we zijn er nog lang niet !

Het blijft moeilijk om aan te geven wanneer er nou sprake is van discriminatie en wanneer niet .
In Nederland wordt , uit politieke correctheid , al snel van ongelijke behandeling gesproken !
Ik vind dat het woord “discriminatie ” vaak verkeerd gebruikt wordt uit angst mensen tegen zich in het harnas te jagen .

Echte discriminatie ben ik tegen en zal ik zélf altijd proberen te vermijden .Het klopt niet dat mensen anders behandeld worden omdat ze bijv.een andere huidskleur hebben , Alhoewel …… een zwarte Afrikaanse of Surinaamse vrouw haar haardos met mijn kammetje  laten kammen  maakt háár niet blij , zij hééft nou eenmaal dik stevig krullend haar  en mijn kammetje komt daar niet doorheen .

Het lijkt een onzin vergelijking maar tóch wordt er in “politiek correcte kringen” van ons eigenlijk verwacht “ons kammetje te delen ” en vooral niet te mopperen als het verder voor ons onbruikbaar is geworden doordat er een heleboel tanden uitgebroken zijn . Dán hadden we maar een grover kammetje moeten kopen ,daar had iederéén iets aan gehad ,al is het wat meer behelpen voor mijn  dunne vlaskoppie !

Zo zijn er nogal wat zaken waarin gelijke behandeling of discriminatie moeilijk te omschrijven is maar soms is het een makkelijke zaak !
Bij discotheken komt het nogal eens voor dat men mensen die niet “in het plaatje passen” de toegang weigert .
Vaak op huidskleur ,zoals vorige week die vier jonge knullen die ,hoewel normaal gekleed, niet dronken en gewoon ABN sprekend ,door de portiers van discotheek Estupendo  geweigerd werden omdat hun huidskleur en afkomst niet “de juiste” was.
Dat de nieuwe eigenaar deze instructies had gegeven werd zelfs openlijk toegegeven , al wilden de portiers wel kwijt dat ze daar zélf niet erg happy mee waren .
Er was wél een goede raad voor de jongens , “probeer het maar niet want jullie worden binnen afgeslacht ” ! Een goede raad die verdacht veel overeenkomst vertoont met een dreigement …….!

Mogen deze jongens er nu uit frustratie op los slaan ?(Steeds vaker hoor je dat dit soort gebeurtenissen de oorzaak is van het wangedrag van sommige probleemjongeren )
Nee natuurlijk niet , en gelukkig hebben ze dat ook niet gedaan !
Ze kiezen voor “deze discotheek voortaan links laten liggen” én een  klacht indienen ,zelfs al wéten ze nu al dat die afgewimpeld zal worden ……..
Als blanke blonde Nederlanders moet je niet zeuren dat je (in dit geval ) in een openbare gelegenheid geweigerd wordt omdat je géén Hindoestaan bent !

macho.jpg picture by rimpelrat

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. fijnegozer
    Okt 14, 2008 @ 17:49:44

    Met dank aan onze achtereenvolgende regeringen. Heb je nu een grovere kam gekocht? Dan kun je ze alllemaal over één am scheren. Wat dacht je trouwens van de Zwarte Cross; gratis toegang voor allochtonen?
    http://www.art1.nl/artikel/7702-Zwarte_Cross_Gratis_toegang_voor_allochtonen_

    @ fijne gozer
    Ik heb er te lang tussen gewoond om me nog ergens over te verbazen . al 20 jaar geleden waren alle overheids folders in de brievenbus ( er ging toen nog niets per computer ) in div talen en tekens bedrukt met onderaan óók nog ergens een regeltje in het Nederlands .
    Klagen over stankoverlast van een snackbar werd gehonoreerd over een surinaamse winkel die roti bereidde zonder behoorlijke afzuiging werd als discriminatie gezien .

    Beantwoorden

  2. Thamara
    Okt 13, 2008 @ 19:41:37

    @Wilma, zoals altijd pas ik me aan. Maar zoon en schoondochter geven er zelf niet om hoor.. tis meer de gebruikelijke gewoonte.
    Op een voetbalveld trekt men ook geen badkleding aan bedacht ik vanmiddag, dus ik zet mijn hoed gewoon op. Nog één keer.

    @ Thamara ,
    Hij staat je vast bééldig , ik wens je een fantastische dag !

    Beantwoorden

  3. Wilma
    Okt 13, 2008 @ 19:31:27

    @Thamara:Wat is het je waard om een broek/hoed op te zetten voor deze dag…Je zoon trouwt, wil je je afzetten of wil je je ( voor de lieve vrede) nog 1 dag aanpassen? Zodat deze dag voor hun fijn verloopt?
    Moeilijk hoor Thamara…Ik wens je Salomo’s wijsheid toe.
    Liefs:Wilma.

    Beantwoorden

  4. sylvester
    Okt 13, 2008 @ 12:01:50

    Ik discrimeneer niet, iedereen die aan mijn spullen denkt te mogen zitten is de sjaak.

    @ Sylvester
    Ik ga daarin helemaal met je mee !

    Beantwoorden

  5. Thamara
    Okt 13, 2008 @ 09:37:11

    Riet, jij regageert op Wilma met;
    Het heeft in Christelijke kringen inderdaad lang geduurd eer dames “de broek ” aan mochten ! Belachelijk maar waar , ik kan me de tijd nog heel goed herinneren dat broeken en meisjes sowieso “not done “was .
    Weet je dat het hier op het dorp nog zo is als je naar de kerk gaat?.. en daarom draag ik stevast een broek! Zelfs op zondag. Ik heb me 20 jaar aangepast, heb 15 jaar geen broek gedragen.. lang haar voor een vrouw hoort er ook bij, geen make-up enz…. Vrijdag trouwt onze zoon.. en jawel.. wil ik me aan passen dan zal ik zelfs mijn hoed weer opmoeten.
    Maar daar ben ik nog niet uit. k heb nog 5 dagen om daar over te beslissen. Manlief zegt; Tham, pas je maar aan….

    @ Thamara
    Bij ons thuis was het precies eender alhoewel het niet direct uit Chrislijk oogpunt gebeurde ,maar uit ouderwetse behoudendheid én zuinigheid .Ik voel me nog altijd niet op m’n gemak inbroeken heowel ik ze uit pratich oogpunt toch wel vaak draag maar in m’n hart zie ik een vrouw liever “leuk” aangekleed ! Voor een bruiloft is een hoed eigenlijk wel leuk , ik wou dat ik het lef had gewoon zómaar een hoed te dragen maar dat is toch wel iets voor een feestelijke gelegenheid tegenwoordig !

    Beantwoorden

  6. Liesbeth
    Okt 12, 2008 @ 23:30:16

    misschien moeten we minder in hokjes denken, bv het woord allochtoon bestaat niet in andere landen misschien wordt er dan stukke minder gediscrimineerd…ik ben ook wel eens geweigerd en dat is niet leuk, toch kan je dan beter ergens anders hen gaan

    @ Liesbeth
    Het maakt niet uit hoe je het noemt , dat verandert niets aan de feiten ! En blijkbaar denkt dus niet alléén de gemiddelde Nederlander in hokjes ( áls dat al waar is ) maar ook de gemiddelde allochtoon !

    Beantwoorden

  7. tagrijn
    Okt 12, 2008 @ 22:27:34

    Goed dat de jongens dat niet op zijn beloop laten. Onmiddellijk nar ‘meldpunt discriminatie’ en dan wordt het echt wel uitgezocht.

    @ Tagrijn
    Ik ben daar minder gerust op , meestal moet je als Nederlander niet zeuren !

    Beantwoorden

  8. Leidse Glibber
    Okt 12, 2008 @ 21:23:02

    Discriminatie komt dus helaas overal voor.
    En inderdaad van mijn spullen moeten ze afblijven.

    @ L.Glibber
    Ja komt overal voor maar wordt blijkbaar alleen ons verweten !

    Beantwoorden

  9. Jenny
    Okt 12, 2008 @ 19:26:23

    De naam van de Discotheek “Estupendo”” betekend; schitterend, geweldig!Maar naar aanleiding van dit log moet die eigenaar de naam maar veranderen in”Estupor”, wat betekend;verbijstering, stomme verbazing!
    Schandalig maar ozó anno 2008!
    Hopenlijk hebben de jongens ergens anders nog een leuke avond gehad?
    Groetjes!

    @ Jenny
    Voor de jongens was de lol er wel af die avond ,maar die naamsverandering ga ik misschien wel invoeren op hun site , jouw Spaans is dus stúkken beter dan het mijne 😉

    Beantwoorden

  10. Wilma
    Okt 12, 2008 @ 15:31:24

    Hoi Riet,
    Nee….Dat stond dus niet in het kledingvoorschrift… Maar ik solliciteerde bij een christelijke instelling. En had daar (achteraf gezien) niet voldoende rekening mee gehouden. Ik keek meer naar de functie dan naar de signatuur. Dat was mijn fout…Voor zover je van fout kunt spreken…Ik zag mezelf toendertijd geen arbeidstherapie geven in een rok..

    @ Wilma
    Het heeft in Christelijke kringen inderdaad lang geduurd eer dames “de broek ” aan mochten ! Belachelijk maar waar , ik kan me de tijd nog heel goed herinneren dat broeken en meisjes sowieso “not done “was ! Ik weet niet of het daardoor komt maar ik draag nog steeds liever een rok dan broek al zijn broeken in veel situaties natuurlijk gewoon praktisch !

    Beantwoorden

  11. Aukje
    Okt 11, 2008 @ 21:27:00

    Discrimineren, echt discrimineren, nee, dat doe ik niet.
    Hoewel het me soms wel moeilijk gemaakt wordt.
    Maar in dit geval, zal toch een vreemde ervaring geweest zijn.

    @ Aukje
    Ik begrijp wat je bedoeld , er worden heel veel dingen óverbelicht en andere in de doofpot gestopt om geen onrust te kweken . Voor mij telt gewoon dat fout fout is , wie de fout ook maakt ! hetzelfde geldt voor goed !

    Beantwoorden

  12. Belinda
    Okt 11, 2008 @ 13:51:41

    Mensen weigeren om hun huidskleur vind ik van de gekke maar het heeft geen zin om daar stampij over te gaan maken. Lekker naar een andere tent gaan en wegzuchten maar…

    @ Belinda
    Dat hebben ze gelukkig gedaan maar het blijft vreemd dat er voor het één extreem veel aandacht is en het ander gewoon niet lijkt te bestaan !

    Beantwoorden

  13. Anoniem
    Okt 11, 2008 @ 13:41:03

    als ik het goed begrijp was dat een hindoestaanse discotheek
    doen de nederlandse discotheken niet hetzelfde
    en zo blijft het maar doorgaan
    heel verstandig dat je kleinzoon en vrienden die discotheek links laten liggen lees wel ik ben absoluut niet iemand die dicrimineerd voor mij is iedereen gelijk ik kijk naar de mens
    groetjes truus

    @ truus
    Nee , dat is het niet Truus , het is gewoon een openbaar toegankelijk discotheek die sinds kort een nieuwe eigenaar heeft .De jongens zijn er wel eens eerder geweest zonder problemen . Daarom waren ze zo verbouwereerd !

    Beantwoorden

  14. Redstar
    Okt 11, 2008 @ 12:08:30

    Ik doe als het goed is nooit aan discriminatie, en ga niet door het lint als ik wordt gediscrimineerd. Ik heb echter ook aan de deur gestaan, en daar filter je altijd in opdracht van je baas. Het is altijd om problemen te voorkomen is het argument..

    @ Redstar
    Ja helaas , tegenwoordig gebeurd er héél veel in Nederland om “problemen te voorkomen ” vaak afgedwongen door mensen die geen regels accepteren maar waardoor mensen die normaal de regels na leven de dupe worden .

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Okt 11, 2008 @ 00:24:00

    Zo’n 45 jaar geleden kwamen er tamelijk veel Duitsers en Engelsen naar Eindhoven om op stap te gaan. Als je het over discriminatie hebt, die jongens hadden daar echt mee te maken, want dat waren vreemdelingen die”onze meisjes” kwamen wegpikken….Er was er niet één bij die zwart was en er zijn er behoorlijk wat in elkaar geslagen. We schijnen gewoon angst voor vreemdelingen te hebben, dat zit in onze genen. Dat is zelfs bij dieren zo.

    @ J@n
    En niet alleen in onze genen dus blijkbaar , mijn blonde kleinzoon was één van de jongens die geweigerd werden omdat ze geen Hindoestaan leken te zijn !

    Beantwoorden

  16. wilma
    Okt 10, 2008 @ 22:28:26

    Hoi Riet,

    En dit is dus iets van alle tijden…Hoe ermee om te gaan? Geen idee. Zo ben ik ook een keer met een sollicitatie afgewezen op mijn kleding…Ik had geen rok aan..terwijl ik solliciteerde naar de functie van activiteitenbegeleidster! Tja… ik was vergeten te kijken naar de plaats waar ik ging solliciteren.Achteraf was ik wel blij hoor dat ik niet was aangenomen.

    Wel heel erg balen voor je kleinzoon en voor diegene die mee waren!!

    Goed weekend.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma
    Als je niet aan de voorschriften hebt voldaan is het wel bálen natuurlijk maar kun je toch niet van ongelijke behandeling spreken .Ik begrijp uit jouw verhaal dat in de advertentie dus wél een kledingvoorschrift stond .

    Beantwoorden

  17. Elise
    Okt 10, 2008 @ 21:52:39

    Hmmm, ik houd mijn mond…..maar ben echt niet blij met al die onopgevoede en losgeslagen Marokkaantjes

    Fijn weekend Riet

    @ Elise
    Wie wel !Al ging het in dit geval niet om Marokanen maar de meestal als veelverdraagzamer bekend staande Hindoestanen .

    Beantwoorden

  18. marion
    Okt 10, 2008 @ 21:24:23

    Dat was een nare ervaring die helaas heel veel voor komt, zal het ooit anders worden?, ik denk het niet.
    slaap lekker voor straks, liefs, Marion.

    @ Marion
    Hij is het wel te boven gekomen gelukkig maar het is wél een vreemde zaak .Ze kwamen altijf gewoon in die dicotheek . de klacht is de deur al uit ,ik ben benieuwd !

    Beantwoorden

  19. Annemarie
    Okt 10, 2008 @ 19:25:58

    Het is wel waar, tegenwoordig is het gewoon moeilijk om de juistheid te bepalen.

    In sommige gevallen wordt je al aangekeken omdat je iets negatiefs durft te zeggen over iemand die anders is dan jij.. Terwijl dat helemaal niks met discriminatie temaken heeft!

    Beantwoorden

  20. Pia
    Okt 10, 2008 @ 16:48:23

    Ooit op een jaarmarkt gelopen en in een opstopping terecht gekomen. Lopen er een paar Marrokaanse jongens achter me te geinen dat alle allochtonen maar naar huis moeten. Ja dan moet ik toch glimlachen heb eens achterom gekeken. Ja is toch zo mevrouw zeiden ze. Ik heb de wedervraag gesteld jongens wat als ik dit nou gezegd had. Ze zagen er de humor van in. Ik vind ook dat ze toch te vaak over 1 kam geschoren worden. Maar van die “positieve” discriminatie kan ik echt kwaad worden. Allochtonen moeten voorrang krijgen bij een baan of een vrouw. Bahhhhh laat ze gewoon de beste nemen.

    @ Pia
    Precies , al die z.n positieve discriminatie brengt júist voor de ” goede” allochtonen veel problemen . Zo ook bij het naar voren schuiven van vrouwen , homo’s en noem maar op wat voor minderheden je nog meer hebt !
    Het is allemaal zóver doorgeschoten dat we geen feiten meer vast mogen stellen zonder van discriminatie beschuldigt te worden .
    Ik blijf het beestje gewoon bij de naam noemen als daar een reden voor is of men daar nou blij mee is of niet !

    Beantwoorden

  21. f r e d
    Okt 10, 2008 @ 15:21:29

    ik discrimineer niet….; als iemand mijn camera probeert te jatten schop ik ‘m geslachtloos!
    nu maar hopen dat een marokkaan het doet; zijn we van een hoop problemen af in nederland.
    (oooohhhhhhh roepen mag.)

    @ Fred
    Ja ook dat is “gelijke behandeling ” ik zal nooit toestaan dat men aan m’n spullen komt en als het kán tegenwerken Wélke kleur of ras de dader ook is maakt me niet uit ik zal zéker proberen te voorkomen dat men er met mijn spullen vandoor gaat !

    Beantwoorden

  22. Hanny
    Okt 10, 2008 @ 15:17:58

    Da’s een goeie, Riet! 🙂
    Ik had dit bericht niet gelezen, dus het is volkomen nieuw voor mij.
    Fijn weekend!

    @ Hanny
    Dit was ook geen bericht uit de krant , dat zul je daar niet snel tegenkomen , dit overkwam onze 19 jarige kleinzoon vorige week samen met o.a.de vriend van onze kleindochter !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

