AKO

O jongens ( en meisje natuurlijk ) wát heb ik een lol gehad met het vorige log .
Toegegeven, ik hád een beetje gekke bui en jullie reacties vróegen gewoon om nog gekkere tegen reacties !
Toch was het éigenlijk gewoon een redelijk serieus onderwerp, al heb ik te lang tussen uitsluitend mannen gewerkt om “per ongeluk” een beetje dubbelzinnig te zijn.

Eigenlijk was de toevallig ter sprake komende Ako literatuurprijs de aanleiding voor het log .
Hoewel ik graag lees is het fenomeen literatuur toch een tikkie beladen wat mij betreft en , al pakte is het niet al te ernstig aan (o.k. helemaal niét ernstig dan ) ik méénde het wel.
Een groot deel van de literatuur wordt geschreven door gefrustreerde mensen .
Slechte jeugd gehad, zeer ggggristelijk opgevoed of misbruikt door aardige ooms of meneer pastoor en mede dáárdoor een gemankeerd sek..eh dinges leven, áls er maar “geléden is ” heb je al snel een meesterwerk dat de hemel in geprezen wordt.

Ok o, ik mag niet generaliseren, er zijn natuurlijk ook prima schrijvers die boeiend vertellen en een leesbaar boek kunnen schrijven maar juist die worden meestal niet opgemerkt door het selectieve groepje dat de dienst uit maakt .
Men kijkt neer op het werk van schrijvers en dichters die goed verkopen aan een groot publiek alsof ook hun werk niet veel mensen “iets geeft” .

Een jaar of 20 geleden was er een relletje op dit gebied.
Er was een gedichtenwedstrijd uitgeschreven onder mensen die de feestdagen in de gevangenis door moesten brengen ,de bedoeling was dat men onder woorden bracht wat dat voor hen betekende .

De jury was unaniem en zeer lovend over de winnaar , een belofte voor de toekomst , werd hij genoemd en nog veel meer superlatieven !
Veelbelovend wás hij ook maar dan meer op het punt waar hij voor “zat” want een maand later bleek het gedicht gejat te zijn van Toon Hermans .
Juist Toon Hermans heeft nooit goed kunnen doen in het literaire kliekje , zijn goed verkopende verhaaltjes en versjes ( zoals hij dat zelf noemde ) werden regelmatig afgekraakt door deze elite , waardoor men toen toch een beetje met het juryrapport in de maag zat .
Toon Hermans heeft er destijds geen woorden aan vuil gemaakt en nooit iets gedaan om met deze situatie zijn voordeel te doen , hij bleef een heer !
Daar kunnen AKO prijs winnaar A.F.Th.v.d. Heyden en genomineerde Grunberg nog wat van leren .

schandpaal5.gif picture by rietepietz

Advertenties

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. paco
    Nov 11, 2007 @ 12:16:35

    literatuur is ook maar een woord

    @ Paco
    Waar helaas nogal wat mensen een verkeerde voorstelling bij hebben .

    Beantwoorden

  2. J@n.
    Nov 11, 2007 @ 10:23:59

    Och Riet, het is net als met wijn, mijn buurman (een snob)beweert dat er geen goede wijn bestaat onder de 10 euro en ik beweer dat het niet uitmaakt hoe duur hij is, als ie maar smaakt!
    Nog een prettige Zondag, J@n.

    @ J@n
    Ik ben het met je jou eens , je buurman klets uit z.n nek .
    Het lijk me leuk zo iemand eens een peperdure wijn te schenken die echter uit een fles met een goedmerk etiket erop .
    Krijg je misschien wel nét zo iets als destijds bij Toon Hermans .
    Tenslotte zou een “appelkenner” niet in de war moeten raken als er per ongelijk een “peer” tussen de appels ligt en de peer er feilloos tussen uit moeten kunnen halen .!

    Beantwoorden

  3. Jenny
    Nov 10, 2007 @ 15:58:32

    Ik heb er niets mee, met die literatuurprijzen. Ik lees alles wat los en vast zit maar wat IK mooi vind en niet omdat je dat persé gelezen moet hebben! Daar zal ook wel eens literatuur bijzitten. Toon Hermans, geweldig grappig, die kleine gedichtjes!
    Groetjes!

    @ Jenny
    Ik heb hetzelfde leesgedrag , een boek dat me niet boeit gaat dicht , wiens naam er ook op de cover staat .

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Nov 09, 2007 @ 21:16:06

    Was inderdaad een belachelijke vertonig de uitreiking van AKO prijs en ja over Toon hoeven we het niet te hebben he, gewoon grandioos in alles wat hij deed.

    @ L.Glibber
    Het te “af te halen bedrag “kreeg hem dan weer wél over die drempel .

    Beantwoorden

  5. fijnegozer
    Nov 08, 2007 @ 18:39:53

    Goh wat een serieus logje dit keer. Erg interessant, ik kende die geschiedenis niet. Maar ik vind het wel een stunt hoor.

    @ Fijne gozer
    Moet kunnen op z’n tijd ! Het trieste is dat het “geval “altijd een beetje doodgezwegen is . Men kende dus zijn werk nauwelijks en had tóch een oordeel over het werk van Toon Hermans .

    Beantwoorden

  6. quidam
    Nov 08, 2007 @ 13:57:39

    Ik kan je alleen maar gelijk geven. Ik zag de uitrijking en de winnaar vertelde dat hij uit zn bed getrokken moest worden. Kan je nagaan….hapje drankje vorkje prikken, een drankorgel tuurlijk. Onbekende schrijvers die insturen komen nooit in de top 10, altijd dezelfde schrijvers en dat gaat me een beetje vervelen. Toon was een woordkunstenaar die schreef alsof hij ademhaalde. Dat is de ware schrijver.

    Quidam
    Ik kan ook geen respect opbrengen voor dit soort “trieste figuren ” .
    Ook daar is het meer een gevalletje “relaties hebben “en “hoe dan ook opvallen ” .Voor Toon heb ik altijd respect gehad , wát een vakman !

    Beantwoorden

  7. Sylvester
    Nov 08, 2007 @ 13:42:29

    Nu heb ik niets met de AKO-prijs, maar is dat alleen voor Nederlanders???
    Ik weet dat Stephan King bijvoorbeeld heel goed verkocht heeft en toch niet zich zielig voordeed. Of dat tie ooit een prijs gewonnen heeft weet ik niet.

    @ Sylvester
    Volgens mij gaat het om “Nederlandstalig” en tellen ook de belgen dus mee . Er zijn genoeg Nederlandse literatuur schrijvers die nog nooit genomineerd zijn helaas . Ik lees tegenwoordig te weinig om een echt goed oordeel te hebben over de huidige schrijvers .

    Beantwoorden

  8. marion
    Nov 08, 2007 @ 13:32:42

    je hebt het weer haarfijn uitgelegd, ben het er helemaal mee eens, ook ik bepaal zelf wat ik goed en mooi vind.
    fijne dag, liefs, Marion.

    @ Marion
    Dat doen gelukkig de meeste mensen hoor ! Maar dit soort dingen bewijzen voor mij de ” partijdigheid “van dat soort clubjes .Mag best natuurlijk maar ik laat me ook nooit een oordeel opdringen .

    Beantwoorden

  9. Anoniem
    Nov 08, 2007 @ 13:09:12

    hallo jammer soms kan ik het niet volgen ben niet lekker gevolg van de griepspuit heb ik elk jaar en over de Ako prijs weet ik dan ook niks is me allemaal te ingewikkelt en is me ontgaan maar toon ken ik wel is een plaatsgenoot van ons en mijn kleinkinder wonen om de week naast het huis waar toon geboren is en jou schrijven lijkt een beetje op dat van hem ook allemaal nonsens hahaha vind ik dan fijne dag nog
    truus

    @ Truus
    We kunnen niet alles bij houden Truus , als het lichaam niet álles meer kan moet je keuzes maken .Dit voorval was iets dat indruk op mij gemaakt heeft destijds en ook geholpen heeft mijn mening te vormen .
    Jij beterschap hé!

    Beantwoorden

  10. Belinda
    Nov 08, 2007 @ 10:12:44

    Je hebt helemaal gelijk Riet. Ik hou ook niet van dat opgeblazen literaire gedoe en zeker niet van de perikelen tussen A.F.Th. en Grunberg geef mij maar Toontje! Zo simpel, door iedereen te begrijpen en zo echt!

    @ Belinda
    Alles heeft zo z’n eigen charme maar dat kinderachtige gedoe van dit soort griezels schiet mij altijd in het verkeerde keelgat . Voor mij bestaat het verschil tussen literatuur en de rest niet , het spreekt me aan óf niet ! Gelukkig mag ik dat nog steeds zélf kiezen !

    Beantwoorden

  11. Hanny
    Nov 08, 2007 @ 00:51:48

    Ik vraag me altijd af wat Kunst is en wat kunst. Wie bepaalt of iets met een hoofdletter K is of met een kleine letter. Het lijkt wel of de ene groep zijn wil wil opleggen aan de andere. En daar ben ik faliekant tegen. Laat iederen toch lezen wat hij/zij leuk vindt, of bekijken wat hij/zij mooi vindt, zonder daar kwalificaties aan te geven. Want wie bepaalt wat goed is voor mij? Dat doe ik nog altijd zelf.

    @ Hanny
    Het amuseerd me soms wel dat men respect af wil dwingen door te speculeren op de domheid van de mensen .Wek de indruk dat “men te dom is om het boek ( of schilderij te begrijpen ” en iédereen begrijpt ineens het boek of het schilderstuk .

    Beantwoorden

  12. Emmelinda
    Nov 07, 2007 @ 23:41:57

    Eigenlijk is het allemaal maar stom. Wie maakt nu uit wat wát is? En waarom zijn die mensen dan capabel om het “kaf van de koren te scheiden?” Maar goed, ze bouwen er maar een feestje van. Ik lees gewoon lekker wat ik leuk vind. Grunberg vind ik griezelig. Daar begin ik nog niet eens aan om iets van te lezen hahaha

    Dikke knuffff

    @ Emmelinda
    Hear hear !

    Beantwoorden

  13. Redstar
    Nov 07, 2007 @ 22:58:50

    Dat selectieve groepje wat regeert is ook gelijk wat er mis is. Er zijn zeker betere schrijvers, maar we kunnen dit ook verder trekken en het over schilders hebben, of beeldhouwers.. En, het is op Internet net zo. De Dutch Bloggies bijvoorbeeld.. Een pot nat, duizend handen op een buik, en altijd de zelfde winnaars 🙂

    @ Redstar
    Het blijkt dat objectief zijn best moeilijk is . Als er dan soms nog een snufje snobisme aan te pas komt krijg je , wat ik het VPRO effect noem .
    Dáár maakt men persiflages op “burgerlijke programma’s ” en vergeet dat een persiflage pas leuk is als je het gepesifleerde programma ook ként , je moet het dan wél gezien hebben .

    Beantwoorden

  14. tagrijn
    Nov 07, 2007 @ 22:20:28

    Je kunt Toon natuurlijk niet vergelijken met de genoemde schrijvers. Toon schreef geweldig leuke pretentieloze versjes. Razend knap en ik genoot ervan, maar het was geen literatuur. Het hoort in een ander vakje.Laat ik het zo zeggen: Wat W.F. Hermans kon, kon Toon Hermans niet en wat Toon Hermans kon, kon W.F. Hermans niet.

    @ Tagrijn
    Dat weet jij en dat weet ik , Toon Hermans wist dat zélf ook heel goed , het blijft tóch vreemd dat zijn “versje “de zéér literaire jury zo op het verkeerde been kon zetten .

    Beantwoorden

  15. http://schoongenoeg.blogse.nl/
    Nov 07, 2007 @ 21:20:02

    Riet,

    Toon was volgens mij een literaire kei. Wie maakt uit wat literatuur is?

    Toon kon spelen met de taal als geen ander!
    Deze bijv:
    “eerst was ik een ei
    nu ben ik een kip
    kip zijn is leuker
    een ei is toch veel dooier”

    Er staat een hoop onzin in die 4 regeltjes, maar je moet er maar opkomen. Ik heb al zijn dichtbundeltjes, mag dan wel geen literatuur zijn, toevallig maak ik dat zelf uit.

    Met schilderijen is dat ook zo’n gedoe: wat is kunst?

    Maurice

    @ Maurice
    Hiervoor stelt mamamuis al dat ik appels met peren vergelijk en misschien is dat wel waar .Het zou nét zo dom om alles dat literatuur genoemd wordt geweldig te vinden dan, alles dat het niet is als waardeloos te betitelen én omgekeerd .
    Toon Hermans was op zijn gebied een ware meester en in veel gevallen geef ik de voorkeur aan hem boven het “meesterwerk” .

    Beantwoorden

  16. Natazz
    Nov 07, 2007 @ 21:13:56

    Ik heb je vorige logje gemist, moet hem nu toch maar eens gaan lezen geloof ik. 😉
    fijne avond nog!

    @ Natazz
    Het staat er nog wel even hoor !

    Beantwoorden

  17. mama muis
    Nov 07, 2007 @ 21:07:30

    Je hebt je tomtom weer wat te scherp afgesteld rietepietz volgens mij. Veel te krappe bocht naar mijn smaak en zo de heg in! Toon herman maakt als ik mij niet vergis laagdrempelige gedichtjes. Hij speelt met taal. Dat doet hij met gevoel en veel mensen spreekt het aan. Als ik hem ergens tegen af zou zetten dan zou dat eerder tegen een man als willem wilmink zijn ofzo. De schrijvers die jij noemt en er zijn nog vele anderen zoals Brouwers, Siebelink, Nooteboom etc, zijn makers van prachtige doorwrochte romans. Hermans werk daarmee vergelijken is toch zoiets als appels en peren met elkaar meten. Ik vind dat je voorbij gaat aan het feit dat je zintuigen kunt ontwikkelen. Dat geld voor kijken naar kunst, muziek, eten, drinken, lezen en ga zo maar door. Dat het fijn is om iets te lezen wat zonder al teveel te hoeven nadenken je hart in gaat (een kunst op zich hoor, ik doe er niks aan af) maakt niet dat je zintuigtartend leesvoer zomaar weg kan schuiven als pretentieuze producten van kneuzig opgevoede typjes. (gelukkig ben je gek op reacties en sta ik al in een linkje 😛 )

    @ mamamuis
    Ja hoor , en daar blijf je ook staan want een beetje tegengas is nooit weg .
    Zoals ik al zei , er zijn ook goede literaire schrijvers . Toon Hermans was trouwens de eerste om te zeggen dat zijn schrijfsels pretentieloos waren .
    Ik richt mijn giftige speertjes op “de schrijver “die zélf dat verschil niet kan ontdekken als hij door de omstandigheden “op het verkeerde been wordt gezet “.
    Feit blijft dat Toon Hermans een stuk beter met “zijn ego ” omging dan de beide genoemde heren , een aanfluiting ,of je nou kunt schrijven of niet .Misschien tóch een ietsepietsie gefrustreerd?

    Beantwoorden

  18. Annemarie
    Nov 07, 2007 @ 20:09:57

    die ruzie alleen al was de reden om het gewoon te negeren…
    Nee dan blijf ik liever de ‘normale’ bloggers lezen. Want ook daar zitten hoogstandjes tussen! zowel qua tekst maar ook foto’s. Ach gewoon alles.

    Okok, ik duik ook graag in een boek, maar literatuur (jeweetwel die genomineerden) daar blijf ik het liefst ver vanaf!

    @ Annemarie
    Mijn idee Annemarie , die “hoogstandjes” meestal niet om doorhéén te komen .

    Beantwoorden

  19. befana
    Nov 07, 2007 @ 20:06:08

    Had het niet in de gaten, dat het vorige logje dubbelzinnig was. Als ik dat gemerkt had, had ik natuurlijk heel anders gereageerd!Wat toon hermans aangaat, die man was voor mij een geweldenaar wat literatuur aangaat. Wat deze man kon met de taal en niet alleen de nederlandse taal.Maar het lijkt wel dat als iemand iets goeds brengt deze vergruist wordt, waarom??? Ik denk zoiets van jaloezie of zo….jammer.

    @ Befana ,
    Maar jij bent ook een net meisje Befana !
    Ik ben het met je eens wat Toon Hermans betreft , een woordkunstenaar die gelukkig veel waardering kreeg van “de gewone man ” . Hij had ook geen Ako prijs nodig om “rond te komen ” hij verdiende op eigen kracht genoeg !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: