spoken

Ik stel jullie maar meteen gerust ,het spookt niet in huize Rietepietz , dus stuur géén ghost-busters . Het énige spook dat ik ‘s-nachts wel eens tot de orde moet roepen is Henk .
In eerdere logjes heb ik wel eens verteld dat Henk een lieve en rustige man is …….. overdág dan hé!
In zijn slaap  is hij gewoon een lastpak !

Niet alleen beweegt er van álles aan hem als hij droomt , hij praat , zingt en lacht op een volume waar een dorpsomroeper jaloers op zou zijn. Maar oke , dat hád ik allemaal als eens beeldend verteld, evenals het feit dat hij regelmatig half stikkend wakker wordt met voorwerpen in zijn keel die we niet eens in de slaapkamer hebben en die ,als ik hem met zacht aandrang wat water laat drinken ,ineens geruisloos verdwenen blijken !

De laatste tijd gaat hij ook “op pad ” en omdat ik al zo gewend ben aan alles dat hij s’-nachts uitvreet ben ik een lichte slaper geworden! Ik schijn radar te hebben ontwikkeld voor als hij vreemd gaat, eh … ik bedoel vreemde dingen gaat doen !
Zo plukte ik hem enige tijd geleden tijdig uit de gangkast waar hij op zoek was naar de wc terwijl ik rustig door knor als hij wél naar de wc gaat die n.b. in de slaapkamer is .

Vannacht werd hij wakker ( dacht ik ) toen we eigenlijk nét in slaap gevallen waren .
Een beetje verschrikt keek hij me aan en vroeg “wat wás dat voor geluid” gelukkig kon ik hem kon geruststellen met de mededeling dat ik alleen maar gehoest had .
Na een blik op de klok die rond half 1 aanwees stond Henk op , naar ik dacht om de wc te bezoeken …..maar dié passeerde hij  !

Hoogste tijd om eens te informeren waar de reis heen ging dacht ik zo !
Met een trap nét om de hoek van slaapkamer zou een, misschien wel slapende , man die aan de wandel is wel eens in een ongezond grote spagaat kunnen komen te liggen!
Maar hij loopt de badkamer in en pakt de deur van douche vast, op mijn vraag wat hij gaat doen zegt hij, me verontwaardigd aankijkend ; “douchen natuurlijk”
“Túúrlijk joh ….. ben je lekker vroeg klaar morgenochtend ” zeg ik tegen een langzaam écht wakker wordende Henk , waarna ik hem uitnodig met mij het bed in te duiken ……

slaapligger.png picture by rietepietz

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: sportieve nacht | van koninklijk tot knettergek
  2. Ambiance
    Apr 18, 2010 @ 18:30:16

    Grappig weer. 🙂 Even het vervolg lezen want ik zag al wel dat je wat commentaar van manlief had gekregen. Ben benieuwd hoe zich dat verder ontwikkeld heeft.

    @ Ambiance
    Een beetje “de hand in eigenboezem steken ” hoort natuurlijk óók bij dit soort logjes ,vandaar dat vervolg;-)

    Beantwoorden

  3. Leo
    Apr 16, 2010 @ 16:39:34

    Oei, ik heb ook wel eens last van spoken, maar dan in de bol. OM gewoon midden in de nacht te gaan lopen slapen, of slapend wandelen, lijkt me best ingewikkeld. Nu slapen vrouwen over het algemeen licht, dus je bent zijn reddende engel, dat blijkt wel. Maar best lastig als hij toch een keer onder de douche gaat staan, maar dan in de bezemkast…

    @ Leo
    Gelukkig is die gangkast ooit doucheruimte geweest , de tegelvloer met een afvoerputje is er nog , het zou bij “een slapende plasronde “dus wel makkelijk schoon te maken zijn 😉

    Beantwoorden

  4. Zus
    Apr 16, 2010 @ 15:20:48

    Die dubbele bedden zijn ook bij ons een uitkomst.Mijn man moet er iedere nacht minstens 2keer uit naar de wc .Hij slaapt zo weer verder, maar ik lag dan altijd een uur te draaien.Nu niet meer, en hij? Hij snurkt zelfs niet meer!Nog meer winst.Jeetje over bedgeheimen gesproken Gr.Zus

    @ Zus
    Als hij geen rare dingen doet wordt ik niet wakker als Henk naar de wc gaat maar inderdaad maken die bedden een werled van verschil als je met een “woelige” slaper te maken hebt . Je rolt niet meer naar elkaar en dat scheelt behoorlijk als er “gevoetbalt wordt in z’n droom 😉

    Beantwoorden

  5. Liesbeth
    Apr 15, 2010 @ 15:52:24

    hahaaha ja ik ken dat. Gelukkig dat Henk niet in de gangkast heeft staan te plassen! Zoiets heb ik wel al een paar keer meegemaakt. Toen hoorde ik dat, nou dat was wat.

    @ Liesbeth
    Daar ben ik héél blij mee ja want daar staat de wasdroger ,vóór je het weet heb je sluiting 😉
    Maar gelukkig had ik het bijtijds in de gaten !

    Beantwoorden

  6. rietje
    Apr 15, 2010 @ 09:46:21

    oh Riet, ik hoop dat er geen vervelende dingen gebeuren….slaapwandelen kan best gevaarlijk zijn, anders doe je de slaapkamerdeur maar op slot joh…..fijne dag vandaag, liefs rietje

    @ Rietje
    Volgens mij komt het meestal wel goed met slaapwandelaars als je ze maar niet te plotseling wakker maakt .Er zit op onze slaapkamer deur niet eens een slot maar dat zou een slaapwandelaar niet tegenhouden geloof ik !

    Beantwoorden

  7. Elmar
    Apr 14, 2010 @ 23:10:33

    Hahahaha! Ik zie het voor me, je beschijft het zo beeldend!
    Gelukkig blijft het bij mijn mannetje bij het omzagen van enkele oerwouden.
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar
    Nu snap ik wél ineens waar dat verhaal over ontbossing vandaan komt , daar weet jouw man méér van !

    Beantwoorden

  8. Leidse Glibber
    Apr 14, 2010 @ 21:49:43

    Op zich natuurlijk lachwekkend, maar kan me ook indenken dat het best wel een beetje eng kan zijn.
    Nou ja zolang hij maar binnen blijft, anders wordt het helemaal vervelend.

    @ L.Glibber
    Gelukkig gaat hij niet al te vaak “op stap ” maar dan blijft er nog genoeg over aan “amusement in de nacht ” , altijd wel iets te beleven met die man 😉

    Beantwoorden

  9. vlinder
    Apr 14, 2010 @ 21:43:08

    whahaha wat schrijf je toch geweldig zeg;)
    ik wil ook nog wel is praten in m,n slaap en wordt daar dan zélf wakker van hihi.
    schitterend log weer Rietz!
    liefs van mij..;)

    @ Vlinder
    Nog éven en ik loop naast m’n schoenen van de complimentje ( maar ik hoor ze graag hoor )
    Ja datkomt ook voor ,dat je zezélf wakker praat , makkelijk , heb je geen wekker nodig 😉

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Apr 14, 2010 @ 21:17:58

    Hij lijkt me een echte slaapwandelaar. Het lijkt me overigens niet geheel zonder gevaar, maar daar ben jij van op de hoogte, en dat is mss de reden van je ontwikkelde radar. Je blijft iig wekl bezig zo : ))

    @ Redstar
    Je kunt in ieder geval niet zeggen dat er bij ons in bed niets gebeurd 😉

    Beantwoorden

  11. Min
    Apr 14, 2010 @ 17:52:54

    Tja als je wakker bent ga je douchen, is hartstikke logisch.
    En hier ben ik juist de spoker.
    Maar ja als ik dan het bed uit of weer in stap dan blijkt vriendlief altijd daar een bijpassende vraag bij te weten. En echt ik vraag mij af hoe hij dat doet. Want daarna draait hij zich om en slaapt weer verder…

    @ Min
    Je leert ermee omgaan zal ‘k maar zeggen , ook dat je als je niét wakker bent gaat douchen 😉 in die gevallen slaap ik ook weer makkelijk in , bij “bewegende dromen ” blijft het wel even oppassen dat ik geen schade oploop !

    Beantwoorden

  12. Margrietgeniet
    Apr 14, 2010 @ 11:30:11

    Mens toch, dat jij überhaupt nog durft te gaan slapen. Ik kan me voorstellen dat je van ieder geluidje wakker schrikt. Manlief heeft een tijdje de gewoonte gehad om s’nachts op te staan om te gaan studeren. Dat deed hij hééél stil, ZO stil, dat ik dan mijn bed uit kwam om te gaan kijken of hij nog leefde. Tsja…

    @ Margriet
    Er zijn inderdaad wel eens nachten dat ik niet kan slapen omdat ik merk dat hij erg beweeglijk is , dan is iedere beweging van hem genoeg om op m’n hoede te zijn want ook al slaapt hij , er zit dan toch erg veel kracht achter zijn bewegingen .
    Maar over het algemeen gaat het veel beter sinds we 2 eenpers.bedden naast elkaar hebben ( inplaats van het vroegere 2 persbed) met ieder een eigen dekbed .Van zijn stem word ik meestal niet eens wakker ,wél van abneu-achtige ademstops die geen herrie maken 😉

    Beantwoorden

  13. Morgaine
    Apr 14, 2010 @ 09:54:16

    whahahaha oh wat geweldig van die douche enzo, ja dat kan zomaar bij slaapwandelen en stom is dat je alle handeling ook goed uitvoert in je slaap alleen dan wel op verkeerde tijdstippen, ik had het ooit ook, slaapwandelen, ging gelukkig weer over ook 😉

    Blijf vooral je familie geheimen delen Riet, die blijf ik het meest leuk vinden 😀

    XXX

    @ Morgaine
    Ik hou alleen wel érg weinig geheimen over als ik ze hier allemaal opschrijf ,maar ik zal m’n best doen en ga op de loer liggen voor nóg meer “interne toestanden” 😉

    Beantwoorden

  14. marion
    Apr 14, 2010 @ 09:14:14

    Ik zou een helm met klep opzetten,
    kan hij je in ieder geval geen blauw oog slaan, haha,slaapt wat minder lekker.Pracht verhaal.
    Tot straks, liefs, Marion.

    @ Marion
    Ja dat zou zéker niet prettig slapen 😉 gelukkig héb ik al twee blauwe ogen van mezelf dus daar hoedt hij niets meer aan te doen .
    Eigenlijk moet ik Henk gewoon dankbaar zijn omdat hij me aan leuke logjes helpt…whahahaha !
    xxx

    Beantwoorden

  15. Jeroen
    Apr 14, 2010 @ 07:52:22

    Een bekend verschijnsel ha ha. Als kind maakte ik ook nog weleens een wandelingetje in m’n slaap door het ouderlijk huis. En tot op heden kan ik slapend hele verhalen vertellen. Het is zelfs gebeurd dat ik al sliep en mijn (toen 14-jarige) zoon z’n huiswerk nog zat te maken, en dacht dat ik nog wakker was, vanachter mijn deur dingen aan mij vroeg waarop ik dus antwoordde. De volgende dag bedankte hij me dat ik hem zo goed geholpen had met zijn Engels.

    @ Jeroen
    Whahahaha , dat leent zich dus voor misbruik !”Pa ga je vanavond lekker vroeg slapen , je ziet er moe uit ” Henk geeft niet altijd antwoord als hij in z’n slaap praat , eigenlijk nét als overdag want dan hoort hij óók vaak niets als ik wat vraag 😉

    Beantwoorden

  16. Pia
    Apr 14, 2010 @ 07:45:11

    Heel vaak zijn de rustige mensen van overdag zo druk ’s nachts. Bij Arno idem dito en de oudste zoon ook. De jongste lijkt op een ADHD’er overdag maar als hij slaapt…….is het een poepie. Hahahaa maar vallen jouw ogen niet af en toe dicht als je ’s middags rustig gaat zitten. Bij mij wel hoor en dan maar hopen dat de hond er niet naast komt liggen snurken 🙂

    @ Pia
    Het kan inderdaad heel goed een soort af reageren zijn van drukte of spanningen overdag . Ik merk wel dat hij veel rustiger slaapt als hij laat in de middag een dutje doet . Hij is ook zó weg als hij gaat liggen , bij mij lukt slapen overdag nooit maar zet me ‘s-avonds zónder laptop op schoot bij de TV en ik ben wég…….

    Beantwoorden

  17. J@n.
    Apr 14, 2010 @ 00:29:22

    Tegen spasmen in de nacht heb ik medicijnen, maar tegen snurken niet, dus dat is het enige waar Joke wel eens wat last van heeft. Overigens kan zij ook een leuke riedel toeteren in de nacht.
    Je hebt er weer een geweldig logje van gemaakt Riet!
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Henk heeft geen last van spasmen ,hij dóet gewoon wat droomt ,dus als hij iets stevig vast wil houden knijpt hij écht ! Als hij dan zó kussen vast heeft geeft dat niets maar als hij een onderdeeltje Riet vasheeft is dat écht “minder ” ,als hij een balletje wil balletje trappen in zijn slaap kan ik beter zorgen dat ik het veld uit word gestuurd ‘-) nou ja , hij snurkt in iedere geval vrijwel nooit ,r dát maak ik dan wel weer goed 😉

    Beantwoorden

  18. Renesmurf
    Apr 13, 2010 @ 21:47:41

    Dat zijn dan wel spannende nachten zo. Rust is anders.

    @ Renesmurf
    Nou ja , rust roest moet je maar denken 😉

    Beantwoorden

  19. Annemarie
    Apr 13, 2010 @ 21:43:55

    Tijd voor een heus echt traphekje Riet?
    Lijkt me lastig als je man telkens zo aan de wandel gaat… Gelukkig zijn er geen vreemde vrouwen ehh dingen in huis! 😉

    @ Annemarie
    Misschien moet ik maar een trappelzakje voor hem maken 😉 gelukkig gebeurd het slaapwandelen veel minder vaak dan de andere toestanden dus een traphekje kan nog wel wachten .Waarschijnlijk zou hij dat trouwens gewoon kunnen openen !

    Beantwoorden

  20. Hanny
    Apr 13, 2010 @ 21:12:58

    Het verbaast me dat je na die onrustige nachten nog de energie hebt om dit soort leuke logs neer te pennen. Je zou verwachten dat je halfgaar in een stoel zou hangen. Maar van mij mag je nog wel meer van dit soort bedgeheimen vertellen! 😉

    @ Hanny
    Ach ,moeders met jonge kinderen wéten niet beter ,een moeder hoort iéder geluidje van de kinderen en slaapt daarna weer rustig door .Je weet het vast zelf nog wel wel 😉

    Beantwoorden

  21. tagrijn
    Apr 13, 2010 @ 21:10:16

    Natte dweil voor het bed leggen. Dan wordt ie meteen wakker.

    @ Tagrijn
    Gelukkig zijn de slaapuitstapjes ( nog) geen dagelijkse eh… “nachtelijkse ” gebeurtenissen want de laminaatvloer zou volgens mij niet best reageren op iedere nacht een natte dweil .
    De énige natte dweil ligt in bed ,dan ben ik die enkele keer dat ik té vaak wakker wordt 😉

    Beantwoorden

  22. joke
    Apr 13, 2010 @ 20:21:52

    Spannende nachten beleef jij Rietepietz maar ook wel gevaarlijk af en toe, niet dat hij je vandaag of morgen voor een indringster aanziet we wonen te ver weg om je te komen helpen.:-) Maar aan afwisseling geen gebrek in huize Henk en Rietz .s’Middags een dutje?
    Groetjes.

    @ Joke
    Ja dat klopt ,het kán gevaarlijk zijn! Ik wil nogal eens een blauwe plek oplopen doordat hij driftig aan het fietsen is in z’n slaap .Er is al eens een tand door m’n lip geslapen terwijl hij sliep en dat soort dingen vindt hij zelf erg verdrietig !
    Als het even kan gaat hij inderdaad tegenwoordig rond 4 uur een dutje doen en dan slaapt hij meestal wel wat rustiger in de nacht .Gelukkig kunnen we er meestal ook erg om lachen 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

