naar de knoppen!

naturalis1 Wie wel eens in het Naturalis in Leiden geweest is heeft in het vorige log aan de foto al gezien dat we daar een middag zoet brachten .
Leiden heef sowieso een speciaal plekje bij Ruud , hij heeft het grootste deel van zijn studie daar gedaan en heeft er ook enige tijd gewoond !

Het natuurhistorische museum heeft voor élke leeftijd wel iets te bieden en is een ábsolute “must” als je je kind “naar de knoppen wilt zien gaan “.
naturalis2Kinderen als Sebastian kunnen geen énkele knop weerstaan en in het Naturalis is aan knoppen géén gebrek . Het mooiste is dat er ook naar hartelust op gedrukt kan en mag worden …. en bij Sebastian ging de knop dus menigmaal hélemaal om !

Op deze afdeling waar de  “cellen” centraal staan is Sebastian natuurlijk in goed gezelschap,onder de oplichtende DNA streng wil onze persoonlijke “onderzoeksbioloog” wel even iets uit leggen !
naturalis3Beetje jammer dan wel dat Sebastian alweer op zoek gaat naar nieuwe knoppen en spelletjes maar oke, je bent een dagje uit en dat moet maar kunnen !

Een ánder knopje waar Sebastian hevige interesse voor heeft zit aan mijn camera ,het lukt me een poosje om de boot af te houden want leuke situaties doen zich áltijd voor als je nét geen camera in je handen hebt .
Zo stappen er twee mannen bij ons de lift in met een complete “bergbeklimmers uitrusting” aan, als ik opmerk dat de heren blijkbaar weinig vertrouwen in de lift hebben ketent één van de grapjurken zich met een grote haak vast aan een soort leuninkje , grote hilariteit in het kleine glazen liftje maar ja ,géén foto en nu geloven jullie er dus niéts van !

naturalis4 Natuurlijk haal ik tóch bakzijl als hij een foto wil maken van een grote “saurus achtige ” en dat valt nog niet eens slecht uit ! Hij amuseert zich een tijdje met de camera want alle uitleg is aan een zesjarige maar tot zekere hoogte besteed .

Hij is alweer op zoek naar nieuwe uitdagingen en dááraan is geen gebrek , je kunt proberen als adelaar een muis te vangen d.m.v het bewegen van een soort joystick ,je adem inhouden om te zien  van welke dieren in de zee je het zou kunnen winnen ,aardbevingen opwekken door héél hard te springen enz, enz. enz of het nou om het heden of ons oer verleden gaat, je kúnt er iets mee als zesjarige !

naturalis5 Omdat we ook nog een uurtje in Leiden willen winkelen (Ruud is één van de weinige mannen die winkelen léuk vinden ) gaan we eerst nog op zoek naar de toiletten.

Het bordje “toilet” is snel gevonden maar dat staat pal voor een groot gat in de grond ,we denken éven dat we terug in de oertijd zijn ….. maar gelukkig , er wordt iets onder de vloer gerepareerd en áchter het bordje liggen gewoon keurig verzorgde toiletten !

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Nov 26, 2010 @ 23:01:48

    Dit logje roept nostalgische herinneringen bij me op Rietepietz. Van een schoolreisje naar het Evoluon. 🙂

    @ Truus
    In het Evaluon ben ik nog nooit geweest ,dat is weer net even buiten mijn “normale actieradius” ! Oftewel , niet iets dat ik “even” inplan wat bij Leiden weer makkelijk kan 😉

    Beantwoorden

  2. Hartelijke Hulk
    Nov 20, 2010 @ 08:42:05

    Juist CORPUS, viel mij ontzettend tegen terwijl Hulkinnetje het wel leuk vond.

    @ de Hulk
    Smaken verschillen dus inderdaad ,maar goed om te weten ,dan gaan we niet met t”e hoog gespannen verwachtingen áls we er ooit heen gaan. !

    Beantwoorden

  3. Renesmurf
    Nov 17, 2010 @ 21:26:36

    ha, ja, de wc kan soms goed verstopt zitten.
    Ik ben daar nooit geweest, en ik denk ook niet dat dat nog gaat komen.
    Genoeg te zien daar! Leuk vermaak.

    @ Renesmurf
    Je wéét maar nooit al moet ik toegeven dat het behoorlijk uit de richting ligt voor jou 😉

    Beantwoorden

  4. Hartelijke Hulk
    Nov 17, 2010 @ 20:28:59

    Superleuk vonden de Hulken Naturalis!
    Stukken beter als dat rare grote mens aan de overkant van de snelweg.
    Ik heb er speciale herinneringen aan.
    Werd weer een giga verliefd!

    @ de Hulk
    Bedoel je met dat “rare grote mens aan de overkant van de weg” het Corpus? Dat lijkt me nou juist zo leuk en dat staat dus nog op ons verlanglijstje .Met de 6 jarige Sebastian konden we er niet heen ( de leeftijd moet minstens 8 jaar zijn ) ,misschien was dat dus maar goed als ik jouw reactie zo lees 😉

    Beantwoorden

  5. Morgaine
    Nov 17, 2010 @ 00:10:07

    En OF ik daar geweest ben, twee keer alweer en ik wil er nog graag terug, het is inderdaad voor welk wat wils, tot de kinder workshops aan toe!

    XXX

    @ Morgaine
    Wij waren er zelf ook al een paar keer eerder ,altijd een geslaagd uitstapje op een dag met slecht “buitenweer” !
    Het is een extra pluspunt dat er zoveel “te doen is” voor kinderen zodat je niet met jengelende kinderen rond hoeft te lopen .

    Beantwoorden

  6. Marian
    Nov 16, 2010 @ 21:41:31

    fijn joh zo met je mannen op stap! Ben gek op skeletten enzo, dus ik moet ook maar eens naar dat museum.

    @ Marian
    De skeletten zijn voonamelijk van de oerdieren , maar er is ook héél veel info over alles dat met de aarde en “het leven ” te maken heeft .
    Ik heb de site gelinkt dus daar kun je even snuffelen naar wat ze te bieden hebben .In Leiden staat nóg een “soort museum ” het Corpus, waar je een reis door het menselijk lichaam kunt maken .Staat nog op m’n verlanglijstje maar daar mogen kinderen pas vanaf 8 jaar in en dat viel dus dit keer buiten de boot voor ons met een 6 jarige !

    Beantwoorden

  7. tagrijn
    Nov 16, 2010 @ 21:19:56

    Gelukkig maken steeds meer musea het aantrekkelijk voor kinderen. En spelenderwijs steken ze er nog heel wat van op. Hopelijk kunnen zulke initiatieven ontkomen aan de botte bijl die in de subsidies wordt gezet.

    @ Tagrijn
    Samen met het NEMO in Amsterdan is het Naturalis een goed voorbeeld van hoe je kinderen kunt interesseren voor een museum .
    Ik denk dat dit soort educatieve instellingen wel aan die dans zullen ontsnappen !

    Beantwoorden

  8. Elmar
    Nov 16, 2010 @ 21:18:47

    Kleine kinderen en knoppen altijd een geweldige combinatie! 😉
    Hahaha! Zo’n gat in de grond past eigenlijk best bij Naturalis! 😉
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar
    ja zeker weten , wat hád dat knulletje het naar z’n zin ,hij was niet te stoppen !
    Mijn gedachten over dat gat in de grond waren precies eender , past wel bij de oertijd 😉

    Beantwoorden

  9. rietje
    Nov 16, 2010 @ 17:47:21

    hai Riet, ik ben er ook weleens geweest, mooi hoor………gelukkig dat er wel toiletten waren joh………heerlijk hé? die strandwandeling vandaag, ik ben naar Gronau gefietst voor boodschapjes, lekker alles weer aangevuld………..liefs rietje

    Beantwoorden

  10. Leo
    Nov 16, 2010 @ 14:37:27

    Dit is er nog eentje op het programma. Goede propaganda Rietz, die nemen we de volgende keer even mee als we in de sleutelstad zijn….Leuk verslag weer natuurlijk…..

    @ Leo
    Zeker doen Leo ,zeker als het net zo koud is als de dag dat wij er waren .Hoewel de temperatuur in het Naturalis i.v.m. alle skeletten maar 19 graden is dat behoorlijk aangenaam als het er buiten maar 7 zijn 😉

    Beantwoorden

  11. Gisella
    Nov 16, 2010 @ 08:34:01

    Oooo dat was genieten zeg en jij bent aan het nagenieten van de foto’s 🙂 heerlijk als een kind echt aan de knoppen mag zitten daar genieten ze zo van.

    @ Gisella
    Dat hebben ze daar in het Naturalis heel goed door ,zo hebben zowel de ouders als de kinderen een leuke dag .met een kind naar een museum waar ze nergens aan mogen is komen is meestal geen succes 😉

    Beantwoorden

  12. Pia
    Nov 15, 2010 @ 22:49:05

    Oooooh je hebt weer een drukke maar leuke tijd gehad met je zoon en kleinzoon. En dan is Naturalis zeker een goede plek om te bezoeken. Voor ieder wat wils en leuk om dat koppie te zien als hij alle knopjes gaat ontdekken. Weer een leuke herinnering Riet

    @ Pia
    Een volgende keer wil ik met hem naar NEMO in Amsterdam ,óók al zo leuk voor kinderen en vooral als je op een gewone schooldag kunt gaan is dat réuze leuk!

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Nov 15, 2010 @ 22:12:24

    Naturalis is inderdaad erg leuk en leerzaam.
    Leukste is dat dat het voor jong en oud leuk is om te zien.
    En inderdaad heeeeeeeeel veel spannende knopjes.

    @ L.Glibber
    Dat zijn altijd de beste plaatsen om te bezoeken als je met een gemengd gezelschap op stap bent .Ik had je eerst nog willen mailen voor een leuk eetadresje( je had laatst een log over iets leuks) maar uiteindelijk hadden we andere “eetplannen” 😉

    Beantwoorden

  14. Hanny
    Nov 15, 2010 @ 21:20:49

    Heerlijk al die knopjes. Daar hou ik ook wel van. 😉
    Dat gaat in de grond kennen ze in Frankrijk nog steeds. 😦

    @ Hanny
    Ja ik weet “van horen zeggen” ook van “dat gat” in Frankrijk ,ik moet er niét aan denken ,als ik érgens rustig wil zitten is het wel op het toilet 😉

    Beantwoorden

  15. Redstar
    Nov 15, 2010 @ 21:18:21

    Ik ben er nog nooit geweest, en als ik het zo lees is het absoluut de moeite. Ik ga dit onthouden, en wie weet zien ze ons daar nog eens.

    @ Redstar
    Het is zéker de moeite waard om er eens met je zoon binnen te stappen ,trouwens ook het NEMO in Amsterdam is voor kinderen van alle leeftijden erg leuk omdat ze er van alles zélf kunnen proberen !

    Beantwoorden

  16. Liesbeth
    Nov 15, 2010 @ 21:02:19

    haha die opmerking van jou in de lift nou je het zegt. Ik zag het vanmiddag ook in de lift, ja echt, een meisje wou op de knop drukken maar haar vader deed het eerder. Flauw he. Ik heb weer genoten van je verslag 🙂

    @ Liesbeth
    Altijd leuk he om om je heen te kijken ! Gelukkig zie je dan ook wel eens vaders die reuze leuk met hun kinderen omgaan .Ruud is een reuze leuke vader bijvoorbeeld !

    Beantwoorden

  17. J@n.
    Nov 15, 2010 @ 19:17:17

    We twijfelen niet aan je woorden Riet, ook niet als je het niet met foto’s kunt bewijzen en als het dan later toch niet waar mocht zijn is het nog altijd een dichterlijke vrijheid. Maar het dagje Leiden was geen lijden in last, dat is duidelijk!.
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Hartelijk dank voor je vertrouwen J@n ,het verhaal had natuurlijk leuker geweest met een foto want dat zegt méér dan een heleboel woorden .Ik blijf dus loeren op leuke fotomomenten ! Het dagje Leiden was inderdaad fantastisch !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

