchtig hé! Ik weet ook niet wie er het meest genoten heeft de oma of de moeder , waarschijnlijk tóch de oma , die kleintjes zijn nou eenmaal zó hartveroverend 😉

    Beantwoorden

  12. Hanny
    Nov 18, 2010 @ 00:48:26

    Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit pleziertjes. Ook al logeer je bij opa en oma, werken moet je! hahaha Maar ik geloof niet dat hij het met tegenzin doet. En dat is hartstikke mooi!

    @ Hanny
    Dat klopt wel ja , het is een leergierig jochie die zonder mopperen dagelijks aan z’n taken zat . Het was voor mij een uitdaging z’n “spellingditeetjes “mee te doen ,mijn Engelse spelling is best wel roestig en wat oefenen kan dus zeker geen kwaad .Sebastian had grote lol als ik ergens iets fout deed 😉

    Beantwoorden

  13. tagrijn
    Nov 18, 2010 @ 00:28:26

    Wat leuk om te zien hoe vader en zoon samen bezig zijn. Als ik even op het blaadje van Sebastian spiek, denk ik: die jongen komt er ‘well’.

    @ Tagrijn
    Dat hoop ik ook Tagrijn , hij krijgt in ieder geval veel mee om goed terecht te komen maar …… dat is helaas niet altijd een garantie dat kinderen daar goed mee omgaan als ze ouder worden .We hopen natuurlijk dat hij het later op waarde weet te schatten .

    Beantwoorden

  14. Morgaine
    Nov 17, 2010 @ 23:55:39

    Natuurlijk hadden ze geen vakantie, ze waren puur op WERKbezoek, en wat hebben opa en oma genoten en vader en moeder ook 😀

    Wat moet dat heerlijk zijn Riet, te zien dat je spruit zo keihard werkt en zo goed is terecht gekomen!

    XXX

    @ Morgaine
    Dat zie je goed ja , al moet ik zeggen dat het natuurlijk prachtig is als je een beroep hebt dat al van jongs af aan je interesse heeft want zo ligt dat voor Ruud .Dat is genieten voor ouders zoals je zegt .
    Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd en eigenlijk moet je dus nog méér respect hebben voor iedereen die “aanpakt” om zelf in z’n levensonderhoud te kunnen voorzien zonder dat er spake kan zijn van “kiezen wat je graag doet “. Gelukkig heeft Ruud daar ook oog voor want ik zou het héél erg vinden als één van mijn kinderen “kapsones ” zou hebben .

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Nov 17, 2010 @ 23:26:28

    Ook al heb ik ze zelf niet, weet ik één ding wel heel zeker en dat is dat er echt geen slimmere kinderen zijn als je eigen kleinkinderen…..Dat hoor ik overal;-))
    Groeten. J@n.

    @ J@n
    Je bent klaar voor het opaschap J@n , want inderdaad ,dit is één van de grondbeginselen van het opa/omaschap 😉
    In dit geval bedoel ik toch óók wel serieus dat het onderwijs in Nederland behóórlijk afgebrokkeld is . Sebastian zit goed in de middenmoot van zijn klasje ,is dus niet de allerbeste maar kan volgens mij een stuk meer dan de kinderen hier die 2 maanden in groep drie zitten .
    Hij zit óók niet op een dure eliteschool maar gewoon ,op de dichtsbijzijnde “dorpsschool” .
    Toegegeven ze wonen niet direct in een achterstandswijk en dat maakt wel iéts uit maar toch ,het is het normale openbare onderwijs waar hij aan deelneemt.

    Beantwoorden

  16. Astrid
    Nov 17, 2010 @ 23:15:28

    Wat is het toch een heerlijk iets wanneer vader en zoon samen bezig zijn, dat schept een fijne band.

    @ Astrid
    Die vader en zoon band zit inderdaad wel snor ,omdat schoondochter Andrea erg veel reist voor haar werk is Ruud ook vaak alleen met de kinderen ,dat geeft méér band dan alleen even een verhaaltje voor het slapen gaan .

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

