beeldend….

Ik blijf nog even in Scheveningen bij de tentoonstelling “sprookjesbeelden aan zee” !
Verwacht nou geen keurig verslag over alle kunstwerken hé …. voor mij is kunst mooi of niet mooi en veel meer verhaal heb ik daar niet bij. .
Toch werd ik wel geïnspireerd door de kunstwerken want als ik het beeldje “de ballerina ” zie ga ik me onmiddellijk afvragen of de “positie” waarin zij staat een haalbare kaart is ….. niét dus !
ballerina.gif picture by rietepietz

Je hoort ,bij wijze van spreken, het strandzand  knarsen tussen de botten in m’n knieën en met mijn “breuken geschiedenis ”  mag het een wonder heten dat ik alles weer heelhuids mee naar huis kon nemen . Henk wist ook niet hoe snél hij de camera af moest drukken om ,zo nodig, te kunnen voorkomen dat ik me te pletter viel ……. was niet nodig natuurlijk want je ziet …. Rietz is één brok vitaliteit……….. (geweest)

Een ander beeld ,”Hans en Grietje vetgemest ” , haalde een herinnering in me boven uit de kleuterleeftijd van  onze zoon en dochter .

HenGR.gif picture by rietepietz
Stel je een regenachtige vakantiedag voor rond 1969 met een moeder die aan huis een bescheiden “stoffeerdereitje”  heeft  en dus óók wat wil werken om bij beter weer juist met de kinderen naar buiten te kunnen .
We zijn dan nét voor een prikkie tegen een tweedehands Bruijnzeel keukenblok aangelopen en er staat nog een flink aantal roestvrijstalen rekken van dat blok ,in die tijd het toppunt van luxe, in de gang naar de uitbouw waar ik mijn “atelier ” had .

In no-time zijn de kleuters met de rekken aan het bouwen ,met reepjes stof worden ze aan elkaar gebonden en er ontstaat soort “hondenkennel ” waar ze op de knietjes in rondkruipen en die wel ruim twee meter lang is geworden , zij zien er een gevangenis in .
Ik wil wel meespelen onder het werk en word een  cipier die de uitgang stevig (quasi) dichtmaakt .
Met een nors gebaar slinger ik af en toe een bak “water ( cola) en brood (chips) ” achter de tralies ,en omdat chips en cola in die tijd nog “feestelijke lekkernijen ” waren hadden  mijn “gevangenen ” het prima naar de zin .
Van achter mijn naaimachine praat ik in op de kleine criminelen om ze te overtuigen dat “de misdaad” niet de juiste manier is om later in hun levensonderhoud te voorzien en dát heeft blijkbaar gewerkt , ze zijn niet voor galg en rad opgegroeid !
Toch heb ik m’n twijfels of ik met deze “kinderopvang” anno 2009 zou wegkomen ……
Pure kindermishandeling ,zeker weten , en ontzetting uit de ouderlijke macht is wel het minste….misschien zelfs wel “de strop”!

galg-1.gif picture by rietepietz

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. wilma
    Mrt 01, 2009 @ 17:05:04

    Hoi Riet, heb genoten van je heerlijke log.
    Wens je een fijne week toe.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma
    Als je even alles om je heen hebt kunnen vergeten door dit logje ben ik daar heel blij mee ,sterkte voor alweer een heftige week!

    Beantwoorden

  2. Pia
    Mrt 01, 2009 @ 08:32:35

    Hahahah Riet helemaal met je eens, bij de oudste was het genoeg om te zeggen dat iets niet mocht, bij de jongste was het meer onder de duim houden en geen vinger breed toegeven. En dat zeg ik nog wel eens tegen hem dat ik het toch gewonnen heb van hem. Hahahhaa dikke grijns van hem dan nu.

    @ Pia
    Volgens mij wordt er nog wel eens vergeten dat kinderen geen mixer ofzo zijn , je krijft er geen gebruiksaanwijzing bij . Met gezond verstand kom je echter een heel eind en tóch die ouderwetse drie R’s 😉

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Feb 28, 2009 @ 22:07:24

    Mooie beelden, met een nog mooier verhaal er omheen.

    @ L.Glibber
    Misschien ben ik tóch nog een piepklein beetje kunstzinnig als “beelden “bij mij “beelden “naar boven halen 😉

    Beantwoorden

  4. Anoniem
    Feb 28, 2009 @ 16:08:32

    hallo wat weer een leuk logje riet met de opvoeding van je kinder is het toch allemaal goed gekomen als ik de foto’s van je kinder en kleinkinder zie ja en wat deden we anders dan het zo leuk mogenlijk voor de kinder te maken en op de zelfde tijd een centje te verdienen het was niet anders en jij als ballarina zou geen slecht figuur slaan leuke foto
    wens jullie een heel fijn wekend
    groetjes truus

    @ Kamerplantje Truus
    Ik had het niet willen missen Truus , zou het erg jammer gevonden hebben om ze van de éne kinder opvang naar de andere te moeten brengen . Zolang ze klein waren wilde ik niet buiten de deur werken en gelukkig heb ik dat altijd kunnen regelen .
    De foto is inderdaad wel grappig geworden !

    Beantwoorden

  5. f r e d
    Feb 28, 2009 @ 14:44:39

    op het plein voor het circustheater staan ook nog een paar fraaie beelden. geen mennekes. aore dus……

    @ Fred
    Daar kom ik van de week wel weer langs ,is volgens mij abstract als ik me vaag herinner en mijn camera kán niks met abstract ,écht niet !Ik krijg dat knopje niét ingedrukt !

    Beantwoorden

  6. Truus
    Feb 28, 2009 @ 13:58:37

    Whahaha Rietepietz, wat een prachtverhalen met bijbehorende beelden. 🙂

    @ Truus
    Het zijn dierbare verhalen want ik vond het héérlijk om met de kids bezig te zijn en ik moest inderdaad metéén aan die twee kleuters denken die destijds dus ,geheel vrijwillig, zich in een dergelijk “hondenhok “vermaakten !

    Beantwoorden

  7. Pia
    Feb 28, 2009 @ 12:48:18

    Zoals jij die beelden uitbeeldt vind ik het wel wat hebben hoor. En wat wel of niet kan met die kids tegenwoordig, ach ook ik heb ze wel eens een tik verkocht hoor of even bij die bovenarmen gegrepen. En kan je zeggen ze zijn er niet rotter van geworden. En van dat spelen zijn ze alleen maar creatiever geworden. Ik zie er geen fout in.

    @ Pia
    Gelukkig mochten we in die tijd nog wat op “ons gevoel” opvoeden want wat voor het éne kind goed is kan voor het andere best verkeerd zijn . Zeker in de kleuterleeftijd kan op het goede moment een kind “op de vingers tikken” heel effectief zijn .Dat is natuurlijk wél iets anders dan een kind aframmelen, als je écht boos bent moet je niet slaan .
    Tegenwoordig moet alles “volgens het boekje” en zijn ouders per definitie fout !

    Beantwoorden

  8. Aukje
    Feb 28, 2009 @ 12:34:39

    Mooi mens :):)
    Fijn weekend.

    @ Aukje
    zucht… ,ja het waren mooie tijden !

    Beantwoorden

  9. Natazz
    Feb 28, 2009 @ 11:33:12

    Wauw wat ben jij nog lenig Riet, ik zou omgerold zijn denk ik. hahaha.

    En jij had vroeguhh en leuke kinderopvang zeg, ben blij dat ik bij mijn eigen moeder in de box mocht. hahaha.

    fijn weekend

    @ Natazz
    Ja een uurtje aerobic in de week doet wonderen !
    Ze waren toen de boxleeftijd al ruim te boven hoor;-)

    Beantwoorden

  10. Marion
    Feb 28, 2009 @ 10:35:34

    Ik vind het weer een pracht verhaal,vroeger konden wij nog met de kinderen mee fantaseren, daar hebben de ouders van nu helemaal geen tijd meer voor.
    De beelden vind ik mooi, vooral de [ballerina].
    fijn weekend, liefs, Marion.

    @ Marion
    Ik vind dat de huidige ouders vaak véél tekort komen waar het genieten van ,en vooral, mét de kinderen betreft .
    Vakantie was destijds genieten met de kinderen en niet “hoe brengen we de kinderen onder dak” tijdens de vakanties . Er wáren natuurlijk destijds ook wel ouders die de schoolvakanties een ramp vonden maar ik vond het altijd een feestje !
    Jij ook een fijn weekend , lieve groetjes……

    Beantwoorden

  11. inge
    Feb 28, 2009 @ 08:57:49

    ja kijk hier kon natuurlijk geen speelgoed tegen op!!!Ook handig om pap en mam in op te sluiten natuurlijk:).Bewaar leuke herinneringen aan ons”speelgoed” thuis.Zo ook onze poging tot grootste “knikkerbaan” van Nederland.Heb je wel een huis voor nodig met 2 etage´s erop!En heel wat metertjes elektrischietijdsbuispijpen.
    Zorg dat alle buizen aan elkaar komen ( denk ongeveer wel 30 meter maar misschien was dat alleen voor mn gevoel zoooooooooo lang)en zorg dat je met zn 2en bent.En heel erg belangrijk gebruik een opvangbak bijvoorkeur van metaal ofzoiets!Geef vooral geen gehoorbeschermers aan pap of mam!Eenmaal de buis helemaal van zolder 2 etages naar beneden laten hangen en de pret kan beginnen.Tenminste als je wel genoeg pinkies (kleinste knikkertjes) hebt.En DIE HADDEN WE!!!!juist 1 boven alle knikketjes in de buis stoppen en de ander beneden wachten op het oorverdovende lawaai van de aangekomen knikkertjes op het aluminium dienblad.Succes verzekerd:)) Xinge

    @ Inge
    Ik had dit blijkbaar “verdrongen” maar inderdaad ,in een huis waar jarenlang verbouwd werd was genoeg “zooi” voor hande om als speelgoed te gebruiken . Ik snap nu wél waarom papa zo doof als een kwartel is ……. 😉
    Ik kan me nog wél herinneren dat er van de slaapkamer op één hoog aan de achterkant met een touw van álles naar er ertegenover liggende uitbouw werd getransporteerd ,iets dat ook niet altijd gevarenvrij was wegens overschatting van de draagkracht van het bakje 😉 .We zitten hier samen gewoon een nieuw log te schrijven over “toen er nog geen Nintendo bestond “

    Beantwoorden

  12. Hanny
    Feb 27, 2009 @ 23:40:40

    Op deze manier kunst bekijken is hartstikke leuk. Ik vind de beelden best grappig, maar door jouw verhaal gaan ze meer leven.
    Fijn weekend!

    @ Hanny
    Waarschijnlijk is dat ook een klein beetje de bedoeling van goede kunst , je kunt er een eigen invulling aan geven 😉

    Beantwoorden

  13. Jeroen
    Feb 27, 2009 @ 22:36:27

    Wat weet je het weer beeldend te vertellen Rietepietz. Maar ik had jou wel stukken leniger geacht. Maar wie weet, met veel oefenen…

    @ Jeroen
    Om het beeldje ná te doen moet ik toch wel ongeveer “opklapbaar zijn “denk ik 😉

    Beantwoorden

  14. Elmar
    Feb 27, 2009 @ 21:56:06

    Mooie beelden hoor!
    Ik begrijp je assoiciatie met Hans en Grietje, maar wat jij deed met je kinderen deed was en is geen kindermishandeling hoor! 😉
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

    @ Elmar
    Nee gelukkig waren de kids zélf druk doende zich gevangene te maken , al hoor je tegenwoordig soms wel héél enge dingen over opgesloten kinderen .

    Beantwoorden

  15. rietje
    Feb 27, 2009 @ 19:42:35

    prachtige beelden en je bent nog best lenig hoor! leuke foto….gezellig zo’n dagje aan zee hé? knus weekend alvast, liefs van mij

    @ rietje
    Als ik eenmaal onder de douche geweest ben s-‘morgens werkt alles nog wel redelijk ja 😉
    We wonen niet ver van Scheveningen dus komen er vaak ,vooral omdat we er lang gewerkt hebben zijn we er goed bekend !

    Beantwoorden

  16. Elise
    Feb 27, 2009 @ 19:12:19

    Ik vind jouw als danseresje mooier 🙂 Kreeg je je voeten niet in je nek ?

    maar ik vind de moderne kunst ook neit veel soeps hoor en ben altijd benieuws hoeveel zo’n gemeente uitgeeft aan die bende…

    Fijn weekend Riet, Elise

    @ Elise
    Nee , ik kreeg de benen nét niet in de nek 😉
    Er wordt door div gemeenten érrug veel geld over de balk gegooid aan onbegrijpelijke “kunst” .

    Beantwoorden

  17. Leo
    Feb 27, 2009 @ 17:18:04

    IK vind dat laatste beeld wel heftig, en toch ook wel weer humorvol. Nu heb ik een beeldentik, fotografeer ze eigenlijk ook altijd en overal, dus in die zin doe je me er wel een groot plezier mee…Maar om er nu voor naar Schevingen af te reizen….nou ja, misschien toch nog eens..

    @ Leo
    Je zit vaak genoeg “op de weg” Leo , de beeldengroep is zeker de moeite waard al is fotograferen best lastig wegens de drukke standweg én de mensen die er tussen en omheen lopen . Op de foto van het vorige log moest ik een paaltje wegwerken dat maar niet opzij wilde gaan 😉

    Beantwoorden

  18. Redstar
    Feb 27, 2009 @ 16:31:11

    Soms zijn beelden leniger als de schepper van het beeld 😀
    De beelden die je hier laat zien, zijn stuk voor stuk de moeite!
    Terug naar 1969 zou ik wel kunnen doen, maar toen was ik nog enorm piep 🙂

    @ Redstar
    Ze zijn mooi hé, maar inderdaad moet ik het qua lenigheid wel afleggen tegen deze ballerina .
    Jij had misschien destijds de leeftijd om óok “gevangen genomen te worden ” en bij m’n kids te figureren 😉

    Beantwoorden

  19. Belinda
    Feb 27, 2009 @ 15:07:22

    Hahahaha ach kids vinden het altijd leuk om in een soort tentje/hutje (of desnoods gevangenisje) 😉 verwend te worden door Mama die druk bezig is om wat broodnodige centjes te verdien. Zeker met de toevoeging van wat ‘water en brood’ zitten ze die tijd wel uit! 😉

    @ Belinda
    Ik heb van die kindereigenschap in die tijd dankbaar ge(mis) bruik van gemaakt .De rommel die het natuurlijk maakte heb je zó opgeruimd en geeft véél minder ergernis dan zeurende of kibbelende kids ! het is natuurlijk ook een dierbare herinnering !

    Beantwoorden

  20. loontjuh
    Feb 27, 2009 @ 14:13:55

    Scheveningen is mooi. Je had wel langs kunnen komen, hahaha.
    Off, het is zover, de start van ons jubileumjaar, fijn weekend, liefs.

    @ Loontjuh
    Ik kom zeer regelmatig in Scheveningen !

    Beantwoorden

  21. J@n.
    Feb 27, 2009 @ 10:18:37

    In de eerste plaats vind ik de beelden op je foto’s wel mooi en met je imitatie van het danseresje kwam je al heel ver;-) Wat de opvoeding van de kinderen betreft moet ik je iets bekennen; Die van mij heb ik ’n keertje een klap om de oren gegeven,erg hè! Ze zullen het denk ik niet doen, maar daarvoor konden ze tegenwoordig nog wel een rechtzaak tegen mij winnen.

    @ J@n
    Deze beelden vind ik óók mooi hoor alleen m’n verhaal er omheen heeft dus weinig met “het beeld”te maken maar alles over wat het beeld bij mij losmaakt .
    Ook onze kinderen hebben in de kleuterleeftijd , bij uitzondering , wel eens een corrigerende tik op de handen of “de kont” gehad .Heel heilzaam mits op het juiste moment en niét uit woede “toegediend” .In het verhaal hadden de kids natuurlijk zélf voor de ( niet zo ) eenzame opsluiting gekozen en speelde ik het spel mee wat me stiekem wel érg goed uitkwam. 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

