gesloft ..

Best een verwarrend woord  want “sloffen” is zowél een werkwoord als een zelfstandig naamwoord en er zijn véle spreekwoorden en gezegden over.
Niet dat ik taalkundig nou zo “onderlegen ” ben hoor, ik “leg” best vaak in de clinch met onze taal als ik iets uit wil “liggen” .
Maar goed in dit geval kan ik zowel het zelfstandig naamwoord  als het werkwoord  gebruiken want ik héb nieuwe sloffen  omdat ik gesloft heb ….. ben u d’r nog?

Sloffen in de zin van “mazzel hebben ” kun je  als je járen hebt lopen “sloffen”, op je oude vertrouwde “sloffen”  en je man loopt zich dan het vuur úit de sloffen om te zorgen dat er nieuwe komen.

sloffen.png picture by rietepietz

Het wáren oerdegelijk sloffen mijn oudjes, maar ik had het onderhoud een beetje versloft en dus lag de binnenzool aan gort, vielen de gaten erin en was de zool meer een hálve zool dan een hele !
En zó kwam het dat Henk de  taak “op zijn slof nam” om, zonder mijn medeweten, voor vervanging te zorgen …. en kan ik het nu “op de sloffen aan doen”!
Zijn ze niet schitterend mijn nieuwe sloffen, heb ik toch behoorlijk gesloft dat ik zo mooi besloft ben doordat Henk zo uit z’n slof geschoten is!

nieuw.gif picture by rietepietz
PS. VRAAGJE VAN HENK …..
IS HIJ NOU WÉL OF GÉÉN PANTOFFELHELD

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Okt 07, 2010 @ 10:43:42

    Weergaloos gesloft Rietepietz. 🙂
    ’t Benne mooie sloffies die je pantoffelheld voor je gekocht heeft. 🙂
    Enne, zelf vind ik spaanse sloffen lekker zitten.

    @ Truus
    Ik droeg vroeger vaak van die lederen Spaanse slippers als pantoffels ,je weet dat dikke lichte leer dat met gekruiste banden over je voet zit .je kunt ze al járen ook hier kopen maar de kwaliteit háált het niet bij het eerste paar dat ik destijds in Spanje kocht 🙂

    Beantwoorden

  2. Min
    Sep 14, 2010 @ 19:01:50

    Whahahaha geweldig gesloft!
    Gossie in mijn schoonfamilie sloffen ze het liefst zo lang mogelijk op de (leren) sloffen door.
    Enne oh ja mijn moeder zei natuurlijk vaak tegen me dat ik niet zo moest sloffen ;-))

    @ Min
    Ja dat ik ook wel mijn manier , ze zitten toch pas echt lékker als je “voet ” erin staat ?
    Dat hadden moeders voogens mij patent op vroeger ,ik hoor het mijn moeder zó nog zeggen !.

    Beantwoorden

  3. De Hulk
    Sep 14, 2010 @ 12:27:47

    Ik lig in een deuk!

    @ Hulk
    Pas nou óp Hulk , straks krijg ik er problemen mee dat jij voor véél geld uitgedeukt moet worden !

    Beantwoorden

  4. lind@
    Sep 14, 2010 @ 07:51:55

    Hij is zeker een pantoffelheld en heeft een paar mooitjes uitgezocht.
    Daar blijf jij lekker warm in.
    Lind@

    @ Lind@
    Zéker weten ,en eh… niet alléén de voetjes werden warm van door deze actie van hem !

    Beantwoorden

  5. Gisella
    Sep 14, 2010 @ 06:48:37

    Jou Henk is een echte pantoffelheld om te zorgen dat je niet door hoef te sloffen in je oude sloffen, en in de winter op je nieuwe sloffen kan sloffen.

    @ Gisella
    Hij heeft me in ieder geval reuze verrast en daar voelde ik me niet alleen aan de voeten warm bij 😉

    Beantwoorden

  6. tagrijn
    Sep 14, 2010 @ 00:39:03

    Henk hóudt gewoon van je; dat voel ik op m’n sloffen aan.
    Vraag eens aan Henk of hij liever een pantoffelheld is of een held op sokken.

    @ Tagrijn
    Henk heeft geen voorkeur ,mijn held loopt nét zo makkelijk op sokken als op pantoffels 😉

    Beantwoorden

  7. Renesmurf
    Sep 13, 2010 @ 23:49:12

    Een boel sigaretten bij elkaar noemt men ook wel een slof.
    En wat wellicht leuk is, in het Gronings is iets wat vochtig is ook slof!

    @ Renesmurf
    Ja, de van Dalen geeft dit soort omschrijvingen ook aan ,die sirarettenslof wist ik natuurlijk want ik heb ménige slof weggepaft in mijn “jonge jaren ” , die vochtige optie zag ik pas in de van Dale

    Beantwoorden

  8. Zus
    Sep 13, 2010 @ 23:32:03

    Ik vind dat jij maar gesloft hebt met zo’n man die op z’n sloffen aanvoelde dat jij niet meer recht op je slofjes stond.En ze zijn nog leuk ook!

    @ Zus
    Dat ben ik helemaal met je eens , het grappige is dat hij zich éigenlijk nooit met kleding/schoeisel zaken bemoeit .Hij vond ook nog preciés wat ik hebben wilde ,een dikke ,verende zool waarop ik ook de tuin in kan lopen en een lekkere zachte bovenkant die nergens knelt .

    Beantwoorden

  9. Jeroen
    Sep 13, 2010 @ 23:10:05

    Taalkundige vraagstukken moet je de tijd voor nemen. Gewoon op je gemak op een legbank leggen dan komen de antwoorden vanzelf. Maar van gestress raak je alleen maar van de lig.

    @ Jeroen
    Ik “leg” er gelukkig niet wakker van en “lig”dat soort problemen een beetje naast me neer 😉

    Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Sep 13, 2010 @ 22:04:25

    Het woord sloffen is echt op zoveel manieren bruikbaar.
    Ennuhhhhh op je laatste vraag geef ik maar geen antwoord hahahah

    @L.Glibber
    Ik kende al veel uitdrukkingen maar zag dat er nog meer “dingen” zijn die slog genoemd worden .
    tja die llaatste vraag is lastig hé! 😉

    Beantwoorden

  11. Redstar
    Sep 13, 2010 @ 18:19:08

    Ik loop mijn sloffen altijd helemaal op. Mijn tenen steken er dan ongeveer uit, en dan ga ik om nieuwe.
    Die van jou zien er als prima sloffen uit : )

    @ Redstar
    Ja als ze ouder worden zitten ze pas écht lekker maar breng dát Henk maar eens aan het verstand ,hij zeurde al een poosje dat ik eens nieuwe moest hebben 😉

    Beantwoorden

  12. Elmar
    Sep 13, 2010 @ 17:03:01

    Toen ik de titel las kon ik natuurlijk op mijn sloffen voelen aankomen dat je nu heerlijk de winterin kunt met mooie nieuwe warme sloffen. Wat ik natuurlijk niet voorzien had dat je echtgenoot uit zijn slof geschoten was om deze super sloffen voor je te bemachtigen.
    Dus wat mij betreft is hij een echte (pantoffel)held! 😉
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar
    Dat vond ik nou ook want geloof me , je maakt het mij op schoenengebied niet snel naar de zin .Je kunt aan de oude wel zien dat ik een flink deel van de voeten nauwelijks gebruik waardoor de rest overbelast ,en dus gevoleig is .

    Beantwoorden

  13. Leo
    Sep 13, 2010 @ 17:00:06

    Ooit, toen ik nog als jong mens op Schiphol werkte, kwam daar altijd een chauffeur voorbij die van onze hoofdvestiging in Rotterdam lading bracht voor ‘onze’ vliegtuigen. Opmerkelijke en altijd terugkerende uitspraak van die plat sprekende Rotterdammer was ‘Heeeee afgeslofte….!!!’ Nooit helemaal begrepen, maar nu ineens wel, het ging over pantoffels…toch?

    @ Leo
    Die man deed z’n werk natuurlijk ” op z’n sloffen ” maar misschien toch eens snuffelen in van Dalen want er staat een flinke lijst met “slofgelieerde”uitspraken in 😉

    Beantwoorden

  14. joke
    Sep 13, 2010 @ 16:48:51

    En gelukkig hoefde hij geen slof sigaretten voor je te halen want daarmee slof je een paar jaar minder mee zegt men. Nog veel jaren slofplezier met je nieuwe sloffen.
    Groetjes.

    @ Joke
    Ik hoop dat je minstens nét zo meegaan als m’n oudjes deden .Het is wél te zien dat ik behoorlijk scheef op de voetjes sta 😉

    Beantwoorden

  15. marion
    Sep 13, 2010 @ 16:00:34

    Nou, ik vind hem meer een held op sloffen, waar vind je zo’n man die op zijn sloffen een paar sloffen voor zijn sloffertje uit zoekt?
    Ze ze zijn prachtig zo te zien.
    Ben weer lekker gaan tuffen, heerlijk weer.
    fijne dag nog, liefs, Marion.

    @ Marion
    Ja en zéker sloffen voor mij want dat vind ik zélf al moeilijk uitzoeken en hij had dan nog preciés wat ik hebben wil!
    Dacht al dat je de hort op was toen ik belde ,dus pc tje was vroeg neem ik aan .
    jij ook nog een fijne dag xxx

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Sep 13, 2010 @ 10:12:32

    Dat kan ik inderdaad wel op m’n sloffen aanvoelen Riet en ook al houd je niet van voetbal, ik wed dat je het lied: “Op een slof en een oude voetbalschoen” toch wel kent.
    Gr. J@n.

    @ J@n
    O ja , daar kun je wel een slof sigaretten onder verwedden 😉

    Beantwoorden

  17. Elise
    Sep 13, 2010 @ 10:00:26

    Mijn vader kwam uit Assen en als bij ons de koekjes oud waren dan was het altijd .. “de koekjes zijn slof” en wij gebruiken die uitdrukking ook, mijn kinderen ook, die weten neit beter en dan zie je mensen echt kijken .. waar hebben ze het over ahhaha

    fijne maandag, Elise

    @ Elise
    In van Dale staat een héle rij met op “slof “betrekking hebbende uitdrukkingen ,ik dacht ook de door jullie gebruikte vorm erbij gezien te hebben .het zal wel een beetje streekgebonden zijn wie “welke “uitdrukkingen gebruikt !

    Beantwoorden

  18. Morgaine
    Sep 13, 2010 @ 09:56:14

    Jee Riet, je hebt die oude sloffen wel het vuur uit de schenen laten lopen, ik snap helemaal waarom jouw Henk het vuur uit de zijne liep om jou dit prachtige nieuwe paar te geven 😀

    😉

    XXX

    @ Morgaine
    Ja het is écht niet overdreven om ze te vervangen hé .Ik stel dat altijd maar uit omdat ik lastige voeten heb en niet makkelijk nieuwe kan vinden .Maar Henk vond dé slof voor mij en dat is héél knap 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

