Spaans benauwd ?

In Augustus kreeg ik van schoondochter Andera een cursus Spaans ( Zuid Am.versie) op DVD omdat ik al eens aangegeven had dat een beetje Spaans leren me zo leuk lijkt !
Nódig is het niet natuurlijk want Andrea spreek vloeiend Engels maar zij spreekt met de kinderen meestal Spaans en ja, dan wil Rietepietz dat óók kunnen verstaan …zucht !

Natuurlijk had ik m’n bedenkingen of  zoiets via een DVD te leren is maar proberen kan nooit kwaad dacht ik zo .
Láát het nou verhipte léuk zijn die cursus …. én volgens mij ook nog een goede manier om een willekeurige taal te leren .Er komt geen wóórd Nederlands aan te pas en je leert de taal zoals een kind een taal leert ,gewoon door dingen aan te wijzen waarna iemand wel zo vriendelijk is te zeggen wat je bedoeld .( nou ja zo ongeveer dan hé)

Boven plaatjes staan de woorden én je hoort ze gesproken door verschillende mannen en vrouwen stemmen .
Er zijn plaatjes waarbij je één tekst uit drie moet kiezen bij het plaatje ,of juist omgekeerd ,je ziet een tekst die je aan één van de tekstloze plaatjes  moet verbinden.

spaans2.jpg picture by rimpelrat

Er zijn oefeningen om ,per lettergreep , de uitspraak zuiver te leren .Er moet natuurlijk ook zélf ingesproken worden .Het is wel duidelijk dat de uitspraak van het Spaans voor een Nederlands kaaskoppie  “enige ” oefening vergt en  om de leerling niet te ontmoedigen kan de nauwkeurigheid, waarmee de uitspraak beoordeeld wordt, lager of hoger ingesteld worden .

spaans1.jpg picture by rimpelrat

Natuurlijk zijn er ook schrijfoefeningen , regelmatige herhalingsblokjes en kun je álles zo vaak herhalen als je wilt ! Teksten “meezeggen” laat je wennen aan de vreemde klanken waar je tijdens “gewone ” lessen zelden aan het woord komt .
Het zit afwisselend in elkaar en het is reuze grappig om “vanzelf” te ontdekken  wat de geschreven en gesproken woorden bij de plaatjes (waarschijnlijk  moeten )betekenen .

spaans3.jpg picture by rimpelrat

Kortom , ik amuseer me te pletter en heb Marion aangestoken met m’n enthousiame ,zij heeft de cursus óók aangeschaft en heeft er ,net als ik , veel plezier in .

Kijk even mee terwijl ik bezig ben , niet lachen hoor want het blijft natuurlijk amateurwerk !

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Feb 10, 2010 @ 22:57:53

    Dat ziet er inderdaad redelijk eenvoudig uit Rietepietz.
    Wat zullen je kleinzoons verrast zijn als je (ineens) spaans spreekt. 🙂

    @ Truus
    Sebastian spreekt zelf ook nog niet zo veel Spaans ,hij vindt het best moeilijk en eerlijk si eerlijk , het is toch best lastig .Maar deze manier van leren is wél erg leuk !

    Beantwoorden

  2. Mama Muis
    Feb 06, 2010 @ 18:17:02

    ah leuk. ga ik ook even op googlen. Rosetta Stone lees ik bij de reacties. ok dan!

    @ Mama Muis
    Je hebt goed opgelet ;-), ik kan het je aanbevelen ,onwijs leuk om mee aan de slag te gaan !

    Beantwoorden

  3. Annemarie
    Feb 06, 2010 @ 14:11:34

    Leuke manier om te leren! Heb je ook geen irritante medecursisten om je heen… Wel zo prettig.

    @ Annemarie
    Helaas natuurlijk óók geen leuke medeleerlingen ,zou toch óók kunnen ? 😉

    Beantwoorden

  4. Morgaine
    Feb 06, 2010 @ 10:02:20

    Oh wat gaaf, wie weet is dit wel een manier om mijn Frans eens op te halen, al is het eens te zien wat ervan over is gebleven hahahaha

    XXX

    @ Morgaine
    dat is het zéker weten , ik overweeg ook hierna m’n Engels op te frissen maar dan met een meer gevorderde cursus .van Spaans heb ik 1+2+3 en ben nu aan 2 bezig .
    er is nog 4 en 5 maar die heb ik niet ( en ook niet nodig denk ik ) maar Engels zou ik dus wel op niveau 4 en 5 willen doen . Helaas is deze cursus peperduur en werken ze met een IP gebonden registratie nummer en dus kun je er niemand mee helpen door het samen te doen .

    Beantwoorden

  5. Liesbethl
    Feb 05, 2010 @ 19:53:57

    Harstikke goed, 93% is zeker niet slecht. Ik heb ook zo’n beeldscherm als jij haha, (valt even op). Het lijkt mij idd best leuk om het op die manier te leren.

    @ Liesbeth
    Je kunt nét zo lang doorgaan , dus de scores wissen en opnieuw doen , tot je een 100% score hebt en dat is best sport om te doen .Fijn beeldscherm hé , lekker groot en helder !

    Beantwoorden

  6. vlinder
    Feb 05, 2010 @ 18:31:45

    wat knap van je joh dat je je hier aan waagt,en het is sowieso een leuke bezigheid dus ik wens je heel veel plezier met de cursus;)
    Ben nét als J@n een vergiet wat onthouden betreft,ik baal hier enorm van want zou bést willen leren,maakt me niet uit wat.maar ik vergeet alles joh,heb al moeite met een gewoon leesboek,soms moet ik stukjes terug lezen om weer in het verhaal te komen dus…zucht.
    veel plezier rietz met de Spaanse les en manana(hoe schrijf je dat?)én zondag..veel plezier met liefs van mij..;)

    @ Vlinder
    Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt dat het geheugen tegenwerkt als je graag weer zou willen leren , leren is zó leuk ! Toch is dit wel een methode het gehuegen best een beetje helpt doordat je alles via plaatjes met teksten leert ,je hebt dus wat meer houvast én kunt véél beter iedere dag een stukje herhalen en weer iets erbij pakken . Het slijt ongemerkt méér in dan je zou denken .
    Ik heb nog lang niet alle woordjes gehad maar dat komt vast nog !jij ook een fijn weekend !

    Beantwoorden

  7. Leo
    Feb 05, 2010 @ 16:25:12

    Tja, van alle talen die ik ooit voorbij heb zien/horen komen was het Spaans de enige die ik gewoon niet onder de knie kreeg. Zoonlief had het op school en ik kon hem er niet mee helpen tot zijn ellende. Ik snap er niets van waar het Engels, Duits en zelfs Tsjechisch me redelijk gemakkelijk afgingen. Voor mij dus geen lekker logje dit keer…haha! Nou ja, jij in beeld is al genoeg….

    @ Leo
    Dat wou ik óók zeggen Leo ,whahahaha !
    Je zou het met deze cursus zéker ook onder de knie krijgen want je hebt vast wel al veel onthouden van de eerdere poging!
    Maar gelukkig is het geen móeten ,als je al een taal of drie extra spreekt mag je niet mopperen ! Voor mij is dit de derde taal, al wil niet zeggen dan mij Engels en vooral m’n Duits perfect zijn .Lezen en verstaan zijn meestal niet zo’n probleem maar zelf spreken blijf ik lastig vinden al gaat het Engels dan nog wel redelijk .

    Beantwoorden

  8. Rietje SP
    Feb 05, 2010 @ 14:41:48

    Hay Riet
    Wat gaaf zeg.Ik ben al dat ik mijn eigen taal kent.
    Knap hoor.
    Liefs Rietje

    @ Rietje
    Leuk dat je me gevonden hebt en lees gerust mee ,ook zonder dat je een reactie schrijft mag dat .
    Ik vind het , met jóuw ziekte geschiedenis sowieso al héél knap dát je een reactie schrijft .
    Er komt hier regelmatig nóg een Rietje kijken , verwarrend al die Rietjes hé . Ik heb dus achter jouw naam SP gezet ,want ik kan aan het @ adres (of anders het IP nummer ) wel zien welke Rietje het is maar de “Rietjes” zouden zomaar in de war kunnen raken van elkaars reactie 😉
    Welkom dus en ik wens je veel plezier met de logjes ,er staan er al een paar honderd dus je kunt nog even vooruit in het archief.!

    Beantwoorden

  9. Anoniem
    Feb 05, 2010 @ 14:37:05

    hallo riet in een woord geweldig
    ben lang niet geweest lag in de lappen mand kun je lappenmand voor mij vetalen in het spaans
    en henk leert die het ook of doet hij jou helpen bij het filmen vind ik geweldig van hem
    wens jullie een heel goed wekend
    omatruus

    @ Omatruus
    Dat dácht ik al , het was zo stil op jouw site ! ik hoop dat het nu weer beter gaat . lappenmand hebben we nog niet gehad 😉 maar een bed is “cama”,ik denk dus dat je veel in je cama gelegen hebt !
    Henk deed in het begin wel mee maar vond het nu toch wel moeilijk worden .Dat is wel jammer want ik had gehoopt dat hij het op zou pikken omdat hij ook geen Engels spreekt ,dan zou hij ook wat met de kinderen kunnen praten zolang die niet genoeg Nederlands spreken .

    Beantwoorden

  10. Pia
    Feb 05, 2010 @ 13:31:40

    Gaaf om te doen joh, zeker als je een medeleerling hebt. Ik zou zeggen ; Ga zo door !!!!! 🙂

    @ Pia
    We zitten elkaar behoorlijk op te jutten en dat is inderdaad erg leuk .Houdt de moed er wel in 😉

    Beantwoorden

  11. Elise
    Feb 04, 2010 @ 22:50:57

    Ha, wat een uitvinding zo he ..het gaat je goed af !
    Spaans is mooi, als je het goed kunt spreken, succes Riet

    groetjes Elise

    @ Elise
    Of het met de uitspraak ooit helemáál goed komt moet ik afwachten natuurlijk maar je kunt met deze cursus wél veel meer oefenen en zelf controleren of het redelijk gaat want anders krijg je gewoon een foutmelding 😉

    Beantwoorden

  12. tagrijn
    Feb 04, 2010 @ 20:34:21

    Schitterend zo’n cursus en zo te horen gaat het je wat de uitspraak betreft al goed af. Je zult het in ieder geval niet langer Spaans benauwd krijgen als je met haar moet praten.

    @ Tagrijn
    Ik heb de controle op de uitspraak ook niet ál te laag gezet ( op 3/4 ) , gewoon wat vaker oefenen met de lettergrepen uitspraak en controleren bij de digitale verbeelding van de stem om het zo goed mogenlijk op te pikken .De rollende R ligt me toch iets beter dan de vage th klanken van het Engels .

    Beantwoorden

  13. Margrietgeniet
    Feb 04, 2010 @ 20:23:10

    wat leuk, joh en vooral als het werkt natuurlijk he ? Je zou er zo zin in krijgen, want Spaans is natuurlijk wel een heel belangrijke taal en strijdt met het Engels om de tottel van Belangrijkste taal, toch ? en sja…het klinkt ook allemaal zo lekker he ?

    @ Margriet
    Er zijn inderdaad nogal wat landen waar je met Spaans terecht kunt ,alleen , ik reis nooit en heb het dus niet écht nodig .Toch lijkt het me leuk omde kleinzoons uit de USA óók te kunnen verstaan als ze Spaans met hun moeder spreken in plaats van Engels .

    Beantwoorden

  14. Jeroen
    Feb 04, 2010 @ 16:12:30

    Spaans is een erg mooie taal. Maar als je het goed wilt leren ook een moeilijke taal. Vaak haal je de Hollanders er gauw tussenuit door hun uitspraak van woorden als ‘dios’ en ‘quatro’. Maar een kniesoor die daar op let.

    @ Jeroen
    Mijn schoondochter vindt Spaans véél makkelijker dan Nederlands ….. weet zij veel 😉
    Je zult zéker blijven horen dat het niet mijn moedertaal is maar uiteindelijk mag een ieder die niet mijn taal spreekt blij zijn dat ik de moeite neem om zijn/haar taal te leren en zal dan zeker niet zeuren ( als ze dat wél doen sla ik ze om de oren )

    Beantwoorden

  15. Elmar
    Feb 04, 2010 @ 15:13:06

    Leuk zo’n cursus! Nog even en je spreektvloeiend Spaans! 🙂
    Adios!
    Elmar

    @ Spaans
    Nóu…. vloeiend…. dat gaat vast lastig worden dat leer je eigenlijk het best in het land zelf ,dan móet je wel .

    Beantwoorden

  16. Astrid
    Feb 04, 2010 @ 14:45:28

    Hartstikke leuk Riet vooral omdat je anders niet zo veel te doen hebt:-)
    Lijkt me erg leuk om te horen hoe jij strakjes samen met Marion Spaans met elkaar gaan praten.

    @ Astrid
    Ja dat klopt Astrid , ik zit me hier héle dagen ze vervelen grinikdegrinik ! Vandaag van ellende maar een paar uurtjes gaan werken ,komen we toch de dag nog door 😉 Marion en ik jutten elkaar best wel aardig op met het Spaans én we hebben er veel plezier bij .

    Beantwoorden

  17. HUUB... master of the dots...
    Feb 04, 2010 @ 10:35:52

    goed hoor om dat zo te leren…

    @ Huub
    En nog léuk ook !

    Beantwoorden

  18. Redstar
    Feb 04, 2010 @ 07:30:19

    Ik heb op die manier ook een taal weten te leren, en vond dat eigenlijk een betere manier zoals ik de andere talen leerde. Nu ben ik met DUits bezig via de pc, en dat werkt ook best wel eigenlijk.

    @ Redstar
    Ik kan me er álles bij voorstellen nu , ik zou m’n Engels óók wel via een dergelijke cursus willen oppoetsen ( mijn Duits is trouwens ook méér dan roestig )

    Beantwoorden

  19. J@n.
    Feb 03, 2010 @ 23:28:56

    Je geeft het al ’n beetje aan Riet: Onthouden, dat is het probleem. Het is natuurlijk heel leuk als spelletje, maar in een kop als die van mij blijft het geleerde niet lang zitten. Ze hebben mij eens wijs gemaakt dat het aan de verschillende narcoses ligt die ik heb gehad, maar ik denk dat het meer met mijn leeftijd te maken heeft…..
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Nou even dáárgelaten of je een taal zou willen of moeten leren denk ik dat je dan , ondanks een slecht geheugen ,met deze methode nog wel een kansje maakt .
    Je kunt deze manier n.l. veel betr op je behoeften afstemmen , en het slijt heel makkelijk in als je dagelijs een half of heel uurtje bezig bent . het is een “natuurlijke “manier van leren .
    Natuurlijk kúnnen narcoses invloed op je geheugen hebben al is dat voor iedereen weer anders , jammer is dat wel maar soms moet je uit twee kwaden kiezen 😉

    Beantwoorden

  20. marion
    Feb 03, 2010 @ 21:57:56

    Ik kan dit natuurlijk alleen maar beamen, samen hebben we ook veel plezier, vooral als de treurmuziek zegt dat ik het niet goed uitspreek en mijn tong breek over de vreemde klanken, maar leuk is het en we zetten door.
    Slaap ze, Marion. xxxx

    @ Marion
    maar je had toch mooi je zoon op het verkeerde been gezet toen je hem in het Spaans aansprak door de telefoon 😉 en ik slaap nog niet dus …… no duerme !
    Jij ook welterusten als je in je “cama” ligt !

    Beantwoorden

  21. Leidse Glibber
    Feb 03, 2010 @ 21:51:07

    Wel heel handig zo’n cursus op de computer, denk dat zoeits veel speelser leert.
    Dus ehhhhhhhh jij kan volgend jaar alle zwarte pieten te woord staan in december.

    @ L.Glibber
    Je hebt me weer hélemaal door , ik hoop dat m’n verlanglijstje dan beter doorkomt 😉

    Beantwoorden

  22. joke
    Feb 03, 2010 @ 21:33:24

    Wat een leuke cursus, ik heb in een lang verleden een N.T.I cursus spaans gehad maar hier zou ik zo weer aan willen beginnen.
    Groetjes.

    @ Joke
    Het is ook érg leuk om te toen ,gewoon iedere dag een half uurtje stukje . Marion is 82 maar heeft er óók lol in en steekt er veel van op .Haar zoon woont een deel van het jaar in Spanje en die is verbaasd over wat ze er van op steekt .

    Beantwoorden

  23. wil
    Feb 03, 2010 @ 20:55:51

    wat leuk waar is dit te koop? en zijn er nog andere talen? waarschijnlijk wel lijkt me.

    @Wil
    Als googled op Rosetta Stone is het wel te koop via internet , het is wél flink pittig geprijsd en je kunt het niet met andere delen omdat er een registratiecode op zit die uitsluitend op één IP adres werkt .
    Er zijn inderdaad meer talen voorradig en er is ook een ditributeur in Nederland . geef een gil als je het niet kunt vinden dan zoek ik wel even .

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

