blauwtje !

Ja ik loop nogal makkelijk “een blauwtje” , éven een been stoten en ik heb een blauwe plek waar ik toch al gauw twee weken “plezier”  van heb !
Volgens gebruikers van homeopatische middellen is dat helemaal niet nodig !
Ik ken mensen die zwéren bij het gebruik van  een creme met Arnica  bij ieder klein ongelukje  , néé ,let nou op … de gestoten plek gaat niét zweren maar schijnt sneller te genezen als je die 2 á 3 x per dag inwrijft met die arnicacreme !

Nou heb ik zelf niéts met homeopatie al weet ik natuurlijk  wél dat  kruiden de basis zijn geweest ,of nog zijn ,van veel  huidige reguliere medicijnen .
Ik heb het alleen dan weer moeilijk met de drankjes die gemaakt worden van een extract van kruiden  en water , die dan verdund en geschud worden , nóg eens verdund en geschud en nóg een aantal keren verdund en geschud worden .
Stel dat ik mijn favoriete longdrink ,gin met jus ‘d orange, nog een x aantal keer met veel  water ga verdunnen …volgens mij kan  ik dan na  12 glazen nog rustig achter het stuur van de auto kruipen en ben ik  na 24 glazen misschien “ver”dronken maar niét dronken.

Maar ik dwaal af , terug naar de arnica waar nog te weinig  wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan v.w.b.de werking bij  blauwe plekken om de effecten serieus te  meten , maar waar veel mensen baat bij lijken te heben .
Lijkt me een prima onderzoek voor  een afstuderende student geneeskunde en niet zo moeilijk te realiseren .

Je zoekt flink wat mensen die mee willen doen ,

  • groep 1 wrijft 3x daags de enige echte arnica in
  • groep 2 doet niéts ,en
  • groep 3 wrijft 3x daags “met zonder niks ” !

 

 

  • groep 4 wrijft niet maar doet wél arnica op

 

Als er zoveel mensen , inclusief sommige artsen ,positief over dit middel zijn  is zo’n onderzoek nuttig want voor en tegenstanders staan meestal lijnrecht tegenover elkaar !
Ik ben even in een denkbeeldige groep 3 gaan zitten bij de laatste blauwe plekken die ik opliep , dus 2 á 3 x per dag even over de plekken wrijven zónder er iets op te smeren …..en wat dénk je …….
De plekken werden minder blauw dan ik gewend ben en waren na een week vrijwel  verdwenen .Als ik dus wetenschapper was zou ik nu concluderen …….
Wrijven help wél ,en het maakt niet uit waarméé je wrijft ………áls je maar wrijft !
Maar ja ,ik bén geen wetenschapper natuurlijk .
Heeft er nog iemand een zoon of dochter die een afstudeeronderwerp zoekt in deze richting ?


 

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. rietje
    Sep 01, 2010 @ 10:18:08

    hai Riet, ik heb ’t allemaal in huis en mij helpt ‘t, maar wel ’n leuk stukje joh, ik probeer de volgende keer ook “alleen wrijven” uit……liefs rietje

    @Rietje
    Behalve voorgeschreven medicijnen die op dit moment echt nodig zijn heb ik meestal niet meer in huis dan een rolletje pleister en wat gaasjes voor een eventuele bloedende wond .zelfs pijnstillers heb ik meestal niet in huis omdat we die zó zelden gebruiken dat ze dan toch over de datum zijn als we ze wél nodig hebben 😉

    Beantwoorden

  2. Annemarie
    Sep 01, 2010 @ 00:41:19

    Ik laat de plekken meestal gewoon komen. Last ervan heb ik namelijk niet. 😉

    @ Annemarie
    Ik heb er meestal ook geen last van maar het staat zo lelijk dus ik wil ze wél snel kwijt !

    Beantwoorden

  3. Pia
    Aug 31, 2010 @ 23:48:47

    Wrijven helpt niet maar Rennies wel. LOL. Nee ik ben niet voor de reguliere geneesmiddelen. Gebruik eigenlijk heel weinig. Maar als er dan eens iets nodig is doe me dan homeopatisch. Wordt trouwens verdund met alcohol dus wie weet wat voor leuk feest je nog gaat beleven bij gebruik 🙂

    @ Pia
    Ja die oude slogan speelde mij ook door het hoofd 😉
    Ik meen ergens gelezen te hebben dat alleen het kruidenaftreksel , de tinctuur, “tegen het bederf” gedeeltelijk uit alcohol bestaat bestaat ik dacht dat alle verdunningen daarna zonder alcohol gebeuren . Mocht er wél iedere keer een deel alcohol bij komen snap ik natuurlijk metéén hoe het komt dat mensen zich er “prettiger” bij voelen 😉

    Beantwoorden

  4. tagrijn
    Aug 31, 2010 @ 20:02:55

    Ik heb mij ooit een homeopatisch middel tegen brand- en schaafwonden laren aan’smeren’ . Op de verpakking staat:’De werkzaamheid van dit middel is door het College ter beoordeling van geneesmiddelen niet met wetenschappelijke criteria beoordeeld.’…
    Nou zeg, dat schept vertrouwen! Toch geprobeerd. Deed geen fluit. Zegt de verkoper, echt ‘zo’n soort kruidenmannetje: ‘tja, als u er niet in gelooft, dan helpt het natuurlijk niet.’

    @ Tagrijn
    In veel gevallen berust ,volgens mij ,de werking volgens mij op het placebo effect .
    Er zullen dus vast wel gevallen zijn waar het homeopatische middel “helpt” , maar dán zou niets doen meestal ook geholpen hebben .
    Wat niet weg neemt dat sommige kruiden zéker wel een geneeskrachtige werking hebben maar dán zoals de indianen dat vroeger gebruikten !

    Beantwoorden

  5. Leo
    Aug 31, 2010 @ 13:37:26

    Blauwe plekken wegwrijven? Lijkt me sterk. Maar ik heb wel een Duits zalfje dat ik gebruik bij wondjes, schaaf- of brandplekken en zo meer. Gegarandeerd dat het werkt, na drie dagen wordt de wond schoon en gaat de boel aan het genezen. Lukt me met een ander zalfje zelden of nooit. Het spul heet ‘ Abtei, Wundheil Zinksalbe’ en is voorzien van zinkoxide, dikke vaseline, parafine, alcohol en nog wat van dat spul. Kost weinig, doet heel veel. Wondermiddel? Wellicht, wel wonderbaarlijk betaalbaar en ik zweer er bij…

    @ Leo
    Tja , wat doen we nou weer tegen zweren 😉
    Nou helemaal wégwrijven natuurlijk niet , die bloeduitstorting zit er nou eenmaal .Maar ik merkte wél verschil in tijdsduur en in heftigheid toen ik 3x per dag de boel even lekker wreef , wel zónder welk zalfje dan ook ! Alleen maar wrijven doet dus wel iéts !

    Beantwoorden

  6. Blog Zonder Naam / Interneppers
    Aug 31, 2010 @ 09:36:00

    Zo even de winnares persoonlijk feliciteren met de overwinning! Willen ze die ook nog in onze schoenen schuiven…. Nou ja….
    Okay, wrijven en smeren dus…
    Wrijven over blauwe plekken helpt zeker! Een blauwe plek in een kneuzing van een bloedvat/spier met bloeding. De bloeddeeltjes stollen onderhuids en veroorzaken een pijnlijke druk. (het pijnlijkst tussen de 3 á 10 dgn na de verwonding) Wrijven helpt om de gestolde bloedeeltjes onderhuids ‘uit te smeren’, waardoor de zwelling en druk afneemt. Arnica verlicht weldegelijk de pijn. Het koelt en laat hierdoor het bloed minder snel onderhuids stollen, waardoor er minder zwelling is. De arnica moet danook zo snel mogelijk na het stoten of kneuzen worden aangebracht. Dan heb je het beste resultaat. Is het blauwe plek al één of meerdere dagen oud, dan helpt het niet zoveel meer.
    Bij dieren helpt arnica ook. Als een koe een stoot of por tegen het uier heeft gehad, waardoor een bloeduier is ontstaan, (bloederige melk, die niet geleverd mag worden), arnica erop smeren tot het over is. Het uier geneest zeker sneller.
    In plaats van arnica kan men ook pepermuntzalf of -spray gebruiken.
    (bij de natuurwinkel, agrarische vakhandel of veearts te verkrijgen)

    @ Moe-internepper
    Dankjewel voor de felicitaties ,ja er was enige verwarring zag ik maar we gaan daarom niets slaags raken hoor 😉
    Kijk , dát is nou heel veel informatie waar we iets aan hebben ! Ik heb zelf nog nooit Arnica gebruikt en kan dáár dus niet over meepraten .Over het algemeen sta ik niet zo snel klaar met pilletjes of zalfjes maar dat wrijven helpt was ik dus wel zélf achter gekomen .Pijn van “gewone” blauwe plekken voel je meestal alleen maar als je de plek aanraakt .
    Dat ligt bij grotere verwondingen natuurlijk wel iets anders , ik kan me nog goed de blauwe voet herinneren die ik opliep bij een vreemde omklapval ,waarmee ik ook een breuk opliep .De voet was nóg blauw toen het gips eraf mocht 😉

    Beantwoorden

  7. Jeroen
    Aug 31, 2010 @ 09:09:21

    Whaha, ik lig weer blauw! Maar eh…hoe kom je zo makkelijk aan die blauwe plekken? Gebruik je misschien bloedverdunners?

    @ Jeroen
    Ik hoef je toch niet te reanimeren hé ? 😉
    Nee geen bloedverdunners maar wél bloedvatverwijders en dat geeft ook wel snel blauwe plekken , verder ben ik nogal impulsief in m’n bewegingen …zucht … eerst doen en dán kijken i.p.v. omgekeerd en dat geeft nogal eens aanvaringen met meubelstukken en van alles en nog wat .
    Dán nog een onrustig slapende man die wel eens een schop of elleboogje uitdeelt in z’n slaap en het plaatje is compleet !

    Beantwoorden

  8. Redstar
    Aug 30, 2010 @ 21:09:08

    Ik zou toch 100 keer liever homeopatische middellen gebruiken dan reguliere chemisch verkregen troep. De reguliere medicatie doet mss wel wat aan de ene kant, maar aan de andere kant doet het ook weer iets wat weer minder is voor orgaan en lijf.
    Geen van mijn kinderen volgt een opleiding in die richting 😉

    @ Redstar
    Nou je ontkomt niet altijd aan medicijngebruik maar ik grijp óók niet voor iedere wissewasje naar de pillen . Het meeste gaat vanzelf weer over is mijn ervaring !
    Medicijnen zijn in veel gevallen overbodig of ze nou chemisch of homeopatisch zijn .

    Beantwoorden

  9. Lind@
    Aug 30, 2010 @ 21:05:15

    Toen de kidz klein waren had ik ook zo’n potje groene zalf. Dat hielp wel, ik kwakte altijd een groene klodder op de plek, niet smeren want dan schreeuwen ze moord en brand en hobbelen maar.
    Kinderen herstellen toch sneller, dus wie weet ligt het aan de leeftijd.
    Mocht je het willen onderzoeken dan heb je natuurlijk ook mensen nodig van dezelfde leeftijd en soort huid hahahaha.
    Weer een heerlijk verhaal,
    Lind@

    @ Lind@
    Nou dat onderzoeken laat ik maar aan de “mensen die er verstand van hebben ” over ! Kinderen genezen inderdaad snel en zijn minder geneigd zich af te vragen hoe het komt dát ze genezen !
    Ik ben zelf niet zo smeerderig ,het gaat wel over 😉

    Beantwoorden

  10. Min
    Aug 30, 2010 @ 20:33:36

    Gniffel Gniffel.
    Ik loop ook vaak een blauwtje op.
    maar de volgende keer zal ik gelijk wrijven.
    En ik wil al jaren niet proefkonijn zijn in het ziekenhuis voor medicijnen dus nee ik meld me niet aan voor welke groep dan ook.

    @ Min
    Ja vervelend hé die blauwe plekken ,ik heb ze om de haverklap maar lig er niet echt over wakker .Ga ook zéker niet vrijwillig aan onderzoeken meewerken ,Maar ik vraag me inderdaad af of bij dat middel nou het middel of het wrijven helpt !

    Beantwoorden

  11. Maurice
    Aug 30, 2010 @ 15:32:06

    wetenschappelijk onderzoek? je weet, ik heb daar geen hoge pet van.
    Arnica gebruikte ik ooit eens bij een gekneusde hand, en t hielp me erg goed (ik was fervent handballer)
    mijn huisarts schrijft me regelmatig alternatieve middeln voor, en dat probeer ik dan gewoon uit.
    jezelf dus ervaringsdeskundig maken 😉

    @ Maurice
    Mijn oude huisarts zei altijd “de mééste patiënten worden beter óndanks de doktersbehandeling 😉
    Er zijn nogal wat kwaaltjes waarvoor de één wel behandeling zoekt en de ánder niet terwijl het natuurlijk bij allebei gewoon geneest 😉

    Beantwoorden

  12. joke
    Aug 30, 2010 @ 15:32:06

    Je kunt al verkouden worden door sugestie en placebo’s helpen bij veel kwalen maar bij een flinke verwonding geef ik toch de voorkeur aan een echte dokter en bij kleine denk ik het zal ook wel weer genezen.Bij kinderen schijnt een kus van mamma op de zere plek ook heel goed te helpen 🙂
    Groetjes.

    Beantwoorden

  13. Gisella
    Aug 30, 2010 @ 12:39:32

    Het gaat volgens mij meer om het wrijven dan er wat op smeren. Ik smeerde bij de jongens altijd wel wat nivea erop omdat het wrijven dan niet zo zeer voor ze deed. anica tja ik heb het geloof ik wel ergens in huis, is het groene zalf? Mijn jongens zijn nog niet zo ver dat ze moeten afstuderen 🙂

    @ Gisella
    Ja het smeer natuurlijk makkelijker “met ” iets dan zonder !
    Ik heb geen idee hoe het eruit zit want ik koop dat soort spullen nooit !
    Nog ff wachten dan op jouw knullen maar ja , dan moeten ze toevallig wél in de goede richting gaan leren 😉

    Beantwoorden

  14. Hanny
    Aug 30, 2010 @ 11:18:35

    Wrijven is altijd goed, want je maakt de plek warmer, waardoor het bloed sneller wordt opgeruimd door het eigen lichaam. Wrijven na een injectie (bijv. bij kinderen) helpt ook om de entstof sneller in het lichaam te laten opnemen, waardoor en minder bijverschijnselen optreden. Maar wat de arnica betreft, die maakt onder andere dat de plek wat warmer wordt. Hetzelfde effect dus.
    Wrijf jij maar ‘gewoon’ zonder verder. Beter is het nog om geen blauwtje te lopen. 🙂

    @ Hanny
    Ja dat is ook wel ongeveer mijn gedachtegang ,wrijven stimuleerd de bloedsomloop en men schrijft de werking van Arnica óók toe aan verbetering van de bloedsomloop .
    Er zou dus nog een 4de groep proefpersonen nodig zijn om de juiste werking te kunnen onderzoeken , een groep die de arnica er zó uit de tube opspuit en niét inwrijft 😉

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Aug 30, 2010 @ 10:12:09

    Mooi logje weer Riet!
    Wat je onderwerp betreft vind ik dat iedereen maar moet geloven waar hij zin in heeft, als het dan ook nog helpt is het meegenomen. Alleen wel jammer dat ik niet in hokuspokus geloof, want dan werkt het bij mij niet.
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Helemaal mijn idee J@n. Toch geloof ik wel dat mensen zélf invloed kunnen hebben op hun gezondheid .Je kúnt jezelf , door psychische oorzaken ziek maken en in die gevallen kun je dus óók jezelf beter maken en vooral in dié gevallen “werkt ” homeopatie vaak . Homeopatische artsen nemen meestal meer de tijd voor hun patiënten en hebben meer oog voor eventuele psychische achtergronden die de reguliere arts afdoet met “het zit tussen de oren ” .
    Er is wél veel onderzoek gedaan naar het effect van placebo’s en dát deze nepmedicijnen vaak werken heeft dus ongeveer dezelfde reden .
    Er zijn ongetwijfeld veel mensen serieus mee bezig maar er is helaas ook veel kwakzalverij ,al dan niet ingewreven 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

