op rolletjes

Ik verwacht dat mijn webvriendin Marion binnen afzienbare tijd naar Apeldoorn verhuist .
Zelf weet ze daar nog niets van hoor ,maar  ik lees de Telegraaf en weet ik al bijna zéker dat het kleine berichtje in de krant van vanmorgen haar over de streep gaat trekken.
Bushaltes in Apeldoorn  vriendelijk voor rollator ” stond er ……. jippie… Marion is al weg …..

Apeldoorn gaat dus, in samenwerking met de provincie Gelderland, alle abri’s van een hoger perron voorzien, zij denken daarmee het openbaar vervoer toegankelijker te maken voor mensen met een rolstoel of rollator …….. agossie ……wát een schatten zijn het daar, oliedom maar schattig, echt waar !
Een rollator wordt n.l. gebruikt door mensen die slecht uit de voeten kunnen en ik zie het al voor me hoe dat gaat om mét rollater een plekje in de bus te veroveren .

De stadsbussen rijden op een strak tijdschema dat maar al te vaak in de war loopt door verkeersopstoppingen, waarna een race tegen de verkeerslichten én dat schema begint en passagiers in en uit laten stappen in zo min mogelijk tijd moet gebeuren.
Eenmaal ingestapt ,ik ga er even van uit dat dát lukt in de  krappe doorgang die er is, moet de rollator even op de rem om de strippenkaart uit de tas te halen én er na het stempelen weer in terug te stoppen. Daarna kan de reiziger met de weer ontgrendelde rollater doorlopen naar de invalidenplaatsen vooraan in de bus.

Niet dat dáár een plekje vrij is, meestal “hangen ” daar jongelui die door het bezit van de OV jaarkaart het idee hebben dat zij aandelen bezitten  in de bus, en dus het recht hebben de  voeten op de tegenoverliggende bank te mogen leggen.
Dat  maakt weinig uit uit  voor de roll.ator bez.itter ( hierna kortweg “rollbez” genoemd ) want die ligt ondertussen allang gestrekt áchter in de bus !
Precies …. want  natuurlijk is de chauffeur al méér dan snel opgetrokken láng voordat de “rollbez ” een plaatsje heeft gevonden waardoor hij/zij door de bus gekatapulteerd werd.

Het kan natuurlijk óók druk zijn in de bus en in dát geval zal onze “rollbez” makkelijk overeind kunnen blijven dank zij de in het gangpad staande passagiers ,helaas is de kans niet denkbeeldig dat men enigszins knorrig zal reageren na te zijn aangereden ” in de bus ” door een rollator.
Of het voor de “rollbiz” mogelijk is tijdig  de uitgang te bereiken als de bus bij de juiste halte stopt lijkt onwaarschijnlijker dan het winnen van de jackpot in de staatsloterij!
Wie niet stevig op de benen staat kan niet veilig opstaan vóór de bus stil staat maar het schema van de busschauffeur laat niet toe dat hij rustig wacht tot de “rollbez” veilig buiten de bus staat.

Waarschijnlijk heb ik dus het bericht volledig verkeerd begrepen en worden uitsluitend de abri’s toegankelijker voor minder valide mensen en is het niet de bedoeling dat men gebruik gaat maken van de bus.
Zou het de ” nieuwe hangplekken ” voor ouderen worden  ? Misschien  komt er wel verwarming in de abri , koffiezetapparaat op een tafeltje en gordijntjes voor de ruiten, zodat men er een kaartje kan leggen en een praatje maken !

Ach, ik zei het al, het zijn schatten hoor maar men heeft géén benul van de problemen op het pad van de minder valide mens .
Zolang bus en tram ,in ruimte en tijd, geen rekening kunnen houden met mensen die slecht ter been zijn is het aanpassen van abri’s weggegooid geld!
Er is behoefte aan veilig aangepast vervoer , met ruimte voor de hulpmiddelen en fatsoenlijke dienstregelingen , mensen als Marion doen zélf al heel erg hun best om mobiel te kunnen blijven!
Nu de overheid nog ,én wij zelf natuurlijk dus eh…. . niet meer doen dat parkeren bij het aflopende stoepje!

rollbez.gif picture by rietepietz

28 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Maurice
    Jan 19, 2009 @ 07:57:46

    bij dergelijke projecten, worden de gebruikers, de ervaringsdeskundigen dus, nauwelijks geraadpleegd. net als in de zorg. Alles wordt bedacht door mensen die er zelf niet afhankelijk van zijn, je weet vast wat ik bedoel..

    @ Maurice
    Jij was de eerste waar ik aan dacht , als er iéts duidelijk is bij dit soort dingen is wel dat men géén benul heeft wat het inhoudt om minder valide te zijn .
    Ervaringsdeskundigen zouden zéker een “vinger op de zere plek leggen” in dit geval .Door mijn gipsvoetje begin vorig jaar moest ik een paar keer met de bus , vréselijk!

    Beantwoorden

  2. Hanny
    Jan 18, 2009 @ 19:51:36

    Je hebt het wat mis denk ik. De aanpassing is helemaal niet bedoeld voor rolstoel- en rollatorgebruikers. Dit is een gevolg van de crisis. Er moet meer geld rondgepompt worden. En wat is nu mooier om deze aanpassingen te doen en dan nog het liefst laten uitvoeren door werklozen. Daarmee wordt de economie gestimuleerd.

    @ Hanny
    Je zou zómaar gelijk kunnen hebben en dan móet er natuurlijk een reden gevonden worden óm dat te doen en …*flits* “dat is mooi aan onze mindervalide toe te schrijven ,maken we dáár ook weer eens een goede beurd “! 😉

    Beantwoorden

  3. Liesbeth
    Jan 17, 2009 @ 13:28:10

    zonde van het geld idd. kunnen ze beter gebruiken voor vervoer op maat en meer chauffeurs aannemen, meer vervoer..want nu moet men uren wachten voordat je wordt opgehaald en eenmaal onderweg duurt het uren voordat je op de plaats van bestemming bent omdat de chauffeur ook nog andere “vrachtjes ‘ heeft..daar kan je ook een log over schrijven Riet want het is hopeloos, mijn pa neemt nu maar weer de taxi

    @ Liesbeth
    Ik weet natuurlijk óók niet hoe het efficient opgelost kan worden , het zal zéker veel geld gaan kosten maar openbaar vervoer zal nooit dé oplossing kunnen zijn dus is die abri verhogen zinloos . Voor mensen zónder rolstoel zou een zeer ruime taxivergoeding kunnen werken ,mensen mét rolstoel zullen helaas op busje aangewezen blijven maar dan wél beter georganiseerd graag!

    Beantwoorden

  4. Gisella
    Jan 17, 2009 @ 11:14:20

    Pff arme oudjes (met respect hoor) met een rollator in een bus,ze kukkelen om als de bus gaan rijden want de chauffeurs hebben geen tijd om te wachten…
    Net zo als de knielbussen die we hier hebben voor mensen die slecht ter been zijn,volgens mij helpt het weinig,maar ja wie zijn wij he.

    @ Gisella
    Men heeft niet door dat je er niet bént met het instappen vergemakkelijken , als je daarna aslnóg een doodsmak maakt als de bus gaat rijden kun je beter thuisblijven 😉

    Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    Jan 16, 2009 @ 22:50:47

    De meeste mensen lopen loopproblemen op in de bus haahha.
    Zou het klantenbinding zijn ???

    @ L.Glibber
    Dat zou me hélemaal niet verbazen Glibber , je kon de spijker wel eens op de kop slaan;-)

    Beantwoorden

  6. loontjuh
    Jan 16, 2009 @ 21:12:55

    En wie zijn er weer de dupe, de ouderen. Of daar wat aangedaan kan worden, zal wel niet. Een mooi verhaal, fijn weekend, liefs.

    @ Loontjuh
    Zolang men zich niet “in kan leven ” komt het niet goed natuurlijk !

    Beantwoorden

  7. Anoniem
    Jan 16, 2009 @ 16:33:20

    ik probeer nog altijd op eigen kracht voort te komen en hoop ook dat ik nooit zoiets nodig heb en daarbij zolang als mijn man nog goed kan hou ik me aan hem vast
    maar je heb er weer een leuk logje van gemaakt
    groetjes voor jullie
    truus

    @ kamerplantje Truus
    Zolang het kán is dat natuurlijk heerlijk , maar soms kán het gewoon niet anders .Zonder auto is alles écht een stuk lastiger . Geniet maar dat je nu nog op je man kan leunen . fijn weekend !

    Beantwoorden

  8. Jenny
    Jan 16, 2009 @ 16:11:17

    Rietepietz, wat een kostelijk maar ozó waar logje heb je er weer van gemaakt!
    Zelf ook een keer haast een flinke smak gemaakt door een al te enthousiaste buschaufeur!
    Goed en redelijk nadenken lukt blijkbaar niet bij de verschillende openbaar vervoersdiensten!Jammer!
    Groetjes!

    @Jenny
    Er wordt natuurlijk ook weer niet in samengewerkt , ik denk dat iédere busschauffeur wel kan vertellen dat in de huidige dienstregeling domweg geen ruimte is om rekening te houden met mensen die veel meer tijd nodig hebben bij het in en uit stappen .
    Dan helpt zo’n verhoogde abri dus hélemaal niets ! Zeker in het stadsverkeer is een bus lévensgevaarlijk voor iemand die niet goed ter been is en nog niet zit .Dat worden dus lange in/uitstap pauze’s die niet in het schema passen .

    Beantwoorden

  9. Marion
    Jan 16, 2009 @ 16:04:07

    Ik ben niet zo gauw geschoffeerd hoor, maar vertel mij eens mamma muis, waar komt het woord : oude bes: vandaan, de rolbes komt vast als een nieuwe woord in de van Dale te staan, groetjes Marion.

    @ marion
    * met grote greins * dat wist ik wel en van mij mág het in van de Dale maar ….. dan wél met dubbel L én een Z,
    een rolbes mag best “lekker chic” zijn ! Is de herkomst meteen ook makkelijk te achterhalen 😉
    Sowieso een beter woord om op te nemen dan eh…. wat was het ook alweer eh…. kun je nagaan ik wéét het niet meer !

    Beantwoorden

  10. Belinda
    Jan 16, 2009 @ 12:34:08

    Je hebt er weer een geweldig logje van gemaakt voor de minder validen onder ons en een eye-opener voor de valide mensen. Tis toch eigenlijk van de gekke dat de abri’s nu pas aangepast worden en helemaal van de gekke dat chauffeurs geen rekening houden met diezelfde invalide!

    Toen ik nog niet invalide was, vielen me zoveel zaken niet op waar de invalide medemens constant tegen aan loopt. Alles moet snel en gehaast en dat is nu net iets wat iemand die niet zo goed ter been is, niet gaat redden. Met alle beste wil van de wereld nog niet.
    Op Tenerife was het in iedergeval goed geregeld want invaliden konden overal komen met hun hulpmiddel en dat was een verademing om mee te mogen maken!

    @ Belinda
    Het is wel logisch dat je minder op dat soort dingen let als je zelf goed ter been bent , sociale dienstplicht zou een prima oplossing zijn om mensen met dit soort zaken te confronteren . Vanaf dat wij ,ruim 20 jaar geleden , met ouder wordende ouders op stap gingen , en soms met de zonnebloem , hebben we altijd meer oog gehouden voor minder valide mensen .Wel een feestje dus voor jullie om op Tenerife zo makkelijk overal bij te kunnen .Daar kan Scheveningen nog héél veel van leren denk ik !

    Beantwoorden

  11. Truus
    Jan 16, 2009 @ 12:30:46

    Hoewel je dit stukje zeer humoristisch hebt geschreven heb je wel gelijk. Ik heb het een keer meegemaakt in de tram, een ouder iemand met een hoofdwond door het snelle optrekken. 😦

    @ truus
    Ik spreek ook uit eigen ervaring , begin vorig jaar had ik een breuk in m’n voet en door het gips kon ik niet zelf auto rijden en moest ik ,helaas, soms met openbaar vervoer .Ik mag van geluk spreken dat ik niet nog iets ánders gebroken heb op één van die ritjes 😉

    Beantwoorden

  12. Pia
    Jan 16, 2009 @ 11:11:13

    Hahaha ik zie helemaal mijn schoonvader al voor me met zijn Mercedes (rollator) nee die heeft een Porsche (scootmobiel) sinds korte tijd en dat bevalt hem prima. Maar heeft wel even geduurd voor hij aan beide wilde toegeven. Maar nu komt hij tenminste weer waar hij wil wezen, maar of het ook echt altijd veilig is……hahaha als hij de bocht hier in de poort neemt (te snel natuurlijk) zie ik hem nog wel eens op zijn kant gaan. Maar wat een geldverspilling is dit allemaal zeg van dat openbaar vervoer. Neem de buurtbus, moet je te lang wachten voor de terugweg neem je lekker wat te drinken met een lekker stuk appelgebak en dan is die dag tenminste ook weer leuk . Dit was het advies van een heel oud vrouwtje tegen mijn moeder hhahaha die er de lol niet van in zag trouwens

    @ Pia
    Dat kán ik me ook wel voorstellen van je moeder , alsof minder valide mensen “om de dag om te krijgen” op stap gaan .Als je dan hoort hoelang mensen soms moeten wachten op dat aangepaste vervoer is dat niet fatsoenlijk meer .
    Natuurlijk kunnen minder valide mensen niet álles meer doen maar juist omdat alles dat ze nog wél zelf kunnen en willen doen meestal langer duurt dan bij jou en mij heeft ook hun dag maar 24 uur en is vaak tekort .
    Gelukkig dat je schoonvader zelf nog “mobiel is “met zijn luxe “wagenpark ” , gaat toch niets boven zélf kunnen beslissen zolang dat mogelijk is .

    Beantwoorden

  13. Min
    Jan 16, 2009 @ 10:02:23

    Hier hebben ze onlangs een test gedaan hoe rolstoelvriendelijk de winkels waren.
    En in 2008 ging ik nog wel eens met de bus, maar kinderbuggies in de bus krijgen is al minstens voer voor een log of (vriendelijk geschat) 6.

    @ Min
    O ja , en neem mijn breedsprakigheid in overweging en je hebt zómaar 10 logjes 😉

    Beantwoorden

  14. f r e d
    Jan 16, 2009 @ 09:12:53

    rotterdam doet haar best…..

    @ Fred
    Rotterdam óók al , ik hoop dat men daar betere ideeen heeft dan in Apeldoorn !

    Beantwoorden

  15. mama muis
    Jan 15, 2009 @ 23:19:57

    🙂
    maak er ‘rolbes’ van, klopt ook. (of heb ik marion nu ernstig geschoffeerd)

    @ mamamuis
    Ik weet dat marion alle reacties altijd leest dus je hoort vást haar mening nog wel , ik ken haar als een vrouw met erg veel humor en bákken zelfspot dus deze mogelijke verbastering van de afkorting zal haar zéker niet ontgaan zijn , temeer daar er al eerder een hint in die richting staat 😉

    Beantwoorden

  16. Elmar
    Jan 15, 2009 @ 22:53:17

    Geweldig verhaal als het niet zo triest was! Helaas gebeurt het vaker dat mensen die niet weten waar ze het overhebben dit soort domme ondoordachte dingen bedenken!
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar
    Onze “bollebozen “worden inderdaad vaak totaal niet gehinderd door énige kennis van zaken .
    Nu hébben we ondertussen een staats secretaris die zélf niet goed ter been is , wie wéét komt het óóit goed met dit soort dingen .

    Beantwoorden

  17. Cloggy
    Jan 15, 2009 @ 21:50:31

    Hee Riet,

    ik ken Marion en dan is het beeldverhaal helemaal compleet.En nee doe het maar niet Marion.Ik kwam vorige week van Nijmegen af en kon nog net het laatste plekje bemachtigen.Wat een ellende zeg.Blij dat mijn scootertje weer on the raod is.Groetjesss

    @ Cloggy
    Ik denk dat Marion inderdaad nog eerder achterop jouw scootertje zou klimmen dan in het openbaar vervoer stappen 😉

    Beantwoorden

  18. tagrijn
    Jan 15, 2009 @ 20:46:32

    Met een rollator de bus in? De nieuwe bussen van Connexion zijn daar niet op berekend. Ze kunnen niet tussen de stoelen door.Dat is onmogelijk! Ze hebben al excuses aangeboden maar kunnen er niets meer aan doen.

    @ Tagrijn
    Wordt het tóch picnicken in de abri voor de rollbez 😉

    Beantwoorden

  19. Floor
    Jan 15, 2009 @ 19:55:30

    Het is ook niet snel goed he? Doen ze eens een aardige geste…. denk jij er weer meteen praktisch bij na. Laten we het positief blijven zien: het begin is er. Hier zijn allemaal plannen om allerlei gebouwen ook ‘blindvriendelijk’ te maken, dus er komen overal bordjes in braille te hangen. Nu maar hopen dat die blinde medemens weet waar ze moeten gaan voelen….. 😉

    @ Floor
    Whahaha, ook zoiets …. verwachten ze natuurlijk dat blinden wél “helderziend ” zijn .Misschien is in dit soort dingen een “ervaringsdeskundige “een oplossing .Heeft misschien minder doorgeleerd maar weet wél waar het om gaat 😉

    Beantwoorden

  20. wilma
    Jan 15, 2009 @ 19:43:26

    Als het niet zo triest was, da zou ik in een deuk liggen om je stukje. Want je beschrijft het zeer levendig! Maar idd het is gewoon zo, als valide ben je al kwetsbaar in het openbaar vervoer, net wat Leo zegt…Laat staan als je iets minder stevig op je benen staat…
    Nee, ik verwacht er ook niet al teveel meer van.

    mooi verwoord Riet.

    @ Wilma
    Maar het is zó jammer , nu wordt het beschikbare geld weer uitgegeven aan iets waar niemand iets aan heeft terwijl iedere simpele ziel dat kan zien , blijkbaar hebben bestuurders een ziel die niet simpel genoeg is 😉

    Beantwoorden

  21. J@n
    Jan 15, 2009 @ 19:06:38

    @ Riet: Daarom is die auto van mij me ook heel veel waard (Ondanks het milieu;-))

    @ J@n
    Ik kan me daar álles bij voorstellen !

    Beantwoorden

  22. Astrid
    Jan 15, 2009 @ 18:08:25

    Oh nee… Marion gaat absoluut niet naar Apeldoorn. Ze vindt het hier veel te gezellig, zeker met jou als webvriendin.
    Maar je hebt helemaal gelijk met je verhandeling over het openbaar vervoer. Zo af en toe zou je 4 armen en 4 benen nodig moeten hebben om je staande te houden. Kan je lekker om je heen grijpen om houvast te vinden.
    Groetjes Astrtid H

    @ Astrid
    Nee hoor , dat weet ik ook wel zeker , ze blijft zitten waar ze zit .Nou ja ,niet de héle dag natuurlijk want ze maakt toch iedere dag een ommetje met haar rollende “vriend” .
    Het valt inderdaad vaak niet mee om op de been te blijven in tram of bus en ik weet zéker dat er ongelukken gebeuren als dit onzin plan mensen mét rollator de bus in lokt !

    Beantwoorden

  23. Jeroen
    Jan 15, 2009 @ 16:33:25

    Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt Rietz. En dat rollbez klinkt wel leuk he. Mag het ook tot rolbes verbasterd worden?

    @ Jeroen
    Tja , het ligt wél voor de hand natuurlijk maar ik wou “de rollator gebruiker met eerbied behandelen en die dubble L en de Z zijn dan wel chic vind ik 😉

    Beantwoorden

  24. Natazz
    Jan 15, 2009 @ 14:58:08

    Gut jij gunt je vriendin ook wat. hihi. Zelf ben ik tot nu toe nog rollatorloos gebleven dus ik ken het probleem niet maar als ik het zo lees moet ik je wel gelijk geven. Ik ben ooit met een vriendin met kinderwagen de bus ingestapt en dat was al een ramp, nu konden wij beide goed lopen en de kinderwagen onder controle houden maar je loopt natuurlijk niet voor je lol met een rollator dus ik zie het helemaal voor me.

    @ Natazz
    Zo’n kinderwagen is inderdaad een verlijkbaar obstakel , nog wel te nemen als je zelf goed mobiel bent én je eventueel hulp van een andere passagier krijgt !
    Maar ook dan is er vaak veel ergernis bij de andere passagiers omdat er éigenlijk geen ruimte is voor de kinderwagen en bij de chauffeur omdat het in en uitstappen wat meer tijd vraagt .

    Beantwoorden

  25. Marion
    Jan 15, 2009 @ 14:29:43

    Die ervaring had ik al toen ik nog niet met een rollator liep, na van voor naar achter alle kanten van de bus te hebben gezien, kwam ik uiteindelijk op iemand haar schoot terecht, die was er niet blij mee, de hele bus riep wel, hehe, ze zit.
    Jij weet dat weer zo realistisch te beschrijven, ik zag het weer helemaal voor me, nee voor mij geen opoenbaar vervoer, ik ga liever met Riet mee, haha.
    groetjes, liefs, Marion.

    @ Marion
    Whahahaha ,over realistische beschrijven gesproken , ik zie het hélemaa voor me 😉 .
    Ik snap niét dat die minkukels helemaal niet aan dit soort dingen denken .Je kunt in het openbaar vervoer zelfs al nauwelijks op de been blijven als je uitstekend ter been bent , over extra spullen als buggy of een koffer héb ik het dan niet eens!
    Hoe moet dan iemand die al niet goed kan staan en lopen het redden met een rollator die de vaart, bij een eventuele ruk van de bus , nog versterkt !
    Stom ,stom,stom,stom …….. maar natuurlijk neem ik je met plezier mee in de auto , zoals we al een paar keer eerder gedaan hebben , óók niet ideaal wegens de hoogte , ( of liever gezegd de laagte) van de auto maar stukken beter dan het openbaar vervoer en wél zo gezellig !

    Beantwoorden

  26. Redstar
    Jan 15, 2009 @ 13:21:14

    Moet je eens met krukken het openbaar vervoer in. Ik steek nog liever de Schelde over in een vingerhoedje.

    @ Redstar
    Ja dát snap ik ,je kunt dan nog altijd met de krukken een beetje roeien en je evenwicht bewaren …. 😉

    Beantwoorden

  27. J@n
    Jan 15, 2009 @ 12:30:52

    Ikzelf heb enige tijd gebruik mogen maken van een rolstoel en dan kom je erachter dat het een crime is om met zo’n ding over straat te moeten. Ze raadden me aan om, toen ikzelf weer enigzins mobiel was, een rollator te gaan gebruiken. Daar heb ik om die reden maar vanaf gezien, een wandelstok is dan een beter hulpmiddel en die gebruik ik dus naar alle tevredenheid;-))

    @ J@n
    Een wandelstok is helaas niet voor iedereen een goede optie , Marion zou er bijv. niet ver mee komen ,zij is een doorzetter en zou eigenlijk veel gemak van een scootmobiel hebben maar doet dit ( voorlopig) niet omdat er dan nog meer verlies van kracht zal plaatsvinden .
    Ik denk dat jij en zij gelijk hebben door zoveel mogelijk de nog aanwezige kracht te benutten .Jij rijdt gelukkig nog auto maar als je dat niet kunt heb je in Nederland bar weinig betrouwbare opties en dit soort ideën lijkt heel wat maar levert in de praktijk totaal geen voordeel op .

    Beantwoorden

  28. Leo
    Jan 15, 2009 @ 12:28:04

    Uitgaande van de klantvriendelijkheid van het gemiddelde opebaar vervoer valt er weinig goeds te verwachten van deze nieuwe ‘service’. En ik onderschrijf jouw conclusies en beschrijvingen van ervaringen in de bus. Je stapt in, zoekt een plekje maar wordt dan al afgeschoten (..) omdat de buschauffeur de turbo’s er even op zet….Meerdere malen meegemaakt….als ik dan al met de bus reis…..

    @ Leo
    Ja precies , ook ik reis náuwelijks met openbaar vervoer en kan tóch dit soort situaties uit eigen ervaring beschrijven .De kans op letsel voor mindr valide mensen is dus vrijwel één op één .Ik ben zelfs al eens pardoes van de trambankje afgeschoven ( terwijl ik dus al veilig dacht te zitten ) door een bruuske beweging van de wagen , kun je ná gaan hoe heftig het er aan toe kan gaan .

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

