in afwachting..

Jullie weten nog vast wel dat ik in het logje “ontploffinfsgevaar” schreef over hoe de hoorzitting bij het KIFID de mist in ging door fouten van hún kant .
Na mijn , ehum… “krachtige ” optreden destijds beloofde de voorzitter van de commissie snel een nieuwe afspraak te regelen  en dat dééd hij ook ,nou ja  voor hún begrippen snel!

Op 4 december mocht ik wederom voor de commissie verschijnen en jullie begrijpen dat ons mooie zwarte Pieten pak me lag aan te staren om de ING eens letterlijk een “zwarte Piet ” toe te spelen ….Gelukkig won m’n gezonde verstand het en  weerstond ik óók nog de verleiding om mijn verweer op rijm te schrijven want mijn stormachtige ,boze optreden  van de vorige keer moest vooral niet door humor overschaduwd worden !

Toen ik op 4 december het gebouw betrad, dit keer in een keurig pakje en zónder woedende rode wangetjes, bleek dat er “anti Rietepietz” glazen deuren zijn aangebracht én een paal met apparatuur om te melden wie er naar binnen gelaten wilde worden .
In kan me in ieder geval niét voorstellen dat ik de vorige keer in m’n boosheid door de glazen deuren geramd kan zijn zonder het gemerkt te hebben.
De portier kan vanaf zijn balie zien wie er voor de glazen deur staat aar ik hoef géén naam te noemen om de deur open te krijgen ,hij blijkt me te herkennen ….. wat een opgewonden standje niet teweeg kan brengen !

Eenmaal binnen mocht ik op een ,mij al bekende , stoel plaatsnemen en dit keer zat aan de andere tafel een dame die er nogal “juridisch ” uitzag én een “keurig” pak om een man met een blozende bolle kop die zó onder de koeien vandaan getrokken leek te zijn , de man van ING .
De man bleek nauwelijks meer vocabulair te hebben dan ” we zijn gebonden aan de regels van europa ” en ” U heeft het contract getekend ( 50 jaar geleden ) en bent dus akkoord gegaan ” .

Na een korte samenvatting van mijn klacht door de voorzitter van de commissie konden zowel de ING als ik daar een aanvulling op geven , de ING man was dus kort van stof met de twee voorgaande kreten en ik nam de vrijheid mijn zienswijze , op  een A4 geschreven , uitgebreid voor te lezen .

Hoewel ik wel de indruk had dat de commisie enige sympatie heeft voor mijn zienswijze én mijn eerder gedane voorstellen heeft ( een gratis pas met geblokkeerde  elektronische functies ,uitsluitend om geld op te nemen aan de balie ) is het onvoorspelbaar hoe de uitspraak zal zijn omdat ik helaas niet alle wettelijke regels kan overzien ……uitspraak over 6 tot 8 weken , dat zal dus tussen half en eind januari zijn !
Op het uiterlijk van de ING man afgaande zal er wel flink wat  boerenbedrog aan te pas komen en zal men ons als melkkoe blijven gebruiken !

boer43.gif melkkoe picture by rimpelrat

UITSLUITEND VOOR DE LIEFHEBBERS ,HIER DE TEKST VAN MIJN VERWEER DAT GÉÉN AL BEKENDE FEITEN HOEFDE TE BEVATTEN .

Allereerst ,ik ben me volkomen bewust dat mijn gezonde maar simpele huisvrouwen verstand  geen gewicht in de schaal zal leggen tegen de royaal ingekochte juridische bijstand die de banken zich kunnen veroorloven .

Toch sta ik hier omdat ik me niet neer kan leggen bij de totale rechtsongelijkheid  van de rekening houder ten opzichte van de banken die ontstaan is nu we in de huidige maatschappij niet meer zonder een bankrekening kunnen.

Toen mijn man en ik zo,n 45 jaar  geleden een betaalrekening openden was dat een kwestie van rechten en plichten voor beiden partijen , de bank deed zaken met ons geld , verzorgde in ruil daarvoor gratis ons betalingsverkeer en betaalde zelfs rente over het rekeningsaldo .

Wij komen óns aandeel in de deal nog steeds  na , en stellen de bank nog steeds in de gelegenheid zaken te doen met ons, ondertussen flink, toegenomen inkomen .
Wij maken nog op dezelfde manier als destijds  gebruik van de diensten van de bank  althans ,voor zover die diensten nog geboden worden .

De ING ( voorheen postbank) laat het nu voorkomen alsof alleen zij ons een dienst verleent .De bank beslist alles eenzijdig ,wij moeten voor steeds méér zaken betalen en worden gedwongen zaken af te nemen door ons een keuze voor te leggen die geen keuze is.

De ING vindt het niet onrechtmatig dat zij ongevraagd € 10,95 voor de pinpas incasseert , maar heeft wél onzichtbaar gemaakt dat het uitsluitend om betaling van de pinpas gaat  door te vermelden dat het om kosten voor een  “basispakket “ gaat .

Men  beroept zich op het feit dat wij geen keuze gemaakt hebben toen die ons voorgelegd werd in een brief met een negatieve optie waaromtrent  zij géén ingevulde antwoordcoupon van ons ontvangen hebben .

Dat wij gemeld hebben de keuze niet reëel te vinden en dat wij daarover een klachtenprocedure in werking hebben gesteld blijkt daarop geen invloed te hebben .

Het lijkt mij dus goed mogelijk  de bank te houden aan de door óns gestelde voorwaarden in onze brief van d.d. 20 maart 2007, met eveneens een negatieve optie , waarna wij van de bank óók geen ingevulde antwoordcoupon mochten ontvangen .

De bank beroept zich op onze handtekening van ruim  45 jaar geleden als toestemming voor het gebruik van systemen waar we destijds nog geen weet van konden hebben.

Zij realiseert zich blijkbaar niet  dat er nog minsten 20 jaar mensen zullen zijn die alle zo verheerlijkte nieuwe systemen  niet , of onvoldoende, zullen beheersen .

De banken hebben m.i. zeker een zorgplicht voor deze groep mensen en moeten geldopname aan een veilige balie mogelijk blijven maken zonder dat  daar  kosten aan verbonden zijn als men geen gebruik maakt van het elektronisch betalen .

De banken zouden zich wat vaker af mogen vragen of “mogen “ wel altijd als “móeten” geïnterpreteerd zou moeten worden!

Het lijkt me de hoogste tijd dat de banken eens een bonus uitkeren aan de rekeninghouder die hen al bijna een halve eeuw in staat stelt zaken te doen !

De bank zou zich moeten realiseren  dat “de rekeninghouder” nog steeds een belangrijke dienst verleent ,nog maar kort geleden werd dat duidelijk toen de  DSB bank failliet ging omdat de rekeninghouders massaal hun tegoed opnamen .

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Maurice
    Jan 16, 2010 @ 18:25:36

    helemaal goed!
    dapper ook en zeker t proberen waard, wie zwijgt stemt immers toe.

    @ Maurice
    Ja precies ,daar gaat de bánk ook van uit dus waarom ik niet 😉

    Beantwoorden

  2. Maurice
    Jan 14, 2010 @ 21:58:30

    ik heb wel de moeite genomen om je brief te lezen, petje af, al mag het juridisch dan rammelen (denk ik), je bent wel heel duidelijk.
    Grote organisaties als ING zijn helemaal vergeten waarom zij ooit zijn opgericht.
    (net als ggz-instellingen, maar ook dat wist je al)

    @ Maurice
    Ik hoop dat ik aan heb kunnen tonen dat “de strijd” in juridisch opzicht vokomen ongelijk is .Als gewone rekeninghouder kun je het nóóit opnemen tegen de dure juristen die de banken zich ( van ons geld) veroorloven !
    Ik heb een poging gedaan om wat meer te bezien of de banken “mogen “niet te vaak door “moeten “vervangen zonder dat daar een échte noodzaak voor is .
    Die brief die ik noem heb ik ooit in een opstandige bui naar de bank geschreven en daarin hanteer ik dezelfde methode als de bank om mijn voorstellen aan te melden d.m.v “zonder tegenbericht neem ik aan dat U akkoord bent” waarna de bank uiteraard géén invulstrook terugstuurde .
    Leek me leuk om dat tóch even te vermelden en soms wéét je niet hoe dat uitpakt want …wie deed zo iets eerder en is er ooit gekeken naar de juridische kantjes daarvan !

    Beantwoorden

  3. Min
    Jan 13, 2010 @ 07:31:01

    Hulde hoor voor je vasthoudendheid!

    @ Min
    Onrecht is gewoon onrecht voor mij !

    Beantwoorden

  4. Ria/Cloggy
    Jan 10, 2010 @ 23:22:40

    Klasse Riet je betoog.En dat ze je herkent hebben bij binnenkomst kan haast niet anders na je vorige onvergetelijke bezoekje!

    Groetjesss

    @ Ria
    Dank voor het compliment ,en ik begin te gloven dat ik inderdaad een verpletterende indruk gemaakt heb 😉

    Beantwoorden

  5. vlinder
    Jan 09, 2010 @ 21:00:37

    je hebt ieder geval goed van je laten horen en nu afwachten dan maar;)
    fijn weekeind met liefs voor jou en Henk van mij…;)

    @ Vlinder
    yep , er zit niets anders op voor het moment , ik wou dat ik méér kon doen !

    Beantwoorden

  6. Jeroen
    Jan 09, 2010 @ 20:35:57

    Heb er maar niet al teveel vertrouwen in Rietz. Ook in mijn optiek is de term boerenbedrog de enige juiste. Het blijven ratten!

    @ Jeroen
    Nee hoor , ik verwacht er echt niet veel van en zie mijn overwinning meer in het feit dat ik het zowel de bank als de KIFID toch knap lastig gemaakt hebt om me te negeren .

    Beantwoorden

  7. Mama Muis
    Jan 09, 2010 @ 20:00:29

    dat van de portier komt van je blauwe ogen denk ik

    @ Mama Muis
    Zoe je écht denken ? Doe ik volgende keer m’n grote plakwimpers er nog bij 😉

    Beantwoorden

  8. Redstar
    Jan 09, 2010 @ 07:35:37

    Je betoog had ik niet beter kunnen schrijven. JE hebt gelijk, en ook ik denk dat de banken hun bestaansrecht omgedraait hebben. Maar de meeste mensen slikken alles. Ook als er opeens extra geld wordt afgeschreven vanwege een nieuwe dienst.

    @ Redstar
    Ik báál van mensen die de mond vol hebben over hoe slecht alles wel gaat maar zélf nooit iets doen om verbetering proberen af te dwingen .
    Als men zich erbij neer wil leggen …oke , maar dan niét zeuren !

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Jan 08, 2010 @ 22:50:19

    Geweldig betoog Riet en doorgaan he maar daar twijfel ik niet aan.

    @ L.Glibber
    Doorgaan is hierna geen optie meer , de uitspraak van het KIFID is bindend voor beiden partijen ,het is dus best spannend hoe het uitpakt !

    Beantwoorden

  10. Truus
    Jan 08, 2010 @ 21:40:08

    Je hebt het eerste deel weer vol humor geschreven Rietepietz. 🙂 Je A4-tje laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Ook op het serieuze vlak schrijf je prima.
    Misschien tervergeefs maar ik wens je toch succes!

    @ Truus
    Dat zijn twee dikke complimenten ,dankjewel .
    Eigenlijk kan ik mezelf beter schrijvend dan pratend uiten en in dit soort gevallen is dat een zegen . Ik zie het al als een overwinning dat zowel de bank als de onafhankelijke klachtorganisatie KIFID uiteindelijk niet zomaar om me heen konden ,dat heeft bijna drie jaar en héél veel inspanning gekost maar ik zou mezelf niet meer recht aan kunnen kijken als ik me zonder strijd bij dit soort onrecht neer zou leggen .Ik hád en heb de nee , maar wil de piepkleine kans op succes niet laten liggen .

    Beantwoorden

  11. Astrid
    Jan 08, 2010 @ 17:47:35

    Je verweer was zeer duidelijk er zat geen woord spaans bij.
    Het vervelende van dit alles is dat je eigenlijk al bij voorbaat weet dat je het niet gaat winnen.
    Wanneer dat wel het geval zou zijn dat jij gelijk krijgt valt half Nederland over de ING en wil ook dat het teruggedraaid wordt.
    Nog even geduld beoefenen voor de uitslag Riet, maar geduld heb je al heel lang dus die paar dagen kunnen er ook nog wel bij;-)
    Groetjes Astrid

    @ Astrid
    Zo ligt het niet helemaal Astrid , wij hebben vanaf de invoer van de gratis basispas niét elektronisch betaald óf “getapt” en metéén de elektronische functies laten blokkeren uit protest .Wij zijn dus niét ,zoals al die andere mopperende mensen tóch stilzwijgend akkoord gegaan .Bovendien hebben we de niéuwe passen nooit in gebruik genomen en, zo nodig ,geld via familie op laten nemen !
    De oude pas werd uitsluitend als ( verplichte ) identificatie gebruikt en ik vind niet dat wij daarvoor moeten betalen als we al twee ándere ID bewijzen hebben .
    Voor al die andere mensen zou er dus niets veranderen als aan óns wél een gratis pas wordt verstrekt om ons geld aan de balie op te kunnen nemen . Naar mijn idee zou dat heel goed kunnen zonder dat de ING over de kop gaat 😉

    Beantwoorden

  12. HUUB
    Jan 08, 2010 @ 10:43:39

    wat een strijd allemaal…

    @ Huub
    “Ja en amen zeggen” op iedere verslechtering bij de banken is me ff te simpel ,dat doen al genoeg mensen ,en ja , dán moet er gestreden worden !

    Beantwoorden

  13. peet
    Jan 08, 2010 @ 10:37:16

    Zoals morgaine zegt het was toen nog postbank toch? Daar moet je op doordrammen. Wat zijn het toch eigenlijk een stel stumpers he? Je verhaal vond ik weer prachtig zag het zo voor me, nu maar hopen dat het boertje in je voordeel beslist hahahaha

    @ Peet
    Nee het boertje hééft nu niets meer te beslissen , die moet zich ,nét als ik , bij de uiteindelijke beslissing neerleggen die het KIFID bij monde van de commissie ( die onpartijdig heet) uitspreekt .Ook het boertje was slecht uitgenodigd om zijn zegje te zeggen , net als ik . de commissie beslist !

    Beantwoorden

  14. Morgaine
    Jan 08, 2010 @ 10:18:00

    whahaha het contract getekend, volgens mij deed ik dat meer dan 20 jaar geleden nu ondertussen bij de POSTBANK, en was het toen nog niet zelfs Giroblauw past bij jou….

    Lekker dan, eigenlijk zou daar wat in moeten veranderen, want accoord ga je op het moment van tekenen natuurlijk en de regels even veranderen en overnames zouden ervoor moeten zorgen dat er nieuwe contracten komen bij de mensen in de bus…

    Ik ben heel benieuwd od dit iets gaat oplveren, zal wel niet, maar toch… je stem is gehoord!

    XXX

    @ Morgaine
    Ja precies , onze handtekening is zo’n 48 jaar oud en men zegt dus “bij een verandering die je niet bevalt “mág ” je best je contract opzeggen en naar een andere bank gaan . Omdat de voormalige postbank de állerlaatste was die voor de pas laat betalen heeft overstappen dus geen zin en dát versterkt m’n zaak een minimaal ietsepietsie .
    Ik denk dat ik mijn verweer alsnog op het log eronder plak , voor de “liefhebbers “…..

    Beantwoorden

  15. marion
    Jan 08, 2010 @ 09:27:37

    Ik vrees ook dat het niets gaat opleveren maar je weet maar nooit,
    afwachten maar. Ik vind je een moedig mens dat je daar in je eentje op af bent gegaan.
    liefs, Marion.

    @ Marion
    Als ik boos ben omdat ik dingen onrechtvaardig vind heb ik leeuwenmoed en ,hoewel ik óók van een nee uitga ,zóu het niet voor het eerst zijn dat men niét om me heen kan . Maar ja , afwachten dus nog even .
    lieve groetjes …….

    Beantwoorden

  16. Elise
    Jan 08, 2010 @ 08:16:46

    Oh jammer Riet .. ik had die gezichten best willen zien als jij in Pieten tenue naar binnen was gestormd haha.
    Tja of jij het zult winnen van hun regels .. hmm, reken er niet op.

    Fijn weekend, Elise

    @ Elise
    Ik heb me ook moeten bedwingen om er niet als zwarte Piet heen te gaan maar ja , ik wilde toch liever niet de indruk wekken dat ik het als een grap beschouw ,integendeel ,het is door en door triest dat we zó weinig in te brengen hebben bij de banken .

    Beantwoorden

  17. J@n.
    Jan 07, 2010 @ 23:59:13

    Daar kan je donder op zeggen Riet en zeker nu de ING vrijwel een staatsbank is. Er zijn nou eenmaal regels en wetten en daar moeten we ons nu eenmaal aan houden.
    Zij hebben die regels en wetten wel opgesteld dus de uitslag is voorspelbaar, jammer maar helaas Riet.
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Dat zijn ook wel ongeveer de dingen die ik in mijn betoog op tafel gelegd heb .Omdat het log mét betoog té lang zou worden heb ik het er niet bij gezet maar als je het leuk vindt om te lezen wil ik het je wel per mail toesturen hoor !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

