Riet droeg een hoofddoek!

Bij de reaties van het log over mijn scooteravontuur  schreef dochter Inge dit ;

“Nu snap ik waarom ik zoveel meisjes zie met een hoofddoekje om………die gaan allemaal achterop de brom en willen geen wapperende haren.
Jij was je tijd dus heeeeeeel ver vooruit. Denk dat jij voorloper was van de hoofddoek hahahaha”

Ik realiseerde me ineens dat de hoofddoek ondertussen een totaal ander functie heeft gekregen en hoeveel er veranderd is in de haarverzorging/producten !
Onmiddellijk sleepte ik de stramme benen de vlizotrap naar de zolder op want natuurlijk moeten er dáár nog wel foto’s te vinden zijn van Riet mét hoofddoek!

De hoofddoek had in mijn jeugd een beetje armoedige imago, de dames droegen nog een hoed bij het kerkbezoek, ik kan me dat nog herinneren van mijn moeder, maar op weekse dagen droeg ook zij een hoofddoek om de kin geknoopt !
Ik weet niet wat de állerbelangrijkste funtie was ,dat zal het midden houden tussen het hoofd warm houden en het haar tegen verwaaien beschermen!
Op onderstaande foto was voor mij (nou ja,e igenlijk  voor mijn moeder ) de belangrijkste reden dat mijn kwetsbare oren tegen de zóveelste middenoorontsteking beschermd moesten worden!
hoofddoek4.gif picture by rietepietz

Wat een armoedig koppie kreeg een kind van zo’n hoofddoek hé, de foto is niet best maar is dan ook bijna 60 jaar oud, ongeveer 1949 dus ik was daar een jaar of 7 !
De tweede foto die ik tegenkwam is uit 1959, ja knap gerekend, ik ben daar dus ongeveer 17 en de lila zijden sjaal was één van de allereerste cadeautjes die ik van Henk kreeg want dié kende ik toen al!
hoffddoek1.gif picture by rietepietz

In die tijd droeg ik de sjaal uitsluitend om mijn haar in model te houden, haarlak was in opkomst maar nog gruwelijk duur en gaarversteviging, gel of schuimversteviger moesten nog uitgevonden worden.
Met bier kon je wel iets bereiken maar bij ons thuis was bier niet om in je haar te smeren, daar vond mijn vader het te lekker én te duur voor.
Het armoedige  imago van de hoofddoek werd enigszins opgepept door de beide punten eerst onder de kin te kruisen en daarna om de nek naar achteren te halen en dáár vast te knopen.
Het zou vandaag de dag in geen enkele moskee misstaan hoewel ….. dan zou er aan de voorkant geen haar meer te zien mogen zijn.

Ik was al getrouwd én zwanger, 1962, van onze zoon toen wij een uitstapje maakten naar de Dam in Amsterdam .Henk nog keurig in de gabardine regenjas die slechts enkele jaren later door de opkomst van de Beatle mode in de voddenzak verdween!
Ook daar was mijn dunne sjaaltje bedoeld om mijn haar in model te houden al kon ik in die jaren steeds vaker mijn haar opsteken, met dank aan Grace Kelly, wat de hoofddoek overbodig maakte!

hoofddoek3.gif picture by rietepietz

Onnodig te zeggen dat de hoofddoek voor buiten was, geen “haar op m’n hoofd ” zou er aan gedacht hebben die ook binnen te dragen zoals tegenwoordig “normaal” is.
De hoofddoek als religieus symbool, achter de kassa, in de klas, op de werkvloer  het is er állemaal!
Het komt op mij nog altijd over als “vergeten je spullen aan de kapstok te hangen”, alsof ook de jas nog aan zou kunnen zijn tijdens de werkzaamheden of het theedrinken.
Wie denkt dat je daar een beter mens van wordt mag van mij hoor maar…… voor mij al helemáál geen hoofddoeken meer, niet buiten …..maar zéker niet binnen!

Nou ja, laat ik het hópen dan hé, want tegenwoordig verbergt een hoofddoek óók vaak een hoofd dat kaal is van de chemokuren ………..

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. quidam
    Sep 01, 2008 @ 15:24:51

    jaaaaa als kind vond ik het machtig mn moeder met een mooie hoofddoek, ik heb ook nog ergens foto’s dat ik de hoofdoek van ma opheb 😉 Nu zou ik het zo snel niet meer doen het is achterhaald, en het staat me ook voor geen meter, ook mutsen of hoeden niet, wel jammer want swinters een leuke muts op is niet gek….. 😉

    @ Quidam
    Ik zou willen dat ik een “hoedenhoofd “had , én het lef om dan met een prachtige hoed aan de wandel te gaan . Bij de trouwerijen eind jaren /begin jaren 60 droeg ik nog wel een ( bescheiden soort ) hoed en handschoenen .Heb ik helaas geen foto’s van .

    Beantwoorden

  2. Jenny
    Aug 30, 2008 @ 00:12:24

    Alles is prima, zolang er géén moeten achter staat!
    Leuk joh, die foto’s!
    Groetjes!

    @ Jenny
    Dat is precies wat ik bedoel , en ja , die foto’s , ik kan die doos maar niet wegzetten !

    Beantwoorden

  3. Anoniem
    Aug 29, 2008 @ 14:02:09

    riet wat een leuke foto’s en ik heb ook die hoofdoekjes gedragen en wat dacht je zondags stonk ik als een zuiper want het was vaste klus zaterdag in bad en dan met bier of suikerwater de haar indraaien deed mijn moeder en hoe ik er dan uitzag vond het het ergste met suikerwater want een beetje te veel suiker en je haar piekte van jewelste zag er niet uit maar moeders wil was wet is nu wel anders
    wens jullie een heel fijn wekend
    groetjes truus

    @ Truus
    In die tijd droegen de meeste dames wel hoofddoekjes , hoeden werden nog wél gedragen bij huwelijken en kerkgang . Dat suikerwater is dacht ik nóg wat ouder , kan me dat wel herinneren van de “papilotten ” en inderdaad , dat pakte wel eens piekerig uit 😉

    Beantwoorden

  4. Pia
    Aug 28, 2008 @ 20:42:55

    Hahaha heerlijk dit verhaal. Kan me ook mijn moeder en zus herinneren met hoofddoek, inderdaad om de haren niet uit het fatsoen te laten waaien of heel soms om de krullers te verdoezelen. Over krulspelden gesproken, ik zie mijn zus nog rechtop in bed zitten slapen met die dingen in haar haar (fijn dat ik er naast mocht slapen). En die hoofddoekjes voor de chemoperikelen te verdoezelen zien er toch heel wat charmanter uit dan de burkadoekjes, en voelt ook lekkerder dan een pruik denk ik zo.

    @ Pia
    O ja , krulspelden , práát me er niet van ! De permanetjes uit die tijd kroeste als een gek als je er “niets aan deed ” dus die krulspelden móesten wel !
    Zo’n pruik is inderdaad best warm en ik kan me voorstellen dat je thuis voor zo’n luchtig doekje kiest !

    Beantwoorden

  5. Arno
    Aug 28, 2008 @ 20:39:16

    Leuk hoor Riet die nostalgie. Ik was zelf ook al nostalgisch bezig op de log. Ik ben zelf van ’58 en kan me eigenlijk geen hoofddoekjes herinneren bij de dames. Hoogstens bij de wat oudere vrouwen. Leuk geschreven.
    Groetjes Arno

    @ Arno
    Dat klopt wel , de hoofddoek raakte rond jouw geboorte uit de gratie al waren er altijd nog wel oude dames die ze droegen .In de jaren rond 1960 veranderde , onder invloed van popsterren als de Beatles, Brigitte Bardot , Elvis Presley en noem maar op de kleding mode in snel tempo ! Dat had natuurlijk ook wel iets te maken met de oorlogsjaren waardoor de mode een héle tijd stil had gestaan !

    Beantwoorden

  6. fijnegozer
    Aug 28, 2008 @ 20:29:11

    Wat leuk, Rietepietz met een hoofddoek. Bestaan er ook nog foto’s van Rietepietz in Burka? Of nog mooier, in boerkini? Maar bier in je haar!! Dat is puur drankmisbruik!! OT: Je hoeft m’n naam niet te veranderen hoor. Is maar een probeerseltje van me. Weet nog niet ovvik ’t zo laat.

    @ FG
    ( die naam veranderen gaat niet zo snel bij mij dat weet je ) Maar Riet in burkini gaat niet lukken , in bikini ben ik ze wel tegengekomen maar dié ktijgen jullie niet te zien .Ik wil m’n lezers niet verliezen aan een hartaanval 😉

    Beantwoorden

  7. Wilma
    Aug 28, 2008 @ 18:06:32

    Wat heb je “losgemaakt” Riet…hele verhalen komen er op je log te staan! Schitterend. lijkt wel een korte verhalen logje. Ik was er toen nog niet eens, was in de maak zeg maar ;-)) Mijn ouders zijn getrouwd in ’62. Mijn bouwjaar is ’63. Dus weet ik van die tijd niet veel. Heb wel gelezen in de boeken van mijn moeder: het aanzien van….
    Staan ook van die mooie foto’s in, die jij nu op je log hebt gezet.
    Prachtig om te zien.
    De hoofddoek…tja…voor mij hoeft het niet, maar als het mode wordt weet ik niet wat ik doe…
    zeg nooit nooit. Mooi logje.
    Fijne avond.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma
    Ik moet je bekennen dat de grote doos met oude foto’s nog steeds beneden staat .Zodra iedereen tijd heeft gaan we even met de kleinkinderen “spitten ” dát wordt lachen .
    Het is reuze leuk dat er zulke persoonlijke verhalen verteld worden , heel herkenbaar ook .Mijn kinderen zijn van ’62 en ’65 dus daar zit je precies tussen .
    Het was een tijd waarin heel veel dingen snel veranderden en vandaag dus zoveel verhalen .Wie weet duik ik nog wel een keer in de foto’s voor een logje want het modebeeld veranderde snel , niet dat ik met iedere gril mee deed , o nee ! Ik heb altijd alleen aan de dingen die ik leuk vond ,of bij me pasten mee gedaan .Mini rokjes nauwelijk gedragen maar de maxi rokken waren helemaal mijn ding!

    Beantwoorden

  8. Liesbeth
    Aug 28, 2008 @ 13:13:25

    hihi, vooral als het regende natuurlijk, moest ik zo’n ding op. Later asocieer ik het met buitenlandse vrouwen en moet het gewoon zijn, toch wen ik er niet aan, maar dat is weer een ander verhaal 🙂

    @Liesbeth
    Ik snap wat je bedoelt , buiten vind ik het niet vreemd maar binnen is het , zoals ik al zei , net zo iets als iemand die met z’n jas aan blijft zitten .

    Beantwoorden

  9. Redstar
    Aug 28, 2008 @ 12:08:37

    Alleen je laatste zin blijft hangen. In de cultuur waar mijn moeder vandaan kwam, was een hoofddoek ook normaal. Nederlanders kotsen er op, ik weet het. Vlak voor ze strief droeg ze weer een hoofddoek, maar idd omdat ze kaal geworden was.. Leef en laten leven denk ik bij de rest…

    @ Redstar
    Zolang iedereen zelf kan kiezen voor de hoofddoek is het wat mij betreft prima , elke reden kan voor iemand een goede reden zijn maar zodra het afgedwongen wordt door anderen kan het niet kloppen ! Het modebeeld verandert tegenwoordig snel en er zitten vaak “rare hype’s ” bij .
    Allemaal prima zolang de drager er zonder dwang voor mag kiezen .
    De laatste trieste manier van hoofddoek dragen is eveneens onvrijwillig als een pruik geen optie kan zijn maar dáár heeft niemand een sturende werking in .

    Beantwoorden

  10. Thamara
    Aug 28, 2008 @ 12:07:16

    Leuk Riet zoveel nostalgie jij naar boven weet te halen. Al lezend komen er weer dingen boven.. ja dat sjaaltje..ook ik droeg het als meisje tot een jaar of twaalf ,maar wel alleen in de kerk, daarna kreeg ik een echte heuse hoed waar ik trots op was omdat ik nu een jongedame was. Vreselijk vond ik de armoedige staande sjaaltjes, ze schoven maar op je hoofd pfff… en dat 2 uur lang.

    @ Thamara
    Ik rol er eigenlijk , van het een in het ander , een beetje in !Maar ook jij tekent een herkenbaar beeld , ik héb wat uren naast mijn moeder in de kerk gezeten .Ik kan nóg haar tas uittekenen waar ik mee “spelen ” als ik onrestig werd aan het eind van de dienst !

    Beantwoorden

  11. Leo
    Aug 28, 2008 @ 11:55:47

    Ja Riet, hier raak je toch emotionele en gevoelige zaken. Vrouwlief, toch nog mijn dinnetje, had ook altijd zo’n hoofddoekje om als we op de brommer ergens naartoe reden. Haar krullen werden er door beschermd. Maar ze deed het snel af als we ergens aankwamen. IK reed nog zonder helm, ondenkbaar tegenwoordig. We maakten af en toe behoorlijke schuivers op die bromfietsjes van toen, en dat kostte soms ook flink kapotte nylons. De combi van het opgehouden kousebeen (jaratelles) en het hoofddoekje was een plezierige. Die van tegenwoordig zijn mij veel te geforceerd, opgelegd en onnodig. Maar dat vind ik ook van te lange rokken en ongeschoren vrouwenbenen….

    @ Leo
    Wauw… ik heb zelf nog vaak heimwee naar de jarretelle , ( héél wat anders dan de ,altijd in het kruis knappende naden , panty ) en zie ik het door jou getekende plaatje goed? Een vrouw die haar nylons vastmaakt aan de jarretelle gekleed in een hoofddoekje ? Ik denk dat je in Henk een medestander hebt als je daar voor gaat vechten . Je wilt ook niet wéten wat….. nou nee …… misschien nog maar eens een nostalgisch logje over een poosje 😉

    Beantwoorden

  12. sylvester
    Aug 28, 2008 @ 11:48:38

    Toen ik bij mijn broer achterop ging waren de valhelmen al verplicht. Trouwens, mannen met een hoofddoekje ziet er toch niet uit hihihihi
    Mijn moeder draagt alleen een regenkapje (dus als het regent hihihi) Wanneer ga je aan de Burka Riet hahahaha

    @ Sylvester
    Dat zul jij niet meemaken Sylvester , het lijk me een uiterst onpractisch kledingstuk .
    Mannen met een hoofddoek kunnen er best “goed ” uitzien maar ik ben bevooroordeeld omdat ik naar het filmpje van zoon Ruud kijk ( 11 -8 ) maar het heeft , net als bij vrouwen toch te maken met “wie “draagt het en waarom !

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Aug 28, 2008 @ 10:38:02

    Dat hele hoofddoekgedoe hebben we hier 50 jaar geleden gehad en toen had het nog nut, dat de haren anders verwaaiden. Voor mij is het een bewijs dat de mensen die ze nu dragen gewoon 50 jaar in beschaving achterliggen, maar dat komt wel goed Riet, tenzij dat het bij de Nederlandse dames ook weer mode wordt en zeg niet dat dit onmogelijk is, want wat te denken van een lange broek dragen met daarover een rok…..Dat is toch ook overgenomen van de moslimdames!

    @ J@n
    In de jaren 50 , toen hier nog geen moslim invloeden waren , was er inderdaad ook een periode van een rok over een broek dragen .Dat was de eerste damesbroek , een soort trainingsbroek voor op de fiets die echter bij ons op de huishoudschool niét in de lessen gedragen mocht worden .
    Met rok eroverhéen mocht dat wel , ik heb dat nooit gedragen want het stond afschuwelijk ! Het laat zich raden dat ik het huidige modebeeld ook een beetje vreemd vind maar wie denkt dat het leuk staat mag van mij hoor , als ik maar niet hoef!

    Beantwoorden

  14. marion
    Aug 28, 2008 @ 09:39:12

    Ook ik heb natuurlijk zo’n kreng gedragen,heb er ook altijd een hekel aan gehad maar mijn oren waren dankbaar en als het beter weer werd, ging hij af.
    Leuke foto’s.
    fijne dag, liefs, Marion.

    @ Marion
    Het gekke is dat sinds ik niets meer op het hoofd draag ik nooit meer last van m’n oren gehd heb ! Waarschijnlijk een kwestie van “harden”geweest 😉
    Ik kan me jou ook niet voorstellen met een hoofddoek , ik zie je altijd met je mooie , NB zelfgemaakte petten !
    fijne dag , lieve groetjes…..

    Beantwoorden

  15. Min
    Aug 28, 2008 @ 07:58:00

    Het zijn wel hele leuke foto’s. En ach waar ik al mee op mijn hoofd heb gelopen.. Echt dat waren hele steken (en niet eens onder water) om de zon tegen te houden..

    @ Min
    Ik heb bij voorkeur niets op m’n hoofd maar als het extreem warm of koud is kom ik er niet omheen natuurlijk !

    Beantwoorden

  16. loontjuh
    Aug 28, 2008 @ 07:25:18

    Mogge, leuke foto´s, muzikale groet en tot over een tijdje, liefs.

    @ Loontjuh
    Fijne vakantie !

    Beantwoorden

  17. f r e d
    Aug 28, 2008 @ 06:41:30

    mij lijkt het wel wat: een hoofddoek voor heren!

    @ fred
    Op het logje van 11 augustus staat mijn zoon Ruud met hoofddoek in het filmpje ! Ik moet zeggen dat het wel iets heeft onder die omstandigheden !

    Beantwoorden

  18. Astrid
    Aug 27, 2008 @ 23:46:11

    Tjeetje Riet, je maakt de laatste dagen wel wat nostalgische herinneringen bij me los. Mijn bouwjaar is n.l. 1941 dus we kunnen wel spreken: “over dezelfde tijd”.
    Het hoofddoekje had idd iets armoedigs maar we hebben ook op een gegeven ogenblik het sjaaltje zoals Brigitte Bardot geknoopt en dat stond ineens heel vlot en niet meer zo tuttig.
    Het verhaal over hoe je achterop zat op de motor in amazonezit in een vorig logje deed me weer denken aan iets toen ik ca 17 jaar was. Op zondagavond was er in de Houtrustrotonde altijd dansen bij Jocotel. Daar ging ik met mijn vriendin die 2 jr ouder was dan ik altijd naar toe. Zij had een Vespa en ik ging ook in amazonezit bij haar achterop.
    Toen wij weer een keer op weg waren om te gaan dansen, reed zij over zo’n grote vierkante putdeksel op de weg waardoor de Vespa een soort klein sprongetje maakte en ik van de scooter vloog.
    Aan de zijkant van mijn knie was het vel gewoon opengescheurd en ik zag m’n botje zitten want voel maar zelf dáár zit niet veel vlees.
    Ik werd naar het Zuidwal ziekenhuis gebracht en daar hebben ze het gehecht. Toen ik klaar was en naar huis mocht, ben ik toch weer bij mijn vriendin achterop gaan zitten, alleen deze keer met allebei ’n been aan een kant. Nadien ben ik nooit meer in amazonezit achterop gaan zitten, ik had mijn lesje geleerd en wat ik het ergste van dit alles vond was dat ik een paar weken niet kon gaan dansen.
    Dit waren zo even een paar herinneringen die bij me boven kwamen.

    @ Astrid
    Praat me niet van nostalgie… de doos met foto’s staat nóg beneden ! Je kunt inderdaad wel spreken van “tijdgenoten ” ( mijn bouwjaar is ’42 ) en dan óók nog stad genoten blijkt .Want natuurlijk ken(de) ik het zuidwalziekenhuis en de houtrusthallen .
    Op foto 2 zit mijn hoofddoek zoals je ziet á la Bardot en daaronderuit komen mijn (permanent”) “veertjes” die destijds zo modern waren ,de basis van waaruit het huidige kapsel van de koningin tot stand is gekomen .
    Op de damfoto is de “vetkuif” van Henk typisch voor die tijd …. we worden ouder mama ….

    Beantwoorden

  19. Hanny
    Aug 27, 2008 @ 22:53:26

    Wat schattig samen bij de duifjes op de Dam!
    Weet je, ach nee natuurlijk niet, dat ik zo’n kreng wel eens binnen droeg. En dan met name ’s nachts om mijn kapsel te beschermen tijdens het slapen. Een Grace Kellyrol zat stevig op je hoofd, maar van die losse opgestoken krullen kon je dat niet bepaald zeggen.

    @ Hanny
    Wat is het nog stil op de dam hé! Zelfs de duivenkolonie is nog klein !
    Inderdaad , die dunne sjaaltjes heb ik ook wel in de nacht om m’n haar gedragen maar ik was redelijk handig in zélf m’n haar opsteken ,zelfs met de bos krullen bovenop en maakte meestal het haar gewoon los voor het slapen gaan !

    Beantwoorden

  20. Liesbeth
    Aug 27, 2008 @ 22:06:40

    echt zo’n beeld uit de jaren50. Maar wel net de generatie voor mij, gelukkig! functioneel was het zeker…ik weet nog dat ik het ook wel eens op moest doen, dat heb ik van het begin af aan geweigerd. Mij niet gezien!

    @ Liesbeth
    Klopt , het “aanzien “van de hoofddoek nam snel af bij de opkomst van de betere haarverzorginsproducten !

    Beantwoorden

  21. Annemarie
    Aug 27, 2008 @ 22:02:12

    Een mooie hoofddoek is zeker weten niet verkeerd! En vroeger geloof ik graag dat het de oplossing was om je haar in model te houden.
    Je ziet er super schattig uit op die eerste foto!

    @ Annemarie
    Ik heb maar héél weinig foto’s van mezelf als kind en al helemaal niet van de kleuterleeftijd .

    Beantwoorden

  22. Vrouw Ekster
    Aug 27, 2008 @ 21:19:48

    je hebt ze in de prachtigste stoffen en motieven, tis dat ik het niet prettig vind om iets aan op of over m’n kop te hebben, maar anders…

    @ Vrouw Ekster
    Mijn oren hebben zich geweldig hersteld waardoor ik zelfs bij de wintersport vaak zonder hoofddeksel kan !
    Mijn kleinzoon loopt nu heel “modebewust”in de zomer met een gebreid mutsje waar ik in mijn jeugd nog niet dood mee gevonden wilde worden !
    De laatste hoofddoek toepassing is ( die regeltjes waren aanvankelijk weggevalen ) is wel de meest verdrietige , die voor het kale chemohoofd!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

