hoor eens even…

Gisteravond zag ik een stukje van “wat vindt Nederland?”, het nieuwe ( voor mij dan,hé ) programma van Jack Spijkerman .
De vraag was “als je móet kiezen wat lijkt je dan erger, doof zijn of blind ” .
Nou ga ik ervan uit dat iedereen in éérste instantie wel gezegd zal hebben “geen van beiden ” maar goed er móest gekozen worden en tot mijn stomme verbazing koos 88% voor liever doof dan blind zijn .
Niet dat blind zijn me een pretje lijkt maar dat die uitslag zóver naar doofheid uitvalt  geeft aan dat de gevolgen onderschat worden.

Het maakt wel duidelijk dat heel veel mensen geen idee hebben van de impact die doofheid op je leven heeft en verklaart meteen waarom veel jeugdigen hun MP3 spelers dagelijks een stevige aanslag op hun  trommelvliezen laten plegen .
Waarschijnlijk hebben ze het idee dat ,in deze “maakbare ” maatschappij waar vrijwel alles te koop is , een slecht gehoor een kwestie is van een drupje olie bij  de oorarts halen !

dokters9.gif picture by rietepietz

Niets is minder waar , het gehoor van Henk liep flink wat schade op door het werken in een lawaaierige omgeving in een tijd dat daar nog totaal geen kwaad in gezien werd.
De sterk verbeterde huidige generatie hoortoestellen helpen wel iets maar brengen zélf ook weer ongemakken met zich mee want geloof me , het is geen lolletje om altijd  “iets ” strak in je oren te voelen zitten .
De apparaatjes kunnen het gehoor nooit meer dan tot zo’n 80% aanvullen en bovendien is het , ondanks alle beweringen ,nog steeds niet mogenlijk in een gezelschap de gesprekken te volgen waardoor de sociale contacten behoorlijk onder druk komen te staan .

In gezelschap voel ik me altijd een soort “tolk vertaler” voor Henk want natuurlijk wil iedereen best wel een kéértje herhalen wat hij/zij gezegd heeft maar dat moet niet te vaak gebeuren ,dan haakt men af !
Iemand met een slecht gehoor ( en dan heb ik het nog niet eens over helemáál doof zijn ) kan nergens eenzamer zijn dan in een grote groep mensen.

Dove mensen haken liever  zelf af dan voor de zóveelste keer te moeten zeggen “wat zeg je ” !
Vaak gaan mensen dan harder praten wat soms een oplossing kan zijn  maar meestal niet nodig is omdat minder snel praten en beter articuleren vaak beter werkt .Het spreekt vanzelf dat je dan ook moet zorgen dat je mond goed zichtbaar is want ik zie aan Henk dat hij “half om half “werkt .

Ik vergeet zélf nog (te) vaak dat ik beter éérst zijn aandacht kan trekken en dán pas mijn verhaal af steken want als ik dat niet doe gaat de eerste zin voor hem verloren en moet die over .Hoe graag  ik hem ook behulpzaam ben ,tóch kan ik soms iets van ongeduld in mijn stem niet onderdrukken  als er een aantal keren herhaald moet worden en daar worden wij  allebei niet vrolijk van .
Dit in tegenstelling tot de keren dat Henk maar een beetje gokt op wat hij dénkt dat ik gezegd heb , zijn antwoord kan dan  behoorlijk hilarisch zijn ! Maar of je dáár nu doof voor moet worden……. ik zou zeggen van niet !

De nationale gehoortest laat het verschil tussen het gehoor van Henk en mij goed zien !
Als je , net als Henk destijds , óók vindt dat je partner zo onduidelijk praat klik dan even op het plaatje voor de test !

Advertenties

28 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Aukje
    Okt 13, 2009 @ 13:34:30

    ja, herkenbaar stukkie, ben zelf al vanaf mijn geboorte slechthorend.
    En als ik zou moeten kiezen??
    Liever doof dan blind, echt waar.

    @ Aukje
    Met slechthorendheid valt ook wel te leven maar échte doofheid is toch wel een ander verhaal denk ik . Al zal het voor belang van gehoor en gezichtsvermogen voor iedereen toch anders zijn .

    Beantwoorden

  2. Truus
    Okt 08, 2009 @ 16:13:28

    Ik hoef de test niet te doen Rietepietz. Ik ben al vanaf de lagere school slechthorend en dat is er in de loop der jaren niet beter op geworden. Zonder mijn toestellen hoor ik niets.
    Je logje is voor mij dus zeer herkenbaar. 😉

    @ Truus
    Vervelend voor je dat je gehoor langzaam achteruit gaat , ik zie dat ook bij Henk dus weet waar je het over hebt .
    Gelukkig dat de hoortoestellen toch nog een redelijk normaal leven moegelijk maken , je moet toch niet denken aan die grote roeptoeters van vroeger !

    Beantwoorden

  3. Liesbeth
    Okt 07, 2009 @ 00:13:38

    De laatste tijd heb ik nogal veel gepraat met iemand in het verpleeghuis waar mijn pa zit en die meneer is niet doof maar hardhorend. Sommige geluiden komen dan heel hard over, dan zie ik hem soms ook schrikken, maar toch verstaat ie me vaak niet. Best raar is dat.

    @ Liesbeth
    De ene doofheid is de andere niet en ik zie dat soms ook bij Henk . Het heeft te maken met wélke delen van het gehoor beschadigd zijn .Ook de omgevingsgeluiden zijn van invloed natuurlijk .

    Beantwoorden

  4. Leo
    Okt 06, 2009 @ 16:32:07

    Testje ook net gedaan. Uitslag”Goed gehoor”. Daar ben ik best blij mee, ook al wist ik dat wel. Ondanks het feit dat ik jaren op Schiphol heb rondgelopen waar de jets van de eerste generatie nog wel eens flink wilden krijsen in mijn nabijheid en ik als echte macho natuurlijk geen oorbeschermers opzette dan. Achteraf gezien niet zo handig natuurlijk. Wat de keuze betreft, ik wil niet eens nadenken over een slecht of geen gehoor of slecht zicht dan wel blindheid. Lijkt me als optisch ingesteld mens iets vreselijks. Je raakt zo maar geisoleerd en dat is niet fijn. En in deze snelle en vluchtige maatschappij wil men vaak ook de moeite niet nemen om rekening te houden met hen die om welke reden dan ook even niet kunnen meekomen in een gesprek of b.w.v.s. een wandeling.

    @ Leo
    Dan heb je mazzel gehad Leo óf je was er net bijtijds tussenuit geknepen .Je moet er niet aan denken om doof of blind te zijn .
    Mensen willen vaak best rekening houden met gebreken maar dan moet de “kwaal “wel zichtbaar zijn .
    Doofheid is dat niet en ,ook als met ervan af weet wordt het in de omgang toch weer vaak vergeten omdat het niet constand te zien is .

    Beantwoorden

  5. Min
    Okt 06, 2009 @ 14:09:14

    Doof of blind.. Het is geen keuze.
    Mijn broer is beroepsdoof (van 1969) en er is een kans dat ik (hoop op heel lange termijn) een deel van mijn gezichtsvermogen ga verliezen.
    Mmm misschien moet ik toch eens terug naar diegene die me dat voorspelde, want dat was in 1996…

    @ MIn
    Ik hoop héél erg voor jou dat men in de toekomst voor jou blindheid kan voorkomen of genezen .De wetenschap gaat wel hard maar in dit soort gevallen toch minder hard dan we zouden willen ,net als bij doofheid.

    Beantwoorden

  6. HUUB
    Okt 06, 2009 @ 13:02:17

    mensen zouden eens wat meer respect moeten hebben voor medische problemen van anderen…

    @ HUUB
    Gelukkig zijn die mensen er best wel veel maar heel veel ongemakken zijn niet meteen duidelijk voor een ander waardoor “begrip hebben” toch wat lastig is !.

    Beantwoorden

  7. Thamara
    Okt 06, 2009 @ 10:41:36

    Doof zijn is erg, die eenzaamheid die je voelt in in een groep van mensen..brrr
    Mar je hebt dannog wel de lichaamstaal waar je veel uit kunt halen.
    Bij blind zijn heb je dat niet.
    Ik was als kind zijnde doof tot mijn 7de jaar, ik weet nog een beeje hoe dat was.( ben daarna een half jaar bestraald, bleek na jaren kankerverwekkend te zijn dus dat doen ze niet meer).
    Op mijn werk is er een blind client, en ze heeft ook wel veel lol. ze weet niet beter,maar toch.. als ik zou moeten kiezen, ga ik voor doof.. hoe erg dat ook is. Maar gelukkig hoeven we niet te kiezen..

    @ Thamara
    Nee gelúkkig niet ! Dat is niet niks om als kind doof te zijn maar fijn dat men je toch heeft helpen al was dat met een uiteindelijk omstreden methode .
    Ik denk dat het gemis van gezichtsvermogen of gehoor voor iedereen toch weer anders kan zijn .Maar uiteindelijk leren de meeste mensen best goed met hun “makke” omgaan want mensen zijn flexibel !
    Evengoed zou ik ook geen keus willen maken als men me de vraag stelt .

    Beantwoorden

  8. Morgaine
    Okt 05, 2009 @ 23:06:42

    @Riet, juist, men denkt dan aan muziek!

    Luisteren doet de mens toch al niet, dus waarom is het erg om doof te zijn? Ze vergeten dat ze zo op hun gehoor vertrouwen in het verkeer bijv. alleen al of weet ik waar om niet tegen iets of iemand aan te botsen, ze zouden zich even moeten herinneren hoe vleermuizen bijv hun weg vinden 😉

    XXX

    @ Morgaine
    Ja dat klopt helemaal , ik moet Henk ook wel eens “redden” omdat hij achteropkomend verkeer meestal te laat hoort en dan hij nog niet eens helemáál doof en heeft hoorapparaten .Het nadeel is dat die óók de wind versterken en dát die herrie overstemt dan weer geluiden die van verder weg komen ,dus fietsters ,auto’s enz.
    Jezelf horen kauwen is ook zoiets 😉

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Okt 05, 2009 @ 22:31:44

    Het lijkt mij allebei verschrikkelijk en zou niet weten wat je moest kiezen.
    Vind het ook geen vraag om een keuze over te maken.

    @ L.Glibber
    Ben ik met je eens Glibber , ik zou daar óók geen antwoord op kunnen geven . Het is allebei te afschuwelijk !

    Beantwoorden

  10. Pia
    Okt 05, 2009 @ 19:59:04

    Nou inderdaad maar goed dat we niet moeten kiezen. Alle twee zal wel een voordeel hebben. ALs je blind bent mag je voelen:) en als je doof bent hoef je niet naar dat lege gezeik om je heen te luisteren. Maar voordat mijn oren werden uitgespoten werd ik gek omdat ik de helft miste en niet meer wist waar het over ging. En zonder bril voel ik me ook een zombie als ik een krant wil lezen of prijzen in de supermarkt wil zien. Dus maar goed dat we in het echie niet hoeven te kiezen.

    @ Pia
    Je benadert het probleem gelukkig vanuit de positieve hoek, volgens mij heeft Henk ook wel eens de neiging om aan zijn doofheid een “Oost-Indische ” vorm te geven .
    ” Je wordt het wel zat om te herhalen ” zie je hem dan denken 😉 .
    Het is zeker maar goed dat we niet hoeven te kiezen al lijkt het soms wel of het jonge spul zich vrijwillig aanmeldt voor doofheid .

    Beantwoorden

  11. wilma
    Okt 05, 2009 @ 19:57:14

    Mijn moeder is zo goed als doof en afhankelijk van gehoortoestellen..dus ik ga de test niet doen 😉 ben veel te bang dat ik straks ook als slechthorend uit de bus kom…
    Maar kan me wel voorstellen hoe het is dus!
    Lijkt me vreselijk, maar blind zij n lijkt me ook heel erg.
    Dus ik zou niet kunnen kiezen, gelukkig hoef ik dat ook niet en ik hoop dat dat heel lang zo mag blijven.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma
    Geen weldenkend mens zou inderdaad willen kiezen en gelukkig mogen we ook niet kiezen . Doofheid is meestal niet erfelijk dus dat dát betreft kun je rustig de test doen .

    Beantwoorden

  12. Gisella
    Okt 05, 2009 @ 15:27:45

    Tja dat zal een lastige keuze zijn denk ik, maar als ik zelf mag kiezen is het toch doofheid, want helemaal niks meer zien en alleen in het donker leven en geluiden horen zou een ramp zijn denk ik..
    Bart heeft ook gehoorapparaten en ja ook ik ga wel eens te snel voor hem en dan heb je hele rare antwoorden af en toe 🙂 Zelf ben ik aan een kant want slechthorend maar dat komt door het infarct vorig jaar en als het heel druk is hoor ik wat minder.

    @ Gisella
    Het zal wel meespelen dat mensen doofheid vooral kennen van “slechter horen” en daar is wel mee te leven al kent het wat beperkingen . Af en toe wél lachen hé als het het antwoord dat je krijgt nérgens op slaat , wij liggen hier wel eens in een deuk omdat soort dingen .
    Ik kende vroeger wél iemand die écht doof was en dat vraagt toch meer handigheidjes .Roepen had geen zin dus om de aandacht te trekken was even op de grond stampen nodig , die trilling werd dan wél gevoeld en begrepen als “ze roepen me ” !

    Beantwoorden

  13. Elise
    Okt 05, 2009 @ 10:46:01

    Ik heb die show niet gekoken, vind Jack Spijkerman zo irritant, maar ook wij hadden het over die vraag, doof of blind. En ook wij beiden zeiden direct doof. Als je doof bent, ben je niet afhankelijk van anderen. Blind zijn lijkt mij vele malen erger. Je ziet niets .. alleen maar donker.

    Misschien wel krom hoor, mijn eigen zus was doof, maar ze had wel veel lol door het contact met haar ogen.

    Elise

    @ Elise
    Toch zijn ook dove mensen ( en dan bedoel ik dus écht helemaal doof) in sommige dingen afhankelijk van anderen .Henk is niet 100% doof maar hoort héél veel geluidje die belangrijk kunnen zijn , de brandmelder bijv.,de piepjes van het pinnen waardoor hij niet hoort of hij goed ingedrukt heeft en het veel te vaak fout zou gaan , de waarschuwingspiepjes als de telefoon op de oplader moet en de mobiele telefoon alleen als hij hem in z’n borstzak heeft , een achteropkomende fietster die over de stoep rijdt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Beantwoorden

  14. Morgaine
    Okt 05, 2009 @ 10:04:25

    @Riet, ik denk dat er meer mensen beeldend bezig zijn en zich niet realiseren dat lezen alleen al met braille of voorlezen ook heel goed kan…

    Zie eens hoeveel doeken je overal kunt kopen en goedkope verf, veel mensen schilderen en tekenen lijkt wel, hier is de boel altijd snel uitverkocht bij de blokker en het Kruidvat als ze weer een stapel canvas hebben liggen net als de verf aan de overkant van de doeken 😉

    XXX

    @ Morgaine
    Ja wij hebben waarschijnlijk nu na het stenen ,ijzeren en weet ik veel voor tijdperken nu het “linnen ” tijdperk 😉
    Volgens mij zouden ook veel mensen het zicht op de natuur willen behouden en zijn echt veel mensen die denken dat doofheid alleen maar geen muziek horen betekent .

    Beantwoorden

  15. Redstar
    Okt 05, 2009 @ 08:07:41

    Ik heb heel wat collega’s stoer lopen doen over gehoor bescherming. Niet nodig, kan geen kwaad joh, moet ik er bij lopen als jou dan?.. Dat soort opmerkingen maakten veen er altijd. Nu zit er een groot verschil tussen mij en sommige van hen die ik nog steeds zie. Mijn gehoor is nog perfect, en dat van hun is aangetast. ALs ik naar een concert ga, of zelf optreed gaan er altijd dopjes in.

    Maar kiezen zou ik niet kunnen. Ik hou van muziek, maar ben ook designer. Ik zou niet doof en niet blind willen zijn. En dat laatste ben ik toevallig aan een oog. 😀

    @ Redstar
    Ik begrijp in ieder geval óók niet dat veel kinderen bewust het risico op gehoorschade willen lopen .Eigenlijk is dat , zonder een zinnige toch kiezen voor doofheid .
    Natuurlijk wil niemand doof of blind zijn , ik ook niet maar áls ik moest kiezen zou ik het op een akkoortje gooien , één oog en één oor overhouden 😉

    Beantwoorden

  16. peet
    Okt 05, 2009 @ 00:04:40

    Ten eerste lijkt het me vreselijk om voor zo een keuze gezet te worden, het lijkt me alle twee vreselijk. En wat je zegt over dat geisoleerd raken dat klopt wel. Ik heb bijv last mee als er muziek is en meerdere mensen praten ook maar flarden van het gesprek kan volgen, dan kan ik me heel goed indenken hoe jou Henk zich voelt.Wat ik ook altijd zo erg vindt als iemand een handicp heeft behandelt wordt als iemand die ook niet goed bij zijn verstand is. Want doof of blind zijn wil ziet zeggen dat je hersenen niet functioneren.

    @ Peet
    Ik ben ook blij dat we die keuze niet hoeven te maken want ik zou óók niet kunnen kiezen ,het één is al net zo erg als het ander .
    Toch zijn mensen vaak wel genegen tot hulp maar omdat doofheid niet te zien moetje dat dan wel zélf aangeven .
    Feit is wel dat je makkelijker mee om leert gaan als je “ervaringsdeskundige “bent .

    Beantwoorden

  17. Hanny
    Okt 04, 2009 @ 23:20:02

    Als ik zou moeten kiezen, koos ik denk ik toch voor de doofheid. Ik weet wat doofheid met een mens doet. Jarenlang heb ik met een doof nichtje opgetrokken en Jan heeft ook gehoorapparaten. Het punt is dat je met doofheid jezelf goed kunt redden, met wat aanpassingen. Met blindheid ben je veel afhankelijker van anderen. Ook voor blinden zijn er hulpmiddelen. Blijft over dat je voor bijvoorbeeld voor het kopen van kleding, altijd afhankelijk bent van anderen. Ik zou die afhankelijkheid als een grotere belemmering ervaren dan wanneer ik doof zou zijn. Doof is niet plezierig, weet ik een beetje, want in een groot gezelschap kan ik niet horen wat naast mij wordt gezegd. Terwijl mijn gehoor uitstekend is.

    @ Hanny
    Het zal ook van mens tot mens wel verschillen wélke beperkingen het minst overkomenlijk zijn .Ik ken een blinde man die niet met kledingkeuze zit en zich prima redt .
    Vandaag zag ik toevallig in een ziekenhuislift een blinde man mét stok maar gelukkig ook een begeleidster want in de lift werd helaas niet omgeroepen op welke etage de lift nu stopte ( meestal gebeurd dat wél ) het cijfertje op het bedieningspaneel kon de man natuurlijk niet zien ,hier was dus doofheid in het voordeel geweest 😉

    Beantwoorden

  18. Annemarie
    Okt 04, 2009 @ 22:47:03

    Heel af en toe wil ik de muziek wel eens te hard zetten, amar in me oren kan ik daar niet eens tegen.. wel op de stereo thuis..
    Uit de uitslag komt dat dit gedeelte nog goed is..

    Maar toch… Je vereenzaamt dan misschien wel, maar ik denk dat dat met blind zijn nog erger is! Want dan is het nog lastiger om buiten te komen.. De keuze is lastig, maar ik zou toch ook gaan voor doof denk ik.

    @ Annemarie
    Gelukkig is die keuze niet aan ons ,al snap ik niet dat zoveel jongelui vrijwillig het risico lopen om hun gehoor behoorlijk te verpesten .Ik denk ook dat mensen vaker voor doof zullen kiezen omdat totale doofheid toch minder veel voorkomt .Ze denken dat een hoorapparaatje het probleem later wel oplost ,dat gaat ze dan toch nog opbreken denk ik 😉

    Beantwoorden

  19. tagrijn
    Okt 04, 2009 @ 20:28:21

    Ik kan mijn werk en mijn hobby’s allemaal blijven doen als ik doof ben. Zodra ik blind ben, kan ik niet meer tekenen, schilderen, weblogs maken, stukken schrijven, musea bezoeken enz. Als ik doof ben mis ik een stuk communicatie en muziek, maar hoef er niets van het bovenstaande voor opzij te zetten. Nee, mijn keus is snel gemaakt al hoop ik natuurlijk dat het nooit zover komt dat ik doof word.

    @ Tagrijn
    Ja net als bij Morgaine begrijp ik dat voor jou blindheid afschrikwekkender zal zijn dan doofheid !Natuurlijk zijn voor een schilder zijn ogen véél belangrijker dan de oren .
    Voor iemand die muziek maakt ,zingt of op een andere manier van geluid afhankelijk is ligt dat weer net andersom natuurlijk .Het is vreemd dat dát eigenlijk niet uit dat onderzoek naar voren komt .

    Beantwoorden

  20. Morgaine
    Okt 04, 2009 @ 20:23:00

    Ook ik heb deze ervaring gekend, dubbel, eerst mijn stiefvader die dan nog wel kon horen zonder apparaten maar wel slechter en met regelmaat moest uit laten spuiten, dan ging het wel weer. Mijn oma was een ander verhaal, wel met apparaat en later kon ook dat niet meer door haar alzheimer wist ze soms niet wat het was dat apparaat of stond ze het aan en uit te zetten constant in haar handen ermee…

    Maar mijn dochter stelde deze vraag ook aan mij nog niet zolang geleden, een vraag die iedereen natuurlijk heeft in tienertijd ook ik, en beiden sloot ik uit. Nu, als ik moet kiezen…

    Ja Riet, gezien mijn werk mijn weg mijn wil, mijn besluit, als het één van de twee moet zijn, dan de doofheid, want mijn zicht is meer belangrijk met schetsen en tekenen en schilderen of beeldend werken dan mijn gehoor… al gaat dit wel enorm samen, muziek kan mij helpen mijzelf te verliezen in mijn eigen wereld, waardoor de muziek op den duur ook onzichtbaar is geworden omdat het beeld waar ik mee bezig ben de overhand neemt. Kortom, mensen hebben misschien op dezelfde wijze gekozen, wat voor hen het meest belangrijk is in hun werk of meer nog hobby om te behouden…

    Iemand die zingt zal altijd de blindheid kiezen… Want dan hoor je nog en braille is een goede optie, maar met schetsen is dat wat minder.

    XXX

    @ Morgaine
    Henk z’n vader was inderdaad ook al doof en heeft nooit aan de toenmalige hoorapparaten kunnen wennen , met z’n reuma handen kon hij de piepkleine knopjes niet bedienen .Gelukkig gaat dát nu automatisch !
    Ik kan me wel voorstellen dat mensen die tekenen en schilderen zéker niet blind willen worden ,omgekeerd zullen mensen die muziek maken ,of zingen, liever niet blind worden .
    Dát is wat me aan de uitslag verbaasd , het zou meer rond fifty-fifty moeten liggen naar mijn idee .
    Ik denk dat de onzichtbaarheid van doofheid de oorzaak is dat men zich ( meestal) de nadelen daarvan minder realiseert .

    Beantwoorden

  21. Mama Muis
    Okt 04, 2009 @ 20:12:40

    Volgens mij is dat eens onderzocht, vraag me niet hoe of wat , want dat ben ik vergeten, maar kwam er ook uit dat niet kunnen horen een enorme impact had op mensen, misschien nog wel groter dan niet kunnen zien. groeiend wantrouwen, schrikken, buitengesloten voelen…

    @ Mama Muis
    Volgens mij zit het probleem juist in het feit dat doofheid niet zichtbaar is .Mensen denken dus snel dat je niet geinteresseerd bent in het gesprek ,of je te goed voelt voor het gezelschap .Ook goedwillende mensen vergeten na enige tijd vaak rekening te houden ,ik begrijp dat best, maar het feit is er !

    Beantwoorden

  22. Maurice
    Okt 04, 2009 @ 20:07:47

    ik geloof helemaal in je betoog, en leer er veel van, komt met name natuurlijk dat jij via henk dit schrijft vanuit ervaringsdeskundigheid.
    Nooit gerealiseerd bijv dat dove/ slechthorende mensen in gezelschap daardoor zo eenzaam raken.
    maar nu heb ik jou tips gelukkig!

    @ Maurice
    Het nadeel van doofheid is dat het niet op valt , je ziet aan een blinde meestal wel wat er aan de hand is maar dove mensen worden vaak voor minder communicatief gezien als ze weinig zeggen , de reden waarom is dan niet te zien .

    Beantwoorden

  23. Anoniem
    Okt 04, 2009 @ 20:00:46

    Alhoewel ik met het zelfde probleem kamp als Henk, moet ik er toch niet aan denken dat ik niets meer zie, dus hoor ik helaas ook tot de meerderheid.
    Ik vind dit altijd van die nare vragen.
    tot morgen, lieve groetjes, Marion.

    @ Marion
    Ik ben héél erg blij dat er niets te kiezen valt want het allebei natuurlijk vreselijk .
    Het hangt natuurlijk ook een beetje af van de mate van doofheid , als je écht helemaal doof bent zal dat óók niet mee vallen denk ik .Gelukkig kunnen veel dove mensen nog wel wat horen en veel blinde mensen nog wel iets zien .Met wat aanpassingen is daar in beide gevallen dan best mee te leven .
    Aan hélemaal doof of blind zijn moet je natuurlijk niét denken .
    Tot morgen inderdaad ,gaan we er “een leuke dag ” van maken hé 😉

    Beantwoorden

  24. Jeroen
    Okt 04, 2009 @ 19:14:07

    @Rietz: de innovatie die ik bedoelde is geen gehoortoestel maar het herstel van de trilcellen zelf. Dit was tot voor kort onmogelijk. Ze staan nog aan het begin maar in de verre toekomst zal er zeker succes geboekt worden.

    @ Jeroen
    Ik heb er wel eens iets over gelezen maar zover is het nog láng niet en ook dan is het afwachten hoe de resultaten zijn en voor wélke soorten doofheid het gaat werken .

    Beantwoorden

  25. vlinder
    Okt 04, 2009 @ 18:37:16

    denk dat beide erg onderschat word en het probleem ligt ook grotendeels in de omgang met mensen met een handicap denk ik.en dan bedoel ik dat
    veel mensen geen geduld hebben met mensen met een handicap.
    weet me nog een schrijnend voorbeeld te herinneren.ik stond op het perron en er was al omgeroepen dat de trein die klaar stond ergens anders heen zou gaan dan wat er op het bord stond.er stapte een man in en die man bleek dus doof te zijn.ik zat tegenover die persoon en toen hij erachter kwam dat de trein NIET daar heen ging,was hij laaiend.
    ik bedoel dus maar,deze man werd de dupe van een fout door de NS omdat het wél omgeroepen werd,maar niet tijdig op het bord verscheen die deze man gelezen had.ik vond dat zó erg en ik begreep zijn boosheid en onmacht heel erg.
    ikzelf heb me ook wel is de vraag gesteld wat erger zou zijn voor mijzelf dan he..ik spreek voor mezelf.dan zou ik liever doof zijn toch,al lijkt het me ontzettend moeilijk om altijd die stilte te moeten ervaren.
    hoe dan ook,het is beide natuurlijk vreselijk en nogmaals..hadden de mensen maar meer begrip voor elkaar dan zouden mensen met een handicap niet zo geisoleerd hoeven leven denk ik.
    fijne nieuwe week en goed dat je hier een logje aan wijd rietz want er is veel onbegrip en zo leren we alleen maar toch?
    liefs van mij…;)

    @ Vlinder
    Toch is het wel “menselijk” om je niet goed in te kunnen leven bij mensen met een handycap .Je ervaart natuurlijk de problemen pas wanner je er in je directe omgeving mee te maken krijgt .Naarmate je ouder wordt gaat dat makkelijker doordat je wat meer meegemaakt hebt .
    Zoals ik al zei vergeet ik zélf toch ook nog te vaak dat ik pas moet gaan praten tegen Henk als hij me kan zien ,dat scheelt heel veel herhalen dat voor mij soms weer lastig is omdat ik cara patient ben en niet in alle omstandigheden voldoende adem heb .
    Dat zijn de momenten waar Henk merkt dat zijn doofheid ook voor anderen “lastig” is .

    Beantwoorden

  26. Jeroen
    Okt 04, 2009 @ 18:00:49

    Inderdaad is doofheid een flinke handicap. En lijkt de jeugd ook nog eens het gelijk aan haar kant te krijgen als ze denkt dat de wetenschap met oplossingen komt. Nog maar kort geleden is er een enorme doorbraak geforceerd met het hertel waar het gaat om verloren gegane gehoorcellen. Dit werd altijd beschouwd als definitief, als onomkeerbaar. zowel doofheid als blindheid zijn geen pretje. En hoewel ik doofheid echt niet onderschat zou ik toch zelf ook tot de meerderheidsgroep behoren. Heel verhelderend dat je dit logje hier neerzet vanuit de optiek van een slechthorende. Want de problematiek van andere mensen ben ik echt niet DOOF voor.

    @ Jeroen
    Ik zou toch nog niet te snel denken dat het gehoor 100% hersteld kan worden .Iedere nieuwe generatie hoorapparaten pretendeert wéér dat men nooit geen problemen meer zal hebben in grotere gezelschappen .
    Henk heeft voor ruim €3000,– in zijn oren hangen ,”computergestuurd” maar het blijft behelpen .
    Eigenlijk is alleen het bedieningsgemak en comfort veel verbeterd in de laatste 15 á 20 jaar

    Beantwoorden

  27. Elmar
    Okt 04, 2009 @ 17:42:38

    Ik denk dat men inderdaad de gevolgen van niet kunnen horen onderschat Rietz! Je komt pas achter de gevolgen van een slecht gehoor of van slecht zien als je er mee geconfronteerd wordt, tot die tijd valt niet te beoordelen wat erger is.
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar
    Bovendien is het voor iedereen toch weer een beetje anders ,voor de één kan het gehoor veel belangrijker zijn dan voor de ander en dat is natuurlijk ook zo met het gezichtsvermogen .Maar van blindheid lijken de gevolgen dus beter in te schatten dan van doofheid.

    Beantwoorden

  28. J@n.
    Okt 04, 2009 @ 17:15:42

    Die discussie heb ik ook gehad met mijn bijna dove zwager, Rietz en nou zou ik dan ook wel eens willen praten met een blinde en dan nog kan ik niet een echt oordeel hebben, zelfs niet als ik het een of het ander was. Moeilijk Rietz, maar erg is het zonder meer alletwee!
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Nee natuurlijk kunnen we ons daar weinig voorstelling van maken en willen we sowieso gewoon kunnen horen én zien .Ik ken wel een vrijwel blinde man die er ,naar eigen zeggen , goed mee uit de voeten kan .Kort geleden is zijn (zeer slechtziende ) vrouw overleden maar hij redt zich prima . Niet alleen als blinde heb je een probleem in bijv het verkeer , ik trek Henk regelmatig tijdig weg voor achterop komende fietsers die hij niet hoort

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: