winterkost

Een enkele keer  kom ik een woord tegen dat ik niet ken en ,nieuwsgierig als ik ben, komt dan “de dikke van Dale ” op tafel .
De laatste keer dat zo iets gebeurde ging het om het woord “flatulentie ” en enige tijd geleden zag ik bij Jenny een w.ow. log ( 11-11-07)waar dit woord zéker goed op z’n plaats geweest zou zijn.
Omdat jullie natuurlijk allemaal wél meteen weten wat het woord betekend sla ik de uitleg maar over en kom meteen met het verhaal waardoor ik zeker wist dat ik het ooit in een log zou gebruiken toen ik de betekenis wist.

Wij eten nog ouderwets “zomer ” en “winter” kost ! Héérlijk om zo rond  oktober ineens weer allerlei ándere groentes op tafel te hebben .
Er is echter één probleempje dat we ieder jaar weer even vergeten zijn en dat is een probleem waar “een luchtje aan zit”.
Ik heb wel eens verteld dat Henk 6 jaar geleden darmkanker heeft gehad en dat na een jaar van operatie, bestraling en chemokuren gelukkig nog vrolijk na kan vertellen.
Zelfs een stoma   bleef hem bespaard ( kunstmatige uitgang met een soort plastic zak op je buik ).
Wel  heeft hij door de verwijderde endeldarm weinig opslag voor eh… de afgewerkte etensresten zal’k maar zeggen maar daar kan hij prima mee omgaan .

Wat we dus steeds vergeten is dat ,de vaak zware , winterkost voor veel “flatulentie” zorgt die op de enig mogelijke manier ontsnapt  waar wij dan weer erg schijt lollig van worden .
Henk vindt het uiteraard vervelend dat hij niet erg veel controle heeft op het ontwikkelen en tot explosie komen van de “flatulentie ” en hoopt nog altijd dat mijn reuk en gehoor net zo slecht zijn als de zijne … ijdele hoop dus.( en hier bedoel ik dus duidelijk de hoop van “verwachtingvol” en niet de hoop die meer bij het onderwerp past).

Vaak zoekt de flatulentie, oke , laten we alle bekaktheid achterwege laten, de winderigheid zich een uitweg met een licht sissend geluidje dat zelfs mij kan ontgaan maar als de kamer zich vult met een luchtje waar zelfs een rioolputdeksel van zou smelten zie ik Henk besmuikt rond kijken als ik vragend in zijn richting kijk.
Het is een gewoonte geworden de enigszins “beklemmende spanning” te breken door  een of andere “ter zake doende opmerking” te maken, zoals; “was je niet tevreden over je vorige au de toilet” of “we moeten tóch eens de loodgieter naar het afvoerputje laten kijken .

De keren dat door de “geluidshinder” al meteen duidelijk is wat er mis is maak ik evengoed een opmerking , bijv. “ach , als je toch bezig bent scheur dan voor mij ook een meter af ” of “ik heb geen haast hoor dus laat je straal aandrijving gerust uit”.
Natuurlijk heeft Henk dan wel weer een antwoord paraat  als op de laatste vraag bijv. “Ja , dan moet je wél bijtijds waarschuwen  ”  en meer van die onzin waarna het meestal “van kwaad tot erger gaat ” en we gniffelend elkaar proberen af te troeven!

Al met al is het voor Henk natuurlijk een vervelende bijkomstigheid die hier in huis vaak hilarisch uit kan pakken maar waar we toch wel rekening mee houden als we weten dat weg moeten.
Bruine bonen en erwtensoep staan dus uitsluitend op het menu als we de andere dag gewoon thuis zijn al blijft er dan nog altijd het risico dat we in ons slaap overlijden door “kwalijke dampen “. Maar ja, wat wil je mooier, samen een pijnloze dood !

Pas op , flatulentie gevaar

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. quidam
    Jan 15, 2008 @ 12:07:52

    Aan dit (hylarise) verhaal zit duidelijk een luchtje…..

    @ Quidam
    Soms wel ja maar soms is het uitsluitend “geluidshinder ” , maar we kunnen er wel mee leven !

    Beantwoorden

  2. sylvester
    Jan 14, 2008 @ 13:53:03

    @Riet: sssssst, niet door vertellen hihihihi

    Beantwoorden

  3. sylvester
    Jan 13, 2008 @ 14:33:07

    Wij hebben geen dikke van dale, alleen die op internet te vinden is 😉 Nu heb ik wel nog alle darmen en bijbehoren, maar ik kan er soms ook wat van hihihihi
    De hond is het ergste, daarbij hoor je niets, maar ineens komt er een geur voorbij komen, dat is niet normaal meer, dan kijken we beiden naar de hond, maar die doet net alsof haar neus bloed 😉

    @ Sylvester
    Volgens mij zeg jij wel erg makkelijk ” dat de hond er ook wat van kan “, je geeft gewoon dat beest de schuld als jij het gedaan hebt !

    Beantwoorden

  4. fijnegozer
    Jan 13, 2008 @ 14:14:42

    Nou ja, je wordt er in ieder geval schijtlollig van. Dus kun je net zo goed spreken over ‘lachgas’.

    @ Fijne Gozer
    Is ook een optie , misschien kunnen we het nog verhandelen ! Of ballonnen mee vullen , hahahaha!

    Beantwoorden

  5. Anoniem
    Jan 12, 2008 @ 15:31:18

    nee riet nog nooit van gehoord hier zeggen we gewoon een scheet en ik denk dat je ontzettend blij bent met je man met scheten had ook anders gekund al met al een leuk logje waar jij het vandaan haalt om zo over scheten te vertellen wens jullie een fijn wekend
    truus

    @Truus
    Het is ook meer een mediche benaming denk ik Truus dus er zullen wel meer mensen nooit van gehoord hebben en zo’n logje……? is in een “poep en scheet gemaakt hoor”!

    Beantwoorden

  6. Belinda
    Jan 12, 2008 @ 14:09:27

    Beter dat je dit soort ‘mankementjes’ met veel humor benaderd dat maakt het allemaal een stuk dragelijker. Blijft natuurlijk ellendig voor Henk, zeker als hij er één laat vliegen in gezelschap (die je niet hoort, ruiken het hardst) maar goed dat hij al 6 jaar darmkankervrij is!! Dat is toch het allerbelangrijkste!

    (je uitleg van flatulentie scheelde mij weer het opduikelen van de Dikke van Dale) 😉

    @ Belinda
    Ja dat is natuurlijk het allerbelangrijkste en zó fantastisch omdat de vooruitzichten aanvankelijk niet erg gunstig waren . Gelukkig kan hij goed mee uit de voeten met de paar ongemakken die hij er aan overhield .
    En ik had het woord nou juist niet uitgelegd schreef ik , hahahahaha
    Ik weet helaas niet meer waar ik het woord gelezen heb want het is natuurlijk écht geen gangbaar woord , wie gebruikt dat nou ?

    Beantwoorden

  7. Liesbeth
    Jan 12, 2008 @ 13:39:12

    ik begrijp wel dat het knap lastig kan zijn, het is toch wel een soort handicap waar jullie mee moeten leven en dat op een hele goeie manier doen, met humor!! maar van dat woord had ik nog nooit gehoord, nu weet ik wat het betekent!!

    @ Liesbeth
    We zijn vast de enige niet hoor die het woord niet kende . Het is zéker niet gebruikelijk in de “gewone wereld” .Het is juist daardoor leuk om er ff de draak me te steken en nét te doen alsof iedereen dat wel zal weten .

    Beantwoorden

  8. paco
    Jan 12, 2008 @ 12:51:44

    Zolang je blijft lachen, komt het wel goed

    @ Paco
    We hebben gelachen als een boer met kiespijn !

    Beantwoorden

  9. morris
    Jan 12, 2008 @ 12:39:12

    Hoi Riet, ik kende het woord wel. Vroeger had ik nl last van een spastisch colon (gedoe die medische terminologie, klinkt dan heel ernstig.

    Wat goed hoe jullie met dit omgaan. Er nog de humor van in kunnen zien, dat maakt vaak iets minder erg, toch?

    Ben blij voor jullie dat Henk er ondanks de tegenwind, zo goed dorrheen is gekomen, een sterke man dus! en dat hoort ook bij een sterke vrouw!

    Dank voor je mooie reactie, of eigenlijk gastlog, bij mij……

    fijn weekend1

    @ Morris
    O ja ,die medische terminologie heb ik ook nog het een en ander opgestoken in in dat jaar , de colon betreffende onderzoeken hebben ook prachtige namen .
    Bij de chemo kuur behorende medicijnen ratelde ik destijds zomaar op want ik ging natuurlijk altijd mee ( omdat ik alles mee controleerde want het blijft mensenwerk en er ging wel eens iets fout . )
    Dat een aderontsteking “flebitus” ( of zoiets) heet vergeet ik ook nooit meer en zo kan ik nog wel even door gaan .

    We hebben ons inderdaad met humor door die periode heen geslagen , (je wilt niet wéten welke galgenhumorer soms aan te pas kwam)

    Ik bewonder Henk om hoe hij met de ongemakken omgaat , de te kleine opslag houdt in dat hij 5 x per dag , waar dan ook , voor meer dan een plas naar een toilet moet .Ik zou dat heel bezwaarlijk vinden maar hij maakt er geen probleem van en blijft er niet voor thuis.

    Die reacties bij jou lopen altijd uit , dat komt omdat je altijd logjes hebt waar wel iets over te zeggen is , mooi toch!

    Beantwoorden

  10. Jenny
    Jan 11, 2008 @ 21:44:41

    En al die mensen die bij je op bezoek komen maar denken, wat wonen die Riet en Henk toch in een krakkemikkig huis,een rioollucht van hier tot gunder en dat gekraak van die vloeren!!!Hahaha….maar leuk, dat jullie elkaar zo kunnen aftroeven!Snuif……snif…..wat ruik ik toch?!
    Groetjes!

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Jan 11, 2008 @ 20:47:22

    Hij is inderdaad gelukkig niet de nige die er last van geeft.
    Ik zeg altijd goh wat kraakt die bank he.

    @ Leidse Glibber
    Whahahaha, Wij hebben een parketvloer en je wilt niet wéten hoeveel planken daarvan soms vreselijk kraken !

    Beantwoorden

  12. Annemarie
    Jan 11, 2008 @ 20:16:33

    Zolang je er op zijn tijd zelf om kunt lachen dan is het prima. Zodra je het als een probleem gaat beschouwen.. Dan denk ik dat er wat goed mis is!!!

    En zeker het is vervelend voor buiten de deur, maar om nou binnen te blijven zitten? 😉 NEE, dat is niks voor jullie! hahahaha.

    fijn weekend toegewenst! 🙂 Eet smakelijk.

    @ Annemarie
    Nee hoor , we passen het gewoon een beetje aan wanneer we “verdachte producten ” eten !Een dag voor een verjaadag dus géén bruine bonen of hutspot enz .

    Beantwoorden

  13. mama muis
    Jan 11, 2008 @ 19:51:08

    tis de dikke van dale rietje… 🙂 (betweter is my middle name)
    jullie huis is stormproef begrijp ik? Cool!!!

    @ mamamuis
    Yep , ik had het ondertussen ook ontdekt , twee ándere foutjes al veranderd maar nog twee andere over het hoofd gezien .Ik ga maar niet nóg een keer de rss van de mensen op het verkeerde been zetten .
    De bedoeling is vast wel duidelijk , eigenlijk een storm in een glas water dus en zó’n stormpje kan ik in mijn stormproefhuis wel hebben .

    Beantwoorden

  14. Astrid
    Jan 11, 2008 @ 18:02:50

    Wat een heerlijk geurig verhaal heb je ons weer voorgeschoteld.
    Eerlijkheidshalve moet ik je zeggen dat ik ook de Dikke v. Dale eerst heb gepakt voordat ik je verhaal verder las.
    Maar het heeft me wel op een idee gebracht. Als ik in de toekomst ook last van windjes heb en ik wil het heel netjes houden, kan ik nu de kamer uitgaan en zeggen dat ik even moet “flatulenteren”.
    Ik moet natuurlijk nog wel even oefenen dat het er vloeiend uitkomt, maar mijn man zal me met grote ogen aankijken en denken:
    “wat gaat ze nu weer doen”.
    Ik verheug me al op de eerste keer.
    Groetjes Astrid

    @ Astrid
    Whahahaha, daar kan ik me iets bij voorstellen! Ik denk dat vrijwel niemand het woord kent ,het is me nogal geen dráák van een woord maar juist daarom vond ik het leuk er iets mee te doen .
    Het is inderdaad een beetje lastig woord om er een werkwoordvorm van te maken , ik heb er de spellingscontrole op losgelaten maar die pikt geen enkele andere vorm van het woord op .
    We laten er dus maar gewoon de fantasie op los ….. succes en een fijn weekend , groetjes , Riet

    Beantwoorden

  15. Hanny
    Jan 11, 2008 @ 16:50:43

    Mij ook niet. Ik ben gewoon lekker ouderwets.

    Beantwoorden

  16. Hanny
    Jan 11, 2008 @ 16:38:27

    Gelukkig dan Henk af en toe zijn windorgel bespeelt. Het had ook anders kunnen zijn.
    Ook hier in huis weet iemand ook goed het orgel te bespelen. Reukloos, dat gelukkig wel. Deze week was het weer goed raak: hutspot! Maar we eten het er niet minder om
    Jij bent dus ook blij dat er weer eens wat anders op tafel kan worden gezet in de herfst. Zou dat ouderwets zijn? Maar ik vind echt dat er veel meer keus is aan groenten in najaar en winter.

    @Hanny
    Ja absoluut , alleen al die heerlijk stamppotten , mjammie! Toch is het in het voorjaar ook weer fijn om aan de echte zomergroenten te beginnen en ja , het zal best ouderwets zijn maar dat maakt me niets uit !!

    Beantwoorden

  17. marion
    Jan 11, 2008 @ 15:04:58

    zo zie je maar weer dat je om een scheet een verhaal kan bakken,Het is niet direct een koninklijk verhaal, majesteit, hahaha.
    fijne dag zonder flatulentie.
    groetjes, liefs, Marion.

    @ Marion
    Lijkt me interessant om eens te bedenken hoe de majesteit omgaat met Flatulentie , er zal in haar geval wel een “doorluchtige wind “waaien !

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Jan 11, 2008 @ 14:52:53

    Een goede ventilatie is bij jullie dus wel op z’n plaats. Als je op het platteland woont kun je de boeren de schuld geven, maar niet iedereen woont op het plattelend. Sterkte met de flatulentie.
    J@n.

    @ J@n
    óf een slechte neus J@n !

    Beantwoorden

  19. Emmelinda
    Jan 11, 2008 @ 14:50:40

    Hahaha mijn moeder had zich er ook heeeeel lang tegen verzet. Ook tegen grapjes over het koningshuis. Tsja moest je niet tegen ons zeggen natuurlijk 😉

    Mijn opa vroeg ons ook altijd aan een vinger te trekken hihi. En als hij eentje liet vliegen zei oma dat ie dat op de gang moest doen. Dan ging ie met zijn achterwerk richting kamer in de deuropening staan terwijl zijn hoofd op de gang was. (Hahaha zijn ook mooie herinneringen zeg als ik er eens goed over nadenk. Hoe wil je dat men je herinnert later? Nou gewoon; met mijn hoofd in de gang en mijn achterste in de kamer. *grinnikt*

    Jaaaaa is gaaf he? Yihaaaa, goed gedaan! (ik had je er al over gemaild hihi).

    @ Emmelinda
    En dan hebben we het over “de goeie ouwe tijd” whahaha! Achteraf is het schetig …. eh , schattig natuurlijk dat opa’s zo met hun kleinkinderen bezig zijn .

    Ik had er zónder je mailtje ook nooit uitgekomen , maar wéér iets geleerd dus !

    Beantwoorden

  20. Emmelinda
    Jan 11, 2008 @ 13:55:39

    Whaahaa leuk om te lezen, hier kunnen we er ook zo om in een deuk liggen. “Wilde je de wind er onder hebben?” roep ik dan.

    We hadden thuis vroeger ook altijd de grootste lol, al wisten we heel goed dat het bij anderen niet zo vanzelfsprekend/netjes was. Ik ben dus blij dat ik iemand getroffen heb die net zo opgevoed is (of niet, zo kun je het misschien ook zien hahaha).

    Nog veel plezier samen tijdens de flatulentie!

    Dikke knufff

    @ Emmelinda
    Mijn moeder wilde er niets over , of liever, van horen maar mijn vader vond het práchtig om aan een kind te vragen “trek eens aan mijn vinger ” en terwijl dat gebeurde en knetterende “dinges” te laten .

    Heb je trouwens de erwtensoep “gezien”?

    Beantwoorden

  21. Elise
    Jan 11, 2008 @ 13:54:26

    Haha, je omschrijft het mooi. Mar ook hier vaak last van winderigheid hoor na de erwtensoep en hachee. Maar ik zou alle winderigheid op de koop toenemen. Meid wat een rot ziekte hé. Ik heb er al zoveel mensen mee verloren o.a. mijn moeder.

    Fijn weekend enne langszaam aan weer richting lente.

    Elise

    @ Elise
    Wij prijzen ons ook gelukkig hoor en nemen de ongemakjes die er zijn voor lief ( zoals 5 x per dag voor een grote boodschap op stap ) en waaien met iedere gunstige wind mee!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

