ei ei…

Na al die “kippigheid” in het vorige log sta ik even stil bij de heerlijke zachtgekookte eitjes die ik in het weekend altijd naast  m’n ontbijtje vind .Die eitjes raapt Henk helaas niét uit het kippenhok maar …….ik ga er óók niet voor naar de supermarkt .
Hoe en waarom heb ik in een eerder logje al eens uitgelegd !

eierenIn het reformwinkeltje waar ik tegenwoordig eieren koop staan ze niét  in de bekende “10 stuks doosjes ” klaar   maar op de stapelbare vierkante  eierroosters die vroeger  gebruikt werden in de winkels .
Daarom moeten we zélf een doosje meenemen en dat doen we natuurlijk braaf , typisch gevalletje van hergebruik toch?

In gedachte zie ik de “kaasboer” die, toen ik nog kind was , bij ons op de stoep zijn winkel had .Achter de toonbank  vier   “eiertorens ” van dit soort gestapelde  vierkante eierrekjes met  verschillende maten eitjes.
Van de huidige eierdoosjes had men nog nooit gehoord en dat miste eigenlijk niemand want wié kon het zich permiteren om 10 eieren tegelijk te kopen .
eirervaasIn de etalage stond een grote glazen bokaal met wel 100 “nullen ” , ze waren in die tijd soms 22 cent per stuk ,10 stuks  was een flinke hap uit de karige lonen van die tijd .
eiDe gekochte eitjes werden, met de nodige voorzichtigheid, in een zelfde bruin papieren  zak gedaan waarin  ook de suiker en alle andere uitgeschepte kruidenierswaren in die tijd verpakt werden .
Het was nog een heel kunststuk om alles heel thuis te krijgen , die boodschap aan kinderen overlaten was in die tijd vrágen om moeilijkheden !

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Nov 12, 2010 @ 22:52:18

    Die eierrekken ken ik niet Rietepietz. Smaakt zo’n eitje nu ook anders?

    @ Truus
    Zéker weten dat deze eitjes beter smaken dan die uit de supermarkt !

    Beantwoorden

  2. Min
    Okt 26, 2010 @ 17:20:51

    Ehm ik heb al eens beloofd dat ik een foto zou maken van de leuke verkoopmethode alhier om eieren te verkopen.

    @ Min
    Ik bén benieuwd al zit ik toch te ver uit de richting om daar de eitjes te gaan kopen !

    Beantwoorden

  3. Pia
    Okt 21, 2010 @ 09:41:54

    Riet de groenten komen wel van hun eigen land, maar het beste verkopen ze elders. Dus mij zie je daar niet meer. Alleen nog voor tuinplanten en potgrond

    @ Pia
    Dat is wel logisch natuurlijk , het gáát ze natuurlijk om de verdiensten . Ik vond het altijd wel leuk er even rond te struinen maar ik ben er niet meer geweest sinds m’n schoonmoeder overleden is en dat is alweer 6 jaar geleden .

    Beantwoorden

  4. Pia
    Okt 20, 2010 @ 15:14:04

    Hebben jullie geen boeren in de buurt dan die boter, kaas en eieren verkopen? Wat te denken van biest, mja daar moet je voor inschrijven. De mafkezen geven het aan de varkens. Jammer dat er bij ons een bewoner vertrokken is en zijn kippetjes heeft meegenomen, want die vulde mijn eierdoosje maar wat graag voor een extra zakcentje

    @ Pia
    Vroeger haalde ik wel eens groenten ,fruit,kaas en eieren in Waddinnxveen bij de “boer” ,je zult hem wel kennen , kort na de afslag van de snelweg als je uit richting Den Haag komt .Was altijd een leuk uitje voor mijn demente schoonmoeder 😉 Ik moet er tóch weer eens langs gaan al heb ik m’n twijfels of het daar wel allemaal rechtstreeks van de boer komt .

    Beantwoorden

  5. Leo
    Okt 19, 2010 @ 14:08:42

    Ja, die indeling in nummers weet ik ook nog heel goed. Moest af en toe even naar de melkboer bij ons om de hoek die ook eieren verkocht. Vijf nullen halen, of als het even niet zo goed uitkam, vijf tweetjes. Kleine eitjes, maar ook lekker. Delicatesse indertijd….Wat zijn we dan nu makkelijk eigenlijk. Net tien eitjes gehaald, in doos, maar wel van de scharrelsoort, voor 1 euro. Die dingen zijn eigenlijk helemaal niet duurder geworden…

    @ Leo
    Nee dat klopt ,eieren koop je éigenlijk nog ongeveer voor dezelfde prijs als zo’n halve eeuw geleden en daarvoor betalen uiteindelijk de kippen de prijs natuurlijk .
    Koffie en suiker zijn ook artikelen die misschien nu dubbel zo duur als destijds terwijl de salarissen nu wel 20 x hoger zijn dan destijds .Ik weet nog goed dat juist dié levenmiddelen zwaar op het budget drukte in die tijd !

    Beantwoorden

  6. Morgaine
    Okt 19, 2010 @ 12:05:07

    Ik geniet gewoon van dit verhaal, het enige wat ik nog weet van heel vroeger is dat mijn vader het liefst dubbeldooiers haalde op de markt altijd bij dezelfde kraam. Dat vond ik al erg bijzonder en hij kon heerlijke omeletten maken met ontbijtspek en dan broodjes uithollen en vullen met de scrambled omelet egg 😀

    XXX

    @Morgaine
    Je vader wist wel wat lekker is ! Het is ook mijn vaste lekkernij als we in de sauna lunchen ,mjammie !
    Alle anti-cholesterol berichten ten spijt mag ik graag een eitje wegwerken hoor 😉

    Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Okt 18, 2010 @ 21:51:14

    Ja er zijn heel wat eieren gesneuveld in die tijd.
    Had toch wel iets hoor die eieren op de toonbank bij de kaasboer.
    Off topic stuur je later vanavond een mailtje met een foto waar jij vast wel iets mee kan doen hahah.

    @ L.Glibber
    Zéker weten ,ik vond het ook altijd een práchtig gezicht die eireren in die grote glazen bokaal ! Gekookte eitjes lustte ik in die tijd nog niet eens 😉
    OT die foto’s gaan natuurlijk nog een staartje krijgen 😉

    Beantwoorden

  8. Liesbeth
    Okt 18, 2010 @ 11:32:34

    Tegenwoordig weet je niet meer wat je moet kiezen. Allemaal eitjes van kippen die lekker rond hebben kunne lopen en die kippen aten alleen maar mais. Ik weet het allemaal niet meer. Trouwens mijn eerste weblog heette:zachteitje, bij web-log was dat. Een stomme naam, ik weet het, het was toen het eerste wat in mij opkwam.

    @ Liesbeth
    Ja ze maken er een potje van , de verhalen van de éne winkelketen zijn nog mooier dan van de andere en helaas klopt er meestal nog niet de helft van .
    Juist grappig die eerste naam voor je web-log , de naam van mijn space was destijds “Anne’s gekke oma ” ,dát klinkt pas goed 😉

    Beantwoorden

  9. Jeroen
    Okt 18, 2010 @ 09:58:33

    Tsja….die goeie ouwe tijd he. Waar is ie gebleven? Toch geloof ik niet dat we met alles naar die tijd terug moeten verlangen.

    @ Jeroen
    Nee dát misschien niet maar ik vind het wél angstig dat ongeveer de héle boerenstand hiet opgeruimd wordt en we voor steeds meer etenswaren van het buitenland afhankelijk worden .

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Okt 18, 2010 @ 07:35:12

    Dat is wel van heel erg lang geleden 😀 Pure geschiedenis wat je hier neer hebt geschreven Riet.
    Ik haal de eiren altijd bij de boer. ZO lekker zijn ze nergens. Oke, mss wel van de reform winkel, maar dat weet ik dan niet.

    @ Redstar
    Ja klopt , ik ben van ’42 uit de vorige eeuw en deze herinnering stamt dus nog van vóór 1950 ,ruim méér dan een halve eeuw geleden , wrijf het er maar in 😉
    Geloof me , er gaat niéts boven een vers eitje van de boer , ook het refomhuis ei niet want dat moet toch óók vervoerd worden en dat vraagt nou eenmaal tijd !

    Beantwoorden

  11. tagrijn
    Okt 17, 2010 @ 21:05:44

    Ze hadden toen ook een stempel in rood om de grootte aan te duiden. De ‘nullen’ waren het grootst.
    AH heeft nu weer een nieuw probleem: rondeeleieren, die zitten in een ronde doos en die krijg je dus niet in het vak van je koelkast… En biologische eieren buiten de koelkast bewaren is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

    @ Tagrijn
    Ja dat klopt , dat kan ik me óók nog herinneren .Ik kom te weinig bij AH ( en we hebben hier maar een klein filiaal) om de rondeeleieren “meegekregen ” te hebben .
    Maar een onhandige verpakking lijkt me nou niet dé manier om ” het betere ei ” te promoten

    Beantwoorden

  12. Annemarie
    Okt 17, 2010 @ 19:51:42

    Dat is toch wel iets heel anders dan inderdaad..
    Ei ei ei, het is nog geen pasen hoor Riet!

    @ Annemarie
    Nee echt nog niet ,daarom ook maar twee keer ei want dát is nog geen paasei 😉

    Beantwoorden

  13. vlinder
    Okt 17, 2010 @ 16:59:47

    leuk verteld weer Rietz;)
    mijn oma en opa verkochten vroeger eieren aan de deur.de eieren kwamen van een boerderij en mensen kochten ze graag.
    een ei hoort er bij he,vanmorgen voor jeroen en mezelf nog een heerlijke uitsmijter gebakken en dan zo eentje met veel spek,hihi
    ongezond misschien maar oooooo zo lekker;)
    liefs van mij…;)

    @ Jeroen
    Ik zie jullie smikkelen , ik let ook niet zo erg op al die doemscenario’s over vettigheid , heerlijk hoor zo’n eitje met spek gebakken !

    Beantwoorden

  14. Gisella
    Okt 17, 2010 @ 15:57:27

    Wij halen tegenwoordig de eitjes ook niet meer i bij de supermart weg, maar bij een klant ban Bart die ze verkoopt en heerlijk vers 🙂

    @ Gisella
    Dan kun jij dus héél goed de verschillen beoordelen .Helaas zijn er in de drukke randstad weinig mogelijkheden voor verse eitjes , jammer !

    Beantwoorden

  15. Renesmurf
    Okt 17, 2010 @ 15:35:27

    lang leve de uitvinding van de doosjes!
    Ik heb zelf kippen, en zelf dus eieren.
    En dat zijn toch ware kunstwerkjes!

    @ Renesmurf
    Zéker weten , reuze knap zo’n ei leggen 😉 Ik ben stiekem wél jaloers op je , heerlijk zo’n vers eitje bij het ontbijt .Het lijkt me ook wel gezellig zo’n stelletje kippen in de tuin rondscharrelen maar helaas is onze tuin daar echt te klein voor !

    Beantwoorden

  16. rietje
    Okt 17, 2010 @ 13:14:22

    ha Riet, wij hadden vroeger ook kippen en konijnen, dus ik heb vaak eitjes gegeten en ook kip of konijn gegeten op zondag…..was wel lekker goedkoop voor ’n groot gezin en zo knus die dieten in je achtertuin……hebben ze in de reform er wel ’n stempel opstaan dan? hier bij AH wel op de biologische eitjes……..fijne zondag, de zon schijnt hier heerlijk……liefs rietje

    @ Rietje
    Ik zou dan toch weer moeite hebben met de eigen dieren verorberen , ik heb nóg een trauma van de geloste levende kippen bij de poelier op weg naar school 😉
    Voor wat die stempels waard zijn dan , er wordt veel geknoeid in de eierenwereld .

    Beantwoorden

  17. Hanny
    Okt 17, 2010 @ 10:08:29

    Heerlijk op de zonnige zondagmorgen herinneringen ophalen aan de lekkere eitjes van vroeger. De eierboer kwam bij ons langs. We hoefden dus niet een eindje te lopen met die bruine zak, want hij vleide ze voorzichtig in een schaaltje.
    Maar ik heb nog meer herinneringen aan de zelf gezochte eieren bij de familie en dan direct koken en opeten. Lekkerder vind je ze nergens.

    @ Hanny
    Nee dát denk ik ook niet ,lijkt me wel iets om ‘s-morgens vroeg éérst even het kippenhok in te duiken om eieren te rapen ,mjammie !

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Okt 16, 2010 @ 23:05:31

    Tn mijn jeugd hadden we zelf kippen en die legden op onregelmatige tijden hun eieren. Met ons gezin toen van, met inwonende opa erbij, negen personen hadden we dus niet dagelijks een eitje, maar ze waren gratisch en als de kip niet meer legde hadden we kippensoep.
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Dagelijks hoeft ook niet maar het lijkt me gewéldig als je even kunt gaan kijken of er nog “gelegd” is .Reuze “toevallig “dat jullie altijd kippensoep hadden als er niet meer gelegd werd 😉 (wie was er dan zo dapper om het beestje de nek om te draaien ?)

    Beantwoorden

  19. joke
    Okt 16, 2010 @ 22:03:29

    Schuin tegenover mijn ouderlijk huis stond een boerderij met allemaal loslopende kippen die we voor een prikkje konden kopen. Lekker elke morgen een vers gekookt eitje.Mijn cholesterol gehalte is nog steeds oké.
    Groetjes.

    @Joke
    Lijkt me héérlijk,maar helaas is dat tegenwoordig voor de meeste mensen geen optie mee.
    Ik lig ook niet zo wakker over al dan niet teveel cholesterol binnen krijgen en eet dus nét hoe het uitkomt een eitje meer of minder 😉

    Beantwoorden

  20. marion
    Okt 16, 2010 @ 21:07:12

    Ja, dat herinner ik me nog wel, je kocht toen ook nog kneusjes voor heel weinig, als je ze toch ging bakkenk maakte dat niets uit. Ik zou niet meer weten hoe een ver eitje smaakt, vast veel lekkerder dan nu,
    Ik wens je nog een fijn ontbijtje morgen. groetjes, Marion. xxxx

    @ Marion
    O ja , dat is waar , daar zouden ze nu van gruwen i.v.b. met de samolella bacterie .Ik denk dat de eieren tegenwoordig gewoon een te lange weg af moeten leggen en dus meestal éigenlijk te oud zijn als ze in de winkels liggen .
    Dat ontbijtje gaat helemaal goed komen hoor 😉
    welterusten voor straks XXX

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

