kunst-zinnig

Enige tijd geleden schreef Tagrijn een logje over de tentoonstelling “nieuw licht” in het Haagsche gemeente museum  !
Vorige week vonden Marion en ik dat een leuk doel voor ons wekelijkse stap-klets-psp-middagje !
Volgens de site is het museum rolstoelvriendelijk en dus rolde ik welgemoed de rolstoel door de lange intree gang van het mooie “Berlage gebouw” om in de verte over de héle breedte een trapje van drie stenen treetjes in beeld te zien komen ……… rolstoelvriendelijk ???….dachten wij !

Bij nadere bestudering leek in de vloertegels vóór de eerste trede een soort vierkant luik te liggen waar ,zeker niet toevallig , aan beide kanten een metalen hekwerk stond en dáár bleek een knop in te zitten zoals je die bij ieder lift kunt vinden .
Allemaal leuk bedacht maarrrrrrr , als dat vloertje omhoog gaat komen we drie treden hoger toch een flink stuk vloer te kort en zou Marion over een flinke zweefduik moeten beschikken om “de overkant te halen”.

Tot onze grote verbazing zagen we, nadat we met ware doodsverachting op de knop hadden gedrukt , dat bij het stijgen óók de stenen treden stuk voor stuk mee omhoog kwamen !
Als ik eerlijk ben was dát het meest memorabele  moment van hele museumbezoek, was ook de tentoonstelling zeker de moeite waard .

Minpuntje voor de rolstoelvriendelijkheid zijn de vele prachtige originele Berlage deuren die echter allemaal gesloten zijn wegens de brandveiligheid .
Niet overal was een suppoost bij de hand en dus restte me regelmatig niets anders dan “de kont tegen de krib “..eh .. de deur te gooien en Marion achteruit de volgende kamer binnen te rijden , ze weet nu perfect hoe een draaitol zich moet voelen .

Al met al was het fijne middag waar ik Marion ook even parkeerde bij een wandschildering in één van de gang nissen en daar een foto van haar maakte. Na een beetje knoeien in psp krijg je dan een soort “zoek de verschillen ” plaatje !

plaatje2.gif picture by rietepietz

plaatje1.gif picture by rietepietz

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Margrietgeniet
    Aug 06, 2009 @ 12:12:47

    een geweldig verhaal met een fantastisch stukje technisch vernuft en een DIJK van een foto. Je hebt hem ook fantastisch gefotoshopt

    @ Margriet
    De foto vróeg er gewoon om en daar kan ik niet doof voor blijven 😉

    Beantwoorden

  2. Anoniem
    Aug 05, 2009 @ 16:51:20

    heb nog niemand hoeven duwen en zover het gaat probeer ik nog altijd te lopen (met moeite)maar probeer het toch word al zenuachtig als ik aan zo een lift denk maar wie er mee om kan gaan heb ik respect voor je psp bewerking is geweldig als marion niet zo leuk gekleed was zou je denken dat het zo hoorde wens jullie nog een fijne avond
    truus

    @ kamerplantje Truus
    Het is inderdaad soms een angstig avontuur als je in een rolstoel overgeleverd bent aan je “roller ” .Vooral een “roller” die weinig ervaring heeft kan zich er behoorliojk op verkijken .Stoepjes op en af gaan kán voor
    iemand die weinig armkracht heeft best zwaar zijn en je zal die stoel maar los laten schieten !
    Marion loopt in en om huis ook zo veel ze kan zelf met de rollator maar om ook nog eens “ergens te komen “is een rolstoel natuurlijk een oplossing !

    Beantwoorden

  3. Liesbeth
    Aug 05, 2009 @ 12:09:28

    Erg leuk dat je haar zo in het schilderij hebt gekregen! Rolstoelvriendelijk is een term waar ik nu ook weer volop mee te maken heb. Alhoewel ik het niet heb verleerd om erachter te lopen en er mee om te gaan.Het gaat me nog net zo goed af als vroeger zo’n 30-40 jaar geleden

    @ Liesbeth
    Er gaat best nog veel mis met “rolstoelvriendelijkheid” als begrip maar dat zul jij ook dagelijks ervaren .
    Eigenlijk zou iedereen verplicht een weekje per rolstoel op stap moeten ,dat is een erg leerzame ervaring .Het is niet altijd kwade opzet maar “wat je niet kent “kun je jezelf ook niet in inleven .

    Beantwoorden

  4. fotolog Albert & Mara
    Aug 05, 2009 @ 01:16:51

    O.T. Soms zijn er uitspraken waar wij het bijna helemaal mee eens zijn.
    Rietepietz dit schreef je bij Leo:
    De meetingen heb ik wel gevolgd bij een deel van de loggers die er wél waren maar tot nu toe zelf niet aan deelgenomen .
    Domweg omdat ik geen mens ben om een middag op visite te zitten , ben ik te onrustig voor , en ook omdat ik niet álle loggers hoef te leren kennen want dat zou gewoon veel te belastend worden voor m’n sociale leven 😉 .
    Dit keer zal ik er bij zijn omdat de vorm van de meeting me aanspreekt!

    Wij zouden dit ook geschreven kunnen hebben. Deze keer zijn wij er wel bij omdat de vorm ons heel erg aanspreekt. Jammer dat je niet blijft eten.
    Tot zaterdag. Saludos de Albert y Mara

    @ Albert & Mara
    Grappig dat we daar ongeveer hetzelfde over denken , niet dat het voor mij een voorwaarde voor contact is dát we hetzelfde denken hoor .Een beetje dicussie kan ook z’n charme hebben . maar leuk dat we elkaar dus gaan zien in Delft .Eten doe ik het liefst thuis , ik ben nogal lastig met eten en vind het jammer om een hoop geld neer te leggen voor eten dat ik maar niks vind !

    Beantwoorden

  5. Jeroen
    Aug 04, 2009 @ 23:58:23

    @Rietepietz: Daar ben ik niet geschikt voor. Om advocaat te kunnen worden moet empatisch vermogen je volkomen vreemd zijn.

    @ Jeroen
    Ik denk dat je daar hélemaal gelijk in hebt Jeroen !Maar je bent er slim genoeg voor !

    Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Aug 04, 2009 @ 23:14:34

    Mooie psp geworden.
    Geinig dat die traptreden mee bewegen.
    Ennuhhhh heb je nu een blauwe achterste van het duwen hahhhah

    @ L.Glibber
    gelukkig kan mijn achterwerk tegenwoordig wel een stootje hebben Glibber 😉

    Beantwoorden

  7. tagrijn
    Aug 04, 2009 @ 22:31:24

    Je hebt zomaar een nieuw kunstwerk geschapen! Al is het wel droevig dat het met die deuren zo slecht geregeld is.

    @ Tagrijn
    Die deuren moeten gesloten blijven om , bij calamiteiten als brand, de andere zalen af te schermen .het vreemde daarbij is dat de deuren van koper achtig materiaal gemaakt lijken te zijn maar óók van grote glasvlakken voorzien zijn …. ik vraag me dus af wat er met dat glas gebeurd als er brand is 😉

    Beantwoorden

  8. Jeroen
    Aug 04, 2009 @ 22:04:00

    Maar gelijk hadden ze….het was rolstoel vriendelijk. Er staat nergens vermeld dat het ook vriendelijk is naar de rolstoelduwster toe.

    @ Jeroen
    Je bent een sluwe vos Jeroen , hoe denk je over een studie advocaat;-) ?

    Beantwoorden

  9. Mama Muis
    Aug 04, 2009 @ 21:15:34

    geestig, marion is op de een of andere manier helemaal in stijl gekleed en gekapt 🙂

    @ Mama Muis
    Ze voelde zich er ook hélemaal thuis , volgens mij straalt ze dat uit 😉

    Beantwoorden

  10. vlinder
    Aug 04, 2009 @ 20:25:36

    wauw! wat mooi gemaakt zo de foto,s zeg;)
    lijkt me inderdaad een belevenis zo,n traplift zeg hihi en jullie hadden een leuk dagje weer dus..;)
    liefs van mij..;)

    @ Vlinder
    Ja het was weer een gewéldige dag ! Die lift was wel héél bijzonder , ik ga nog wel een keer terug om hem te filmen denk ik !

    Beantwoorden

  11. Natazz
    Aug 04, 2009 @ 14:12:49

    Marion past precies op jou schilderij, of ze der al 100 jaar staat zo. haha.

    Fijn dat jullie ondanks de obstakels toch hebben genoten van het museum.

    @ Natazz
    Het leukste vind ik nog dat het geheel zo mooi in de kleurtjes van m’n weblog past 😉

    Beantwoorden

  12. Gisella
    Aug 04, 2009 @ 08:55:23

    Dat was dus een echt staaltje techniek om zo met de lift omhoog te gaan als ik het zo lees 🙂

    Prachtig gedaan met psp om haar zo in het schilderij te zetten hihi

    @ Gisella ,
    Ik was best onder de indruk van dat liftje ja 😉
    Ik vond het een leuk grapje om een schilderij van die foto te maken , zo héél goed ben ik er niet in maar als je even vluchtig kijkt lijkt het wel aardit toch ?

    Beantwoorden

  13. Pia
    Aug 03, 2009 @ 21:39:09

    Nou Riet die kunst van jou met een verhaal moet je dus gewoon aan dat museum verkopen. Super middag was het dus weer, hahaha ik zie die gezichten helemaal voor me.

    @ Pia
    Het meseum zal zich “mijn kunst “niet kunnen veroorloven in deze crisistijd , mijn prijzen zijn natuurlijk enórm gestegen sinds ik log 😉

    Beantwoorden

  14. Leo
    Aug 03, 2009 @ 14:17:32

    Ja een foto van die ingenieuwze lift was niet zo gek geweest hier….Goed dat jullie samen hebben genoten. En die foto in dat schilderij, of was het nu andersom?, is leuk gevonden.

    @ Leo
    Ja stom natuurlijk dat ik er niet aan gedacht heb , misschien maak ik dat nog een keer goed , ik kom er vaak in de buurt !

    Beantwoorden

  15. Elise
    Aug 03, 2009 @ 11:50:14

    Waarom heb je nou geen foto van die lift genomen hahaha ?
    Maar die onderste foto is super bewekt, beetje vreemd armpje zo maar ach een kniesoor wie daar op let.

    Fijne maandag, Elise

    @ Elise
    De camara zat N.B. in m’n tas maar we hadden pas in de gaten dat het best wel bijzonder werkte toen we al boven waren .Als ik er ooit nog eens kom zal ik het filmen ,beloofd!

    Dat “armpje ” ligt natuurlijk over mijn tas heen 😉 ( nou ja dat zóu je kunnen denken )

    Beantwoorden

  16. r
    Aug 03, 2009 @ 10:57:52

    hai Riet, wat heb je dat leuk gedaan, Marion in die wandschildering, mooie herinnering voor haar…..fijne nieuwe week, leifs van mij

    @ Rietje
    Het grappige is dat Marion ( bijna 82 ) dit zelf ook heel goed gemaakt zou kunnen hebben , zij is heel handig met psp !

    Beantwoorden

  17. Anoniem
    Aug 03, 2009 @ 09:45:01

    Haha, ik beleef het weer helemaal opnieuw, een hele belevenis, die lift, wat was dat spannend.
    fijne dag, liefs, Marion.

    @ Marion
    Ik vond het heel dapper om jezelf toe te vertrouwen aan iets waar we de werking niet van konden voorzien .
    Had evengoed slordig geweest als er een halve meter vloer ontbroken had 😉
    Ik begreep pas thuis dat deze ingenieuze manier gekozen is om de intree oppervlakkig gezien volledig intact te kunnen houden . Zal een lieve duit gekost hebben om dit te maken .
    Je komt wél vorstelijk omhoog hé , wel iets anders dan de ,in smalle hoekjes weggestopte ,piepkleine liften in de rest van het gebouw .
    Misschien moeten we nog maar eens gaan om de lift te filmen ,ik vind hem héél bijzonder !
    fijne dag en lieve groetjes !

    Beantwoorden

  18. Morgaine
    Aug 02, 2009 @ 23:34:27

    Handig zo’n lift, hoe zijn jullie nu die treden opgekomen dan? Dat lijkt nog een plot te zijn, hahaha Hadden jullie weer.

    Leuk die afbeeldingen zo 😀

    XXX

    @ Morgaine
    Die treden komen miraculeus omhoog , ze lijken één voor één vast te haken aan het passerende “vloertje” en glijden dan mee naar boven waar ze uiteindelijk het vloertje verlengen en een prima vloer vormen om uit de “lift “te stappen .
    Ik had het natuurlijk moeten filmen maar omdat we zélf niet wisten wat er zou gebeuren heb ik daar niet aan gedacht , prachtig staaltje techniek om “het ontwerp ” van het gebouw geen geweld aan te doen .

    Beantwoorden

  19. J@n.
    Aug 02, 2009 @ 23:21:36

    Heel mooi gemaakt Rietz, deze kunnen ze zomaar ook in dat museum hangen! Klasse!
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Ik ben bang dat Marion véél te modern is om tussen al die “oude meuten ” te hangen .

    Beantwoorden

  20. Redstar
    Aug 02, 2009 @ 23:08:15

    Toch lijkt het me een beetje onrealistisch over te komen dat trapliftje.

    Het kunstwerk hierboven heb je echter prachtig gemaakt!

    @ Redstar
    Ik heb er zo’n spijt van dat ik geen filmpje gemaakt heb .Het is zó knap gedaan want mocht natuurlijk niet “detoneren “in het door Berlage ontworpen gebouw .

    Beantwoorden

  21. Astrid
    Aug 02, 2009 @ 22:56:29

    Wow… wat heb je Marion kunstig in de wandschildering gekregen.
    Heb je intussen de directeur al gevraagt of ze ook in het museum mag hangen?
    Groetjes AstridH

    @ Astrid
    Ja , ik was ook wel op het idee gekomen dat ze vragen maar vond het toch wat cru om te verzoeken Marion “op te hangen ” 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

