Als er nou één maatregel om de staatskas te spekken is waar ik weinig last van zal hebben dan is dat wel de “opwaardering van de bekeuring ” !
Mijn zegen hébben ze dus en voordat jullie met z’n allen over me heen vallen leg ik dat ff uit .
Kijk … we hébben hier in Nederland regeltjes ,ook in het verkeer , en daar moet iedereen zich aan houden en áls je dat doet krijg je géén bekeuringen !
Lijkt me duidelijk tot zover toch?
Dat doen wij dus zo goed mogelijk. al is vergissen menselijk en hebben we dus bij elkaar in 50 jaar huwelijk 3x een bescheiden bekeuring op gelopen.1x 4 km te hard ,en ieder 1 x fout geparkeerd door niet opletten onder onduidelijke omstandigheden .
Van deze prijsverhoging hóef je dus niet teveel last te hebben als je “braaf bent “.
Dat ligt ánders voor de man die ik zag in het TV programma “Blik op de weg ” een gesnapte hardrijder die zichzelf boven de wet vond staan …. omdat HIJ een auto met een flink vermogen heeft , en die auto’s ook verkocht mogen worden , én omdat hij er thuis nog méér had die we zelfs even mochten zien !
We kregen óók de opname te zien van een paar jaar geleden toen hij óók al gesnapt was door de ” blik op de weg”agent met eveneens een grove snelheidsovertreding .
De man ging tegenover de politieman onbeschaamd uit z’n dak en “speelde het op de man ” terwijl hijzélf een dikke 40 km te hard had gereden en de politieman , hoe je daar ook over denkt ,alleen maar zijn werk deed .
Als ik zou moeten kiezen tussen een verhoging in de zorgpremie of ouderenzorg ,en deze , door vele als “not done” beschouwde, hogere boetes kies IK voor de boetes .
Veel overtredingen worden doelbewust gemaakt omdat men de regels aan z’n laars lapt zoals de deze man uit Blik op de weg .
Op ziek worden heb je veel minder invloed en op ouder worden al helemaal niet ,tenzij je jezelf tijdig opknoopt , logisch dus dat ik zelfs voor een dubbele bon zou kiezen !
De schatkist zou trouwens een héél groot probleem hebben wanner iedereen zich ineens wél netjes volgens de regeltjes zou gaan gedragen …….. en de politie zou aan de échte veiligheidstaken kunnen gaan werken …….. maar ja , schelden op “oom agent” is makkelijker dan je eigen fouten onder ogen zien !
okt 06, 2010 @ 21:32:05
O ja, bij de laatste Blik op de Weg werd er verteld dat ze meerplegers in het verkeer op de man willen gaan aanpakken. Dat werkt vast veel beter!
@ Truus
Dat zou zéker terecht zijn , we maken allemaal wel ééns een fout maar er zijn chauffeurs die gewoon vinden dat zij de regels mogen aanpassen voor eigen gebruik !
okt 06, 2010 @ 21:29:06
Wij kijken ook regelmatig ‘Blik op de Weg’ en wat je dan allemaal ziet… Trouwens, live zie ik net zoveel, zo niet meer. Ik probeer meestal zo netjes mogelijk te rijden en dat wordt vaak afgestraft door bestuurders die vinden dat zij meer recht hebben op de weg én op een plaatsje vooraan. 😦
@ Truus
Ja netjes rijden wordt meestal niet gewaardeerd door de dames en heren aso ! Wij doorkuisen vaak Den Haag en alleen dankzij onze oplettendheid komen we er meestal goed doorheen .
okt 03, 2010 @ 00:22:04
Helemaal mee eens, omhoog die boete en dan nog een schepje er boven op doen. Net als bij de jonge bestuurders een puntensysteem. Vijf keer een overtreding en inleveren dat rijbewijs. Want sommige kan dat geld echt niks schelen. Geef mij maar een gevuld bord
@ Pia
Er werd weleens gesproken over zo’n puntensysteem voor iedereen , jammer dat het maar niet van de grond komt want dát zou inderdaad een mooie stok achter de deur zijn voor “de poenrijders” ! Inderdaad lachen die om de boetes hoewel ze natuurlijk áltijd de vermoorde onschuld blijven spelen want ja , rijk kun je alleen worden door op de kleintjes te letten en bekeuringen zijn toch een beetje zondegeld voor dit slag mensen .
okt 02, 2010 @ 07:38:47
Ik zal er ook geen traan om laten. Ik vind het wel minder dat ze de laagste laag van de samenleving pakken. In plaats dat ze wat aan de HRA hadden gedaan, maar nee, de zorgtoeslag moet het ontgelden..
@ Redstar
Het zou éigenlijk mooi zijn als alle “bonnengeld” bij de meest treurige gevallen terecht zou komen . Bij div linkse kabinetten is te weinig kritisch is gekeken of “armoede” wel echt armoede is en kwam er veel geld verkeerd terecht . Maar of dit nou de oplossing is betwijfel ik ook en ik zou inderdaad ook graag gezien hebben dat de HRA aangepakt word .
sep 30, 2010 @ 21:54:16
Een enkele keer heb ik een bekeuring gekregen.
Woedend over mijn eigen stommiteit heb ik dan moeten betalen.
Ach de regels zijn duidelijk.
Een verhoging is een goed idee.
Tenslotte weten wij het zelf allemaal best.
En blijft het de eigen keuze om te overtreden of niet.
Mijn woede is steeds ingetogen geweest.
Tenslotte is de politie er voor ons en in onze dienst.
Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.
@ Rob Alberts
En zó hoort het ook ,natuurlijk hebben we allemáál wel eens “niet ons dag ” en kán er iets aan je aandacht onntsnappen .
Maar dan gewoon sportief je verlies nemen zelfs al wordt je daar natuurlijk niet blij van 😉
sep 30, 2010 @ 13:11:06
Er valt weinig aan toe te voegen, ook ik ben het helemaal met je eens. Ik lees alleen ook net even het begin van de reactie van Jeroen en ben het met hem eens dat het scoren van boetes natuurlijk weer niet de bedoeling is.
@ Liesbeth
Nee het mag natuurlijk geen doel op zich worden maar tóch hebben wij zélf in de hand of die bonnen uitgeschreven worden .
sep 30, 2010 @ 09:58:20
Ik ben het hier maar ten dele met je eens. Natuurlijk heb je het aan je zelf te wijten en zijn de regels er niet voor niks. Maar wanneer, zoals in Rotterdam, het salaris van de agent afhankelijk wordt gemaakt van het aantal boetes die hij uitschrijft, zijn we toch behoorlijk verkeerd bezig. Bovendien lijkt hert allang niet meer om de verkeersveiligheid te gaan, maar om het spekken van de staatskas. Ook dit vind ik een verwerpelijk uitgangspunt. Vanmorgen was nog op het journaal dat men bij controles bij wegwerkzaamheden zoveel geld had binnen gehaald. Op zich vind ik dit soort controles meer dan prima. Maar als men er dan meteen achteraan zegt dat vrijwel alle overtreders slechts 2 tot 4 km te hard reden, rijzen er toch weer vraagtekens. Als ik voor bezuinigingen mocht kiezen werden nog vandaag alle buitenlandse militaire missies afgeschaft. We hollen maar gehoorzaam achter de yank aan en worden meegesleept in tal van illegale oorlogen die dat oorlogzuchtige land aangaat. Wij hebben niets te zoeken in die landen. Zij hebben ons nimmer aangevallen of kwaad gedaan. Daar vanlt m.i. veel te besparen. En wanneer de NAVO het ons verplicht zouden we misschien ook moeten overwegen uit de NAVO te stappen.
@ Jeroen
En tóch blijft het simpele feit bestaan dat er niets te bekeuren vált als iedereen zich aan de regels houdt .Dan zal men weliswaar wel een andere manier vinden om de kas spekken zolang de onverbeterlijke hardrijden en foutparkeerder het de staat zó makkelijk maakt blijf ik dus redelijk buiten schot .
Wat die uitgedeelde boetes bij werkzaamheden betreft , ik verstond dat het om 4 tot 10 km te hard ging .Dan is er al rekening gehouden met de ongeveer 3 km correctie die er altijd afgetrokken worden en dan hebben we het over rond de 7 en 13 km te hard ,dat vind ik best veel bij wegwerkzaamheden .
sep 29, 2010 @ 21:07:30
Joh als zij mij op de bon weten te slingeren, dan hebben ze een hele goede dag. Want ik rijd graag mee met het verkeer.Dus de boetes mogen van mij ook omhoog.
@ Min
Toch is juist dat “meegaan met het verkeer ” soms een risico .Op veel ruime wegen drukken veel mensen het gaspedaal een beetje te diep in en ben je geneigd met ze mee te rijden .Soms wordt het je ook wel moeilijk gemaakt op wegen waar afwisselend 50 en 70 km gereden mag worden .
sep 29, 2010 @ 20:32:04
Hulken HATEN bekeuringen !
Er zijn tegenwoordig zulke snelle voertuigen, dat als je maar een ‘poepie’ gas geeft je zo boven de snelheidslimiet zit.
Ik moest ooit voor een klant een Mercedes 16 klepper nazien op het inhouden van de motor.
Als ik een sensor heb vervangen ga ik even proefrijden.
Dat ding liep 130 km/ uur in zijn 2e versnelling ! ! ! ! !
De Hulken oplossing voor de meeste problemen op het gebied van snelheid, file’s en mileuvervuiling is, monorails. Daaraan kun je de auto automatisch aankoppelen, ondertussen kun je ruimschoots op je TomTom aangeven waar je er af wilt en lekker uitslapen totdat je TomTom aangeeft dat je nu echt wakker moet worden.
@ de Hulk
Tja , niémand vindt een bekeuring leuk maar ja , met een “zware rechtervoet” heb je natuurlijk een risicofactor extra .Zo’n “dikke “auto is leuk voor Duitsland maar hier mag het nou eenmaal niet ,dan zien we een groene Hulk zich blauw betalen aan bonnen 😉
sep 29, 2010 @ 20:02:23
Ik ben het helemaal met je eens, als men zich aan de verkeersregels houden dan heb je er ook geen last van. Ik rij volgens mij altijd heel erg braaf en zet hem ook netjes weg waar het karretje mag staan. Meeste mensen schelden die mensen uit als ze zelf een overtreding begaan. Gelukkig snappen jij en ik en toch een heleboel andere mensen hoe het werkt 🙂
@ Gisella
Zeker nu het zo vol op de wegen is kun je niét zonder regels .Vooral hier in de randstad blijf je alleen maar heel als je de fouten van anderen een beetje in kunt schatten én een beetje zelfkennis hebt 😉
sep 29, 2010 @ 17:42:34
EENS!!!
@ Aukje
Was iederéén het maar met ons eens, hoewel….. dan gaan er natuurlijk ándere belastingen drastisch omhoog 😉
sep 29, 2010 @ 11:04:22
hai riet, ben ’t helemaal met je eens hoor, je moet je gewoon aan de regels houden, vooral in ’t verkeer….en dan vooral de snelheid! wow…de zon schijnt vandaag weer….genieten…..liefs rietje
@ Rietje
In ieder geval heb je dan géén last van bekeuringen en wie de regels aan z’n laars lapt moet niet zeuren als hij de knip moet trekken 😉 Was inderdaad een heerlijke dag ,ik heb ervan genoten met m’n maatje Marion
sep 29, 2010 @ 09:00:19
Degene die het meest klagen zijn zij die de meeste fouten maken. dus laat ze maar betalen.
tot zo, groetjes, Marion. xxxx
@ Marion
Het zijn bij die groep meestal niet eens fouten , ze doen het bewust omdat de regels ze niet interesseren en dán maar piepen als ze moeten betalen .
Ik zie de zon al dus dat gaat helemaal goedkomen vanmiddag , ik heb er zin in ! xxx
sep 29, 2010 @ 00:44:56
Er moet natuurlijk staan: Want regels zijn regels. Punt.
@ Hanny
Dat had ik ook zonder je correctie wel begrepen hoor , ik schreef in m’n tegenreactie zelfs 2x motot i.p.v. motor .
Ik lees niet altijd na en dan blijft het staan ,het zij zo 😉
sep 29, 2010 @ 00:43:30
Ik ben het helemaal met je eens. Laatst heb ik me vreselijk geërgerd aan de uitspraak van een motorrijder die vond dat zijn maat overleden was door een flitser. Ze reden met z’n tweeën zo’n 130 km. De man zag een flitser en remde af, waardoor de man achter hem tegen hem aanreed en viel en daardoor overleed. Dit vond hij dus de schuld van de flitser. Belachelijk natuurlijk. Als hij niet te hard had gereden, had hij niet hoeven remmen en was zijn maat niet tegen hem aangeknald. Wat mij betreft mogen de boetes voor te hard rijden nog verder verhoogd worden. Want regels zijn regeld. Punt.
@ Hanny
Jouw voorbeeld bewijst in ieder geval twee dingen , de motorrijder reed bewust te hard en de achteropkomende motorrijder hield niet genoeg afstand .O nee , het bewijst nog een derde punt , men zoekt de fout het liefst niét bij zichzelf 😉
sep 29, 2010 @ 00:41:44
Het is natuurlijk wel ergerlijk als je net het slachtoffer wordt van een agent die zijn ‘tax’ nog niet heeft gehaald.
Maar we krijgen nu een kabinet dat erg lief is voor de BMW en Mercedesrijders die altijd te hard rijden. Dus denk ik dat de zorgpremie de klos is.
@ Tagrijn ,
Ik twijfel er niet aan dat béiden aangepakt zullen worden ,zowel de kosten voor de zorg als de boetes zullen omhoog gaan .Maar , zoals J@n zegt , zou boete naar inkomen misschien beter werken .
sep 28, 2010 @ 23:24:36
Er is echter één probleem Riet, voor sommige patsers wil zo’n bekeurinkje helemaal niets zeggen, dus die kunnen hun gang gaan, maar voor Jan met de pet kan een kleine boete al hard aankomen. Dan is het bestraffingssysteem in ik geloof Zweden eerlijker, want daar moet je een percentage van je inkomen betalen bij een verkeersovertreding. Wel zo eerlijk!
Gr. J@n.
@ J@n
Daar heb je helemaal gelijk in J@n , je ziet die patsers soms zeuren over “die éne km te hard “als hun rijbewijs ingeleverd moet worden . Wat al bewijst dat ze wél zorgvuldig op de teller letten om niet méér dan 50 km te hard te rijden .Ze vergeten dan voor het gemak maar even dat het dan om minstens 54 km te hard gaat .
sep 28, 2010 @ 23:06:33
Ben het met je eens, je moet je gewoon aan de regels houden.
Alhoewel er ook wel eens gevallen zoijn dat ik denk nou nou beetje overdreven.
Off topic, als je in Leiden gewoont had zou ik mij inderdaad kunnen voorstellen hoe je er elk jaar uitgezien zou hebben met 3 Oct hahahah
@ L.Glibber
Niet iédere agent is mensenkenner en soms hebben ze het dus moeilijk om door de smoezen heen te kijken .Blik op de weg laat vaak zien hoe mensen eerst met een smoes proberen eronderuit te komen terwijl later blijkt dat ze dondersgoed wisten waar ze mee bezig waren .
O.T.Je hebt gelijk , ik zou zéker in de foto serie voorkomen 😉
sep 28, 2010 @ 21:50:41
Ik ben het helemaal met je eens hoor…
Zolang jij je aan de wet houdt, zeker in het verkeer… Dan heb je van niks te vrezen!
Maarja. 😉 De mensen die ertegen zijn, zijn ook de mensen die tamelijk vaak de boetes hebben!
OT: vanaf 30 september ben ik weer terug met een geheel vernieuwde blog.
@ Annemarie
Ja klopt ,het is té makkelijk om je af te zetten tegen de politie als je zélf fouten hebt gemaakt .Of het nou leuk is og niet ,die regels zijn er !
Spannend ,ik ben benieuwd naar je creatieve uitbarsting 😉