(door)drijven

Héérlijk is het als ik na het sporten en de sauna, even in het zwembadje op m’n rug drijvend ,hélemaal verstand op nul, rond dobber .
Als Henk  na een paar minuten ook het kleine zwembadje in plonst rollen we meteen in een oude discussie ;
“waarom drijf ik wél en drijft Henk niet ” !
Nou ja discussie ….. ” ik drijf een beetje over ” maar toch …… waarom kan ik wél gewoon ,zolang ik maar wil ,met m’n tenen boven water blijven liggen en zie ik bij Henk al na een paar seconden een prachtige imitatie van een zeepaardje dat nog net z’n oren droog kan houden terwijl z’n voeten allang richting bodem wijzen !

Bij mij gebeurt het omgekeerde , wanneer ik als een zeepaardje in diep water hang gaan als vanzelf mijn voeten omhoog en lig ik in no-time weer te drijven!
Volgens Henk heeft het alles te maken met de vrouwelijk vormen en wel “de drijvers” die voorkomen dat wij koppie onder gaan .
In mijn geval dus bewezen een foute veronderstelling want ik heb , zolang ik zwem , altijd kunnen drijven maar ” mijn drijvers ” zijn pas sinds ik wat kilootjes overgewicht meesleep op een niveau dat ze van een eventuele invloed verdacht zouden kunnen worden .
De getailleerde draadnagel die ik tot rond m’n 45 jaar was hád vrijwel geen “drijvers” , maatje AA buste houder en je weet waar die AA voor staat …. , eh.. niet ?….. A-bsoluut A-fwezig !

De voorgaande omschrijving ontzenuwt meteen de andere stelling van Henk dat wij vrouwen kunnen drijven op “het vet” al is er wel meer dat die stelling op de helling zet !
Zo hebben allebei onze kleindochters een beeldschoon figuurtje zonder érgens een grammetje vet maar tóch is de één net zón drijfsijs als ik ben en slaat de ander als er gedreven moet worden een prima figuur als “baksteen” .
Nog een andere stelling van Henk “hij heeft te zware botten ” vindt geen bevestiging bij de meisje , zij zijn ongeveer evenlang ,hun gewicht scheelt niks en Henk zelf is met zijn 65 kg zéker geen zwaargewicht !
De oplossing moet dus ergens anders in liggen en volgens mij is de manier waarop je hebt leren zwemmen van invloed !

Ik had vroeger watervrees en liep , bij wijze van spreken ,al blauw aan van de benauwdheid boven het afwasteiltje waardoor niemand mij kon leren zwemmen .
Dát deed ik later helemaal zelf , kijkend naar onze  kinderen die les hadden , kon ik mezelf overtuigen dat als iederéén boven water bleef het bij mij ook zou moeten kunnen .
Niets en niemand vertrouwend , dus ook de kurken bandjes niet , leerde ik mezelf stukje bij beetje zwemmen , vrijwel zonder drijfmiddelen en dát is waar ik de oplossing zoek .

Ook de “drijvende kleindochter ” leerde , vrijwel zonder drijfmiddelen zwemmen tijdens het baby-en peuterzwemmen dat ik jaren met haar mocht doen . Zij zwom zonder drijvertjes vóór  ze op les ging.
De andere kleinkids hadden meer vertrouwen in vleugeltjes en bandjes , gebruikte die ook op les nog en zijn géén drijvertjes geworden .
Interessante theorie?  Misschien een leuk onderzoekje voor één van onze wetenschappelijke universiteiten of maken we daar maar vast een beginnetje mee ,dus eh…….. hoe leerde jij zwemmen en……ben jij een drijver ?

waar zijn m'n drijvers!!!

Advertenties

32 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    Sep 07, 2013 @ 20:01:28

    Hoi Rietepietz,
    Ik kan dus inderdaad heeeeeel goed drijven. En heeeeel lang. Ik heb badmeesters weleens aan het twijfelen gebracht dat ze stonden te dubben, moeten we niet eens gaan kijken of er iets met haar aan de hand is. Heerlijk vind ik het, eindeloos lekker lang op mijn rug liggen drijven.

    Rietepietz zegt;

    Heerlijk hé, ik ga gewoon vanzelf omhoog in het water.
    het zou bést leuk zijn als er ooit eens iemand dit oppikt om een promotieonderzoek op te zetten.
    In mijn omgeving zijn er géén uitzonderingen, wie mét drijfmiddelen leerde zwemmen kan niet goed drijven, wie zónder drijfmiddelen leerde zwemmen is een echte drijfsijs. Jij bevestigd dus óók weer mijn idee , grappig!

    Beantwoorden

  2. kristien
    Mrt 18, 2009 @ 09:53:13

    Ik heb net hetzelfde, ik blijf gewoon boven in het zwembad, in welke richting ik ook zit. Ik kan zelfs zonder problemen de ‘buddha’ houding onder water 🙂

    Velen hebben mij al proberen nadoen maar weinigen gelukt 😉

    Vraag mij ook af door wat het komt ! Ik ben vrij zwaar dus daar kan het volgens mij niks mee te maken hebben.

    groetjes

    @ kristien
    Het blijft vreemd waarom de één kan blijven drijven en de ánder niet .

    Beantwoorden

  3. Carine
    Nov 19, 2008 @ 16:03:58

    Ja, alleen blijf ik drijven in gelijk welke houding, verticaal of zoals je in een zetel zou zitten. Mijn benen gaan niet speciaal naar boven, maar ik zink niet. Ik zoek dan ook naar mensen die dit ook kunnen. Gewoon drijven zonder enige beweging te maken.

    @ Carine
    Ik drijf inderdaad wel wanneer ik wil en dan maakt de houding niet zoveel uit alleen draai ik dan meestal vanzelf op horizontaal als ik vertikaal in het water hang . Voorover heb ik eigenlijk nooit geprobeert te drijven , dat vind ik niet prettig.

    Beantwoorden

  4. Carine
    Nov 18, 2008 @ 16:03:13

    Gaat het hier over drijven in water in gelijk welke houding, zonder er ook maar enige moeite voor te doen ? Dus gewoon altijd blijven drijven en nooit onder gaan ? Dat is wat er bij mij gebeurt. Ik wil weten of dit nog bij andere mensen gebeurt ?

    @ Carina
    Nou als ik écht wil kan ik wel koppie onder natuurlijk maar inderdaad , als ik in diep water gewoon met de benen naar beneden ( dus eigenlijk zoals je staat ) ga hangen en niéts doe , gewoon ontspannen hangen , dan komen vanzelf mijn benen omhoog en in no-time lig ik keurig te drijven .Is dat ongeveer wat je bedoeld?

    Beantwoorden

  5. Maurice
    Aug 16, 2008 @ 12:36:54

    Goh Riet, je veronderstelling is plausibel. Laat het er maar bij dat je theorie gewoon klopt. Er zijn al wetenschappelijk onderzoeken zat in dit kikkerlandje 😉

    en je weet hoe ik over dat soort onderzoeken denk?

    @ Maurice
    Misschien dat het , met diverse andere factoren samen , een verklaring kan geven . Toch lijkt een onderzoek ernaar me wel nuttig i.v.m het les geven aan kinderen en zéker voor bij het wedstrijdzwemmen waar goed drijven tijdwinst oplevert !

    Beantwoorden

  6. Leo
    Aug 15, 2008 @ 16:44:33

    Ik heb jouw logje even aan het mijne gelinkt schone dame. Dat is even handiger om bij te lezen. Heell fijn weekend toegewenst. Ga je nog zwemmen? Grtz. Leo
    .
    @ Leo
    We zijn dus nu een “stelletje?” 😉
    Ik zit inderdaad al een pooosje aan te hikken tegen een aantal nieuwe linken plaatsen ( ben een kluns in het beheer en maak er áltijd éérst een zooitje van voor alles weer klopt ) maar je hebt gelijk het is wel véél handiger om bij te lezen .Zodra ik genoeg moed verzameld heb ga ik aan de slag met buttons maken en linken ( een stuk of 7 geloof ik ondertussen ) maar ik vind het altijd een leuk compliment als loggers me willen linken , dankjewel
    p.s. het wordt dus waarschijnlijk in het zweet zwemmen , angstzweet nog wel !

    Beantwoorden

  7. Redstar
    Aug 15, 2008 @ 12:34:57

    @ Riet, Nee, maar het was wel een behoorlijk spektakel 😀

    @ Redstar
    nu maak je me helemáál nieuwsgierig , maar ik wacht braaf af !

    Beantwoorden

  8. MIn
    Aug 15, 2008 @ 07:49:11

    Gelukkig kan ik zwemmen en (over)drijven. Oh dit smaakt naar meer..

    @Min
    Ik “drijf” soms ook een beetje “over” maar erg lang drijven kan ik wel ,dát is niet overdreven !;-)

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Aug 14, 2008 @ 22:16:24

    Ik ben een driver inderdaad, heerlijk handen onder mijn hoofd en lekker op mijn rug rond dobberen.
    Wij moesten vroeger zo snel mogelijk leren zwemmen omdat er veel water in de buurt was.

    @ L.Glibber
    Ha… eindelijk een drijvende man , en je stamt ook nog uit een tijd dat zwemles niet zo heel vanzelfsprekend was dus waarschijnlijk heb je het ook nog zonder bandjes ,vlindertjes enz geleerd wat mijn theorie zou bevestigen .

    Beantwoorden

  10. AL
    Aug 14, 2008 @ 20:53:27

    Ik zink ook als een baksteen maar ben ook zwaar geschapen.
    En enkel dunne dobbers drijven!

    @ Al
    Ik zou mezelf toch zeker géén dun dobbertje noemen( helaas)maar ben een prima drijvertje hoor!

    Beantwoorden

  11. Leo
    Aug 14, 2008 @ 18:24:51

    IK ben niet meer gebouwd als PvdH. Heb mijzelf met behulp van vrienden het zwemmen aangeleerd. Ging zo goed dat ik er ooit, een jaar of 25 geleden mijn leven mee kon redden nadat onze kano onder water ging en niet meer boven kwam, midden op een grote plas. Of ik toen dreef, dat doe ik nog wel eens als ik er aan terugdenk in een nachtmerrie of zo. En een vrouw met een paar zwembandjes heeft tenminste haar eigen speelgoed altijd bij de hand, dat is toch heel iets anders dan een complete zwemband…..

    @ Leo
    Kan me goed voorstellen dat je nog wel eens “drijft”als je droomt over zo’n gebeurtenis .
    Volgens mij maakt ,hoe je gebouwd bent , niet zoveel uitmaakt voor de zwemvaardigheden en misschien ook wel niet voor het drijven . Dat “speelgoed “van mij stelde tot een jaar of 20 geleden niet zo veel voor hoor , maar drijven ging prima!

    Beantwoorden

  12. HUUB... master of the dots...
    Aug 14, 2008 @ 17:02:15

    helaas is mijn sporten grotendeels gestopt door medische klachten… maar sauna doe ik 2 x per week en dat blijft heerlijk…

    @ HUUB
    Wij doen dat maar 1x per week maar het is inderdaad zálig , ik zou het niet kunnen missen .

    Beantwoorden

  13. fijnegozer
    Aug 14, 2008 @ 16:56:17

    Misschien heb jij wel meer drijfveren.

    @ fijne gozer
    Wauw…. die is héél spits gevonden en nog wáár ook !

    Beantwoorden

  14. Pia
    Aug 14, 2008 @ 15:02:15

    Ik heb leren zwemmen tussen de waterkippen en wilde dus ook zwemmen voor mijn leven. Alleen het rare is ik blijf ook drijven, terwijl ik dat niet geleerd heb. Misschien toch gewichtsverdeling ?

    @ Pia
    Drijven gaat eigenlijk vanzelf , bij mij wel tenminsten.Ik heb het ook nooit geleerd .Maar tusen waterkippen zwemmen lijkt me nou ook niet erg rustig , er waren daar vast wel meer “beestjes ” in het water die je niét kon zien !

    Beantwoorden

  15. Liesbeth
    Aug 14, 2008 @ 12:59:06

    ok ’t klinkt logisch wat je terugschrijft..ik weet het ook niet, ik dacht:hoe zwaarder je bent, hoe beter je drijft, dus toch die drijvers van henk!
    OT nog even antwoord op je reactie bij mij:
    @Rietepietz, de achterliggende gedachte, (staat ook op de website), is dat we het allemaal zo druk hebben en dan is het de bedoeling om met ze allen te bevriezen op het zelfde moment..deels ook om mensen te verrassen en ook om bij deze gedachte stil te staan, letterlijk en figuurlijk

    @ Liesbeth
    Ik weet het ook niet echt hoor maar ik vraag me dit soort dingen dan wel eens af . Er is al van alles wetenschappelijk onderzocht maar “hoe leerde je zwemmen “werd geloof ik nog nooit “meegenomen “.

    Beantwoorden

  16. Wilma.
    Aug 14, 2008 @ 12:55:34

    Hoi,hoi…
    Zwemmen dat is niks voor mij…de zee is voor de vissen…
    Heb dan ook geen diploma’s…en denk dat ik die ook niet meer ga halen. Kan me een beetje redden in het water, en vind dat best. Ben ooit in het zwembad met schoolzwemmen bijna verdronken omdat de badmeester het me wel ff zou leren!!Niet dus!!! Nu begin ik er niet meer aan. Ik geniet vanaf de waterkant van het schouwspel van de rest. Fijne dag.Liefs:Wilma.

    @ Wilma
    Ja de zee is ook te gevaarlijk om echt te zwemmen maar in het zwembad is een baantje trekken best lekker . Ik zwem ook maar “op z’n janboerefluitjes maar dát maakt niets uit .Waarschijnlijk had je gewoon wat betere begeleiding nodig , dan had het zeker gelukt je zelfvertrouwen terug te winnen want dát heeft die badmeester mooi verknald .

    Beantwoorden

  17. Redstar
    Aug 14, 2008 @ 12:13:37

    Mannen drijven anders dan vrouwen. Het is gewoon een feit 😉 Daar zit geen hoe en waarom aan vast.

    Ik sprong ooit in het diepe water zonder ooit een centimeter gezwommen te hebben.. hoe dat afliep? ik denk dat ik dat binnenkort eens ga loggen 😀

    @Redstar
    Er zit vást wel een hoe en/of waarom aan maar dat is nog niet gevonden !
    je maakt het spannend , ik ben benieuwd , al weet ik dus al dat het niet fataal afgelopen is 😉

    Beantwoorden

  18. sylvester
    Aug 14, 2008 @ 08:19:23

    Ik heb leren zwemmen met een zwemplankje dacht ik, maar als ik het water in ga, dan zwem ik ook gewoon, drijven heb ik nooit geprobeerd, watertrappelen wel. 😉

    @ Sylvester
    Raar dat je nooit uitdrijft , is toch lekker om even uit te rusten ? Volgende keer dus éérst eens proberen en netjes verslag uitbrengen bij Rietepietz 😉

    Beantwoorden

  19. Natazz
    Aug 13, 2008 @ 22:43:22

    Ik heb vroeguhhh zwemles gehad alleen bakte ik er niets van. Afzwemmen heb ik ook nooit gedaan dus Natazz heeft geen diploma’s. Maar gelukkig kan ik wel zwemmen hoor, en anders blijf ik met mijn gewicht wel drijven. hahaha

    @ Natazz
    Een diploma heb ik óók niet , ik zwem ondertussen goed genoeg maar vind onderwaterzwemmen nog steeds niet prettig , ik zwem alleen maar schoolslag en kan me daar prima mee redden ook watertrappelen ,drijven en rugzwemmen gaat prima maar een diploma zit er dan niet in !Jammer dan ,ik ben al blij dat ik dit allemaal kan !

    Beantwoorden

  20. Greetje
    Aug 13, 2008 @ 22:05:58

    Wow, interessante bevindingen zo na het sporten Rietje! Nooit over nagedacht of zelfs maar bij stilgestaan, maarreh, voor het geval je zelf onderzoeksdata gaat verzamelen:
    zelf behoorlijk te kampen met overtollig gewicht 😦 maar van drijven geen sprake! Ik was als kind al een echte waterrat en heb altijd met veel plezier zwembaden en Noordzee bezocht!

    groetjes…

    @ greetje
    Daar gáát Henk z’n theorie dat het ( exuse me ) vetweefsel ons drijvend zou houden , maar hoe leerde je nou zwemmen , mét of zonder drijfhulpmiddelen !

    Beantwoorden

  21. marion
    Aug 13, 2008 @ 21:58:54

    Ik zou het niet weten, kan niet eens zwemmen. zou het aan de houding. waarop je in het water ligt, liggen?
    groetjes, liefsl, Marion.

    @ marion
    Dat zóu er best mee te maken kunnen hebben , en dát zou weer te maken kunnen hebben hóe je hebt leren zwemmen …. Maar ik weet er natuurlijk óók geen fluit vanaf !
    welterusten voor straks en lieve groetjes !

    Beantwoorden

  22. Arno
    Aug 13, 2008 @ 21:39:29

    Ik kan het niet verklaren. Ik ben geen baksteen maar echt drijven lukt toch ook niet. Mijn benen hebben altijd de neiging voor duikboot te spelen.
    Groeten Arno

    @ Arno
    Dat probleem heeft Henk nou ook , hij verdrinkt niet maar plat in het water blijven liggen lukt hem toch niet !

    Beantwoorden

  23. loontjuh
    Aug 13, 2008 @ 21:13:26

    Even buurten, *alleen nix gelezen, komt wel*, dank je wel, muzikale groet, liefs.

    @ Loontjuh
    Doe rustig aan , dank voor je groeten .

    Beantwoorden

  24. Liesbeth
    Aug 13, 2008 @ 20:36:42

    zo!! dat heb ik uit! hahaha niet te geloven, ik weet niet wat ik ben, volgens mij kan ik wel drijven, ik drijf ook niet zo vaak, alleen vorig jaar in Spanje, heerlijk was dat trouwens! je bent een drijvertje of een verzuipertje, dus iedereen kan drijven 😉 heb de vraag nog voorgelegd aan mijn harry, hier is zijn theorie: het ligt aan de zwemlessen en training, en ieder mens kan van nature blijven drijven op de rug..maar ik denk dat het toch ook wel met je gewicht te maken heeft:)

    @ Liesbeth
    Leuk dat jouw Harry een beetje mijn theorie aanhangt , het zou ook zómaar kunnen dat het wel invloed heeft .
    Ik denk niet dat het gewicht veel invloed heeft want ik ben zelfs nog zwaarder dan Henk en ik drijf …hij niet !

    Beantwoorden

  25. fijnegozer
    Aug 13, 2008 @ 19:55:07

    Whahaha, er schuilt een ware filosoof in jou. Je kan ook nog een hoger zoutgehalte hebben natuurlijk 🙂

    @ Fijne gozer
    Ik zélf zal geen hoog zoutgehalte hebben , ik eet al érg lang mijn eten zonder toevoeging van zout 😉

    Beantwoorden

  26. tagrijn
    Aug 13, 2008 @ 19:29:12

    Nee, wel even, maar ik schijn steeds zwaarder te worden in het water… Eigenlijk dringt dit pas tot me door nu jij erover schrijft. Nooit eerder over nagedacht.

    @ Tagrijn
    Dat zie ik bij Henk ook ! Het valt me steeds weer op en het verbaasd me zó dat het niet vanzelfsprekend is dat iemand kan blijven drijven als hij /zij kan zwemmen .

    Beantwoorden

  27. Annemarie
    Aug 13, 2008 @ 19:18:20

    Ik heb niet met dingetjes leren zwemmen volgens mij, maar ben ook niet echt een drijver. Het kan wel, maar daar moet ik dan wel moeite voor doen..

    Maar interessant is het wel.
    Bij ons op zwemles zegt de meester altijd dat het ligt omdat ze vrouwen zijn. 😉

    @ Annemarie
    Denkt die badmeester dan dat jij een “jongetje “bent ? 😉
    Ik moet juist moeite doen om niét te gaan drijven als ik rechtop in het water hang !
    Maar je helpt dus helaas mijn theorie om zeep !

    Beantwoorden

  28. Elise
    Aug 13, 2008 @ 18:53:17

    Oh heerlijk drijven. Ik heb geen luchtbed nodig hoor, armen onder mijn hoofd en drijven maar, heerlijk Hou ik heel lang vol, mijn echtgenoot zinkt gewoon. W.d.b. zou Henk wel eens geljk kunnen hebben, zouden het onze vormen zijn ?

    Fijne avond, Elise

    @ Elise
    Alleen de vormen lijkt me niet voldoende argument omdat ,wij vrouwen ,toch ook nog erg verschillend zijn en er zéker ook dames zijn die niet blijven drijven !
    Maar heerlijk is drijven wel , zó ontspannend hé!

    Beantwoorden

  29. Astrid
    Aug 13, 2008 @ 17:50:17

    Ik heb een link waar interessante informatie instaat i.v.m. het drijven.
    http://zid.nrz.nl/Html/paginas_veel_gestelde_vragen/pagina_waarom_zijn_er_geen_zwarte_topzwemmers.htm
    Hier gaat het dan wel over (zwarte topzwemmers) maar ik denk dat dit op iedereen van toepassing is. Ik zwem zelf twee keer per week en ik heb me er vroeger ook altijd over verbaast dat er niet zo veel mannen kunnen drijven. (de bakstenen hihihi).

    @Astrid
    Kijk.. dáár hebben we wat aan al staat er niet bij of dit verder wetenschappelijk onderzocht is , de resultaten zullen niet helemaal uit de lucht zijn komen vallen . Toch blijven er genoeg vragen over !

    Drijvende groeten Astrid H

    Beantwoorden

  30. Hanny
    Aug 13, 2008 @ 17:33:54

    Of ik kurken omgehad heb, geen flauw idee. Ik weet wel dat de badmeester met een grote haak aan de kant liep ter ondersteuning. Misschien gaat jouw theorie wel op, want ik kan ook goed drijven. Ik denk dat het kunnen drijven niets met het verschil tussen mannen en vrouwen te maken heeft. Maar ja, ik ben geen deskundige.

    @ Hanny
    Ik helaas óók niet dus ik roep maar wat dingen !
    Het zal we een complexe samenloop van factoren zijn .Maar je weet nooit wat er per ongeluk allemaal uit een onderzoek zou komen als men er dit soort dingen bij betrekt !

    Beantwoorden

  31. Joke
    Aug 13, 2008 @ 16:42:50

    Er moet wel J@n onderstaan.
    Dat krijg je als vrouwen met je speelgoed gaan zitten spelen…
    Groeten. J@N.

    @J@n
    Gek , ik hoor van Henk nooit klachten als ik met zijn speelgoed speel !

    Beantwoorden

  32. Joke
    Aug 13, 2008 @ 16:41:22

    Leuk bedacht Riet. Tot voor enige jaren heb ik ook nooit kunnen drijven, maar nadat ik van 72 kg naar 90 kg ben gegaan kan ik drijven als de beste, ik kom nauwelijks onder. Dus het ligt aan het soortelijk gewicht en dat van vet is lichter als water. Vrouwen hebben meestal van nature al een grotere vetvoorraad als mannen, ook slanke vrouwen, en dat is de reden dat vrouwen beter drijven als mannen. Ik weet zeker als Henk zorgt dat er zo’n 20 kg bijkomt hij een wedstrijdje met jou kan houden in drijven hoor, ik zou het nu al kunnen.
    Het bewijs van mijn stelling; In zee heb ik altijd al kunnen drijven, het SG van zeewater (zout) is nl hoger.@

    JokeJ@n
    Natúúrlijk trek jij weer één lijn met “de mannen ” , feit blijft dat ik ook brood mager ( en dan bedoel ik ook broodmager , kreeg een dieet van 9x p.d. eten ) óók bleef drijven terwijl de jongste kleindochter met een “normaal” bij haar leeftijd passend postuur wél zinkt als een baksteen en haar dito zus niet ! Zout water is inderdaad voor iedereen makkelijker om te drijven .

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: