10 met een griffel !

Hebben jullie dat nou óók regelmatig !
Je hebt een onderwerp voor een logje in je hoofd, leest even wat bij andere loggers en ineens wil je over iets héél anders schrijven !
Dit keer is het de “schuld ” van Min ,ze schreef dat ze nog leerde schrijven met pen en inkt en dan  zie ik metéén zo’n potje inkt mét de bijbehorende penhouder ,waar je een kroontjespen in kon schuiven, voor me!

inktpot.png picture by rietepietz

Geháát heb ik die pennen want als je  zo’n  hanepootje hebt als ik  levert schrijven met deze martelwerktuigen alléén maar inktvekken op en nóóit het begeerlijke potje rode inkt waar, bij wijze van beloning ,wel eens mee geschreven mocht worden !
Ook mijn generatie schreef met pen en inkt op school , uiteraard nádat er enige vaardigheid verkregen was door met potlood te oefenen !

Toen ik in  1948 naar de ( toen nog ) lagere school ging was de lei daar al verdwenen , Henk ,die in de oorlog al op de lagere school zat ,schreef nog wel tot in de derde klas (nu groep 5) met een griffel op een lei!
Maar zelfs tóen al ging er bij mij vaak van alles anders dan bij anderen .

Na de derde klas lagere school werd ik geplaatst op een “buitenschool ” , in de hoop dat mijn kwakkelende gezondheid daar gunstig op zou reageren .
Ik was té klein , té licht en te druk en kreeg het  stempel “hypernerveus ” opgeplakt , waarschijnlijk veroorzaakt door de onbewust “meegemaakte” oorlog ( bouwjaar 1942) !
De naam voor zo’n school was niet uit de duim gezogen want het streven was om “buiten ” les te geven én buiten te slapen tussen de middag in open lighallen.
Op school werd ook drie keer per dag gegeten ,er was een zusterpost en voor wie dat nodig had “heilgymnastiek” en nog wat van dat soort zaken.

Achter grote houten schuttingen waren buiten leslokalen waar je , zonodig met een zware cape aan en een grote voetenzak tot je middel opgetrokken  les kreeg .
Uit practische overwegingen werd er dus vaak met  lei en griffel gewerkt , de niet te hoge schutting aan drie kanten lieten  té makkelijk toe dat de wind vrij spel had met kladpapiertjes en losse blaadjes !
Voor rekenwerk was er op de lei een kant met ruitjes ,de andere kant had meestal schrijflijntjes !

lei.png picture by rietepietz

Onmisbaar was een sponzendoos,een rond blikje van een cm of 10 hoog met in het midden een soort extra  bodem .In de éne kant zat een nat sponsje om je lei schoon te maken en in de andere kant paste  een doekje om de boel weer droog te maken !
In het natte sponsje stopten we vaak een rauwe bruine boon of erwt ,die in die vochtige omgeving al snel  ontkiemde !

sponzendoos.png picture by rietepietz
Zo mooi als dit exemplaar ,uitgegeven bij  het 25 jarig regeringsjubileum van Wilhelmina ,was mijn sponzendoos niet maar ik zie het nóg voor me !
Zo deel ik dus waarschijnlijk deze herinneringen met over het algemeen mensen die nóg een generatie ouder zijn, of waren, dan ik !
Die “10 met een griffel” heb ik voor schrijven trouwens nooit kunnen behalen, wáármee ik ook schrijf, het blijft een hanenpootje en was  nóóit meer dan 5 waard!
Lógisch dat ik verknocht ben aan m’n toetsenbord!

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. maurice
    Sep 10, 2010 @ 22:02:44

    leuk blog!! ja ikdoe vaak ook insiratie op bij anderen, maar vooral ook door te observeren als ik werk, sport etc etc.
    ik leerde schrijve met een ballpoint, al zaten de inktpotjes nog op onze burotjes.

    @ Maurice
    Ik krijg er soms wél een onrustig hoofd van , dan rollen de logjes door elkaar heen in m’n kop en wil ik véél teveel tegelijk !

    Beantwoorden

  2. Pia
    Sep 07, 2010 @ 22:52:52

    Met de kroontjespen heb ik ook leren schrijven en had er geen moeite mee. Wat bij mij bij is gebleven is het doosje met letters van het Aap-Noot-Mies. Geweldig vond ik het

    @ Pia
    O ja , dat doosje kan ik me ook nog herinneren , maar het schrijven is echt een “zere plek “gebleven .Ik heb er volgens mij nóg een trauma van 😉

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Sep 07, 2010 @ 22:51:49

    Ik ben er destijds ook nog mee begonmnen, alleen heb nooit met gekleurde inkt mogen schrijven en een stempeltje kreeg ik ook al niet.
    Schreef schijnbaar net zo duidelijk als nu hahahh

    @ L.Glibber
    Nee ik ben ook nooit aan rode inkt toegekomen , ik haal nu dus ff m’n gram !Stempeltjes kwamen volgen mij pas in de tijd van mijn kinderen in de mode , die kleintjes van mij zijn nu 47 en 45 😉

    Beantwoorden

  4. Aukje
    Sep 06, 2010 @ 19:54:54

    En als je wilt kun je vanaf je toetsenbord voor een krullerig handwriting kroontjespenfont kiezen.

    @ Aukje
    Gemiste kans , dat had ik natuurlijk mooi op dat leitje kunnen doen ;-(

    Beantwoorden

  5. Lind@
    Sep 06, 2010 @ 14:30:49

    Ja idd, ik heb er ook nog mee geschreven en dan had je zo’n leer lapje bij de hand wanneer er te veel inkt aan het pennetje zat, kon je hem daar aan afvegen.
    Groetjes, Lind@

    @ Lind@
    De grens van wel en niet nog met lei en griffel werken loopt een beetje kronkelig door de jaren 40 en 50 .Ik denk ook dat ik de grote steden de lei eerder verdween dan in de dorpen .
    Onze inktlappen werden meestal zelf gemaakt van lopjes met een knoop erdoorheen .Die kant en klare van een soort zeemleer waren een héél enkele keer een verjaarscadeau 😉

    Beantwoorden

  6. fotolog Albert & Mara
    Sep 06, 2010 @ 11:06:56

    Met de laptop op schoot op ons balkon, genietend van het uitzicht op de Middellandse Zee en dan d.m.v. jouw logje teruggeworpen in de tijd. Prachtig Riet. De kroontjespen, de inktpot, de inktlap, de ijzeren discipline, meesters wil was wet. Het klasseverschil tussen wie gaat naar de HBS en wie naar de ulo of ambactschool. De lei en de griffel niet echt meegemaakt op de lagere school, wel thuis meegespeeld. Grappig jullie beider nuanceverschil door het 6 jaar leeftijdsverschil. Henk wel een oorlogskind, dus honger meegemaakt als hij in het westen woonde en jij geboren in de oorlog. Het is allemaal zo ver weg Riet als wij bv kijken naar onze kleinzoon die 8 september al weer 6 wordt. Heb jij dat ook wel eens Riet, dat je je afvraag “Hoe lang mogen we SAMEN van het leven genieten?” We proberen het in ieder geval hier van harte waar het nog volop zomer is. Geniet je vandaag nog even. Morgen wordt het helaas herfstachtig.
    Liefs en groetjes van ons

    @ Albert & Mara
    Zes jaar verschil maakte inderdaad veel uit kort na de oorlog .Henk is van ’36 en heeft de oorlog dus een beetje “als avontuur” meegemaakt (.misschien laat ik hem nog wel eens aan het woord daarover )
    Hoewel ik te klein was om me van de oorlog bewust te zijn is mijn lichaam als peuter en kleuter natuurlijk veel voedingsstoffen tekort gekomen ,ik maakte natuurlijk wél de slechtste jaren mee ! Met vijf kinderen was het niet makkelijk om in het westen aan voldoende eten te komen !
    Bovendien zal ik zéker onbewust een hoop spanning meegekregen hebben door de angstige momenten die mensen in die tijd mee maakten .
    Dat klasseverschil speelde niet zo op “onze school” maar ook dat had misschien nog te maken met de nasleep van de oorlog .

    Beantwoorden

  7. fotolog Albert & Mara
    Sep 06, 2010 @ 11:06:56

    Met de laptop op schoot op ons balkon, genietend van het uitzicht op de Middellandse Zee en dan d.m.v. jouw logje teruggeworpen in de tijd. Prachtig Riet. De kroontjespen, de inktpot, de inktlap, de ijzeren discipline, meesters wil was wet. Het klasseverschil tussen wie gaat naar de HBS en wie naar de ulo of ambactschool. De lei en de griffel niet echt meegemaakt op de lagere school, wel thuis meegespeeld. Grappig jullie beider nuanceverschil door het 6 jaar leeftijdsverschil. Henk wel een oorlogskind, dus honger meegemaakt als hij in het westen woonde en jij geboren in de oorlog. Het is allemaal zo ver weg Riet als wij bv kijken naar onze kleinzoon die 8 september al weer 6 wordt. Heb jij dat ook wel eens Riet, dat je je afvraag “Hoe lang mogen we SAMEN van het leven genieten?” We proberen het in ieder geval hier van harte waar het nog volop zomer is. Geniet je vandaag nog even. Morgen wordt het helaas herfstachtig.
    Liefs en groetjes van ons

    @ Albert & Mara
    Zes jaar verschil maakte inderdaad veel uit kort na de oorlog .Henk is van ’36 en heeft de oorlog dus een beetje “als avontuur” meegemaakt (.misschien laat ik hem nog wel eens aan het woord daarover )
    Hoewel ik te klein was om me van de oorlog bewust te zijn is mijn lichaam als peuter en kleuter natuurlijk veel voedingsstoffen tekort gekomen ,ik maakte natuurlijk wél de slechtste jaren mee ! Met vijf kinderen was het niet makkelijk om in het westen aan voldoende eten te komen !
    Bovendien zal ik zéker onbewust een hoop spanning meegekregen hebben door de angstige momenten die mensen in die tijd mee maakten .
    Dat klasseverschil speelde niet zo op “onze school” maar ook dat had misschien nog te maken met de nasleep van de oorlog .

    Beantwoorden

  8. Liesbeth
    Sep 06, 2010 @ 10:53:18

    ahh wat leuk, pure nostalgie is dit :). Mooi gemaakt heb je dit ook, met die plaatjes erbij! Van mij krijg je een 10 met een griffel 🙂 Dus de lei was bij jou in 1948 verdwenen. Ik ben even in de war want ik bedenk mij dat ik in de eerste klas van de lagere school ook overging op een balpen en geen kroontjespen meer. Maar dat is weer wat anders. Dat was in 1962 denk ik, ik was een vroege leerling. Ook ik vond het een ramp, ook die balpen en ik heb m nooit goed vastgehouden. Kreeg toen ook een speciale pen maar dat heeft ook niet geholpen hehe

    @ Liesbeth
    Ja op de openbare lagere school heb ik geen lei meer meegemaakt maar drie jaar later op de buitenschool dus weer wél omdat een lei daar handiger was dan papier .
    Ik was óók een vroege leerling , was pas een week voor het schooljaar 6 geworden en misschien speelt dat wel mee in de spierbeheersing bij het schrijven ,zou bést kunnen 😉
    Dankjewel voor het compliment ,altijd leuk om te horen !

    Beantwoorden

  9. Leo
    Sep 05, 2010 @ 16:35:04

    Ach, ik ben nog zo jong (..) dat ik die griffels niet meemaakte. Het katholieke onderwijs dat ik kreeg zorgde voor van die fraaie houten penhouders en een kroontjespen. In je lesbank zat een inktpot met schuifje die je zelf mocht bijvullen vanuit een grote fles. Schrijven werd ons geleerd met strakke discipline. Zoals ik al bij MIn oreerde, inclusief ‘schuine-lijnen-kaart’ onder het papier van de schriften. Rechtop schrijven was er niet bij. Mooi, vloeiend en met krullen. Als ik de kans krijg doe ik dat nog steeds. Met een vulpen, dat spreekt, want zonder die inkt is het maar niks….

    @ Leo
    Klopt natuuurlijk Leo , het wordt tijd dat je me met U aanspreekt 😉
    Ik vind het knap als je met een vulpen mooi kunt schrijven , ik kan het zelfs met een ballpoint nog niet !

    Beantwoorden

  10. rietje
    Sep 05, 2010 @ 10:05:00

    hai Riet, ik heb nog steeds zo’n lei….enne ik vond ’t prachtig schrijven met ’n kroontjespen……nu schrijf ik niet meer zo netjes hoor, maar op school wel, ik geloof dat ik meestal ’n 7 of 8 had voor schrijven…..ja ja ik was ’n klein strebertje……heerlijk weertje hé vandaag, we gaan genieten met z’n allen………liefs rietje

    @ Rietje
    Ja ik was óók best een strebertje maar wat schrijven betreft had ik al heel snel door dat het niet bij me past .Ik heb er gewoon de verkeerde motoriek voor lijkt het wel 😉
    We hebben in de keuken wel een klein schoolbordje hangen om boodschappen op te kunnen schrijven maar daar schrijf je natuurlijk op met krijt !

    Beantwoorden

  11. Morgaine
    Sep 04, 2010 @ 22:52:27

    Ik ken deze verhalen, mijn Lief is twee jaar jonger dan jij dus, hahahaha ik krijg idem verhalen maar…. met een keerpunt, Hij en ik, werken nog steeds met een pot inkt en kroontjespen alleen dan om te arceren en tekeningen te maken 😉

    Geloof mij, dan wordt het werken ermee een stuk leuker 😀

    XXX

    @ Morgaine
    Henk en ik schelen maar 6 jaar maar daardoor heeft hij nog net bewust de oorlog meegemaakt en ik niet .Soms gaapt er dus tóch een flink gat tussen onze herinneringen ,temeer omdat er natuurlijk juist na de oorlog veel veranderde !
    Dat iemand voor z’n plezier met pen en inkt aan de slag zal er bij mij nooit in gaan ,maar ik ben dan ook niet zo creatief 😉

    Beantwoorden

  12. Renesmurf
    Sep 04, 2010 @ 22:31:34

    Ik heb leren schrijven met een vulpen, en bijbehorende vlekken.

    Ik kan toch vrij netjes schrijven, maar een 10 heb ik nooit gehaald.

    @ Renesmurf
    Ja zonder vlekken schrijven is bijna onmogelijk met inkt ,althans ,dat is mijn ervaring !Ik zou al héél tevreden geweest zijn met een 7tje maar helaas ……zit er zélfs met ballpoint niet in, gewoon motorisch gestoord enk ik 😉

    Beantwoorden

  13. marion
    Sep 04, 2010 @ 21:41:51

    Ja, het leitje en de griffel, ik herinner het me goed, je kon er zo lekker mee krassen, en dan het luchtje dat uit de sponzendoos kwam.
    Ook de kroontjes pen vond ik een ramp, niet voor het schrijven maar die inktpot, ieder ogenblik een haartje aan je pen.
    Het toetsen bord is inderdaad een uitkomst. Slaap ze, groetjes, Marion, xxxxx.

    @ Marion
    Hói ,gezellig dat je er weer bent .Ja ik dacht wel dat jij het wel zou herkennen .De grens lag ongeveer rond de oorlog en die heb jij wél bewust meegemaakt ,ik alleen maar onbewust ! Die inktpotten waren inderdaad soms een zooitje ,vooral als ze alleen maar bijgevuld werden maar niet schoongemaakt !
    Jij ook welterusten , weer heerlijk in je eigen bedje !
    XXX

    Beantwoorden

  14. Redstar
    Sep 04, 2010 @ 21:12:44

    Ik leerde met potlood schrijven, en later met pen. Ik was linkshandig, mar moest rechts leren. Ik kan het nu links en rechts.
    De tafeltjes van de eerste school had nog zo’n inktpothouder, en een randje voor de pen.

    @ Redstar
    Ja die tafeltjes ken ik óók nog wel en in mijn tijd werd linkshandigheid ook “afgeleerd” . Mijn dochter is linkshandig ,dat was op school geen probleem meer gelukkig !

    Beantwoorden

  15. Annemarie
    Sep 04, 2010 @ 20:14:05

    NOuja ik denk dat ik er dus te jong voor ben. 😉
    Want echt daarmee geschreven hebben we niet. We hebben wel zo’n kroontjespen en inkt gebruikt bij de tekenles en daar haalde ik ook nooit meer als een 5!

    @ Annemarie
    Ze worden nu inderdaad nog wel gebruikt om te caligraferen en ander creatief schrijfwerk .Ik ben blij dat ik niet de énige ben die een 5 voor schrijven had , het is altijd mijn énige onvoldoende gebleven !

    Beantwoorden

  16. joke
    Sep 04, 2010 @ 17:19:22

    Een lei heb ik niet meer gehad, wel de smalle pen dus niet het kroontje en een sponzen inktlap. Buiten hebben wij nooit les gehad behalve bij heel mooi weer dan las ons heel modern vrouwelijk hoofd voor uit Arendsoog en witte veder.
    Groetjes.

    @ Joke
    Ja na de oorlog was het gedaan met de lei met griffel op de meeste scholen .
    Wij zaten op die school alleen als het regende binnen of als het héél koud was .Er zaten uitsluitend kinderen op die om verschillende redenen wat extra zorg nodig hadden . Kinderen met de gevolgen van kinderverlamming die in die tijd veel slachtoffers maakte , maar ook veel kinderen met astma of bronchitus ,vandaar ook de verplichte middagrust .
    Ik vond het aanvankelijk maar niets maar later wilde ik er niet meer weg maar ja , na de zesde klas móest dat wel !

    Beantwoorden

  17. tagrijn
    Sep 04, 2010 @ 00:27:55

    Nostalgie… Ik heb ook leren schrijven met een kroontjespen. Dun naar boven en wat harder drukken naar beneden voor de dikkere ‘neerhalen’. En niet te vergeten: de verplichte ‘inktlap’. Door mijn moeder zelf gemaakt. Een stapeltje lapjes van oud goed die bijelkaar werden gehouden door een jasknoop in het midden. Later kwam de balpen, maar dat mocht niet. Dat waren handschriftverpesters. Een vulpen mocht wel. Maar ja, daar waren geen centjes voor. Dus bleef ik lang aangewezen op het kroontjespennetje.

    @ Tagrijn
    O ja , die inktlappen kan ik me natuurlijk ook nog goed herinneren .Ze waren óók tekoop in mooie versies maar daar konden mensen als jij en alleen maar van dromen .Ook bij ons was daar geen geld voor ,net als de vulpen .
    Jij kunt je natuurlijk ook nog wel de “halve schriftjes ” herinneren waar de eerste schoonschrijfoefeningen met inkt in gedaan werden .

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Sep 03, 2010 @ 23:13:07

    De tijd dat de ballpoint kwam kan ik me nog goed herinneren, omdat het voor ons ten strengste verboden was om daarmee te schrijven, ook een vulpen, als je zo rijk was om er een te hebben, mocht niet, alleen de kroontjespen! Nee, op een lei heb ik nooit moeten schrijven, ik zat op een heel moderne school.
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Ja klopt “in mijn tijd” was de lei op de reguliere scholen ook al verbannen maar op deze buitenschool had hij z’n nut nog . Die ballpoint had het in het begin écht gedaan ja , ondanks dat je er véél minder mee knoeide dan met de kroontjespen die ik echt een ramp vond !

    Beantwoorden

  19. Hanny
    Sep 03, 2010 @ 21:54:06

    Wat een leuk log vol herinneringen. Toen ik op school kwam, was de lei al verbannen. Maar ik heb er nog steeds eentje in de keuken hangen mét griffel. Alleen heeft de achterkant geen ruitjes.
    Ook ik ben blij met de tikapparaten. Door mijn vastzittende schouder gaat schrijven steeds moeilijker worden en dan is typen reuze gemakkelijk en wel zo mooi.

    @ Hanny
    Ja op de gewone openbare school waar ik aanvankelijk op zat dus óók al geen lei met griffels meer .
    Op die buitenschool hadden ze nog wél een functie en dat maakt dat ik het toch nog meemaakte !
    Schrijven , met wát dan ook in m’n hand, vind ik héél vervelend ,het past gewoon motorisch niet bij me lijkt het wel !
    Voor mij is de computer dus inderdaad het méést een tekstverwerker waar ik héél blij mee ben !

    Beantwoorden

  20. Min
    Sep 03, 2010 @ 20:41:49

    Nou met mijn bouwjaar (1968) blijf ik het maar vreemd vinden dat mijn lagere school zo lang aan de inktpot bleef vasthouden.
    Dat veranderde allemaal bij het betreden van het nieuwe gebouw…
    Maar die tien met een griffel en een zoen van de meester voor schrijven heb ik ook niet ontvangen.
    Enne nu wil ik wel graag weten van welk onderwerp ik je afgeleid hebt ;-))

    @ Min
    Ik geloof inderdaad dat mijn kinderen niét meer met de kroonpen hebben geschreven ,de oudste ging in ’68 voor het eerst naar de basisschool , tóch eens vragen aan ze !
    Nou er zwerven altijd wel een paar onderwerpen door m’n hoofd maar ik had dit keer eigenlijk willen vragen of iederéén last heeft van een érrug trage web-log én steeds het gedoe heeft dat soms wél en soms niet de gegevens bewaard worden ….grrrr*#, kortom een zeurlogje dus 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

