zonnesteek

Gisteren was het de zóveelste dag dat hier aan de kust, weliswaar de zon schijnt , maar dat er óók een meer dan stevige koude wind staat die sluierbewolking af en aan blaast !
De temperatuur aan de kust komt ook deze donderdag  maar amper op het gemiddelde voor de tijd van het jaar en de dagen dat het ver onder normaal ligt rijgen zich aaneen !
Echt strandweer is het dit jaar nog vrijwel niet geweest al kun je soms achter glas op een terras best even lekker zonnen!

Alleen de GGD van Den Haag en de Haagse Vrijwillige Reddingsbrigade hebben dat  niet zo meegekregen blijkens een artikel in de krant van gisteren ;

Photobucket

Verderop in het stuk staat nog ;
“Op warme dagen zie je dat mensen toch nog veel gevaarlijk gedrag vertonen !”
Op de  “hittesticker” staat dat je , tussen 12 en 16 uur ,het best  in de schaduw blijft en af en toe een koele handdoek in je nek leggen is een halszaak  !
Nou moesten wij werken vandaag en zijn dan héél dicht bij het strand dus toen we rond 12 uur klaar waren met werken hadden we wel zin om het noodlot te tarten , misschien wel met met de mouwen opgerold zelfs!

Het windscherm ligt voor dat soort expedities standaard in de auto ,net als een tas met handdoeken en badpakken .
Om half één staat het windscherm dat in ieder geval een flink deel van de wind tegenhoudt en op gevaar belust ploffen we op de handdoeken neer .
Dat betekend dat we ze ( die handdoeken hé) niet in zee nat kunnen maken en ze dus óók niet af en toe in de nek kunnen leggen !

We slaan iédere goede raad in de wind , kan makkelijk want ondanks het scherm voelen we  nog wind zát , en nemen het risico dat we over een uurtje “medium rare” ,zo niet erger , zijn !
Er is gelukkig een strandtent in de buurt waar we , in geval van oververhitting dat zal het frituurvet dan wel zijn  vast wel geholpen kunnen worden aan de hand van FACTSHEET die GGD en de Reddingsbrigade daar volgens de krant ondertussen gebracht hebben .
Daarin staat ( volgens het krantenartikel ) hoe de medewerkers kunnen voorkomen dat zij ,of hun klanten, ten prooi gevallen aan “de zinderende zomerhitte ” …..

Toch gék dat we tot nu toe nog geen last  van die zomerhitte gehad  hebben , zouden we  een olifantshuid hebben …. misschien zijn we wel zwaar onderkoeld dat schijnt humor dan weer wél ten goede te komen …. Of eh….. is dit nog zo’n uitwas van onze millieugoeroe’s die nog ergens een potje over hadden dat op moest !
Hoe ze eráán komen weet ik niet maar volgens mij hebben ze daar in Den Haag een zonnesteek opgelopen , nou ik nog !

WEEKEND.gif

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. vlinder
    Jun 21, 2010 @ 21:58:15

    die hitte “schijnt”er nu aan te komen.
    ahhhhhhhhhhh dat hoeft van mij nou ook weer niet hoor! gewoon 21 graden met een zonnetje en deze vlinder fladdert er dartel op los;)

    @ Vlinder
    Volgens mij loopt het zo’n vaart niet hoor , ze krabbelen al wat terug en hier aan de kust is het in ieder gevál meestal een paar graadjes minder .Maar ik wacht af 😉

    Beantwoorden

  2. Liesbeth
    Jun 20, 2010 @ 13:28:40

    Volgens mij hebben ze elders een zonnesteek opgelopen! maar wat een k*tweer he. Gisterenavond was het helemaal erg, het leek wel herfst!

    @ Liesbeth
    Ja het was bar en boos dit weekend ,maar ondertussen spreken de “weermensen” van een aanstormende hittegolf ….nou ja , na de 13 graden van het weekend heb je niet véél nodig om het een hittegolf te laten lijken 😉

    Beantwoorden

  3. Renesmurf
    Jun 19, 2010 @ 22:37:14

    Ik denk dat het niet zozeer slaat op het weer van momenteel, maar gewoon algemeen op warm zomerweer.

    Daar hebben we al een beetje van gehad, en we zullen er ook nog wel wat krijgen.
    En dan kan een beetje voorzichtig zijn absoluut geen kwaad.

    @ Renesmurf
    Ja dat dénk ik ook maar het blijk nérgens uit het stukje in de krant .De journalist heeft z’n werk op z’n minst slordig gedaan óf wilde gewoon lollig zijn .Met dit weer over “zinderende zomerhitte “schrijven is toch humor?

    Beantwoorden

  4. Pia
    Jun 19, 2010 @ 21:49:27

    Hittepreventie….???? Waaaaah als ik nu in badpak in de tuin ga, ren ik gillend met mierentieten weer naar binnen. Hopelijk krijgen we toch nog 1 stranddag de komende week. Want bij vakantie hoort strand, zoute haring, paling en een zure bom. Tenminste voor mij dan he 🙂

    @ Pia
    De weerberichten gaan ( voor de zoveelste keer ) wéér de goede kant op maar ja , meestal is de “meerdaagse voorspelling” al na 2 dagen achterhaald en aangepast !
    Voor echte hitte zul je in vliegtuig moeten stappen , óf de open haard aan doen 😉

    Beantwoorden

  5. Leo
    Jun 19, 2010 @ 08:59:13

    Wij waren donderdag in Dordrecht. IN de binnenstad was het lekker op temperatuur, maar eenmaal aan het water, langs de oevers van de Merwede, aardig fris. De wind speelde parten. Reden om niet te verlangen naar de kust of het strand. Zandstralen doe je autohuidjes, bougies desnoods, maar niet een mensenlijf…Maar ik denk wel dat Van Aartsen en consorten ook hier weer eens de plank mis en zelf door zijn geslagen…

    @ Leo
    En toch lag ik in m’n badpak een uurtje op het strand , het windscherm kon genoeg ijskoude wind tegenhouden om de warmte van de zon te kunnen voelen ! Gevaar voor oververhitting was er niet , een blaasontsteking ligt meer voor de hand 😉

    Beantwoorden

  6. Redstar
    Jun 19, 2010 @ 07:43:40

    Mss is het niet zo zeer de GGD die zich zorgen maakt, maar is de journalist een beetje ijverig geweest. We weten allemaal dat kranten het soms/vaak niet zo nauw nemen met de werkelijkheid.

    @ Redstar
    Nou de feiten zullen wel kloppen , er is zelfs een echt hitteplan te downloaden bij de site van GGD en dat de spullen uitgedeeld werden op het strand zal ook wel kloppen ,dat zuigt zo’n journalist niet uit z’n duim maar ik ben het met je eens dat hij wel iets meer had kunnen benadrukken dat het om een voorzorgsmaatregel gaat die op dit moment zeker niet nodig lijkt .
    Het is m.i. wél weer typisch Nederlands om dat te doen op dit moment zodat ,zodra de spullen nódig zijn alles natuurlijk allang zoek is !
    Je weet wel , in de winter uit voorzorg zout strooien als het glad zou kúnnen worden waardoor het strooizout óp is als het glad IS 😉

    Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Jun 19, 2010 @ 02:49:47

    Off topic, natuurlijk heb ik vrijwel de hele boot en alle elementen op de foto gezet, maar ja het moet nog even geheim blijven he.
    Maar was leuk dat ze mij uitgenodigd hadden foto’s te komen nemen.
    Stuur al 8 jaar foto’s naar ze door maar kenden ze niet.
    Toch leuk het vertrouwen dat ze hadden dat ik niets zou prijsgeven.
    Mar dat ze dit jaar weer in de prijzen gaan vallen is voor mij al zeker hhah

    @L.Glibber
    Ik ken je langer dan vandaag en had dus al dit vermoeden maar zéker een leuk bewijs van vertrouwen !

    Beantwoorden

  8. Leidse Glibber
    Jun 19, 2010 @ 02:33:42

    Duidelijk een zonnesteek opgelopen van die enkele uurtjes zon die we gehad hebben.
    Het is echt slecht dit jaar, op het wekend twee weken geleden na hebben we nog niet echt een paar warme en mooie dagen gehad.

    @ L.Glibber
    De week vóór wij naar Ameland gingen was het ook een paar dagen aardig weer , gelukkig hebben we dat met z’n allen overleefd zónder de hittestickers !

    Beantwoorden

  9. miss marple
    Jun 19, 2010 @ 00:06:20

    Waarschijnlijk zijn ze in Den Haag nog wat oververhit door de verkiezingen.
    Groetjes Mar

    @ Mar
    Als het ze dan maar niet in de bol geslagen is …. je zou het soms wél zeggen !

    Beantwoorden

  10. Tresi
    Jun 18, 2010 @ 18:06:10

    Hoi Riet, ik kan natuurlijk niet alles terug doorlezen overal dus hou het bij de meest recente logs.
    Van het mooie weer heb ik nog helemaal niets meegekregen.
    De een na andere pech.
    De lichtgevoeligheid van het oog belet me in de tuin van de zon te genieten.
    En 1 bruin been ziet er trouwens ook niet uit, he?

    Vokgende week een nieuwe bril en beter zien dan maar!
    Liefs Tresi

    @ Tresi
    Hi Tresi , wat vervelend dat je beetje lappemanderig bent !
    Daar zou een zonnetje nou juist zo gezond voor zijn maar helaas , de zon laat nog steeds vaak verstek gaan en áls de zon schijnt maakt de wind het te koud om er echt van te kunnen genieten !Beterschapx

    Beantwoorden

  11. Min
    Jun 18, 2010 @ 17:30:18

    Nou als ik de zon tegenkom zal ik vragen of hij jullie kant ook op wil komen 😉

    @ Min
    Wil ja dan alsjeblieft wél de wind mee terug nemen ?

    Beantwoorden

  12. Jenny
    Jun 18, 2010 @ 15:23:54

    Ohhhhhh…soms hoop ik stiekum op een zonnesteek…..alhoewel…..nee, toch maar alleen het eerste gedeelte van het woord: zon!
    Gisteren was het zó zalig, s’middags dan,later stond er weer een soort van herfststorm, plantjes lagen beneden!
    Maar…….de hoop blijft op een zomer( tje )
    Groetjes!

    @ Jenny
    Hoi..leuk dat je weer eens langs”waait “al zou ik verder wel wat minder wind willen .We zien hier de zon meestal pas later in de middag maar vandaag is het weer compleet herfst!
    We zien best nog wel eens zonnetje dus maar niks om je zorgen te maken over “zinderende hitte ” helaas !

    Beantwoorden

  13. joke
    Jun 18, 2010 @ 12:12:58

    Je mag geen koffie geen dropjes geen chocolade geen biertje geen zon ..enz enz . Een tijdje later blijkt alles dan toch wel weer mee te vallen als je er maar niet een paar kilo per dag van neemt.Ik probeer dergelijke berichten maar te negeren en rustig mijn leventje te lijden en er ook nog van te genieten je hebt het weer mooi geschreven.
    Groetjes.

    @ Joke
    Helemaal mijn idee , ik weet prima wat goed en slecht voor me is .Het allerbelangrijkse voor je gezondheid is dat je “lekker in je vel zit ” en dat velletje ken ik al zó lang dat ik wel weet hoe ik het moet behandelen in de zomer 😉

    Beantwoorden

  14. Annemarie
    Jun 18, 2010 @ 11:56:51

    Beter van te voren waarschuwen.. Maar of dit nou ineens dit jaar zo actueel is geworden? Dat betwijfel ik dan natuurlijk weer wel…

    @ Annemarie
    Mensen wéten dit soort dingen wel denk ik , sommige storen zich er niet aan en gaan dat óók niet doen als ze daarover een sticker krijgen aangeboden !
    Zelf “smeer” ik nooit maar bouw langzaam het zonnen op .In de zomer ga ik meestal vroeg op de dag naar het strand en weer naar huis rond 1 uur als het warm wordt !

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Jun 18, 2010 @ 11:01:26

    Het moet toch zeker bij het ‘klootjesvolk’ duidelijk blijven dat de aarde gevaarlijk aan het opwarmen is….
    Hoe kan het toch zijn dat de mensen de overheid niet meer geloven?
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Ik heb zo’n malloot horen beweren dat wereldwijd gezien ook dit voorjaar de temperatuur boven het gemiddelde ligt ,gestoord natuurlijk #*#*
    Volgens mij is er eerder sprake van een nieuwe ijstijd , het is lang geleden dat ik zó laat in het jaar voor het eerst in badpak op het strand lag !

    Beantwoorden

  16. Jeroen
    Jun 18, 2010 @ 10:36:16

    Whaha, ja je ziet soms de meest vreemde berichten. Een z☼nnesteek….ha ha…. Daar geloof ik met deze z☼n geen steek van. Hou het hoofd koel he Rietz. En de berichten over teveel z☼n die zijn maar schijn.

    @ Jeroen
    Je hebt gelijk , een bijensteek zou kunnen maar de zon wordt door de koude wind zo afgekoeld dat ze niet meer kan steken 😉 gelukkig ben ik er nog ,ik ben toch het zonnetje in logland….?

    Beantwoorden

  17. marion
    Jun 18, 2010 @ 08:58:57

    Dit is uit een lang verleden, maar laten we niet treuren, het komt vast nog wel, we blijven zeggen, morgen wordt het beter, en eens zal het kloppen :-).
    Lieve groetjes, Marion.

    @ Marion
    Als ik me goed herinner was de vorige zomer óók al niet zo’n hele beste , met misschien af en toe een warme week was de zomer naar mijn idee ook al onder de maat !
    Nou hoeft het voor mij niet direct tropisch te worden iets warmer dan nu zou me wel zo lief zijn .
    Ik hoop dat we volgende week weer eens naar de boulevart kunnen !
    lieve groetjes ……..

    Beantwoorden

  18. inge
    Jun 18, 2010 @ 08:30:33

    dit stuk was vast van vorig jaar en zijn ze toen vergeten te plaatsen.Nu ze minder tijd hebben voor het echte nieuws (ivm voetbal kijken onder werktijd)en ze toch de krant vol moeten krijgen , dachten ze dit dan maar te plaatsen in de hoop dat niemand het was opgevallen dat we dit jaar nog HELEMAAAAAAL geen hete zomer hebben!Maar ja blijkbaar kennen ze rietepietz nog niet.xi

    @ Inge
    Het zou me niéts verbazen als dat meespeelt 😉
    Geen hete zomer? Zeg maar gerust nog helemáál geen zomerweer ;-(
    Nou ja ,jij moet tóch werken en zo mis je niets!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

