op naar Breda !

Ondertussen willen jullie natuurlijk wel weten welke drie artikelen ik meegenomen heb naar de opnamedag van tussen kunst en kitsch.
Dat was een klein schilderijtje dat door een “zondagsschilder ” gemaakt is aan het begin van de vorige eeuw en waarvan ik zelfs geen droog brood zou kunnen eten als ik van de opbrengst moest leven .
Toen ik m’n tranen gedroogd had ,( jáhaah….. ik hád me natuurlijk al miljonair gewaand en moet nu de Porsche afbestellen )
dus óp naar de expert voor oude boeken want ik had twee onooglijke exemplaren bij me .

Van het ene boek , in het Latijn logboeken.jpg logboeken picture by rimpelratgeschreven , weet ik nu eigenlijk nóg niet wat het is maar ondanks de erbarmelijke staat van de kaft die door iemand in papier is genaaid krijg ik het advies er zuinig op te zijn omdat het een  “héél vroege druk ” is .
Voor de waarde hoef ik dat niet te doen , het nu rond de € 100,– waard maar ach ,het eet geen brood !

Het andere boek  is afkomstig van een zolderopruiming ,nu zo’n 30 jaar geleden , bij de verbouwing van het bedrijf waar Henk ook toen al werkte.
Het is een “beschryving  der stadt en lande van Breda ” dat misschien wél in beeld had gekomen als ik er een opname op locatie in Breda mee had bezocht omdat er wel héél veel info in staat over het Breda van vóór 3-april 1744 toen het boek uitgegeven werd.
Er zijn natuurlijk meerdere van deze boeken gedrukt destijds ,al zijn dat er geen duizenden geweest ,maar wat dit boek toch het bewaren waard maakt is het feit dat alle “plaatjes” nog  aanwezig zijn .
Veel van de bestaande boeken zijn vrijwel waardeloos geworden doordat men de  tekeningen en ,etsen of gravures ( dát vergat ik nou weer te vragen) ,  ingelijst apart verhandeld heeft .

                        Het hof des Princen van Oranje te Breda

boek4.jpg kasteel picture by rimpelrat

Het boek heeft behoorlijk geleden onder het jarenlang op een vochtige zolder liggen en ook de platen hebben soms behoorlijke schade maar ik zou   desondanks op dit moment zo’n € 700,– mee moeten nemen om het bij een boek antiquariaat te kunnen kopen .
Het advies was , niets aan doen en zuinig op zijn want er is niet veel meer over Breda .
De foto’s die ik van sommige pagina’s gemaakt heb zijn , als ik ze ga verkleinen , eigenlijk niet zo duidelijk meer , ik heb dus Nelleke maar even opgetrommeld en gevraagd of ik niet tóch in de uitzending mocht en zie hier ……..
“tussen écht geen kitsch en Rietepietz ” ……

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. fijnegozer
    Mrt 23, 2008 @ 10:24:12

    Geweldig joh dat boek, Rietepietz van der Krogt. Moet je inderdaad erg zuinig op zijn. Wanneer gaan ze weer breken bij Henk op z’n werk?

    @ fijne gozer
    Ondertussen zijn ze naar ander pand verhuisd , helaas zonder zolder .

    Beantwoorden

  2. Maurice
    Mrt 22, 2008 @ 17:43:58

    Hoi Riet.
    Ik vraag me dan wel eens af wat mijn ajax-verzameling waard zou zijn. Dat zijn allemaal dingetjes van de jaren 70. Eigenlijk zou dat een leuk onderdeel kunnen zijn van zo’n programma. Ik schat mijn verzameling aan boeken, stukjes doelnet (stadion de meer), shirts (echte uit de jaren 70 van de spelers) etc etc wel op duizenden euro’s.

    (OT: ziet er naar uit dat ik binnen 2 maanden naar 32 uur kan. Ben ik zo blij om en eigenlijk ook wel trots. Het is zooo nodig in de zorg. Mensen met ervaring die anderen kunnen ondersteunen zonder problemen te vermedicaliseren)

    fijne paasdagen

    @ maurice
    Ja met veel dingen is het “wat de gek ervoor geeft ” hoe meer verzamelaars hoe hoger de prijs .Jij zit dus vast goed met je verzameling.

    Gefeliciteerd alvast , je hebt er hard voor gewerkt !

    Beantwoorden

  3. Jenny
    Mrt 22, 2008 @ 14:17:16

    Toch een uniek boekwerkje! Erg leuk verteld,Rieteke!
    Ja , je hebt wel gelijk, moet ik toegeven, af en toe snatert ze!
    Groetjes en fijne Paasdagen!

    @ Jenny
    Ja best redelijk uniek , we zijn er zuinig op . Jij ook fijne dagen .

    Beantwoorden

  4. loontjuh
    Mrt 22, 2008 @ 12:47:27

    Da´s een mooi oud boek, dat filmpje, hihi…*Deelt eitjes uit*…een muzikale groet en fijn Paasweekend, liefs.

    @ Loontjuh
    Ik mag niet praten met een mond vol chocolade eitjes !

    Beantwoorden

  5. Anoniem
    Mrt 21, 2008 @ 18:55:39

    hallo riet als ik je zo bezig met dat boek ben ik bang dat het geen lang leven meer heeft waar waren je handschoentjes maar hoor wel liever jou commetaar dan dat van nelleke
    wil jou en je man een hele fijne pasen wensen
    groetjes truus

    @ Truus
    Ja hoor , dat gaat weer keurig terug op z’n plekje dus daar komt dan niemand meer aan voor een lange tijd .
    jullie natuurlijk ook fijne paasdagen .

    Beantwoorden

  6. sylvester
    Mrt 21, 2008 @ 17:40:34

    Zouden oude Donald Ducks ook nog zoveel waard zijn hihihihi
    Duckstad van de vorige eeuw 😉

    @ Sylvester
    Nou zo gek is dat niet , er zijn genoeg stripalbums die heel veel geld waard zijn !

    Beantwoorden

  7. Liesbeth
    Mrt 21, 2008 @ 13:51:43

    …nou ja 700 euro is eigenlijk best veel, zei het verkeerd!

    @ Liesbeth
    Ik snap natuurlijk de bedoeling wel hoor .

    Beantwoorden

  8. Liesbeth
    Mrt 21, 2008 @ 13:50:26

    Mooi oud boek hoor Riet, zeker weten. Je kan het beter vertellen dan Nelleke 😉 ik hou ook van oude boeken, ook al is het niet veel waard, ik vind het wel waardevol altijd en zeker als je stad Breda is..ik lees net even de reactie van Annemarie…haha idd die Buch altijd met z’n handschoentjes..zag die docu over hem, maar dat is weer en ander onderwerp

    @ Liesbeth
    Ja Buch is inderdaad weer een ander verhaal!
    Ik heb zelf niets met Breda van doen maar het blijft leuk te zien hoe het er in die tijd aan toe ging , dat was natuurlijk toch in alle grote steden wel enigszins vergelijkbaar.

    Beantwoorden

  9. Belinda
    Mrt 21, 2008 @ 12:26:37

    Geweldig Riet! Je zou zo bij Tussen Kunst & Kitsch aan de slag kunnen. Wat een superboek en 700 euro is best nog heel veel centjes. Voortaan het boek maar hanteren met handschoentjes aan want het schijnt heel slecht te zijn als je zo bladert met je (schone) handen door het boek vanwege de zuurgraad. (ik zie trouwens in ene dat J@n daar ook al wat over gezegd heeft)

    Heel leuk om zo een stukje geschiedenis van Breda te zien!

    Zunig zijn maar op dat mooie boek!!

    @ Belinda
    Het is onwijs leuk om in dat boek te snuffelen , ik kwam nog een erg leuke pag voor een log tegen maar ik weet niet of het verantwoord is te proberen die te scannen .
    Ondertussen heb ik ook wel door dat ik er iets voorzichtiger mee moet omspringen .

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Mrt 21, 2008 @ 12:20:56

    Dat is wel leuk om te weten toch. Maar zou je niet iets voorzichter met de boek omspringen. En dan zie ik gelijk Jan zijn reactie:-) en moet ik weer aan die heerlijk programma’s van Boudewijn denken..

    @ Redstar
    Hij was een bevlogen man hoewel… , er doen over hem ook verhalen de ronde dat hij alleen maar bevlogen léék en verder eigenlijk niet zoveel wist maar in hoofdzaak slim bezig was . De waarheid zal als gewoonlijk wel in het midden liggen denk ik .

    Beantwoorden

  11. Hanny
    Mrt 21, 2008 @ 01:11:23

    Heb je al telefoontjes gehad van omroepen die jou graag in dienst willen nemen? Je hebt een leuk filmpje gemaakt. Je moet maar heel zuinig omgaan met het boek. Hoe langer het in de familie blijft, hoe meer waard het wordt. Als de kinderen maar geen ruzie gaan maken wie later het boek erft. 🙂

    @ Hanny
    Stom natuurlijk dat ik geen telefoonnummer heb vermeld , niet dus .De kinderen zijn wél de reden dat we wilde weten of het boek de moeite van het bewaren waard is .Ze zijn beiden nogal van “gooi weg die oude zooi ” dus willen we een lijstje maken van spulletjes die niet zonder meer met een opkoper meegegeven moeten worden .
    Wij vinden het leuk om er af en toe in te snuffelen maar als zij het willen verkopen is dat prima maar dan niet voor een habbekrats bij de inboedel.

    Beantwoorden

  12. Natazz
    Mrt 20, 2008 @ 22:06:50

    Riet van de Krogt, je kan haar zo vervangen hoor.
    En het is een mooi boek.

    fijne vrijdag

    @ Natazz
    Whahaha, ik zie het voor me , zou zondermeer dichtklappen in beeld !

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Mrt 20, 2008 @ 21:15:45

    Filmpje kan zo tussen het prpgramma worden gelast hoor.
    En je ging dus toch nog met een klein kapitaaltje naar huis terug.

    @ L.Glibber
    Ik zal het filmpje aanbieden hahahaha! Kapitaal is een groot woord maar in ieder geval zal het wel meer en niet minder waard worden .

    Beantwoorden

  14. Floor
    Mrt 20, 2008 @ 21:05:12

    Spannend zo’n dagje! Natuurlijk hoopt iedereen stiekem een extreem waardevol prul op zolder te hebben. Met dat boek over Breda zit je helemaal niet slecht! En nu zuinig op zijn hoor!

    @Floor
    We hebben het al 30 jaar in huis en het grappige is dat we nu pas een beetje door het boek heen gaan , er staan zulke leuke dingen in , waardoor we er nu eigenlijk pas echt zuinig op worden .

    Beantwoorden

  15. tagrijn
    Mrt 20, 2008 @ 20:56:16

    Daar moet je dus heel zuinig op zijn. Maar even serieus: je moet de bladzijden van zulke oude boeken nooit met je vingers omslaan. Het zuur van je vingers beschadigt het materiaal waarmee vroeger papier werd gemaakt. Ik kom vaak in het gemeentearchief en ze slaan me zeker dood als ik dat zou doen. Dus: handschoentjes please!

    @ Tagrijn
    Er wordt niet zo vaak in gebladerd Tagrijn dus dat moet wel kunnen die enkele keer . Ook de expert ( ik ben z’n naam even kwijt) ging gewoon “met de blote hand ” door het boek.

    Beantwoorden

  16. Elise
    Mrt 20, 2008 @ 19:43:23

    Net zo goed ?? Nee hoor véél beter. Tjonge wat was Nelleke vervelend gisteravond, zat een beetje melig en stom te lachen. maar Riet, we gan jou voordragen. En Zuinig zijn op je boek, je weet nooit.

    Elise
    Dank voor het compliment en inderdaad , Nelleke maakte het weer onmogelijk dat de eigenaar van het voorwerp zélf aan het woord kwam .
    Toen de expert aan de eigenaar vroeg “en nu wilt U zeker wel graag weten wat het waard is ” was de man’s antwoord onverstaanbaar omdat zij erdoorheen snaterde dat zij hetóók graag wilde weten , bah!

    Beantwoorden

  17. Annemarie
    Mrt 20, 2008 @ 16:48:08

    Dat wij dus alsnog te zien krijgen! Helemaal geweldig. 🙂
    Vind het super leuk trouwens dat je telkens van die maffe filmpjes laat zien, hihi
    Goed bewaren dus *gniffel*

    @ Annemarie
    Dit keer was het eigenlijk een filmpje omdat de foto’s veel minder duidelijk werden door het verkleinen , het folmpje geeft vreemd genoeg een beter beeld . Maar er zullen inderdaad vans nog wel meer maffe filpjes komen , is leuk om te doen !

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Mrt 20, 2008 @ 15:30:02

    Jij hoeft helemaal niet op tv, deze presentatie is net zo goed. Ik heb nog wel een vraag; Heb je wel eens deskundigen (zoals Baudewijn Büch destijds) met dat soort boeken om zien gaan? Die was heel wat voorzichtiger en droeg witte handschoenen en voor een boek dat 700 euro waard is….

    @J@n
    Ik heb het wél overwogen maar dan als geintje ,hahaha!
    Het viel me inderdaad op dat het op het filmpje lijkt alsof ik erg ruw omga met het papier maar dat viel wel mee hoor , de camera pikt het geluid erg hard op .
    Waarschijnlijk is het wel zo dat de zuren van mijn huid niets best zijn voor het papier ,daar heb je gelijk in.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

