kerstboodschap(pen)

Hij staat ineens naast ons, een nog jonge man met een warme muts op zijn hoofd , zijn rechterhand tot aan de knokkels in blauw gips dat in zijn mouw verdwijnt.
Een beetje onhandig houdt hij met die hand een fikse camera vast terwijl hij die met de andere hand instelt op het groepje schaatsers op de bevroren vijver.

Ook ik sta onhandig te knoeien met m’n camera, de wandeltocht naar het winkelcentrum om een bepaald soort kaarsen leverde óók nogal wat niet geplande  pakjes op en de handvaten van de plastic tasjes snijden diep in mijn vingers omdat ik niet, zoals Henk ,aan handschoenen gedacht heb.

Het ijs en de rijp verbroederen en de man vertelt dat hij ondanks de op twee plaatsen gebroken pols niet binnen kon blijven, het is té mooi om er geen plaatjes van te kunnen maken .
Hij is gék op schaatsen vertelt hij en eergisteren hebben zijn vrienden hem uitgedaagd het ijs op te gaan, voor een joet, “maak er een meier van” heeft hij gezegd en zó heeft hij de pols dus gebroken op het ijs dat blijkbaar al hard genoeg was.

Hij  blijft naast ons lopen als wij doorlopen  en blijft praten over van alles en nog wat .
Bij het kruispunt moeten we wachten voor rood voetgangerslicht, hij kijkt naar het aanstormende verkeer en zegt;
“het heeft me mijn vrouw gekost, een bezopen chauffeur reed haar dood “……  hij is even stil terwijl ik met ontzetting naar hem op kijk , hij lijkt nog zo jong om zulke droeve ogen te hebben .
Dan gaat hij verder; “ze was zwanger van ons kindje en nu ben ik ze dus allebei kwijt” …..!

Het blijkt nu drie jaar geleden te zijn en hij kijkt zichtbaar opgelucht als ik zeg dat dat nog maar kort geleden i .
Zijn vrienden vinden dat hij ondertussen maar eens op zoek moet naar een nieuwe vrouw maar hij is daar nog niet aan toe, hij zegt;… “mijn moeder was negen en dertig toen mijn vader overleed en zij is nóóit meer aan een andere man begonnen omdat zij hem niet kon vergeten.”
Als ik opmerk dat je het geluk niet kunt zoeken, maar dat het misschien ,als de tijd rijp is , hém zal kunnen vinden zegt hij;”dat is nou precies zoals ik het voel , ik wil niet op zoek”!
Hij kijkt me aan alsof hij me nu pas ziet en geschrokken is dat hij zich zo heeft laten gaan  “ik moet dáárheen” wijst hij naar rechts en beent met snelle stappen naar de overkant nadat we elkaar de allerbeste wensen hebben toegewenst.

Hij laat me achter met gevoel dat ik iemand in de steek gelaten heb ,en vraag me af wat ik voor hem zou hebben kunnen doen behalve hopen dat “hij snel gevonden zal worden”!
Het enige dat in me opkomt is dit log schrijven om  iedereen er nog eens aan te herinneren dat rijden en alcohol niet samen gaan ,maak het gezellig en drink gerust wat máár ……. niet als je nog moet rijden ,een ongeluk zit tóch al in zo ’n klein hoekje!

sneeuwgroetjes.gif picture by rimpelrat

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Ria / Cloggy
    Dec 25, 2007 @ 14:53:26

    Lieve Riet,

    hij had niemand beter als jou tegen kunnen komen die dag.
    Het is niet voor niks dat hij het juist jou verteld…
    En te weinig heb je zeker niet gedaan,hem het gevoel geven dat hij dit verdriet voelen mag is al fijn als je in die situatie zit.
    En 3 jaar is ook niet lang als je ziet wat hij verloren is….
    En net zoals jij op het juiste moment zijn pad kruiste.
    Zo zal de ware ook zijn pad kruisen als het moment daar is.
    Voor jou en Henk een fijne kerst en goed dat je ons weer eens liet zien hoe rijk we ons mogen wensen…
    xxx liefs Ria

    @ Ria
    Zonder dat ik er naar zocht kwam er een puur kerstlog op m’n weg , dat moet toch ook iets voor hem kunnen betekenen ,ik hoop het zo !
    Ik gun hem van harte een lieve vrouw en een paar leuke kinderen .
    Je hebt gelijk , wij hebben het zo slecht nog niet .

    Beantwoorden

  2. fijnegozer
    Dec 24, 2007 @ 22:03:28

    Ik heb hier niets aan toe te voegen Riet. ben het er helemaal mee eens. erg mooi logje trouwens. Voor jou en je familie hele fijne feestdagen gewenst.

    @ Fijne Gozer
    Dankjewel voor je compliment én je goede wensen .Voor jou hetzelfde natuurlijk .

    Beantwoorden

  3. Sylvester
    Dec 24, 2007 @ 17:08:26

    Kerst is toch een feest van vreugde en dan kom jij met zo’n triest verhaal, denk wel dat het die jongeman goed gedaan heeft dat hij even zijn verhaal kwijt kon.
    En tja Lin rijdt altijd terug en die drinkt geen druppel alcohol 😉

    @ Sylvester
    Jij hebt dus je eigen B.O.B , bij ons rijdt ik ook meestal als we ergens heen gaan , mijn drankje is erg duur in de horeca dus dan drink ik liever gewoon bitter lemon of tonic .
    Kerst is toch ook wel een gelegenheid voor bezinning en vooral de laatste jaren ken ik veel mensen voor wie de kerstdagen moeilijk zijn .
    Dat blijkt maar weer uit het verhaal van deze jongeman , het heeft zoveel indruk op me gemaakt dat ik het wilde vertellen .

    Beantwoorden

  4. loontjuh
    Dec 24, 2007 @ 16:27:21

    Een mooie log; maar vreselijk voor hem en goed van je dat je een luisterend oor bood.

    Voor jou, heel fijne dagen en gezond nieuw jaar, een muzikale groet, liefs.

    @ Loontjuh
    Ik vind het niet meer dan normaal om te luisteren naar mensen die het moeilijk hebben , je kunt al zo weinig voor hen doen .dank voor je wensen .

    Beantwoorden

  5. quidam
    Dec 24, 2007 @ 15:27:11

    De tranen schoten hier tevoorschijn. Ik kan zo meevoelen met die jonge man. Het komt te vaak voor…..mensen toch, drink niet als je nog rijden moet of neem in godsnaam een taxi.
    Jij schoot niet te kort Riet, je was een luisterend oor, net wat hij even nodig had. Dikke kuss van hier en hele fijne kerstdagen!

    @ Quidam
    Al houdt dit logje maar een paar mensen uit de auto als ze gedronken hebben zou ik het gevoel hebben dat ik iets gedaan heb .
    Het blijft me wél door het hoofd spelen , je zou zo je kind en kleinkind maar verliezen , je moet er niet aan denken .

    Beantwoorden

  6. Redstar
    Dec 24, 2007 @ 14:44:30

    Ik drink zo wie zo geen druppel alcohol, dus dat zit wel goed..

    Fijne dagen!

    @ Redstar
    Ach , voor de liefhebbers is er niets mis met een drankje , maar dan niét achter het stuur natuurlijk !

    Beantwoorden

  7. Belinda
    Dec 24, 2007 @ 10:22:20

    Ik kan me voorstellen dat je die gebeurtenis niet snel los kan laten. Ik werd er een beetje verdrietig van dat die jongen zijn vrouw en ongeboren kind op zo’n trieste manier moest verliezen.

    Ik denk ook dat je alles hebt goed gedaan Riet. Je hebt geluisterd en je hebt zijn gevoel bevestigd! En daarnaast geef je ons nog eens een wijze les want drinken en verkeer gaat echt niet samen!!

    Ik wens jou en de jouwen een fantastisch, fijn en gezellig kerstfeest toe!!

    @ Belinda
    Het logje heb ik direct na thuiskomst geschreven en misshien wel dáárom brengt het heel goed mijn eigen ontroering over , als ik eerlijk ben kan ik het log ook niet teruglezen zonder dat de tranen me in de ogen springen omdat ik de jongeman nog voor me zie , het was zó indrukwekkend !
    Ik betrapte me erop dat ik buiten rondkeek onder het boodschappen doen , ik zou hem zo graag jullie medeleven willen laten lezen !

    Beantwoorden

  8. morris
    Dec 24, 2007 @ 01:09:33

    je hebt alles ‘goed’ gedaan lieve Riet.

    Je hebt namelijk geluisterd met oprechte aandacht. Dat kunnen veel mensen niet (meer). Ik neem dan ook mijn petje voor je af…..en dan schrijf je er ook nog eens zo’n geweldig log over!

    Ik heb het met ontroring zitten lezen.

    Ik lees veel logs en schrijf ook veel (met gevoel, hoop ik), maar dit is een toplog!
    Ook nog passend in deze kersttijd!

    dag! Maurice

    @ Morris
    Inderdaad Maurice, in jouw logjes sprak vanaf mijn eerste bezoek “het gevoel”me aan .
    Over het algemeen verstop ik mijn gevoelens wat meer achter humor maar dat wil gelukkig niet zeggen dat er geen gevoel is .
    Deze jongen heeft me tot op m’n ziel geraakt , waarschijnlijk zag hij als een berg tegen de kerst op en was zich aanvankelijk niet bewust van zijn “loslippigheid “.
    Je zou meer voor mensen willen doen die zoiets meegemaakt hebben en dan lijkt alleen wat aandacht best weinig .
    Als jij zegt dat het veel kan zijn geloof ik je , want ook jij hebt veel meegemaakt . Probeer er wat van te maken deze dagen !

    Beantwoorden

  9. Anoniem
    Dec 23, 2007 @ 21:51:52

    hallo nee je hebt hem niet in de steek gelaten en en mensen die zo’n verdriet hebben willien soms niet gevonden worden gretjes truus

    @ Truus
    Ik denk dat hij niet wil zoeken maar wél gevonden wil worden , hij denkt misschien onbewust dat hij niet meer gelukkig mág worden , net als zijn moeder . Waarschijnlijk zou hij het wel aanvaarden als het op zijn weg kwam ,als een soort voorzienigheid, zo kwam het op mij over !
    Ik gun hem een nieuw geluk .

    Beantwoorden

  10. Astrid
    Dec 23, 2007 @ 20:23:11

    Een luisterend oor betekent vaak meer dan 1000 gesproken woorden.
    Je hebt deze jongeman zonder meer onbewust geholpen door hem zoals je zelf zegt (jouw oor) te leen te geven. Hij zal aangevoeld hebben, dat hij zijn verhaal bij jou kwijt kon. In deze kersttijd een fijne gedachte.
    Liefs Astrid

    @ Astrid
    Ik zou graag meer voor hem hebben betekend maar misschien heeft het hem inderdaad geholpen dat ik zijn gevoelens bevestigde als “normaal ” in zijn omstandigheden .
    Ik bewonder hem omdat hij kon genieten van al dat moois om ons heen en zou hem dat nog graag willen zeggen .Vreemd he , dat iemand die je niet kent je zo kan bezig houden .
    jij ook warme dagen , liefs Riet

    Beantwoorden

  11. marion
    Dec 23, 2007 @ 15:30:03

    War heerlijk voor hem, dat hij zich even heeft kunnen uiten, een mens heeft dat nodig.
    groetjes, liefs, Marion.

    @ Marion
    Ik hoop dat het inderdaad iets voor hem heeft betekend , ik vind het reuze vanzelfsprekend dat mensen in die omstandigheden even “mijn oor” mogen lenen .Dat geldt natuurlijk ook voor jou al weet ik dat je bij je kinderen gelukkig altijd veel warmte kunt vinden .
    liefs , Riet

    Beantwoorden

  12. Liesbeth
    Dec 23, 2007 @ 15:27:52

    het is idd verschrikkelijk, wel goed dat je het hier verteld,iedereen die dit leest wordt erdoor geraakt en misschien helpt dat toch een beetje..
    fijne zondag nog verder!

    @ Liesbeth
    Ik zou het geweldig vinden als er weer méér mensen dan ik nu al ken zullen zeggen “ik rij niet als ik alcohol gedronken heb ” , Je moet er toch niet aan dénken dat je zo iets op je geweten zou moeten hebben !

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Dec 23, 2007 @ 14:36:51

    Als je steeds maar blijft stilstaan bij de ellende in je leven kom je ook nergens, maar even eraan denken daar is niets op tegen en het dan ook nog kunnen uiten bij een vreemde die er begrip voor toont, dan is je dag toch weer goed. Je hebt een mens toch weer even gelukkig gemaakt, alleen maar door naar hem te luisteren…. Wat is daar weinig voor nodig hè!?
    Gr. J@n.

    @ J@n
    Ik zou al heel blij zijn als deze jongeman zich even “begrepen ” heeft gevoeld en inderdaad , dáár is niet meer dan wat aandacht voor nodig !
    Bovendien krijg je er nog heel veel voor terug omdat het reuze prettig is als je iets voor iemand kunt betekenen .

    Beantwoorden

  14. Jenny
    Dec 23, 2007 @ 13:47:16

    Het is hoe dan ook verschrikkelijk om je partner te verliezen, maar op deze manier….brrr….kippenvel!Lieve Rietepietz, je hebt hem niet in de steek gelaten, hij heeft even zijn gevoel kunnen uiten en jij hoorde hem aan, ook dat is helpen!Vergeet dat niet!
    Ik wens jou en je man Henk hele fijne dagen toe!
    Kerstknuf!

    @ Jenny
    Lieve Jenny wie zegt het , jij weet dat helaas uit ervaring !
    Je hebt gelijk dat op deze manier je partner verliezen nóg moeilijker is , er heeft immers een ander schuld aan dát het gebeurd is .
    Het leek alsof ik iets van opluchting in zijn ogen zag toen ik 3 jaar ” nog kort “noemde , hij vond het in ieder geval nog veel te kort om het een goede plek te kunnen geven .

    Ik hoort het vaker , je mag tegenwoordig vaak niet meer rouwen als je leven zó op z’n kop is gezet door het verlies van een geliefde .
    Het moet maar over zijn na een jaar want “dan heb je alles al een keer gehad zónder de partner ” .

    Het is lief dat je me er aan herinnert dat het voor deze jongeman best iets betekend kan hebben , dat hóóp ik echt .In ieder geval vond ik het belangrijk “er iets nuttigs mee te doen ” al zal hij dat nooit weten !
    lieve knuff terug .

    Beantwoorden

  15. Emmelinda
    Dec 23, 2007 @ 12:44:49

    Kippenvel krijg ik er van. Ik kom op logjes waar een partner of dierbare overleden is en ik voel me gewoon machteloos. Zou iets willen doen maar alles lijkt zo dan zo zinloos of niet voldoende.

    Mensen die met een slok op achter het stuur gaan zijn misdadigers. Egoïsten van het ergste soort.

    Dank je wel voor deze mooie kerstboodschap! Ik hoop met je mee voor die mán en andere mensen dat ze snel gevonden worden.

    Dikke knufff

    @ Emmelinda
    Wat kun je dan machteloos zijn hé! Toch blijf ik dan proberen de juiste woorden te zeggen , maar soms hoeft dat helemaal niet en is luisteren alleen al genoeg .
    Het is fijn dat het hebben van een weblog toch iets kan doen aan eenzaamheid van mensen die het moeilijk hebben in deze dagen .
    Ik ken jouw reacties ook goed genoeg om te weten dat je er altijd bent voor mensen die wat extra aandacht nodig hebben .
    Bedankt voor je lieve complimentje , ik was een beetje bang dat het een érg “bedacht” verhaal zou lijken , dat dit me uitgerekend 2 dagen voor kerst overkomt lijkt té toevallig , maar omdat ik de man maar voor me bleef zien móest ik er iets mee !
    jij ook een extra dikke knuff

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

