zó betrouwbaar!

advertentieLet op mijn woorden , binnen niet al te lange tijd staan er dit soort advertenties in de krant .
Althans , dat voorspelt men min of meer in een  ándere , paginagrote ,advertentie die vandáág in de krant stond .

Het is n.l. de “week van het pinnen ” en de bedoeling is hardnekkige pin-weigeraars, als bijv.jullie Rietepietz , te overtuigen van het gemak én de veiligheid van het plastic kaartje !
In deze advertentie heeft men ,volgens de verklaring eronder , de pincodes van álle Nederlanders afgedrukt en dus staat óók de jouwe ertussen !
krant

Ja vást wel  …..maar als je Rietepietz heet , ben je érrug wantrouwend  en lijkt het je al gauw een véél te klein rijtje …. en dat klopt als een zwerende vinger …wat zég ik …..dat klopt als 10 zwerende vingers !
Ik heb er even wat tijd ingestoken en al snel blijkt dat van rechts naar links ( andersom óók natuurlijk ) 66 kolommen met 110 nummertjes onder elkaar staan  !
Nou denk ik zelf al dat we bést meer dan 66x 110 mensen hebben met een pincode  maar wat blijkt  ……

cijfertjes.jpg picture by rietepietz

kolom 1,2 en 3 samen zijn gewoon 22 x gekopieerd en dus blijken er slecht  3x 110 mensen een pincode te hebben want nogmaals , volgens het onderschrift staat de pincode van iédere Nederlander erbij
(klik op de afbeelding voor  grotere tekst)
klantbedankt
Als de rest van de boodschap nét zo betrouwbaar is …. dus dat geen geld in de kassa veiliger is voor de winkelier én voor U ….. zie ik het somber in, en blijft mijn pas dus zéker geblokkeerd voor pinbetalingen zoals hij dat altijd al is geweest .

Een béétje crimineel “schoolt zich om” en gaat zich bekwamen in skimmen ,of het prikken met mes of revolver in de rug van pinnende mensen !
Geen geld in de kassa of de kluis maakt van criminelen héus geen brave jongens en meisjes die een schoonmaakbaantje gaan zoeken ,die zoeken écht andere slachtoffers ,rukken kettingen van de hals van argeloze voorbijgangers ,  gaan met babbeltruc langs de deuren of overvallen mensen die boodschappen aan het doen zijn !

Waarmee het misschien voor de winkeliers en banken inderdaad iets veiliger wordt maar voor jou en mij alleen maar ónveiliger !
Of denk jij dat een crimineel ,die bij een lege kassa lade “de kous op de kop heeft gekregen “, als foto model aan de slag gaat ?

kousopdekop3.jpg picture by rietepietz

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Nov 12, 2010 @ 22:04:39

    Whahaha, je hebt het met veel humor gebracht Rietepietz.
    Maar ik ben het helemaal met je eens, ze gaan alleen maar hun ‘werkterrein’ verleggen. 😦

    @ Truus
    En het ergste is dat het dan om de meest kwetsbare mensen gaat .Ik snap niét dat men daar niet bij stil staat !

    Beantwoorden

  2. Gisella
    Nov 03, 2010 @ 20:08:19

    ik pin een keer per week voor het huishoudgeld,ouderwets dan oke, maar ik weeet wat ik uitgeef. Wat ik ook weet is dat dan de kans op skimmen een stuk minder is,Ze doen maar maar net als jij doe ik niet mee!

    @ Gisella
    Ik heb zelfs de pinoptie laten blokkeren en kan uitsluitend aan de balie van het postkantoor geld opnemen .Ik heb dus nog nóóit kunnen en willen pinnen want ,inderdaad je hebt een véél beter overzicht met contant geld in de knip 😉

    Beantwoorden

  3. Hartelijke Hulk
    Nov 03, 2010 @ 16:18:59

    Het staat je niet.
    Die kous!

    @ de Hulk
    Dat méén je niet …..!

    Beantwoorden

  4. rietje
    Nov 03, 2010 @ 10:18:58

    hai Riet, wow, wat ’n leuke log weer…..ik pin soms, maar haal 1 x per week m’n huishoudgeld uit de automaat en probeer ’t daar mee te doen! kom ik tekort, pin ik wel ff………….zelfs met de kous op je kop sta je er goed op!!!! liefs rietje

    @ Rietje
    Ja ik snap niet hoe men overzicht houdt bij al dat pinnen ,meestal worden zelfs de bonnetjes niet meegenomen en het verbaast me dus niets dat er zoveel jonge mensen in de schuld zitten !
    Dankjewel voor het compliment ,de kous werkt volgens mij een beetje als een face-lift 😉

    Beantwoorden

  5. Moe Internepper"
    Nov 03, 2010 @ 09:59:09

    ….’t mag dan de week van het pinnen zijn…. maarre… In het verkooppunt dat wij aan ons bedrijf hebben (verkoop van eigengemaakte kaas en zuivel) kan helaas niet gepint worden….
    Wij moeten de viering van deze week daan ook aan ons voorbij laten gaan.
    Overvallers worden overigens met een kaasmes te lijf gegaan door zwagers Fokke en Cees, danwel op de mestriek genomen door manlief. Waarna de overvaller in queestie collectief in de strontput wordt gedoopt! U bent gewaarschuwd!

    @ Moe Internep
    Als je dicht genoeg in de buurt zat bij Rijswijk (zh) had je bij déze dus een nieuwe klant ! Winkeliers waar niét gepint kan worden hebben bij mij een streepje vóór !
    Zó zie ik het graag , kaasmes achter de hand én de mestriek achter de deur voor hen die vinden dat werken bestaat uit het jatten van andermans spullen !
    Een gezonde instelling die ik graag bij meer winkeliers zou zien i.p.v. zoals nu , steeds meer de risico’s bij de klant neerleggen !

    Beantwoorden

  6. Leo
    Nov 03, 2010 @ 09:07:22

    Vanuit de winkelbranche is het logisch dat men zich tracht in te dekken tegen deze criminaliteitsvorm. Je zult maar juwelier zijn of sigarenboer met een klein postkantoortje. Je mag wel een dubbelloops buks achter de balie hebben staan om die jeugdige en veelal ‘Noord Afrikaans uitziende’ daders van je af te houden. Dan wil je wel laten pinnen. Dat de risicó’s nu wordne verlegd naar de klandizie is geen gekke gedachte. Het bekruipt mij ook wel eens dat men idd de klant vogelvrij maakt. Maar goed, daar vindt men ook wel weer iets op. Wat die pincodes betreft; er zullen vast doublures bestaan, maar in combinatie met het toch unieke bankrekeningnummer is die pincode plus ingebouwde chip wel een aardige beveiliging voor dat systeem. Comfortabel, toch nog wat veiliger. Nadeel; je moet moeite doen om aan je eigen geld te komen.

    @ Leo
    Je moet niet alleen meer móeite doen om aan je eigen geld te kunnen komen… het hele systeem kost een vermogen en is láng zo veilig niet als men wil doen geloven ( zie reactie Redstar)
    Wat mij vooral opviel in de avertentie in de krant is de leugenachtigheid v.w.b. de pin codes die er állemaal in zouden staan terwijl er maar 330 codes gebruikt worden .Moet ik vertrouwen hebben in mensen die a, liegen en b zo dom zijn om te denken dat niemand dat zal merken .
    Als men liegt over het één zal men het ook niet zo nauw nemen met andere stellingen .
    Van mij mág iedereen die dat wil de pin gebruiken maar ik wil er zélf niet toe verplicht worden en dát is waar men op aanstuurt !

    Beantwoorden

  7. Elise
    Nov 03, 2010 @ 07:52:29

    En toch lieve Riet kan ik mij voorstellen dat winkeliers liever hebben dat er gepind wordt en dan contant betaald. Het zou zoveel winkel overvallen schelen als er duidelijk zou zijn dat er niets meer te halen is … maar waar gaan ze dan heen want dat ze geld moeten hebben is duidelijk.

    Leuke foto ..

    fijne dat Riet,

    @Elise
    Het zou zóveel schelen als criminelen éindelijk een opgepaktwerden én flinke straffen kregen want volgens het principe “waar niets te halen is grijpt de overvaller mis ” kunnen we uitéindelijk zélf niets meer hebben …
    van wie geen fiets heeft kan geenfiets gegapt worden
    van wie geen auto heeft kan geen auto gegapt worden
    wie geen gouden ketting heeft kan geen ketting gegapt worden
    wie geen dure mobiel ,E-reader,laptop ,leren jas heeft enz enz …..moeten we dáár dan naartoe?

    Elise

    Beantwoorden

  8. Redstar
    Nov 03, 2010 @ 07:27:02

    Geen een pincode is uniek. Daarvoor bestaat hij uit te weinig cijfers.
    Ik ben feitelijk ook tegen pinnen. Zeker ook omdat ik weet hoegemakkelijk skimmen is, of het stelen van de pas gegevens terwijl je in der rij staat.

    @ Redstar
    Het is jammer dat veel mensen niet eens door hebben dat de uiteindelijke rekening tóch bij ons , de consument, komt te liggen .
    Het is de hoogste tijd dat de straffen en ,vooral de pakkans ,flink omhoog gaan i.p.v. steeds maar weer de bal bij de consument te leggen !

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Nov 02, 2010 @ 22:26:14

    En toch hou ik deze foto in de gaten en mocht er ooit iemand achter me staan roep ik gewoon heel hard hahahahahha dat is een goeie Rietz.

    @ L.Glibber
    Daar kom je vást mee weg , zo’n overvaller heeft natuurlijk geen idéé wat het overkomt als jij in de lach schiet 😉

    Beantwoorden

  10. Liesbeth
    Nov 02, 2010 @ 15:15:27

    Ik vind dat toch een heftig gezicht, zo’n kous op je kop..eng. Ik heb tegenwoordig haast geen cash meer op zak, ik pin alleen nog maar. Maar even over iets heel anders. Ik kom net van het weblog van Fred Snijders en lees nu pas wat er is gebeurd. Dat is schrikken, had het totaal niet verwacht. Weer een blogvriend minder, is de derde al. Ik weet het, het is nogal laat dat ik het nu pas lees.

    @ Liesbeth
    Toch biedt een pinpas geen extra veiligheid ,integendeel .Als er bij de winkels en banken niet makkelijk iets “te halen is ” is het een fluitje van een cent iemand onder bedreiging zijn pas en code afhandig te maken !

    OT
    Wat Fred betreft heb ik inderdaad via via gehoord dat hij op het moment van mijn logje nog wel in leven was maar zijn toestand was toen al zorgelijk .Ik heb zijn link nog niet verwijderd , waarschijnlijk was dit zijn manier van “voortleven ” en ik kijk nog af en toe even of er nog mensen reageren !

    Beantwoorden

  11. Morgaine
    Nov 02, 2010 @ 10:01:23

    Gosh, nou er valt weinig te pinnen van mijn rekening dus ze doen maar!

    Ik doe daar half om half aan, soms makkelijk maar ik heb het liever in mijn portomonee, cash, beter overzicht op de rest van het geld…

    Ben het dus met jou eens Riet 😉

    Geweldige foto’s hahahaha, echt super!

    XXX

    @ Morgaine
    Ik vraag me inderdaad wel eens af hoe mensen die vrijwel alles per pin betalen het overzicht op hun uitgave bewaren .De meeste nemen het bonnetje van de transactie niet eens mee !
    Geen wonder dat er héél veel jongelui diep in de schulden zitten want ook rood staan kan heel makkelijk !

    Beantwoorden

  12. Jeroen
    Nov 02, 2010 @ 09:44:25

    Ik ben het helemaal met je eens Rietepietz. Moet je die foto eens zien! Wat een boeventronie! 🙂 Die kom ik niet graag in het donker tegen! 🙂

    @ Jeroen
    Ja vréselijk dat er zulke boeventronies rond lopen hé ! En nou is het óók al zo vroeg donker nu het wintertijd is dus dat wordt binnen zitten !

    Beantwoorden

  13. marion
    Nov 02, 2010 @ 08:57:21

    Als ik je leeftijd zou moeten schatten, met die panty over je hoofd, een kwajongen van 18,:-).
    Groetjes, Marion. xxxx

    @ Marion
    Ja ik zet dat ding natuurlijk niét voor niets op , zo zou toch niemand een passend signalement van me kunnen geven 😉
    Morgen eens uitproberen of er nog iets te “overvallen”valt ?
    tot morgen XXX

    Beantwoorden

  14. Annemarie
    Nov 02, 2010 @ 00:15:28

    Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de winkeliers liever hebben dat het geld bij de consument wordt gestolen ipv bij hun uit de kassa..
    Als zij er dan voor zouden zorgen dat dat stelen ook niet van onze rekeningen zou kunnen?

    @ Annemarie
    Daar maken zij zich niet druk om , ze rekenen alles dat “verdwijnt “en door hen terugbetaald moet worden toch gewoon door in hun onkosten? Zo betalen we met z’n allen voor hun een legertje criminelen !

    Beantwoorden

  15. tagrijn
    Nov 02, 2010 @ 00:13:37

    Zo is het toch best wel een pinnig koppie.

    @ Tagrijn
    Whahahaha , hier is weer heel goed over nagedacht héél knap en ja , ik heb nog steeds de pést aan dat pin-gedoe en weiger dat ,al was het maar om het overzicht op m’n uitgave op de ouderwetse manier onder controle te kunnen houden !

    Beantwoorden

  16. Renesmurf
    Nov 01, 2010 @ 23:44:16

    De tijd zal het leren.
    Een pincode van slechts 4 cijfers heb ik altijd al raar gevonden, en tegenwoordig zijn er apparaatjes die het van afstand kunnen copieren.

    Het is ook al de week van het ontbijt, men heeft het er maar druk mee.

    @ Rensmurf
    Het is tegenwoordig iedere dág wel ergens “de dag “van !
    Maar deze week gaat in ieder geval aan mij ,ik wil niet pinnen !

    Beantwoorden

  17. lind@
    Nov 01, 2010 @ 22:26:59

    Heeeee, hoe komen ze aan mijn pincode ?????

    @ LInd@
    Het is maar de vraag óf die er bij staat ,als je goed kijkt staan er maar 330 verschillende pincodes …zou wel héél toevallig zijn als de jouwe erbij is maar eh….. st , niet vertellen áls dat zo is hoor !

    Beantwoorden

  18. Marian
    Nov 01, 2010 @ 21:19:33

    toch heeft het wat deze nieuwe coup… een soort facelift ook eigenlijk… mooi glad, gewoon de goeie kouskleur bij je huid uitzoeken! ik voorzie dat je ongewild een trend gezet hebt Riet!

    @ Marian
    Het viel me óók al op dat de kous “me goed doet ” , Ik zeg de botox afspraak alsnog af !

    Beantwoorden

  19. marion
    Nov 01, 2010 @ 21:09:24

    Ik sla dit verhaal maar over.
    Fijne avond, liefs, Marion.

    @ Marion
    Ja kóm nou , heb ik je een beetje verwend met al die korte logjes van de vorige week ? Whahahaha , gelijk heb je hoor ,hier wordt een normaal mens beetje kierewiet van 😉

    Beantwoorden

  20. Hanny
    Nov 01, 2010 @ 20:27:07

    Ook ik heb die advertentie heel goed bekeken en kwam tot dezelfde conclusie als jij. Toen ik zag dat het maar een beperkt aantal getallen was, heb ik nog eens beter gekeken en ik zag dat, hoewel er gezegd werd dat de pincodes van alle Nederlanders erbij staan, de mijne er niet bij is. Blijkbaar heb ik de Nederlandse nationaliteit niet. Ik moet mijn ID-kaart toch eens nakijken.

    @ Hanny
    De waarheid schijnt niet erg belangrijk te zijn bij het afdwingen van dit soort dingen .Men is dus wel érg overtuigd van de gemakszucht van de meeste mensen want …… wie kijkt er nou of het wáár is wat er staat ,jij en ik dus !
    Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die het opvalt én of men daardoor de rest van de inhoud óók minder serieus zal nemen !

    Beantwoorden

  21. Min
    Nov 01, 2010 @ 19:54:26

    Nou ik wil me er niet op vastpinnen, maar ik gok maar dat mijn pincode veilig is.
    Ik gebruik hem namelijk steeds minder. Straks weet ik die 4 getallen niet meer ;-))

    @ Min
    Wij gebruiken de pas uitsluitend om geld aan de balie te halen ,pinnen kan er niet mee ,dat is geblokkeerd !
    Maar stond jouw pincode wél in die advertentie?

    Beantwoorden

  22. J@n.
    Nov 01, 2010 @ 18:42:11

    Och Riet, geld is nooit veilig geweest en zal het ook nooit worden, in welke vorm dan ook. Wat me wel tegenstaat is dat je voor een pinpas ieder kwartaal geld moet betalen om je eigen geld terug te krijgen. wat je aan de bank hebt uitgeleend en waar diezelfde bank hoge winsten mee haalt. Zie de paleizen die ze bouwen.

    @ J@n
    Dat is precies waarom ik destijds doorgeknokt heb ja ! Natuurlijk kan de bank ,door het grote aantal mensen dat “voor het gemak” heeft gekozen “andersdenkende” dwingen naar hun pijpen te dansen .Als iederéén z’n geld “voor straf ” een paar weken van de bank haalt kun je ze leren wiens geld het ook alweer is !Maar ja ,dát is niet “makkelijk” natuurlijk dus dat gebeurt niet !

    Beantwoorden

  23. joke
    Nov 01, 2010 @ 18:31:35

    Ik doe beide, pinnen en casch betalen, maar dat gedram van elke keer van alles moeten als er weer iets winstgevender voor zich zelf bedacht is daar heb ik ook een hekel aan zo als nu weer de ov chipkaart
    Groetjes.

    @ Joke
    Ze speculeren op de gemakszucht van mensen en helaas is men daar zeer gevoelig voor .
    Door ál die beveiliging bij banken en winkels wordt “de gewone man /vrouw “steeds vaker het slachtoffer ,want met de lage straffen hier is het een lachertje te denken dat men op deze manier criminelen het “werken onmogelijk zal maken !

    Beantwoorden

  24. vlinder
    Nov 01, 2010 @ 18:23:39

    haha prachtig logje weer Rietz,je manier van schrijven blijf ik super vinden;)
    maarre..pinnen heb ik geen problemen mee,maar internetbankieren blijf ik doodeng vinden,hoe betrouwbaar het dan ook zogezegd mag zijn.
    wens je een fijne nieuwe week toe met liefs voor jou en Henk..;)

    @ Vlinder
    En ik blijf dat graag horen natuurlijk 😉
    Zowel pinnen als internetbankieren is veel minder veilig dan men beweert maar dat mogen we niet weten ,uit angst dat er dan mensen afhaken ! Vooral telebankieren kost “de gebruiker ” dan ook nog eens heel veel geld juist door die onveiligheid !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

